Kendelse af 08-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 01-07-2022

Journalnr. 18-0026258

Klagepunkt

Skattestyrelsensafgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1/10-31/12 2015

Momstilsvar

391.486 kr.

-27.446 kr.

391.486 kr.

Afgiftsperioderne 1/1-31/12 2016

Momstilsvar

264.636 kr.

13.757 kr.

264.636 kr.

Afgiftsperioderne 1/1-31/12 2017

Momstilsvar

512.597 kr.

58.344 kr.

511.881 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver var i indkomstårene 2015, 2016 og 2017 registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Det fremgår af CVR.dk, at virksomheden havde branchekode 432200 VVS- og blikkenslagerforretninger og bibranche 439100 Tagdækningsvirksomhed. Virksomheden er ophørt den 21. maj 2019.

Virksomheden har været registreret med moms siden den 1. juli 2015.

Indehaveren har ikke selvangivet resultat af virksomhed for indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

Indehaverens personlige indkomst for indkomståret 2015 udgjorde 98.159 kr. I indehaverens personlige skatteoplysninger er der ikke registreret personlig indkomst for indkomstårene 2016 og 2017.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at SKAT (herefter Skattestyrelsen) i et brev af 18. juli 2017 har orienteret indehaveren om et kontrolbesøg i virksomheden og i denne forbindelse har anmodet denne om regnskabsmateriale for indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

Skattestyrelsen har endvidere ved brev af 26. oktober 2017 anmodet om regnskabsmateriale. På trods af opfordring hertil har indehaveren ikke indsendt materiale.

Skattestyrelsen har i forbindelse med skattesagens behandling indhentet kontoudskrifter hos [finans1] vedrørende indehaverens bankkontonummer [...84] og [...12].

Skattestyrelsen har udarbejdet en specificeret opgørelse over bankindsætningerne, hvoraf det fremgår, at bankindsætningerne for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 fra virksomhedens kunder udgjorde henholdsvis 3.298.585 kr., 1.323.181 kr. og 2.562.987 kr. inkl. moms.

Virksomheden var for afgiftsperioderne 2015, 2016 og 2017 blevet foreløbigt fastsat med et momstilsvar på henholdsvis 0 kr., 154.000 kr. og 94.000 kr.

På baggrund af de konstaterede bankindsætninger og de foreløbigt fastsatte beløb har Skattestyrelsen den 19. juli 2018 udsendt forslag til afgørelse, hvor virksomhedens momstilsvar for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 blev foreslået forhøjet med henholdsvis 391.486 kr., 110.636 kr. og 418.597 kr.

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse af 11. september 2018 truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen har indehaveren fremlagt regnskabs- og bilagsmateriale for indkomstårene 2015, 2016 og 2017.

Det fremgår af de fremlagte resultatopgørelser, at virksomheden i indkomstårene 2015, 2016 og 2017 havde en omsætning på henholdsvis 2.721.933 kr., 937.501 kr. og 1.934.543 kr. og et resultat før renter xxxx kr. på henholdsvis 14.139 kr., 23.871 kr. og 74.827 kr.

Af de fremlagte kontokort fremgår, at virksomheden i indkomstårene 2015, 2016 og 2017 havde udgående moms på henholdsvis 680.483,36 kr., 234.375,32 kr. og 483.635,89 kr. samt indgående moms på henholdsvis 654.922,99 kr., 220.618,84 kr. og 425.291,54 kr.

Af bilagsmaterialet fremgår endvidere fakturaer og kvitteringer fra blandt andet [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10] og [virksomhed11] A/S ([virksomhed11]). Bilagsmaterialet er delvist nummereret, men er ikke indsat kronologisk. Registreringerne henviser delvist til de tilhørende bilag.

[virksomhed11] har den 12. oktober 2017 faktureret klageren 3.581,25 kr., heraf moms på 716,25 kr. Af fakturaen fremgår fakturanummer 124068, og at betalingsdatoen er senest den 26. oktober 2017, hvorefter der ved betaling efter forfald beregnes 2 % i rente pr. påbegyndt måned.

Af klagerens kontoudskrifter fremgår en transaktion på 3.581,25 kr. den 10. november 2017 med posteringsteksten ”Straksoverførsel gennemført pr. 09-11-2017 / Faktura 124068”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9], [virksomhed10] og [virksomhed2] ikke har angivet moms for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2017. [virksomhed7] har i øvrigt ikke været momsregistreret. Endvidere har Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed8] og de øvrige virksomheder ikke har været registreret for indeholdelse af A-skat og AM-bidrag.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. oktober – 31. december 2015, 1. januar – 31. december 2016 og 1. januar – 31. december 2017 med henholdsvis 391.486 kr., 110.636 kr. og 418.597 kr., således at det samlede momstilsvar for afgiftsperioderne udgør 391.486 kr., 264.636 kr. og 512.597 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.1 De faktiske forhold

For lønkonto 1 ([...84]) har SKAT konstateret, at der har været indsat følgende beløb:

juli 2015 til 31. december 2015 er der indsat 3.298.585 kr. Heri er fratrukket overførsel fra [by1] kommune kr. 12.685 (det skønnes ikke, at denne post vedrører virksomhedens afgiftspligtige omsætning) og 10.879 kr. fra [person1] og [person2] m.v. som skattestyrelsen også vurderer ikke vedrører virksomliedens afgiftspligtige omsætningen. Endelig er der fratrukket 80.000 kr. som er anført med "[person3]. postering fra 6-11-2015".
januar 2016 til 31. december 2016 er der indsat 1.323.181 kr. Heri er fratrukket overskydende skat med 6.558 kr. (overskydende skat vedrører ikke virksomhedens afgiftspligtige omsætning) samt 31.000 kr. fra [person1], 113.000 kr. fra [person2] og 2.596 kr. som skattestyrelsen vurderer ikke vedrører virksomhedens afgiftspligtige omsætningen.
januar 2017 til 31. december 2017 er der indsat 2.5 7.987 kr. Heri har Skattestyrelsen fratrukket 162.500 kr. fra [person2], 90.233 kr. til forsikring, sikkerhed, bil, skat, rente, [person3]. postering pr. 1/5-2017 som Skattestyrelsen vurderer ikke vedrører virksomhedens afgiftspligtige omsætningen.

Skattestyrelsen skønner, at indsættelser på lønkonto 1 vedrører virksomhedens afgiftspligtige omsætning og virksomhed ns skattepligtige indtægter.

(...)

Skattestyrelsen har opgjort det manglende momstilsvar ud over det, der var skønsmæssig ansat af SKAT, efter bilag 5 for følgende år til:

2015 kr. 391.486
2016 kr. 110.636
2017 kr. 418.597

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Udgående afgift

Lovbekendtgørelse 2016-06-21 nr. 760 om merværdiafgift (momsloven)

Erhvervsmæssig levering af varer og ydelser med leveringssted i Danmark er afgiftspligtig efter

§ 1. i momsloven.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet efter § 4. i momsloven.

Enhver afgiftspligtig person skal sørge for at opbevare kopier af fakturaer, som den afgiftspligtige person selv, den afgiftspligtige persons kunde eller en tredjeperson udsteder, og kreditnotaer og fakturaer, som den afgiftspligtige person har modtaget efter § 52 a. og § 52 c i momsloven

Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse efter § 55 i momsloven.

Du har ikke afleveret regnskabsmateriale trods gentagende aftaler med SKAT. SKAT har derfor kontaktet de virksomheder, som vi har kunne identificerer på dine bankkontoudskrifter og som du har arbejdet for og bedt dem indsende faktura som du/[virksomhed1] har udsted. - se pkt. 1.1. side 8.

Skattestyrelsen opkræver virksomheden 920.719 kr. i momstilsvar for perioden 1. oktober 2015 til 31. december 2017 for manglende angivelse og afregning af moms til Skattestyrelsen efter momslovens § 57, og Opkrævningslovens § 5, stk. 2. og § 10 - se bilag 5A og 5B.

(...)”

Af bilag 5A og 5B fremgår en opgørelse af omsætning med og uden moms samt en opgørelse af bankindsætninger på indehaverens bankkonto.

Skattestyrelsen er kommet med følgende bemærkninger til de nye oplysninger til sagen:

”(...)

Punkt 1 i Skattestyrelsens afgørelse

Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret fastholdes.

I det fremsendte materiale for 2015, 2016 og 2017 ses ikke kontospecifikationer for udgående og indgående moms for henholdsvis konto: 66100 og 66200.

Vedrørende nedenstående entreprenører / leverandører kan det oplyses:

[virksomhed9], Cvr [...2], har i 2015, 2016 og 2017 udstedt fakturaer for udlejning af arbejdskraft til [virksomhed1]. [virksomhed9] har ikke har angivet og betalt moms for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2017. [virksomhed9] har ikke har været registreret for indeholdelse af A-skat og AM-bidrag i perioden 1. januar 2015 til 31. december 2017. [virksomhed9] ses derfor ikke at have været i stand til at kunne udleje arbejdskraft til [virksomhed1].

[virksomhed10], Cvr nr. [...3], har udstedt fakturaer for udlejning af arbejdskraft til [virksomhed1] uden at være registreret for indeholdelse af A-skat og AM-bidrag. [virksomhed10] har ikke angivet moms i perioden 1. januar 2015 til 31. december 2017. [virksomhed10] ses derfor ikke at have været i stand til at kunne udleje arbejdskraft til [virksomhed1].

[virksomhed7], Cvr nr. [...4], har i perioden 1. januar 2015 til 31. december 2017 ikke været registreret for moms, A-skat eller AM-bidrag. [virksomhed7] har udstedt fakturaer med moms for udlejning af arbejdskraft til [virksomhed1]. [virksomhed7] ses derfor ikke at have været i stand til at kunne udleje arbejdskraft til [virksomhed1].

[virksomhed8], Cvr nr. [...5], har i 2015 udstedt faktura til [virksomhed1] for udlejning af arbejdskraft uden at være registret for A-skat eller AM-bidrag. [virksomhed8] ses derfor ikke at have været i stand til at kunne udleje arbejdskraft til [virksomhed1].

[virksomhed2], Cvr [...6], har i 2015 udstedt faktura til [virksomhed1] for udlejning af arbejdskraft uden at være registret for A-skat eller AM-bidrag. [virksomhed2] har den 11. november 2015 udstedt en faktura på 20.000 incl moms til [virksomhed1] uden at angive moms til SKAT for samme periode. [virksomhed2] ses derfor ikke at have været i stand til at kunne udleje arbejdskraft til [virksomhed1].

Det er Skattestyrelsens vurdering, at pågældende virksomheder ikke har haft ansatte de kunne udleje til [virksomhed1], idet de ikke har været registreret som arbejdsgivere og dermed for indeholdelse af A-skat og AM-bidrag. Der kan derfor ikke anerkendes fradrag for moms, idet det er Skattestyrelsen vurdering, at der er tale om fiktive fakturaer i forbindelse med kædesvig som anført i eksemplerne ovenfor.

(...)”

Skattestyrelsen er endvidere kommet med følgende udtalelse:

”(...)

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Vi er enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller stadfæstelse af de påklagede forhøjelser af klagers salgsmoms, som er opgjort på baggrund af konkrete indsætninger. Som redegjort for i afgørelsen, er der ved forhøjelserne sket reduktion for perioder, hvor der på grund af klagers manglende indsendelse af momsangivelser allerede har været foretaget foreløbigt fastsatte momstilsvar.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at den af klager under klagesagen fremlagte købsdokumentation ikke på foreliggende grundlag udgør tilstrækkelig dokumentation for, at klager kan indrømmes et fradrag for en eller flere af de af klager angivne køb, herunder at de er foretaget til brug for klagers momspligtige leverancer.

Skattestyrelsen fastholder derfor, at der bortset fra allerede skønnede omkostninger til lønudgifter, ikke er grundlag for at opgøre øvrige fradragsberettigede køb af varer og/eller ydelser. Klager kan derfor ikke udover fradrag for lønudgifter indrømmes fradrag for køb efter statsskattelovens§ 6 henholdsvis momsfradrag efter momslovens § 37.

Vi er modsat Skatteankestyrelsen af den opfattelse, at klager fortsat heller ikke kan indrømmes fradrag for den af Skatteankestyrelsen nævnte faktura fra [virksomhed11] udstedt den 12. oktober 2017, da det ikke er dokumenteret, hvorledes købet på fakturaen vedrører klagers momspligtige leverancer.

Det har ikke for Skattestyrelsen som 1. instans været muligt at gennemgå de af klager under klagesagen fremlagte bilag med henblik på kontrol af og opgørelse af et eventuelt fradrag. Efter vores opfattelse, skal spørgsmålet om indrømmelse af et eventuelt momsfradrag og størrelsen heraf hjemvises til 1. instans behandling ved Skattestyrelsen, såfremt Landsskatteretten måtte være af den opfattelse, at klager i et eller andet omfang har sandsynliggjort, at det fremlagte materiale kunne indeholde dokumentation for fradragsberettigede køb.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at det samlede momstilsvar for afgiftsperioderne 1. oktober – 31. december 2015, 1. januar – 31. december 2016 og 1. januar – 31. december 2017 nedsættes til henholdsvis -27.446 kr., 13.757 kr. og 58.344 kr.

Subsidiært har indehaveren nedlagt påstand om hjemvisning af sagen til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Som begrundelse for påstandene har indehaveren anført følgende:

”(...)

Punkt 1. (Momstilsvar).

Som ovenfor anført har klager, efter modtagelsen af skattestyrelsens skrivelse af 18 juli 2018 og efterfølgende skrivelse med afgørelse, rettet henvendelse til konsulentvirksomhed som har bistået denne med at bogføre virksomhedens regnskaber og lejeregnskab for de her omhandlede skatteår: 2015, 2016 og 2017.

Momsopgørelser og momsspecifikationer for de enkelte regnskabsår fremgår af de indsendte specifikationer, kontoudtog og regnskabsbilag, særligt specifikationerne momsopgørelse opgjort pr. kvartal og momsopgørelse for hele året.

Momstilsvar for perioden 01.10.201 -31.12.2015 (klagers bilag B+C) kr. -27.446

Momstilsvar for perioden 01.01.201 31.12.2016 (klagers bilag O+E) kr. 13.757

Momstilsvar for perioden 01.01.201 -31.12.2017 {klagers bilag F+G) kr. 58.344

Skyldig salgsmoms for perioden i alt: kr. 44.655

Det er klagers opfattelse af skattestyrelsens punkt 1 bør ændres overensstemmende dermed.

(...)”

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen er indehaveren fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Punkt 1 i Skatteankestyrelsen afgørelse og skrivelsen af 18-06-2021.

Kontospecifikation for Konto 66100 og konto 66200 for skatteårene 2015, 2016 og 2017 fremlægges hermed (igen) som bilag 2021A, 2021B og 2021C, 2021D, 2021,E,2021,F

De under punktet nævnte underleverandører har alle efter aftale udført arbejde for [virksomhed1]. Dette kan, såfremt skattestyrelsen måtte ønske dette, dokumenteres f.eks. ved erklæringer, vidneforklaringer og eventuelt eftersyn. Det samme selvsagt under en senere videreførsel af sagen sag ved retten.

I øvrigt har [virksomhed1] ved modtagelse af fakturaer verificeret de pågældende underleverandørers momsstatus på Skats (eller EU's) hjemmeside. [virksomhed1] har i den forbindelse endda været i dialog med skattestyrelsen omkring fremgangsmåden ved betaling i et tilfælde, hvor en underleverandør ([virksomhed7]) viste sig ikke at være momsregistreret, dette med den følge at [virksomhed1] øjeblikkeligt standsede samarbejdet med pågældende.

Derimod har (havde) [virksomhed1] ikke mulighed for at tjekke i skats systemer, om de pågældende om de pågældende underleverandørers medarbejdere var registreret som ansatte i skats system endsige blot om de pågældende underleverandører var registreret som arbejdsgivere eller om der blev angivet og betalt A-skat og AM-bidrag for de pågældende underleverandørers ansatte. På samme måde var det helle ikke muligt at efterse om de pågældende underleverandører angav og betalte moms.

Derimod har [virksomhed1] kunnet konstatere at de pågældende underleverandører, der for stor dels vedkommende er enkeltmandsfirmaer hvor ejeren deltager i driften, rent faktisk har udført det pågældende arbejde som aftalt. 2tal Enterprise har således ikke haft grund til at tro, eller mulighed for at efterse, at de pågældende underleverandørers forhold omkring moms og ansatte ikke var i sin orden.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

I henhold til momslovens § 37 kan virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet.

I henhold til momslovens § 52 a, stk. 6, må afgiftspligtige personer, der ikke er registreret, og afgiftspligtige personer, der leverer ikke afgiftspligtige varer eller ydelser, ikke på fakturaen anføre afgiftsbeløb eller anden angivelse af, at fakturabeløbet indbefatter afgift.

En faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68, skal i øvrigt indeholde de indholdsmæssige krav opstillet i momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1.

Salgsmoms

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. 18-0026020 vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 på baggrund af konkrete indsætninger på henholdsvis 3.298.585 kr., 1.323.181 kr. og 2.562.987 kr. inklusiv moms, som anses for yderligere omsætning.

Da retten endvidere er enig med Skattestyrelsen i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at Skattestyrelsen har anset indkomsten for at være momspligtig.

Skattestyrelsen har opgjort den skyldige salgsmoms til 391.486 kr. for afgiftsperioden 1. oktober - 31. december 2015, 264.636 kr. for afgiftsperioderne i 2016 og 512.597 kr. for afgiftsperioderne i 2017. Den opgjorte salgsmoms svarer til 20 % af indsætningerne i de pågældende indkomstår.

Sammenholdt med det tidligere foreløbigt fastsatte momstilsvar for afgiftsperioderne 1. oktober - 31. december 2015, 1. januar – 31. december 2016 og 1. januar – 31. december 2017, har Skattestyrelsen opgjort det manglende momstilsvar til henholdsvis 391.486 kr., 110.636 kr. og 418.597 kr.

Købsmoms

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det indehaveren at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Indehaveren har oplyst, at indgående moms for afgiftsperioderne i 2015, 2016 og 2017 udgør henholdsvis 125.440,79 kr., 220.618,84 kr. og 425.291,54 kr. Som dokumentation herfor har indehaveren fremlagt regnskabsmateriale med bilag.

Landsskatteretten finder, at en faktura fra [virksomhed11] udstedt den 12. oktober 2017 på 3.581,25 kr., heraf moms på 716,25 kr., opfylder betingelserne for fradrag efter momslovens § 37. Der er henset til, at fakturaen opfylder kravene i henhold til momsbekendtgørelsen, og at betalingen fremgår af indehaverens kontoudskrifter, ligesom betaling er sket til en igangværende registreret virksomhed.

To retsmedlemmer, herunder retsformanden, udtaler:

For så vidt angår fakturaer fra [virksomhed7], er virksomheden ifølge det oplyste ikke momsregistreret. Retsmedlemmerne finder derfor, at virksomheden ikke kan opkræve moms, og at indehaveren således ikke kan få fradrag for købsmoms for køb foretaget hos virksomheden.

Virksomhederne [virksomhed9] og [virksomhed10] har udstedt fakturaer vedrørende udlejning af arbejdskraft uden at være registreret for indeholdelse af A-skat og AM-bidrag.

Der er i øvrigt ikke fremlagt samarbejdsaftaler med virksomhederne, korrespondance eller anden dokumentation for kontakt til virksomhederne, timesedler eller nærmere oplysninger om arten og omfanget af det udførte arbejde, ejerne af virksomhederne eller de medarbejdere, der har udført arbejdsopgaverne.

Retsmedlemmerne finder derfor, at den fremlagte dokumentation i form af de udstedte fakturaer og betaling af disse under disse omstændigheder ikke er tilstrækkelig dokumentation for, at der er tale om fradragsberettiget købsmoms.

For så vidt angår de øvrige bilag for købsmoms i form af kvitteringer, finder retsmedlemmerne endvidere, at indehaveren ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag er opfyldt, henset til, at de fremlagte kvitteringer ikke dokumenterer, at virksomheden har betalt en leverance pålagt moms, og at leverancerne er leveret af en afgiftspligtig person til brug for virksomhedens momspligtige aktivitet.

Et retsmedlem udtaler:

De fremlagte fakturaer dokumenterer, at der er indkøbt fremmed arbejde. Endvidere dokumenterer de fremlagte kontoudtog fra banken, at der er sket elektronisk betaling af fakturaerne. På dette grundlag har virksomheden dokumenteret, at der er udført fremmed arbejde for virksomheden, og at der er sket en betaling herfor. Virksomheden er derfor berettiget til fradrag for købsmomsen vedrørende fakturaerne for indkøb af fremmed arbejde.

Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet, således at Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår afgiftsperioderne i 2015 og 2016. For så vidt angår afgiftsperioderne i 2017 ændrer Landsskatteretten forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar til 511.881 kr.