Kendelse af 17-09-2021 - indlagt i TaxCons database den 08-10-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne fra 1. kvartal 2007 til 3. kvartal 2008

Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvarene

Afslag

Genoptagelse

Genoptagelse

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at klageren fra 1. juni 2005 til 18. juli 2008 var registreret som indehaver af enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden havde branchekode ”702200 Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse”.

Klageren startede den 1. juni 2005 et samarbejde med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed2]. Det var klagerens og ejeren af [virksomhed2]s opfattelse, at klageren skulle skrive fakturaer til [virksomhed2] for sit arbejde for virksomheden. På baggrund heraf blev klageren med virkning fra den 1. juni 2005 registreret for kvartalsvise angivelser af moms.

For perioden fra den 1. juni 2005 og frem til den 1. januar 2007 skrev klageren fakturaer til [virksomhed2].

Med virkning fra den 1. januar 2007 blev [virksomhed2] omdannet til [virksomhed2] ApS. Klageren blev pr. 1. januar 2007 ansat i [virksomhed2] ApS og modtog herefter almindelig lønindkomst fra [virksomhed2] ApS på 297.524 kr. i indkomståret 2007 og på 347.021 kr. i indkomståret 2008.

For indkomstårene 2005 – 2008 selvangav klageren ikke overskud ved drift af virksomhed, og SKAT ansatte for indkomstårene 2005 – 2008 et skønsmæssigt overskud af virksomhed for klageren.

Klageren indberettede heller ikke momstilsvar for afgiftsperioderne fra 1. kvartal 2005 til 3. kvartal i 2008, hvorfor SKAT foretog følgende foreløbige momsfastsættelser for klageren:

Juni 2005: 8.000 kr.

3. kvartal 2005: 8.000 kr.

4. kvartal 2005: 10.000 kr.

1. kvartal 2006: 12.000 kr.

2. kvartal 2006: 15.000 kr.

3. kvartal 2006: 18.000 kr.

4. kvartal 2006: 22.000 kr.

1. kvartal 2007: 27.000 kr.

2. kvartal 2007: 33.000 kr.

3. kvartal 2007: 41.000 kr.

4. kvartal 2007: 51.000 kr.

1. kvartal 2008: 63.000 kr.

2. kvartal 2008: 78.000 kr.

3. kvartal 2008: 97.000 kr.

I juli 2008 blev klageren afmeldt fra moms af SKAT, fordi der ikke var indgivet momsangivelser i en længere periode.

I brev af 27. august 2013 anmodede klagerens repræsentant SKAT om at ændre klagerens skønsmæssige ansættelse for indkomstårene 2005 til 2008.

I SKATs afgørelse af 28. oktober 2013 blev klagerens anmodning om genoptagelse for indkomstårene for 2005 og 2006 ikke taget til følge, da fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, ikke var opfyldt. Den skønsmæssige ansættelse for indkomstårene 2007 og 2008 blev derimod nedsat til henholdsvis 200.000 kr. for 2007 og 116.667 kr. for 2008.

Ved brev af 28. januar 2014 sendte repræsentanten en klage over SKATs afgørelse af 28. oktober 2013 til Skatteankestyrelsen. I klagen anførte repræsentanten, at de skønsmæssige skatteansættelser for 2007 og 2008 skulle nedsættes til 0 kr. for begge indkomstår. Af klagen fremgår videre:

”...

Moms

Vi skal anmode Skatteankestyrelsen om, at ansætte vor klients momsangivelser for perioden 1. januar 2007 til 18. juli 2008 (på det tidspunkt hvor vor klient bliver afmeldt for moms) til kr. 0,00, idet vi henholder os til ovennævnte redegørelse, hvoraf det fremgår, at vor klient IKKE har udskrevet fakturaer til virksomheden [virksomhed2] ApS, men har modtaget løn med normal A-skattetræk, som ikke er momspligtig.

Det skal samtidig fastslås, at vor klient ikke har udstedt fakturaer til nogen anden virksomhed i samme periode, og derfor skal de skønsmæssige momsansættelser fastsættes til kr. 0,00.

Konklusion.

SKAT

Vi skal anmode Skatteankestyrelsen om, at fastsætte vor klients skønsmæssige indkomst til kr. 0,00, både for 2007 og 2008, idet vor klient allerede er blevet beskattet af indkomsterne fra firmaet [virksomhed2] ApS.

Moms

Vi skal anmode Skatteankestyrelsen om, at fastsætte vor klients momsangivelser for perioden 1. januar 2007 til 18. juli 2008 til kr. 0,00, idet vor klient ikke har udstedt fakturaer til Firmaet [virksomhed2] ApS, og har heller ikke udstedt fakturaer til andre virksomheder.

...”

Den 10. juni 2015 anmodede repræsentanten SKAT om at nedsætte klagerens momsbeløb til 0 kr., således at den momsmæssige ansættelse svarende til den skattemæssige ansættelse. Repræsentanten begrundede anmodningen med, at SKAT i afgørelsen af 28. oktober 2013 havde anerkendt, at klageren ikke havde drevet selvstændig virksomhed i perioden 2005 – 2009.

Ved afgørelse af 14. december 2015 afslog SKAT at genoptage og ændre momsfastsættelserne for afgiftsperioderne fra 1. kvartal 2005 til 4. kvartal 2006 ekstraordinært. De skønsmæssige momsfastsættelser for afgiftsperioderne fra 1. - 4. kvartal i 2007 og for 1., 2. og 3. kvartal i 2008 blev derimod genoptaget ekstraordinært og nedsat fra 152.000 kr. til 67.000 kr. for 1. - 4. kvartal i 2007 og fra 238.000 kr. til 29.083 kr. for 1., 2. og 3. kvartal i 2008. Af afgørelsen fremgår blandt andet:

”...

Hvis du vil klage

Du kan klage over SKATs afgørelse til Landsskatteretten.

Klagefristen er 3 måneder regnet fra det tidspunkt, hvor du modtager denne afgørelse.

Du kan læse mere i vejledningen, som vi har sendt med.

...”

Klageren klagede ikke over SKATs afgørelse af 14. december 2015.

Den 24. april 2018 traf Landsskatteretten afgørelse i klagesagen vedrørende SKATs afgørelse af 28. oktober 2013 (klagesag nr. 14-0299386). Ved afgørelsen blev skatteansættelsen nedsat til 0 kr., idet Landsskatteretten fandt, at SKAT ikke havde påvist, at der havde været erhvervsmæssig drift i klagerens virksomhed i indkomstårene 2007 og 2008, ligesom der ikke var indikation på, at klageren havde udeholdt omsætning.

Den 22. maj 2018 anmodede klagerens repræsentant SKAT om genoptagelse af momsansættelserne for 2007 og 2008 under henvisning til Landsskatterettens afgørelse omkring nedsættelsen af skatteansættelserne for samme år.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har afslået at genoptage klagerens momsansættelser for afgiftsperioderne 1. - 4. kvartal 2007 samt 1., 2. og 3. kvartal i 2008.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Vores begrundelse for ikke at ændre momsen

Vi kan ikke ændre din moms, fordi du har bedt os om at ændre den mere end tre år efter det tidspunkt, hvor du skulle angive den, og fordi du ikke har oplyst os om særlige omstændigheder, der taler for, at vi alligevel ændrer den.

Det er vores opfattelse, at Landsskatterettens afgørelse af den 24. april 2018 alene omhandler dine skattemæssige ansættelser for 2007 og 2008. Momsmæssigt har vi ikke mulighed for at foretage en ændring som konsekvens af, at der sker skattemæssig ændring. Det er derfor vores opfattelse, at vi ikke kan ændre momsen på baggrund af den skattemæssige ændring.

Hvis vi skal foretage en momsmæssig ændring i nærværende sag, kræver det herefter, at der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Det forhold, at Landsskatteretten ved afgørelsen af den 24. april 2018 har ændret dine skatteansættelser, udgør efter vores opfattelse ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre genoptagelse ud over 3-årsfristen. De foreløbige fastsættelser på momsen er foretaget ud fra en selvstændig momsmæssig vurdering, og er dermed ikke baseret på de skattemæssige forhold eller overvejelser. Ved afgørelsen af den 14. december 2015 har vi givet tilladelse til at nedsætte de foreløbige fastsættelser af din moms for 2007 og 2008, da vi ikke fandt, at der var tilstrækkeligt grundlag for, at momsen var fastsat som den var fra 2006 til 2007 og 2008. Det forhold, at vi forholdsmæssigt har nedsat momsen på samme måde, som i din skattesag, medfører efter vores opfattelse ikke, at vi kan nedsætte din moms i overensstemmelse med Landsskatterettens afgørelser. Der er efter vores opfattelse ikke tale om, at vi ved afgørelsen af den 14. december 2015 har foretaget en beløbsmæssig korrektion af din moms i forhold til den skattemæssige omsætning.

Det forhold, at du ikke har påklaget vores afgørelse af den 15. december 2015 udgør desuden ikke sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre en genoptagelse af din moms efter 3-årsfristens udløb.

Det er vores opfattelse, at der ikke i øvrigt er tale om sådanne særlige omstændigheder, der kan medføre genoptagelse af din moms for 2007 og 2008. Du opfylder derfor ikke betingelserne for at få ændret din moms.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der skal ske genoptagelse og nedsættelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. - 4. kvartal 2007 samt 1., 2. og 3. kvartal i 2008.

Af klagen fremgår:

”...

I skrivelse af den 19. september 2018, har Skattestyrelsen meddelt at vores klient [person1] ikke kan få ændret sine momsansættelser for årene 2007 og 2008, idet Skattestyrelsen ikke kan se, at vi har påklaget Skattestyrelsens afgørelse af den 15. december 2015.

Det må påpeges, at der må være indsneget sig en fejl i Skattestyrelsen, med hvilket skal ses i lyset af, at vi påklagede til Skatteankestyrelsen den 28. januar 2014, skatteansættelserne for årene 2007 og 2008, og i samme klage, anmodede vi Skatteankestyrelsen om at ændre vores klients momsangivelser for perioden 1. januar 2007 til den 18. juli 2018, (på det tidspunkt, hvor vores klient bliver afmeldt for moms).

Dette skal ses i lyset af, at både skat og moms fulgte samme fremgangsmåde, nemlig at nedsætte vores klient fra en skønsmæssig ansættelse i 2007 fra kr. 625.000 til kr. 200.000 og for 2008 fra en skønsmæssig ansættelse på kr. 952.000 til kr. 116.667, således at moms ligeledes skønsmæssigt blev nedsat til en moms der svarede af kr. 200.000 for året 2007 og moms af 116.667 for året 2008.

Derfor påklagede vi til Skatteankestyrelsen den 28. januar 2014, både den skønsmæssige ansættelse for 2007 og 2008 på henholdsvis kr. 200.000 og kr. 116.667, og det gjorde vi i samme klage.

Det fremgår da også af afgørelsen fra Landsskatteretten af den 24. april 2018, side 4 ud af 6, at vi har anmodet om, at Skatteankestyrelsen skulle fastsætte vor klients momsangivelser fra perioden 1. januar 2007 til 18. juli 2008, til at udgøre kr. 0,00, således at der var samhørighed både med den skattemæssige og med den momsmæssige ansættelse.

Det fremgår ikke tydeligt af Landsskatterettens afgørelse, at det både vedrører den skattemæssige ansættelse og den momsmæssige ansættelse, idet der blot står i afgørelsen.

"Landsskatteretten nedsætter herefter den skønsmæssige forhøjelse til kr. 0,00 for 2007 og kr. 0,00 for 2008".

Det fremgår ikke tydeligt af Landsskatterettens afgørelse at det både vedrører skatte- og momsansættelserne, men det fremgår tydeligt som begrundelse for påstanden, som repræsentanten har fremført, at det vedrører både skatte- og momsansættelserne.

Vi finder derfor at der er klaget både over den skattemæssige ansættelse og den momsmæssige ansættelse ved vores klage af den 28. januar 2014, og såfremt Landsskatteretten ikke er enige med os i dette, så finder vi at så er der særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, idet det må anses at vi har foretaget vores indsigelse overfor den momsmæssige

ansættelse i vores klage af den 28. januar 2014, og det må være særlige omstændigheder, at Landsskatteretten ikke ved deres afgørelse af den 25. april 2018, særskilt har gjort opmærksom på, at den momsmæssige ansættelse for 2007 og 2008 ligeledes skal udgøre kr. 0,00.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at en afgiftspligtig, der ønsker at få ændret sit afgiftstilsvar, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Sagen vedrører momstilsvaret for 1. - 4. kvartal 2007 samt 1., 2. og 3. kvartal i 2008. I medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal en anmodning om genoptagelse af disse momsperioder på den skattepligtiges initiativ være modtaget hos SKAT senest henholdsvis den 10. maj 2010, 17. august 2010, 10. november 2010, 10. februar 2011, 10. maj 2011, 17. august 2011 og 10. november 2011.

Klagerens anmodning om genoptagelse af momstilsvarene blev sendt den 22. maj 2018 og ligger således uden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31.

Uanset fristerne i § 31, stk. 2, kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af en afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis kriterierne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3, er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

En ansættelse kan kun foretages efter § 32, stk. 1, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den skattepligtige dispensere fra fristen, hvis der er særlige omstændigheder. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, sidste pkt.

Retten finder, at der ikke foreligger nogle af de genoptagelseskriterier, som er anført i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3.

Retten skal herefter tage stilling til, om der foreligger sådanne særlige omstændigheder, at klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse kan imødekommes jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en helt konkret vurdering. Bestemmelsen finder anvendelse blandt andet, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

I klagen af 28. januar 2014 over SKATs afgørelse af 28. oktober 2013 har klagerens repræsentant nedlagt påstand om, at de skønsmæssige momsfastsættelser for 1. - 4. kvartal i 2007 samt 1., 2. og 3. kvartal i 2008 nedsættes til 0 kr. Da SKATs afgørelse af 28. oktober 2013 alene vedrører den skattemæssige opgørelse af klagerens indkomst, men ikke de deraf afledte skønsmæssige momsfastsættelser, kunne Landsskatteretten ikke ved afgørelsen af 24. april 2018 tage stilling til de skønnede momstilsvar, da de ikke var omfattet af den påklagede afgørelse. Det kan derfor lægges til grund, at der ikke allerede ved Landsskatterettens behandling af klagen over SKATs afgørelse af den 28. oktober 2013 blev taget stilling til momsansættelserne.

Landsskatteretten finder dog, at klageren ved fremlæggelse af Landsskatterettens afgørelse af 24. april 2018 i sag nr. 14-0299386 har fremlagt oplysninger af faktisk karakter, der kan begrunde en ændring af klagerens afgiftstilsvar for 1. - 4. kvartal i 2007 samt 1., 2. og 3. kvartal i 2008.

Ved afgørelsen af 24. april 2018 har Landsskatteretten fastslået, at SKAT ikke har påvist, at der i indkomstårene 2007 og 2008 har været erhvervsmæssig drift i klagerens virksomhed. Det findes på den baggrund sandsynliggjort, at SKATs skønsmæssige momsfastsættelser for 1. – 4. kvartal i 2007 samt 1., 2. og 3. kvartal i 2008 er fastsat på et urigtigt grundlag, idet forudsætningen for momsopkrævningen har været antagelsen om, at der har været drevet erhvervsmæssigt virksomhed med momspligtig aktivitet, hvilket ved Landsskatterettens afgørelse er blevet tilbagevist.

Uanset, at klageren burde have afmeldt sig fra moms pr. 1. januar 2007 og endvidere burde have påklaget SKATs afgørelse af 14. december 2015 inden for klagefristen på 3 måneder fra afgørelsen, finder Landsskatteretten henset til den nære sammenhæng mellem erhvervsmæssig virksomhedsdrift og pligten til at betale moms efter en samlet, konkret vurdering, at der foreligger sådanne særlige omstændigheder, at det vil være urimeligt at fastholde de skønnede momstilsvar, således at SKAT burde have givet tilladelse til ekstraordinær genoptagelse af momstilsvarene.

Da Landsskatteretten ved afgørelsen af 24. april 2018 har nedsat de skattemæssige ansættelser til 0 kr. for 2007 og til 0 kr. for 2008, og da klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momsfastsættelserne er indgivet til Skattestyrelsen den 22. maj 2018, finder Landsskatteretten, at genoptagelsesanmodningen er fremsat senest 6 måneder efter, at klageren kom til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.

Landsskatteretten pålægger herefter Skattestyrelsen at genoptage klagerens momsansættelser for 1. - 4. kvartal i 2007 samt 1., 2. og 3. kvartal i 2008.