Kendelse af 12-09-2019 - indlagt i TaxCons database den 17-10-2019

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2012

Regulering af momsfradrag vedrørende driftsudgifter på køreskolebiler - privat andel af biler udgør

30 %

12 %

12 %

Indkomståret 2013

Regulering af momsfradrag vedrørende driftsudgifter på køreskolebiler - privat andel af biler udgør

30 %

12 %

16 %

Indkomståret 2014

Regulering af momsfradrag vedrørende driftsudgifter på køreskolebiler - privat andel af biler udgør

30 %

12 %

24 %

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1], cvr-nr. [...1] er registreret den 13. maj 2003 under branchen Køreskoler. Virksomheden er momsregistreret.

Det fremgår af Skattestyrelsens kontrol- og udsøgningsblanket R75, at en Toyota Avensis, [reg.nr.1] er købt af klageren den 5. august 2009, og at en Toyota Avensis, [reg.nr.2] er købt som ny den 1. november 2010.

Klageren har desuden anskaffet en Toyota Yaris, [reg.nr.3] til brug i køreskolevirksomheden. Ifølge Skattestyrelsens kontrol- og udsøgningsblanket R75 er bilen købt som ny den 13. august 2013.

Klageren ejer desuden flere motorcykler, der indgår i virksomheden.

Klageren har oplyst, at han i en del af de påklagede indkomstår har haft en privat bil med reg. nr. [reg.nr.4]. Bilen blev solgt i december 2013. Ifølge motorregistret er der tale om en Toyota Carina 1,6 som blev registreret første gang den 15. november 1994.

Det fremgår af Skattestyrelsens kontrol- og udsøgningsblanket R75, at klageren har tre børn født i 1999, 2002 og 2009. Klagerens repræsentant har oplyst til SKAT, at klagerens ægtefælle er uddannet kørelærer og kører med elever.

Følgende fremgår af klagerens regnskaber i de påklagede indkomstår:

2012

2013

2014

Nettoomsætning

1.884.257 kr.

1.700.790 kr.

2.545.579 kr.

Fremmed arbejde

-374.832 kr.

-368.538 kr.

-624.750 kr.

Øvrige direkte omkostninger

-230.288 kr.

-154.391 kr.

-222.416 kr.

Auto- og MC-drift

Privat andel, biler (12 %)

-177.573 kr.

17.346 kr.

-246.767 kr.

26.538 kr.

-183.025 kr.

13.431 kr.

Lønninger

-158.811 kr.

Øvrige omkostninger

-149.553 kr.

-65.054 kr.

-357.048 kr.

Resultat før afskrivninger

969.357 kr.

892.578 kr.

1.012.960 kr.

Det fremgår af SKATs afgørelse, at købsmoms på driftsudgifterne på bilerne, der anvendes i virksomheden udgør:

2012

2013

2014

Købsmoms af de samlede driftsudgifter på biler

23.268 kr.

42.138

14.735 kr.

Klageren har oplyst, at han ikke har ført kørebog, men har angivet følgende kilometerstande på de biler, der anvendes i virksomheden i de påklagede indkomstår:

”(...)

[reg.nr.1]

[reg.nr.2]

[reg.nr.3]

I alt

Kilometerstand pr.

31.12.2011

243.100

20.300

31.12.2012

289.800

41.700

Kørsel 2012

46.700

21.400

68.100

31.12.2013

325.500

63.500

8.200

Kørsel 2013

35.700

21.800

8.200

65.700

31.12.2014

354.200

72.300

28.900

Kørsel 2014

28.700

8.800

20.700

58.200

(...)”

SKAT har ansat klagerens private andel af biludgifter til 30 % i de påklagede indkomstår. Det svarer til privat kørte kilometer i 2012, 2013 og 2014 på henholdsvis 20.430 km, 19.710 km og 17.460 km.

Klageren har i sit regnskab anset den private andel af biludgifterne for at udgøre 12 %. Det svarer til privat kørte kilometer i 2012, 2013 og 2014 på henholdsvis 8.172 km, 7.884 km og 6.984 km.

Repræsentanten har på et møde i Skatteankestyrelsen forklaret, at klageren har ansat den private andel af biludgifterne til 12 % efter et skøn, baseret på, hvad han mener at køre privat, samt hvad niveau hans kolleger i branchen oplyser at ligge på. Repræsentanten oplyste endvidere, at klageren ikke kører i bil på ferie. Der er heller ikke kørsel mellem hjem og arbejde, da skiftende kørsel til forskellige opsamlingssteder for elever og teorilokalet i [by1] må anses for erhvervsmæssig kørsel. Klagerens ægtefælle er også kørelærer på deltid og har også haft arbejde som socialrådgiver i [by1], hvor hun cyklede til. Afstanden til [by1] kommune fra hjemmet er ca. 2 km. Klagerens mor bor i [by2]. Repræsentanten påpegede endvidere, at en køreskolebil ikke uden besvær kan bruges privat, da pedaler i passagersiden skal afmonteres, hvis der skal sidde andre end kørelæreren.

Klageren har en separat klagesag, der vedrører den private andel af biludgifterne i opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indkomstårene 2012, 2013 og 2014, sagsnummer 16-0846512.

SKATs afgørelse

SKAT har ændret den private andel af klagerens kørsel i de biler, der bruges i køreskolevirksomheden fra 12 % til 30 % i indkomstårene 2012, 2013 og 2014.

SKAT har begrundet ændringerne med følgende:

”(...)

Ad. Punkt 4.

Der er kun fradrag for driftsudgifter til erhvervsmæssige kørsel. Da du ikke har ført kørebog, må der foretages et skøn over fordelingen. Din selvangivne fordeling med 12 % privat og 88 % erhverv, kan SKAT ikke acceptere. SKAT skønner fordelingen til at være 30 % privat og 70 % erhverv.

201220132014

Bilernes driftsomkostninger177.573 kr.246.767 kr.183.025 kr.

Heraf til MC33.013 kr.25.608 kr.71.094 kr.

Til biler144.559 kr.221.159 kr.111.931 kr.

Selvangivet erhverv med 88 %127.212 kr.194.620 kr.98.499 kr.

SKAT godkender 70 %101.191 kr.154.811 kr.78.352 kr.

Indkomstforhøjelse 26.021 kr. 39.809 kr. 20.147 kr.

Ved SKATs besøg i 2014 blev det indskærpet, at der skulle føres kørebog til dokumentation for den erhvervsmæssige kørsel, men du har ikke efterlevet vores indskærpelse.

Vi opfatter den manglende regelefterlevelse som udtryk for, at du ikke har været i stand til at dokumentere, at den erhvervsmæssige kørsel udgør 88 % på hver af bilerne. Vi finder den manglende efterlevelse af kørebog for en skærpende omstændighed, som indgår af vores vurdering af skønnet for den erhvervsmæssige kørsel. Herudover er vores skøn, beregnet ud fra de fremlagte værkstedsregninger, hvoraf det fremgår, hvor meget bilerne hver især har kørt. Vi skønner at den erhvervsmæssige kørsel udgør 70 %.

(...)

2012

(...)

Regulering af moms

Moms af driftsudgifter udgør 23.268 kr.

Erhvervs andel 88 %20.475

Reguleret erhvervs andel 70 %16.286

For meget fratrukket indgående moms 4.189

(...)

2013

(...)

Regulering af moms

Moms af driftsudgifter udgør 42.138 kr.

Erhvervs andel 88 %37.082

Reguleret erhvervs andel 70 %29.497

For meget fratrukket indgående moms7.585

(...)

Hens

2014

(...)

Regulering af moms

Moms af driftsudgifter udgør 14.735 kr.

Erhvervs andel 88 %12.967

Reguleret erhvervs andel 70 %10.315

For meget fratrukket indgående moms2.652

(...)

1.4.2. SKAT kommentarer til revisors indsigelse

(...)

Vedrørende driftsudgifter

Revisors opfattelse er, at hovedreglen er en skønsmæssig ansættelse af kørsel, og der derfor ikke er krav om at føre kørebog (regelefterlevelse).

Det er SKATs opfattelse, at skatteyder skal dokumentere de erhvervsmæssige udgifter, som der ønskes fradrag for. Heri ligger at antal erhvervsmæssige km skal dokumenteres.

SKAT anerkender ikke revisors princip om, at skatteyder kan foretage et skøn over sine private km, hvorefter alle km derudover automatisk er dokumenteret, som værende erhvervskørsel.

SKAT fastholder, at skatteyder er blevet instrueret om at føre kørebog. SKAT har henset til brev af 7/8 2015 fra revisor, hvoraf det fremgår, at skatteyder, på trods af SKATs instruktion, vil undlade at føre kørebog.

SKAT finder det relevant at inddrage dette forhold i forbindelse med SKATs skøn over, hvor meget der kan godkendes, som erhvervsmæssig kørsel.

Revisor begrunder et lavt antal private km, med at skatteyder har en 19 år gammel bil som han og ægtefællen også kan køre i, samt at den erhvervsmæssige aktivitet ikke efterlader meget tid til privat kørsel.

SKAT kan bemærke, at den pågældende gamle bil er solgt 4/12 2013, hvorfor skatteyder selvsagt ikke har kunnet bruge den i 2014. Dvs. den har skatteyder ikke kunne bruge til privatkørsel.

Endvidere finder SKAT at disse forhold, ikke på nogen måde kan anses som dokumentation for, at den erhvervsmæssige kørsel skulle udgøre 88 %.

Hvis skatteyder havde anvendt den 19 gamle bil til privatkørsel i 2012 og 2013, så måtte den erhvervsmæssige procent for 2014 selvsagt falde i forhold til 2013. Pga den kørsel som tidligere blev foretaget i den gamle bil, i stedet sker i skolevognene i 2014.

Da revisor fastholder 88 % både for 2013 og 2014, finder SKAT det påvist, at den gamle bil ikke har været anvendt til privat kørsel i 2012 og 2013, og selvsagt heller ikke i 2014.

Konklusion

Med indsigelsen finder SKAT ikke, at skatteyder har fremlagt dokumentation for, at den erhvervsmæssige kørsel udgør 88 %.

SKAT fastholder derfor skønnet med 70 % erhvervskørsel.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at den private andel på biler brugt i køreskolen udgør 12 %.

Klageren har begrundet dette med følgende:

”(...)

Driftsudgifter til erhvervsmæssig kørsel

Med henvisning til SKAT’s afgørelse side 6 skal det indledningsvis bemærkes, at vi ikke af SKAT’s skrivelse af 26. november 2014 kan se, at det blev indskærpet, at der skulle føres kørebog til dokumentation for den erhvervsmæssige kørsel.

SKAT skønner en fordeling til at være 30 % privat og 70 % erhverv uden i øvrigt at underbygge skønnet, hvilket vi mener fører til et for skatteyder urimeligt resultat. Det ligner mere en ”straffeaktion” for ikke at føre en kørebog, som der i øvrigt ikke er pligt til, end et sagligt begrundet skøn.

At udtrykke manglende regelefterlevelse som argument virker lidt malplaceret, set i lyset af, at hovedreglen jo netop er en skønsmæssig ansættelse. Endvidere anføres det, at skønnet er beregnet ud fra de fremlagte værkstedsregninger, hvoraf fremgår bilernes kilometerstand. Det giver jo slet ikke nogen mening.

Jeg henviser til SKAT’s Juridiske vejledning, C.A.4.3.3.3.3.3, hvoraf fremgår, at: ”Den private andel af kørslen skal i almindelighed ansættes skønsmæssigt, men hvis skatteyderen fører kørebog, som på fyldestgørende måde ...”. Endvidere fremgår det, at: ”I tilfælde, hvor der ikke er ført kilometerregnskab, skal den skattepligtige angive kilometertallet for sin private kørsel efter skøn. Hvis der ikke er særlige forhold, anerkender SKAT normalt en privat kørsel på 8.000 km med tillæg af kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig. Der kan være særlige forhold, hvis skatteyderen har en bil mere.”

På grundlag af skatteyders noteringer af kilometertal samt værkstedregninger for henholdsvis 2012, 2013 og 2014 (som SKAT har fået tilsendt) har vi udarbejdet følgende opgørelse:

[reg.nr.1]

[reg.nr.2]

[reg.nr.3]

I alt

Kilometerstand pr.

31.12.2011

243.100

20.300

31.12.2012

289.800

41.700

Kørsel 2012

46.700

21.400

68.100

31.12.2013

325.500

63.500

8.200

Kørsel 2013

35.700

21.800

8.200

65.700

31.12.2014

354.200

72.300

28.900

Kørsel 2014

28.700

8.800

20.700

58.200

Hertil kommer, at [person1] herudover havde en privat bil, [reg.nr.4], som udelukkende er anvendt til privat kørsel, indtil bilen blev solgt i december 2013.

Grunden til det lidt lavere antal kørte kilometer i 2014 skal ses i lyset af, at [person1] gik med brækket ben fra medio oktober 2014 til februar 2015 (lægejournal kan fremskaffes).

Den private kørsel vil med 12 % udgøre ca. 8.200 km i 2012, ca. 7.900 km i 2013. I 2014 skal der som nævnt tages hensyn til skatteyders brækkede ben, hvor hans arbejdsevne har været begrænset i de sidste måneder af året. Det skal bemærkes, at skatteyder er af den opfattelse, at der køres mindre privat, og at han faktisk ”snyder” sig selv.

Ved en privat andel på 30 % vil de tilsvarende tal udgøre henholdsvis ca. 20.500 km i 2012 og ca. 19.700 km i 2013, hvilket er helt urimeligt.

Køreskolen har i 2012 haft 1.955 lektioner og 187 køreprøver ifølge lektionsplaner. Hertil kommer kørsel til manøvrebaner, køreteknisk anlæg og køreprøver i henholdsvis [by3], [by4], [by5] og på [ø1], hvilket skatteyder har opgjort til ca. 12.200 km. Endvidere er der afhentningskørsel af elever ved stationer, skoler og hjem m.v., som er vanskeligt at opgøre, men antages at udgøre ca. 10-15 km om dagen i gennemsnit.

Hvis der kun regnes med antallet af lektioner og køreprøver giver det et gennemsnitlig antal kilometer pr. lektion på ca. 22 km, hvilket er lavt (68.100 km – 8.200 km – 12.200 km = 47.700 km delt med 2.142). Gennemsnittet ville blive lavere, såfremt afhentningskørslen af elever blev fratrukket.

Skatteyder har ingen kørsel mellem hjemmet og arbejdsplads og har ingen fritidsbolig.

Virksomhedens omsætning indikerer ligeledes et meget stort antal erhvervsmæssigt kørte kilometer samt et meget stort tidsforbrug, som ikke efterlader meget tid til privat kørsel.

(...)

Landsskatterettens afgørelse

Køreskoler har fradragsret for indkøb og drift af personbiler efter de almindelige fradragsregler i momslovens § 37 og 38, se momslovens § 42, stk. 6, jf. momslovens § 42, stk. 1.

Følgende fremgår af momslovens § 38, stk. 2:

”For varer og ydelser, som af en virksomhed registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.”

Følgende fremgår af momsbekendtgørelsens § 18 (§ 17, før 1. juli 2013):

Ved vurdering af, om den skønsmæssige fordeling af afgiften efter momslovens § 38, stk. 2, på virksomheden og på indehaverens private forbrug m.v. er foretaget på rimelig måde, vil den fordeling, som er godkendt i forbindelse med skatteansættelsen, normalt blive lagt til grund. Hvis der ikke ved skatteansættelsen er foretaget særskilt fordeling af udgifter til de omhandlede varer og ydelser, kan en af SKAT normalt anvendt fordeling lægges til grund.”

Landsskatteretten har i klagerens sag 16-0846512, vedrørende det skattemæssige fradrag af biludgifter, dags dato truffet afgørelse om, at klagerens privat kørte kilometer i de to biler, der anvendes i virksomhedens drift i den påklagede afgiftsperiode 1. januar 2012 til 31. december 2012, skal ansættes til 12 % i overensstemmelse med klagerens påstand. For afgiftsperioden 1. januar 2013 til 31. december 2013 har landsskatteretten ansat den private andel til at udgøre 16 %. For afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 har Landsskatteretten ansat den private andel til at udgøre 24 %. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at klageren i perioden 1. januar 2012 til 4. december 2013 har haft en anden bil til rådighed for privat befordring, og at klageren i august 2013 anskaffer endnu en bil til brug i virksomheden.

I overensstemmelse hermed ændrer Landsskatteretten SKATs afgørelse således, at den private andel af købsmomsen, som ikke er fradragsberettiget i henhold til momslovens § 38, stk. 2 i indkomståret 2012 udgør 12 %, svarende til 8.172 km, den private andel i indkomståret 2013 udgør 16 %, svarende til 10.512 km og den private andel i indkomståret 2014 udgør 24 %, svarende til 13.968 km.

Beregningen af den fradragsberettigede erhvervsmæssige købsmoms i klagerens momstilsvar i de påklagede afgiftsperioder overlades til Skattestyrelsen.