Kendelse af 19-05-2020 - indlagt i TaxCons database den 13-06-2020

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar for 4. kvartal 2014

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

Klageren har ifølge oplysninger i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) i perioden 01. maj 2012 til 30. august 2015 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR. nr. [...1].

I konsekvens af at virksomheden er ophørt og klageren hæfter personligt for momsgælden er virksomhedens indehaver, [person1], herefter klager i nærværende sag.

For overskuelighedens skyld er klageren i denne sag benævnt ”virksomheden eller virksomhedens ejer”.

Sagen drejer sig om, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at nægte at genoptage virksomhedens momsfastsættelse for 4. kvartal 2014 ekstraordinært.

Anmodningen om genoptagelse af den foreløbige fastsættelse af momstilsvaret for 4. kvartal 2014, er indsendt efter at fristen for ordinær genoptagelse er udløbet.

Virksomheden har ikke angivet moms for perioden fra 4. kvartal 2014, hvorfor SKAT (nu Skattestyrelsen) har foretaget følgende foreløbige fastsættelser af virksomhedens momstilsvar:

4. kvartal 2014: 8.000 kr.

Skattestyrelsen har den 30. april 2018 modtaget klagerens ansøgning om genoptagelse af momsfastsættelsen for 4. kvartal 2014. Klageren har den 20. juni 2018 fremsendt lægeerklæring og en kort beskrivelse af klagerens sygdom.

Den 27. juni 2018 sendte Skattestyrelsen et forslag til afgørelse, hvor Skattestyrelsen nægtede genoptagelse af den foreløbige fastsættelse af virksomhedens momstilsvar for 4. kvartal 2014.

Den 26. september 2018 modtog Skattestyrelsen yderligere dokumentation fra virksomhedens ejer om dennes sygdom i form af fire dokumenter med lægejournaler.

Skattestyrelsen har i brev af 2. oktober 2018 truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

Det er dette afslag på genoptagelse, der den 27. november 2018 er påklaget til Skatteankestyrelsen og således er genstand for påklage i nærværende sag.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har givet afslag på genoptagelse af virksomhedens momsfastsættelser for 4. kvartal 2014.

Som begrundelse herfor har Skattestyrelsen anført følgende:

(...)

Vi kan ikke ændre din moms, fordi du har bedt os om at ændre den mere end tre år efter det tidspunkt, hvor du skulle angive den, og fordi du ikke har oplyst os om særlige omstændigheder, der taler for, at vi alligevel ændrer den.

Det forhold, at der ikke har været aktivitet i virksomheden, er ikke i sig selv et forhold, der efter vores vurdering kan begrunde en ændring af momsen efter den 3- årige ændringsfrist. Vi har i denne vurdering blandt andet lagt vægt på, at virksomheden er forpligtet til at sørge for at angive moms, herunder også at sørge for 0-indberetninger eller afmelding af virksomheden, hvis der ikke har været aktivitet i virksomheden i en eller flere perioder.

Endvidere har vi i vores vurdering lagt vægt på, at vi ikke finder det tilstrækkeligt belyst, at din sygdom fra det tidspunkt, hvor du oprettede virksomheden, har ændret sig i en sådan grad, at du ikke længere var i stand til at angive din moms eller få andre til at gøre det for dig.

Vi finder det heller ikke tilstrækkeligt dokumenteret, at din sygdom har gjort dig ude af stand til at reagere på Skattestyrelsens foreløbige ansættelser af momstilsvaret i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse.

Du opfylder derfor ikke betingelserne for at få ændret din moms.

(...)

Klagerens opfattelse

Klagerens har nedlagt påstand om, at der skal ske genoptagelse af momsfastsættelsen for 4. kvartal 2014. Til støtte herfor har klageren fremført:

(...)

”Skattestyrelsens begrundelser

Skattestyrelsen mener ikke at der foreligger særlige omstændigheder, der gør at momsen kan ændres og henviser samtidig til Skatteforvaltningsloven § 32 stk. 1 nr. 4.

Derudover nævner Skattestyrelsen, at de særlige omstændigheder som Skatteforvaltningsloven § 32 stk. 1 nr. 4 beskriver er, at det skal være begivenheder som [person1] ”ikke har haft mulighed for at have indflydelse på, og som gør det urimeligt at fastholde momsen. ”

Skattestyrelsen mener dog samtidig ikke, at ”det ikke er særlige omstændigheder, hvis f.eks. du eller din rådgiver har misforstået reglerne eller har glemt et fradrag. ” [person1] ”skal kunne dokumentere eller på anden måde vise, at der er særlige omstændigheder”.

Skattestyrelsen har desuden i deres vurdering lagt til grund, ”at man ikke finder det tilstrækkeligt belyst, at din sygdom fra det tidspunkt, hvor man oprettede virksomheden, har ændret sig i en sådan grad, at du ikke længere var i stand til at angive din moms eller får andre til at gøre det for dig”.

Skattestyrelsen finder det heller ikke tilstrækkeligt dokumenteret, at [person1]s ”sygdom har gjort hende ude af stand til at reagere på skattestyrelsens foreløbige ansættelser af momstilsvaret i hele den periode, hvor genoptagelse kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse”.

Vores sagsfremstilling

Nærværende sag drejer sig om, at [person1] ikke har angivet momsen for 4. kvartal 2014, som havde seneste angivelsesfrist den 1. marts 2015, hvorefter Skattestyrelsen skønsmæssigt fastsætte et beløb.

Det skal bemærkes, at der ikke har været aktivitet i [person1]s virksomhed, hvorfor der skulle være sket nulindberetning, hvis [person1] havde mulighed for det.

[person1] har været indlagt mange gange og besøgt både egen læge, og diverse hospitaler for at blive undersøgt for sine smerter.

Ifølge hendes journal havde hun sit første ambulantbesøg den 3. februar 2013, og hun blev indlagt den 17. februar 2013 grundet halvanden uge med feber, hovedpine samt halssmerter, efterfulgt af rødme af øjnene. Lægen oplyser [person1], at hun lider af ”reumatoid artrits”, som er en inflammatorisk led sygdom, som kan føre til destruktion af led, nedsat livskvalitet og øget mortalitet. [person1] journal er vedlagt som bilag 1.

Det skal bemærkes, at sygdommen accelererer udviklingen af aterosklerose, hvilket kan fører til øget dødelighed af hjertekarsygdom.

Jeg vil endvidere lade Skatteankestyrelsen selv læse [person1] journal, som er vedlagt som bilag 1, bilag 2, bilag 3 og bilag 4.

Det fremgår af hendes journaler, at [person1] siden 2011 har haft utallige smerter og sygdomme, som har påvirket hendes tilstand i sådan en grad, at man hverken har haft lysten eller muligheden for at foretage sig andet end at få behandlet sine smerter.

Skattestyrelsens afgørelse

Det fremgår som benævnt ovenfor, at Skattestyrelsen ikke mener, der er særlige omstændigheder der taler for at ændre angivelsesfristen efter 3 år. Skattestyrelsen støtter ret på Skatteforvaltningsloven § 32 stk. 1 nr. 4.

Det fremgår af Skatteforvaltningsloven § 32 stk. 1 nr. 4, at ”Told – og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder. ”

Note 126 vedrører Skatteforvaltningsloven § 32 stk. 1 nr. 4, og den oplyser følgende betingelser, for at der er tale om særlige omstændigheder. Se gerne mine markeringer med gult i bilag 5:

1. Urimeligt at opretholde afgørelsen af afgiftstilsvaret/godtgørelsen. Ved vurderingen af om der foreligger særlige omstændigheder, kan det tillægges vægt, om ændringen har væsentlig betydning for den afgiftspligtige/godtgørelsesberettigede.

Bemærkninger: Der er ingen tvivl om, at ændringen har en væsentlig betydning for [person1], eftersom en nulindberetning gør, at hun ikke skal betale moms.

2. Det er en forudsætning for genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 32 stk.1 nr. 4 at der er sandsynlighed for, at genoptagelsen medfører en ændring af ansættelsen. Hvis det er Skatteforvaltningens vurdering, at den eksisterende ansættelse er korrekt, vil en afgørelse, hvor anmodning om genoptagelse nægtes, kunne begrundes på denne måde.

Bemærkninger: Som nævnt i pkt. 1 vil genoptagelsen medfører en ændring af Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse, da man går til at betale 0 kr. Der skal ske nulindberetning, da selskabet ikke havde nogen aktivitet grundet [person1]s sygdom.

Skattestyrelsen har grundet deres kompetencer, som offentlig myndighed mulighed for at indhente bankkontoudskrifter vedrørende selskabet, og der burde Skattestyrelsen kunne se, at der ikke har været nogen transaktioner.

3. Selv om der hverken er tale om myndighedsfejl eller svig fra tredjemand kan bestemmelsen i SFL § 32 stk. 1, nr. 4, medføre genoptagelse i andre situationer, der kan kvalificeres som ”særlige omstændigheder”. F.eks. vil alvorlig sygdom, der har været årsag til mangelfulde eller misvisende ansættelser, kunne medføre tilladelse til ekstraordinær genoptagelse jf. således SKM 2006 467 LSR og SKM 2006 412 LSR.

Bemærkninger: Ud fra [person1]s journaler, som er vedhæftet som bilag 1, bilag 2, bilag 3 og bilag 4, fremgår det at hun lider af en alvorlig sygdom, som forårsager træthed, svimmelhed, forringelse af livskvalitet, hovedpine, alvorlige hævelser mm. Det fremgår endvidere af Speciallæge [person2]s udtalelse dateret den 20. juni 2018, at [person1] lider af en alvorlig kronisk sygdom, som påvirker koncentrationen, samt at hun har haft mange indlæggelser i perioden op til og efter momsfristen. Udtalelsen er vedhæftet som bilag 6.

Konklusion

På baggrund af ovenstående redegørelse kan der ikke opstå tvivl om hvorvidt [person1]s alvorlige sygdom, har påvirket hendes manglende nulindberetning af momsen for 4. kvartal 2014.

Derudover opfylder [person1] alle betingelser for at der kan ske genoptagelse efter reglerne i SFL § 32 stk. 1. nr, 4 note 126, eftersom;

1) Genoptagelsen medfører en ændring af Skattestyrelsens ansættelse

2) Der foreligger særlige omstændigheder, eftersom [person1] lider af en alvorlig sygdom jf. bilag 1, bilag 2, bilag 3, bilag 4 og bilag 6.

Man skal derfor anmode om genoptagelse efter reglerne i SFL § 32 stk. 1. nr. 4.”

(...)

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at en afgiftspligtig, der ønsker at få ændret sit afgiftstilsvar, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der begrunder ændringen.

Virksomheden afregnede moms kvartalsvist og skulle derfor angive moms senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Dette fremgår af den dagældende bestemmelse i momslovens § 57, stk. 1 og 3.

For 4. kvartal 2014 er angivelsesfristerne således den 1. marts 2015.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal anmodningen om genoptagelse således være sendt til Skattestyrelsen senest 3 år efter angivelsesfristerne for at være omfattet af den ordinære ansættelsesfrist.

Genoptagelsesanmodningen blev modtaget i Skattestyrelsen den 30. april 2018 og ligger således udenfor den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelserne om ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 og 2.

Er betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 ikke opfyldte, kan spørgsmålet om genoptagelse alene afgøres efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1., nr. 4. Ifølge denne bestemmelse kan afgiftstilsvaret genoptages ekstraordinært, når der foreligger særlige omstændigheder.

Ingen af betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3 er opfyldte, og det er derfor afgørende, om der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en helt konkret vurdering. Bestemmelsen finder bl.a. anvendelse, hvor en forkert opgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige, eller hvor skattemyndigheden har foretaget en åbenbart urimelig afgiftsopgørelse.

Til støtte for påstanden om ekstraordinær genoptagelse har repræsentanten gjort gældende, at virksomhedsejeren lider af en alvorlig sygdom, som har forhindret denne i at reagere rettidigt.

Landsskatteretten finder ikke, at der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Det anses ikke for dokumenteret, at virksomhedsejerens sygdom har gjort hende ude af stand til rettidigt at reagere på Skattestyrelsens ansættelse i hele den periode, hvor genoptagelsen kunne være sket efter reglerne om ordinær genoptagelse i momslovens § 31, stk. 2.

Det bemærkes i den forbindelse, at den fremlagte erklæring fra speciallæge [person2] ikke dokumenterer at klageren i hele perioden, hvor der har været mulighed for ordinær genoptagelse af skatteansættelsen, ikke har kunnet reagere på den skønsmæssige ansættelse foretaget af det daværende SKAT. Det fremgår alene, at klageren periodevist har været svært påvirket af sin sygdom fra efteråret 2013 med adskillige indlæggelser mm. Det er heller ikke dokumenteret med fremlæggelser af lægejournaler.

Det følger yderligere af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, at genoptagelsesanmodningen skal være fremsat senest 6 måneder efter, at virksomhedens indehaver er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af de ordinære genoptagelsesfrister i § 31.

Da den foreløbige fastsættelse er foretaget for 4. kvartal 2014 inden udgangen af 2. kvartal 2015 og idet indehaveren først reagerede i forbindelse med genoptagelsesanmodningen den 30. april 2018, lægger retten i øvrigt til grund, at 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 ikke er overholdt.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.