Kendelse af 04-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 18-0017557

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioderne i 2014

Forhøjelse af momstilsvar

142.306 kr.

0 kr.

142.306 kr.

Faktiske oplysninger

Indehaveren drev i indkomståret 2014 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR nr. [...1], beliggende [adresse1], [by1]. Virksomheden havde branchekode 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v. og ophørte den 8. februar 2020.

Skattestyrelsen har den 13. oktober 2017 anmodet indehaveren om indsendelse af virksomhedens regnskabsmateriale og samtlige private og erhvervsmæssige bankkontoudskrifter.

Indehaveren har den 30. oktober 2017 og 30. november 2017 indsendt kontoudskrifter til Skattestyrelsen.

Den 15. november 2017 har indehaverens revisor indsendt regnskabsmateriale for indkomståret 2014 til Skattestyrelsen.

Det fremgår af virksomhedens årsregnskab, at virksomheden i indkomståret 2014 havde en omsætning på 794.094 kr. (indsæt oplysning om omsætning) og et resultat før renter på 227.790 kr. Af årsregnskabet fremgår endvidere, at udgående moms udgjorde 198.523 kr.

Indehaveren har for indkomståret 2014 selvangivet et overskud af virksomhed på 220.086 kr. og salgsmoms på 183.523 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af indehaverens bankkontoudskrifter konstateret indsætninger på indehaverens bankkonto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med indehaverens bilagsmateriale. De konkrete indsætninger udgjorde 1.782.396 kr. inkl. moms for indkomståret 2014.

Skattestyrelsen har den 9. april 2018 og den 1. juni 2018 anmodet indehaveren om oplysninger vedrørende de pågældende bankindsætninger.

Indehaverens revisor har den 28. maj 2018 indsendt dokumentation for bankindsætningerne den 21. maj 2014, hvorefter bankindsætningerne, som Skattestyrelsen har anset som erhvervsmæssige, udgjorde 1.629.156 kr. inkl. moms.

Indehaverens revisor har oplyst i en mail til Skattestyrelsen den 26. juni 2018, at der ikke foretages daglige kasseafstemninger, og at salget bogføres efter kassestrimler. Revisoren har endvidere oplyst, at denne ikke har en forklaring på differencen mellem omsætningen og bankindsætningerne.

Der er ikke indsendt regnskab for indkomstårene 2015, 2016 og 2017 til Skattestyrelsen.

I forslag til afgørelse af den 17. juli 2018 foreslår Skattestyrelsen at forhøje overskud af virksomhed med 509.230 kr., som Skattestyrelsen har anset som værende udeholdt omsætning. I forslaget foreslår Skattestyrelsen endvidere at forhøje virksomhedens salgsmoms med 142.306 kr. på baggrund af forhøjelsen af overskud af virksomhed og for lidt angivet salgsmoms på 15.000 kr.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens resultat som følgende:

Omsætning ifølge kontoudskrifter ekskl. moms

1.303.324 kr.

Omsætning ifølge regnskabet ekskl. moms

794.094 kr.

Skønnet yderligere omsætning

509.230 kr.

Selvangivet overskud af virksomhed

220.086 kr.

Virksomhedens resultat

729.316 kr.

Skattestyrelsen traf den 16. august 2018 afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

I forbindelse med klagesagens behandling har repræsentanten fremlagt årsregnskaber for virksomheden for indkomstårene 2013 – 2017 og indehaverens årsopgørelser for 2013 – 2017.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne fra 1. januar 2014 - 31. december 2014 med samlet 142.306 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for ændringerne anført følgende:

”(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Se momsloven § 4, stk. 1.

Du har angivet salgsmoms på 183.523 kr. for år 2014. Men ifølge din kontospecifikation med konto 6901 udgør salgsmomsen 198.523 kr. Det vil sige at der er angivet for lidt salgsmoms på 15.000 kr. i forhold til, hvad der var bogført.

Den skønnede erhvervsmæssige omsætning ud fra dine bankkontoudskrifter udgør i alt 1.629.156 kr. hvoraf salgsmoms udgør 325.829 kr.

Ved gennemgang af manglende angivet salgsmoms i forhold til bogføring og yderligere indsætninger, som indgår i din bankkonto, forhøjer vi din virksomheds salgsmoms med 142.306 kr.

Forhøjelse af salgsmoms:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Omsætning i alt

463.957

381.519

360.581

423.097

1.629.156

Salgsmoms udgør (20 %)

92.791

76.303

72.116

84.619

325.829

Bogført salgsmoms

47.963

56.712

43.901

49.947

198.523

Angivet moms

-47.963

-47.712

-43.901

-43.947

-183.523

Manglende angivet salgsmoms

0

9.000

0

6.000

15.000

Yderligere manglende moms på

44.828

19.591

28.215

34.672

127.306

yderligere omsætning (Salgs moms - bogført salgsmoms)

Moms forhøjes totalt med

44.828

28.591

28.215

40.672

142.306

(manglende angivet moms + manglende moms på yderligere omsætning)

Vi ændrer din virksomheds momstilsvar ved ekstraordinær ansættelse.

Den almindelige frist for at ændre din momsopgørelse var tre år efter angivelsesfristens udløb. Når vi ændrer momsopgørelsen, selvom fristen er overskredet, er det fordi det er Skattestyrelsens vurdering, at du har handlet mindst groft uagtsomt ved afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Den almindelige frist står i skatteforvaltningslovens § 31, og den særlige mulighed for at ændre opgørelsen af din moms, efter at fristen er udløbet, står i § 32, stk. 1, nr. 3.

Vi har modtaget regnskabsbilag fra din bogholder den 22. januar 2018 og fik endelig redegørelse om indsætninger fra din revisor den 30. maj 2018 og den 01. juni 2018. Fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk.2 er derfor overholdt. Se Den juridiske vejledning A.A.8.3.2.1.4 Reaktionsfristen

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

3. Moms indkomståret 2014

Når vi ændrer momsopgørelsen, selvom fristen er overskredet, er det fordi, det er Skattestyrelsens vurdering, at [person1] har handlet mindst groft uagtsomt ved afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Der var ikke foretaget ændring i købsmoms og der kan kun gives fradrag for de dokumenterede udgifter i 2014. Vi vurderer, at alle de udgifter, som er afholdt, er bogført og indgik i den indsendte årsrapport. Vi forhøjede kun salgsmoms, som svarer til den udeholdte omsætning og den manglende angivne salgsmoms i forhold til kontospecifikationen.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Indehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelser af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne fra 1. januar 2014 – 31. december 2014 nedsættes til 0 kr.

Som begrundelse for påstanden har repræsentanten anført følgende:

”(...)

3. Moms indkomståret 2014

Der henvises generelt til det under punkt 1 anførte, da efterreguleringen for moms er udløst af den forhøjede indkomstansættelse, det gøres også her gældende, at der ikke er handlet forsætligt eller groft uagtsomt, der berettiger til en ekstraordinær efterregulering, efter den sædvanligt gældende 3-års frist er udløbet.

Det gøres gældende, at den stedfundne efterregulering helt eller delvis er uberettiget navnlig fordi, der ikke er taget højde for købsmoms, idet den forhøjede omsætning og indtjening ikke er modsvarende til en tilsvarende regulering for et nødvendigt varekøb.

(...)”

På mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler blev der nedlagt de samme påstande som i klagen og det supplerende indlæg.

Repræsentanten er den 26. oktober 2021 kommet med følgende bemærkninger efter udsendelsen af sagsfremstillingen:

”Som tidligere varslet fremsendes dødsattester fra 2014 vedrørende klagers søster og far i Iran, som førte til, at klager var uligevægtig fra 2014 til 2017. Det var derfor han gennemgik behandlingen i 2017. Samlet set har det påvirket klagers virksomhedsdrift i perioden betydeligt.

Jeg vender tilbage til Skattestyrelsens udtalelse i næste uge, herunder yderligere til Skattestyrelsens opgørelser og det nu modtage forslag til afgørelse fra Skatteankestyrelsen.”

Repræsentanten har i forbindelse hermed fremlagt to dødsattester og en journal fra [klinik]. Af fremlagte journal fremgår klagerens fortælling af, at denne havde problemer i 2013, da han mistede sin far og to søskende.

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens salgsmoms skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har i afgørelse ([sag1]) af samme dato som nærværende fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med 509.230 kr. for indkomståret 2014 på baggrund af konkrete indsætninger på 1.629.156 kr. inklusiv moms, som anses for yderligere omsætning.

Da retten endvidere er enig med Skattestyrelsen i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at Skattestyrelsen har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet moms heraf. Skattestyrelsen har opgjort den udgående moms til 325.829 kr.

Sammenholdt med det allerede indberettede udgående moms på 183.523 kr., finder Landsskatteretten, at virksomhedens momstilsvar forhøjes med 142.306 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2014.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Formalitet – Ekstraordinær genoptagelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at Skattestyrelsen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Angivelsesfristen for 1. kvartal 2014, 2. kvartal 2014, 3. kvartal 2014 og 4. kvartal 2014 var henholdsvis, 1. juni 2014, 1. september 2014, 1. december 2014 og 1. marts 2015.

Fristen for ordinær genoptagelse for 1. kvartal 2014, 2. kvartal 2014, 3. kvartal 2014 og 4. kvartal 2014, udløb henholdsvis 1. juni 2017, 1. september 2017, 1. december 2017 og 1. marts 2018.

Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelse den 17. juli 2018. Fristen for ordinær genoptagelse er således udløbet.

Uanset fristerne i § 31 kan Skattestyrelsen foretage en fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at Skattestyrelsen har foretaget en fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Om der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt afhænger af en samlet vurdering af den skattepligtiges subjektive omstændigheder.

Det forhold, at indehaveren har udeholdt skattepligtig omsætning i betydeligt omfang, og at der ikke er selvangivet korrekt momstilsvar i henhold til regnskabet, må anses for mindst groft uagtsomt med den konsekvens, at Skattestyrelsen med rette har foretaget ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioderne i 2014 i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, idet undladelsen af at selvangive den udeholdte omsætning har bevirket, at Skattestyrelsen har fastsat afgiftstilsvaret på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Repræsentantens forklaring om klagerens psykiske problemer kan ikke føre til et andet resultat. Der er henset til, at klageren har drevet virksomhed siden 2005. Klageren kan hermed ikke anses for helt nystartet og uden erfaring med driften, hvorfor udeholdt omsætning, der i øvrigt ikke har kunnet modbevises, må anses som mindst groft uagtsomt.

Efter § 32, stk. 2, kan en ekstraordinær ansættelse efter stk. 1 kun foretages, hvis den varsles af skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31. En fastsættelse eller ændring, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal endvidere foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.

Indehaveren og indehaverens revisor sendte materiale til Skattestyrelsen over flere omgange den 30. oktober 2017, den 15. november 2017, den 30. november 2017, den 28. maj 2018 og senest den 26. juni 2018.

Skattestyrelsen har derfor senest den 26. juni 2018 været i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for en ekstraordinær ændring.

Skattestyrelsen fremsendte forslag til afgørelse den 17. juli 2018 og afgørelsen blev truffet den 16. august 2018.

Det er således rettens opfattelse, at fristerne efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 er opfyldt.

Skattestyrelsen har således været berettiget til at genoptage ansættelsen ekstraordinært og foretage ændringerne af klagerens afgiftstilsvar for afgiftsperioderne i 2014.