Kendelse af 31-08-2022 - indlagt i TaxCons database den 23-09-2022

Journalnr. 18-0010132

Klagepunkt

Skattestyrelsens
afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens
afgørelse

Afgiftstilsvar for perioderne 2. kvartal – 4. kvartal 2015

Forhøjelse af momstilsvar

292.565 kr.

0 kr.

321.330 kr.

Afgiftstilsvar for perioderne 1. halvår 2016 – 2. halvår 2016

Forhøjelse af momstilsvar

238.410 kr.

0 kr.

234.609 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedsindehaveren (herefter indehaveren) har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registreret under branchekoden 900110 Teater- og koncertvirksomhed. Virksomheden blev oprettet den 20. marts 2014, hvor den samtidig blev registreret for moms, og ophørte den 3. august 2016.

Virksomheden var i 2015 registreret med kvartalsangivelse af moms og overgik til halvårlig afregning den 1. januar 2016.

Sagen er opstået på baggrund af kontrol i virksomheden [virksomhed2], hvor SKAT (nu Skattestyrelsen) har konstateret, at der er overført penge fra [virksomhed1]s virksomhedskonto [...94] i [finans1] til [virksomhed2].

Indehaveren har angivet følgende moms:

2015:

Salgsmoms

Moms af udenlands køb af ydelser

Købsmoms

Angivet momstilsvar

  1. kvartal

198.346 kr.

31.287 kr.

-92.875 kr.

136.758 kr.

  1. kvartal

128.791 kr.

36.406 kr.

-106.586 kr.

58.611 kr.

  1. kvartal

189.595 kr.

37.985 kr.

-107.517 kr.

120.063 kr.

  1. kvartal

175.517 kr.

62.295 kr.

-192.560 kr.

45.252 kr.

692.249 kr.

167.973 kr.

-499.538 kr.

360.684 kr.

2016:

Salgsmoms

Moms af udenlands køb af ydelser

Købsmoms

Angivet momstilsvar

  1. halvår

289.171 kr.

39.812 kr.

-235.619 kr.

93.364 kr.

  1. halvår

0 kr.

0 kr.

-2.550 kr.

-2.550 kr.

289.171 kr.

39.812 kr.

-238.169 kr.

90.814 kr.

SKAT har indkaldt materiale til brug for opgørelsen af indehaverens skattepligtige indkomst.

Indehaveren har indsendt følgende materiale:
• Regneark for 2015
• Indeholder bogføring sorteret efter dato for indkomståret 2015.
• Regneark for 2016
• Indeholder oversigt over kontoplan for indkomståret 2016.
• Lønsedler for 2015 og for 2016.
• Købsfakturaer for 2015 og 2016 udstedt af [virksomhed3] ApS, [virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed5] Limited, [virksomhed6] og [virksomhed7].
• Kontoudskrifter for konto [...94] i [finans1] for perioden 1. januar 2015 – 30. juni 2016.

SKAT har ikke modtaget følgende materiale:

Regnskab for 2015 og 2016, herunder kontospecifikationer
Arbejdssedler, timesedler og samarbejdsaftaler vedrørende underleverandørerne, bl.a. [virksomhed2].
Bankkontoudtog for konto [...08] for perioden 1. januar 2015 og frem til 1. juli 2015.
Manglende fakturaer.

SKAT har anmodet [virksomhed3] ApS om at sende [virksomhed1]s regnskabsmateriale. På den baggrund er der modtaget kopi af [virksomhed1]s salgsfakturaer med fakturanumrene 755-759, 761-763, 765-770, 772-791, 793, 795-809, 811-833, 835, 837-841, 843-849 og 851-858, dateret i perioden 4. januar 2016 – 8. juni 2016.

Skattestyrelsen har udarbejdet 4 bilag til den påklagede afgørelse på baggrund af det modtagne materiale fra [virksomhed3] ApS og indehaveren.

Bilag 1 er en opgørelse over momstilsvar. Bilag 2 er en opgørelse af salgsmoms og i den forbindelse også af virksomhedens omsætning. Bilag 3 og 4 er en gennemgang af underleverandørernes fakturaer fra henholdsvis 2015 og 2016.

På baggrund af de modtagne kontoudskrifter for konto [...94] i [finans1] og salgsfakturaerne fra [virksomhed3] ApS har Skattestyrelsen i bilag 2 til deres afgørelse skønsmæssigt opgjort virksomhedens omsætning og salgsmoms til:

Indkomståret 2015:

Omsætning inkl. moms:

Heraf salgsmoms:

1. kvartal:

853.661 kr.

170.732 kr.

2. kvartal:

980.324 kr.

191.860 kr.

3. kvartal:

536.174 kr.

107.235 kr.

4. kvartal:

1.284.964 kr.

256.993 kr.

I alt:

3.655.123 kr.

726.820 kr.

Indkomståret 2016:

Omsætning inkl. moms:

Heraf salgsmoms:

1. halvår 2016:

722.612 kr.

144.522 kr.

1. halvår 2016:

1.003.795 kr.

200.151 kr.

I alt:

1.726.407 kr.

344.674 kr.

Af det til SKAT indsendte materiale fremgår, at virksomheden har angivet fradrag for udgifter til følgende underleverandører:

[virksomhed5] Limited, [virksomhed4], [virksomhed6], [virksomhed7] og [virksomhed2].

[virksomhed5] Limited

Af klagerens regneark for 2015 fremgår bilag 103, 111, 128, 152, 159, 222, 236, 243, 268, 286, 327, 348, 384, 397, 445, 470, 502 og 512 at vedrøre betalinger til [virksomhed5] Limited. Posteringerne beløber sig til i alt 672.195 kr., svarende til 537.756 kr. ex. moms.

Heraf har klageren indsendt én faktura, bilag 159. Af bilag 159 fremgår teksten ”Productions payout” på 130.473,80 THB, som Skattestyrelsen har omregnet til 38.563 kr. Det fremgår ikke, hvad fakturaen nærmere vedrører.

Af klagerens regneark for 2016 fremgår bilag 20, 49, 69, 99, 172, 202 og 242, som er udgifter, der samlet udgør 208.593 kr. inkl. moms, svarende til 166.874 kr. ex. moms.

Klageren har ikke indsendt bilag for 2016.

[virksomhed4]

Af klagerens regneark for 2015 fremgår bilag 2, 17, 101, 110, 169 og 207 at vedrøre betalinger til [virksomhed4]. Udgifterne udgør samlet 77.207 kr. inkl. moms, svarende til 57.766 kr. ex. moms. Fakturaerne er primært for bogføring, lønudbetalinger og scenetekniker arbejde.

Der er indsendt kopi af alle bilagene for 2015. Bilag 2 og 17, begge med fakturanr. 20152 på 3.661,88 kr. inkl. moms, er identiske.

Af klagerens regneark for 2016 fremgår bilag 104, 166 og 216, der samlet udgør 112.131 kr. inkl. moms, svarende til 89.705 kr. ex moms.

Klageren har indsendt kopier af bilag 104 og 166. Fakturaerne vedrører bogføring, indberetning af årsopgørelse og selvangivelse samt bookning og rekruttering af personale. Bilag 216 er ikke indsendt.

[virksomhed6]

Af klagerens regneark for 2015 fremgår bilag 444 og 469 som udgifter til [virksomhed6], der samlet beløber sig til 34.753 kr. inkl. moms, svarende til 27.803 kr. ex. moms.

Af klagerens regneark for 2016 fremgår bilag 48 og 221, der samlet udgør 41.756 kr. ex. moms.

Klageren har indsendt kopi af bilag 444 af 21. oktober 2015 og bilag 48 af 1. marts 2016, som Skattestyrelsen har godkendt fradrag for med henholdsvis 20.625 kr. ex. moms i indkomståret 2015 og 21.038 kr. ex. moms i indkomståret 2016. Moms heraf udgør henholdsvis 5.157 kr. og 5.259 kr.

Under klagesagens behandling har klageren indsendt dokumentation for både bilag 469 (fakturanummer 20 af 9. november 2015) på 8.972 kr. inkl. moms, svarende til 7.178 kr. ex. moms for indkomståret 2015, og bilag 221 (fakturanummer 28 af 15. juni 2016) på 25.838 kr. inkl. moms, svarende til 20.670 kr. ex. moms for indkomståret 2016.

[virksomhed7]

Af klagerens regneark for 2015 fremgår bilag 398 som en udgift til [virksomhed7]. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for denne udgift på 15.525 kr. ex. moms, dateret den 19. oktober 2015. Momsen af beløbet udgør 3.881 kr.

Af klagerens regneark for 2016 fremgår bilag 46, 74, 121, 164, 201 og 231, der samlet udgør 73.338 kr. inkl. moms, svarende til 58.670 kr. ex. moms.

Klageren har indsendt fakturaerne, bilag 46, 74, 164 og 201. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for bilag 46 af 28. februar 2016 med 13.200 kr. ex. moms, bilag 74 af 27. marts 2016 med 8.175 kr. ex. moms og bilag 201 af 2. juni 2016 med 13.920 kr. Momsen af beløbene udgør henholdsvis 3.300 kr., 2.044 kr. og 3.480 kr., dvs. i alt 8.824 kr.

Af bilag 164 fremgår alene modtager, afsender, fakturanummer, beløb, moms og en sum på 6.250 kr. inkl. moms.

Klageren har ikke fremsendt dokumentation for bilag 121 og 231.

[virksomhed2]

Af klagerens regneark for 2015 fremgår bilag 4, 14, 16, 33, 102, 106, 108, 109, 115, 129, 132, 151, 154, 168, 206, 208, 217, 226, 228, 235, 246, 267, 271, 276, 291, 293, 303, 321, 347, 357, 362, 378, 386, 423, 424, 463, 468, 492, 497, 509, 510 og 511 (fakturanumrene 51-92) som udgifter til [virksomhed2], der samlet udgør 1.508.210 kr. inkl. moms, svarende til 1.206.568 kr. ex. moms.

I klagerens regneark for 2015 er der både ud for bilagsnummer 293 og 303 henvist til fakturanummer 76 med et beløb på 87.400 kr.

Af klagerens regneark for 2016 fremgår bilag 18, 33, 36, 54, 73, 79, 117, 126, 159, 175, 191, 206 og 228 (fakturanumrene 93-105), der samlet udgør 737.752 kr. inkl. moms, svarende til 590.201 kr. ex. moms.

Klageren har indsendt kopier af alle fakturaerne fra [virksomhed2] for indkomstårene 2015 og 2016. Fakturaerne er ikke tilføjet bilagsnummer. Fakturaerne indeholder dato, fakturanummer, beskrivelsen ”002 – Mandskabsudlejning” eller ”Udført arbejde”, antal timer, timepris og sum. Der er ikke angivet noget tidspunkt for arbejdets udførelse eller specificeret, hvilket arbejde der er udført og af hvem.

Skattestyrelsen har efter gennemgang af de fremlagte bilag fra underleverandørerne talt den købsmoms sammen, som de ikke kunne godkende, og har herefter godkendt købsmoms med differencen mellem den angivne og den ikke godkendte købsmoms:

2015:

2. kvartal:

3. kvartal:

4. kvartal

Ikke godkendt købsmoms:

-98.639 kr.

-98.540 kr.

-169.887 kr.

Angivet købsmoms

106.586 kr.

107.517 kr.

192.560 kr.

Godkendt købsmoms

7.947 kr.

8.977 kr.

22.673 kr.

2016:

1. halvår:

2. halvår:

Ikke godkendt købsmoms:

-220.169 kr.

-2.550 kr.

Angivet købsmoms

235.619 kr.

2.550 kr.

Godkendt købsmoms

15.450 kr.

0 kr.

Skattestyrelsen har herefter opgjort ændringen i virksomhedens momstilsvar således:

”(...)

Opgørelse af momstilsvar:

2015

2.kvartal

3.kvartal

4.kvartal

I alt

Angivet

Salgsmoms

128.791

189.595

175.517

493.903

Moms af udenlands køb

36.406

37.985

62.985

136.686

Købsmoms

-106.586

-107.517

-192.560

-406.663

Angivet

58.611

120.063

45.252

223.926

Opgjort/godkendt

Salgsmoms

191.860

107.235

256.993

556.088

Købsmoms

-7.947

-8.977

-22.673

-39.597

Tilsvar

183.913

98.258

234.320

516.491

Ændring

125.302

-21.805

189.068

292.565

2016

1.halvår

2.halvår

I alt

Angivet

Salgsmoms

289.171

0

289.171

Moms af udenlandskøb

39.812

0

39.812

Købsmoms

-235.619

-2.550

-238.169

Angivet

93.364

-2.550

90.814

Opgjort/godkendt

Salgsmoms

344.674

0

344.674

Købsmoms

-15.450

0

-15.450

Tilsvar

329.224

0

329.224

Ændring

235.860

2.550

238.410

(...)”

Landsskatteretten har ved afgørelse af sagsnr. [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende omsætningen i virksomheden i indkomstårene 2015 og 2016 og ændret afgørelsen vedrørende de fradragsberettigede udgifter, idet retten har fundet, at virksomheden alene er berettiget til fradrag for driftsudgifter for følgende, for hvilke der er fremlagt kopi af de underliggende bilag:

Bilag:

Dato:

Underleverandør:

Beløb ex. moms:

Moms:

398

19.10.2015

[virksomhed7]

15.525 kr.

3.881 kr.

444

21.10.2015

[virksomhed6]

20.625 kr.

5.157 kr.

469

09.11.2015

[virksomhed6]

7.178 kr.

1.794 kr.

48

01.03.2016

[virksomhed6]

21.038 kr.

5.259 kr.

46

28.02.2016

[virksomhed7]

13.200 kr.

3.300 kr.

74

27.03.2016

[virksomhed7]

8.175 kr.

2.044 kr.

201

02.06.2016

[virksomhed7]

13.920 kr.

3.480 kr.

221

15.06.2016

[virksomhed6]

20.670 kr.

5.168 kr.

Landsskatteretten har på den baggrund godkendt fradrag for driftsudgifter med i alt 43.328 kr. ex. moms i indkomståret 2015 og med i alt 77.003 kr. ex. moms i indkomståret 2016.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet virksomhedens momstilsvar med 292.565 kr. i afgiftsperioderne 2. kvartal 2015 – 4. kvartal 2015 og med 238.410 kr. i afgiftsperioderne 1. halvår 2016 – 2. halvår 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har ikke fået regnskaber eller kontospecifikationer for 2015 og 2016, og vi kan således ikke afstemme bogføringen over til et regnskab eller selvangivelse. (der er ikke selvangivet for 2016)

Vi har modtaget et regneark for 2015 og 2016. For 2015 er der anført løn, men beløbet er anført med 0 kr.

Vi har ikke fået alle fakturaerne på underleverandørerne og vi har ikke fået den udbedte specifikation af bilagene, herunder arbejdssedler/timesedler og samarbejdsaftaler.

Det er ikke muligt ud fra det materiale Skattestyrelsen er i besiddelse af, at opgøre en korrekt moms og skatteopgørelse hvorfor denne opgøres skønsmæssigt efter henholdsvis opkrævningslovens § 5 stk. 2. og skattekontrolloven § 5 stk. 3. jf. samme lov § 6 stk. 6.

Opgørelse over salgsmoms:

Skattestyrelsen har på baggrund af de indhentede fakturaer fra [virksomhed3] for 2016 samt de modtagne kontoudtog fra [finans1] konto [...94], opgjort virksomhedens salgsmoms.

Der er for perioden 1. april 2015 - 7. juni 2016 i alt opgjort en omsætning på 4.527.869 kr. (2015 2.801.462 kr. og 2016 1.726.407 kr.). Beløbene fremkommer fra indsættelse på bankkontoen og de modtagne fakturaer fra [virksomhed3], der henvises til vedlagte bilag 2

Salgsmoms udgør heraf 900.762 kr. (556.088 kr. i 2015 og 344.674 kr. i 2016), der henvises til vedlagte bilag 1 og 2.

På bilag 1 er medtaget 1. kvartal 2015, men dette er forældet og opkræves derfor ikke, efter Skatteforvaltningsloven § 31.

Der er differencer i mellem det af Skattestyrelsens opgjorte salgsmoms og det der er angivet i salgsmoms. På bilag 1 fremgår forskellen.

Opgørelse over købsmoms:

Skattestyrelsen har gennemgået de modtagne fratrukne udgifter der er modtaget bilag for. Der henvises til vedlagte gennemgang af underleverandører for 2015 og 2016 i bilag 3.

Det modtaget regneark for 2015 er inklusiv moms, hvor imod regnearket for 2016 er eksklusiv moms.

Vi har følgende bemærkninger til de fratrukne udgifter vedrørende underleverandører:

[virksomhed5] Limited

Beløb Moms

2015 537.756 kr. 134.439 kr.

2016 166.874 kr. 41.719 kr.

Vi har kun modtaget dokumentation for faktura 20 bilag 159 fra 2015, på 38.563 kr. /130.473,80 THB. På bilaget er anført valuta THB og teksten er "productions payout". Vi kan ikke se hvilke produktioner udbetalingen vedrører.

Udgiften godkendes ikke da Skattestyrelsen ikke kan se hvad udgiften vedrører, og kan således ikke vurdere om udgifterne er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, ifølge Statsskatteloven § 6 stk. 1, litra a.

Der godkendes ingen af de fratrukne udgifter. Der henvises til vedlagte bilag 3:

Udgift: Skat Moms

2015 537.756 kr. 134.439 kr.

Forældet 1. kvartal -25.030 kr.

2016 166.874 kr. 41.719 kr.

[virksomhed4]

Beløb Moms

2015 57.766 kr. 14.441 kr.

2016 89.705 kr. 22.426 kr.

Vi har modtaget alle fakturaer på nær faktura 20159 bilag 216 fra 2016 på 31.855 kr.

På fakturaerne er der anført bogføring, scenetekniker, indberetning af selvangivelse og årsregnskab, booking af personale og HR rekruttering af personale.

Vi har ikke fået en specifikation af time antallet eller hvilken bogføring der er foregået/foretaget.

Skattestyrelsen har ikke modtaget den bogføring eller regnskab der henvises til på bilagene.

Ingen af de fratrukne udgifter godkendes, da Skattestyrelsen ikke kan se hvad det drejer sig om, og kan ikke vurdere om udgifterne er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, ifølge Statsskatteloven § 6 stk. 1, litra a.

Der godkendes ingen af de fratrukne udgifter. Der henvises til vedlagte bilag 3:

Udgift: Skat Moms

2015 57.766 kr. 14.441 kr.

Forældet 1. kvartal -6.443 kr.

2016 89.705 kr. 22.426 kr.

[virksomhed6]

Beløb Moms

2015 27.803 kr. 6.951 kr.

2016 41.756 kr. 10.439 kr.

Vi har modtaget faktura 19 bilag 444 fra 2015 og faktura 21 bilag 48 fra 2016. På bilagene er anført et antal timer på forskellige værksteder.

Der godkendes ikke fradrag for de udgifter, der ikke er dokumenteret, idet Skattestyrelsen ikke kan se om de er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, ifølge Statsskatteloven § 6 stk. 1, litra a. Der henvises til vedlagte bilag 3:

Udgift: Skat Moms

2015 - ikke dokumenteret bilag 469 7.178 kr. 1.794 kr.

2016 - ikke dokumenteret bilag 221 20.718 kr. 5.180 kr.

[virksomhed7]

Beløb Moms

2015 15.525 kr. 3.881 kr.

2016 58.670 kr. 14.668 kr.

Vi har modtaget alle fakturarene på nær faktura nr. 39 bilag 121 8.175 kr. og faktura nr. 44 bilag

231 10.200 kr. Bilag 164 faktura 40 5.000 kr. er ikke specificeret og vi kan ikke se hvad udgiften vedrører.

Der godkendes ikke fradrag for ikke dokumenterede udgifter. Der henvises til vedlagte bilag 3:

Udgift:

Skat Moms

2016 - ikke dokumenteret 23.375 kr. 5.844 kr.

[virksomhed2]

Beløb Moms

2015 1.206.568 kr. 301.642 kr.

2016 590.201 kr. 147.550 kr.

Vi har modtaget fakturaerne men ikke arbejdssedler/timesedler, samarbejdsaftaler eller oplysning om hvem der har udført arbejdet. På fakturaerne er anført mandskabsudlejning og udført arbejde, ingen specifikation på hvilke personer der arbejder eller hvilke arbejdet der bliver udført. Ligeledes er der ikke anført hvornår og hos hvem arbejdet er udført. Fakturaerne lever således ikke op til kravene om indholdet i en faktura i momsbekendtgørelsens § 58.

Skattestyrelsen har haft kontrol af [virksomhed2], som ikke har haft ansatte, men har brugt underleverandører som ligeledes har været kontrolleret af Skattestyrelsen. Det er vurderet at underleverandørerne ikke har kunne levere de fakturerede ydelser. Det har derfor ikke været muligt at konstatere, hos de pågældende underleverandører, hvilket arbejde der rent faktisk har været udført, eller hvorvidt dette er sket på almindelige forretningsmæssige vilkår. Endvidere er store dele af indsætningerne på bankkonti hos de underleverandører som [virksomhed2] har anvendt, hævet efterfølgende kontant/eller bliver overført, uden man kan se hvem der modtager pengene.

Skattestyrelsen har foretaget undersøgelse af underleverandøren og det har vist sig, at der ikke er angivet og/eller afregnet korrekt moms, A-skat og am-bidrag.

Skattestyrelsen finder, at der er en række faktorer, der rejser tvivl om fakturaernes realitet, hvorved du har en skærpet bevisbyrde for at der er tale om reel levering af de fakturerede ydelser. Dette følger af SKM2009.325 ØLR Det er Skattestyrelsens opfattelse, at denne skærpede bevisbyrde for, at [virksomhed2] har leveret de fakturerede ydelser, ikke er løftet.

De udstedte fakturaer kan således være fiktive og udarbejdet til formålet og at du enten selv eller i forening med andre anvender uregistreret arbejdskraft via et set-up, hvor pengeoverførslen til [virksomhed2] anvendes til at sløre det reelle betalingsspor til aflønning af arbejdskraft, hvor der ikke indeholdes og betales A-skat/am-bidrag.

Efter en konkret vurdering foretages der opkrævning af A-skat og am-bidrag i din virksomhed, idet det anses for sandsynlig, at du har haft arbejdskraften til at udfører arbejdet i virksomheden og du har haft en yderligere lønudgift, ud over din egen andel af overskud af virksomhed samt den løn der allerede er angivet.

Den yderligere A-skat/am-bidrag, opgøres af det beløb der er faktureret for, af [virksomhed2].

Ikke godkendte udgifter i henhold til vedlagte bilag 3:

Udgift: Skat Moms

2015 1.206.568 kr. 301.642 kr.

1. kvartal forældet -53.778 kr.

2016 590.201 kr. 147.550 kr.

Opgørelse over købsmoms:

Forældet

2015

1.kvartal

2.kvartal

3.kvartal

4.kvartal

I alt

Ikke godkendt købsmoms

[virksomhed5] Limited

-29.125

-30.448

-49.836

-109.409

[virksomhed2]

-61.515

-68.092

-118.257

-247.864

[virksomhed4]

-7.999

-7.999

[virksomhed6]

-1.794

-1.794

Ikke godkendt købsmoms

-98.639

-98.540

-169.887

-367.066

Angivet købsmoms

92.875

106.586

107.517

192.560

499.538

Godkendt købsmoms

92.875

7.947

8.977

22.673

132.472

2016

1.halvår

2.halvår

I alt

Ikke godkendt købsmoms:

[virksomhed2]

-147.550

-147.550

[virksomhed5] Limited

-41.719

-41.719

[virksomhed7]

-3.294

-2.550

-5.844

[virksomhed6]

-5.180

-5.180

[virksomhed4]

-22.426

-22.426

Ikke godkendt købsmoms

-220.169

-2.550

0

Angivet købsmoms

235.619

2.550

238.169

Godkendt købsmoms

15.450

0

15.450

Opgørelse af momstilsvar:

2015

2.kvartal

3.kvartal

4.kvartal

I alt

Angivet

Salgsmoms

128.791

189.595

175.517

493.903

Moms af udenlands køb

36.406

37.985

62.985

136.686

Købsmoms

-106.586

-107.517

-192.560

-406.663

Angivet

58.611

120.063

45.252

223.926

Opgjort/godkendt

Salgsmoms

191.860

107.235

256.993

556.088

Købsmoms

-7.947

-8.977

-22.673

-39.597

Tilsvar

183.913

98.258

234.320

516.491

Ændring

125.302

-21.805

189.068

292.565

2016

1.halvår

2.halvår

I alt

Angivet

Salgsmoms

289.171

0

289.171

Moms af udenlandskøb

39.812

0

39.812

Købsmoms

-235.619

-2.550

-238.169

Angivet

93.364

-2.550

90.814

Opgjort/godkendt

Salgsmoms

344.674

0

344.674

Købsmoms

-15.450

0

-15.450

Tilsvar

329.224

0

329.224

Ændring

235.860

2.550

238.410

Den af Skattestyrelsens samlede opgjorte købs- og salgsmoms fremgår af vedlagte bilag 1. Det fremgår tillige heraf, hvorledes Skattestyrelsens momskrav på i alt 530.975 kr. (292.565 kr. + 238.410 kr.) er opgjort.

1. kvartal 2015 er forældet efter skatteforvaltningsloven § 31.

(...)”

Klagerens opfattelse

Indehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar nedsættes med 292.565 kr. i afgiftsperioderne 2. kvartal til 4. kvartal i 2015 og 238.410 kr. i afgiftsperioderne 1. halvår og 2. halvår i 2016.

”(...)

Sagens faktiske omstændigheder

Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at redegøre udtømmende for sagens faktiske forhold, hvorfor der i stedet henvises til sagsfremstillingen i SKATs afgørelse af 20. juli 2018.

Vi tager forbehold for at uddybe sagsfremstillingen i et senere supplerende indlæg.

Anbringender

Indledningsvist skal det gøres gældende, at vi ikke er enige med SKAT i sin afgørelse, hvorfor afgørelsen påklages til Landsskatteretten.

Der er ikke grundlag for at foretage den af SKAT gennemførte ændring af virksomhedens overskud, momstilsvar, A-skat og AM-bidrag, idet virksomheden har overholdt lovgivningen samt fulgt retningslinjer fra SKAT.

Der vil fra virksomheden fremsendes dokumentation på at lovgivning og retningslinjer er overholdt og fulgt.”

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (dagældende bekendtgørelser nr. 814 af 24. juni 2013 og nr. 808 af 30. juni 2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1253 af 1. november 2013). Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Momsregistrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer. Det følger af momsbekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013 § 84 og nr. 808 af 30. juni 2015 § 82.

Retten har i afgørelsen vedrørende sagsnr. [sag1] fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af indehaverens overskud af virksomhed for indkomstårene 2015 og 2016 efter skattekontrollovens § 5, stk. 3, da indehaveren ikke har fremsendt regnskabsmateriale på begæring fra SKAT efter skattekontrollovens § 6.

For afgiftsperioderne 2. kvartal 2015 – 2. halvår 2016 tiltræder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Salgsmoms

Landsskatteretten har ved afgørelsen vedrørende sagsnr. [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende virksomhedens omsætning i indkomstårene 2015 og 2016, som dermed danner baggrund for opgørelsen af momstilsvarene i denne sag.

Retten er enig med Skattestyrelsen i, at salgsmomsen skal opgøres som 20 % af omsætningen inkl. moms i hver af afgiftsperioderne.

Landsskatteretten tiltræder derfor den af Skattestyrelsen opgjorte salgsmoms i afgiftsperioderne 2. kvartal 2015 – 4. kvartal 2015 på henholdsvis 191.860 kr., 107.235 kr. og 256.993 kr.

Retten tiltræder endvidere den af Skattestyrelsen opgjorte salgsmoms i afgiftsperioderne 1. – 2. halvår 2016 på henholdsvis 344.674 kr. og 0 kr.

Købsmoms

Skattestyrelsen har efter gennemgang af de fremlagte bilag fra underleverandørerne talt den købsmoms sammen, som de ikke kunne godkende, og har herefter godkendt købsmoms med differencen mellem den angivne og den ikke godkendte købsmoms. Skattestyrelsen har på den baggrund godkendt købsmoms med følgende beløb:

2015:

2016:

Afgiftsperiode:

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

1. halvår

2. halvår

Godkendt købsmoms

7.947 kr.

8.977 kr.

22.673 kr.

15.450 kr.

0 kr.

Under gennemgangen af de fremlagte bilag har Skattestyrelsen fundet, at der kan godkendes fradrag for købsmoms af nogle af udgifterne til underleverandørerne, idet der foreligger dokumentation. Set i forhold til afgiftsperioderne fordeler beløbene sig således:

Afgiftsperiode:

2015:

2016:

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

1. halvår

2. halvår

[virksomhed5] Limited

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

[virksomhed4]

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

[virksomhed6]

0 kr.

0 kr.

5.157 kr.

5.259 kr.

0 kr.

[virksomhed7]

0 kr.

0 kr.

3.881 kr.

8.824 kr.

0 kr.

[virksomhed2]

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

I alt:

0 kr.

0 kr.

9.038 kr.

14.083 kr.

0 kr.

Den dokumenterede betalte købsmoms er således ikke identisk med den af Skattestyrelsen endeligt godkendte købsmoms. Ved den af Skattestyrelsen anvendte beregningsmetode er der således indirekte blevet godkendt et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms, som svarer til forskellen mellem de beløb, der er blevet fremlagt bilag på og det angivne.

På baggrund af de fremlagte bilag har retten i afgørelsen vedrørende sagsnr. [sag1] fundet, at virksomheden alene er berettiget til fradrag for driftsomkostninger, for hvilke der er fremlagt kopi af de underliggende fakturaer.

De pågældende driftsomkostninger er identiske med de udgiftsposter, som Skattestyrelsen har fundet, at der kan godkendes fradrag for købsmoms for. Dog med tilføjelse af bilag 469 (fakturanummer 20 af 9. november 2015) på 8.972 kr. inkl. moms, svarende til 7.178 kr. ex. moms for indkomståret 2015 og bilag 221 (fakturanummer 28 af 15. juni 2016) på 25.838 kr. inkl. moms, svarende til 20.670 kr. ex. moms for indkomståret 2016, begge vedrørende [virksomhed6], som er fremlagt under klagesagens behandling. Moms heraf udgør henholdsvis 1.794 kr. og 5.168 kr.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der for en del af den af Skattestyrelsen godkendte købsmoms ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at Skattestyrelsen har givet virksomheden et til dels skønsmæssig fastsat momsfradrag. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund den skønsmæssige del af fradraget til 0 kr.

Retten kan således alene godkende fradrag for købsmoms af de udgifter, der foreligger dokumentation for, og som af Landsskatteretten er anset for fradragsberettigede driftsomkostninger i afgørelsen vedrørende sagsnr. [sag1]. Retten kan således godkende fradrag for købsmoms med i alt 10.832 kr. i 4. kvartal 2015 og med i alt 19.251 kr. i 1. halvår 2016.

Sammenfatning

Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. april 2015 til den 31. december 2016, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.

På denne baggrund kan forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar opgøres til:

2015

2.kvartal

3.kvartal

4.kvartal

I alt

Angivet

Salgsmoms

128.791 kr.

189.595 kr.

175.517 kr.

493.903 kr.

Moms af udenlands køb

36.406 kr.

37.985kr.

62.985 kr.

136.686 kr.

Købsmoms

-106.586 kr.

-107.517 kr.

-192.560 kr.

-406.663 kr.

Angivet momstilsvar

58.611 kr.

120.063 kr.

45.252 kr.

223.926 kr.

Opgjort/godkendt

Salgsmoms

191.860 kr.

107.235 kr.

256.993 kr.

556.088 kr.

Købsmoms

-0 kr.

-0 kr.

-10.832 kr.

-10.832 kr.

Tilsvar

191.860 kr.

107.235 kr.

246.161 kr.

545.256 kr.

Ændring

133.249 kr.

-12.828 kr.

200.909 kr.

321.330 kr.

2016

1.halvår

2.halvår

I alt

Angivet

Salgsmoms

289.171 kr.

0 kr.

289.171 kr.

Moms af udenlandskøb

39.812 kr.

0 kr.

39.812 kr.

Købsmoms

-235.619 kr.

-2.550 kr.

-238.169 kr.

Angivet momstilsvar

93.364 kr.

-2.550 kr.

90.814 kr.

Opgjort/godkendt

Salgsmoms

344.674 kr.

0 kr.

344.674 kr.

Købsmoms

-19.251 kr.

0 kr.

-19.251 kr.

Tilsvar

325.423 kr.

0 kr.

325.423 kr.

Ændring

232.059 kr.

2.550 kr.

234.609 kr.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse delvist.