Kendelse af 17-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 15-06-2022

Journalnr. 18-0009486

Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere 54.762,05 kr. i kvælstofafgift for klagerens virksomheds udlevering af varerne, ”2-1-2 Hønsegødning”, ”3-1-2 Hønsegødning, piller”, ”6-1-1 Økologisk havegødning”, ”5-1-1 Økologisk havegødning, piller”, ”4-1-2 Økogødning” og ”4,5-1-1 Økogødning”, i perioden fra den 1. januar 2016 til den 31. december 2017.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har været med til at drive virksomheden [virksomhed1] I/S, CVR-nr. [...1], der bl.a. producerede økologisk gødning i Danmark. Virksomheden ophørte pr. 31. december 2019. Virksomheden var registreret med branchekode 011100 Dyrkning af korn (undtagen ris), bælgfrugter og olieholdige frø samt bibranchekoderne 201500 Fremstilling af gødningsstoffer og nitrogenprodukter og 682040 Udlejning af erhvervsejendomme.

Hos told- og skatteforvaltningen var virksomheden ikke registreret for betaling af afgift efter kvælstofafgiftsloven.

Virksomheden producerede bl.a. følgende produkter: ”2-1-2 Hønsegødning” (2 % kvælstof), ”3-1-2 Hønsegødning, piller” (3 % kvælstof), ”6-1-1 Økologisk havegødning” (6 % kvælstof), ”5-1-1 Økologisk havegødning (5 % kvælstof), piller”, ”4-1-2 Økogødning” (4 % kvælstof) og ”4,5-1-1 Økogødning” (4,5 % kvælstof). Alle produkterne blev afsat i pakninger på 50 kg eller derunder.

I perioden fra den 1. januar 2016 til den 31. december 2017 udleverede virksomheden i alt 382.173 kg af ovenstående varer svarende til udlevering af samlet set 10.952,41 kg kvælstof.

Produkterne ”2-1-2 Hønsegødning” og ”3-1-2 Hønsegødning, piller” er fremstillet af gødning fra hønsebesætninger, og produkterne ”6-1-1 Økologisk havegødning”, ”5-1-1 Økologisk havegødning, piller”, ”4-1-2 Økogødning” og ”4,5-1-1 Økogødning” er fremstillet af planter i form af lupiner/hestebønner.

Skattestyrelsen s afgørelse

Skattestyrelsen har opkrævet yderligere 54.762,05 kr. i kvælstofafgift for perioden fra den 1. januar 2016 til den 31. december 2017, idet klageren i forbindelse med driften af sin virksomhed har solgt organiske gødninger med et indhold af kvælstof på mindst 2 %. Mængden af kvælstof er opgjort til 10.952,41 kg.

Som begrundelse for afgørelsen er anført følgende:

”Vi bemærker, at du har solgt kvælstofholdig gødning i pakninger på 50 kg. eller derunder, og hvor indholdet har et kvælstofindhold på 2 % eller derover. Dette bemærkes ud fra de salgsfakturaer, du har udleveret til os.

Der skal svares afgift af kvælstofindholdet i organiske gødninger, som er granulerede, pulveriserede eller på anden måde forarbejdet, i henhold til kvælstofafgiftslovens § 1 stk. 2. Du har oplyst os, at dine gødninger er forarbejdede, hvorfor vi bemærker, at dine gødninger er omfattet af kvælstofafgiftslovens § 1 stk. 2.

Vi har gennemgået de salgsfakturaer for perioden 1. januar 2016 – 31. december 2017, som du har udleveret. Vi har gennemgået salgsfakturaerne og opgjort den solgte mængde af gødning med et kvælstofindhold på 2 % og derover, som er solgt i pakninger på 50 kg. og derunder.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens opkrævning nedsættes til 0 kr., idet de omhandlede gødningsprodukter ikke er omfattet af kvælstofafgiftslovens § 1.

Til støtte for påstanden er anført følgende:

”Overordnet gøres det gældende, at den økologiske gødning, som [virksomhed1] I/S producerer er et naturprodukt, der ikke er omfattet af kvælstofafgiftslovens § 1, stk. 2, hvorfor der ikke er hjemmel til at opkræve afgift hos klager.

Klager skal derfor ikke svare kvælstofafgift af 10.891,29 kg. kvælstof og derfor ikke betale 54.762,05 i kvælstofafgift for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017.”

Skattestyrelsen s udtalelse af 7. november 2018

I forbindelse med klagesagens indbringelse har Skattestyrelsen fremsendt følgende udtalelse:

”[virksomhed1] har klaget afgørelse af [...] 2018, med begrundelse at de ikke mener at deres produkt er omfattet af Kvælstofafgiftsloven, da det er et naturprodukt.

Loven har sit udspring i vandmiljøplaner og dermed mindskning af udledning af kvælstof i de danske vandløb. I den forbindelse er det irrelevant om kvælstof er produceret økologisk, kemisk, fra dyr, fra planter eller andet, da kvælstof/N har den samme effekt på et vandløb.

Der betales 5 kr/kg i afgift af kvælstof/N.

På baggrund af nedenstående er [virksomhed1]s produkt omfattet af loven.

Kvælstofafgiftsloven § 1 stk. 2 siger således:

Der svares endvidere afgift af kvælstofindholdet i organiske gødninger, der er granulerede, pulveriserede eller på anden måde forarbejdet, og som er bestemt til salg i pakninger på 50 kg eller derunder.

Forarbejder til Kvælstofafgiftsloven – bemærkninger til lovforslaget

Det afgiftspligtige område omfatter endvidere organiske gødninger, bl.a. henhørende under position 05 og 3101 i EUs kombinerede nomenklatur, der er granulerede, pulveriserede eller på anden måde forarbejdet og som er bestemt til salg i pakninger på 50 kg eller derunder. Bestemmelsen for så vidt angår de organiske gødninger er indsat med henblik på at sikre en konkurrencemæssig ligestilling mellem de mineralske og kemiske gødninger nævnt i stk. 1 og organiske gødninger som f.eks. guano, der er en naturgødning, som stammer fra ekskrementer efter Guano skarven. Der svares ikke afgift af husdyrgødning eller slam, affaldsprodukter og lignende medmindre disse produkter er granulerede, pulveriserede eller på anden måde forarbejdet og bestemt til salg i pakninger på 50 kg eller derunder.

Position 3101- EU’s kombinerede nomenklatur omhandler:

Animalske eller vegetabilske gødningsstoffer også indbyrdes blandede eller kemisk behandlede; gødningsstoffer fremstillet ved blanding eller kemisk behandling af animalske eller vegetabilske produkter.”

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse af 7. november 2018

Klageren har bl.a. fremsendt følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:

”Af den juridiske vejledning til kvælstofafgiftslovens fremgår, at et eksempel på organiske gødninger kan være forarbejde husdyrgødninger, hvor der er skabt produkter, som er forskellige fra udgangspunktet med hensyn til tørstofindhold, sammensætning og/eller koncentrationen af gødningsstoffer.

[virksomhed1] I/S producerer økologisk gødning af næringsrige planter. Disse planter er lupiner/ hestebønner, der er dyrket på godkendte økologiske landbrug. Der er således tale om et økologisk naturprodukt.

Økologisk gødning er et forholdsvis nyt produkt på markedet, og det fandtes slet ikke, da § 1, stk. 2, i kvælstofafgiftsloven om organiske gødninger blev indført tilbage i 1998.

Det er [virksomhed1]s vurdering, at den organiske gødning, som er omfattet af kvælstofafgiftslovens § 1, stk. 2, er konventionel organisk gødning. Der kan ikke sættes lighedstegn mellem organisk gødning og økologisk gødning. Lovgiver har således ikke taget stilling til, hvorvidt økologisk gødning er omfattet af bestemmelsen.

Økologisk gødning er desuden meget dyrere end konventionel organisk gødning, hvorfor det anførte i lovbemærkningerne om at sikre en konkurrencemæssig ligestilling mellem de mineralske og kemiske gødninger samt de organiske gødninger ikke synes at være relevant, når der sondres mellem konventionelle gødninger og økologiske gødninger.”

Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling af 28. marts 2022

Skattestyrelsen har den 8. april 2022 fremsendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling:

”Skattestyrelsen er enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som stadfæster Skattestyrelsens afgørelse om, at klager er afgiftspligtige efter kvælstofafgiftsloven, og at tilsvaret udgør 54.762 kr. for perioden 1. januar 2016 – 31. december 2017.

Skattestyrelsen har i afgørelsen fundet, at klagers produktion og salg af gødningprodukter, 6 forskellige, med i alt 10.952,41 kg kvælstof, er omfattet af kvælstofafgiftsloven, og at klager skulle have været registreret og afregnet afgift.

Klagers gødningsprodukter er bl.a. baseret på plantedele, og betegnes af klager som økologiske. Gødningerne, som indeholder over 2 % kvælstof, er bl.a. solgt til private i pakninger på eller under 50 kg. Videre har klager solgt bigback pakninger til erhvervsdrivende.

Skattestyrelsen finder fortsat at klagers produkter, som er forarbejdet, indeholdende kvælstof, og i pakninger på eller under 50 kg, jf. også lovbemærkningerne, er omfattet af lovens § 1, stk. 2, og at klager derfor er afgifts- og registreringspligtige efter loven. At gødningerne er økologiske, har ingen betydning, jf. formålet med loven, og når produkterne ubestridt indeholder kvælstof.

Allerede fordi klager ikke har opgjort tilsvaret efter loven eller har udarbejdet et regnskab, har Skattestyrelsen været berettiget til at opgøre tilsvaret skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Opgørelsen af skønnet er sket med udgangspunkt i klagers egne oplysninger, herunder salget af kilogram pr. gødningsart og oplysninger om kvælstofindholdet.

Det beløbsmæssige ses ikke bestridt af klager, lige som klager ikke ses at bestride, at klagers produkter indeholder mere end 2 % kvælstof, og at denne er registreringspligtig i det omfang klagers produkter er omfattet af afgiftsområdet for loven.”

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling af 28. marts 2022

Klageren har den 20. april 2022 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”Vi har endvidere ikke yderligere bemærkninger til Skatteankestyrelsens foreløbige vurdering af sagen eller Skattestyrelsens indstilling, men vi henviser til vores tidligere fremsendte bemærkninger i sagen.”

Landsskatterettens afgørelse

Når der i det følgende henvises til kvælstofafgiftsloven, er dette henvisninger til den dagældende lov om afgift af kvælstof indeholdt i gødninger m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 1357 af 18. november 2016.

Følgende fremgår af kvælstofafgiftslovens § 1:

”Efter bestemmelserne i denne lov svares en afgift til statskassen af kvælstofindholdet i følgende kemiske og mineralske gødninger:

1) Ammoniak henhørende under position 2814 i EU's kombinerede nomenklatur,

2) kaliumnitrat og calciumnitrat henhørende under position 2834 i EU's kombinerede nomenklatur,

3) ammoniumchlorid henhørende under position 2827 i EU's kombinerede nomenklatur, og

4) gødningsstoffer henhørende under position 3102 og 3105 i EU's kombinerede nomenklatur.

Stk. 2. Der svares endvidere afgift af kvælstofindholdet i organiske gødninger, der er granulerede, pulveriserede eller på anden måde forarbejdet, og som er bestemt til salg i pakninger på 50 kg eller derunder.

Stk. 3. Afgiften udgør 5 kr. pr. kg kvælstof indeholdt i de i stk. 1 og 2 nævnte gødninger. Der betales dog ikke afgift, hvis det totale indhold af kvælstof i gødningen er under 2 pct. af gødningens samlede vægt.”

Kvælstofafgiften blev indført ved lov nr. 418 af 26. juni 1998 om afgift af kvælstof indeholdt i gødninger m.m. Af forarbejderne hertil fremgår bl.a. følgende:

”Det foreslås, at der indføres en afgift på kvælstofgødning, der bruges uden for de jordbrugsvirksomheder, hvor gødningsforbrug reguleres på anden måde. Afgiftssatsen foreslås til 5 kr. pr. kg kvælstof.

Forslaget er en del af vandmiljøplan II og skal ses i sammenhæng med det samtidig af fødevareministeren fremsatte lovforslag om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække. I bemærkningerne til det lovforslag er der nærmere redegjort for baggrunden for vandmiljøplan II.

Den foreslåede afgift omfatter kvælstofindholdet i handelsgødning m.v. Der foreslås ikke afgift på organiske gødninger som f.eks. husdyrgødning m.v., medmindre gødningerne er forarbejdet og er bestemt til salg i pakninger på 50 kg eller derunder.

Afgiften vil på samme måde som andre punktafgifter blive opkrævet indirekte af gødningsforhandlere og af dem, der indfører gødning fra udlandet til brug her i landet. Salg af gødning til jordbrugsvirksomheder, der skal lave gødningsregnskaber, er afgiftsfri. Salg af gødningsstoffer til industrivirksomheder, der bruger gødningsstofferne i produktionen af andre varer, er ligeledes afgiftsfri.

Afgiften vil alene belaste køb af gødningsstoffer til brug i husholdningernes haver m.v, til brug i parkanlæg, golfbaner og lignende samt til brug som afisningsmiddel til landingsbaner og vejanlæg m.v. Der vil dog herudover blive afregnet afgift af gødningsforbrug i virksomheder inden for planteavl, husdyravl, skovbrug eller kombinationer heraf, som har en årlig omsætning, der ikke overstiger 20.000 kr., samt andre mindre jordbrugsvirksomheder der kan undlade at udarbejde gødningsregnskaber

[...]

Det afgiftspligtige område omfatter endvidere organiske gødninger, bl.a. henhørende under position 05 og 3101 i EUs kombinerede nomenklatur, der er granulerede, pulveriserede eller på anden måde forarbejdet og som er bestemt til salg i pakninger på 50 kg eller derunder. Bestemmelsen for så vidt angår de organiske gødninger er indsat med henblik på at sikre en konkurrencemæssig ligestilling mellem de mineralske og kemiske gødninger nævnt i stk. 1 og organiske gødninger som f.eks. guano, der er en naturgødning, som stammer fra ekskrementer efter Guano skarven. Der svares ikke afgift af husdyrgødning eller slam, affaldsprodukter og lignende medmindre disse produkter er granulerede, pulveriserede eller på anden måde forarbejdet og bestemt til salg i pakninger på 50 kg eller derunder.”

Den, der med henblik på salg fremstiller varer omfattet af kvælstofafgiftslovens § 1, skal anmelde sin virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen, jf. kvælstofafgiftslovens § 2, stk. 1. Sådanne fremstillingsvirksomheder skal i øvrigt føre regnskab over fremstillingen og udleveringen af afgiftspligtige varer, jf. kvælstofafgiftslovens § 12, stk. 1.

Skattestyrelsen har anført, at [virksomhed1] I/S’ fremstilling af varerne, ”2-1-2 Hønsegødning”, ”3-1-2 Hønsegødning, piller”, ”6-1-1 Økologisk havegødning”, ”5-1-1 Økologisk havegødning, piller”, ”4-1-2 Økogødning” og ”4,5-1-1 Økogødning”, medførte, at virksomheden var pligtig til at lade sig registrere efter kvælstofafgiftslovens § 2, stk. 1, idet de omhandlede varer var afgiftspligtige, jf. kvælstofafgiftslovens § 1, stk. 2.

Klageren har heroverfor anført, at de omhandlede varer ikke var afgiftspligtige i medfør af kvælstofafgiftsloven, idet der er tale om økologiske gødninger.

Landsskatteretten lægger til grund for sin afgørelse, at klagerens virksomhed har fremstillet og udleveret i alt 382.173 kg af de omhandlede varer i pakninger på 50 kg eller derunder svarende til udlevering af samlet set 10.952,41 kg kvælstof. Herudover lægger retten til grund, at alle varerne havde et indhold af kvælstof på 2 % eller derover.

Retten finder, at det følger af kvælstofafgiftslovens § 1, stk. 2, at der skal svares kvælstofafgift af forarbejdede, organiske gødninger. Som organiske gødninger anses gødninger, der stammer fra bl.a. dyr eller planter. For de omhandlede varers vedkommende er der tale om forarbejdede produkter, der stammer fra henholdsvis høns eller lupiner/hestebønner. Retten finder derfor, at de omhandlede produkter skal anses som organiske gødninger, der er afgiftspligtige i medfør af kvælstofafgiftslovens § 1, stk. 2, idet produkterne sælges i pakninger på 50 kg eller derunder. Da de omhandlede gødningsprodukter indeholder mindst 2 % kvælstof, skal der svares 5 kr. pr. kg kvælstof i varerne, jf. kvælstofafgiftslovens § 1, stk. 3. Det forhold, at der er tale om økologiske gødningsprodukter, kan ikke føre til et andet resultat.

Idet klagerens virksomhed ikke har været registreret som fremstillingsvirksomhed efter kvælstofafgiftsloven, ikke har ført afgiftsregnskab efter kvælstofafgiftslovens bestemmelser og i øvrigt ikke har angivet eller betalt afgift efter kvælstofafgiftsloven for de omhandlede varer, finder retten, at Skattestyrelsen med rette har opkrævet 54.762,05 kr. i kvælstofafgift hos klagerens virksomhed, jf. opkrævningslovens § 5 (lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016 og senere lovændringer).

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens opkrævning af yderligere 54.762,05 kr. i kvælstofafgift for perioden fra den 1. januar 2016 til den 31. december 2017 for klagerens virksomheds salg af de omhandlede gødningsprodukter.