Kendelse af 26-05-2020 - indlagt i TaxCons database den 15-07-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden

1.01.2015 - 31.12.2015

Nedsættelse af købsmoms

(bilag 14 og 133)

180 kr.

0 kr.

180 kr.

Nedsættelse af købsmoms

(udgifter til telefon)

1.695 kr.

0 kr.

1.695 kr.

Skønsmæssig forhøjelse

af salgsmoms

12.000 kr.

0 kr.

5.813 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomheden [virksomhed1] med cvr-nr. [...1]. Virksomheden blev startet den 1. oktober 2007 og er registreret under branchekoden ”960900 Andre personlige serviceydelser i.a.n.” med bibrancherne ”479900 Anden detailhandel undtagen fra forretninger, stadepladser og markeder”, ”014910 Kenneler” og ”731110 Reklamebureauer”.

Resultater

Virksomheden havde ifølge den fremlagte råbalance for indkomståret 2015 en nettoomsætning på 302.566,90 kr. og indberettede ifølge oplysninger fra SKAT et overskud på 6.986 kr.

Ifølge råbalancen havde virksomheden ikke udgifter til løn i det påklagede indkomstår udover et beløb på 256,22 kr. til ”ekstern hjælp”. Ifølge oplysninger fra SKAT havde virksomheden ingen ansatte i det påklagede indkomstår.

Bier

Ifølge de fremlagte kontospecifikationer har klagerens virksomhed afholdt moms på udgifter vedr. bilag 14 og 133 på henholdsvis 25,00 kr. og 160,00 kr. SKAT har nedsat købsmomsen vedr. bilag 14 og bilag 133 med i alt 185,00 kr.

Som dokumentation for de afholdte udgifter er bilag 14 fremlagt i form af et indbetalingskort på 125,00 kr. fra [forening1], hvoraf det fremgår, at betalingen vedrører kontingent for familiemedlemsskab til foreningen. Der er desuden fremlagt en beskrivelse af medlemskaber, hvoraf det fremgår, at der kan tegnes et familiemedlemsskab, hvis man er flere i husstanden, men at et familiemedlemsskab kræver, at man selv er medlem af foreningen.

Bilag 133 er fremlagt i form af en overførselskvittering på 800,00 kr. fra klagerens konto med teksten ”Biskole inkl. bifamilie” og tekst til modtager ”[virksomhed1] x 2” samt en skrivelse med ”Information til nye elever i [...]”.

Der fremgår desuden følgende af beskrivelsen vedr. [...]:

Betaling og medlemskab af [forening2].

Teorikurset og den praktiske undervisning koster 400,00 kr. for hele sæsonen.

Når man senest den 1.7 melder sig ind i [forening2] får man udleveret en bifamilie ved afslutning af sæsonen.

Fortsættere betaler 200,00 kr. for at deltage i den praktiske undervisning pr. sæson.

Medlemskab af [forening2] koster 418,00 kr. for perioden 1.7 til 31.12

Er der flere i husstanden kan man tegne familiemedlemsskab som koster 63,00 kr. for perioden 1.7 til 31.12 (Beløbene er gældende for 2014.)”

Udgifter til telefon og fri telefon

Ifølge de fremlagte kontospecifikationer har klagerens virksomhed afholdt moms på udgifter til telefon m.v. på 2.514,22 kr. SKAT har godkendt købsmoms med 818,72 kr. og dermed nedsat købsmomsen med 1.695,50 kr.

Momsen på udgifterne til telefon, bredbånd m.v. kan ifølge de fremlagte fakturaer opgøres som følgende:

Moms

Telefonnr. [...2]

569,85 kr.

Telefonnr. [...3]

347,75 kr.

Telefonnr. [...4]

402,15 kr.

Telefonnr. [...5]

242,63 kr.

Telefonnr. [...6]

39,74 kr.

Telefonnr. [...7]

20,69 kr.

Telefonnr. [...8]

221,53 kr.

Telefonnr. [...9] (Bredbånd)

660,69 kr.

Telefonnr. [...10]

140,00 kr.

[virksomhed2]

106,20 kr.

I alt

2.751,23 kr.

Ifølge oplysninger fra SKAT er telefonnr. [...2], det eneste af ovenstående numre, der er tilknyttet virksomheden. Klageren har forklaret til SKAT, at telefonnr. [...10] er tilknyttet en telefon, der udleveres til de frivillige hjælpere i virksomheden.

SKAT har i den påklagede afgørelse opgjort nedsættelsen således:

Telefonnr. [...2]

569,85 kr.

Telefonnr. [...7]

20,69 kr.

Telefonnr. [...9] (Bredbånd)

660,69 kr.

[virksomhed2]

106,20 kr.

I alt

1.357,43 kr.

Privat andel af moms, 50 % af 1.336,75 kr.

-678,71 kr.

I alt

678,72 kr.

Telefonnr. [...10]

+140,00 kr.

Godkendt

818,72 kr.

Der fratrækkes

2.514,22 kr.

Ændring

1.695,50 kr.

I forbindelse med sagens behandling hos SKAT, har klageren forklaret følgende om anvendelsen af telefonnumrene:

”Som vi tidligere har snakket om, er det nødvendigt med et bogførte antal af telefoner, og de 4 abonnementer er på absolut minimumspris.

Virksomheden er åben 8-22, 365 dage om året, så der skal være en telefon til rådighed til faste frivillige medhjælpere, når jeg ikke selv er til stede. Numre er ydermere opsat på butiksdør og oplyses til kunder, når jeg på forhånd ved, at jeg ikke vil være på matrikel ved afhentning af hund m.m.. Ved fridage/friweekend er der jo flere forskellige, som tager hver en lille tørn for at give mig bare lidt frihed.

Tlf. [...6] og [...7], er midlertidige numre for [...2] og [...4], som er oprettet ifm. overflytning/samling af alle tlf.nr. i et teleselskab, så telefoner indbyrdes kunne tale sammen gratis.

Tlf. [...10] er taletidskort, som har været brugt til udlevering til løs frivillig hjælper dengang da mange folk ikke havde fri tale på deres mobilabonnementer – nu optankes nummeret nærmest ikke længere”.

Skønsmæssig forhøjelse af omsætning

SKAT har efter gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale konstateret, at der ikke er foretaget effektive, daglige kasseafstemninger samt at virksomhedens bogføring af pengeinstitutter ikke kan afstemmes med bevægelserne på virksomhedens bankkonto i henhold til kontoudtog.

SKAT har på baggrund af de selvangivne indkomst- og formueoplysninger beregnet klagerens privatforbrug for 2015 således:

Formue primo:

Egenkapital i virksomhed primo

1.097.529 kr.

Indestående bank

123 kr.

Gæld til realkredit og banker, ekskl. [...29]

-863.995 kr.

Kursnedskrivning realkreditlån

-3.005 kr.

230.652 kr.

Indbetalinger skat

-1.190 kr.

Indeholdt A-skat

-46.830 kr.

Indeholdt AM-bidrag

-2.780 kr.

Overskydende skat

8.129 kr.

Skattepligtig indkomst

99.033 kr.

Beskæftigelsesfradrag

2.924 kr.

Ejendomsskat

-3.313 kr.

Børnetilskud

4.043 kr.

Børnefamilieydelse

22.152 kr.

Udbytte af danske aktier

4.302 kr.

Beregnet udbytteskat

-1.161 kr.

Formue ultimo:

Egenkapital i virksomhed, se regnskab

-1.277.225 kr.

Indestående bank

-691 kr.

Gæld til realkredit og banker, ekskl. [...29]

912.991 kr.

Kursnedskrivning realkreditlån

4.840 kr.

-360.085 kr.

Beregnet privatforbrug

-44.124 kr.

Reguleringer jf. pkt. 2-9

+43.426 kr.

For lidt angivet momstilsvar jf. pkt. 1-9

+16.238 kr.

Salg af pony

+10.000 kr.

Gave fra bedste

+3.000 kr.

Modtaget fra samlever 6.000 kr. i 9 måneder

+54.000 kr.

Privatforbrug herefter

+82.540 kr.

SKAT har anset privatforbruget for at være for lavt og har dermed forhøjet klagerens skattepligtige indkomst skønsmæssigt.

SKAT har oplyst, at der ved beregning af rådighedsbeløbet er henset til niveauet ved inddrivelse af gæld i det offentlige, jf. Den Juridiske Vejledning, afsnit G.A.3.1.1.1.3.3. SKAT har herefter beregnet et passende rådighedsbeløb for klageren som følgende:

Rådighedsbeløb 2 børn, 2 x 2.980 kr.

5.960 kr.

Rådighedsbeløb for klageren

5.930 kr.

I alt

11.890 kr.

For 12 måneder, 11.890 kr. x 12

142.680 kr.

SKAT har herefter forhøjet klagerens virksomheds overskud med 48.000 kr. samt yderligere salgsmoms på 12.000 kr.

Klagerens repræsentant har oplyst, at der i SKATs opgørelse af privatforbruget ikke er taget hensyn til skattefri kørselsgodtgørelse på 52.969 kr., som klageren modtog fra virksomheden i 2015, og til gaver klageren har modtaget fra sine forældre.

Der er i virksomhedens saldobalance angivet en udgift på 52.969 kr. til autodrift.

I forbindelse med klagesagens behandling blev klagerens repræsentant i skrivelse af 30. oktober 2018 anmodet om at fremsende dokumentation for, at klageren har modtaget kørselsgodtgørelse fra virksomheden og pengegaver fra sine forældre. Repræsentanten har ved telefonsamtale af 13. november 2018 oplyst, at der ikke er sket en reel overførsel af et beløb for kørselsgodtgørelse fra virksomheden til klageren, da klageren kun har én konto til både virksomheden og privat. Repræsentanten forklarede desuden, at der ikke var dokumentation for pengegaverne fra klagerens forældre, da de blot har betalt ting for hende ved forskellige lejligheder.

Klagerens repræsentant har efter modtagelse af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse indsendt en formueforklaring for klageren for indkomståret 2015:

Formue primo

1.739.013 kr.

Indtægter

Skattepligtig indkomst

99.033 kr.

Aktieudbytte

7.860 kr.

Øvrige indtægter

125.131 kr.

Reguleringer jf. 2-9

43.426 kr.

For lidt angivet moms jf. pkt. 1-9

16.238 kr.

291.688 kr.

Skatter og privatforbrug m.m.

Skatter

12.939 kr.

Privatforbrug

122.723 kr.

Formuereguleringer

3.295 kr.

Aktier

3.295 kr.

FORMUE ULTIMO

1.898.334 kr.

Det fremgår desuden af det fremsendte, at ”Øvrige indtægter” dækker over følgende:

Øvrige indtægter

Indbetalt samlever

54.000 kr.

Børnetilskud

4.043 kr.

Børnefamilieydelse

22.152 kr.

Børnepenge (Udbetaling Danmark)

30.936 kr.

Salg af pony

10.000 kr.

Gave fra bedste

4.000 kr.

125.131 kr.

I forbindelse med klagesagens behandling har repræsentanten fremsendt udbetalingsmeddelelser fra Udbetaling Danmark vedr. månedlige bidrag på 2.578 kr., svarende til i alt 30.936 kr.

Repræsentanten har i forbindelse med klagesagens behandling desuden udarbejdet og fremsendt kasserapporter udarbejdet efter daglige noteringer i klagerens Mayland kalender og bankudskrifter.

Landsskatteretten har ved afgørelse af d.d. truffet afgørelse om, at SKAT var berettiget til at forhøje klagerens skattepligtige indkomst og til at anse 48.000 kr. som yderligere omsætning i virksomheden.

SKATs afgørelse

SKAT har nedsat virksomhedens købsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 med henholdsvis 180 kr. og 1.695 kr.

SKAT har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 på 12.000 kr.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT anført følgende:

”...

3. Manglende grundbilag

...

3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

...

Afgørelse

Der kan fortsat ikke godkendes fradrag for bilag 52, 112 og 199 i alt 826,76 og moms på 206,68 kr. Der foreligger fortsat ikke fakturaer/regning for udgiften, selvom du har forsøgt at fremskaffe disse. Når der ikke forligger fakturaer/regninger, er det ikke muligt for at SKAT at vurdere udgifternes tilknytning til virksomhedens indkomst, se statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, bogføringslovens § 5 og § 9, momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 82.

...

5. konto 24210Bier

...

5.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

...

Udgifter til faglige kurser kan fratrækkes i driftsomkostninger, hvis der er en konkret og direkte sammenhæng mellem det kursus, der ønskes fradrag for, og din aktuelle indkomsterhvervelse. Formålet med deltagelse i kurset skal være at vedligeholde og ajourføre din faglige viden og uddannelse. Udgifter der har karakter af videreuddannelse, kan ikke fratrækkes.

Udgift til Biskole 640 kr. anses for videreuddannelse og ikke vedligeholdelse af tidligere uddannelse. Udgiften kan ikke fratrækkes, fordi den vedrører virksomhedens indkomstgrundlag eller etablering af et nyt, se statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

...

Afgørelse

...

Kursus på Biskole anses fortsat for at være videreuddannelse og ikke vedligeholdelse eller ajourføring af eksisterende viden. Du oplyser, at du på kurset har modtaget en lille bifamilie til opstart af honningproduktion. Henset til dette kan der godkendes et skønsmæssigt fradrag for udgiften som driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. I mangel af andre oplysninger kan der godkendes et skønsmæssigt fradrag på 50 % af udgiften på 640 kr. eller 320 kr.

...

6. Telefon og fri telefon

...

6.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Du kan fratrække de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, dvs. de udgifter der har en direkte og umiddelbar tilknytning til virksomhedens indkomst, se statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Fri telefon, datakommunikationsforbindelse (internet) og computer er en rådighedsbeskatning, hvilket betyder, at det er muligheden for at bruge godet til privat formål, der udløser skat. Det er derfor ikke afgørende, om den du rent faktisk bruger godet privat, men at der blot er mulighed for at gøre det.

Du driver din virksomhed fra din bopæl, og har derfor rådighed over mobiltelefon og internet til brug for privat anvendelse. Du skal derfor medregne værdien af fri telefon, datakommunikation m.v. på 2.600 kr. i 2015, se ligningslovens § 16, stk. 14, 1. pkt. jf. stk. 12, 1. pkt. Værdi af fri telefon er en fast sats og du kan ikke beregne moms af denne.

Der kan ikke godkendes fradrag for den private andel af købsmomsen af udgifter til telefon og internet, se momslovens § 38, stk. 2. Den private andel af købsmomsen ansættes skønsmæssigt. Kendes fordelingen ikke, godkendes efter praksis 50 % erhvervsmæssigt.

Den private andel af købsmomsen der ikke kan fradrages, kan i stedet fratrækkes som en driftsudgift i skatteregnskabet, se statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

...

Afgørelse

Telefon 2295 66 45 kan henføres til din virksomhed.

Uanset om din familie hjælper i virksomheden, når du ikke selv kan være til stede, så er din familie ikke lønansatte i virksomheden, og udgifter til deres telefoner kan ikke fratrækkes i virksomheden som en driftsudgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra. Udgifterne til disse telefoner anses for at have karakter af private ikke fradragsberettigede udgifter, se statsskattelovens § 6, stk. 2.

Der kan godkendes fradrag for telefon [...6] som er midlertidigt nummer for [...2]. Endvidere kan der godkendes fradrag for telefon [...10] taletidskort der udleveres til frivillige, så de kan passe kunderne i dit fravær.

Der kan ikke godkendes fradrag for telefon [...4] eller det midlertidigt nummer forud for dette [...7], da disse ikke ses at have en direkte og konkret tilknytning til virksomhedens indkomst. Selvom disse numre har være udleveret til kunder i dit fravær, gør det ikke, at udgifterne kan fratrækkes som driftsudgifter i virksomheden efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der kan herefter godkendes fradrag for telefon og internet således:

[...2]

2.784,28 kr.

569,85 kr.

[...7]

82,73 kr.

20,69 kr.

[...9] Bredbånd

2.671,87 kr.

660,69 kr.

[virksomhed2]

424,80 kr.

106,20 kr.

I alt

5.963,68 kr.

1.357,43 kr.

Fri telefon

-2.600,00 kr.

Privat andel af moms, 50 % af 1.336,74 kr.

+ 678,71 kr.

-678,71 kr.

I alt

4.042,39 kr.

678,72 kr.

[...10]

+560,00 kr.

+140,00 kr.

Godkendt

4.602,39 kr.

818,72 kr.

Der fratrækkes

10.056,81 kr.

2.514,22 kr.

Ændring

5.454,42 kr.

1.695,50 kr.

Vi forhøjer din indkomst med 5.454 kr. og nedsætter din købsmoms med 1.695 kr. i 2. halvår.

...

10. Skønsmæssig omsætning

...

10.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

For at SKAT kan anses et regnskab for tilstrækkelig dokumentation for opgørelsen af din indkomst, skal regnskabet være udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab.

Da skattemæssige årsregnskab, skal være udarbejdet efter skattemæssige principper eller skal indeholde skattemæssige korrektioner (konvertering) og specifikationer til regnskabet, se mindstekravsbekendtgørelsen § 7, stk. 1.

Det fremgår af mindstekravsbekendtgørelsens § 8, at ”Det skattemæssige årsregnskab samt de oplysninger, som indgår i grundlaget for det skattemæssige årsregnskab, skal kunne udledes af bogføringen eller af specifikationer i tilknytning hertil.

Stk. 2. Bogføringen skal tilrettelægges således, at alle registreringer kan følges til de skattemæssige opgørelser. De skattemæssige opgørelser skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.”

Det fremgår af bogføringslovens § 7, stk. 1, at ”alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb eller salg, kan i stedte registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser.

Stk. 3. Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse. Og likvidebeholdninger.”

I henhold til skattekontrollovens § 6 B, stk. 1 skal du på anmodning fra SKAT indsende oplysninger om formue primo og ultimo samt hovedposter i årets privatforbrug. Hvis disse oplysninger ikke indsendes, kan SKAT ansætte din indkomst skønsmæssigt jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Dit regnskab er ikke udarbejdet på grund af et ført kasseregnskab og der er ikke foretaget en faktisk kasseafstemning. Du har heller ikke foretaget en kasseafstemning, hvilket ses ud fra at saldo på din bankkonto ikke stemmer med saldi i din bogføring. Endvidere fremgår der ikke fakturanummer på dine indtægtsbilag, se bogføringslovens § 7, stk. 1 og stk. 3 og mindstekravsbekendtgørelsens § 7 og § 8.

Dit privatforbrug er beregnet således:

Formue primo:

Egenkapital i virksomhed primo

1.097.529 kr.

Indestående bank

123 kr.

Gæld til realkredit og banker, ekskl. [...29]

-863.995 kr.

Kursnedskrivning realkreditlån

-3.005 kr.

230.652 kr.

Indbetalinger skat

-1.190 kr.

Indeholdt A.skat

-46.830 kr.

Indeholdt AM-bidrag

-2.780 kr.

Overskydende skat

8.129 kr.

Skattepligtig indkomst

99.033 kr.

Beskæftigelsesfradrag

2.924 kr.

Ejendomsskat

-3.313 kr.

Børnetilskud

4.043 kr.

Børnefamilieydelse

22.152 kr.

Udbytte af danske aktier

4.302 kr.

Beregnet udbytteskat

-1.161 kr.

Formue ultimo:

Egenkapital i virksomhed, se regnskab

-1.277.225 kr.

Indestående bank

-691 kr.

Gæld til realkredit og banker, ekskl. [...29]

912.991 kr.

Kursnedskrivning realkreditlån

4.840 kr.

-360.085 kr.

Beregnet privatforbrug

-44.124 kr.

Reguleringer jf. pkt. 2-9

+54.242 kr.

For lidt angivet momstildsvar jf. pkt. 1

+3.270 kr.

Modtaget fra samlever 6.000 kr. i 9 måneder

+54.000 kr.

Privatforbrug herefter

+67.388 kr.

Skønnet forhøjelse jf. nedenstående

+112.000 kr.

Endeligt privatforbrug

179.388 kr.

SKAT finder ikke, at dit regnskab er tilstrækkeligt dokumenteret. Du har ikke, som anmodet om, fremsendt oplysninger om dit privatforbrug i hovedposter. eller andre oplysninger som kan have betydning for dit privatforbrug, ud over at du har modtaget 6.000 kr. pr. måned i 9 måneder fra din tidligere samlever. Endvidere har du et lavt privatforbrug på 19.419 kr. SKAT har derfor ansat din indkomst skønsmæssigt, se skattekontrollovens § 5, stk. 3 jf. § 6, stk. 6 og 6 B, stk. 1 og stk. 4.

SKAT har ved ansættelse af privatforbruget støttet sig til niveauet for et rimeligt rådighedsbeløb ved inddrivelse af gæld til det offentlige. Rådighedsbeløbet er fastsat til 2.980 kr. pr. måned pr. barn mellem 7-18 år samt 5.930 kr. pr. måned for dig, hertil er tillagt 4.130 kr. pr. måned for din samlever i 9 måneder, i alt 179.850 kr. se Juridisk Vejledning afsnit G.A.3.1.1.1.3.3.

Rådighedsbeløbet er beregnet således:

Rådighedsbeløb 2 børn, 2 x 2.980 kr.

5.960 kr.

Rådighedsbeløb for dig

5.930 kr.

I alt

11.890 kr.

For 12 måneder, 11.890 kr. x 12

142.680 kr.

For din samler, 4.130 kr. i 9 måneder

37.170 kr.

Rådighedsbeløb i alt

179.850 kr.

Ud fra ovenstående beregning har SKAT foretaget en skønsmæssig forhøjelse på 112.000 kr., hvorefter privatforbruget udgør 179.388 kr.

Virksomhedens indkomst forhøjes herefter med 89.600 kr. ekskl. moms, da der ved gennemgangen af din selvangivelse og efter ændringer af denne, er beregnet et urealistisk lavt privatforbrug på 19.419 kr., inden der er taget hensyn til udgifter til husholdningsudgifter, forsikringer, private telefonudgifter, private transportudgifter, tøj, gaver m.v.

Den selvangivne indkomst sammenholdt med formuebevægelserne giver ikke plads til et antageligt privatforbrug, og på dette grundlag forhøjes den selvangivne indkomst mes 89.600 kr., se statsskattelovens § 4.

Det skal tilføjes, at SKAT ved beregning af dit privatforbrug til 179.388 kr. har anset moms af den skønsmæssige forhøjelse på 89.600 kr. som værende medgået til forbrug.

Der henvises endvidere til Juridisk vejledning afsnit A.B.5.3.1, A.B.5.3.2, A.B.5.3.3

Moms

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af kontrol af momsen, se momslovens § 55.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan momstilsvaret fastsættes skønsmæssigt, se opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomhedens omsætning er momspligtig, se momslovens § 4.

I henhold til ovenstående er din omsætning forhøjet med 112.000 kr. inkl. moms. Momsgrundlaget udgør 80 % af 112.000 kr. eller 89.600 kr. se momslovens § 27.

Salgsmomsen kan beregnes som 25 % af 89.600 kr. eller 22.400 kr. som skal medregnes til dit momstilsvar se momslovens § 56, stk. 2.

Afgørelse

Dine bemærkning vedrørende rådighedsbeløb for din samlever er taget til efterretning. Der skal ikke medregnes rådighedsbeløb for din samlever i de 9 måneder.

Salgssum for din pony på 10.000 kr. medtages i privatforbrugsberegningen.

SU-bidrag er medregnet i din skattepligtige indkomst og SU lån indgår i din gæld ultimo, begge beløb er altså allerede medtaget i beregningen af dit privatforbrug.

Det er ved gennemgang af din maylandkalender konstateret, at du har fået en gave på 3.000 kr. fra ”bedste”. Gaven medregnes i beregningen af dit privatforbrug.

Dit privatforbrug er beregnet således:

Formue primo:

Egenkapital i virksomhed primo

1.097.529 kr.

Indestående bank

123 kr.

Gæld til realkredit og banker, ekskl. [...29]

-863.995 kr.

Kursnedskrivning realkreditlån

-3.005 kr.

230.652 kr.

Indbetalinger skat

-1.190 kr.

Indeholdt A.skat

-46.830 kr.

Indeholdt AM-bidrag

-2.780 kr.

Overskydende skat

8.129 kr.

Skattepligtig indkomst

99.033 kr.

Beskæftigelsesfradrag

2.924 kr.

Ejendomsskat

-3.313 kr.

Børnetilskud

4.043 kr.

Børnefamilieydelse

22.152 kr.

Udbytte danske aktier

4.302 kr.

Beregnet udbytteskat

-1.161 kr.

Formue ultimo:

Egenkapital i virksomhed, se regnskab

-1.277.225 kr.

Indestående bank

-691 kr.

Gæld til realkredit og banker, ekskl. [...29]

912.991 kr.

Kursnedskrivning realkreditlån

4.840 kr.

-360.085 kr.

Beregnet privatforbrug

-44.124 kr.

Reguleringer jf. pkt. 2-9

+43.426 kr.

For lidt angivet momstilsvar jf. pkt. 1-9

+16.238 kr.

Salg af pony

+10.000 kr.

Gave fra bedste

+3.000 kr.

Modtaget fra samlever 6.000 kr. i 9 måneder

+54.000 kr.

Privatforbrug herefter

+82.540 kr.

Skønnet forhøjelse jf. nedenstående

+60.000 kr.

Endeligt privatforbrug

142.540 kr.

SKAT finder fortsat ikke, at dit regnskab er tilstrækkeligt dokumenteret. Du har ikke, som anmodet om, fremsendt oplysninger om dit privatforbrug i hovedposter.

Du har nu fremsendt en Mayland kalender, hvor du har noteret dine private hævninger. SKAT har gennemgået din Mayland kalender, og kan se du har noteret en hel del private indkøb af kost og diverse (tøj, køkkenudstyr, boligudstyr m.v.) i alt ca. 69.000 kr. og benzin på ca. 11.200 kr. Der er ikke lavet en egentlig kasseafstemning, så det er ikke muligt for SKAT at få bekræftet, at du har noteret samtlige private hævninger i din kalender.

Du oplyser, at dine forældre har betalt dig småbeløb for til mad, benzin og andre småfornødenheder. Der foreligger ikke dokumentation for disse betalinger i form af bankudskrifter, kasseafstemning el.lign. SKAT kan derfor ikke indregne disse beløb i din privatforbrugsberegning, da beløbets størrelse ikke er dokumenteret.

Du har et lavt privatforbrug på 82.540 kr. SKAT har derfor ansat din indkomst skønsmæssigt, se skattekontrollovens § 5, stk. 3 jf. § 6 og 6B, stk. 1 og stk. 4.

SKAT har ved ansættelse af privatforbruget støttet sig til niveauet for et rimeligt rådighedsbeløb ved inddrivelse af gæld til det offentlige. Rådighedsbeløbet er fastsat til 2.980 kr. pr. måned pr. barn mellem 7-18 år samt 5.930 kr. pr. måned for dig, i alt 142.680 kr. se Juridisk Vejledning afsnit G.A.3.1.1.1.3.3.

Rådighedsbeløbet er beregnet således:

Rådighedsbeløb 2 børn, 2 x 2.980 kr.

5.960 kr.

Rådighedsbeløb for dig

5.930 kr.

I alt

11.890 kr.

For 12 måneder, 11.890 kr. x 12

142.680 kr.

Ud fra ovenstående beregning har SKAT foretaget en skønsmæssig forhøjelse på 60.000 kr. hvorefter privatforbruget udgør 142.540 kr.

Virksomhedens indkomst forhøjes herefter med 48.000 kr. ekskl. moms, da der ved gennemgangen af din selvangivelse og efter ændringer af denne, er beregnet et lavt privatforbrug på 82.540 kr., inden der er taget hensyn til udgifter til husholdningsudgifter, forsikringer, private telefonudgifter, private transportudgifter, tøj, haver, hold af heste m.v.

Den selvangivne indkomst sammenholdt med formuebevægelserne giver ikke plads til antageligt privatforbrug, og på dette grundlag forhøjes den selvangivne indkomst med 48.000 kr., se statsskattelovens § 4.

Det skal tilføjes, at SKAT ved beregning af dit privatforbrug til 142.540 kr. har anset moms af den skønsmæssige forhøjelse på 60.000 kr. som værende medgået til forbrug.

Vi forhøjer din indkomst med 48.000 kr.”

Skattestyrelsen (tidligere SKAT) er 11. oktober 2018 kommet med følgende udtalelse til klagen:

Punkt 3, Manglende grundbilag:

Bankudskrifter er ikke fyldestgørende dokumentation for udgifter. Skattestyrelsen er enig i, at disse opgørelser/udskrifter dokumenterer, at der erafholdt udgifter enten privat eller erhvervsmæssigt, men når der ikke foreligger fakturaer/regninger for udgifterne, hvor udgiftens art, mængde og pris fermgår, så er det ikke muligt at vurdere om hævningerne på bankkontoen er private eller erhversmæssige.

Købsmoms skal dokumenteres med en faktura/regning. Bankudskrifter, hvor betalingen fremgår er ikke fyldestgørende dokumentation for købsmomsen.

Skattestyrelsen fastholder, at der ikke kan godkendes fradrag for bilag 52, 112 og 119 (er bilag 199) på i alt 826,76 kr. og moms på 206,68 kr. Der henvises til statsskattelovens § 6 a, bogføringslovens § 5 og § 9, momslovens § 37 samt momsbekendtgørelsens § 82.

Punkt 5, konto 24210Bier:

Bilag 14 er et familiekontingent til [forening2], som afholdes ud over [virksomhed1]s eget kontingent til foreningen. Familien er ikke ansat i virksomheden. Det er en betingelse for at anvende slyngerummet, at man har et medlemskab i foreningen. Denne adgang er sikret ved [virksomhed1]s eget medlemskab. Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at udgifter til familiekontingent på kr. 125 kr. uden moms ikke kan asnses at have en direkte og konkret tilknytning til virksomhedens indkomst, da familien ikke er ansatte virksomheden. Udgifetn anses i stedet at have karakter af en privat ikke fradragsberettiget udgift. Der henvises til statsskattelovens § 6 a og § 6, stk. 2.

Det er tidligere oplyst, at kursus på biskole er et opstarts-introduktions kursus i biavl, hvor man modtager en lille bifamilie ved kursets slutning. Kurset anses ikke for at være et supplement til din eksisterende viden eller ajourføring af din tidligere opnået viden, da der er tale om opstarts-introduktions kursuset. Kurset anses fortsat for at være en videreuddannelse, og at din deltagelse i kurset er begrundet i etablering af et nyt indkomstgrundlag ved start af ny virksomhed med salg af honning. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgift til kursus op 320 kr. Der henvises til statsskattelovens § 6 a.

Punkt 6 Telefon og fri telefon:

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for telefon til [virksomhed1] og for en telefon, som udleveres og benyttes af frivillig medhjælper. Endvidere er der godkendt fradrag for bredbånd. Skattestyrelsen har beskattet [virksomhed1] af fri telefon på 2.600 kr.

Der kan fortsat ikke godkendes fradrag for udgifter til familiens telefoner (søn, datter og samlever), da fmailien ikke er ansatte i virksomheden. Uanset af familien en gang imellem er til rådig for kontakt på telefon, når [virksomhed1] ikke er tilstede, så anses udgifter til deres telefoner som private ikke fradragsberettiget udgifter. Der er godkendt fradrag for en telefon som udleveres til frivillige.

Familien er ikke beskattet af fri telefon. Hvis de enkelte familiemedlemmer var ansat i virksomheden, skulle de beskattes af fri telefon, hvis udgifterne til deres telefoner fratrækkes i virksomhedens regnskab, da udgifterne vedrører deres private telefonabonnementer.

Der henvises til statsskattelovens § 6a og § 6, stk. 2 samt lignigslovens § 16, stk. 12, 1. pkt. og stk. 14, 1. pkt.

Punkt 10 skønsmæssig omsætning:

Privatforbrug

Det fremgår af Juridisk Vejledning afsnit A.B..5.3.3, at

Skattestyrelsen skal påvise eller sandsynliggøre, at den skattepligtige har et større privatforbrug end det privatforbrug, som den selvangivne skattepligtige indkomst samt evt. dokumenterede oplysninger om skatteferie indtægter og oplysninger om formue giver plads til.
Hvis der er tale om en selvstændgi erhvervsdrivende, skal Skattestyrelsen derudover konstatere og begrunde, at bogføringen og regnskaber i den selvstændigt drevne virksomhed er mangelfulde i en sådan grad, at bogføringen og regnskaberne tilsidesættes som grundlag for opgørelsen af den skattepligtige indkomst for personen.
Domstolspraksis har anerkendt, at selv om der hverken kan påvises formelle eller reelle mangler i den skattepligtiges bogøfrings- og regnskabsmateriale, vil der alligevel kunne foretage en skønsmæssig ændring af indkomstansættelse, hvis den skattepligtiges privatforbrug er helt ekstraordinært lavt, herunder negativt, i forhold til den skatteplilavgtiges selvangivne indkomst og bevægelserne i den skattepligtiges formueforhold i løbet af indkomståret. Se HRD af 21. juni 1967 i UfR 1967.635 H og SKM2002.70.HR.

Ud fra den selvangivne indkomst og formue har Skattestyrelsen beregnet et privatforbrug på 82.540 kr., hvilket efter Skattestyrelsens opfattelse, er lavt for en hustand på 1 voksen, 2 børn og din smaler (i 9 måneder). Skattestyrelsen har ansat privatforbruget til et rådighedsbeløb på 142.540 kr. svarende til 5.930 kr. pr. måned for dig og 2.980 kr. pr. måned pr. barn, se Juridisk Vejledning afsnit G.A.3.1.1.1.3.3.

Der er endvidere henset til, at dit kontante privatforbrug til kost og diverse er opgjort ca. 69.000 kr. i henhold til oplysninger, der fremgår af maylandkalender for 2015.

Fradrag for erhvervsmæssig kørsel på 52.969 kr. (skattefri kørselsgodtgørelse) er et beregnet fradrag ud fra fremsendt kørselsregnskab. Din privatøkonomi og virksomheds økonomi er ikke adskilt, og både private og erhvervsmæssige udgifter betales af kontanter eller fra samme bankkonto. Der er ikke sket en reel pengeoverførsel mellem virksomhedens økonomi og din privat økonomi. Du har af den fælles virksomhed- og privatøkonomi afholdt udgifter til de faktiske udgifter til både erhvervsmæssig og privat kørsel, og de faktiske udgifter til erhvervsmæssig kørsel skønnes at svare til det beregnede fradrag på 52.969 kr.

Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at det beregnede fradrag for kørsel ikke påvirker det beregnede privatforbrug på 82.540 kr. og vi skal derfor fastholde den skønsmæssige forhøjelse af omsætningen på 48.000 kr. og salgsmomsen på 12.000 kr., således at privatforbruget udgør et rådighedsbeløb på 142.540 kr.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der ikke er grundlag for af nedsætte virksomhedens købsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 med henholdsvis 180 kr. og 1.695 kr.

Repræsentanten har desuden fremsat påstand om, at der ikke er grundlag for at forhøje virksomhedens salgsmoms for regnskabsperioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 med 12.000 kr.

Som begrundelse for påstand, har klagerens repræsentant anført følgende:

Punkt 3 Manglende grundbilag:

Bilag 52, 112 og 119,

da der foreligger bankoverførsler til betaling af disse udgifter, og man på modtagers hjemmeside kan se at der er produkter til hunde, og, at det ikke har været muligt at få yderligere dokumentation, må dette kunne accepteres som en driftsudgift, men selvfølgelig uden momsberegning, da det er EU-varer.

Punkt 5 konto 24210Bier:

[forening2] (Bilag 14),

da det er en forudsætning, at der bliver betalt kontingent til foreningen for at få adgang slyngrummet, anses dette som erhvervsmæssig, da honningen skal slynges, før den er klar til salg, indtægter vedr. salg er jo godkendt som erhvervsmæssig indkomst.

Kursus i Bi-skolen (Bilag 133),

Bi-skole, er jo ikke videreuddannelse, men udelukkende kursus, som supplement til eksisterende viden, samt ajourføring af viden, så dette er jo meget relevant i forbindelse med produktion og salg af honning.

Punkt 6 Telefon og fri telefon:

Telefonerne er en forudsætning for kommunikation til fordeling, planlægning og udførelse af arbejdet.

Det er trukket telefoner ud til privatforbrug, samtidig med, at der skal beskattes af fri telefon.

Punkt 10 Skønsmæssig omsætning:

Ved beregning af privatforbrug, mangler der en indtægt på 52.969 (Skattefri kørselsgodtgørelse) fremgår af regnskabet for 2015. Sammen med dette, og de ikke medtagne ”gaver” fra forældre, hæver dette privatforbruget, så der ikke længere er grundlag for, at lave en skønsmæssig forhøjelse.

Punkt 10 Øvrige bemærkninger:

Der er her nævnt, at der fremover skal udarbejdes 5 separate regnskaber, hvilket kun kan ses som en fordyrende proces.

F.eks. Købes der hundefoder hjem samlet, dette skal så fordeles mellem videresalg, forbrug til egne hunde og forbrug til pensionshunde. Der skal så minimum åbnes 3 sække foder til hundepensionen, (Diæt, hvalpe og senior), så inden foderet bliver brugt, er det både blevet for gammelt, og uspiseligt, derfor har det indtil nu, været det samme foder, som pensionshundene og egne hunde har spist af, både af hensyn til økonomi, og få den fulde udnyttelse af foderet.

Hvad angår øvrige dyreartikler, bliver dette købt hjem til videresalg, men noget bliver brugt også brugt til hvalpakker som følger med hvalpene, når disse sælges, da der som regel bliver opkøbt blandede restpartier, vil en opdeling være fuldstændig umulig at værdiansætte.”

Landsskatterettens afgørelse

Bier

Ifølge de fremlagte kontospecifikationer har klagerens virksomhed afholdt moms på udgifter til bier vedr. bilag 14 og 133 på henholdsvis 25,00 kr. og 160,00 kr. SKAT har nedsat købsmomsen vedr. bilag 14 og bilag 133 med i alt 185,00 kr.

Ved opgørelsen af momstilsvaret kan registrerede virksomheder fradrage købsmoms (indgående afgift) for indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momsbelagte leverancer. Det følger af momslovens § 37, stk. 1, jf. § 56, stk. 3.

Virksomheden skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer. Det fremgår af § 58 i momsbekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006. Ifølge bekendtgørelsens § 40, stk. 1 skal fakturaerne indeholde følgende oplysninger:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Bestemmelserne i momsbekendtgørelsen gennemfører blandt andet momssystemdirektivets artikel 178, stk. 1, litra a, som omhandler betingelserne for momsfradrag. Artikel 178, stk. 1, litra a, har følgende ordlyd:

“For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med afsnit XI, kapitel 3, afdeling 3-6.”

Det fremgår ikke af de fremlagte bilag, om der er afregnet moms på de pågældende varer/ydelser. Der er ikke fremlagt egentlige fakturaer, men udelukkende overførselskvitteringer og indbetalingskort. Landsskatteretten finder herefter, at de fremlagte bilag ikke opfylder betingelserne for, at der kan indrømmes momsfradrag for de købte varer/ydelser.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse på de pågældende punkter.

Telefon

Ifølge de fremlagte kontospecifikationer har klagerens virksomhed afholdt moms på udgifter til telefoner m.v. på 2.514,22 kr. SKAT har godkendt fradrag for købsmoms med 818,72 kr. og dermed nedsat købsmomsen med 1.695 kr.

Det følger af momslovens § 38, stk. 2, at der for varer og ydelser, som benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomhedens uvedkommende formål, udelukkende kan foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.

Landsskatteretten er enig med SKAT i, at en andel af afgifterne på ydelserne vedr. telefonnumrene [...2] og [...7] samt [...9] Bredbånd og [virksomhed2] kan anses anvendt til fradragsberettigede formål. Der er vedrørende de pågældende ydelser fratrukket købsmoms for i alt 1.357,43 kr.

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at klageren skal beskattes af den private anvendelse af ovenstående telefon- og internetydelser med 2.600 kr., som er en standardtakst, men har ikke foretaget en egentlig fordeling af hvor stor en del af udgifterne, der faktisk har været anvendt til private formål. Der kan ikke godkendes fradrag for moms på den private anvendelse af ydelserne.

Da den faktiske fordeling mellem privat og erhvervsmæssig anvendelse af ydelserne ikke er kendt, har SKAT været berettiget til at foretage et skøn over momsfradraget. Landsskatteretten er enig med SKAT i, at skønnet kan sættes til 50 %, svarende til 678,72 kr. Det bemærkes desuden, at den skønnede private andel af moms på ydelserne ikke kan fradrages i momsregnskabet, men er i afgørelsen af d.d. vedrørende klagerens skatteansættelse godkendt fratrukket som en driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der godkendes fradrag for købsmoms på 678,72 kr.

Der godkendes desuden fradrag for moms på i alt 140 kr., jf. momsloven § 37, på ydelser vedrørende telefonnummer [...10], der efter det oplyste er udleveret til frivillige hjælpere i virksomheden.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at brug af telefoner tilhørende personer, der ikke er ansat i virksomheden, ikke kan anses som et fradragsberettiget formål efter momsloven § 37. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at der er tale om private udgifter for dem, der benytter telefonerne. At telefonnumrene til tider bliver givet ud til klagerens kunder kan ikke føre til et andet resultat. Der er desuden lagt vægt på, at der allerede er godkendt fradrag for moms på telefonydelser vedr. en telefon, der udlånes til de frivillige, der hjælper i virksomheden.

Landsskatteretten finder herefter, at der ikke er grundlag for at godkende yderligere momsfradrag, end hvad der allerede er godkendt af SKAT.

Købsmomsen nedsættes herefter med 1.695 kr. idet, der i virksomheden er fratrukket 2.514,22 kr., men godkendes 818,72 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Skønsmæssig omsætning

Der skal, i henhold til momsloven § 4, betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at SKAT var berettiget til at forhøje virksomhedens omsætning. Imidlertid har Landsskatteretten nedsat forhøjelsen til 23.251 kr., ekskl. moms.

Landsskatteretten finder dog, i overensstemmelse med SKATs afgørelse, at den yderligere indkomst skal anses som momspligtig omsætning i virksomheden, og at der skal beregnes moms heraf.

Landsskatteretten opgør den ikke indberettede salgsmoms til 25 % af 23.251 kr., svarende til 5.813 kr.

Den påklagede afgørelse ændres på dette punkt.