Kendelse af 05-12-2019 - indlagt i TaxCons database den 12-01-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Forhøjelse af momstilsvaret for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014

131.591 kr.

90.870 kr.

131.591 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden er registreret som enkeltmandsvirksomhed under branchekoden 81000 Kombinerede serviceydelser. Virksomheden er momsregistreret, og afgiftsperioden er kvartalet.

SKAT (nu Skattestyrelsen) har fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet modtaget oplysninger om, at der på indehaverens bankkonti er konstateret større indsætninger og fakturaindbetalinger.

Virksomheden har ikke indberettet moms for 2014.

I konsekvens heraf har SKAT i brev af 13. november 2017 anmodet virksomhedens indehaver om at fremsende regnskabsmateriale for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014.

SKAT har rykket for materialet i breve af henholdsvis 18. december 2017 og 8. januar 2018. Postvæsenet har imidlertid returneret begge breve med beskeden; ”Ubekendt på adressen”.

Efter det af SKAT oplyste har det herefter ikke været muligt at finde indehaverens adresse, hvorfor SKAT den 2. februar 2018 har anmodet de pengeinstitutter, hvor indehaveren har haft erhvervsmæssige og private bankkonti om at fremsende kontoudskrifter for 2014.

[finans1], [finans2], [finans3], [finans4] og [finans5] har herefter i februar 2018 fremsendt de ønskede oplysninger.

SKAT har på denne baggrund i brev af 16. april 2018 anmodet indehaveren om en nærmere redegørelse, men brevet er – ligesom de forrige breve – returneret af postvæsenet den 23. april 2018.

Virksomheden [virksomhed1] A/S har sideløbende – på opfordring fra SKAT – i e-mail af 16. april 2018 fremlagt fire fakturaer udstedt af [virksomhed2], hvoraf virksomhedens CVR.NR. samt indehaverens kontonummer i [finans3] fremgår. Fakturaerne ses at indeholde moms.

SKAT har på denne baggrund udsendt forslag til afgørelse af 23. maj 2018, hvoraf det fremgår, at SKAT agter at forhøje indehavernes skatteansættelse for 2014. Idet fakturaerne til [virksomhed1] A/S indeholder moms, lægger SKAT til grund, at indtægterne er erhvervet i forbindelse med virksomheden, således at disse er inklusiv moms.

Virksomhedens indehaver har i brev af 14. juni 2018 fremsendt bemærkninger til SKATs forslag til afgørelse, hvori det blandt andet gøres gældende, at indsætningerne er overførsler fra indehaverens øvrige bankkonti.

SKAT har i afgørelse af 19. juni 2018 forhøjet overskuddet af virksomheden for indkomståret 2014 med 526.372 kr. og - som følge heraf - momstilsvaret med 131.591 kr. Afgørelsen er sendt til virksomhedens indehaver den 20. juni 2018.

Skatteankestyrelsens sagsbehandler har den 20. august 2019 afholdt telefonmøde med virksomhedens indehaver, i hvilken forbindelse han har fået tilsendt bankudskrifterne med en opfordring til at fremsende dokumentation for, at der dels er tale om overførelser mellem han egne konti, og dels at beløbene er allerede beskattede midler.

Virksomhedens indehaver har – trods påmindelse herom i brev af 9. september 2019 – ikke imødekommet opfordringen.

SKATs afgørelse

SKAT har på baggrund af indsætninger på indehaverens bankkonti forhøjet indehaverens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2014 – 31. december 2014 med 131.591 kr.

SKAT har som begrundelse herfor anført følgende:

”(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Da du driver momspligtig virksomhed, er du pålagt at føre regnskab efter momslovens § 55. Regnskabet skal danne grundlag for dit momstilsvar. Vi har bedt om regnskabet, men vi har ikke modtaget noget.

Da du ikke har opfyldt din forpligtelse efter momslovens § 74, kan SKAT fastsætte dit momstilsvar skønsmæssigt i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

I henhold til momslovens§ 4 skal du betale afgift for de varer og ydelser, du har leveret i 2014.

Ifølge momslovens § 23 indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted. Idet SKAT ikke har haft adgang til dit bilags- og regnskabsmateriale for kontrolperioden, er momstilsvaret opgjort efter momslovens § 23, stk. 3, hvoraf det fremgår, at tidspunktet for afgiftens indtræden, er det samme som betalingstidspunktet.

Ud fra de fakturaer SKAT har modtaget fra [virksomhed1], kan vi konstatere, at du har faktureret med moms i 2014. Da vi ikke har modtaget dine redegørelse for indsætninger og overførsler som fremgår af bilag 1, er det SKATs vurdering, at disse er erhvervet i forbindelse med din virksomhed og derfor betaling af fakturaer inklusiv moms.

Såfremt du har afholdt udgifter i forbindelse med driften af din virksomhed og disse kan dokumenteres, kan du få fradrag for disse efter momslovens § 37. Da vi ikke har modtaget dit regnskab og du ikke har dokumenteret udgifter i forbindelse med driften af din virksomhed, har vi skønnet dit momstilsvar på følgende måde ud fra dine kontoudskrifter:

Moms

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Salgsmoms

19.346 kr.

10.190 kr.

154.056 kr.

65.553 kr.

249.145 kr.

Købsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Momstilsvar

19.346 kr.

10.190 kr.

154.056 kr.

65.553 kr.

249.145 kr.

Dit momstilsvar forhøjes med 249.145 kr.

2.5 SKATs endelige bemærkning og begrundelse

Da skatteansættelsen ændres efter din indsigelse, ændres den skønsmæssige opgørelse af momstilsvar i overensstemmelse hermed. Momstilsvaret ændres, da de bagvedliggende indsætninger, ikke indeholder moms, eftersom disse er mellem egne konti. Opgørelsen er ændret som følgende:

Moms

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Salgsmoms

11.418

4.575

98.222

17.376

131.591

Købsmoms

-

-

-

-

-

Momstilsvar

11.418

4.575

98.222

17.376

131.591

Dit momstilsvar forhøjes med131.591 kr.

Med SKATs afgørelse er vedhæftet bilag 1 bestående af en oversigt over indbetalinger, der efter SKATs vurdering udgør skattepligtige beløb og bilag 2 bestående af fire fakturaer udstedt af virksomheden til [virksomhed1] A/S.

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Kommentar til klagen:

Der er undersøgt flere steder i systemerne, hvor [person1] har adresse. Den adresse han er registreret med i skattestyrelsens systemer, er den adresse vi har skrevet til. Der har ikke været ændringer i adressen.

Forkert afkrydsning (efter aftale). Afgørelsen er ikke sendt til udtalelse hos [person1]. Afgørelsen er sendt efter forskriften i forslaget under uenigheder. Det fremgår, at han skal indsende hans indsigelser og herefter vil vi sende en afgørelse. Denne procedure er overholdt.

[person1] har ikke indsendt dokumentation eller regnskab i forbindelse med sagen og/ellers indsigelserne. Afgørelsen er rettet i overensstemmelse med de indsigelser der kunne udledes af kontoudskrifterne.

Angående fristbruddet, fastholder vi begrundelsen og gyldigheden som beskrevet i afgørelsen

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2014 – 31. december 2014 skal nedsættes til 90.870 kr.

Til støtte for sin påstand har indehaveren anført følgende:

”(...)

Hermed fremsendes klage over skatteansættelse for indkomståret 2014.

Jeg har på et tidspunkt modtaget et brev af d. 23.05.18., som var et forslag om ændring af skatteansættelse for 2014, til udtagelse, (medsendt her som bilag # 1) forud for dette brev skulle der være fremsendt x antal breve, som jeg aldrig har modtaget, da de er sendt til en adresse hvor jeg aldrig har boet.

D. 14.06.2018., besvarede jeg dette brev (bilag # 2).

Har efterfølgende på et tidspunkt modtaget brev af d. 20.06.18., (bilag # 3), som var vedrørende afgørelse vedr. skatteansættelse for indkomståret 2014, dette brev er fremsendt som ” ifølge aftale ” dette er ikke korrekt ” jeg har aldrig aftalt noget omkring denne ændring af skatteansættelse for indkomståret 2014, med skattemedarbejder [person2], brevet burde have været fremsendt, med teksten, ” til udtagelse ”.

Der er i brev af d. 20.06.2018., foretaget nogle ændringer, men der er stadig en mængde posteringer som er taget med som momspligtige indtægter, selv om det er beløb som bare er flyttet rundt på de forskellige konti, og alm. indsættelser personer i min omgangskreds.

De eneste rigtige posteringer er de få fakturas fra [virksomhed1], som jeg ikke har indberettet, og det vedkender jeg mig også, så brev af d. 20.06.18., burde kun indeholde disse posteringer.

Derfor klager jeg over denne afgørelse af d. 20.06.18.

Og jeg vil ligeledes bede Skatteankestyrelsen, om at tage stilling til det oplyste i begge brevene om frister for at foretage ændring i skatteansættelse for 2014, som udløb 01.05.2018, kan forlænges på de i brevene oplyste grunde, eller om, fristen er overskredet, og tidligere årsopgørelse derfor stadig er gældende.

Da jeg i forbindelse med denne ændring af skatteansættelse for 2014, efterfølgende har modtaget en årsopgørelse, (bilag # 4) som selvfølgelig er en udløber at brev af d. 20.06.2018., vil jeg også her klage over denne årsopgørelse.

Fordi den indeholder forkerte oplysninger omkring min indtægt, jævnfør tidligere indsigelser og denne klage, den indeholder også oplysninger om renter på over kr. 50.000,00., som er fuldstændig volapyk, og uden den mindste forståelige forklaring hvor disse renter pludselig kommer fra.

Ligeledes har jeg fra Skattestyrelsen, modtaget en rykker, (bilag # 5) uden dog at have modtaget et krav tidligere, meget underligt, på manglende indbetaling af moms for 2014, da denne momsopgørelse igen er en udløber at afgørelse af d. 20.06.2018., som jeg aldrig har accepteret, eller aftalt var en aftale, vil jeg også klage over denne.

NB! Derudover syntes jeg at det er en uskik, at skattestyrelsen titulerer skatteyderne med Kære i deres breve til skatteyderne, kære er et personligt og familierelateret udtryk, og hører ikke hjemme i et brev fra en offentlig myndighed.

Gebyret (400,00) vil blive bankoverført til oplyste konto # [...61] (Skatteankestyrelsen)

(...)”

Foruden SKATs afgørelse, forslag til afgørelse og bemærkningerne hertil har virksomheden i forbindelse med klagen fremsendt årsopgørelsen for 2014 samt rykker fra Skattestyrelsen vedr. moms for 2014.

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre, et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomheden har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af momstilsvaret nedsættes med 40.721 kr. svarende til differencen mellem SKATs forhøjelse på 131.591 kr. og momsen af de fire fakturaindbetalinger på 363.481 kr. fra [virksomhed1] A/S, som virksomhedens indehaver har erkendt udgør skatte- og momspligtige beløb. Momsen heraf udgør 90.870 kr.

Til støtte for påstanden er det gjort gældende, at der er tale om beløb, der er overført mellem indehaverens bankkonti.

Endvidere har virksomheden anmodet retten om at påse, at skatteforvaltningslovens fristregler er iagttaget.

Det fremgår af sagen, at der er konstateret betydelige indsætninger på indehaverens bankkonto, som ikke kan afstemmes med den indtægtsførte omsætning i virksomheden. Ud fra karakteren af indsætningerne samt størrelsen heraf anses det for berettiget, at SKAT har anset indsætningerne for at være yderligere omsætning i virksomheden, der udgør momspligtige beløb.

Det følger det af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at SKAT ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Virksomheden afregner moms kvartalsvis og skal derfor angive moms senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Dette fremgår af momslovens § 57, stk. 1 og 3.

I perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 er angivelsesfristerne således henholdsvis den 1. juni 2014, den 1. september 2014, den 1. december 2014 og den 1. marts 2015.

SKAT har den 23. maj 2018 og 20. juni 2018 fremsendt henholdsvis forslag til afgørelse og afgørelse vedrørende virksomhedens momstilsvar for 2014.

SKATs genoptagelse ligger således uden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er ubestridt, at virksomhedens indehaver i indkomståret 2014 har haft omsætning på 363.481 kr. hidrørende fra de fire fakturaindbetalinger fra [virksomhed1] A/S, samt at han desuagtet har undladt at selvangive nogen omsætning for indkomståret 2014.

Indehaverens undladelse heraf anses for i hvert fald mindst groft uagtsomt. Der er lagt særlig vægt på, at der er tale om beløb, der absolut set er af en vis størrelse, ligesom der er tale om løbende vederlag.

Grundlaget for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er således til stede.

Spørgsmålet er herefter om fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. er overholdt.

Efter denne bestemmelse skal SKAT udsende forslag til afgørelse inden 6 måneder efter, at de er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne for ordinær genoptagelse i § 31.

Højesteret har i dom af 30. august 2018 – gengivet i U.2018.3603H – fastslået, at kundskabstidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der foreligger grundlag for ekstraordinær genoptagelse.

Retten lægger til grund, at SKAT tidligst i februar 2018, hvor de modtog kontoudskrifterne fra indehaverens pengeinstitutter, fik kundskab om, at der forelå grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 32, stk. 1, nr. 3.

Retten finder derfor ikke, at varslingsfristen i § 32, stk. 2, 1. pkt., er overskredet, da SKAT sendte forslag til afgørelse den 23. maj 2018.

Fristen i § 32, stk. 2, 2. pkt., hvorefter ændringen skal være foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, ses ligeledes at være overholdt, idet SKATs afgørelse er sendt til virksomheden den 20. juni 2018.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar i perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 er således opfyldte.

På baggrund af ovenstående stadfæstes SKATs afgørelse.