Kendelse af 06-11-2020 - indlagt i TaxCons database den 27-11-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Forhøjelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 1/1-31/12-2012

56.261 kr.

0 kr.

56.261 kr.

Forhøjelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 1/1-31/12-2013

21.238 kr.

0 kr.

21.238 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver har i perioden 23. februar 2000 – 29. februar 2016 været registeret med en enkeltmandsvirksomhed med CVR-nr. [...1]. Det fremgår af det Centrale Virksomheds Register, at virksomheden startede under navnet [virksomhed1] V/[person1] med branchekoden ”553020 Cafeterier, pølsevogne, grillbarer, isbarer m.v.” Virksomheden har skiftet navn gentagne gange, senest den 25. oktober 2006 til [virksomhed2] ([...]) v/[person1] under branchekoden ”960210 Frisørsaloner”.

Af det Centrale Virksomheds Register fremgår det endvidere, at indehaveren er registeret som ejer af selskaberne [virksomhed3] ApS med CVR-nr. [...2] og [virksomhed4] ApS med CVR-nr. [...3].

SKAT har den 8. maj 2014 modtaget en anmeldelse om, at virksomheden, [virksomhed2], har udført sort arbejde, og har udbetalt sorte lønninger.

SKAT har anmodet indehaveren om at fremsende virksomhedens regnskabsmateriale for indkomstårene 2012 og 2013, kontoudtog for perioden 1. januar 2012 – 30. september 2014.

Det fremgår af virksomhedens årsrapport for indkomståret 2012, at virksomheden havde en omsætning på 538.293 kr. og et resultat før renter på 4.158 kr.

Af virksomhedens årsrapport for indkomståret 2013 fremgår det, at virksomheden havde en omsætning på 306.109 kr. og et resultat før renter på -7.694 kr.

Det fremgår af virksomhedens kontospecifikationer, at kassebeholdningen i indkomståret 2012 er negativ den 30. juni 2012 og igen den 30. august 2012. Endvidere fremgår det, at kassebeholdningen i indkomståret 2013 er negativ den 30. juni 2013.

Af SKATs afgørelse fremgår det, at virksomheden har angivet 134.573 kr. i salgsmoms for perioden 1. januar – 31. december 2012 og 76.527 kr. i salgsmoms for perioden 1. januar – 31. december 2013.

SKAT har ved gennemgang af virksomhedens bankkontoudtog opgjort virksomhedens omsætning inkl. moms på baggrund af indsætninger på kontoen:

2012

2013

Dankort

583.786

251.263

Andre betalingskort

86.702

47.552

Dagtilbud

185.967

35.376

Andre indsætninger

2.300

5.750

Kontant indsat

0

100.000

I alt

858.755

439.941

Det fremgår af SKATs afgørelse, at indehaveren på møde med SKAT har oplyst, at der i virksomheden ikke er blevet ført en kasse, og at omsætningen bogføres på håndskrevne kasseafstemninger. Endvidere har indehaveren oplyst, at 90-95 % af kunderne betaler med dankort eller mobilepay, og at mobilepay i en tid var tilknyttet indehaverens private konto.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 56.261 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2012 og 21.238 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2013.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført:

”...

1.5 SKATs endelige afgørelse

1.5.1 Vedr. yderligere momspligtigt salg

SKAT har konstateret yderligere omsætningen indgået på virksomhedens bankkonto i forbindelse med salg af ydelser betalt med dankort. Yderligere har SKAT skønnet kontant omsætning, svarende til 10 % af det samlede salg. Skønnet er ydet på baggrund af de oply

SKAT har ved forslag af 8. september 2015 opgjort momspligtig omsætning, moms efter momslovens § 4 samt yderligere moms der skal betales således:

1. januar 2012 – 31. december 2012

1. januar 2013 – 31. december 2013

Omsætning indgået på konto

858.755

439.941

Kontant omsætning (10 %)

95.417

48.882

Samlet omsætning inkl. moms

954.172

488.823

Omsætning ekskl. moms

763.338

391.059

Salgsmoms, 25 %

190.834

97.765

Angivet salgsmoms

134.573

76.527

Yderligere moms

56.261

21.238

Der er ikke i de indsendte redegørelser samt dokumentation fremkommet nye oplysninger der kan ændre SKATs vurdering.

1.5.2 Vedr. yderligere skattepligtig indkomst

Med henvisning til den indsendte købsaftale for BMW anerkender SKAT, at bilen er anskaffet for 175.000 kr.

SKAT mener fortsat ikke at der er indsendt fyldestgørende dokumentation for at der er tale om lån du har foretaget. Uanset at du har dokumenteret at der er en pengetransaktion, er det fortsat ikke dokumenteret i form af gældsbreve, herunder at der ligger en reel tilbagebetalingsforpligtelse. SKAT henviser i den forbindelse ligeledes til at det af posteringsteksten fremgår som om at der er tale om tilbagebetaling af et lån fremfor et ydet lån. SKAT gør endvidere opmærksom på, at der ikke foreligger bankkontoudtog for hele perioden. Evt. afdrag, ydet lån eller tilsvarende vil kunne være på kontoudtogene for de manglende perioder, og disse ville ligeledes skulle indgå i din privatforbrugsberegning.

SKAT anfægter ikke at der har været transaktioner imellem dig og selskabet [virksomhed4] ApS. Der er dog ikke indsendt en fyldestgørende dokumentation for, at der foreligger et mellemregningsforhold, der kan have medgået til at finansiere dit private forbrug.

SKAT gør i den forbindelse opmærksom på, at i det omfang at selskabet har ydet et lån til dig, vil der være tale om et ulovligt anpartshaverlån der er skattepligtigt efter ligningsloven § 16 E.

SKAT har ved skønnet ikke lagt vægt på Forbrugerstyrelsens (nu Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) standardbudget for leveomkostninger. Det privatforbrug der fremgår af SKATs juridiske vejledning er udtryk for et ”minimum for antageligt privatforbrug”. Nå henses til, at du har haft udgifter til bil, båd m.v. mener SKAT ikke at de satser der anvendes for et minimum kan anvendes ved skønsudøvelsen.

På baggrund af foreliggende oplysninger anerkender SKAT dog, at du i perioden 2012 og 2013 har haft et lavere privatforbrug, idet du ikke har haft udgifter til husleje.

Der er på din konto indsat 50.000 kr. den 20. juli 2012 og 50.000 kr. 26. august 2012. Der foreligger ingen forklaringer på, disse indsættelser.

Nå henses til størrelsen af dit privatforbrug, herunder at du har haft udgifter til bil, båd m.v. samt størrelsen af dit privatforbrug for indkomståret 2012, når udeholdt omsætning indregnes, mener SKAT stadig, at du har haft yderligere ikke-beskattede indtægter i indkomstårene 2012 og 2013.

Beløbet, der ligeledes er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4, kan opgøres skønsmæssigt til 100.000 kr., hvorefter dit privatforbrug kan opgøres således:

2012

2013

BETALTE SKATTER MV.

Indbetalinger inkl. arbejdsmarkedsbidrag

-15.370

-43.736

Overskydende skat

7.574

SKATTEPLIGTIG INDKOSMT, AKTIEUDBYTTE MV.

Skattepligtig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag

56.833

-7.699

Beskæftigelsesfradrag

2.610

Indeholdt A-skat og AM-bidrag

-8.601

Betalte gebyrer

-71

Yderligere omsætning

225.045

81.950

Yderligere salgsmoms

56.261

21.238

Yderligere skattepligtig indkomst

100.00

100.000

ANDET

Køb af bil, BMW X5

-175.000

FORMUE

Indestående, pengeinstitut, primo

32.252

33.021

Indestående, pengeinstitut, ultimo

-33.021

-12.316

BEREGNET PRIVATFORBRUG

239.578

180.032

SKAT mener, at et privatforbrug omkring 200.000 kr. er et rimeligt privatforbrug, når også henses til udgifter til bil og båd. Herunder udgift til vægtafgift, brændstofforbrug m.v. til en BMW X5.

Skønnet er foretaget med hjemmel i skattekontrollovens § 5, stk. 3. Den yderligere indkomst er skattepligtig efter statsskattelovens § 4a, og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

...”

Skattestyrelsen er i forbindelse med Skatteankestyrelsen forslag til afgørelse kommet med følgende udtalelse:

”...

Skattestyrelsen fastholder at klager har udeholdt omsætning allerede da omsætningen fra dankortindsætninger, dagtilbud m.v. ifølge klagers bankkonto er højere end den registrerede omsætning ifølge bogføringen.

Mht. klagers påstand om at privatforbruget alene skal udgøre 85.000 kr. pr. år, så bemærker vi at klager dermed synes at erkende at have udeholdt omsætning henset til at hvis privatforbruget skal udgøre 85.000 kr., jf. klagers påstand, så skal den momsangivede omsætning forhøjes med henholdsvis ca. 181.000 kr. for 2012 og ca. 82.000 kr. for 2013.

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes til 0 kr. for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2012 og 1. januar – 31. december 2013.

Til støtte for påstanden er følgende anført:

”...

Skatteyders sagsfremstilling:

SKAT har den 8. september 2015 sendt foreløbig opgørelse til forhøjelse af indkomst for år 2012 og 2013 og SKAT har fundet nedenstående som et passende privatforbrug.

Privatforbrug for2012 visende 314.578

Privatforbrug for2013 visende280.032

Skatteyder har herefter indhentet faktuelle oplysninger til opgørelsen omkring bl.a. anskaffelsespriser samt andre personlige forhold.

2. februar 2015 mener SKAT stadig at der er yderligere ikke-beskattede indtægter og træffer endelig afgørelse således

Privatforbrug for2012 visende 239.578

Privatforbrug for2013 visende180.032

Dette svarer til en nedsættelse af den skønsmæssige forhøjelse med

Indkomståret 2012100000

Indkomståret 2013100000

og SKAT konkluderer jf. ovenstående nu at privatforbrug på omkring 200.000 kr.er passende.

Skatteyder er dog af den overbevisning at det beregnede privatforbrug stadigvæk er for højt og ønsker at fremføre følgende:

Indsætninger/ opgørelse af omsætning

SKAT har i forbindelse med opgørelse af omsætning for 2013 tillagt et kontant indsat beløb

100.000 kr. som registreret omsætning. (Bilag 1 side 3 af 12)

SKAT har som forudsætning for beregning af omsætning anvendt skatteyders forklaring om " at 90-95 % af kunder betaler med dankort"

SKAT beregner samlet indsat i 2013 til 439.941 kr. (inkl de 100.000) og herefter beregner SKAT 10 % som maks. beløb som yderligere omsætning selvom skatteyder har angivet intervallet 90-95 %. (Bilag 1 side2 af 12)

SKAT har beregnet således

2012

2013

Omsætning indgået på konto

858755

439941

Kontantomsætning 10 %

95417

48882

Skatteyder har svært ved at forstå hvordan 10 % af 858755 kan give 95417 i 2012

Skatteyder har svært ved at forstå hvordan 10 % af 439.941 kan give 48.882 i 2013

(bilag 1 side 6 af 12)

Endvidere har skatteyder svær ved at forstå hvorfor SKAT anvender 10 % når intervallet tidligere er angivet til 90-95 %

I 2013 er en kontant indsætning medregnet i omsætning med 100.000 kr.

100.000 kr.i kontanter som omsætning er IKKE matematisk muligt jvf ovenstående beregninger foretaget af SKAT.

Skatteyder er derimod fremført følgende omkring de 100.000 kr.

Omkring indsætninger bemærker skatteyder at det indsatte beløb i 2013 kr. 100.000 langt overstiger den samlede mængde kontanter til rådighed. Der er tale om flere beløb.

Beløbene fordeler sig således:

15-01-2013

7000

27-05-2013

14000

30.000 Hævet kontant 23/5 på selskabets konto

30-08-2013

42000

45.000 Hævet kontant 11/7 +11/7+24/7 på privat konto

04-10-2013

7000

30.000 Hævet kontant 24/7 på selskabets konto

(bilag 2 vedlagt udskrifter fra [finans1])

04-11-2013

10000

20-12-2013

20000

100000

Skatteyder finder således at der er indsat på kontoen i alt kr. 100.000 som dokumenterbart/ matematisk ikke kan stamme fra omsætning i salonen, og som beviseligt stammer fra hævninger på andre konti.

Forholdet omkring 100.000 kr.ses IKKE kommenteret af SKAT, idet SKAT til yderligere momspligtig salg blot skriver

" Der er ikke i de indsendte redegørelser samt dokumentation fremkommet nye oplysninger der kan ændre SKATs vurdering "

Da SKAT IKKE har fundet ovenstående betragtning og dokumentationer i form af bankudtog som værende fyldestgørende og lukker øjnene for den matematiske umulighed medfører det at kontant indsat i 2013, 100.000 medregnes som yderligere salg og tillægges 10 % ekstra som kontant salg svarende til et beregnet "yderligere omsætning 110.000 kr", som ikke findes i den virkelige verden.

...”

Repræsentanten er kommet med yderligere bemærkninger af 14. november 2019:

”...

Det oplyses hermed at det kun er en del af forhøjelsen, der er påklaget.

Skatteyder har argumenteret/dokumenteret for et rimeligt privatforbrug på kr. 85.000 for henholdsvis 2012 og 2013

Der er således tale om en nedsættelse på:

Indkomstår

Forhøjelse

Privatforbrug pga forhøjelsen

Skatteyder forslag

Nedsættelse af forhøjelse

2012

325045

239578

85000

154578

2013

181950

180032

85000

95032

...”

Repræsentanten er kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

”...

Skatteyder føler stadigvæk, at skatteyder IKKE er blevet hørt i sagen og skatteyder er stadig af den opfattelse at der er flere løse ender og ubelyste/ikke kommenterede forhold i Skatteankestyrelsens forslag, ligesom Skatteankestyrelsen ligger forhold til grund for afgørelsen, som skatteyder IKKE kan få lov til at kommentere på/ oplyse om ligesom der i flere forhold bortses fra af skatteyder dokumentede forhold.

...”

Klageren revisor er kommet med følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse af 12. februar 2020:

”...

Skatteyder og undertegnede er stadig af den overbevisning at der er forhold, som efter skatteyders vurdering ikke er korrekt belyst/medtaget i den foreløbige vurdering af sagen.

Vi mener at nedenstående mangler korrekt indregning i vurdering/kunne behandles anderledes.

Hvad er et fornuftigt privat forbrug, når skatteyder jf. Folkeregistret ikke har egen bopæl
Hvilket statistisk materiale skal ligge til brug for privatforbrugsberegningen
SKAT har allerede selv i den løbende sagsbehandling vurderet privatforbruget forskelligt.
SKAT vælger at se bort fra oplyste låneforhold, uagtet at transaktionssporet er intakt. Det er således muligt at identificere afsender/modtager/beløb/dato osv.
SKAT vælger ikke at tillægge en underskrevet gældserklæring, fra A hvori en gældspost på kr. 140.000 bekræftes, nogen reel værdi.
At skatteyder mener at privatforbruget burde udgøre et ca. tal er ikke ensbetydende med udeholdt omsætning som anført/antaget af SKAT.
SKAT skriver selv, at de ikke har alle informationer for hele perioden

Ovenstående er blot delelementer af et samlet kompleks og således ikke udtømmende.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47, efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2012

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med 225.045 kr. på baggrund af en yderligere indtægt på 281.305 kr. inkl. moms. Der henvises til Landsskatterettens j. nr. [...].

Da retten endvidere er enig med SKAT i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at SKAT har anset indkomsten for være momspligtig og har beregnet moms heraf.

SKAT har opgjort det ikke indberettede momstilsvar til 56.261 kr. svarende til 20 % af den yderligere ansatte indtægt. Landsskatteretten er enig i opgørelsen af momstilsvaret.

På baggrund af ovenstående stadfæster retten SKATS afgørelse, hvorefter momstilsvaret forhøjes med 20 % af den konstaterede yderligere omsætning for afgiftsperioden 1. januar 2011 – 31. december 2011, svarende til (281.305 x 20 %) 56.261kr.

Afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2013

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med 81.950 kr. på baggrund af for yderligere indtægt på 106.187 kr. inkl. moms.

Da retten endvidere er enig med SKAT i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at SKAT har anset indkomsten for være momspligtig og har beregnet moms heraf.

SKAT har opgjort det ikke indberettede momstilsvar til 21.238 kr. svarende til 20 % af den yderligere ansatte indtægt på 81.950 kr. Landsskatteretten er enig i opgørelsen af momstilsvaret.

På baggrund af ovenstående stadfæster retten SKATS afgørelse, hvorefter momstilsvaret forhøjes med 20 % af den konstaterede yderligere omsætning for afgiftsperioden 1. januar 2011 – 31. december 2011, svarende til (106.187 x 20 %) 21.238 kr.