Kendelse af 18-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 25-06-2022

Journalnr. 18-0006665

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedsindehaverens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. kvartal 2015

Ændring af momstilsvar

85.798 kr.

Nedsættes

94.087 kr.

Afgiftsperioden 2. kvartal 2015

Ændring af momstilsvar

108.021 kr.

Nedsættes

118.457 kr.

Afgiftsperioden 3. kvartal 2015

Ændring af momstilsvar

142.209 kr.

Nedsættes

147.845 kr.

Afgiftsperioden 4. kvartal 2015

Ændring af momstilsvar

146.358 kr.

Nedsættes

152.320 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens ejer drev i afgiftsperioderne i 2015 den personligt ejede virksomhed [virksomhed1] v/[person1], CVR.nr. [...1]. Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at indehaveren har drevet virksomheden siden 1. februar 2007, og at virksomheden står anført med branchekoden 471110, Købmænd og døgnkiosker. Virksomheden er ophørt pr. 30. november 2018.

Det fremgår af SKATs afgørelse, at virksomheden er udtaget til kontrol, efter at SKAT har modtaget kontroloplysninger om, at virksomheden har leveret transportydelser, hvor omsætningen ikke er bogført.

På baggrund heraf har SKAT den 17. november 2016 ved brev oplyst indehaveren om, at SKAT på adressen vil afhente regnskabsmateriale for perioden 1. januar 2014 til 30. september 2016. SKAT har herefter den 4. januar 2017 været på kontrolbesøg på adressen.

Indehaveren har i forbindelse med kontrolbesøget forklaret, at indehaveren har haft fem kontrakter med [virksomhed2] og [virksomhed3] A/S, at virksomheden har kørt med 4 biler, og at indehaveren har været ”kontrollant.” Indehaveren har endvidere forklaret, at nogle af bilerne har virksomheden leaset for omkring 2.500 kr. om måneden, og at det var indehaverens brødre, der kørte bilerne. En anden af indehaverens brødre har passet købmandsforretningen.

Virksomhedens indehaver har over for SKAT på et møde den 8. november 2017 oplyst, at en revisor har indberettet skat og moms vedr. købmandsbutikken. SKAT har forgæves forsøgt at indhente virksomhedens regnskabsmateriale ved indehaverens revisor.

Videre har SKAT den 3. januar 2018 rekvireret bankkontoudtog vedrørende bankkonto [...33] i [finans1] og senere den 28. februar 2018 anmodet om enkelte underbilag vedrørende posteringerne på kontoen.

SKAT har herefter den 4. januar 2017 modtaget materiale vedr. virksomheden og udskrift af bankkonto [...33] for perioden 30. december 2015 til 30. september 2016. Indehaveren har i forbindelse hermed oplyst, at der ikke er bogført og angivet moms eller selvangivet for transportvirksomheden. Indehaveren har endvidere oplyst, at det selvangivne overskud af virksomhed vedrører købmandsbutikken.

Materialet fra [finans1] er modtaget henholdsvis den 23. januar og 10. april 2018. SKAT har modtaget bankkontoudtog fra kontoens start den 6. marts 2015 til den 31. december 2017.

SKAT har endvidere rekvireret bankkontoudtog vedrørende bankkonto [...29] i [finans2] den 3. januar 2018. Bankkontoudtoget er modtaget den 22. februar 2018 for perioden 11. august 2014 til 24. marts 2015.

Virksomhedens indehaver har selvangivet overskud af virksomhed for indkomståret 2015 med 512.819 kr.

SKAT har opgjort yderligere overskud af klagerens virksomhed på baggrund af indhentet bankkontoudtog, afregningsbilag fra [virksomhed2] A/S, [virksomhed3] A/S og [virksomhed4] samt udskrift af kreditorkonto fra [virksomhed2] A/S. Videre fremgår det, at SKAT har godkendt fradrag for de udgifter, som der er modtaget dokumentation for, og de udgifter til leasing af biler, som fremgår af bankkontoudtoget.

Det fremgår af SKATs afgørelse, at der alene er modtaget dokumentation for en del af udgifterne for første halvdel af indkomståret 2015. Videre fremgår det, at SKAT ikke har haft oplysninger om leasingudgifter for hele indkomståret 2015.

SKAT har på baggrund heraf skønsmæssigt godkendt fradrag for driftsudgifter og købsmomsfradrag i de perioder, hvor SKAT ikke har modtaget dokumentation for afholdte udgifter.

For indkomståret 2015 har SKAT herefter opgjort den yderligere omsætning i virksomheden for indkomståret 2015 til i alt 2.107.490 kr. og de dokumenterede og skønnede udgifter til i alt 291.209 kr.

Virksomheden har indberettet følgende i moms for afgiftsperioderne i 2015:

Salgsmoms

Købsmoms

Energiafgifter

Tilsvar

1. kvartal 2015

156.535 kr.

155.128 kr.

0 kr.

1.407 kr.

2. kvartal 2015

175.489 kr.

154.861 kr.

6.578 kr.

14.050 kr.

3. kvartal 2015

140.580 kr.

128.672 kr.

0 kr.

11.908 kr.

4. kvartal 2015

202.799 kr.

130.418 kr.

60.608 kr.

11.773 kr.

SKAT har opgjort og beregnet salgs- og købsmomsen til følgende for afgiftsperioderne i 2015:

Periode

Salgsmoms

Moms af dokumenterede udgifter

Beregnet købsmoms 5,12 pct. Af salgsmoms

Beregnet moms af leasingudgifter 3,69 pct. Af salgsmoms

Købsmoms i alt

1. kvartal 2015

94.087 kr.

4.817 kr.

3.472 kr.

8.289 kr.

2. kvartal 2015

118.457 kr.

6.065 kr.

4.371 kr.

10.436 kr.

3. kvartal 2015

152.747 kr.

4.902 kr.

0 kr.

5.636 kr.

10.538 kr.

4. kvartal 2015

161.581 kr.

9.261 kr.

0 kr.

5.962 kr.

15.223 kr.

SKAT har således skønnet et købsmomsfradrag på i alt 30.323 kr. for afgiftsperioderne i 2015.

SKAT har herefter opgjort et yderligere momstilsvar således:

Periode

Salgsmoms jf. ovenstående

Købsmoms jf. ovenstående

Yderligere momstilsvar

1. kvartal 2015

94.087 kr.

8.289 kr.

85.798 kr.

2. kvartal 2015

118.457 kr.

10.436 kr.

108.021 kr.

3. kvartal 2015

152.747 kr.

10.538 kr.

142.209 kr.

4. kvartal 2015

161.581 kr.

15.223 kr.

146.358 kr.

For afgiftsperioderne i 2015 har SKAT ændret momstilsvaret med i alt 482.386 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 482.386 kr. for afgiftsperioderne i 2015.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende i afgørelse af 31. maj 2018:

”(...)

1.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

I henhold til momslovens § 4 skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person jf. momslovens § 46. stk. 1.

SKAT har indkaldt virksomhedens regnskabsmateriale, men har ikke modtaget virksomhedens fulde regnskabsmateriale. SKAT har modtaget nogle bilag vedrørende transportdelen men ingen bogføring og ingen regnskabsmateriale vedrørende købmandsbutikken.

[person1] har den 4. januar 2017, da SKAT afhentede bilagene vedrørende transportdelen, fortalt, at der kun er angivet moms vedrørende købsmandbutikken samt at det er angivet af revisor Der er ikke angivet moms og overskud vedrørende transportdelen.

SKAT mangler en del af virksomhedens regnskabsmateriale, hvorfor momstilsvaret ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskabsmateriale.

SKAT har ud fra udskrift af bankkonto, afregningsbilag fra [virksomhed2] A/S, [virksomhed3] A/S og [virksomhed4] samt udskrift af kreditorkonto fra [virksomhed2] A/S opgjort omsætningen vedrørende transportdelen for perioden 1. juli 2014 og indtil den 31. december 2016.

SKAT mangler at modtage dokumentation vedrørende udgifter for 3. kvartal 2014, 4. kvartal 2014, 1. kvartal 2015 samt en del udgifter for 2. kvartal af 2015. Desuden har SKAT ikke oplysninger om de afholdte leasingudgifter for 3. kvartal og 4. kvartal 2014 samt 1.kvartal, 2. kvartal, 3. kvartal samt 4. kvartal 2015. Der kan jf. momslovens § 37 og § 82 i bekendtgørelse til momsloven ikke godkendes fradrag for købsmoms, når udgifterne ikke er dokumenteret,

SKAT har godkendt fradrag for de udgifter, som der er modtaget dokumentation på samt de udgifter til leasing af biler, som fremgår af bankkontoudtoget.

Af procesøkonomiske grunde har SKAT skønsmæssigt godkendt fradrag i de perioder, hvor SKAT ikke har modtaget dokumentation. Virksomheden har bl.a. haft udgifter til leasing samt brændstof.

Den samlede omsætning for perioden 1. juli 2015 – 30. september 2016 samt de dokumenterede udgifter for samme periode udgør:

Periode

Omsætning ekskl. moms

Omkostninger ekskl. moms

3. kvartal 2015

610.987,69

19.606,26

4. kvartal 2015

646.325,12

37.042,69

1. kvartal 2016

823.487,28

37.645,50

2. kvartal 2016

916.443,99

28.763,31

3. kvartal 2016

707.531,62

66.628,14

3.704.775,70

189.685,90

Udgifterne udgør i procent af omsætningen: 189.685,90/3.704.775,70x 100 = 5,12 %.

Det skønsmæssige fradrag beregnes ud fra, hvad de udgifter, SKAT har oplysninger om, udgør i procent af omsætningen.

(...)

Leasingudgifterne udgør i procent af omsætningen: 90.306,78/2.447.462,89 x 100 = 3,69 %.

Det skønsmæssige fradrag beregnes ud fra, hvad de leasingudgifter, SKAT har oplysninger om, udgør i procent af omsætningen.

SKAT har opgjort og beregnet købsmoms til følgende:

(Tabel udeladt)

Opgørelse af yderligere momstilsvar

SKAT har på baggrund af ovennævnte opgørelser over omsætning samt opgørelse over køb samt leasingudgifter beregnet et yderligere momstilsvar for perioden 1. juli 2014 og indtil 31. december 2016.

SKAT har opgjort et yderligere momstilsvar specificeret på de enkelte perioder således:

(Tabel udeladt)

SKAT har på baggrund af udskrift fra bankkontoudtog, modtagne udgiftsbilag, afregningsbilag fra [virksomhed2] A/S, [virksomhed3] A/S og [virksomhed4] samt udskrift af kreditorkonto fra [virksomhed2] og [virksomhed3] A/S opgjort det manglende momstilsvar for perioden 1. juli 2014 – 31. december 2016 vedrørende transportdelen således:

(...)

2015

1. kvartal 2015

85.798 kr.

2. kvartal 2015

108.021 kr.

3. kvartal 2015

142.209 kr.

4. kvartal 2015

146.358 kr.

I alt

482.386 kr.

(...)

SKAT har ikke foretaget ændringer vedrørende købmandsbutikken, men alene vedrørende transportdelen.

Såfremt SKAT på et senere tidspunkt kommer i besiddelse af oplysninger om faktisk momspligtig omsætning samt faktiske driftsudgifter, der kan beregne den faktiske salgs-og købsmoms vedrørende transportdelen, vil SKAT forbeholde sig ret til at foretage en regulering.

1.5 SKATs endelige afgørelse

Der foretages ikke ændringer af momstilsvaret for 3. kvartal og 4. kvartal 2014, idet fristen for at foretage ændringer er overskredet jf. skatteforvaltningslovens § 31.

Der foretages ligeledes ikke ændringer af momstilsvaret for 2016 på nuværende tidspunkt, idet SKAT vil sende et fornyet forslag vedrørende 2016.

Ved mødet den 8. november 2017 blev det aftalt, at der skulle indsendes yderligere regnskabsmateriale og dokumentation.

Ved mail af 9. november 2017 har SKAT skrevet til dig, hvilket yderligere materiale du skulle indsende samt anført, at hvis SKAT ikke har modtaget det inden den 23. november 2017 vil SKAT rekvirere bankkontoudtog via dine pengeinstitutter.

SKAT har den 3. januar 2018 rekvireret bankkontoudtog vedrørende din konto [...33] i [finans1] samt senere den 28. februar 2018 anmodet om enkelte underbilag vedrørende posteringerne på kontoen. Materialet fra [finans1] er modtaget henholdsvis den 23. januar og 10. april 2018. SKAT har modtaget bankkontoudtog fra kontoens start den 6. marts 2015 og indtil den 31. december 2017.

SKAT har endvidere også rekvireret bankkontoudtog vedrørende din bankkonto [...29] i [finans2] den 3. januar 2018. Bankkontoudtog er modtaget den 22. februar 2018 for perioden 11. august 2014 og indtil den 24. marts 2015.

Den 17. januar 2018 har du indsendt 47 fakturaer udstedt af [virksomhed5] ApS, CVR [...2] for perioden 31. januar 2015 og indtil 31. december 2016 samt en samarbejdsaftale.

Ifølge fakturaerne er der tale om kørsel for [virksomhed1] vedrørende [virksomhed2] og [virksomhed3].

SKAT anser de indsendte fakturaer for at være fiktive ud fra følgende:

• Ifølge fakturaerne skal de indbetales til konto [...33] i [finans1], som er din bankkonto.

• Konto [...33] er oprettet i marts 2015. Ifølge faktura 347, 348, 351 og 352 udstedt henholdsvis 31. januar og 28. februar 2015 skal de indbetales til en bankkonto, som endnu ikke er oprettet.

• Den 27. februar 2015 er der indsat en likvidator vedrørende [virksomhed5] ApS og den 26. marts 2015 er der afsagt konkursdekret af skifteretten.

• Den 26. marts 2015 er [virksomhed5] ApS afmeldt fra moms og arbejdsgiverregistrering.

• Fakturaerne var ikke med i det regnskabsmateriale, som SKAT modtog fra dig den 4. januar 2017.

• Ingen af fakturaerne er betalt via banken ifølge modtagne bankkontoudtog.

SKAT sendte forslag til ændring af dit momstilsvar for 2015 den 6. oktober 2017. Idet der ikke er modtaget yderligere behørig dokumentation træffer SKAT endelig afgørelse i overensstemmelse med forslaget til afgørelse.

Momstilsvaret ændres med følgende:

2015

1. kvartal 2015

85.798 kr.

2. kvartal 2015

108.021 kr.

3. kvartal 2015

142.209 kr.

4. kvartal 2015

146.358 kr.

I alt

482.386 kr.

(...)”

Skattestyrelsen har anført følgende i deres udtalelse af 4. oktober 2018:

”(...)

Skattestyrelsen har den 4. januar 2017 været på virksomhedens adresse [adresse1], [by1]. Skattestyrelsen traf [person1] bror [person2] samt [person1]. [person1] afleverede i den forbindelse bilag vedrørende transportvirksomheden til Skattestyrelsen. Der var nogle bilag vedrørende 2015 men bilagene vedrørte primært 2016.

Skattestyrelsen finder det påfaldende, at en anden person har udgivet sig for at være [person1], idet det var samme person Skattestyrelsen holdt møde med i [by2] den 8. november 2017 som de traf på virksomhedens adresse den 4. januar 2017.

På mødet med Skattestyrelsen den 8. november 2017 oplyste [person1], at han i perioden 1. april 2016- 31. december 2016 havde lånt sine kontrakter med [virksomhed2], sit CVR.nr., bankkonto og biler ud til en bekendt, som han ikke kunne huske navnet på.

Det er på intet tidspunkt dokumenteret eller oplyst, hvem denne bekendte er.

SKAT har den 14. april 2016 været på uanmeldt kontrolbesøg på adressen [adresse2], [by3], hvor [virksomhed2] og lntervare NS har adresse. [virksomhed1] kører varer ud for disse to virksomheder. Ved kontrollen blev bl.a. [person1] truffet og han oplyste i den forbindelse, at han var indehaver af virksomheden. Kopi af rapport af gennemført kontrolbesøg er vedlagt.

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2015 skal nedsættes.

Virksomhedens repræsentant har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

SAGSFREMSTILLING

Det kan oplyses, at [person1] fik en henvendelse fra en navngiven person. som spurgte, om han måtte drive sin vognmandsforretning i [person1] personlige regi, idet denne person ikke kunne få en bankkonto.

[person1] gav ham lov til dette, og forsynede ham med nem-id og koder, således at han selv kunne indberette og afregne moms, A-skat m.v.

Af Skats afgørelse kan det ses, at denne under mødet med Skat har udgivet sig for [person1].

Jeg har anbefalet [person1] at indgive politianmeldelse herom.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, som leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 med efterfølgende ændringer).

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, der foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Salgsmoms

Landsskatteretten har stadfæstet SKATs afgørelse, hvor indehaverens overskud af virksomhed for indkomstårene 2014 og 2015 blev forhøjet med henholdsvis 183.942 kr. og 1.797.281 kr. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse med sagsnr. 18-0006285.

Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse fundet, at det er med rette, at SKAT har forhøjet klagerens overskud af virksomhed på baggrund af, at der ikke er selvangivet resultat vedrørende transportdelen af virksomheden.

Da Landsskatteretten i afgørelsen har stadfæstet SKATs afgørelse, er det som følge heraf berettiget, at SKAT har anset omsætningen i transportdelen af virksomheden for at udgøre momspligtig omsætning.

Landsskatteretten stadfæster således SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

Købsmoms

SKAT har indrømmet et skønsmæssigt fradrag for købsmoms i de perioder, hvor SKAT ikke har modtaget dokumentation for afholdte udgifter, idet købsmomsen er fastsat til en procentuel del af salgsmomsen for driftsudgifter og leasingudgifter.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.”

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i bl.a. C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.”

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der for så vidt angår dokumentation for udgifter, der berettiger til et fradrag for købsmoms, udelukkende foreligger dokumentation for en del af perioden. Der er således ikke fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at virksomheden har betalt moms.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at SKAT har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund de skønsmæssigt ansatte fradrag med 30.323 kr. for afgiftsperioderne fra 1. kvartal 2015 til 4. kvartal 2015.

Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at SKAT har ændret virksomhedens momstilsvar for perioden fra 1. kvartal 2015 til 4. kvartal 2015, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.

Det af SKAT skønnede momsfradrag nedsættes til 0 kr., således at momstilsvaret for afgiftsperioderne udgør følgende:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms (dokumenteret)

Købsmoms (skønnet)

Momstilsvar

1. kvartal 2015

94.087 kr.

0 kr.

0 kr.

94.087 kr.

2. kvartal 2015

118.457 kr.

0 kr.

0 kr.

118.457 kr.

3. kvartal 2015

152.747 kr.

4.902 kr.

0 kr.

147.845 kr.

4. kvartal 2015

161.581 kr.

9.261 kr.

0 kr.

152.320 kr.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse i overensstemmelse med ovenstående opgørelse.