Kendelse af 12-04-2023 - indlagt i TaxCons database den 29-04-2023

Journalnr. 18-0006615

Skattestyrelsen har for perioderne fra den 1. januar 2015 til den 30. juni 2015 og fra den 1. juli 2015 til den 31. december 2015 forhøjet virksomhedens momstilsvar med 47.834 kr.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] v/[person1] (virksomheden), CVR-nr. [...1], blev stiftet den 1. juli 2009 med branchekode 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” og registreret på adressen [adresse1], [by1]. [person1] var eneejer af virksomheden, som ophørte den 21. marts 2019.

I henhold til certifikat af 29. december 2008 blev virksomheden [virksomhed1]”[virksomhed1]” med adressen [adresse2], [Polen] registreret i det polske erhvervsregister med påbegyndelse af erhvervsaktivitet den 11. januar 2009. Dette blev gentaget i certifikat af 18. januar 2011, der vedrører en ændring af punkt 4 foretaget den 14. januar 2011.

Virksomheden [virksomhed1]”[virksomhed1]” [person1] blev den 31. december 2008 tildelt et identifikationsnummer af de polske myndigheder.

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse anerkendt, at virksomheden er en polsk virksomhed.

Virksomheden blev momsregistreret den 1. juli 2009.

Salgsmoms

Virksomheden angav følgende salgsmoms for perioderne fra den 1. januar 2015 til den 30. juni 2015 og fra den 1. juli 2015 til den 31. december 2015:

30.06.2015: 160.340 kr.

31.12.2015: 378.292 kr.

Virksomheden angav følgende købsmoms for perioderne fra den 1. januar 2015 til den 30. juni 2015 og fra den 1. juli 2015 til den 31. december 2015:

30.06.2015: 132.305 kr.

31.12.2015: 378.292 kr.

Efter indsendelse af materiale under sagens behandling hos Skattestyrelsen har Skattestyrelsen anset to indsætninger på virksomhedens bankkonto for at være betaling for fakturaer, som ikke er medgået i virksomhedens opgørelse af salgsmoms.

Der blev den 27. februar 2015 indsat 65.000 kr. på virksomhedens konto med teksten ”[virksomhed2] Aco”, og den 11. marts 2015 blev der indsat 66.646 kr. på virksomhedens konto med teksten ”extra skur” for [person2].

Skattestyrelsen foreslog forhøjelse af virksomhedens salgsmoms, idet styrelsen ikke kunne finde salgsbilag svarende til disse indsætninger.

Virksomhedens ejer fremlagde herefter til Skattestyrelsen fakturanr. 64 af 2. december 2014 til [virksomhed2] på 62.887 kr. og fakturanr. 70 af 11. december (årstal ikke synligt) til [person3] på 79.375 kr. For så vidt angår forskel på beløbene på fakturaerne og indsætningerne, forklarede virksomhedens ejer, at der henholdsvis blev købt materialer og givet forskud.

Det fremgår af den påklagede afgørelse, at der på virksomhedens konto den 11. december 2014 blev indsat 62.887 kr. af [virksomhed2] og dækker fakturanr. 64. Det fremgår endvidere, at der blev indsat 60.000 kr. med teksten ”Aconto skur” den 17. december 2014, og den 2. marts 2015 blev der indsat 19.375 kr. med teksten ”restbetaling skur”. Beløbene er samlet 79.375 kr. og blev indsat af [person3].

Skattestyrelsen har ikke anset de fremlagte fakturaer for at vedrøre indsætningerne af 27. februar 2015 og 11. marts 2015 og har derved ikke anset indsætningerne for at være medgået i virksomhedens opgørelse af salgsmoms.

Skattestyrelsen har herefter for disse indsætninger beregnet salgsmoms således:

20 % moms af 65.000 kr. udgør 13.000 kr.

20 % moms af 66.646 kr. udgør 13.329 kr.

I alt 26.329 kr.

Skattestyrelsen har således forhøjet virksomhedens salgsmoms med 26.329 kr., hvorved salgsmomsen for perioden fra den 1. januar 2015 til den 30. juni 2015 udgør 186.669 kr.

Købsmoms

Det fremgår af den påklagede afgørelse, at virksomheden har beregnet købsmoms af virksomhedens udgifter til husleje.

Skattestyrelsen har anset det for en fejl, at der er beregnet købsmoms af huslejen og har nedsat virksomhedens købsmoms med følgende:

1. april 2015 2.812,25 kr.

4. maj 2015 2.891,82 kr.

I alt første halvår 5.704,07 kr.

1. juli 2015 3.950,00 kr.

3. august 2015 3.950,00 kr.

1. september 2015 3.950,00 kr.

1. oktober 2015 3.950,00 kr.

I alt andet halvår 15.800,00 kr.

Købsmomsen er for kontrolperioden blevet sat ned med i alt 21.505 kr. (oprundet).

Henset til at salgsmomsen er blevet forhøjet med 26.329 kr., og købsmomsen er blevet sat ned med 21.505 kr., har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens momstilsvar med 47.834 kr. for perioderne fra den 1. januar 2015 til den 30. juni 2015 og fra den 1. juli 2015 til den 31. december 2015.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for perioderne fra den 1. januar 2015 til den 30. juni 2015 og fra den 1. juli 2015 til den 31. december 2015 forhøjet virksomhedens momstilsvar med 47.834 kr.

Af afgørelsen fremgår bl.a. følgende:

”(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Moms:

1.1.De faktiske forhold

Vi bliver den 16. november 2015 telefonisk kontaktet af Arbejdstilsynet, der har truffet to af virksomhedens ansatte på adressen [adresse3], [by2]. De har oplyst, at de er ansat i den danske virksomhed [virksomhed1].

Da virksomheden ikke er registreret med A-skat og am-bidrag kontakter vi dig telefonisk, og du oplyser, at de to beskæftigede er ansat i din polske virksomhed. Endvidere oplyser du, at du skriver faktura fra den polske virksomhed til den danske [virksomhed1] på leje af arbejdskraft.

Der er herefter indkaldt materiale herfra ved skrivelser af 09. december 2015, 02. marts 2016, 17. marts 2016, 14. april 2016 i henhold til momslovens§ 74, hvorefter din repræsentant [person4] sender materiale den 09. maj 2016. Der indkaldes yderligere materiale herfra ved skrivelser af 16. januar 2017.

Den 02. februar 2017 oplyser din repræsentant, at der kun eksisterer en virksomhed, og at den er beliggende i Polen. Ifølge hans oplysninger er den registreret i Danmark for at kunne afregne moms. På baggrund af dette indkaldes der yderligere materiale herfra ved skrivelser af 17. maj 2017, 19. juni 2017 og mail af 26. juni 2017.

Da vi herefter ikke havde modtaget yderligere materiale, sendte vi den 20. februar 2018 forslag vedrørende din indkomstansættelse samt forslag om ændret moms og manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

I mail af 9. marts 2018 oplyser du, at du ikke er enig i vores forslag, og samtidig anmoder du om længere svarfrist end den oprindelige svarfrist 15. marts 2018.

Samtidig anmoder du om en kopi af rapporten, som ligger til grund for opkald den 16. november 2015 til SKAT fra arbejdstilsynet efter samtale med 2 ansatte fra [virksomhed1] i [by2].

Den 9. marts 2018 sender vi dig mail, hvori vi bekræfter, at din svarfrist er forlænget til 3. april 2018, og samtidig vedhæfter vi anonymiseret RUT-anmeldelse fra arbejdstilsynet.

4. april 2018 modtager vi mail fra dig, hvori du har vedhæftet svarskrivelse til os samt attester udstedt af de polske myndigheder henholdsvis den 31. december 2008 og 18. januar 2011, der bekræfter, at din virksomhed [virksomhed1] er registreret i Polen.

14. maj 2018 har vi modtaget forklaring og dokumentation for de to indsætninger i [finans1], som vi i forslaget har forhøjet dit overskud af virksomhed med for indkomståret 2015.

Virksomheden har været momsregistreret i Danmark siden 01. juli 2009. Der er angivet salgsmoms for den kontrollerede periode således:

30.06.2015: 160.340 kr.

31.12.2015: 378.292 kr.

Der er angivet købsmoms for den kontrollerede periode således:

30.06.2015: 132.305 kr.

31.12.2015: 378.292 kr.

1.2. Dine bemærkninger

(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Salgsmoms:

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet med henvisning til momslovens § 4, stk. 1.

Når virksomheden anfører udgående afgift på sine fakturaer, skal den betale den opkrævede udgående afgift, se momslovens § 46 stk. 1 og 5.

Virksomheden skal for hvert afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen udgør virksomhedens momstilsvar, se momslovens § 56, stk. 1.

Endvidere skal registrerede virksomheder efter udløbet af hvert afgiftsperiode angive størrelsen af virksomhedens udgående afgift og indgående afgift, se momslovens § 57, stk. 1.

I de indsendte kontoudtog fra [finans1] fremgår det, at der er to indsætninger på bankkontoen således:

27.02 [virksomhed2] Aco 65.000 kr.

11.03 Extra skur ([person3]) 66.646 kr.

Vi anser disse to indbetalinger for at være betaling for fakturaer, men vi kan ikke finde salgsbilag, der svarer til disse to indsætninger, hvorfor vi anser, at de ikke er indgået på kontoen for salgsmoms, og vi kan heller ikke se, at de er indgået på kontoen. Der udregnes derfor salgsmoms således:

Moms af 65.000 kr. udgør 20 % eller 13.000 kr.

Moms af 66.646 kr. udgør 20 % eller 13.329 kr.

I alt 26.329 kr.

Du har med din indsigelse indsendt bilag 2014-64 med fakturasummen 62.887 kr. vedrørende [virksomhed2], og bilag 2014-70 med fakturasummen 79.375 kr. vedrørende [person3] [adresse4], [by3].

Du forklarer forskellene på beløbene med, at for så vidt angår nr. 64, at der formentlig er købt materialer, som er er summeret sammen til 65.000 kr., og for så vidt angår nr. 70, så skyldes forskellen, at der formentlig er givet et forskud.

Vi skal dog vedrørende disse to bilag oplyse:

- at ifølge kontoudskrifterne fra banken, så er beløbet vedrørende bilag 2014-64 indgået i banken den 11. december 2014 med 62.887 kr., og der oplyses, at betalingen er indsat af [virksomhed2] og dækker faktura nr. 64.

- at ifølge kontoudskrifterne fra banken, så er beløbene vedrørende bilag 2014-70 indgået i banken henholdsvis den 17. december 2014 med 60.000 kr., hvor det benævnes ”Aconto skur”, og henholdsvis den 2. marts 2015 med 19.375 kr., hvor det benævnes ”Restbetaling skur”. Disse to betalinger er indsat af [person3], [adresse4], [by3].

Der er således ikke tale om, at de to indbetalinger på kontoen den 27. februar 2015 og 11. marts 2015 er betalingerne for de to bilag, som du nu indsender.

Vi har derfor stadig anset, at disse to indsætninger ikke er medtaget på konto for salgsmoms, hvorfor beløbene tillægges konto for salgsmoms i henhold til momslovens § 4.

Talmæssig opgørelse:

Perioden 01.01.2015 til 30.06.2015:

Angivet salgsmoms 160.340 kr.

Yderligere salgsmoms i

henhold til ovenstående 26.329 kr.

Salgsmoms udgør herefter: 186.669 kr.

Købsmoms:

Det er en generel betingelse for at kunne opnår fradrag for købsmoms, at der som dokumentation kan fremlægges forskriftsmæssige fakturaer, med henvisning til momslovens § 37, stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 84.

I det indsendte materiale fremgår det af konto for købsmoms, at der er beregnet købsmoms af udgifter til husleje, men det ses ikke, at udlejer har beregnet moms på fakturaerne vedrørende husleje.

Det må derfor være en fejl, at der er beregnet moms af denne husleje, hvorfor vi nedsætter den opgjorte købsmoms med følgende beløb:

01. april - bilag 428 beregnet moms 2.812,25 kr.

04. maj - bilag 551 beregnet moms 2.891,82 kr.

I alt første halvår 5.704,07 kr.

01. juli - bilag 7112 beregnet moms 3.950,00 kr.

03. august – bilag 836 beregnet moms 3.950,00 kr.

01. september – bilag 961 beregnet moms 3.950,00 kr.

01. oktober – bilag 1065 beregnet moms 3.950,00 kr

I alt andet halvår 15.800,00 kr.

Talmæssig opgørelse:

Perioden 01.01.2015 til 30.06.2015:

Angivet købsmoms 132.305 kr.

Beregnet moms af husleje 5.705 kr.

Købsmoms udgør herefter 126.600 kr.

Perioden 01.07.2015 til 31.12.2015:

Angivet købsmoms 124.890 kr.

Beregnet moms af husleje 15.800 kr.

Købsmoms udgør herefter 109.090 kr.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen med urette har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2015 til den 31. december 2015.

Repræsentanten har til støtte herfor bl.a. anført følgende:

”Idet jeg henviser til Skatteankestyrelsens afgørelse af 2. juli 2018, skal jeg hermed klage over den trufne afgørelse vedrørende tilbageholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i 2015.

Som det også fremgår af sagsfremstillingen, har min kunde haft CVR-nr. og drevet virksomhed i Dan mark siden 1. juli 2009. Der er faktureret og afregnet moms siden dette tidspunkt.

Min kunde driver sin hovedvirksomhed i Polen, hvor han er fult skattepligtig og hvorfra han udbetaler løn samt sociale bidrag til pension og sygeforsikring til alle medarbejderne og tilbageholder den skat, der kræves i Polen.

I forbindelse med besøg af arbejdstilsynet, orienteres Skattestyrelsen den 16. november 2015 af arbejdstilsynet om at der er polske ansatte i Danmark- hvilket har været kendt siden 2009!

På baggrund af dette indhenter Skattestyrelsen materiale hos min kunde og træffer i juli 2018 afgørelse om at virksomheden har fast driftssted i Danmark. Dette indebærer- efter Skattestyrelsens opfattelse - at der skal tilbageholdes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

Min kunde havde i begyndelsen af 2015 kontrol af SKAT og den 25. juni 2015 sender SKAT et brev med bl.a. følgende bemærkninger:

”Du har skrevet, at dit arbejde i Danmark består af udførelse af entrepriser indenfor byggeri og vedligeholdelse af ejendomme. Du har forklaret, at virksomheden administreres fra Polen og der alene er tale om en postadresse i Danmark. Derudover anvendes adressen til opbevaring af maskiner og ophold for virksomhedens ansatte. Det bemærkes i denne forbindelse, at der ud fra de foreliggende oplysninger pt. Ikke kan statueres fast driftssted i Danmark. Hvis det senere viser sig, at de faktiske Danmark."

Jeg har meget vanskeligt ved at se, hvad der har ændret sig angående det faste driftssted.

Min kunde har hele tiden og vil stadig gerne overholde lovene i Danmark. Da SKAT accepterede forholdene i juni 2015, har min kunde selvfølgelig i god tro og tillid til at alt var i orden fortsat på samme måde.

I juli 2018 træffer man så en anden beslutning om fast driftssted - med tilbagevirkende kraft til 2015.

Det er på ingen måde acceptabelt og det er stik imod enhver form for retssikkerhed.

Man truer sågar med straf-desuagtet at SKAT selv i 2015 har anført at min kunde handlede korrekt!

Det kan yderligere oplyses, at min kunde - på det danske skattevæsens foranledning - er blevet kontrolleret i Polen, og dette gav ikke anledning til bemærkninger. Min kunde har endvidere fremsendt erklæring til SKAT om, at der ikke er restancer på skat i Polen.

Da min kunde har handlet ud fra en accept af SKAT i 2015, skal jeg hermed anmode Skattankestyrelsen om at give os medhold i, at der ikke skulle tilbageholdes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i 2015.

Momsforhøjelsen vil vi også klage over.

Min kunde anfører følgende forklaring på forskellen:

Ad: indbetaling 27/02 [virksomhed2] aco: 65.000,00

Vedhæftet faktura (nr. 64) som er bogført på 62.887, forskellen skyldes at der formentlig er købt materialer som er summeret sammen til 65.000.

Ad: indbetaling 11/03 extra skur [person3]: 66.646,00

Vedhæftet faktura (nr. 70) som er bogført på 79.375, forskellen skyldes at der formentlig er givet et forskud.

Jeg vil bemærke at begge fakturaer er bogført og der er svaret moms Jeg anmoder om møde med sagsbehandleren.”

Skattestyrelsens høringssvar

Skattestyrelsen har i anledning af klagen bl.a. udtalt følgende:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Vores bemærkninger til klagen er, at det er korrekt, at der har været en sag på virksomheden for indkomståret 2014, men vi mener, at forholdene er anderledes for indkomståret 2015, da der nu er fremkommet nye oplysninger, som gør, at vi nu finder, at virksomheden har fast driftssted i Danmark. Vi henviser til vores afgørelse.

Vi skal også bemærke, at klagers oplysninger om enkelte fakturaer også er beskrevet i vores afgørelse.

(...)”

Møde

Under mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyste virksomhedens ejer, at SKAT havde foretaget en kontrol af klagerens virksomhed i 2015, at SKAT anmodede om oplysninger og materiale, og at SKAT herefter oplyste ikke at ville gøre mere ved sagen. Ejeren indrettede sig efter denne besked fra SKAT og foretog ikke ændringer i selskabets drift. Han oplyste herefter, at han ikke havde kontor i [by1], men i Polen. Virksomhedens ejer modtog opgaverne i Polen, hvorefter han tog til Danmark.

Virksomhedens ejer var eneejer. Adressen i [by1] blev alene anvendt som opholdssted og overnatning for de ansatte, og der var et mindre køkken på adressen. Af hensyn til danske kunder var det nødvendigt for ejeren at have et dansk telefonnummer. Alle virksomhedsregistreringer, herunder RUT-oplysninger og korrespondance med Arbejdstilsynet, blev foretaget fra Polen, ligesom de ansattes sikkerhedskurser blev gennemført i Polen. De ansatte opholdt sig med variation ca. et par uger ad gangen i Danmark.

Fra adressen i [by1] var ejeren ansvarlig for administration af udlejning af værelserne, og han havde en dansk bankkonto, hvortil han modtog lejebetalingerne, som han videreførte til udlejeren. Virksomhedens ejer anvendte selv tre af værelserne samt et lager til opbevaring af maskiner og materialer. Når virksomhedsejeren ikke havde opgaver i Danmark, stod værelserne tomme eller blev lånt ud til de andre i huset.

Virksomhedsejeren var tilsynsførende og havde instruktionsbeføjelsen og leverede materialer til opgaven og opholdt sig i Danmark i forbindelse med opstart af opgaven, hvorefter han tog retur til Polen. Ejeren gennemgik arbejdet med kunden ved projektets afslutning, og fakturaerne blev udarbejdet i Polen.

SKAT havde oplyst de polske myndigheder om den igangværende kontrol i Danmark, hvorefter virksomhedens ejer blev indkaldt til samtale med de polske skattemyndigheder. Ejeren fik i den forbindelse at vide, at alt var i orden, og at han ville få besked, hvis noget var galt. Virksomhedens ansatte fik udbetalt løn og betalte skat i Polen. Der blev tegnet en ekstra forsikring for de medarbejdere, der tog til Danmark.

Virksomhedens ejer fik i 2017 konstateret kræft i halsen, hvorefter han stoppede med arbejde.

Det blev endeligt oplyst, at virksomhedsejeren på grund af en misforståelse vedrørende ejendommen i [by2] fik en bøde på 10.000 kr. som følge af manglende registrering i RUT.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om Skattestyrelsen med rette har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioderne fra den 1. januar 2015 til den 30. juni 2015 og fra den 1. juli 2015 til den 31. december 2015.

Salgsmoms

Det følger af momslovens § 3, stk. 1, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed. Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

I medfør af momslovens § 47, stk. 1, skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen, og momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften, jf. momslovens § 55.

Efter momslovens § 56, stk. 1, 1. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift.

Skattestyrelsen har for perioden fra den 1. januar 2015 til den 30. juni 2015 forhøjet virksomhedens salgsmoms med 26.329 kr., henset til at der på virksomhedens konto den 27. februar 2015 blev indsat 65.000 kr. med teksten ”[virksomhed2] Aco”, at der den 11. marts 2015 blev indsat 66.646 kr. med teksten ”extra skur” for [person2], og at Skattestyrelsen ikke har fundet salgsbilag svarende til disse indsætninger.

Skattestyrelsen har ikke anset beløbene for at være medgået i virksomhedens opgørelse af salgsmoms, og styrelsen har derfor forhøjet slagsmomsen med 26.329 kr., svarende til 20 % af henholdsvis 65.000 kr. og 66.646 kr.

Virksomhedens ejer fremlagde under behandling hos Skattestyrelsen fakturanr. 64 af 2. december 2014 til [virksomhed2] på 62.887 kr. og fakturanr. 70 af 11. december (årstal ikke synligt) til [person3] på 79.375 kr. For så vidt angår forskel på beløbene på fakturaerne og indsætningerne, forklarede virksomhedens ejer, at der henholdsvis blev købt materialer og givet forskud.

Det fremgår af den påklagede afgørelse, at der på virksomhedens konto den 11. december 2014 blev indsat 62.887 kr. af [virksomhed2], svarende til fakturanr. 64, at der af [person3] blev indsat 60.000 kr. den 17. december 2014 med teksten ”Aconto skur”, og at der den 2. marts 2015 blev indsat 19.375 kr. med teksten ”restbetaling skur”. Det samlede beløb 79.375 kr. svarer til fakturanr. 70.

Virksomhedens ejer har ikke godtgjort, at de fremlagte fakturaer vedrører indsætningerne af 27. februar 2015 og 11. marts 2015, henset til at beløbene på de fremlagte fakturaer svarer til indsætninger foretaget andre dage. Klageren har således ikke godtgjort, at der allerede er beregnet salgsmoms af indsætningerne på henholdsvis 65.000 kr. og 66.646 kr.

Retten finder derfor, at virksomhedens slagsmoms for perioden fra den 1. januar 2015 til den 30. juni 2015 med rette blev forhøjet med 26.329 kr.

Købsmoms

I henhold til momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for købsmoms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Det fremgår af § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015, at registrerede virksomheder som dokumentation for købsmoms skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag.

Virksomheden har for perioden fra den 1. april 2015 til den 1. oktober 2015 beregnet købsmoms af virksomhedens huslejeudgift på samlet 21.505 kr. Det fremgår herefter af den påklagede afgørelse, at udlejer ikke ses at have beregnet moms på fakturaerne vedrørende husleje.

Retten finder derfor, at der ikke er grundlag for, at der beregnes købsmoms for virksomhedens udgift til husleje, hvorved virksomhedens købsmoms for den kontrollerede periode med rette er blevet nedsat med 21.505 kr.

Landsskatteretten finder herefter, at virksomhedens momstilsvar for perioderne fra den 1. januar 2015 til den 30. juni 2015 og fra den 1. juli 2015 til den 31. december 2015 med rette er blevet forhøjet med 47.834 kr.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.