Kendelse af 13-08-2020 - indlagt i TaxCons database den 05-09-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 2012

Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret

47.600 kr.

0 kr.

22.600 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden var i afgiftsåret 2012 registreret med branchekoden købmænd og kiosker.

Det fremgår af virksomhedens regnskaber, at virksomheden i indkomstårene 2011 og 2012 havde en nettoomsætning på henholdsvis 8.375.090 kr. og 9.125.608 kr. SKAT har tilsidesat virksomhedens regnskaber, da SKAT ikke har fundet, at regnskaberne lever op til kravene i mindstekravsbekendtgørelsen og bogføringsloven.

SKAT har opgjort virksomhedsindehaverens husstands privatforbrug til -21.825 kr. for indkomståret 2012. SKAT har skønsmæssigt anslået, at et privatforbrug for hele husstanden på 5 voksne for indkomståret 2012 skal udgøre 210.000 kr.

SKAT har vurderet, at differencen på det selvangivne og det af SKAT anslåede privatforbrug, udgør manglende oplyst omsætning. SKAT har herefter opgjort forhøjelse af indkomst og moms således:

Indkomståret 2012

Meromsætning (210.000+21.825, afrundet)

238.000 kr.

Heraf manglende angivet moms

-47.600 kr.

Yderligere overskud af virksomhed herefter

190.400 kr.

SKAT har den 28. maj 2015 truffet afgørelse om at forhøje overskud af virksomhed for år 2012 med 190.400 kr.

Virksomhedens repræsentant har i forbindelse med klagen over ansættelsen anført, at SKATs privatforbrugsberegning er fejlbehæftet, idet SKAT blandt andet ikke har medtaget al gæld i virksomheden.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2012 med 47.600 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

"(...)

Indkomståret 2012:

Vi forhøjer resultatet af din virksomhed

Du har lavet et regnskab for [virksomhed1] for 2012. Oplysningerne i regnskabet lever ikke op til kravene til regnskaber. Se under begrundelse.

Når vi ser på din formue og dine indtægter, kan vi se, at du og din husstand har haft et negativt beløb at leve for i årets løb. Beløbet udgør jf. vedlagt privatforbrugsberegning -28.000 kr. oprundet) at leve for i årets løb. Det er ikke realistisk.

Derfor skønner vi, at overskuddet af din virksomhed er 432.847 kr. Det er en forhøjelse på 190.400 kr.

Beløbet er skattepligtigt jf. statsskattelovens § 4.

Ved skønnet har vi lagt vægt på antal medlemmer i husstanden, og oplysninger fra dig om, at I har fælles husholdning og beskeden livsstil.

Reglerne vedrørende regnskaber står i Skatteministeriets bekendtgørelser nr. 593 og nr. 594 af 12. juni 2006

190.400 kr.

(...)

SKAT har modtaget regnskabsmateriale fra virksomheden for årene 2011 og 2012. Efter gennemgang er det konstateret, at oplysningerne i regnskabet ikke lever op til kravene for regnskaber.

SKAT har beregnet et henholdsvis meget lavt og et negativt privatforbrug for de omhandlende indkomstår. Med udgangspunkt i forklaringer om fælles husstand med øvrige personer og oplysning om en beskeden livsstil, har SKAT foretaget en vurdering af, hvad der betragtes af SKAT som et mere realistisk privatforbrug.
1.2. Dine bemærkninger

Du har via din revisor gjort indsigelse mod forslag af d. 8. april 2015.

Indsigelsen retter opmærksomheden på, at SKAT har skønnet et privatforbrug for medlemmerne af husstanden ud over dig og din ægtefælle. Der henstilles i indsigelsen til, at SKAT udarbejder korrekt privatforbrugsopgørelse for indkomstårene, hvor alle indtægter medtages for hele husstanden. Revisor bemærker, at SKAT ligger inde med alle oplysninger vedrørende indtægtsforhold.

Efterfølgende udarbejdede SKAT nye privatforbrugsberegninger, hvor den øvrige husstands privatforbrug ikke er skønnet. Det afstedkom ikke fornyet forslag.

I mail af d. 19. maj 2015 oplyser din revisor, at I stadig ikke mener, at SKATs privatforbrugsopgørelse er korrekt. Revisor anmoder om de indkomst- og formueoplysninger SKAT har om de øvrige husstandsmedlemmer på baggrund af fuldmagter han har fået fra de pågældende.

(...)

SKAT har tilsidesat dit regnskab, da det ikke lever op til kravene i mindstekravsbekendtgørelsen.

Der er blandt andet ikke bogført afstemt kasse og passiverne kan ikke afstemmes. I 2012 bliver hævet privat tillagt egenkapitalen ultimo, og egenkapital ultimo 2011 kan ikke afstemmes til primo 2012. SKAT kan ikke følge kontrolsporet fra regnskab til de enkelte transaktioner.

Kontrolspor

Enhver regnskabsmæssig registrering skal kunne dokumenteres ved bilag, der kan dokumentere registreringens rigtighed (kontrolsporet), ligesom det skal være muligt at følge alle regnskabsmæssige registreringer til regnskaber, regnskabsmæssige opgørelser eller opstillinger, der skal udarbejdes til eksternt brug. Tallene heri skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf disse er sammensat (transaktionssporet).

Ved transaktionssporet forstås den sammenhæng der er mellem de enkelte registreringer og det samlede regnskab m.m. Transaktionssporet er et samlebegreb for de oplysninger, der skal sikre, at man til enhver tid kan kontrollere, at alle registreringerne er medtaget i regnskabet, og hvilke registreringer regnskabets poster er sammensat af.

Transaktionssporet sikrer ved sine oplysninger om sammenhæng mellem regnskabets enkeltposter med registreringerne, at det kan kontrolleres, at alle registreringer er indeholdt i regnskabet.

Det samme gælder for den omvendte situation, hvor der kan tages udgangspunkt i den enkelte registrering, der så kan følges til en post i regnskabet.

Ved kontrolsporet forstås de oplysninger, der dokumenterer registreringernes rigtighed. Kontrolsporet er således et samlebegreb for de oplysninger, der skal sikre, at det er muligt at verificere grundlaget for de enkelte registreringer.

At der foreligger det fornødne kontrolspor forudsætter dels, at der foreligger bilag, der dokumenterer enhver registrering og dels, at de enkelte bilag er forsynet med en tydelig og entydig identifikation af det kontrolspor, som fremgår af registreringen.

Privatforbrug

Da du og din husstand har et meget lavt privatforbrug i 2011 og negativt privatforbrug i 2012, har SKAT skønnet, at der mangler at blive oplyst en omsætning. SKAT har beregnet en meromsætning for begge år, hvor der er henset til det beregnede privatforbrug.

Din husstand består i 2011 af dig og din ægtefælle, din mor samt dine 3 voksne børn. I 2012 består din husstand af dig og din ægtefælle, din mor samt 2 af dine voksne børn.

Du har oplyst, at I har fælles husholdning og at I lever en beskeden tilværelse.

Vedlagt er SKATs privatforbrugsopgørelser for begge år.

SKAT har ikke oplyst beløb for hvert enkelt medlem, da SKAT ikke kan oplyse dig om din families økonomiske forhold, når du ikke har fået en fuldmagt hertil. SKAT har derfor opgjort det konkrete beløb samlet.

SKAT har ikke på den baggrund kunne udarbejde fornyet forslag. Som nævnt af revisor har SKAT netop haft oplysninger om indtægtsforhold m.v. for de øvrige husstandsmedlemmer, hvilket der i skønnet privatforbrug og skatteansættelse i forslag af d. 8. april 2015 allerede er taget højde for.

SKAT har d. 20. maj 2015 fremsendt udtræk fra skattemappen på de personer i husstanden, din revisor har bedt om. SKAT forlængede herefter høringsfristen til d. 27. maj 2015.

Der ses intet materiale modtaget, og SKAT træffer afgørelse i henhold til forslag af d. 8. april 2015.

Ifølge Danmarks statistik udgør det gennemsnitlige årlige privatforbrug for en husstand med mindst tre voksne 440.466 kr. Du har oplyst, at I lever beskedent. SKAT har derfor ikke brugt Danmarks statistiks tal for privatforbrug, og anlagt et skøn væsentlig under det gennemsnitlige privatforbrug. I skønnet er endvidere henset til huslejeudgifterne, der ifølge boligselskabets hjemmeside udgør ca. 6.000 kr. pr. måned uden el, vand og varmeudgifter.

2011

SKAT har vurderet, at et realistisk privatforbrug i 2011 for hele husstanden på 6 voksne udgør 252.000 kr.

Det beregnede privatforbrug udgør 43.000 kr., og der mangler derved 209.000 kr., som SKAT vurderer, er manglende oplyst omsætning.

Meromsætning jf. ovenstående209.000 kr.

Heraf manglende angivet moms 41.800 kr.

Yderligere overskud af virksomhed herefter167.200 kr.

2012

SKAT har vurderet, at et realistisk privatforbrug i 2012 for hele husstanden på 5 voksne udgør 210.000 kr. Det beregnede privatforbrug udgør -28.000 kr., og der mangler derved 238.000 kr., som SKAT vurderer, er manglende oplyst omsætning.

Meromsætning jf. ovenstående238.000 kr.

Heraf manglende angivet moms 47.600 kr.

Yderligere overskud af virksomhed herefter190.400 kr.

Moms

Ikke angivet salgsmoms blev i afgørelse af d. 28. maj 2015 opgjort til 47.600 kr. Salgsmoms nedsættes med 25.000 kr., hvorefter ikke angivet salgsmoms udgør 22.600 kr.

Din indsendte dokumentation om modtaget skattefri efterlønsbidrag giver følgende opgørelse over privatforbrug:

Beregnet privatforbrug 28. maj 2015 -28.000 kr.

Modtaget efterlønsbidrag 125.000 kr.

Beregnet privatforbrug herefter 97.000 kr.

Skønnet behov for privatforbrug 210.000 kr.

Meromsætning 113.000 kr.

Heraf ikke angivet salgsmoms 22.600 kr.

Forhøjelse af overskud ift selvangivelsen 90.400 kr.

(...)"

SKAT har endvidere oplyst, at regnskabet er tilsidesat bl.a. på baggrund af, at egenkapitalen ultimo 2011 ikke kan afstemmes til primo 2012. Hævet privat bliver tillagt egenkapitalen ultimo 2012, og der foreligger ikke daglige kasseafstemninger, ligesom der ikke bogføres daglig kasse.

Regnskabets formueposter er ikke benyttet, da regnskabet er tilsidesat, blandt andet med begrundelse i manglende afstemning af aktiver og passiver. Indehaverens almindelige formueposter er medgået til privatforbrugsberegning, ligesom husstandens medlemmers formueposter også er det.

Skattestyrelsen har den 26. juni 2019 fremsendt udtalelse til sagen således:

"(...)

Skattestyrelsen er enige med Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse, og har følgende bemærkninger:

Skattestyrelsen er enige i, at det modtagne efterlønsbidrag skal medregnes i opgørelsen af privatforbruget, og at salgsmomsen herefter skal nedsættes med 25.000 kr.

Klager har dokumenteret, at han og hans ægtefælle har modtaget skattefri efterlønsbidrag i indkomståret 2012 med i alt 124.425 kr. (afrundet til 125.000 kr.)

Idet dette beløb burde have været medregnet i privatforbrugsopgørelsen for indkomståret 2012, indstiller vi derfor nedsættelse af den tilhørende salgsmoms med 25.000 kr.

Forhøjelse af salgsmomsen for 2012 udgør herefter 22.600 kr.

(...)"

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse for afgiftsperioden 2012 nedsættes med 47.600 kr.

Repræsentanten har til støtte for sin påstand anført følgende:

"(...)

Privatforbrug for 2011 og 2012

SKAT har beregnet privatforbruget på baggrund af skatteyders regnskab. SKAT er flere gange blevet gjort opmærksom på at SKATs beregnede privatforbrug er ikke korrekt. Husstanden består af 6 personer hvorfor alle 6 personers indtægter og udgifter samt burde medgå i privatforbrugsopgørelsen.

Hævet efterløn i 2012

Vi medsender dokumentation for yderligere midler til rådighed i indkomståret 2012 i form af

tilbagebetalingsmeddelelse vedrørende efterløn (Bilag 2). Beløbene som skatteyder har modtaget udgør 124.425 kr. i indkomståret 2012. Derfor er der ikke grundlag til at forhøje skatteansættelsen for skatteyder med 190.400 kr. i indkomståret 2012. SKATs privatforbrugsberegning er opgjort på forkert grundlag. Momsansættelsen bedes nedsat tilsvarende.

Gæld i virksomheden - 2011

I forbindelse med indsendelse af materiale blev SKAT gjort opmærksom på aktiver og passiver i regnskabet for [virksomhed1] og Spillehal, (bilag 4- R-75):

Det skal bemærkes, at det er privat gæld som er udtaget fra regnskabet idet vi har erfaret, at banken ikke kunne redegøre for om det var erhvervsrelateret gæld. Da banken havde registreret gælden som privat, anså vi gælden for ikke at vedrøre regnskabet.

SKAT har ikke beregnet husstandens privatforbrug på et korrekt grundlag. Da gælden har en indflydelse på passiverne i regnskabet, vil dette resultere i et lavere privatforbrug.

SKAT har slet ikke medtaget egenkapitalen for regnskaberne med i privatforbrugsberegningen.

Dette er en væsentlig faktor i privatforbrugsopgørelsen og medfører et lavt privatforbrug.

Vi anser ikke at privatforbrugsberegningen er korrekt for indkomståret 2011 og beder om nedsættelse af skatte- og momsansættelsen på baggrund af ovenstående.

Genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2011 og 2012

SKAT har efter at have truffet afgørelse af den 28. maj 2015 genoptaget skatteansættelserne for 2011 og 2012. Dette har resulteret i, at SKAT har nedsat skatteansættelsen for 2012 med 100.000 kr. Endvidere har SKAT nægtet at genoptage skatteansættelsen for 2011 da der ikke er forelagt nye oplysninger der kan sandsynliggøre en ændret ansættelse.

Vi er meget uforstående overfor SKATs handlemåde i forbindelse med ovenstående genoptagelser. [virksomhed2] ApS har repræsenteret skatteyder i skattesagen for 2011 og 2012. Og der er endvidere indsendt blanket vedrørende partsrepræsentation til SKAT i den forbindelse.

SKAT har uden grundlag genoptaget skatteansættelserne idet skatteyder nægter kendskab til en anmodning om genoptagelse. Såfremt SKAT har genoptaget skatteansættelserne på baggrund af andre personer i husstanden, skal det bemærkes at skatteyder ikke givet sit samtykke, der henvises til SKM2008.848 SKAT.

(...)"

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006), for perioderne 2009 og 2010 årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009) og for perioden 2011 (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

En skønsmæssig forhøjelse af indkomsten og momstilsvaret forudsætter normalt, at regnskabet kan tilsidesættes. Indkomsten og momstilsvaret kan dog forhøjes uden tilsidesættelse af regnskabet, hvis det selvangivne privatforbrug er usandsynligt lavt.

Det følger af en fast praksis, der er tiltrådt af Højesteret i domme af 21. juni 1967 (Ugeskrift for Retsvæsen 1967.635) og 5. februar 2002 (SKM2002.70.HR). Indkomsten og momstilsvaret kan forhøjes til et beløb, der giver mulighed for et rimeligt forbrug.

Der er efter det oplyste ikke foretaget effektive, daglige kasseafstemninger i virksomheden. Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af momstilsvaret. SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte tilsvaret skønsmæssigt.

SKAT har anslået privatforbruget for husstanden i indkomståret 2012 til at skulle udgøre 210.000 kr. Ifølge oplysninger fra Danmarks Statistik, tabel FU10, udgør det gennemsnitlige forbrug for en husstand på mindst 3 voksne for indkomståret 2012 i alt 492.327 kr., og SKATs skøn er dermed væsentligt under gennemsnittet. Det fremgår af SKATs privatforbrugsopgørelse, at indehaverens husstands beregnede privatforbrug i indkomståret 2012 udgjorde -21.825 kr. for 5 personer.

Da det beregnede privatforbrug ikke giver mulighed for, at indehaverens husstand kan have et rimeligt privatforbrug, har SKAT været berettiget til at foretage en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens momstilsvar.

Repræsentanten har gjort gældende, at indehaverens husstand i år 2012 bestod af 6 personer, hvorfor alle 6 personers indkomst og formue skal indgå i privatforbrugsopgørelsen. Indehaverens søn har ved en tidligere henvendelse til SKAT den 22. juli 2015 oplyst, at indehaveren ikke har levet for et negativt beløb, som man regner sig frem til i regnskabet, da det kun er 2 personer fra husstanden som indehaveren skal sørge for.

Repræsentanten har senest indsendt dokumentation vedrørende kreditorer for i alt 157.503 kr., som ikke indgår i regnskabet ultimo indkomståret 2012. En regulering heraf vil godskrive privatforbruget med beløbet samtidig med, at en tilsvarende regulering primo vedrørende kreditorer ville reducere privatforbruget med 480.841 kr., ifølge repræsentantens korrigerede formueopgørelse, hvorefter det beregnede forbrug ville udgøre -345.163 kr. Der ændres ikke i privatforbrugsopgørelsen vedrørende disse beløb, idet regnskabet er tilsidesat, og regnskabstallene dermed ikke lægges til grund ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det er ikke muligt ud fra det fremlagte materiale at afstemme virksomhedens balance primo, idet der er fremlagt en række forskellige opgørelser vedrørende kreditorer.

Der henvises desuden til afgørelsen vedrørende virksomhedens indehaver for indkomståret 2011 med journal nr. 18-0006297.

Indehaveren har indsendt oplysninger om, og dokumentation for, at han og hans ægtefælle modtog skattefri efterlønsbidrag i indkomståret 2012 med (61.582 kr. og 62.843 kr.) i alt 124.425 kr., som ikke indgår i SKATs privatforbrugsberegning.

SKATs forhøjelse af indkomsten nedsættes på baggrund af det modtagne efterlønsbidrag, som skal medregnes ved opgørelsen af privatforbruget. Da SKATs ændring er foretaget som overskud af virksomhed, ændres dette overskud med beløbet, afrundet til 125.000 kr., idet der tages hensyn til, at SKATs forhøjelse indeholder moms, som udgør 25.000 kr. heraf.

Ikke angivet salgsmoms blev i afgørelse af d. 28. maj 2015 opgjort til 47.600 kr.

Landsskatteretten nedsætter herefter salgsmomsen med 25.000 kr., hvorefter ikke angivet salgsmoms udgør 22.600 kr.