Kendelse af 07-07-2021 - indlagt i TaxCons database den 07-08-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 1. januar 2015 – 30. juni 2015

Forhøjelse af selskabets momstilsvar

248.183 kr.

0 kr.

248.183 kr.

Afgiftsperioden 1. juli 2015 – 31. december 2015

Forhøjelse af selskabets momstilsvar

73.498 kr.

0 kr.

73.498 kr.

Afgiftsperioden 1. januar 2016 – 30. juni 2016

Forhøjelse af selskabets momstilsvar

248.277 kr.

0 kr.

248.277 kr.

Faktiske oplysninger

Ifølge oplysninger fra det Centrale Virksomhedsregister, CVR, blev selskabet stiftet den 1. juni 1991 under CVR-nr. [...1]. Selskabet er senest registreret med navnet ”[virksomhed1] ApS ApS”.

Videre fremgår af oplysningerne fra CVR, at selskabets aktivitet er registreret under branchekoden: 692000: bogføring og revision; skatterådgivning, og selskabet i de omhandlede afgiftsperioder havde forskudt regnskabsår fra 1. oktober til 30. september.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af selskabets regnskabsmateriale, herunder særligt af kontospecifikationerne for regnskabskontiene salgs- og købsmoms, konstateret, at afregningen af momsen ikke er foretaget korrekt, og Skattestyrelsen har således på denne baggrund genoptaget selskabets skatteansættelser og momstilsvar.

Selskabet har under Skattestyrelsens behandling af sagen fremlagt resultatopgørelser, specifikationer til konti fra regnskabet, skattemæssige specifikationer samt årsregnskab for perioderne fra den 1. oktober 2014 til den 30. september 2015 og fra den 1. oktober 2015 til 30. september 2016, bilag for regnskabskonto 1310 samt kontoudtog for selskabets bankkonti [...09] og [...11].

Det fremgår af oplysningerne i Skattestyrelsens afgørelse, at selskabet har angivet følgende momstilsvar for de påklagede afgiftsperioder:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

1. halvår 2015

438.650

352.694

85.956

2. halvår 2015

162.206

97.658

64.548

1 halvår 2016

409.945

260.260

149.685

I alt

1.010.801

710.612

300.189

Skattestyrelsen har ved den påklagede afgørelse af 5. juli 2018 forhøjet selskabets momstilsvar med 248.183 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2015 til 30. juni 2015, med 73.498 kr. for afgiftsperioden 1. juli 2015 til 31. december 2015 og med 248.277 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2016 til 30. juni 2016, eller i alt 569.958 kr.

Skattestyrelsen har ved ændringen ikke godkendt følgende beløb vedrørende købsmoms:

Periode

Ikke godkendt købsmoms

1. halvår 2015

7.750

2. halvår 2015

42.369

1. halvår 2016

14.450

I alt

67.169

De udgifter, som Skattestyrelsen ikke har godkendt købsmoms for i de påklagede afgiftsperioder, fremgår af bilag 2 til Skattestyrelsens afgørelse:

Dato

Bilag

Beløb

Moms

Netto

Moms periode

21-11-2014

124

5.000

1.000

4.000

2.600

22-06-2015

583

38.750

7.750

31.000

7.750

09-12-2015

1032

5.000

1.000

4.000

42.369

15-06-2016

1428

50.000

10.000

40.000

14.450

Endvidere har Skattestyrelsen forhøjet selskabets salgsmoms på baggrund af kontospecifikationerne til regnskaberne med 71.134 kr. for afgiftsperioden 1. juli 2015 til 31. december 2015 og med 135.850 kr. for perioden 1. januar 2016 til 30. juni 2016.

På denne baggrund har Skattestyrelsen opgjort selskabets momstilsvar for de påklagede afgiftsperioder således:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

30-06-2015

438.650

104.511

334.139

31-12-2015

233.340

95.294

138.046

30-06-2016

545.795

147.833

397.962

I alt

1.217.785

347.638

870.147

Skattestyrelsen har herefter ved opgørelsen af forhøjelsen af momstilsvaret reduceret det opgjorte momstilsvar med de af selskabet allerede angivne momstilsvar.

Selskabet har ikke fremlagt yderligere dokumentation under klagesagen.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 248.183 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2015 til 30. juni 2015, med 73.498 kr. for afgiftsperioden 1. juli 2015 til 31. december 2015 og med 248.277 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2016 til 30. juni 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

3. Moms - differencer if. kontospecifikationerne 2015/2016.

(...)

.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har gennemgået selskabets kontospecifikationer for kontiene salgsmoms og købs­ moms. Ved gennemgangen har Skattestyrelsen konstateret, at afregningen af momsen ikke er foretaget korrekt. På bilag 1 har Skattestyrelsen opstillet regnskabets konto 6902 - salgsmoms og 6903 - købsmoms. Opstillingen er foretaget på baggrund af selskabets kontospecifikation, hvor dato, tekst, beløb og saldo er gengivet. Ved indlæsning af dataene, kan tekst være angivet med enkelte stavefejl/forvanskning, men tallene er korrekte. Den sidste kolonne benævnt "sum" er Skattestyrelsens sammentælling af de enkelte perioder pr. halvår. På baggrund af bilag 1 kan Skattestyrelsen opstille følgende for momsperioderne:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

30-06-2015

438.650

112.261

326.389

31-12-2015

233.340

137.663

95.677

I alt

671.990

249.924

422.066

30-06-2016

545.795

162.283

383.512

I alt

545.795

162.283

383.512

Sammenholdes ovenstående med selskabets indberetninger (se indledningen" Selskabet har angivet moms", kan det konstateres, at der er følgende differencer:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

30-06-2015

0

-240.433

240.433

31-12-2015

71.134

40.005

31.129

I alt

71.134

-200.428

271.562

30-06-2016

135.850

-97.977

233.827

I alt

135.850

-.97.977

233.827

Skattestyrelsen kan ud fra oplysningerne konstatere, at salgsmomsen for perioden 30. juni 2015 er afregnet korrekt i forhold til kontospecifikationen, men købsmomsen tilsyneladende /muligvis vedrører tidligere perioder, når der henses til saldoen på kontospecifikationen. Det skal bemærkes, at momsen skal periodiseres og afregnes jf. momslovens § 56.

Skattestyrelsen vil ændre selskabets momstilsvar i overensstemmelse med oplysningerne og registreringerne på selskabets momskonti 6902 og 6903 - det bemærkes, at Skattestyrelsen ikke har haft selskabets bilag til gennemgang, og ændringen alene foretages på baggrund af de periodiserede posteringer.

Salgsmomsen ændres jf. momslovens§ 4, og købsmomsen jf. momslovens § 37 idet udgifterne på konto 6903 - købsmoms anses for fradragsberettigede - det bemærkes, at selskabets bilagsmateriale ikke er gennemgået og enkelte udgifter kan være omfattet af andre bestemmelser i momsloven.

Ændringen af momstilsvaret foretages, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1, for ovenstående perioder og udgør samlet 271.562 + 233.827 = 505.384 kr.

1. Moms - konto 1310 periode 01.10.2014 - 30.06.2016.

(...)

3.4. SkattestyreIsens bemærkninger og begrundelse

Der henvises til pkt. 1.4 om gennemgang og differencer, da Skattestyrelsen vil tage udgangspunkt i den opgjorte moms i pkt. 1, som er følgende:

(...)

Da selskabet har forskudt regnskab (startende 1. oktober) vedrører konto 1310 således også momsperioden 1. juli 2014 til 31. december 2014 - dvs. perioden 1. oktober 2014 til 31. december 2014. Det skal her bemærkes, at denne momsperiode ikke længere omfattes af reglerne i skatteforvaltningslovens § 31, da fristen for ændring heraf udløb 1. marts 2018. Eventuelle ændringer af moms­ perioden skal derfor ske efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 32.

Selskabet har angivet moms for ovenstående periode således:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Tilsvar

31-12-2014

159.717

145.000

14.717

Skattestyrelsen har i nedenstående gengivet selskabets kontospecifikation for konto 1310 med moms og for regnskabsårene 2015 og 2016.

Regnskabsår 2015:

Dato

Bilag

Beløb

Moms

Netto

29-09-2014

126

55.250,00

11.050

44.200

03-11-2014

82

3.000

600

2.400

07-11-2014

97

5.000

1.000

4.000

17-11-2014

173

150.000,00

30.000

120.000

21-11-2014

124

5.000

1.000

4.000

19-01-2015

339

67.750,00

13.550

54.200

12-03-2015

712

30.062,50

6.013

24.050

22-04-2015

759

48.750,00

9.750

39.000

22-06-2015

583

38.750

7.750

31.000

09-07-2015

614

15.000

3.000

12.000

25-07-2015

629

10.000

2.000

8.000

31-07-2015

635

23.750

4.750

19.000

07-08-2015

644

10.000

2.000

8.000

12-08-2015

648

36.250

7.250

29.000

25-08-2015

666

15.250

3.050

12.200

31-08-2015

843

6.344

1.269

5.075

06-09-2015

673

20.000

4.000

16.000

07-09-2015

677

12.250

2.450

9.800

08-09-2015

681

6.000

1.200

4.800

18-09-2015

704

20.000

4.000

16.000

I alt

578.406

115.681

462.725

Regnskabsår 2016:

Dato

Bilag

Beløb

Moms

Netto

23-10-2015

957

12.000

2.400

9.600

02-11-2015

968

10.000

2.000

8.000

17-11-2015

1001

10.000

2.000

8.000

21-11-2015

1006

20.000

4.000

16.000

07-12-2015

1030

18.750

3.750

15.000

09-12-2015

1032

5.000

1.000

4.000

22-12-2015

917

39.000

7.800

31.200

24-02-2016

1154

71.500

14.300

57.200

25-02-2016

1155

46.313

9.263

37.050

27-04-2016

1364

10.000

2.000

8.000

25-05-2016

1294

43.063

8.613

34.450

26-05-2016

1407

40.000

8.000

32.000

27-05-2016

1411

12.250

2.450

9.800

01-06-2016

1435

150.000

30.000

120.000

15-06-2016

1428

50.000

10.000

40.000

29-07-2016

1562

36.563

7.313

29.250

31-08-2016

1583

56.513

11.303

45.210

30-09-2016

1672

145.600

29.120

116.480

I alt

776.550

155.310

621.240

En gennemgang af de indsendte bilag viser, at ikke alle regnskabsposter er dokumenteret med bilag. På bilag 2 har Skattestyrelsen opstillet de bilag som er dokumenteret samt de bilag, som Skattestyrelsen ikke har modtaget.

Det fremgår af momslovens § 37 sammenholdt med momsbekendtgørelsen nr. 808 af 30. juni 2015, § 82, jf. momslovens § 55, at købsmoms skal kunne dokumenteres af virksomheden i form af fakturaer og afregningsbilag eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande. Der henvises i øvrigt til bogføringslovens § 10 vedrørende opbevaring af regnskabsmateriale. Skattestyrelsen godkender som følge af den manglende dokumentation ikke momsfradrag for de opgjort udgifter på bilag 2.

På bilag 2-2 har Skattestyrelsen opgjort og periodiseret disse på de relevante momsperioder i forhold til regnskabsårene. Da momsperioden fra 1. juli 2016 til 31. december 2016 ikke indgår i nærværende sagsfremstilling reguleres denne periode ikke for nuværende.

(...)

For perioden 31. december 2014 bemærkes det, at ændringen skal ske jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 og under hensyntagen til kundskabstidspunktet der anses for værende tidligst 25. maj 2018, hvor bilagene modtages i [by1]. Varslingen af ændringen skal ske senest 6 måneder efter at forholdene er kommet til Skattestyrelsens kundskab. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at forholdet ikke kan vurderes som groft uagtsomt, da der alene er tale om 3 bilag, og den samlede moms for disse alene udgør 2.600 kr. Vi gør dog opmærksom på, at bogføringen skal opbevares i minimum 5 år, og selskabet under hensyntagen til branchekoden og selskabets virke anses for bekendt hermed. Vi skal derfor henstille til, at regnskabsmaterialet opbevares efter de gældende bestemmelser.

Varslingen af ændringen for de øvrige perioder omfattes af skatteforvaltningslovens § 31, og sker derfor rettidigt i forhold til gældende frister.

Ændringen af momstilsvaret foretages, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1, for ovenstående perioder og udgør samlet 67.169 - 2.600 = 64.569.

(...)”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabets momstilsvar nedsættes med 248.183 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2015 – 30. juni 2015, med 73.498 kr. for afgiftsperioden 1. juli 2015 – 31. december 2015 og med 248.277 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2016 – 30. juni 2016 eller med i alt 569.958 kr. (indsæt klageren påstand/påstande i rækkefølge – eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om xxxx, subsidiært om at xxxx…)

Selskabets repræsentant har anført følgende til støtte for påstanden:

”(...)

Jeg skal hermed på vegne af [virksomhed1] påklage den af Skattestyrelsen afsagte afgørelse af den 5. juli 2018 vedrørende selskabets skatteansættelse for indkomstårene 2015 og 2016 og selskabets momstilsvar for perioden 1. oktober 2014 - 30. september 2016, jf. bilag 1.

Nærværende sag drejer sig om, hvorvidt der er grundlag for at ændre selskabets skatteansættelse og momstilsvar for ovennævnte perioder.

Det er Skattestyrelsens overordnede opfattelse, at der er grundlag for at foretage en ændring af selskabets momstilsvar på baggrund af Skattestyrelsens gennemgang af de periodiserede posteringer i selskabets bogføringsmateriale.

Heroverfor er det [virksomhed1]s overordnede opfattelse, at selskabets momsindberetninger er korrekte, hvorfor der ikke er grundlag for den af Skattestyrelsen foretagne ændring.

(...)

SAGSFREMSTILLING

For en nærmere belysning af de faktiske omstændigheder i sagen henvises i første omgang til sagsfremstillingen indeholdt i Skattestyrelsens afgørelse af den 5. juli 2018, jf. bilag 1.

Idet det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at redegøre fyldestgørende for sagens faktiske forhold, tager vi forbehold for at fremkomme med en uddybende sagsfremstilling i et supplerende indlæg.

ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende, at selskabets momsindberetninger er korrekte, hvorfor der ikke er grundlag for den af Skattestyrelsen foretagne ændring af selskabets momstilsvar. Det gøres videre gældende, at Skattestyrelsen ikke har dokumenteret, at den indberettede salgsmoms er forkert.

(...)

Det er ikke muligt at redegøre fyldestgørende for anbringenderne på nuværende tidspunkt, hvorfor der tages forbehold for at uddybe ovennævnte anbringender i et supplerende indlæg.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1 (lovbekendtgørelse 2013-01-23 nr. 106 med efterfølgende ændringer).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Registrerede virksomheder skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Ved opgørelsen af afgiftstilsvaret kan afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer fradrages. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Af momsbekendtgørelsen fremgår endvidere følgende af § 82:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, hvor der ikke godkendes fradrag for driftsomkostninger. Retten har i denne sag fundet, at der ikke er fremlagt bilag til Skattestyrelsens kontrol af, hvorvidt betingelserne for fradrag for driftsomkostninger er opfyldt, og at disse bilag heller ikke er fremlagt under klagesagen.

Retten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for de påklagede udgifter. Det er en betingelse for fradrag for udgifter ved opgørelsen af momstilsvaret, at det kan dokumenteres, at selskabet har afholdt udgiften til indkøb af varer og ydelser, og at disse udelukkende har været anvendt til brug for selskabets momspligtige leverancer. Retten har ligesom ved vurderingen af driftsomkostninger i ovenstående sag af dags dato ved vurderingen lagt vægt på, at selskabet ikke har fremlagt bilag til Skattestyrelsens kontrol af, om ovenstående krav er opfyldt. Skattestyrelsen har derfor med rette ikke godkendt fradrag for købsmomsen af udgifterne.

Selskabet har heller ikke ved klagebehandlingen fremlagt nogen form for dokumentation for udgifterne, og der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms af disse.

Selskabet har desuden ikke fremlagt dokumentation for, at salgsmomsen ikke er opgjort korrekt ud fra oplysningerne i de fremlagte kontospecifikationer for de påklagede afgiftsperioder.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.