Kendelse af 14-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 06-07-2023

Journalnr. 18-0005763

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1. halvår 2014

Forhøjelse af momstilsvar

19.709 kr.

-12.109 kr.

19.709 kr.

2. halvår 2014

Forhøjelse af momstilsvar

21.281 kr.

-12.481 kr.

21.281 kr.

1. halvår 2015

Forhøjelse af momstilsvar

29.154 kr.

-17.434 kr.

29.154 kr.

2. halvår 2015

Forhøjelse af momstilsvar

30.161 kr.

-16.061 kr.

30.161 kr.

1. halvår 2016

Forhøjelse af momstilsvar

20.594 kr.

-19.804 kr.

20.594 kr.

2. halvår 2016

Forhøjelse af momstilsvar

9.122 kr.

-8.271 kr.

9.122 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomhedsindehaveren frem til den 31. december 2018 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/ [person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomhedens startdato var den 1. oktober 1979. Virksomheden var i afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014, 2015 og 2016 registreret under branchekoden 741010 ”Industriel design og produktdesign” samt bibranchen 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel”.

Indehaveren har angivet virksomhedens resultat til 0 kr. for indkomstårene 2014, 2015 og 2016.

Indehaveren har indberettet virksomhedens moms for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014 – 2016 med følgende:

Momsindberetning

2014

Købsmoms

Salgsmoms

Momstilsvar

1. halvår

12.109 kr.

0 kr.

-12.109 kr.

2. halvår

12.481 kr.

0 kr.

-12.481 kr.

I alt for 2014

24.590 kr.

0 kr.

-24.590 kr.

2015

1. halvår

17.434 kr.

0 kr.

-17.434 kr.

2. halvår

16.061 kr.

0 kr.

-16.061 kr.

I alt for 2015

33.495 kr.

0 kr.

-33.495 kr.

2016

1. halvår

19.804 kr.

0 kr.

-19.804 kr.

2. halvår

8.271 kr.

0 kr.

-8.271 kr.

I alt for 2016

28.075 kr.

0 kr.

-28.075 kr.

SKAT har anmodet indehaveren om at indsende sit momsregnskab, skatteregnskab, bogføring samt bilag for virksomheden for indkomstårene 2014 - 2016. Indehaveren har ikke fremsendt det anmodede materiale.

Indehaveren har i indkomståret 2014 ikke betalt alle sine forpligtelser til [finans1] via sine bankkonti. De samme bankkonti viser endvidere, at indehaveren i indkomståret 2015 har haft væsentlige udsving i sine udgifter til el, vand og varme.

Indehaveren har fremsendt bankkontoudtog for sin private bankkonto [...36] samt virksomhedens bankkonto [...74]. SKAT har den 23. februar 2018 modtaget de sidste af klagerens bankkontoudtog.

SKAT har i den påklagede afgørelse opgjort indsætninger på disse to bankkonti til følgende for indkomstårene 2014 - 2016:

Indsætninger [...36]

Indsætninger [...74]

2014

97.934,00 kr.

21.095,47 kr.

2015

85.600,00 kr.

18.515,55 kr.

2016

125.207,50 kr.

35.865,00 kr.

Privatforbrugssatserne ifølge Danmarks Statistik for en enlig uden børn har været således for indkomstårene 2014 – 2016:

2014

2015

2016

Gennemsnitligt privatforbrug

185.000 kr.

190.000 kr.

180.000 kr.

SKAT har i bilag 1 til den påklagede afgørelse opgjort den momspligtige omsætning på baggrund af konkrete indsætninger på indehaverens bankkonto [...36] for indkomstårene 2014 - 2016 således:

Dato

Tekst

Momspligtig indsætning

Salgsmoms

9. juli 2014

Kundekort

2.000,00 kr.

400,00 kr.

3. november 2014

Indbetaling

4.000,00 kr.

800,00 kr.

29. januar 2015

Kundekort

2.000,00 kr.

400,00 kr.

23. marts 2015

[virksomhed2]

12.100,00 kr.

2.420,00 kr.

27. marts 2015

[virksomhed3] ApS

4.000,00 kr.

800,00 kr.

6. august 2015

[...]

30.000,00 kr.

6.000,00 kr.

5. januar 2016

[virksomhed2]

3.950,00 kr.

790,00 kr.

19. december 2016

[virksomhed4]

2.800,00 kr.

560,00 kr.

20. december 2016

[virksomhed4]

187,50 kr.

37,50 kr.

21. december 2016

[virksomhed4]

467,50 kr.

93,50 kr.

29. december 2016

[virksomhed4]

802,50 kr.

160,50 kr.

På baggrund af indsætninger på indehaverens bankkonto [...36] har SKAT opgjort salgsmoms for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014 - 2016 således:

Konkret omsætning inkl. moms

Salgsmoms

2014

1. halvår

0 kr.

0 kr.

2. halvår

6.000 kr.

1.200 kr.

I alt for 2014

6.000 kr.

1.200 kr.

2015

1. halvår

18.100 kr.

3.620 kr.

2. halvår

30.000 kr.

6.000 kr.

I alt for 2015

48.100 kr.

9.620 kr.

2016

1. halvår

3.950 kr.

790 kr.

2. halvår

4.258 kr.

851 kr.

I alt for 2016

8.208 kr.

1.641 kr.

Indehaveren har på sit bankkontoudtog for konto [...36] med håndskrift anført ”Indbo [person1][...]” ved indbetalingerne dateret den 23. marts 2015, den 27. marts 2015, den 6. august 2015 og den 5. januar 2016.

Indehaveren har modtaget indsætninger på henholdsvis 70.000 kr., 28.500 kr. og 117.000 kr. fra sin farbror, [person2], i indkomstårene 2014 – 2016, som SKAT har anset for at udgøre skattepligtige gaver.

Indsætninger fra SKAT på indehaverens virksomheds bankkonto [...74] kan for indkomstårene 2014 - 2016 opgøres således:

Indsat i alt

2014

21.140,47 kr.

2015

18.515,55 kr.

2016

35.865,00 kr.

Indehaveren har fremlagt et gældsbrev benævnt ”Simpelt gældsbrev i familieforhold”, hvoraf fremgår, at låntager er indehaveren, og at långiver er indehaverens farbror. Det fremgår også, at lånet er ydet i mindre ydelser med 70.000 kr. i indkomståret 2014, med 28.500 kr. i indkomståret 2015 og med 117.000 kr. i indkomståret 2016, i alt et samlet beløb på 215.500 kr. Lånet er rentefrit, men kan kræves tilbagebetalt på anfordring, og dokumentet er dateret og underskrevet i [by1] den 31. december 2016 af både låntager og långiver.

SKAT har på baggrund af indehaverens skatteoplysninger samt konkrete indsætninger og skattepligtige gaver beregnet indehaverens privatforbrug således:

2014

2015

2016

Formue pr. 1/1

360.072 kr.

355.782 kr.

336.940 kr.

Formue pr. 31/12

-355.782 kr.

-336.940 kr.

-378.038 kr.

Samlet AM-bidrag

4.620 kr.

Anvendt underskud fra tidligere år

22.300 kr.

Underskud i skattepligtig indkomst til fremførsel

-16.280 kr.

-22.215 kr.

Beskæftigelsesbidrag

4.829 kr.

Betalt A-skat

-8.637 kr.

Betalt AM-bidrag

-4.619 kr.

Indbetalinger (B-skat m.v.)

-8.568 kr.

-1.316 kr.

-3.373 kr.

Overskydende skat

5 kr.

Regulering offentlig gæld primo

2.456 kr.

3.717 kr.

Regulering offentlig gæld ultimo

-2.456 kr.

-3.717 kr.

-5.335 kr.

Værdi af hævet pensionsordning

28.745 kr.

Afgift af hævet pensionsordning

-11.480 kr.

Ejendomsskat

-6.550 kr.

-6.969 kr.

-7.016 kr.

Regulering fald i ejendomsværdi

-20.000 kr.

Beregnet privatforbrug

-29.564 kr.

-32.914 kr.

-17.347 kr.

Omsætning inkl. moms på konto [...36]

6.000 kr.

48.100 kr.

8.208 kr.

Gaver fra [person2]

70.000 kr.

28.500 kr.

117.000 kr.

Indbetalinger på konto [...74]

21.095 kr.

18.516 kr.

35.865 kr.

Privatforbrug efter konkrete indsætninger

67.531 kr.

62.202 kr.

143.726 kr.

På baggrund af indehaverens beregnede privatforbrug og privatforbrugssatserne fra Danmarks Statistik har SKAT skønnet en kontantomsætning i indehaverens virksomhed til henholdsvis 76.000 kr. og 81.000 kr. for indkomstårene 2014 og 2015. SKAT har opgjort den momspligtige omsætning og salgsmoms til følgende:

2014

Konkret omsætning på bankkonto [...36]

Skønnet omsætning

Omsætning i alt

Omsætning afrundet til hele kr.

Momsbeløbet 20 % af omsætning nedrundet til hele kr.

Omsætning ekskl. moms (omsætning - momsbeløbet)

1. halvår

0,00 kr.

38.000 kr.

38.000 kr.

38.000 kr.

7.600 kr.

30.400 kr.

2. halvår

6.000 kr.

38.000 kr.

44.000 kr.

44.000 kr.

8.800 kr.

35.200 kr.

Total

6.000 kr.

76.000 kr.

82.000 kr.

82.000 kr.

16.400 kr.

65.600 kr.

2015

1. halvår

18.100 kr.

40.500 kr.

58.600 kr.

58.600 kr.

11.720 kr.

46.880 kr.

2. halvår

30.000 kr.

40.500 kr.

70.500 kr.

70.500 kr.

14.100 kr.

56.400 kr.

Total

48.100 kr.

81.000 kr.

129.100 kr.

129.100 kr.

25.820 kr.

103.280 kr.

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med samlet 130.021 kr. for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014 – 2016 fordelt således for salgsmoms og købsmoms:

2014

Salgsmoms til betaling

Tilbagebetaling af tidligere indberettet købsmoms

Samlet moms til indbetaling

1. halvår

7.600 kr.

12.109 kr.

19.709 kr.

2. halvår

8.800 kr.

12.481 kr.

21.281 kr.

Total

16.400 kr.

24.590 kr.

40.990 kr.

2015

1. halvår

11.720 kr.

17.434 kr.

29.154 kr.

2. halvår

14.100 kr.

16.061 kr.

30.161 kr.

Total

25.820 kr.

33.495 kr.

59.315 kr.

2016

1. halvår

790 kr.

19.804 kr.

20.594 kr.

2. halvår

851 kr.

8.271 kr.

9.122 kr.

Total

1.641 kr.

28.075 kr.

29.716 kr.

Efter de konkrete indsætninger og skønnet kontantomsætning har SKAT beregnet indehaverens privatforbrug til følgende for indkomstårene 2014 – 2016:

2014

2015

2016

Privatforbrug efter korrektioner

143.531 kr.

143.202 kr.

143.726 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at indehaveren har betalt restskat på henholdsvis 84 kr. og 156 kr. for indkomstårene 2014 og 2015. Beløbene indgår i indehaverens privatforbrugsberegning under posten ”Indbetalinger (B-skat m.v.)”.

SKAT har fremsendt forslag til afgørelse den 10. april 2018 og truffet den påklagede afgørelse den 17. maj 2018.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 130.021 kr. i afgiftsperioderne 2014 - 2016, herunder forhøjet salgsmomsen og nedsat købsmomsen til 0 kr. Momstilsvaret er fordelt med 19.709 kr., 21.281 kr., 29.154 kr., 30.161 kr., 20.594 kr. og 9.122 kr. på afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014 - 2016.

SKAT har som begrundelse herfor anført følgende i deres afgørelse:

”(...)

SKATs ændringer

Moms

2014

1. Ændring af momstilsvar for virksomhed

40.990 kr.

2015

1. Ændring af momstilsvar for virksomhed

+59.315 kr.

2016

1. Ændring af momstilsvar for virksomhed

+29.716 kr.

ÆNDRING AF MOMSTILSVAR I ALT

+130.021 kr.

(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Opgørelse af moms for din virksomhed og din skat for 2014, 2015 og 2016

1.1. De faktiske forhold

Vi har gennemgået grundlaget for din skat i forbindelse med et projekt, som skal undersøge skatteydere med lav eller ingen skattepligtig indkomst.

Du har indberettet resultat af virksomhed med 0 kr. for indkomstårene 2014, 2015 og 2016.

Virksomheden har oplyst følgende moms:

Momsangivelse

2014

Periode

Købsmoms

Salgsmoms

Momstilsvar

1. halvår

12.109

0

-12.109

2. halvår

12.481

0

-12.481

I alt for 2014

31.078

0

-31.078

2015

1. halvår

17.434

0

-17.434

2. halvår

16.061

0

-16.061

I alt for 2015

33.495

0

-33.495

2016

1. halvår

19.804

0

-19.804

2. halvår

8.271

0

-8.271

I alt for 2016

28.075

0

-28.075

Vi har bedt dig sende momsregnskab, skatteregnskab, bogføring og dine bilag for din virksomhed for indkomståret 2014, 2015 og 2016.

Vi har bedt dig om at sende oplysningerne, fordi vi ikke kan se, at du har haft penge at leve for i 2014 og 2015, samt lav indkomst i 2016.

Vi har også bedt om dokumentation for formuebevægelser og kontoudtog for dine bankkonti for perioden 1. januar 2014 til 30. juni 2017.

Du har sendt os alle dine bankkontoudtog.

Du har ikke sendt os dit momsregnskab, skatteregnskab, bogføring eller bilag for din virksomhed.

Kontoudtoget for konto [...36] [finans2] registreret som privat viser, at du har haft følgende indsætninger:

2014

97.934,00

2015

85.600,00

2016

125.207,00

Kontoudtog for konto [...36] [finans2] er vedlagt som bilag 5.

Kontoudtog for konto [...74][finans2] registret i [virksomhed1] - [...1] viser, at du har haft følgende indsætninger:

2014

21.095,47

2015

18.515,55

2016

35.865,00

Kontoudtog for konto [...74][finans2] er vedlagt som bilag 6.

Din husstand har bestået af 1 person.

(...)

1.4. Skats bemærkninger og begrundelse

Moms:

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres her i landet. Det står i momslovens § 4, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af momsen. Det står i momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Du har ikke sendt os et afstemt momsregnskab eller anden opgørelse for virksomhedens salgsmoms og købsmoms, som kan danne grundlag for opgørelsen og kontrollen heraf for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2016.

Vi fastsætter derfor virksomhedens moms ud fra et skøn. Det står i opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

Vi har ud fra dine kontoudtog, opgjort din momspligtige omsætning for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2016. Vi har på vedlagte bilag 1 specificeret den momspligtige omsætning og øvrige indsætninger. Vi anser indsætningerne på din bankkonto for værende inkl. salgsmoms.

2014

Momspligtig omsætning

Momspligtig omsætning afrundet til hele kr.

Momsbeløbet 20 % af omsætning nedrundet

80 % af omsætning (omsætning - momsbeløbet)

1. halvår

0,00

0

0

0

2. halvår

6.000,00

6.000

1.200

4.800

Total

6.000,00

6.000

1.200

4.800

2015

1. halvår

18.100,00

18.100

3.620

14.480

2. halvår

30.000,00

30.000

6.000

24.000

Total

48.100,00

48.100

9.620

38.480

2016

1. halvår

3.950,00

3.950

790

3.160

2. halvår

4.257,50

4.258

851

3.407

Total

8.207,50

8.208

1.641

6.567

Når vi tillægger den momspligtige omsætning, gaver fra [person2] og udbetalt moms, til dit privatforbrug, får vi følgende privatforbrug. Se vedlagte bilag 1, 2 og 3:

2014

2015

2016

Beregnet privatforbrug i hele kr.

67.531

62.202

143.726

Vi anser dit privatforbrug for at være uantageligt lavt i 2014 og 2015, da det er åbenbart, at du ikke kan leve af et privatforbrug på henholdsvis 67.531 kr. og 62.202 kr. Der henvises til det opgjorte privatforbrug for de enkelte år på bilag 3., og til privatforbrugssatser ifølge Danmarks statistik, som forudsætter et privatforbrug for en enlig uden børn til at være mindst:

2014

2015

2016

Gennemsnitligt privatforbrug

185.000

190.000

180.000

Når et privatforbrug ikke har en passende størrelse, kan vi opgøre din indkomst ud fra et skøn. Det står i skattekontrollovens § 6 B, stk. 1 og stk. 4, og § 5, stk. 3.

Der er med det lave privatforbrug ikke levnet plads til eksempelvis personlige fornødenheder, mad, personlige forsikringer, licens, tandlæge, frisør, tøj, fodtøj, transport, spillevaner m.v. Vores opgørelse af dit privatforbrug er vedlagt som bilag 3.

Dette kan begrundes yderligere med, at vi kan se du ikke har betalt alle forpligtigelser til [finans1] i 2014 via dine bankkonti, de samme bankkonti viser, at du har et væsentligt udsving i dine udgifter til vand, varme og el i 2015.

Vi skønner derfor en yderligere kontant omsætning for 2014 og 2015 på henholdsvis 76.000 kr. og 81.000 kr.

2014

2015

2016

Yderligere kontant omsætning

76.000

81.000

0

I forhold til Danmarks statistik, har vi tilgodeset eventuelle regionale udsving og afvigelser ved, at fastsætte dit privatforbrug til knap 144.000 kr. for årene 2014 og 2015, så dit privatforbrug kommer op på samme niveau som i 2016, hvor du har fået udbetalt løn og pension på i alt 72.759,22 kr. Opgørelse over løn og pension er vedlagt som bilag 4.

Vi har foretaget en opgørelse af omsætning og salgsmoms periodiseret i forhold til, hvilken periode de vedrører, idet der ved periodiseringen er taget udgangspunkt i betalingstidspunktet, som er anset som leveringstidspunkt efter momslovens § 23, således at momstilsvaret kan opgøres og angives i henhold til momslovens § 56 og 57.

Momsgrundlaget er 80 % af de modtagne beløb. Det står i momslovens § 27, stk. 1.

Det samlede modtagne beløb anses at indeholde moms, hvorfor salgsmomsen skal beregnes med 20 % af beløbet.

Vi kan skønne salgsmomsen for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2016 efter opkrævningsloven § 5, stk. 2, idet du ikke har indsendt momsregnskabet.

Vi opgør din samlede momspligtige omsætning således.

2014

Konkret omsætning på bankkonto [...36]

Skønnet omsætning

Omsætning i alt

Omsætning afrundet til hele kr.

Momsbeløbet 20 % af omsætning nedrundet til hele kr.

Omsætning ekskl. moms (omsætning - momsbeløbet)

1. halvår

0,00

38.000

38.000,00

38.000

7.600

30.400

2. halvår

6.000,00

38.000

44.000,00

44.000

8.800

35.200

Total

6.000,00

76.000

82.000,00

82.000

16.400

65.600

2015

1. halvår

18.100,00

40.500

58.600,00

58.600

11.720

46.880

2. halvår

30.000,00

40.500

70.500,00

70.500

14.100

56.400

Total

48.100,00

81.000

129.100,00

129.100

25.820

103.280

2016

1. halvår

3.950,00

0

3.950,00

3.950

790

3.160

2. halvår

4.257,50

0

4.257,50

4.258

851

3.407

Total

8.207,50

0

8.208,50

8.208

1.641

6.567

Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.

Købsmomsen kan fratrækkes i virksomhedens momstilsvar, når de indkøbte varer og ydelser udelukkende er anvendt i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.

Virksomheden har ikke dokumenteret, at betingelserne for fradrag er opfyldt, idet dokumentation for den angivende købsmoms i form af kopi af fakturaer ikke er indsendt. Det følger af momsbekendtgørelsen § 84/82, at virksomheden til dokumentation for købsmoms skal kunne fremlægge faktura.

Vi har derfor ikke godkendt fradrag for købsmoms for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2016.

Købsmoms skønnes efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, til 0 kr., og medfører følgende ændringer:

2014

Godkendt købsmoms

Tidligere angivet købsmoms

Ændring af købsmoms

1. halvår

0

12.109

-12.109

2. halvår

0

12.481

-12.481

Total

0

24.590

-24.590

2015

1. halvår

0

17.434

-17.434

2. halvår

0

16.061

-16.061

Total

0

33.495

-33.495

2016

1. halvår

0

19.804

-19.804

2. halvår

0

8.271

-8.271

Total

0

28.075

-28.075

Du har haft mulighed for fradrag, såfremt du havde indsendt et afstemt regnskab med kontospecifikationer, samt dokumentation for udgifter, inden udløbet af fristen på tidligere fremsendte forslag. Du har ingen dokumentation sendt. Derfor er der ikke godkendt fradrag for købsmoms for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2016.

Vi ændrer virksomhedens moms for perioden den 1. januar 2014 til 31. december 2014, ud over den ordinære ligningsfrist, reglen står i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3. Det er vores opfattelse, at du har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have oplyst din moms korrekt, således at vi har fastsat din moms på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Du burde vide, at der ikke kan fratrækkes moms uden, at kunne dokumentere køb til brug for virksomheden, og at der skal betales moms af omsætning.

Vi opfordrer dig til at indsende dokumentation for dine indsætninger på bankkontiene, såfremt, at beløbende ikke var momspligtige. Du har ikke sendt os nogen dokumentation.

2014

Salgsmoms til betaling

Tilbage betaling af tidligere angivet købsmoms

Samlet moms til indbetaling

1. halvår

7.600

12.109

19.709

2. halvår

8.800

12.481

21.281

Total

16.400

24.590

40.990

2015

1. halvår

11.720

17.434

29.154

2. halvår

14.100

16.061

30.161

Total

25.820

33.495

59.315

2016

1. halvår

790

19.804

20.594

2. halvår

851

8.271

9.122

Total

1.641

28.075

29.716

Moms til betaling udgør i alt for 2014, 2015 og 2016 i kr. 130.021

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger/påstande, som ikke står i sagsfremstillingen:

1.Klagers påstand: Jeg har indsendt alle mine elektroniske bilag i form af mine bankkontoudtog, som Skat vurdere værende ikke fyldestgørende.

Skattestyrelsens udtalelse: Vi har fuldt ud anvendt kontoudtog fra klager til at opgøre den konkrete del af omsætningen. Se i øvrigt pkt. 3.

(...)

4.Klagers påstand: Jeg har solgt ud af mit personlige indbo, som Skat vurdere værende skatte og moms berettiget.

Skattestyrelsens udtalelse: Klager har markeret med håndskrift på kontoudtoget "Indbo [person1][...]" ud for de konkrete indsatte beløb. Der henvises til dokumentet: Bilagsmappe til afgørelsen, bilag 5.

Der stilles samme dokumentationskrav til oplysninger om forhold af evt. betydning for opgørelsen af privatforbruget, som til andre oplysninger ifølge selvangivelsen. Som dokumentation for køb, salg eller bytte af private effekter skal du således f.eks. typisk kunne fremlægge (eksterne) bilag for købet, salget eller bytteforretningen. Der henvises til den juridiske vejledning A.B.5.3.3. og domspraksis SKM2010.773.BR

Denne dokumentation er ikke fremlagt.

Vi vurderer fortsat, at der ikke er tale om skattefrie indtægter ved salg af privat indbo.

(...)

7.Klagers påstand: Skat forhøjer og, løfter uden bevisbyrde min indkomst og moms for 2014- 2015 - 2016.

Skattestyrelsens udtalelse: Konkret opgjort omsætning med baggrund i kontoudtog og opfyldt med et skøn, så rådighedsbeløb til privatforbrug får en passende størrelse. Se i øvrigt pkt. 5.

(...)”

Skattestyrelsen har den 14. oktober 2022 fremsendt en udtalelse på baggrund af det af Skatteankestyrelsen udarbejdede forslag til afgørelse:

”(...)

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse vedr. forhøjelser af klagers momstilsvar for momsperioderne 1. halvår 2015 til og med 2. halvår 2016. Forhøjelserne af klagers momstilsvar er foretaget skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2 og fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Skatteankestyrelsen har indstillet de påklagede forhøjelser for stadfæstet.

Skattestyrelsen er kun delvist enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse vedr. forhøjelser af klagers momstilsvar for momsperioderne 1. halvår 2014 og 2. halvår 2014. Forhøjelserne er foretaget skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2 og fristerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Skattestyrelsen fastholder, i modsætning til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, at forhøjelserne af klagers momstilsvar for begge momsperioder fuldt ud stadfæstes.

Klagesagen vedrører forhøjelser af klagers momstilsvar for den nu ophørte virksomhed [virksomhed1] v/ [person1]. Virksomheden var momsregistreret under CVR-nr. [...1] og afregnede moms halvårligt.

Som det fremgår af s. 2 i den påklagede afgørelse, har klager alene angivet købsmoms i de momsperioder, der er omfattet af klagesagen. Samlet har klager angivet 92.648 kr. i fradragsberettiget købsmoms fra 2014 til 2016 og 0 kr. i salgsmoms.

Til brug for sagens oplysning er sendt flere materialeindkaldelser til klager, hvori efterspørges dokumentation for formuebevægelser og kontoudtog for klagers bankkonti for perioden 1. januar 2014 til 30. juni 2017. Derudover bedes klager indsende momsregnskab, skatteregnskab, bogføring og bilag for klagers virksomhed.

Der modtages ikke momsregnskab, skatteregnskab eller kopi af bilag.

14. november 2017 modtages en række bankkontoudtog, der vedrører årene 2014, 2015 og 2016 fra klager. Resterende bankkontoudtog anmodes indsendt og modtages pr. mail 19. februar 2018. Klager anmodes i forlængelse heraf om yderligere materiale.

Klager ringer 1. marts 2018 og oplyser, at han ikke har yderligere materiale til sagen.

Skønsmæssig ansættelse

Da klagers momstilsvar ikke kan opgøres på grundlag af klagers regnskab, har det været berettiget at ansætte momstilsvaret skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen fastholder i den forbindelse, at den beløbsmæssige forhøjelse af klagers momstilsvar med samlet 130.021 kr. skal stadfæstes. Der henvises til de beløbsmæssige opgørelser i den påklagede afgørelse.

Forhøjelsen af momstilsvaret er for de enkelte momsperioder sammensat ud fra skønnet momspligtig omsætning og ikke godkendte angivne momsfradrag.

Skøn over momspligtig omsætning er foretaget med udgangspunkt i indsætninger på klagers bankkonti, der anses for at udgøre momspligtig omsætning fra klagers virksomhed. Ud fra de modtagne bankkontoudtog er identificeret indsætninger fra virksomheden i momsperioderne 2. halvår 2014 til og med 2. halvår 2016. Henset til klagers lave privatforbrug i 2014 og 2015 er skønnet en yderligere kontantomsætning for momsperioder i 2014 og 2015 jf. fordeling i den påklagede afgørelse s. 7.

Klager har ikke under sagens oprindelige behandling eller under klagebehandling fremlagt dokumentation for momsbelagte udgifter i henhold til momslovens § 37 eller momsbekendtgørelsens § 84 (fra 3. juli 2015 er bestemmelsen flyttet til § 82 jf. bekendtgørelse nr. 808 af 30/06/2015), hvorefter der ikke er mulighed for at indrømme et udokumenteret momsfradrag.

Der er ikke fremlagt nye oplysninger under klagesagens behandling, der efter Skattestyrelsens opfattelse giver anledning til en ændret talmæssig opgørelse.

Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar for momsperioderne 1. og 2. halvår 2014

Momsperioderne 1. halvår 2014 og 2. halvår 2014 er genoptaget efter fristerne i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, da klager er anset for at have handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at angive salgsmoms af momspligtig omsætning og angive købsmoms til fradrag, der er udokumenteret for begge momsperioder.

Det bemærkes, at det er momstilsvaret, som er genoptaget efter § 32. Dette består jf. momslovens § 56, stk. 1 i forskellen mellem salgsmoms og købsmoms for den pågældende momsperiode.

Skattestyrelsen er herefter uenig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, hvori der indstilles, at forhøjelsen af købsmoms i momsperioden 1. halvår 2014 er foretaget indenfor fristerne i § 32, stk. 2, mens forhøjelsen af salgsmoms for samme momsperiode er foretaget udenfor fristerne.

Skattestyrelsen fastholder, at fristerne i § 32, stk. 2 er overholdt for den samlede forhøjelse af klagers momstilsvar for både momsperioden 1. halvår 2014 og for momsperioden 2. halvår 2014.

Ved gennemgang af bankkontoudtag modtaget i perioden fra 14. november 2017 til 19. februar 2018 konstateres ikke indsætninger på klagers konti, der hidrører fra omsætning i 1. halvår 2014 men alene for efterfølgende momsperioder. Det ændrer dog i lighed med SKM2020.155.BR ikke på, at kundskabstidspunktet også for denne momsperiode tidligst er 19. februar 2018. Den omstændighed, at der ved de modtagne bankkontoudtog ikke som sådan fremkom nye oplysninger, kan ikke føre til, at reaktionsfristen allerede begyndte at løbe fra et tidligere tidspunkt.

Forslag til afgørelse af 10. april 2018 og afgørelse af 17. maj 2018 overholder herefter fristerne i § 32, stk. 2.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014 - 2016 skal nedsættes.

Virksomheden har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

  1. Jeg har indsendt alle mine Elektroniske Bilag i form af mine Bankkontoudtog, som Skat vurdere værende ikke fyldestgørende
  1. Jeg har Selvangivet og betalt Restskat 2014 – 2015 – 2016, der er ingen notering i Afgørelse fra Skat for disse indbetalinger.
  1. Jeg har modtaget lån fra min farbror , Skat vurdere lånene som værende skattepligtige gaver.
  1. Jeg har solgt ud af mit personlige indbo, som Skat vurdere værende skatte og moms berettiget.
  2. Jeg har levet af maden i naturen, som Skat vurdere værende ikke muligt og acceptabelt ifølge Danmarks Statistik.
  1. Skat skriver i Selvangivelsen rubrik 301 - 302 -, Fritaget for at opgive Regnskabsoplysninger Begrundelse for Fritagelse, hvis Nettoomsætningen er under 300.000 kr.
  1. Skat forhøjer og, løfter uden Bevisbyrde min indkomst og moms for 2014 – 2015 – 2016.
  2. Skat sender endvidere deres Afgørelse til Gældsstyrelsen inden Klagefristens udløb, med deraf følgende tilskrivelse af renter og gebyrer. Jeg anmoder om nulstilling af denne forretning.
  1. Skat i [by2], sender min sag til vurdering i Skats straffesagsenhed før Skatteankestyrelsen har vurderet den. Jeg anmoder om nulstilling af denne forretning.

(...)”

Retsmøde

Indehaveren fastholdt sin påstand om, at SKATs skønsmæssige forhøjelser af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014, 2015 og 2016 skal nedsættes. Indehaveren gennemgik herefter sine anbringender i overensstemmelse med sine skriftlige indlæg.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med den tidligere udtalelse, at afgørelsen skal stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om der er grundlag for at forhøje virksomhedens salgsmoms med indsætninger på indehaverens og virksomhedens bankkonto og med en yderligere momspligtig omsætning som følge af et uantageligt lavt privatforbrug for indehaveren. Sagen angår endvidere, om virksomheden har dokumenteret det angivne fradrag for købsmoms.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af dagældende momslovs (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013) § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. dagældende momslovs § 4, stk. 1.

Ifølge dagældende momslovs § 46, stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Ifølge dagældende momslovs § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af dagældende momslovs § 55.

Efter dagældende momslovs § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

I medfør af dagældende momslovs § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for købsmoms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Af momsbekendtgørelsens § 84 fremgår, at registrerede virksomheder som dokumentation for købsmoms skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. dagældende opkrævningslovs (lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016) § 5, stk. 2.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at SKAT ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristerne i § 31 kan SKAT foretage en fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at SKAT har foretaget en fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Om der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt, afhænger af en samlet vurdering af den afgiftspligtiges subjektive omstændigheder.

Efter § 32, stk. 2, kan en ekstraordinær ansættelse efter stk. 1 kun foretages, hvis den varsles af skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31. En fastsættelse eller ændring, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal endvidere foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.

Landsskatterettens bemærkninger

Materielt

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnummer 18-0005586 vedrørende forhøjelse af indehaverens resultat af virksomhed i indkomstårene 2014 - 2016 fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje indehaverens skattepligtige indkomst med overskud af virksomhed med henholdsvis 65.600 kr., 103.280 kr. samt 6.567 kr. for indkomstårene 2014 - 2016 på baggrund af konkrete indsætninger på indehaverens og virksomhedens bankkonto og skønnet kontant omsætning som følge af lavt privatforbrug.

Da retten finder, at forhøjelsen af indehaverens skattepligtige indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at SKAT har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet salgsmoms heraf.

Salgsmomsen af ovenstående yderligere omsætning udgør henholdsvis 8.800 kr., 11.720 kr., 14.100 kr., 790 kr. og 851 kr. for afgiftsperioderne 2. halvår 2014 til 2. halvår 2016.

Den del af salgsmomsen, der vedrører skønsmæssig kontantomsætning i virksomheden, er fordelt ligeligt på 2. halvår 2014 til 2. halvår 2015. Retten tiltræder denne fordeling, idet der er lagt vægt på, at forhøjelserne er sket på baggrund af beregnet privatforbrug.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse vedrørende forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 2. halvår 2014 til 2. halvår 2016.

Retten finder endvidere, at virksomheden ikke er berettiget til fradrag for købsmoms, da der ikke er fremlagt fakturaer eller andre afregningsbilag, der dokumenterer, at der har været afholdt faktiske udgifter i virksomheden.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt. ...”.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse vedrørende nedsættelse af virksomhedens købsmoms til 0 kr. for afgiftsperioderne 1. halvår 2014 til 2. halvår 2016. Der er lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation for faktisk afholdte udgifter i virksomheden.

Formelt

Fristen for at afsende varsel om ændring af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. halvår og 2. halvår 2014 udløb henholdsvis den 1. september 2017 og den 1. marts 2018. SKAT har for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014 udsendt forslag til afgørelse den 10. april 2018.

SKATs varsling om ændringer af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014 er dermed foretaget efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister.

SKAT kan derfor kun genoptage momstilsvaret for 1. og 2. halvår 2014, hvis betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4, er opfyldt.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Retten finder, at indehaveren ved at indberette købsmoms, hvortil der ikke kunne dokumenteres køb til brug for virksomheden, har handlet mindst groft uagtsomt. Retten har ved afgørelsen lagt vægt på, at indehaveren ikke har fremsendt dokumentation for den indberettede købsmoms for 1. og 2. halvår 2014.

Retten finder endvidere, at indehaveren ved undladelse af at indberette salgsmoms af de konstaterede bankindsætninger, der udgør omsætning i indehaverens virksomhed, også har handlet mindst groft uagtsomt. Ved afgørelsen har retten lagt vægt på, at indehaveren ikke har indberettet salgsmoms, og at SKAT har forhøjet salgsmoms med henholdsvis 7.600 kr. og 8.800 kr. for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014.

Grundlaget for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3, er således til stede, og SKAT har dermed været berettiget til at foretage ændring af købsmomsen og salgsmomsen for 1. og 2. halvår 2014 efter udløb af de ordinære frister.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt, idet SKATs kundskabstidspunkt er den 23. februar 2018, hvor indehaveren fremsendte samtlige bankkontoudtog. Fristen på 6 måneder er dermed overholdt, idet forslag til afgørelse blev udsendt den 10. april 2018.

Den påklagede afgørelse er dateret den 17. maj 2018, hvilket er inden for 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af momstilsvarene er opfyldt for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014.