Kendelse af 07-06-2019 - indlagt i TaxCons database den 06-07-2019

SKAT har opkrævet klageren 4.983 kr. i told- og afgifter i forbindelse med indførsel af guldsmykker ved klagerens indrejse i Danmark den 6. april 2018 fra Saudi Arabien.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af toldrapport af den 6. april 2018, at klageren samme dag er indrejst til Danmark fra Saudi Arabien via [Egypten]. I den forbindelse blev klageren standset af SKAT ved sin passage gennem den grønne kanal (vedrørende personlig bagage, der ikke skal angives) i [by1] Lufthavn.

Ved en efterfølgende kontrol af klagerens håndbagage konstaterede SKAT, at klageren medbragte to guldarmbånd og en guldhalskæde. Der tre smykker blev opbevaret i samme smykkeæske.

Der er ikke kommet indsigelse mod beregningen.

Klageren har fremlagt erklæring fra sin nabo, hvoraf fremgår:

Jeg bevidner og erklærer på tro og love, at jeg har set [person1] med de to nævnte armebånd på til en fest hjem hos mig før hendes rejse.

[Navn, cpr.-nr. samt adresse udeladt]

Der er endvidere af klageren fremlagt et udateret billede, hvor klageren på billedet bærer to af guldsmykkerne.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet klageren 4.983 kr. i told og importmoms i forbindelse med indførsel af guldsmykker ved klagerens indrejse i Danmark den 6. april 2018 fra Saudi Arabien via [Egypten]. Der foreligger ikke kvitteringer eller anden dokumentation for smykkernes værdi, og SKAT har derfor foretaget beregningen af told og importmoms på baggrund af guldprisen den 6. april 2018, hvorefter guldsmykkerenes samlede værdi blev fastsat til 17.719,13 kr..

SKAT har som begrundelse for afgørelsen bl.a. anført:

”[...]

Sagens faktiske forhold

I forbindelse med din indrejse den 6. april 2018 over [by1] Lufthavn fra Saudi Arabien via [Egypten] blev du opkrævet et told- og afgiftsbeløb på 4.982 kr. for guldsmykker bestående af 2 armbånd og 1 halskæde, som du medbragte ud over den tilladte told- og afgiftsfrie ration.

SKATs begrundelse

I henhold til § 23, stk. 2, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016 (toldlov), har du pligt til at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og de i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom.

Efter § 10, stk. 1, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. septem-ber 2016 (toldlov), opkræver Skat told og afgifter af varer, som ikke er i fri om-sætning i EU’s toldområde og som indføres i det danske toldområde

Efter §§ 119, stk. 1, og 124, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj 2012 om toldbehandling, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit medfører tobaksvarer og spiritus i det anførte omfang.

Efter §§ 120, stk. 1, og 123, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj 2012 om toldbehandling med senere ændringer, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit medfører andre varer omhandlede til en værdi, der ikke overstiger 430 euro (ca. 3.200 kr.)

Told opkræves efter § 2, jf. EU’s retsakter, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016 (toldlov).

Moms opkræves efter § 12 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016 (momslov).

Personens bemærkninger

SKAT har modtaget indsigelse mod det opkrævede beløb. Dette besvaret i særskilt mail kommunikation.

SKATs endelige afgørelse

SKAT fastholder du skal betale told og afgifter, du bedes derfor inden 14 dage fra brevdato betale 4.982 kr. hertil ved brug af vedlagte giroindbetalingskort. Eventuelle krav (f.eks. moms og overskydende skat), som du måtte få på statskassen, vil blive modregnet som et ekstraordinært afdrag.

[...]”

SKAT har i høringssvar anført, at det af klageren fremsendte billede ikke bevisligt er taget i Danmark.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at det opkrævede beløb på 4.938 kr. skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte herfor har klageren anført følgende:

”[...]

Jeg mener, at afgørelsen er forkert, fordi jeg har ejet de to armbånd inden jeg rejste til Saudi Arabien d. 25. marts 2018. Jeg har haft dem udelukkende til personlig brug, hvor jeg kun havde dem på til festlige lejligheder.

Jeg skulle til Saudi Arabien for at besøge min søster samt være med til bryllup, hvilket var årsagen til, at jeg tog mine smykker med. Dog var det kun halsklædet, der var medbragt fra Saudi Arabien. Halsklædet var en gave fra min søster i Saudi Arabien til min datter, som snart bliver student. De to armbånd var mine private armbånd, og de er købt her i Danmark. Da jeg ankom tilbage til Danmark, valgte jeg at lægge de tre smykker i gaveæsken som tilhørte halsklædet. Jeg har prøvet at finde kvitteringer på armbåndene, men jeg havde for længde smidt dem ud. Jeg kan dog alligevel bevise at jeg har ejet dem inden jeg rejste til Saudi Arabien, hvor min nabo kan bevidne, at jeg havde dem på til en fest, som var holdt hos hende i Danmark.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af toldlovens § 2, stk. 1, at varer, der føres ind, transiterer eller føres ud af det danske toldområde, behandles efter EU’s retsakter, herunder EU-Toldkodeksen. Der svares told i henhold til disse retsakter.

Efter artikel 79 stk. 1, litra a i EU-Toldkodeksen, opstår der toldskyld, som følge af en manglende efterlevelse af en af forpligtelserne i toldlovgivningen ved import af ikke-EU-varer i Unionens toldområde. Efter bestemmelsens stk. 3, litra a, er debitor enhver person, som det påhvilede at opfylde de pågældende forpligtelser.

Det fremgår af momslovens § 12, stk. 1, at der betales afgift af varer, der indføres her til landet fra steder uden for EU.

Personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, skal ved indrejsen i det danske toldområde uopfordret standse op for kontrol og i øvrigt standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det. Det fremgår af toldlovens § 23, stk. 1.

Efter bestemmelsens stk. 2, har personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 126, stk. 2, at personer, der ankommer til det danske toldområde fra et tredjeland, har pligt til straks at foretage angivelse til told- og skatteforvaltningen, hvis de medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges.

Efter bestemmelsens stk. 3, skal personer, der ankommer til det danske toldområde, foretage angivelse ved at passere et kontrolområde, som består af 2 kanaler, hvoraf den ene (rød kanal) er mærket ”varer at angive”, og den anden (grøn kanal) er mærket ”ingen varer at angive”, såfremt et sådant kontrolområde er etableret det pågældende ankomststed. Personer, der passerer igennem den grønne kanal, har ved denne handling angivet over for told- og skatteforvaltningen, at de ikke medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges, eller medfører varer, der er undergivet særlige varebestemmelser, jf. § 6, stk. 4.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 120, stk. 1, at rejsende ved indrejse fra tredjeland afgiftsfrit kan medbringe andre varer end de i § 119 omhandlende til en værdi, der ikke overstiger 430 euro.

Det fremgår af toldlovens § 39 stk. 1 nr. 1, at den, der i det danske toldområde indfører eller lader indføre varer, som ikke er i fri omsætning i EU’s toldområde, hæfter for de på varerne hvilende told- og afgiftsbeløb.

Det lægges til grund, at klageren den 6. april 2018 er indrejst fra Saudi Arabien via [Egypten] til [by1] Lufthavn, og at klageren medbragte guldsmykker til en værdi af 17.719 danske kroner. Guldsmykkerne fremstod som nyindkøbte i afrejselandet, og der kunne ikke fremlægges kvitteringer eller anden dokumentation for købet af smykkerne fra klagerens side.

Guldsmykkerne er herefter indført i det danske toldområde, og overskrider beløbsgrænsen for afgiftsfri indførsel af varer efter toldbehandlingsbekendtgørelsens § 120.

Klageren har ikke ved indførelsen af guldsmykkerne efterlevet forpligtelserne i toldlovgivningen ved import af ikke-EU-varer i Unionens toldområde jf. toldbehandlingsbekendtgørelsen §126 stk. 2, idet klageren ved indrejsen passerede den grønne kanal jf. toldbehandlingsbekendtgørelsen § 126 stk. 3.

Landsskatteretten finder videre, at der ikke er fremlagt tilstrækkelig dokumentation i form af kvitteringer eller andet skriftligt bevis for at to af smykkerne blev medbragt fra Danmark til Saudi Arabien og tilbage til Danmark .

Det er således berettiget, at SKAT har opkrævet told og afgifter af de pågældende guldsmykker med i alt 4.983 kr.

Klageren har ikke haft indsigelser til opgørelsen af det opkrævede told- og afgiftsbeløb, hvorfor SKATs afgørelse stadfæstes.