Kendelse af 14-11-2019 - indlagt i TaxCons database den 06-12-2019

Klagen vedrører SKATs opkrævning af 11.025 kr. i afgift som følge af klagerens tinglysning af et skøde med løbenr. 21.03.2018-[...] vedrørende ejerskifte af matrikelnr. [...1], [by1] By, [by2].

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har for perioden 10. december 1998 til 21. marts 2018, i Tingbogen, været registreret som eneadkomsthaver til beboelsesejendommen med matrikelnr. [...1], [by1] By, [by2] (herefter ejendommen).

Den 21. marts 2018 tinglyste klageren et skøde med løbenr. 21.03.2018-[...] (herefter skødet), hvorved der i Tingbogen blev registreret et ejerskifte i form af en overdragelse af halvdelen af ejendommen fra klageren til dennes daværende ægtefælle, [person1]. Købesummen var 1 kr. og handelstypen anført som ”Almindelig fri handel på markedsvilkår”. Som begrundelse for købesummen anførte klageren følgende:

”Min Hustru har ejet 50 % siden køb i 1998

Vi har købt ejendommen sammen tilbage i 1998. Da kun jeg var tilstede ved forhandlingerne med sælger og dennes advokat, hvor dokumenter for overtagelsen grunden blev udfærdiget, er det kun mig som har underskrevet. Dette er koøbt i fællesskab, og min Hustru har siden 1998 hæftet på lige vilkår sammen med mig på alle realkreditlån”

For tinglysningen blev der betalt 1.660 kr. i afgift, idet klageren oplyste, at beregningsgrundlaget for tinglysningsafgiften var et andet:

”VI har siden start ejet ejendommen i fællesskab

Da vi købte selve grunden, blev der lavet skøde på denne hos sælgers advokat og der blev underskrevet samme dag – kun jeg var tilstede, hvorfor min hustru ikke kom på. Alle realkredit lån siden huset blev bygget, hæfter begge parter med hver 50 %

Til betaling af tinglysningsafgift”

SKAT har den 28. juni 2018 tinglyst en påtegning om afgiftsberigtigelse på i alt 12.160 kr. på skødet.

Den offentliggjorte ejendomsværdi pr. 1. oktober 2017 for ejendommen var 4.100.000 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har truffet afgørelse om, at klageren skal betale 10.500 kr. i afgift for tinglysningen af skødet samt yderligere 525 kr. i afgift som følge af manglende betaling i forbindelse med tinglysningen.

Som begrundelse har SKAT anført følgende:

”I denne sag er der tinglyst et ejerskifte af 1/2 af ejendommen, og der skal således betales afgift efter § 4, jf. § 1. Da der foreligger en ikke almindelig fri handel af en enfamiliesejendom, skal afgiften betales efter tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 10.

Afgiften skal således beregnes af 85 % af 1/2 af vurderingen svarende til 1.742.500 kr. da den er højere end købesummen.

Afgiften beregnes herefter således: 0,6 % af 1.742.500 kr. = 10.500 kr. (forhøjet jf. § 2) + 1.660 kr. = 12.160 kr. Ved tinglysningen blev der betalt 1.660 kr. og den skyldige tinglysningsafgift udgør således 10.500 kr.

Da der ikke blev betalt korrekt afgift ved tinglysningen, skal der ligeledes betales en forhøjet afgift på 5 % af det skyldige beløb på 10.500 kr. jf. § 20. Den forhøjede afgift udgør 525 kr.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der alene skal svares 1.660 kr. i afgift for tinglysningen af skødet, idet der ikke er tale om et egentligt ejerskifte.

Til støtte for påstanden har klageren anført følgende:

”Der blev betalt 1.660,00 DKK, hvilket selvfølgelig er o.k., da mit navn skulle tilføjes skødet. En ren formsag.

I har derefter beregnet en yderligere afgift på 10.500,00 for tinglysning af ejerskifte.

I denne sag er der ikke tale om et egentligt ejerskifte, da jeg siden Ejendommen blev bygget har hæftet for halvdelen af gælden (se vedhæftede bilag fra [finans1]), samt betalt halvdelen af afdragene på ejendommen.

Hvis I går 20 år tilbage vil I i jeres filer kunne se, at jeg hvert år har haft fradrag for renterne på Realkreditlånet (samt Boliglånet fra 1999).

Da SKAT har accepteret dette fradrag må det også betyde, at de har accepteret at jeg har ejet halvdelen af ejendommen.

Ydermere bliver man pålagt en yderligere afgift på 525,00 DKK for et beløb, man ikke havde kendskab til”

Landsskatterettens afgørelse

Når der i det følgende henvises til tinglysningsafgiftsloven, er dette en henvisning til den dagældende lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v. med senere ændringer frem til tinglysningstidspunktet.

Følgende fremgår af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 1 og stk. 4-10:

”For tinglysning af ejerskifte af fast ejendom eller andele heraf udgør afgiften 1.660 kr. og 0,6 pct. af afgiftsgrundlaget efter stk. 2 og 4-10. Dette gælder også, hvis ejerskiftet er betinget.

[...]

Stk. 4. Ved ejerskifte af enfamilieshus, flerfamilieshus eller fritidsbolig beregnes afgiften af ejerskiftesummen.

Stk. 5. Et enfamilieshus efter denne lov er en ejendom, der er indrettet med henblik på beboelse af en familie, herunder en parcelejendom eller ejerlejlighed.

Stk. 6. Et flerfamilieshus efter denne lov er en ejendom med flere selvstændige beboelseslejligheder med eget køkken, og hvor hele ejendommen anvendes til beboelse.

Stk. 7. En fritidsbolig efter denne lov er en fast ejendom, der ikke anvendes til helårsbeboelse, herunder en ejerlejlighed eller timeshareandel.

Stk. 8. Ved ejerskifte af de i stk. 4 anførte boliger, hvor boligen anvendes som blandet beboelses- og erhvervsejendom, beregnes afgiften efter stk. 2, 1. pkt.

Stk. 9. Hvis der ved ejerskifte af de i stk. 4 nævnte ejendomme, jf. dog stk. 8, ikke foreligger en ejerskiftesum, hvoraf afgiften kan beregnes, beregnes afgiften af den seneste på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi eller ved ejerskifte af en ideel andel af en ejendom efter stk. 4 af den forholdsmæssige andel heraf. Hvis der ikke foreligger en ejendomsværdi, finder stk. 2, 3. pkt., tilsvarende anvendelse.

Stk. 10. Hvis ejerskifte af en af de i stk. 4 nævnte ejendomme, jf. dog stk. 8, ikke er sket som almindelig fri handel og ejerskiftesummen udgør et beløb, der er mindre end 85 pct. af den seneste på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi, beregnes afgiften af 85 pct. af ejendomsværdien. Ved ejerskifte af en ideel andel af en ejendom efter stk. 4 gælder procentandelen i 1. pkt. den forholdsmæssige andel af ejendomsværdien. Hvis der ikke foreligger en ejendomsværdi, finder stk. 2, 3. pkt., tilsvarende anvendelse.”

Det følger således af bestemmelsen, at der ved tinglysning af et ejerskifte af en beboelsesejendom skal betales henholdsvis 1.660 kr. i fast afgift og 0,6 % af ejerskiftesummen i variabel afgift. Endvidere følger det af bestemmelsen, at såfremt der ikke foreligger en ejerskiftesum, skal den variable afgift beregnes på baggrund af den senest offentliggjorte eller meddelte ejendomsværdi, når en sådan foreligger. Hvor ejerskiftet ikke er sket som almindelig fri handel beregnes tinglysningsafgiften af 85 % af ejendomsværdien.

Imidlertid vil der være tilfælde, hvor der alene skal betales en fast afgift på 1.660 kr., eller hvor tinglysningen som sådan er afgiftsfri. Dette følger bl.a. af tinglysningsafgiftslovens § 7:

”§ 7. For andre tinglysninger, der ikke er omfattet af §§ 4- 6 a, udgør afgiften 1.660 kr., jf. dog § 8.

Stk. 2. Udløser anmeldelsen tinglysning af flere rettigheder på en eller flere faste ejendomme eller i flere løsøregenstande m.v., udgør afgiften i alt 1.660 kr. for hver rettighedstype.

Stk. 3. Udløser anmeldelsen tinglysning af navne- og adresseændringer, udgør afgiften 1.660 kr. Dette gælder dog ikke, hvis anmeldelsen alene er begrundet i, at en af parterne, eller den, som skal modtage meddelelser om pantet, selv skifter navn eller ændrer adresse, uden at der sker et identitetsskift.”

Herudover fremgår det af tinglysningsafgiftslovens § 16, stk. 1, at afgiftspligten indtræder ved anmeldelsen til tinglysning. Landsskatteretten bemærker i den henseende, at tinglysningsafgiften er en transaktionsbaseret afgift, som knytter sig til den faktiske behandling af dokumenter omfattet af tinglysningsafgiftsloven.

Retten finder med henvisning til skødet, at der er tinglyst et ejerskifte af ejendommen den 21. marts 2018. Det følger således af tinglysningsafgiftsloven, at der skal svares afgift til statskassen efter tinglysningsafgiftslovens § 4.

Klageren har anført, at der ikke er tale om et egentligt ejerskifte, idet [person1] har hæftet for halvdelen af gælden i ejendommen i 20 år.

Retten finder imidlertid ikke, at tinglysningen af ejerskiftet den 21. marts 2018 kan anses som en navneændring i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 7, stk. 3. Retten finder i øvrigt ikke, at der er grundlag for at anvende principperne i bestemmelsen analogt på den konkrete situation.

Ved tinglysningen af ejerskiftet af ejendommen blev købesummen angivet til 1 kr., og sælger og køber i henhold til skødet var på tinglysningstidspunktet ægtefæller. Det følger således af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 10, at tinglysningsafgiften skal beregnes på baggrund af 85 % af den senest offentliggjorte eller meddelte ejendomsværdi. Da ejendomsværdien pr. 1. oktober 2017 var 4.100.000 kr., og da der blev tinglyst et ejerskifte af halvdelen af ejendommen, finder retten, at afgiftsgrundlaget for den variable afgift i nærværende sag udgør 1.742.500 kr.

Af disse grunde finder retten derfor, at der ved tinglysningen af skødet skal svares i alt 12.160 kr. (1.660 kr. + 0,6 % af 1.742.500 kr. (oprundet, jf. tinglysningsafgiftslovens § 2)) i afgift til statskassen.

Retten bemærker i øvrigt, at beregning og indbetaling af tinglysningsafgiften i nærværende sag påhviler klageren, jf. tinglysningsafgiftslovens § 18, stk. 1. Da klageren således først har betalt tinglysningsafgiften den 28. juni 2018, finder retten, at SKAT med rette har forhøjet afgiften efter tinglysningsafgiftslovens § 20, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse af 28. juni 2018 om opkrævning af tinglysningsafgift inkl. forhøjelse på i alt 11.025 kr.