Kendelse af 08-12-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-01-2023

Journalnr. 18-0004487

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2014

Momstilsvar 1. halvår

Momstilsvar 2. halvår

26.213 kr.

97.487 kr.

-8.883 kr.

46.745 kr.

34.228 kr.

64.467 kr.

Afgiftsperioden 2015

Momstilsvar 1. halvår

Momstilsvar 2. halvår

88.779 kr.

13.791 kr.

35.824 kr.

-1.005 kr.

57.957 kr.

8.342 kr.

Afgiftsperioden 2016

Momstilsvar 2. halvår

0 kr.

-25.140 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at indehaveren har været registreret med virksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomhedens startdato var den 1. juli 2012, og virksomhedens ophørsdato var den 10. oktober 2016. Virksomheden var registreret under branchekode: 631200 Webportaler.

Af indehaverens personlige skatteoplysninger fremgår, at indehaveren har modtaget arbejdsløshedsunderstøttelse og dagpenge på i alt 192.499 kr. i indkomståret 2014 og 105.037 kr. i indkomståret 2015. Indehaveren har ikke selvangivet resultat af virksomhed i indkomstårene 2014 og 2015.

Virksomheden har i afgiftsperioderne 1. halvår 2014 - 2. halvår 2015 og 2. halvår 2016 foretaget følgende momsangivelser:

Periode

Udgående moms

Indgående moms

Momstilsvar

1. januar til 30. juni 2014

26.213

56.573

-30.360

1. juli til 31. december 2014

79.736

103.165

-23.429

1. januar til 30. juni 2015

62.552

85.160

-22.608

1. juli til 31. december 2015

0

0

0

1. juli til 31. december 2016

0

25.140

-25.140

SKAT anmodede den 12. januar 2017 virksomheden om indsendelse af materiale vedrørende afgiftsperioden 2. halvår 2016.

Den 14. januar 2017 modtog SKAT følgende mail inklusive en byretsdom af 11. maj 2016 fra en person ved navn [person2]:

”(...)

Jeg har modtaget dit brev hvor du beder om yderligere oplysninger.

Momsopgørelsen har udelukkende sammenhæng med en tabt retssag.

Regnskab m.v. er for længst afsluttet, og firmaet lukket.

Desværre lagde [virksomhed2] sag an efter lukning for at forsøge at kradse nogle regninger ind, som jeg ikke var enig at jeg skulle betale.

Retten i [by1] gav desværre [virksomhed2] ret, og jeg blev dømt til at betale:

kr. 107.699,25 til [virksomhed2]

kr. 18.000,00 i sagsomkostninger.

Momsen af de pågældende beløb er på:

Kr. 25.140,00 kr.

Jeg har vedhæftet dommen, og du kan se beløbene på side 11 – 12.

(...)”

Af byretsdommen fremgår bl.a., at indehaveren har solgt for mellem 50.000 kr. og 70.000 kr. om måneden i sin virksomhed, at virksomheden har været drevet i 18 måneder, og at virksomheden er solgt pr. 15. juni 2015 til [virksomhed3] med overtagelse af domæne og varelager. Købsprisen er aftalt til kontant betaling på 325.000 kr.

Den 19. januar 2017 anmodede SKAT virksomheden om yderligere materiale for 2. halvår 2016. SKAT meddelte endvidere, at SKAT afventede udbetaling af virksomhedens momstilgodehavende på 25.140 kr.

SKAT modtog den 20. januar 2017 følgende mail fra [person2]:

”(...)

Jeg har modtaget dit brev af 19.1.2017 hvor du beder om yderligere oplysninger for perioden 1.7.2016 – 31.12.2016

Der er ikke anden aktivitet i firmaet i den pågældende periode end retssagen, og momsopgørelsen har udelukkende sammenhæng med den tabte sag.

Regnskabet m.v. er for længst afsluttet, og firmaet lukket.

Som en konsekvens af at firmaet er lukket, er firmaets bankkonto slettet af banken.

Jeg vil derfor bede dig om at overføre beløbet til dette kontonummer i stedet:

[finans1]

Reg. Nr. [...]

Kontonr. [...52]

(...)”

SKAT anmodede ved brev af 20. marts 2017 indehaveren om virksomhedens balancer, resultatopgørelser, kontospecifikationer, regnskabsbilag og kontoudtog fra virksomhedens pengeinstitutter for indkomstårene 2013-2016.

Da SKAT ikke, trods påmindelser herom, modtog virksomhedens regnskabsmateriale, rekvirerede SKAT bankkontoudskrifter af virksomhedens bankkonti hos [finans2] og [finans1].

Den 21. juli 2017 modtog SKAT kontoudtog fra [finans2] for perioden 1. januar - 31. december 2014.

Den 19. september 2017 modtog SKAT kontoudtog fra [finans1] for perioden 18. september 2014 - 31. december 2015.

Efter gennemgang af kontoudskrifterne udarbejdede SKAT et skema med alle indbetalinger på virksomhedens bankkonti [...77] i [finans2] og [...44] i [finans1]. SKAT konstaterede på virksomhedens bankkonto i [finans2] 52 posteringer af indbetalinger på i alt 36.642 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2014 og 8.134 kr. for afgiftsperioden 2. halvår 2014. Endvidere konstaterede SKAT på virksomhedens bankkonto i [finans1] 1.470 posteringer af indbetalinger på i alt 312.344 kr., 388.083 kr. og 68.956 kr. vedrørende henholdsvis afgiftsperioderne 2. halvår 2014, 1. halvår 2015 og 2. halvår 2015.

SKATs skønsmæssige ansættelse af virksomhedens udgående moms og indgående moms

SKAT har godkendt virksomhedens angivelser af udgående moms for 1. halvår 2014, 2. halvår 2014 og 1. halvår 2015 med henholdsvis 26.213 kr., 79.736 kr. og 62.552 kr.

På baggrund af bankindsætninger på virksomhedens bankkonto i [finans1] har SKAT for 2. halvår 2015 henført 55.164 kr. ekskl. moms til virksomhedens omsætning, hvor den udgående moms udgør 13.791 kr.

SKAT har ikke godkendt udokumenterede angivelser af virksomhedens indgående moms på i alt 270.038 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2014 - 1. halvår 2015 og 2. halvår 2016.

SKAT har i forbindelse med gennemgangen af virksomhedens bankkonto i [finans1] opgjort virksomhedens varekøb i andre EU-lande til at udgøre i alt 71.007 kr. og 104.909 kr. for henholdsvis afgiftsperioderne 2. halvår 2014 og 1. halvår 2015. SKAT har således henført beløbene i rubrik A-varer på momsangivelsen, ligesom SKAT har henført 17.751 kr. og 26.227 kr. som erhvervelsesmoms for henholdsvis afgiftsperioderne 2. halvår 2014 og 2. halvår 2015.

SKAT sendte agterskrivelse den 8. marts 2018, af hvilken det fremgår, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 327.807 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2014 - 2. halvår 2016. Den endelige afgørelse blev fremsendt den 20. april 2018.

Virksomhedens fremlagte regnskabsmateriale

Virksomhedens repræsentant har i forbindelse med klagesagen fremlagt en rekonstrueret bogføring i form af kontokort og med baggrund heri udarbejdede saldobalancer og momsopgørelser for perioden 21. marts 2014 - 3. august 2015. Der er endvidere fremlagt en række underbilag på afholdte udgifter i virksomheden.

Repræsentanten har til Skatteankestyrelsen oplyst, at manglende bogføring i perioden 1. januar - 20. marts 2014 beror på, at virksomheden ikke har været i drift i denne periode, og at indehaveren først erhververede webshoppen den 21. marts 2014.

Ifølge saldobalancerne har virksomheden et underskud før renter på 212.395 kr. i indkomståret 2014 og et overskud før renter på 216.971 kr. i indkomståret 2015. Virksomhedens resultat for afgiftsperioderne 1. halvår 2014 - 2. halvår 2015 fordeler sig således:

Konto-nr.

Kontotekst*

1. halvår 2014

2. halvår 2014

1. halvår 2015

2. halvår 2015

1010

Salg af varer/ydelser m/moms

108.718

351.882

250.207

-501

1020

Salg af varer til udland

5.457

1030

Salg til kunder u/moms (fragt)

11.166

39.739

31.742

1050

Salg af webshop (uden moms)

275.000

Omsætning i alt

119.884

391.621

562.406

-501

1312

Direkte omkostninger (uden bilag)

-138

1314

Direkte omkostninger varer u/moms inden for EU [...] (med bilag)

-86.412

-212.464

-123.715

1340

Emballage omkostninger (med bilag)

-1.214

1342

Emballage omkostninger (uden bilag)

-500

-4.923

1350

Køb webshop m/moms (med bilag)

-124.000

1360

Salg af varelager

50.000

Direkte omkostninger i alt

-210.912

-217.387

-75.067

0

2800

Annoncer og reklame (med bilag)

-9.245

-131.706

-67.543

-2.903

2802

Annoncer og reklame (uden bilag)

-13.600

-21.904

-72.511

Salgs og rejseomkostninger

-22.845

-153.610

-140.054

-2.903

3550

Kontoartikler og tryksager (uden bilag)

-14.363

-21.999

-26.838

-108

3606

Edb-udgifter / software (uden bilag)

-1.861

-4.977

-5.346

3619

Telefon (uden bilag)

-649

3620

Telefon (med bilag)

-2.012

-1.221

-2.462

-505

3627

Porto og gebyrer (uden bilag)

-320

-18.408

3628

Porto og gebyrer (med bilag)

-10.367

-43.222

-59.870

-10.600

3630

Porto m/moms (med bilag)

-48

-348

-312

3640

Revisor (med bilag)

-8.000

3650

Forsikringer

-12.220

Administrationsomkostninger

-28.971

-90.175

-95.477

-31.433

Resultat før renter

-142.844

-69.551

251.808

-34.837

*Kontoteksterne er direkte afskrevet fra de fremlagte kontokort med tilhørende saldobalancer.

Virksomhedens saldobalancer viser, at virksomheden for afgiftsperioden 1. halvår 2014 - 2. halvår 2015 under omsætningsaktiver har medtaget virksomhedens bankkonto i [finans1]. Virksomheden har endvidere for afgiftsperioden 1. halvår - 2. halvår 2015 under omsætningsaktiver medtaget bankkonto [...36] i [finans1].

I virksomhedens saldobalancer for 2014 og 2015 er der indledningsvis anført følgende tekst:

” (NB! Indeholder muligvis ikke-bogførte posteringer i kassekladderne.)”

Repræsentanten har opgjort virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. halvår 2014 - 2. halvår 2015 således:

1. halvår 2014

2. halvår 2014

1. halvår 2015

2. halvår 2015

Udgående moms

27.179

87.971

62.551

-125

Moms af EU-varekøb

21.603

53.116

30.929

0

Indgående moms - inkl. moms af EU-varekøb

57.665

94.342

57.656

880

Moms Netto

-8.883

46.745

35.824

-1.005

Ifølge registreringerne i kontokortene er følgende samlede beløb i de enkelte bogføringskonti udgangspunktet for afregningen af virksomhedens momstilsvar:

Konto-nr.

Kontotekst

1. halvår 2014

2. halvår 2014

1. halvår 2015

2. halvår 2015

1010

Salg af varer/ydelser m/moms

108.718

351.882

250.207

-501

1312

Direkte omkostninger (uden bilag)

-138

1314

Direkte omkostninger varer u/moms inden for EU [...] (med bilag)

-86.412

-212.464

-123.715

1340

Emballage omkostninger (med bilag)

-1.214

1342

Emballage omkostninger (uden bilag)

-500

-4.923

1350

Køb webshop m/moms (med bilag)

-124.000

2800

Annoncer og reklame (med bilag)

-9.245

-131.706

-67.543

-2.903

2802

Annoncer og reklame (uden bilag)

-800

-18.777

-8.496

3550

Kontoartikler og tryksager (uden bilag)

-5.782

-2.955

-20.750

-108

3606

Edb-udgifter / software (uden bilag)

-1.861

-4.977

-5.346

3619

Telefon (uden bilag)

-649

3620

Telefon (med bilag)

-2.012

-1.221

-2.462

-505

3630

Porto m/moms (med bilag)

-48

-348

-312

Samlede udgifter til momsfradrag

-230.660

-377.371

-230.625

-3.516

Regnskabsbilag

Skatteankestyrelsen har foretaget stikprøvekontrol på 20 % ud af 331 fremlagte underbilag på afholdte udgifter i virksomheden. Kontrollen har været baseret på sammenholdelse af bilagene med bogføringen i kontokortene og pengestrømmen på virksomhedens bankkonti i [finans2] og [finans1]. Kontrollen har vist, at der er sammenhæng mellem de fremlagte udgiftsbilag, bogføringen i kontokortene og pengestrømmen på virksomhedens bankkonto i [finans1] i perioden 18. september 2014 og frem til den 3. august 2015.

I forbindelse med kontrollen har Skatteankestyrelsen konstateret, at der ikke for perioden 21. marts til og med 17. september 2014 er fremlagt kontoudskrifter fra virksomhedens bankkonto i [finans1]. De fremlagte underbilag på afholdte udgifter for denne periode er i overensstemmelse med posteringstekst og bogføringsbeløb i kontokortet.

Der er under bogføringskonto 1350 Køb webshop m/moms (med bilag) bogført 124.000 kr. Indehaveren har fremlagt en ikke-underskrevet købsaftale, hvoraf det fremgår, at webbutikken [...dk] overdrages til indehaverens virksomhed den 23. marts 2014. Indehaveren har ikke fremlagt et kontoudskrift fra banken på pengestrømmen i forbindelse med købet.

Skatteankestyrelsen har konstateret, at i perioden fra den 16. juni 2015 og frem til den 5. august 2015 er der foretaget indbetalinger på virksomhedens bankkonto i [finans1], som ikke er indtægtsført i virksomheden. Der foreligger endvidere ikke oplysninger om, at bankindbetalingerne udgør anden personlig indkomst og er undtaget momspligten. De samlede indbetalinger på virksomhedens bankkonto udgør således:

Periode

Beløb inkl. moms

Beløb ekskl. moms

Moms

16. juni – 30. juni 2015

26.923

21.539

5.385

1. juli – 31. juli 2015

45.619

36.495

9.124

1. august – 31. august 2015

731

584

146

I alt

73.273

58.618

14.655

Det fremgår af virksomhedens kontokort, at indehaveren for perioden 16. juni - 3. august 2015 har fratrukket udgifter i virksomheden, og at bankkontoen 5820 i bogføringen er afstemt med virksomhedens bankkontoudtog i [finans1] med en regulering på 60.560 kr. pr. 3. august 2015. Beløbet er i bogføringen modposteret på mellemregningskontoen 6135. Repræsentanten har til Skatteankestyrelsen oplyst, at årsagen til den manglende indtægtsføring for perioden er, at virksomheden blev afhændet pr. 15. juni 2015.

Skatteankestyrelsen har den 6. juli 2022 anmodet Skattestyrelsen om en udtalelse til Skatteankestyrelsens kontorindstilling.

Skattestyrelsen har i udtalelsen af 20. juli 2022 anført, at klageren ikke har registreret ansatte i virksomheden, og at klageren ikke ved fremlæggelse af fakturaer har dokumenteret, at klagerens afholdte udgifter til to telefonnumre (tlf. nr. 28880321 og 31580321) udelukkende har været anvendt til erhvervsmæssig brug i virksomheden. Som konsekvens heraf kan der ikke godkendes fradrag for 50 % af indgående moms på den del af udgiften, der vedrører telefon. Skattestyrelsen har den baggrund opgjort klagerens indgående afgift (købsmoms) vedrørende telefonudgifterne for 1. halvår 2014, 2. halvår 2014, 1. halvår 2015 og 2. halvår 2015 til henholdsvis 202 kr., 153 kr., 229 kr. og 77 kr.

Øvrige oplysninger

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] behandlet SKATs ændringer af indehaverens skattepligtige resultat af virksomheden for indkomstårene 2014 og 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har for afgiftsperioderne 1. halvår 2014, 2. halvår 2014, 1. halvår 2015, 2. halvår 2015 og 2. halvår 2016 forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 56.573 kr., 120.916 kr., 111.387 kr., 13.791 kr. og 25.140 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”Afgørelse: Vi har ændret din moms og skat

SKAT har bedt om at se dit regnskabsmateriale, og vi har gennemgået den moms, du har angivet for perioden 1. januar 2014 - 31. december 2016, og den indkomst, du har selvangivet for 2013-2016.

Resultatet er, at du skal betale 327.807 kr. mere i moms, og at din indkomst bliver ændret med i alt 1.054.168 kr.

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på regnskabsmaterialet igen.

SKATs ændringer

Moms

Periode 1. januar – 30. juni 2014

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

26.213 kr.

26.213 kr.

0 kr.

Købsmoms

56.573 kr.

0 kr.

56.573 kr.

Momstilsvar

- 30.360 kr.

26.213 kr.

56.573 kr.

Periode 1. juli – 31. december 2014

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

79.736 kr.

79.736 kr.

0 kr.

Moms af varekøb m.v. i udlandet (EU)

0 kr.

17.751 kr.

17.751 kr.

Købsmoms

103.165 kr.

0 kr.

103.165 kr.

Momstilsvar

- 23.429 kr.

97.487 kr.

120.916 kr.

Rubrik A – varer. Værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande ændres til 71.007 kr.

Periode 1. januar – 30. juni 2015

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

62.552 kr.

62.552 kr.

0 kr.

Moms af varekøb m.v. i udlandet (EU)

0 kr.

26.227 kr.

26.227 kr.

Købsmoms

85.160 kr.

0 kr.

85.160 kr.

Momstilsvar

- 22.608 kr.

62.552 kr.

111.387 kr.

Rubrik A – varer. Værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande ændres til 104.909 kr.

Periode 1. juli – 31. december 2015

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

0 kr.

13.791 kr.

13.791 kr.

Købsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Momstilsvar

0 kr.

13.791 kr.

13.791 kr.

Periode 1. juli – 31. december 2016

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

0 kr.

0 kr.

-

Købsmoms

25.140 kr.

0 kr.

25.140 kr.

Momstilsvar

- 25.140 kr.

0 kr.

25.140 kr.

Samlet ændring af momstilsvaret udgør 327.807 kr.

(...)

1.1. Sagens faktiske forhold

(...)

Vi har ønsket at gennemgå regnskabsmaterialet for perioden, fordi registrerede virksomheder skal dokumentere købsmomsen med faktura, bilag eller lignende.

Vi har endvidere startet sagen med baggrund i Byretten i [by1]s dom af 11. maj 2016.

Virksomheden har indsendt dommen som dokumentation for den negative moms for 2. halvår 2016 på 25.140 kr.

(...)

Købsprisen er sammensat som et beløb for virksomheden på 275.000 kr. og et varelager til overtagelse til indkøbspris efter optælling til ca. 60.000 – 70.000 kr.

Det er endvidere bestemt i salgsaftalen, at efter en lageroptælling betales/tilbageføres evt. restbeløb. Dvs. så reguleres den aftalte kontante betaling på 325.000 kr.

Af den indsendte dom fra byretten i [by1] fremgår det på side 6, at virksomheden har været drevet i 18 måneder. Det må antages, at disse 18 måneder løber fra inden salgsaftalen af forretningen den 15.06.2015, hvorfor driften har været fra omkring december 2013.

[person3], der driver [virksomhed3], der har købt virksomheden, har udtalt i retten, at han forhandlede købet med [person2], men det var [person1], der underskrev papirerne.

Forklaringerne i retten er givet under strafansvar.

Den 5. januar 2017 modtager vi en negativ momsangivelse på 25.140 kr. for 2. halvår 2016.

(...)

1.4 SKATs bemærkninger og begrundelse

Registrerede virksomheder, der ønsker fradrag for købsmoms efter momslovens § 37 - § 41a, skal dokumentere købsmomsen med faktura, afregningsbilag eller lignende. Se momsbekendtgørelsens § 82.

Efter momslovens § 55 skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for vores kontrol med afgiftens berigtigelse.

Registrerede virksomheder skal efter momslovens § 74, stk. 4, jf. stk. 1, udlevere regnskabsmaterialet til SKAT, når SKAT anmoder herom. Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan SKAT ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

SKAT har indkaldt kontoudtog i dine banker for følgende konti:

[finans1]:

[...36], [...44] og [...52].

[finans2]:

[...77]

Efter en gennemgang af de enkle kontoudtog, er det SKATs opfattelse, at din virksomhed har benyttet konto [...44] i [finans1] og kontoen i [finans2] til erhvervsmæssige formål.

Af kontiene ses en stor aktivitet af indsætninger og udbetalinger.

Af bilag 1, vedlagt forslag om ændring af skat og moms af 8. marts 2018 fremgår, alle indbetalingerne til kontoen.

Vi har antaget, at de indsatte beløb med en posteringstekst på kontoen i [finans1], som f.eks. den 18. september 2014, DK-IND17.09 Reference [...67] (beløb 386,00 kr.), vedrører salg i din virksomhed.

Der er tale om i alt 1.470 posteringer af indbetalinger i perioden 2014 – 2015 i [finans1] og i alt 52 posteringer af indbetalinger i [finans2].

Vi anser de resterende kontoudtog for, at være private og din virksomhed uvedkommende.

Vi skal dog bemærke, at det fremgår af kontonummer [...52], at du den 15. juni 2015 har modtaget 325.000 kr. for salg af domænet [...dk].

Mere herom nedenfor under punkt 2.

Ifølge dine kontoudtog kan der opgøres et samlet køb i perioden 1. januar 2014 – 31. december 2015 på 645.333 kr. Se bilag 4 vedlagt forslag om ændring af skat og moms af 8. marts 2018.

Momsen af dette køb kan opgøres til 672.065 kr. (645.333 kr. ifølge kontoudtogene fra [finans1] og 26.732 kr. ifølge kontoudtogene fra [finans2]).

Købsmomsen kan opgøres til 134.413 kr. (20 % af 672.065 kr.).

Der er i perioden fra 1. januar 2014 – 31. december 2015 angivet købsmoms for i alt 244.898 kr.

Der er dermed afløftet 110.485 kr. (244.898 kr. – 134.413 kr.) for meget i købsmoms i forhold til det beløb, der kan opgøres med baggrund i kontoudtogene.

Det skal også tages i betragtning, at der i perioden er et køb af varer i EU på i alt 175.916,55 kr. Se bilag 3 vedlagt forslag om ændring af skat og moms af 8. marts 2018.

Dette køb i EU indgår i købet opgjort til 672.065 kr. ifølge kontoudtogene.

Det fremgår af momslovens § 11, stk. 1, at der skal betales moms af erhvervelser fra andre EU-lande, når sælgeren er en virksomhed registreret for merværdiafgift og erhververen er en afgiftspligtig person m.v.

Med baggrund i de foreliggende oplysninger, er det derfor SKATs opfattelse, at der skal betales erhvervelsesmoms af købene i andre EU-lande, jf. kontoopgørelserne.

EU-købene, der skal angives i rubrik A på momsangivelsen og erhvervelsesmomsen kan herefter opgøres til disse beløb:

2. halvår 2014

1. halvår 2015

I alt

EU-køb

71.007 kr.

104.909 kr.

175.916 kr.

EU-moms (25 %)

17.751 kr.

26.227 kr.

43.979 kr.

Virksomheden har fradrag for købene i samme omfang, der er fradrag for moms efter momslovens § 37, stk. 1.

Da virksomheden ikke har fremsendt regnskabet og de underliggende bilag, der kan dokumentere købsmomsen, ændrer vi købsmomsen til 0 kr. både for købene i Danmark og i udlandet.

Som dokumentation for købsmomsen for 2. halvår 2016 har du vedlagt Byretten i [by1]s dom, hvoraf fremgår, at du skal betale 107.699,25 kr. til [virksomhed2] og 18.000,00 kr. i sagsomkostninger. Du beregner momsen heraf til 25.140 kr.

Du har kun indsendt dommen fra Byretten i [by1] og ikke en faktura.

Dommen fra Byretten kan ikke betragtes som en faktura. Alene af denne grund kan der ikke godkendes fradrag for den angivne købsmoms i 2. halvår 2016, jf. momsbekendtgørelsens § 82 og momslovens § 37, stk. 1.

2. Vi ændrer ikke på virksomhedens salgsmoms.

Af bilag 1 og 2, vedlagt forslag om ændring af skat og moms af 8. marts 2018, fremgår salgene opgjort med baggrund i de konstaterede indsætninger i banken i perioden 2014 – 2015.

Salgsmomsen er opgjort med baggrund i disse indsætninger som 20 % af det indsatte beløb.

Den beregnede salgsmoms med baggrund i dine kontoudtog er holdt op imod den angivne salgsmoms. Som følge heraf er der konstateret følgende differencer i forhold til den angivne salgsmoms:

1. halvår 2014

2. halvår 2014

1. halvår 2015

2. halvår 2015

I alt

- 18.885 kr.

- 15.640 kr.

15.065 kr.

13.791 kr.

- 5.669 kr.

For meget angivet

For meget angivet

For lidt angivet

For lidt angivet

For meget angivet

Idet SKAT lægger til grund, at der har været en omsætning, der modsvarer den angivne salgsmoms efter momslovens § 56 stk. 2, skal du betale den salgsmoms, du har angivet. Vi ændrer derfor ikke på den angivne salgsmoms.

Dette begrundes også med, at vi ikke har modtaget regnskab eller andet bilagsmateriale, der kan afkræfte, at der har været salg udover de beløb, der er indsat i din bank.

Vi forhøjer dog salgsmomsen for 2. kvartal 2015, idet vi har konstateret et salg i denne periode på 13.791 kr.

Virksomheden har ikke angivet noget salg i perioden, idet der er angivet moms med 0 kr.

SKAT ændrer herefter din moms således:

Periode 1. januar – 30. juni 2014

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

26.213 kr.

26.213 kr.

0 kr.

Købsmoms

56.573 kr.

0 kr.

56.573 kr.

Momstilsvar

- 30.360 kr.

26.213 kr.

56.573 kr.

Periode 1. juli – 31. december 2014

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

79.736 kr.

79.736 kr.

0 kr.

Moms af varekøb m.v. i udlandet (EU)

0 kr.

17.751 kr.

17.751 kr.

Købsmoms

103.165 kr.

0 kr.

103.165 kr.

Momstilsvar

- 23.429 kr.

97.487 kr.

120.916 kr.

Rubrik A – varer. Værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande ændres til 71.007 kr.

Periode 1. januar – 30. juni 2015

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

62.552 kr.

62.552 kr.

0 kr.

Moms af varekøb m.v. i udlandet (EU)

0 kr.

26.227 kr.

26.227 kr.

Købsmoms

85.160 kr.

0 kr.

85.160 kr.

Momstilsvar

- 22.608 kr.

62.552 kr.

111.387 kr.

Rubrik A – varer. Værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande ændres til 104.909 kr.

Periode 1. juli – 31. december 2015

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

0 kr.

13.791 kr.

13.791 kr.

Købsmoms

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Momstilsvar

0 kr.

13.791 kr.

13.791 kr.

Periode 1. juli – 31. december 2016

Angivet

Ændres til

Difference

Salgsmoms

0 kr.

0 kr.

-

Købsmoms

25.140 kr.

0 kr.

25.140 kr.

Momstilsvar

- 25.140 kr.

0 kr.

25.140 kr.

Samlet ændring af momstilsvaret udgør 327.807 kr.

(...)”

Skattestyrelsen har i udtalelse af 28. juni 2019 anført følgende:

”(...)

Vi har modtaget bilagsmateriale fra diverse leverandører m.v. samt en rekonstrueret bogføring og med baggrund heri udarbejdede saldobalancer, der viser et underskud for 2014 på 212.395,58 kr. og et overskud for 2015 på 216.970,92 kr.

Momsregnskabet udviser, at der pr. 31. december 2015 skyldtes 125.999 kr. i moms.

Som det fremgår af afgørelsen for 2014 og 2015, så havde vi ikke dette materiale, da vi lavede afgørelsen om ændring af skat og moms.

Skattestyrelsen har set det indsendte materiale uden dog, at have gennemgået dette detaljeret.

Vi har bemærket, at bogføringen er foretaget med baggrund i det foreliggende materiale samt at banken i bogføringen kan afstemmes med de indberettede ultimo saldi af banken til Skattestyrelsen for 2014 og 2015 på de angivne bankkonti.

Vi har endvidere bemærket, at omsætningen før moms angivet i saldobalancen for 2014 og 2015 totalt set overstiger den opgjorte omsætning i Skattestyrelsens afgørelse om ændring af skat og moms for indkomstårene. I den forbindelse har vi også bemærket, at den samlede salgssum for webshoppen på 325.000 kr. er medregnet i saldobalancen.

Det er dog vores opfattelse, at det ikke på det foreliggende grundlag, er muligt, at efterprøve fradragene for posteringerne på flere konti i saldobalancen, idet disse er bogført uden bilag, her kan f.eks. nævnes konto 3550 - Kontorartikler og tryksager (uden bilag). Det er ikke muligt, at få fradrag for udgifter" der ikke er dokumenteret, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

Skatteankestyrelsens opmærksomhed henledes i den forbindelse på den bogførte og fratrukne udgift skatte- og momsmæssigt på 8.000 kr. ekskl. moms på konto 3550 (Kontorartikler og tryksager uden bilag). Beløbet er bogført den 9. februar 2015 og bogføringsteksten er "[...]". Bilagsnummeret er 54. En søgning her på Internettet viser, at denne virksomhed sælger bl.a. Robotstøvsugere, Robotplæneklippere og Ismaskiner. Det er på dette grundlag tvivlsomt om, der kan gives fradrag for udgiften i klagers virksomhed.

(...)”

Skattestyrelsen har i en udtalelse af 20. juli 2022 anført følgende til Skatteankestyrelsens kontorindstilling:

”(...)

Skattestyrelsen er overvejende enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der med baggrund i materiale fremlagt af klager under klagesagen, indstiller den foretagne skønsmæssige forhøjelse nedsat fra 302.667 kr. til 251.442 kr. For de af Skatteankestyrelsen indstillede momsfradrag vedrørende udgifter til telefoni, er der dog efter Skattestyrelsens opfattelse ikke fremlagt dokumentation for, at der er tale om udgifter, der udelukkende er anvendt til brug for klagers momspligtige virksomhed, hvorfor fradraget er omfattet af momslovens § 38, stk. 2 (delvist momsfradrag ud fra skøn) og ikke § 37 (100 %), hvorfor den skønsmæssige forhøjelse efter Skattestyrelsen opfattelse kan opgøres til 252.331 kr. jf. nedenfor.

(...)

Klagers momstilsvar blev i den påklagede afgørelse samlet forhøjet 327.807 kr. for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2016, hvoraf 302.667 kr. vedrører perioden 1. januar 2014 til 31. december 2015.

Klager har nedlagt påstand om, at forhøjelserne vedrørende 2014 og 2015 for momsperioderne udgør 125.999 kr.

Der er ikke nedlagt påstand om ugyldighed i forhold til frister jf. skatteforvaltningslovens § 31 og § 32. Det fastholdes med henvisning til begrundelsen i den påklagede afgørelse, at forhøjelser af momstilsvar for momsperioder i 2014 har kunnet genoptages efter reglerne i § 32, stk. 1, nr. 3, hvilket også er indstillet af Skatteankestyrelsen.

Klagers momstilsvar er i den påklagede afgørelse opgjort skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, da klager ikke indsendte regnskabsmateriale, der muliggjorde en kontrol med de i perioderne angivne momstilsvar.

Under klagesagen har klager som redegjort for i Skatteankestyrelsens indstilling fremlagt en række regnskabsmateriale. Vi henviser til redegørelsen for materialet i Skatteankestyrelsens indstilling. Skatteankestyrelsen angiver i den forbindelse, at der i den af klager opgjorte omsætning mangler indbetalinger på virksomhedens bankkonto i [finans2] (1. – 2. halvår 2014) henholdsvis [finans1] (16. juni -31. august 2015).

Ud fra sagens oplysninger er Skattestyrelsen herefter enig med Skatteankestyrelsens indstilling, hvorefter klagers momstilsvar skal fastsættes skønsmæssigt med udgangspunkt i den fremlagte rekonstruerede bogføring m.v. tillagt konstaterede manglende indsætninger jf. ovenfor.

Som redegjort for i Skatteankestyrelsens indstilling kan klagers salgsmoms herefter skønsmæssigt opgøres til 218.807 kr. Erhvervelsesmoms for dokumenterede varekøb fra udlandet kan opgøres til 105.648 kr., som tillige giver adgang til momsfradrag på 105.648 kr., som tillægges klagers købsmoms.

Klager har endvidere fremlagt dokumentation i form af underbilag/fakturaer på køb bogført på kontiene for udgifter til emballage, annoncer og reklame og telefoni, hvoraf momsen af Skatteankestyrelsen er beregnet til samlet 43.762 kr., som Skatteankestyrelsen indstiller indrømmelse af momsfradrag for. Heraf udgør momsfradrag for telefoni 1.550 kr.

Efter Skattestyrelsens opfattelse er telefoni et typisk eksempel på indkøb til delvis privat anvendelse for virksomhedens indehaver, når virksomhed og privatbolig er beliggende på samme adresse, hvilket gør sig gældende i klagers tilfælde. Klager, der ikke har registreret ansatte, har ikke ved de fremlagte fakturaer fra [virksomhed4] dokumenteret, at de 2 telefonnumre udelukkende har været anvendt til virksomhedens brug. Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at momsfradraget skal opgøres ud fra et skøn jf. momslovens § 38, stk. 2, hvor klager ikke bør indrømmes mere end 50 % i fradrag, medmindre en højere erhvervsmæssig anvendelse dokumenteres af klager.

Vi har nedenfor nærmere redegjort for yderligere forhold, som efter Skattestyrelsens opfattelse også skal indgå ved fastlæggelsen af momsfradrag for telefoni.

Faktureringen fra [virksomhed4] fakturanr. [...]021 består udover momspligtig telefoni af en momsfri donation på 300 kr. og et momsfrit rykkergebyr på 100 kr. I de af klager fremlagte kontokort (Konto 6903 – Indgående moms) er bogført 214,30 kr. i moms, hvor fakturaen alene indeholder 134,30 kr. i moms, forskellen mellem bogført moms og faktureret moms udgør 80 kr.

Faktureringen fra [virksomhed4] fakturanr. [...]023 består udover momspligtig telefoni af et momsfrit rykkergebyr på 100 kr. I de af klager fremlagte kontokort (Konto 6903 – Indgående moms) er bogført 154,30 kr. i moms, hvor fakturaen alene indeholder 134,30 kr. i moms, forskellen mellem bogført moms og faktureret moms udgør 20 kr.

Faktureringen fra [virksomhed4] fakturanr. [...]030 består udover momspligtig telefoni af et momsfrit beløb vedrørende afdrag på 261 kr. og 1 kr. i udbetaling. I de af klager fremlagte kontokort (Konto 6903 – Indgående moms) er bogført 136,46 kr. i moms, hvor fakturaen alene indeholder 84,06 kr. i moms, forskellen mellem bogført moms og faktureret moms udgør 52,40 kr.

Faktureringen fra [virksomhed4] fakturanr. [...]031 består udover momspligtig telefoni af et momsfrit beløb vedrørende afdrag på 261 kr. I de af klager fremlagte kontokort (Konto 6903 – Indgående moms) er bogført 126,25 kr. i moms, hvor fakturaen alene indeholder 74,05 kr. i moms, forskellen mellem bogført moms og faktureret moms udgør 52,20 kr.

Faktureringen fra [virksomhed4] fakturanr. [...]032 består udover momspligtig telefoni af et momsfrit beløb vedrørende afdrag på 261 kr. I de af klager fremlagte kontokort (Konto 6903 – Indgående moms) er bogført 126,25 kr. i moms, hvor fakturaen alene indeholder 74,05 kr. i moms, forskellen mellem bogført moms og faktureret moms udgør 52,20 kr.

Faktureringen fra [virksomhed4] fakturanr. [...]033 er bogført på konto 3619: Telefon (uden bilag). Fakturaen er medsendt i bilagsmaterialet, heraf fremgår det, at momsbeløbet udgør 79,99 kr. Beløbet indgår ikke i Skatteankestyrelsens opgørelse.

Faktureringen fra [virksomhed4] fakturanr. [...]034 består udover momspligtig telefoni af et momsfrit beløb vedrørende afdrag på 261 kr. I de af klager fremlagte kontokort (Konto 6903 – Indgående moms) er bogført 126,25 kr. i moms, hvor fakturaen alene indeholder 74,05 kr. i moms, forskellen mellem bogført moms og faktureret moms udgør 52,20 kr.

Ud fra ovenstående er det Skattestyrelsens opfattelse, at momsfradrag for dokumenterede udgifter til telefoni kan opgøres til 661 kr. ((1550-80-20-52,4-52,2-52,2+79,99-52,2)/2).

Hvorfor klager kan indrømmes et samlet momsfradrag på 42.873 kr. og ikke som indstillet af Skatteankestyrelsen 43.762 kr.

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling og begrundelse heri for ikke at imødekomme klagers ønske om momsfradrag for udokumenterede udgifter og for udgift til køb af webshop jf. momslovens § 37, momsbekendtgørelsens § 82 og Landsskatterettens praksis i bl.a. SKM2021.456.LSR.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar for perioden 1. halvår 2014 til 2. halvår 2015 skal ansættes til i alt 72.681 kr., jf. en udarbejdet opgørelse, der kan sammenfattes således:

Periode

Udgående moms

Varekøb i andet EU-land

Indgående moms

Momstilsvar

1. halvår 2014

27.179

21.603

57.665

-8.883

2. halvår 2014

87.971

53.116

94.342

46.745

1. halvår 2015

62.551

30.929

57.656

35.824

2. halvår 2015

-125

0

880

-1.005

72.681

Udbetalt moms for 1. halvår 2014

30.360

Udbetalt moms for 2. halvår 2014

22.957

Skyldig moms i alt

125.999

Repræsentanten har til støtte for påstanden anført følgende i klagen:

”(...)

SKAT har i ovennævnte afgørelse skønsmæssigt vurderet, at der på to bankkonti er sket indsætninger og udbetalinger, som har erhvervsmæssig formål.

Dette skøn beror på baggrund af posteringsaktiviteten samt på baggrund af posteringsteksten, hvor der i nogle tilfælde er angivet et referencenummer.

Klager kan ikke tilslutte sig dette skøn, og klager er i færd med at afdække de pågældende kontobevægelser med henblik på at dokumentere det faktiske formål med disse.

(...)”

Repræsentant har i et supplerende indlæg af 16. april 2019 anført følgende bemærkninger:

”(...)

I den verserende skattesag, j.nr. 020258-0262, hvori der blev truffet afgørelse den 20. april 2018, har [person1] meddelt SKAT, at det efterspurgte materiale relaterede sig til [person1]s tidligere virksomheds regnskaber, som på daværende tidspunkt var afsluttet.

Virksomheden var tillige ophørt, og virksomhedens bankkonto var følgelig lukket.

Det var derfor ikke muligt for [person1], trods henvendelse til banken herom, at fremskaffe bankkontoudtog.

Dette lykkedes imidlertid for SKAT på hvilken baggrund, SKAT foretog en skønsmæssig vurdering og ændrede [person1]s virksomheds momstilsvar og skatteansættelse, idet SKAT alene lagde alle indsætninger på de pågældende bankkonti til grund.

Imidlertid undlod SKAT at tage stilling til betalingerne i de samme perioder, hvor der er været udgifter til varekøb.

[person1] påklagede derfor afgørelsen fra SKAT, idet det er [person1]s opfattelse, at den skønsmæssige ansættelse i væsentlig grad afviger fra det materielt korrekte resultat.

[person1] har i fortsættelse deraf fremskaffet en overvejende del af virksomhedens fakturabilag ved henvendelse til diverse leverandører, og [person1] har på den baggrund fået sine regnskaber for de pågældende perioder rekonstrueret med bistand fra revisor.

Bilagsmaterialet vedlægges i kopi som BILAG A.

[person1] har løbende foretaget bogføring, ligesom [person1] også selv har udarbejdet regnskaber. Disse vedlægges i kopi som BILAG B.

Efter bilagsmaterialet er blevet genskabt ved henvendelse til diverse leverandører, er bogholderier for 2014 og 2015 blevet rekonstrueret, hvortil følgende vedlægges:

Saldobalance for 2014 (BILAG C)

Kontokort for alle konti for 2014 (BILAG D)

Saldobalance for 2015 (BILAG E)

Kontokort for alle konti for 2015 (BILAG F)

Momsregnskab for 2014 og 2015 (BILAG G)

Saldobalancen for 2014 udviser et skattemæssigt underskud stort t.kr. 212, hvortil saldobalancen for 2015 udviser et skattemæssigt overskud stort t.kr. 217.

Momsregnskabet udviser, at der pr. 31. december 2015 skyldtes t.kr. 126 i moms.

Fejlangivelsen af moms skyldes, at [person1] har angivet (korrekte) varekøb fra Tyskland, idet der for pågældende varekøb imidlertid ikke skal fratrækkes moms.

Jeg skal ved nærværende for god ordens skyld anmode om aktindsigt i de af SKAT modtagne bankkontoudtog, samt eventuelle øvrige oplysninger, som SKAT har modtaget fra min klients bank eller tidligere bankforbindelser.

De skattemæssige resultater som angivet ovenfor understøttes af det frembragte bilagsmateriale samt af bankkontoudtog, hvor alle virksomhedens kontobevægelser ind og ud kan godtgøres.

PÅSTAND:

Der nedlægges derfor påstand om, at den af SKAT skønsmæssigt fastsatte skat og moms skal ændres således, at denne er i overensstemmelse med de rekonstruerede regnskaber, jf. bilag C-G, hvorfor [person1] skal betale kr. 125.999 mere i moms, samt at [person1]s skattemæssige resultat af virksomhed for 2014 og 2015 skal ændres i overensstemmelse med balancerne for de pågældende år, udvisende et underskud i 2014 på kr. 212.395,58 og et overskud i 2015 på kr. 216.970,92, hvorefter [person1]s indkomst skal ændres med kr. 4.575,34.

(...)”

Repræsentanten har anført følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

”(...)

Idet jeg i det hele fastholder det af mig anførte, skal jeg hertil meddele, at pengene til købet af webshoppen er betalt fra min klients private konto i [finans2]: [...71].

Ved min klients henvendelse til [finans2] har min klient imidlertid ikke kunne få kontoudskrifter udleveret. Det er min vurdering, at banken vil udlevere kontoudskrifter ved Skatteankestyrelsens henvendelse og med henvisning til, at Skatteankestyrelsen er underlagt officialprincippet og således har ansvaret for, at sagen oplyses tilstrækkeligt, skal jeg henstille til, at Skatteankestyrelsen retter henvendelse til [finans2] og anmoder om, at kontoudskrift for 2014 for ovennævnte konto udleveres.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Af dagældende momslovens (lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016) § 3, stk. 1, fremgår, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Af dagældende momslovs § 4, stk. 1, fremgår følgende:

”Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.”

Afgiftssatsen udgør 25 % af afgiftsgrundlaget. Det fremgår af dagældende momslovs § 33.

Afgiftspligtige personer skal betale afgift ved erhvervelse mod vederlag af varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en virksomhed registreret for merværdiafgift. Det fremgår af dagældende momslovs § 11, stk. 1.

Ved opgørelsen af afgiftstilsvaret kan afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer fradrages, herunder leverancer udført i udlandet. Det fremgår af dagældende momslovens § 37, stk. 1. Den fradragsberettigede afgift omfatter også den afgift, som efter § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land. Det fremgår af dagældende lovs § 37, stk. 2, nr. 2.

Virksomheder skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar, jf. dagældende momslovs § 56, stk. 1.

Den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter momsloven af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande, indførsel af varer fra steder uden for EU, fraførsler fra afgiftsoplag m.v., og betalingspligtige køb efter § 46, stk. 1, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden. Det fremgår af dagældende momslovs § 56, stk. 2.

Den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter momsloven på virksomhedens fradragsberettigede indkøb i perioden, jf. dagældende momslovs § 56, stk. 3.

Registrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Det fremgår af dagældende momslovs § 57, stk. 1.

Det fremgår af momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015, § 74, stk. 1, at regnskabet skal indeholde følgende særlige konti:

”1) konto for indgående afgift (købsmoms)

2) konto for udgående afgift (salgsmoms)

3) konto for afgift af varekøb fra udlandet (afgift af EU-erhvervelser af varer og afgift af indførsel af varer fra steder uden for EU),

(...)

5) konto for EU-erhvervelser af varer,

(...)”

I momsbekendtgørelsens § 77 er følgende anført:

”Virksomheder skal på afgiftsangivelse efter momslovens kapitel 15 oplyse virksomhedens udenlandshandel med varer eller ydelser samt virksomhedens indenlandske afgiftsfritagne leverancer af varer eller ydelser, specificeret i angivelsens

1) rubrik A-varer,

(...)

3) Rubrik B-varer EU-salgsangivelse,

4) Rubrik B-varer ikke EU-salgsangivelse,

(...)”

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge dagældende momslovs § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merafgiftens berigtigelse.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006). Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Ifølge bogføringslovens § 7, stk. 1, skal alle transaktioner registreret nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. Ifølge bogføringslovens § 7, stk. 2, skal registreringerne henvise til de tilhørende bilag, og ifølge bogføringslovens § 7, stk. 3, skal registreringerne i regnskabsmaterialet, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb. Det fremgår af bogføringslovens § 9.

Det følger af momsbekendtgørelsens § 82, at registrerede virksomheder skal til dokumentation for den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.

Fakturaerne skal ifølge § 58 i momsbekendtgørelsen indeholde følgende:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor det afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fast og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Udenlandske virksomheder, der er omfattet af omvendt betalingspligt efter momslovens § 46, stk. 1, nr. 1-3 og 5, skal udstede en faktura efter § 58 i denne bekendtgørelse uden oplysning om gældende afgiftssats og afgiftsbeløbets størrelse. Fakturaerne skal desuden indeholde oplysninger om:

1) Købers registreringsnummer (CVR- eller SE-nummer).

2) Sælgers registreringsnummer i hjemlandet, hvis sælger ikke har et dansk registreringsnummer.

3) At køber skal svare den afgift, der påhviler ydelsen, f.eks. ved indførsel af ”omvendt betalingspligt, køber afregner momsen” eller ”reverse charge, buyer settles the VAT”

Virksomhedens momstilsvar

Virksomheden har i forbindelse med klagesagen for afgiftsperioden 1. halvår 2014 - 2. halvår 2015 fremlagt regnskabsmateriale i form af rekonstrueret bogføring og med baggrund heri udarbejdede kontokort og saldobalancer. Der er endvidere fremlagt en række bilag på afholdte udgifter i virksomheden. For så vidt angår momstilsvaret for 2. halvår 2016, der alene vedrører et momsbeløb fra en tabt retssag i maj 2016, er der kun fremlagt en byretsdom af 11. maj 2016 vedrørende momstilsvaret for 2. halvår 2016.

Indehaveren var i de påklagede afgiftsperioder en afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3, stk. 1, idet der er oplyst om indehaverens virksomheds- og registreringsforhold, og idet indehaveren har oprettet to bankkonti tilhørende virksomheden.

Landsskatteretten finder, at SKAT var berettiget til at foretage skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens momstilsvar, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Der er herved henset til, at virksomhedens indehaver ikke på ansættelsestidspunktet havde indsendt regnskabsmateriale til brug for SKATs behandling. Det havde derfor ikke været muligt for SKAT at efterprøve regnskabsgrundlaget og virksomhedens angivne momstilsvar.

Landsskatteretten finder endvidere, at virksomhedens regnskabsmateriale ikke er fyldestgørende, og derfor ikke kan danne grundlag for en nøjagtig ansættelse af virksomhedens momstilsvar. Der er herved henset til, at virksomheden ikke har godtgjort, at der er foretaget effektive, løbende kasseafstemninger, jf. bogføringslovens § 7, stk. 1-3., og at den bogførte omsætning ikke er dokumenteret i form af fakturaer eller afregningsbilag. Der er endvidere fratrukket en række udgifter i virksomheden, der ikke er dokumenteret ved bilag, jf. bogføringslovens § 9 og momsbekendtgørelsens § 82. Der er endvidere i saldobalancerne taget et vist forbehold, idet opgørelserne muligvis indeholder ikke-bogførte posteringer i kassekladderne.

Skatteankestyrelsens stikprøvekontrol af det fremlagte regnskabsmateriale har vist en sammenhæng mellem udgiftsbilag, bogføringen i kontokortene og pengestrømmen på virksomhedens bankkonto i [finans1] i perioden 18. september 2014 til 3. august 2015. SKAT har i den påklagede afgørelse ikke taget højde for indbetalinger på virksomhedens bankkonto i [finans1] for perioden 21. marts - 17. september 2014. Virksomheden har som omsætning ikke medtaget indsætningerne på virksomhedens bankkonto i [finans2] for afgiftsperioderne 1. - 2. halvår 2014 og på virksomhedens bankkonto i [finans1] for perioden 16. juni - 31. august 2015.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens momstilsvar skal fastsættes skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, med udgangspunkt i den fremlagte rekonstruerede bogføring på kontokortene og underbilag/fakturaer for perioden 21. marts 2014 - 3. august 2015, samt konstaterede indsætninger i [finans2] for afgiftsperioderne 1. - 2. halvår 2014 og i [finans1] i perioden 16. juni - 31. august 2015.

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] behandlet SKATs afgørelse om skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens indkomst for indkomstårene 2014 og 2015.

Udgående afgift (salgsmoms)

SKAT har for afgiftsperioderne 1. halvår 2014 til 1. halvår 2015 godkendt virksomhedens angivelse af udgående moms på i alt 168.501 kr. For afgiftsperioden 2. halvår 2015 har SKAT på baggrund af indsætningerne på virksomhedens bankkonto i [finans1] skønnet virksomhedens udgående moms til at udgøre i alt 13.791 kr.

Virksomhedens indehaver har i forbindelse med klagebehandlingen indsendt en momsopgørelse, hvoraf det fremgår, at virksomhedens udgående moms for afgiftsperioden 1. halvår 2014 - 2. halvår 2015 udgør i alt 177.576 kr. Dette er ikke i overensstemmelse med virksomhedens egne indberetninger til SKAT.

Det fremgår af virksomhedens kontokort, at virksomheden udover momspligtig omsætning også har bogført momsfrie aktiviteter på i alt 11.166 kr., 39.742 kr. og 31.742 kr. for henholdsvis afgiftsperioderne 1. halvår 2014, 2. halvår 2014 og 1. halvår 2015. Endvidere er der ikke afregnet moms af virksomhedens salg af varer til udlandet på i alt 5.457 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2015.

Der er på virksomhedens bankkonto i [finans2] løbende modtaget indbetalinger på i alt 36.642 kr. og i alt 8.134 kr. i henholdsvis afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014. På virksomhedens bankkonto i [finans1] er løbende modtaget indbetalinger på i alt 26.923 kr. og på i alt 46.350 kr. i henholdsvis afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2015. Indbetalingerne fremgår ikke af bogføringen i kontokornene.

Der er ikke fremlagt bagvedliggende fakturaer eller afregningsbilag på virksomhedens momspligtige og momsfrie aktiviteter, herunder vedrørende virksomhedens salg af varer til udlandet.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at det kan lægges til grund, at virksomheden har leveret afgiftspligtige varer og ydelser mod vederlag, jf. momslovens § 4, stk. 1. Der skal derfor opkræves moms med 20 % af vederlaget, jf. momslovens § 27, stk. 1, og SKATs styresignal af 6. september 2017, offentliggjort som SKM2017.537.SKAT.

Landsskatteretten finder derfor, at virksomhedens udgående moms for afgiftsperioderne 1. halvår 2014 - 2. halvår 2015 skal ansættes til 218.807 kr., hvoraf 177.576 kr. udgør virksomhedens opgørelse af udgående moms, 17.621 kr. udgør ikke dokumenterede momsfrie aktiviteter og 23.610 kr. udgør bankindsætninger, jf. den talmæssige opgørelse nedenfor.

Indgående afgift (købsmoms) og erhvervelsesmoms (varekøb fra andre EU-lande)

SKAT har ikke godkendt virksomhedens angivelser af indgående moms på i alt 270.038 kr. for afgiftsperioderne 1. halvår 2014 - 2. halvår 2016. SKAT har endvidere skønnet virksomhedens erhvervelsesmoms for afgiftsperioden 2. halvår 2014 og 1. halvår 2015 til at udgøre 43.978 kr.

Virksomhedens indehaver har i forbindelse med klagebehandlingen indsendt en momsopgørelse, hvoraf det fremgår, at virksomhedens indgående moms for afgiftsperioden 1. halvår 2014 - 2. halvår 2015 udgør i alt 210.542 kr. Dette er ikke i overensstemmelse med virksomhedens egne indberetninger til SKAT. Virksomhedens moms af varekøb i andre EU-lande er for afgiftsperioden 1. halvår 2014 - 2. halvår 2015 opgjort på i alt 105.648 kr.

Dokumenterede afholdte udgifter

Virksomheden har i forbindelse med klagebehandlingen fremlagt en række underbilag/fakturaer bogført på konto 1314 Varekøb i andre EU-lande, konto 1340Emballageomkostninger, konto 2800 Annoncer og reklamer og konto 3620 Telefonudgifter.

Virksomheden har fremlagt fakturaer vedrørende telefonudgifter for henholdsvis årene 2014 og 2015, som der ønskes fradrag for i opgørelsen af virksomhedens indgående afgift. Af de af Skattestyrelsens anførte grunde i udtalelsen af 20. juli 2022 finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsens fordeling og skøn af udgifter til telefon er rimelig for afgiftsperioden 1. januar 2014 – 31. december 2015.

Landsskatteretten finder, at der kan godkendes fradrag for indgående afgift vedrørende de fremlagte fakturaer på i alt 24.116 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2014, 86.195 kr. for afgiftsperioden 2. halvår 2014, 48.348 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2015 og 803 kr. for afgiftsperioden 2. halvår 2015. Der er herved lagt vægt på, at Skatteankestyrelsen ved stikprøvekontrollen har konkluderet, at de fremlagte fakturaer, bogføringen heraf og virksomhedens bankkontoudtog dokumenterer, at virksomhed har afholdt fradragsberettigede udgifter, jf. momsbekendtgørelsens § 82. Udgifterne anses for afholdt for indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, jf. dagældende momslovs § 37, stk. 1 og stk. 2, nr. 2.

Landsskatteretten finder endvidere, at virksomheden skal afregne erhvervelsesmoms af det varekøb, som er foretaget i andre EU-lande, jf. dagældende momslovs § 11, stk. 1, ligesom EU-varekøbet skal angives i rubrik A på momsangivelsen, jf. momsbekendtgørelsen § 77. På grundlag heraf godkender retten virksomhedens afregning af moms af varekøb i andre EU-lande med 21.603 kr., 53.116 kr. og 30.929 kr. for henholdsvis afgiftsperioderne 1. halvår 2014, 2. halvår 2014 og 1. halvår 2015, jf. den talmæssige opgørelse nedenfor. I rubrik A på virksomhedens momsangivelse skal således oplyses det samlede EU-varekøb på 86.412 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2014, 212.646 kr. for 2. halvår 2014 og 123.715 kr. for 2. halvår 2015.

Køb af webshop

Virksomheden har i afgiftsperioden 1. halvår 2014 fratrukket 124.000 kr. ekskl. moms vedrørende køb af webshop, hvor den indgående moms udgør 31.000 kr. Der er fremlagt en ikke-underskrevet købsaftale.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for køb af webshoppen, idet det ikke kan udledes, at der er sket levering af varer og ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløbet er betalt af virksomheden. Virksomhedens fremlagte købsaftale og bogføringen heraf anses ikke for tilstrækkelig dokumentation for et momsfradrag på 31.000 kr.

Udokumenterede udgifter

Landsskatteretten har i en afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, fundet, at skønsmæssig ansættelse af en virksomheds købsmoms ikke kan imødekommes vedrørende udokumenterede varekøb. Der var ikke fremlagt fakturaer, afregningsbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kunne udledes, at der var sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløb, var betalt af virksomheden.

Landsskatteretten finder ikke grundlag til at godkende momsfradrag for virksomhedens bogføring af udgifter i kontokortene under konto 1312 Direkte omkostninger (uden bilag), konto 1342 Emballage omkostninger (uden bilag), konto 2802 Annoncer og reklame (uden bilag), konto 3550 kontorartikler og tryksager (uden bilag), konto 3606 Edb-udgifter/Software (uden bilag), konto 3619 Telefon (uden bilag). Der er herved lagt vægt på, at virksomheden ikke har fremlagt bilag/fakturaer eller anden dokumentation for afholdte udgifter, ligesom det ikke er dokumenteret, at udgifterne er afholdt som led i virksomhedens momspligtige aktivitet. Betingelserne for fradrag for indgående moms i henhold til dagældende momslovs § 37, jf. momsbekendtgørelsens § 82, er således ikke opfyldt. Der kan ikke godkendes skønsmæssigt fradrag for indgående moms, jf. SKM2021.456.LSR. Landsskatteretten finder endvidere, at byretsdommen ikke kan betragtes som en faktura, jf. momsbekendtgørelsens § 82.

Landsskatteretten finder således, at virksomhedens indgående moms for afgiftsperioderne 1. halvår 2014, 2. halvår 2014, 1. halvår 2015, 2. halvår 2015 og 2. halvår 2016 på baggrund af den fremlagte dokumentation udgør henholdsvis 23.854 kr., 79.701 kr., 45.173 kr., 682 kr. og 0 kr., jf. den talmæssige opgørelse nedenfor.

Formalitet

I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, 1. pkt., at en afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Uanset fristerne i § 31 kan en ansættelse af momstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, foretages eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En ansættelse kan kun foretages efter § 32, stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. § 32 stk. 2, 1. pkt. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, jf. § 32, stk. 2, 2. pkt.

Højesteret har i dom af 30. august 2018, offentliggjort som SKM2018.481.HR – fastslået, at kundskabstidspunktet i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der foreligger grundlag for ekstraordinær genoptagelse.

SKAT har fremsendt forslag til afgørelse den 8. marts 2018. Fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, er dermed overskredet for så vidt angår momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014, idet fristerne for ændring af disse udløb henholdsvis 1. september 2017 og 1. marts 2018. SKATs genoptagelse af virksomhedens ansættelse af momstilsvar kan derfor alene ske med henvisning i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Landsskatteretten finder, at virksomhedens indehaver for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014 har handlet mindst groft uagtsomt. Ved vurderingen er der lagt vægt på, at indehaveren ubestridt i henhold til skattekontrollovens § 1, stk. 1, havde pligt til at angive den fulde udgående afgift vedrørende indtægterne, og at virksomhedens egne momsindberetninger ikke er i overensstemmelse med det efterfølgende indsendte momsopgørelser.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at SKAT har med rette genoptaget virksomhedens momstilsvar for 1. og 2. halvår 2014 ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Landsskatteretten finder endvidere, at fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt. Der er henset til, at SKAT modtog de sidste relevante oplysninger i sagen den 19. september 2017, og først fra dette tidspunkt må SKAT således anses for at have kundskab om, at der var grundlag for ekstraordinær ansættelse af virksomhedens momstilsvar, jf. SKM2018.481.HR. Fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2., 2. pkt., hvorefter ændringen skal være foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, er ligeledes overholdt, idet SKATs afgørelse er sendt til virksomheden den 20. april 2018.

Landsskatteretten finder, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2014 er således opfyldt.

Det samlede resultat af Landsskatterettens afgørelse

Virksomhedens momstilsvar kan sammenfattes således:

1. halvår 2014

2. halvår 2014

1. halvår 2015

2. halvår 2015

2. halvår 2016

I alt

Udgående moms

27.179

87.971

62.551

-125

0

177.576

Moms af varekøb i udlandet

21.603

53.116

30.929

105.648

Momsfri aktiviteter

11.166

39.742

31.742

Salg af varer til udlandet

5.457

Indsætninger i [finans2]

36.642

8.134

Indsætninger i [finans1]

26.923

46.350

Forhøjelse af omsætning i alt ekskl. moms

38.246

38.301

51.298

37.080

0

Heraf udgående moms

9.562

9.575

12.824

9.270

0

41.231

Udgående moms inkl. erhvervelsesmoms

58.344

150.662

106.304

9.145

324.455

Indgående moms af varekøb i andet EU-land

21.603

53.116

30.929

0

105.648

Udgifter, konto 1340 Emballage

1.214

Udgifter, konto 2800 Annoncer og reklame

9.245

131.706

67.543

2.903

Udgifter, konto 3620 Telefon

806

611

918

308

Fradragsberettigede udgifter i alt ekskl. moms

10.051

132.317

69.675

3.211

Heraf indgående moms

2.513

33.079

17.419

803

53.814

Indgående moms i alt

24.116

86.195

48.348

803

0

159.462

Momstilsvar

34.228

64.467

57.957

8.342

0

164.994.

Landsskatteretten ændrer herefter virksomhedens momstilsvar fra 26.213 kr. til 34.228 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2014, fra 97.487 kr. til 64.467 kr. for 2. halvår 2014, fra 88.779 kr. til 57.957 kr. for afgiftsperioden 1. halvår 2015 og fra 13.791 til 8.342 kr. for afgiftsperioden 2. halvår 2015. For afgiftsperioden 2. halvår 2016 stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse.