Kendelse af 23-04-2021 - indlagt i TaxCons database den 13-05-2021

Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens lønsumsafgiftstilsvar for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter indehaveren) stiftede den 20. marts 2000 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] (herefter virksomheden). Virksomheden var i perioden registreret for lønsumsafgift efter metode 4, med ansatte. Virksomheden blev afmeldt for lønsumsafgift den 22. august 2011.

Virksomheden er registreret med ophørsdato den 22. august 2011, jf. Det Centrale Virksomhedsregister, CVR.

Virksomheden har ikke angivet lønsumsafgift for perioden. SKAT har foretaget en foreløbig fastsættelse af lønsumsafgiftstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011.

SKAT har oplyst, at virksomheden bl.a. har henvendt sig til SKAT den 13. august 2012, den 9. februar 2015 samt den 13. juni 2016, og at virksomheden ved disse samtaler er blevet vejledt om at indberette manglende lønsumsafgift. Det er desuden oplyst, at SKAT ikke har modtaget angivelserne.

Indehaveren anmodede den 5. oktober 2017 SKAT om ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens lønsumsafgiftstilsvar for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011.

Indehaveren har til brug for sagens behandling i Skatteankestyrelsen fremsendt en kopi af mailkorrespondance af 6. oktober 2017, med en medarbejder fra SKAT. Følgende fremgår af mailen:

”...

Anmodning om ændring af lønsumsafgift er videresendt til Kundeservice Erhverv - Afgørelse afgifter.

Ændringerne af foreløbig fastsat A-skat er videresendt til tastning hos Datafangst. Jeg tror ikke at du modtager noget herfra, idet de "kun" taster at der ikke har været nogen ansat, og at A-skatten for hele 2011 skal være nul. Det eneste der sker i forhold til dette, er at din restance bliver nedskrevet - men det er vel i bund og grund også fint nok.

Har du spørgsmål, er du mere end velkommen til at ringe til mig.

...”.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens lønsumsafgiftstilsvar for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

SKAT har anført følgende begrundelse:

”[...]

Vores begrundelse for ikke at genoptage din sag

Du har bedt os om at ændre din lønsumsafgift for 2011. Du fortæller, at du har bedt os foretage ændringen flere gange siden 2012, det vil sige indenfor den ordinære genoptagelsesfrist.

En anmodning om genoptagelse af en afgift skal være tilstrækkeligt konkretiseret. Det vil sige, at den som minimum skal indeholde oplysninger om, hvilke perioders afgifter, der ønskes ændret og til hvilke beløb.

Vi kan se, at du den 13. august 2012 telefonisk er blevet vejledt om at indberette manglende lønsumsafgift. Vi kan ikke se, at du efterfølgende har anmodet om ændring af lønsumsafgiften.

Vi kan også se, at den foreløbigt fastsatte lønsumsafgift fremgår af de restance-oversigter, vi har sendt til dig.

På mødet den 9. februar 2015 og i brevet af den 12. februar 2015 er du blevet informeret om den manglende indberetning af lønsumsafgift. Vi kan ikke se, at du efter dette møde har anmodet om ændring af lønsumsafgiften.

Du har den 20. januar 2018 sendt os en side af den restanceopgørelse, du modtog i brevet af den 12. februar 2015. Denne opgørelse er efter vores opfattelse ikke dokumentation for, at du har bedt om ændring af lønsumsafgiften.

Vi anser derfor anmodningen om genoptagelse for at være foretaget den 5. oktober 2017.

Da du har bedt os om at ændre din lønsumsafgift mere end tre år efter det tidspunkt, hvor du skulle angive den, og fordi du ikke har oplyst os om særlige omstændigheder, der taler for, at vi alligevel ændrer den, kan vi ikke foretage ændringen.

Det forhold, at du har ligget i slagsmål med skifteretten over en længere periode og herefter er stoppet som vognmand, er efter vores opfattelse ikke en sådan omstændighed, der kan føre til ekstraordinær genoptagelse af din lønsumsafgift efter den 3-årige angivelsesfrist.

Du opfylder derfor ikke betingelserne for at få ændret din lønsumsafgift.

[...]”.

Virksomhedens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens lønsumsafgiftstilsvar for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011 skal imødekommes, idet der er tale om særlige omstændigheder.

Indehaveren har til støtte for påstanden anført følgende:

”[...]

I afgørelse fra 12. marts 2018 afviser SKAT at jeg kan få ændret min lønsumsafgift.

Citat fra afslaget:

"Vi kan også se, at vi har sendt dig oversigter over dine restancer den 20. januar 2014 og den 20. januar 2015. Af begge restanceoversigter fremgår de foreløbige fastsættelser af lønsumsafgifter, som denne sag vedrører. Vi kan af et brev til dig af den 12. februar 2015 også se, at du den 9. februar 2015 til møde med (navn undladt) fra SKATs inddrivelse er blevet vejledt om at anmode om ekstraordinær genoptagelse af din lønsumsafgift."

Frist for ændring af lønsumsafgiten var den 15. august 2015, hvorfor der på det givne tidspunkt 9. februar 2015 ikke var tale om ekstraordinær genoptagelse, men en ganske ordinær ændring.

Efter mit møde med 9. februar 2015 med (navn undladt) fra SKATs inddrivelse henvender jeg mig straks herefter personligt til SKAT med henblik på ændring af, at min tidligere chauffør ikke har været ansat i perioden 16. juni 2010 til 22. september 2011, hvor jeg stoppede som vognmand. Det lovede SKAT at de ville ændre. Efter opfølgende henvendelse fra min side undskyldte SKAT og fortalte at det det var for dårligt, og at de nu ville ændre fejlene.

Konklusion: Havde SKAT derfor ændret fejlene som SKAT gentagne gange havde lovet, ville problemerne have været løst allerede i 2015. Desuden fremgår af vedhæftede e-mail fra (navn undladt) fra SKAT, at man i 2017 ville nedskrive min restance.

[...]”.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har imødekommet anmodningen om genoptagelse af virksomhedens lønsumsafgiftstilsvar for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011.

Af skatteforvaltningslovens §§ 31-32 fremgår følgende (uddrag):

Ӥ 31.

...

Stk. 2. En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.

§ 32. Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

...

4) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.”

Ifølge forslag til skatteforvaltningsloven med bemærkninger, jf. L 110, jf. lov nr. 427 af 6. juni 2005, fremgår det, at skatteforvaltningslovens §§ 31-32 er en videreførelse af skattestyrelseslovens §§ 35 B og 35 C.

Af bemærkningerne til den dagældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4, fremgår det blandt andet, at forslaget indebærer, at ændringer af afgiftstilsvaret kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsen kan finde anvendelse, hvor der foreligger særlige omstændigheder uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter betingelserne i bestemmelsens øvrige punkter, jf. nr. 1-3, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde opgørelsen af afgiftstilsvaret.

Bestemmelsen vil videre kunne finde anvendelse, hvis der er begået fejl af SKAT, og fejlen har medført en materiel urigtig opgørelse af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Den vil endvidere kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig opgørelse af et afgiftstilsvar eller en godtgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede.

Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den afgiftspligtige eller dennes rådgiver har misforstået reglerne eller glemt et fradrag.

Virksomheden var i perioden registreret for lønsumsafgift efter metode 4, med ansatte. Virksomheden skulle derfor angive årsreguleringen for 2011 senest den 15. august 2012. Den seneste frist for efterangivelse var dermed den 15. august 2015, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. SKAT modtog anmodningen om ændring af lønsumsafgiftstilsvaret den 5. oktober 2017, hvilket således ikke er inden for fristen for ordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Indehaveren har gjort gældende, at virksomheden har anmodet om genoptagelse af perioden, forinden udløbet af den ordinære genoptagelsesfrist. Til støtte herfor henviser indehaveren til SKATs afgørelse af 12. marts 2018, hvoraf det fremgår, at indehaveren den 9. februar 2015 har haft et møde med SKATs inddrivelse, og at indehaveren er blevet vejledt om at anmode om genoptagelse af virksomhedens lønsumsafgift.

En anmodning om genoptagelse skal være tilstrækkeligt konkretiseret, bl.a. angivelse af for hvilken periode, der ønskes genoptagelse.

Landsskatteretten finder, at indehaveren ikke har godtgjort, at virksomheden forinden fristens udløb har fremsat en tilstrækkeligt konkretiseret anmodning om genoptagelse af lønsumsafgiftstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. Der er herved henset til, at en vejledning fra SKATs side, vedrørende hvordan virksomheden kan anmode om genoptagelse af lønsumsafgiftstilsvaret, ikke kan udgøre dokumentation for, at virksomheden har anmodet om genoptagelse.

Indehaveren har desuden gjort gældende, at det fremgår af mailkorrespondance af 6. oktober 2017 mellem indehaveren og SKAT, at virksomhedens restance ville blive nedskrevet.

Landsskatteretten bemærker, at skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, ifølge forarbejderne er tiltænkt et snævert anvendelsesområde.

Landsskatteretten finder efter en samlet konkret vurdering, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse af lønsumsafgiftstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Der er herved henset til, at mailkorrespondancen af 6. oktober 2017 mellem indehaveren og SKAT ikke udgør en afgørelse, men en vejledning om processerne hos SKAT.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor.