Kendelse af 08-10-2020 - indlagt i TaxCons database den 31-10-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Beregnet told (ekskl. renter)

2.775 kr.

0 kr.

2.775 kr.

Moms

19.443,70 kr.

0 kr.

19.443,70 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af [virksomhed1] A/S’ hjemmeside, at selskabet er totalleverandør af visuel kommunikation, branding og butiksindretning til virksomheder og detailhandlen, og at dette bl.a. omfatter skiltning, dekoration, udstillinger og events.

Ifølge en toldfaktura med nummer [...]-01 sendte [virksomhed1] A/S 11 paller og 1 kolli med ”tolls and equipment for building work in the store” til en værdi af i alt 301.600 kr. til [virksomhed2], [adresse1], [by1] i Norge. Fakturaen angiver palle- og collimål samt vægt men hverken, hvilke varer, der er på de enkelte paller/i colliet eller deres værdi. Varerne skulle afhentes hos [virksomhed1] A/S og leveres til [virksomhed2] den 6. april 2018.

Af varernes eksportangivelse og deres ledsagedokument fremgår bl.a., at varerne består af 12 pakker med ”tavler osv”, der i alt vejer 3.336 kg (brutto). Varekoden er anført som 45041000, hvilket ifølge den dagældende toldtarif var ”Blokke, tavler, plader, folier og bånd; fliser af enhver form; massive cylindre, herunder rondeller”. Ledsagedokumentet er underskrevet af [virksomhed3]. Ifølge eksportangivelsen (MRN [...], referencenr. [...]) forlod varerne EU den 5. april 2018 via toldstedet i [...], Sverige.

Ifølge en toldfaktura med nummer [...]-02 sendte [virksomhed1] A/S endvidere 20 paller ”tolls and equipment for building work in the store” til en værdi af i alt 265.000 kr. til [virksomhed2], [adresse1], [by1] i Norge. Der er hverken angivet en specifikation af, hvilke varer, der er på de enkelte paller/i colliet eller af deres værdi. Varerne skulle afhentes hos [virksomhed4] ApS i [by2] og leveres til [virksomhed2] den 6. april 2018.

Af disse varers eksportangivelse og deres ledsagedokument fremgår bl.a., at varerne består af 20 pakker med ”tavler osv”, der i alt vejer 5.300 kg (brutto). Varekoden er den samme som på angivelsen vedrørende de ovenfor nævnte varer, dvs. 45041000. Ledsagedokumentet er underskrevet af [virksomhed3] den 5. april 2018. Ifølge eksportangivelsen (MRN [...], referencenr. [...]) forlod varerne EU den 5. april 2018 via toldstedet i [...].

Det fremgår af et dokument fra [virksomhed5] AS, at MRN [...] indeholdende 1 kolli med 500 kg værktøj er sendt fra det norske toldsted i [...] som T1-varer den 18. april 2018.

Ifølge en toldfaktura med nummer [...]-03 sendte [virksomhed6] AS 1 palle 1200 x 800 x 2000 – 500 kg med ”tools and equipments back to DK after finishing building a shop” til en værdi af 75.000 kr. til [virksomhed1] A/S’ adresse i Danmark. Varerne er angivet til levering den 20. april 2018.

Ifølge de registrerede oplysninger hos SKAT ankom varerne til Danmark den 19. april 2018. Varekoden er oplyst som 8505909000. Denne kode omfatter ”Sæt af varer henhørende under mindst to af de underpositioner henhørende under denne position”. Underposition 8205 omfatter bl.a. håndværktøj og håndredskaber.

[virksomhed7] AS har i en mail dateret den 24. maj 2018 forklaret til SKAT, at deres chauffør desværre glemte at gå ind på tolden ved ankomsten til Danmark, men leverede varerne direkte til [virksomhed1] A/S.

SKAT oplyste i et svar den 25. maj 2018, at der skal laves en manuel efteropkrævning, der skal udfyldes og underskrives af [virksomhed1] A/S og derefter sendes til SKAT med al relevant dokumentation.

[virksomhed1] A/S har herefter sendt en efterangivelse til SKAT, hvoraf bl.a. følgende fremgår:

”Efterangivelse af told.

Uregelmæssighed vedr. ref.nr.: [...]

Art

Varekode

Toldværdi

Sats

Told

Told

8205909000

75.000 DKK

3,7 %

2.775,-

Moms

(...) Medregnes i aktuel momsperiodes angivelse 19.443,70

I alt

2.775,-

Bilag: (...)

Ovennævnte varer er modtaget i virksomheden uden at varerne var angivet til fortoldning.

Virksomheden anmoder derfor om at betale ovennævnte toldbeløb.”

SKATs afgørelse

SKAT har godkendt [virksomhed1] A/S’ opgørelse og opkrævet selskabet 2.775 kr. i told.

Følgende fremgår af afgørelsen:

”Vi har godkendt jeres opgørelse over told og moms af 500 kg værktøj, som I har modtaget uden at varerne er blevet fortoldet, da de blev indført i EU den 19. april 2018. Det betyder, at I nu skal betale told og renter.

Det er blevet oplyst, at chaufføren ikke er kørt forbi tolden, da han kørte ind i Danmark.

(...)

Vi beder jer om at betale følgende beløb senest den 11. juni 2018:

Told

2.775,00 kr.

Renter af told

6,79 kr.

I alt

2.781,79 kr.

(...)

Sådan gør I med momsen

I skal ikke indbetale momsen, men blot regne den med i den aktuelle momsperiode, når I indberetter moms næste gang. I skal indberette 19.443,70 kr. i rubrikken Moms af varekøb m.v. i udlandet.

Love og regler

Reglerne om, at vi kan opkræve told og renter, står i artikel 79 stk. 1, litra a, og artikel 114, stk. 2, jf. stk. 1, i EU-Toldkodeksen.

EU-toldkodeksen er Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 med senere ændringer.

Reglerne om opkrævning af moms står i momslovens § 12, stk. 1 og § 37. (...)”

Klagerens opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om, at der ikke skal betales told og moms af det indførte værktøj.

Selskabet har anført følgende:

”I forbindelse med at vores montører skulle indrette butik i Strømmen i Norge har vi i april måned sendt materialer og værktøjsskab til Norge - se toldfaktura [...]-01 og [...]-02, hvor værktøjsskab indgår i toldfaktura [...]-01. Tilhørende papirer til de to toldfakturaer vedrørende fortoldning fra de Norske myndigheder er ligeledes vedlagt.

Den 19. april 2018 bliver værktøjsskabet fragtet retur til Danmark – se toldfaktura [...]-03, hvor chaufføren fra fragtselskabet [virksomhed7] A/S ikke kørte forbi tolden, da han kørte ind i Danmark, hvilket vi kun kan beklage på fragtfirmaets vegne. Uanset dette mener vi ikke at det er korrekt, at der opkræves told vedrørende indførsel af dette værktøj, da der blot har været tale om at det har været sent til Norge og tilbage til DK igen i en kortere periode.”

Landsskatterettens afgørelse

Told

EU-unionens toldområde fremgår af artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning af den 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen (952/2013). Norge er ikke en del af dette område.

Der skal som udgangspunkt betales told af varer, der ankommer til EU fra lande eller områder uden for toldunionen, når de overgår til fri omsætning. Det fremgår af EU-toldkodeksens artikel 77, stk. 1 og 2.

EU-varer, der sendes ud af EU's toldområde, anses som hovedregel for ikke-EU-varer i det øjeblik, de har forladt EU's toldområde. Det fremgår af EU-kodeksens artikel 154. Hvis varerne efterfølgende returneres, skal der derfor som udgangspunkt betales told af deres værdi. Varerne kan dog være fritaget for importafgifter, hvis der er tale om returvarer. Det fremgår af EU-toldkodeksens artikel 203. Bl.a. følgende fremgår af bestemmelsen:

”Stk. 1. Ikke-EU-varer, som, efter oprindelig at være blevet eksporteret fra Unionens toldområde som EU-varer, inden for en frist på tre år returneres til toldområdet og angives til fri omsætning, fritages efter ansøgning fra den berørte person for importafgifter.

Første afsnit finder også anvendelse, når returvarerne kun udgør en del af de varer, der tidligere blev eksporteret fra Unionens toldområde.

Stk. 2. Den i stk. 1 omhandlede frist på tre år kan overskrides under særlige omstændigheder.

Stk. 3. (...)

Stk. 4. Hvis EU-varer har mistet deres toldmæssige status som EU-varer i medfør af artikel 154, og efterfølgende bringes i fri omsætning, finder stk. 1, 2 og 3 anvendelse.

Stk. 5. Fritagelsen for importafgifter indrømmes kun, hvis varerne returneres i samme stand som den, de var i ved deres eksport.

Stk. 6. Fritagelsen for importafgifter skal støttes af oplysninger, der godtgør, at betingelserne for fritagelsen er opfyldt.”

Kommissionens gennemførselsforordning 2015/2447 af den 24. november 2015 fastsætter i artikel 253, hvilke oplysninger, der godtgør, at betingelsen for fritagelse er opfyldt:

”Stk. 1. Klarereren skal give det toldsted, hvor toldangivelsen om overgang til fri omsætning er indgivet, adgang til oplysninger, der godtgør, at betingelserne for fritagelsen for importafgifter er opfyldt.

Stk. 2. De i stk. 1 nævnte oplysninger kan gives ved hjælp af:

a) adgang til de relevante oplysninger i den told- eller reeksportangivelse, som returvarerne oprindeligt blev eksporteret eller reeksporteret på grundlag af fra Unionens toldområde
b) et udskrift, som er attesteret af det kompetente toldsted, af den told- eller reeksportangivelse, som returvarerne oprindeligt blev eksporteret eller reeksporteret på grundlag af fra Unionens toldområde
c) et dokument udstedt af det kompetente toldsted med de relevante oplysninger fra den pågældende toldangivelse eller reeksportangivelse
d) et dokument udstedt af toldmyndighederne, der bekræfter, at betingelserne for fritagelsen for importafgifter er blevet opfyldt (oplysningsskema INF3).

Stk. 3. Når det ud fra de oplysninger, som de kompetente toldmyndigheder har adgang til, fastslås, at de varer, der er angivet til fri omsætning, oprindelige blev eksporteret fra Unionens toldområde og på det tidspunkt opfyldte betingelserne for at blive fritaget for importafgifter som returvarer, vil de i stk. 2 nævnte oplysninger ikke blive afkrævet.

Stk. 4. Stk. 2 finder ikke anvendelse, når varer kan angives til fri omsætning mundtligt eller ved enhver anden handling. Det finder heller ikke anvendelse på international forsendelse af emballagemateriale, transportmidler og visse varer henført under særlig toldprocedurer, medmindre andet er fastlagt.”

Det er Landsskatterettens opfattelse, at den dokumentation, som [virksomhed1] A/S har fremlagt, ikke godtgør, at de omhandlede varer er returvarer.

Retten lægger særligt vægt på, at såvel toldfaktura [...]-01 som toldfaktura [...]-02 kun angiver palle- og collimål samt vægt, men ikke, hvilke varer, der konkret omfattes af fakturaerne, og endvidere på, at det ikke fremgår af eksportangivelserne og deres ledsagedokumenter, at forsendelserne omfatter værktøj. Oplysningerne på toldfaktura [...]-03 gør det endvidere ikke muligt at konstatere med tilstrækkelig sikkerhed, at der er tale om varer, der blev sendt til Norge på toldfaktura [...]-01 og/eller [...]-02.

Det omhandlede værktøj er indført i EU’s toldområde. Værktøjets værdi var ubestridt 75.000 kr. og toldsatsen 3,7 %, og den beregnede told var dermed 2.775 kr.

[virksomhed1] A/S hæfter for den beregnede told i medfør af EU-toldkodeksens artikel 77, stk. 3.

Moms

Det følger af momslovens § 1 og § 12, stk. 1, at der skal betales moms af varer, der føres ind i Danmark fra steder uden for EU. Varens indførsel er således en afgiftspligtig transaktion.

Afgiftsgrundlaget er toldværdien med tillæg af told og eventuelle andre afgifter, der er foranlediget af varernes indførsel bortset fra moms. Det fremgår af momslovens § 32, stk. 1.

Moms udgør 25 % af afgiftsgrundlaget. Det fremgår af momslovens § 33. Momsen udgør således ((75.000 kr. + 2.775 kr.) x 25 %) 19.443,70 kr. Beløbet er fradragsberettiget efter momslovens § 37.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse vedrørende såvel den beregnede told som den beregnede moms.