Kendelse af 03-02-2023 - indlagt i TaxCons database den 24-02-2023

Journalnr. 18-0003476

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 442.713,00 kr. for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016. Forhøjelsen vedrører nægtelse af virksomhedens fradrag for købsmoms for diverse udgifter samt nægtelse af fradrag for tab på debitorer.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse og forhøjer virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016 med i alt 465.753,00 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], herefter virksomheden, CVR-nr. [...1], blev startet den 1. maj 2015 og registreret under branchekoden 494200 ”Flytteforretninger”. Virksomhedens indehaver var [person1], herefter virksomhedens indehaver. Virksomheden har i den påklagede periode været drevet som flytteforretning. Virksomheden havde adresse på [adresse1], [by1], [by2]. Virksomheden ophørte den 31. maj 2020. Virksomhedens indehaver har i perioden 23. juli 2016 til 16. august 2016 været direktør i [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2]. [virksomhed2] ApS blev taget under konkursbehandling den 16. august 2016.

Virksomhedens indehavers hustru, [person2], har været direktør i [virksomhed2] ApS i perioden 1. januar 2013 til 22. juli 2016. Virksomhedens indehavers hustru har også været direktør i [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...3], indtil selskabet blev taget under konkursbehandling i maj 2017. Virksomhedens indehaver har den 1. januar 2017 købt aktiverne, herunder varelageret fra [virksomhed3] ApS.

Virksomheden blev registreret for moms den 1. maj 2015.Virksomheden har for den relevante periode angivet moms månedsvist.

Ifølge SKATs oplysninger har virksomheden angivet følgende købs- og salgsmoms for 1. januar – 31. december 2016:

Købsmoms (2016)

Salgsmoms (2016)

815.134,00 kr.

879.584,00 kr.

Virksomheden har bogført følgende købs- og salgsmoms for 2016:

Købsmoms (2016)

Salgsmoms (2016)

936.838,00 kr.

926.554,00 kr.

SKAT har efter modtagelsen af negativ momsangivelse for september, oktober og december måned 2016 udtaget virksomheden til momskontrol. SKAT har i forbindelse med kontrol af virksomhedens momsangivelser bemærket, at de angivne momsangivelser for 2016 ikke stemmer overens med de bogførte beløb for 2016.

SKAT har opgjort virksomhedens købs-og salgsmoms for 2016 til følgende:

Købsmoms (2016)

Salgsmoms (2016)

257.716,00 kr.

926.554,00 kr.

SKAT har ændret virksomhedens momsangivelser for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016 på følgende måde:

Angivet

Opgjort

Efterbetaling

Januar 2016

Salgsmoms

56.018,00 kr.

57.171,00 kr.

1.153,00 kr.

Købsmoms

46.776,00 kr.

6.815,00 kr.

-39.961,00 kr.

Momstilsvar

9.242,00 kr.

50.356,00 kr.

41.114,00 kr.

Februar 2016

Salgsmoms

62.319,00 kr.

62.869,00 kr.

550,00 kr.

Købsmoms

32.736,00 kr.

19.733,00 kr.

-13.003,00 kr.

Momstilsvar

29.583,00 kr.

43.136,00 kr.

13.553,00 kr.

Marts 2016

Salgsmoms

94.508,00 kr.

94.508,00 kr.

0 kr.

Købsmoms

40.281,00 kr.

17.853,00 kr.

-22.428,00 kr.

Momstilsvar

54.227,00 kr.

76.655,00 kr.

22.428,00 kr.

April 2016

Salgsmoms

43.319,00 kr.

43.319,00 kr.

0 kr.

Købsmoms

55.807,00 kr.

27.108,00 kr.

-28.699,00 kr.

Momstilsvar

-12.488,00 kr.

16.211,00 kr.

28.699,00 kr.

Maj 2016

Salgsmoms

62.687,00 kr.

62.687,00 kr.

0 kr.

Købsmoms

51.605,00 kr.

28.565,00 kr.

-23.040,00 kr.

Momstilsvar

11.082,00 kr.

34.122,00 kr.

23.040,00 kr.

Juni 2016

Salgsmoms

69.022,00 kr.

69.022,00 kr.

0 kr.

Købsmoms

40.113,00 kr.

12.543,00 kr.

-27.570,00 kr.

Momstilsvar

28.909,00 kr.

56.479,00 kr.

27.570,00 kr.

Juli 2016

Salgsmoms

96.903,00 kr.

96.903,00 kr.

0 kr.

Købsmoms

53.492,00 kr.

27.419,00 kr.

-26.073,00 kr.

Momstilsvar

43.411,00 kr.

69.484,00 kr.

26.073,00 kr.

August 2016

Salgsmoms

85.312,00 kr.

85.312,00 kr.

0 kr.

Købsmoms

39.206,00 kr.

20.805,00 kr.

-18.401,00 kr.

Momstilsvar

46.106,00 kr.

64.507,00 kr.

18.401,00 kr.

September 2016

Salgsmoms

57.171,00 kr.

84.718,00 kr.

27.547,00 kr.

Købsmoms

65.302,00 kr.

25.816,00 kr.

-39.486,00 kr.

Momstilsvar

-8.131,00 kr.

58.902,00 kr.

67.033,00 kr.

Oktober 2016

Salgsmoms

104.895,00 kr.

104.895,00 kr.

0 kr.

Købsmoms

212.432,00 kr.

27.397,00 kr.

-185.035,00 kr.

Momstilsvar

-107.537,00 kr.

77.498,00 kr.

185.035,00 kr.

November 2016

Salgsmoms

73.715,00 kr.

91.435,00 kr.

17.720,00 kr.

Købsmoms

88.692,00 kr.

27.220,00 kr.

-61.472,00 kr.

Momstilsvar

-14.977,00 kr.

64.215,00 kr.

79.192,00 kr.

December 2016

Salgsmoms

73.715,00 kr.

73.715,00 kr.

0 kr.

Købsmoms

88.692,00 kr.

24.432,00 kr.

-64.260,00 kr.

Momstilsvar

-14.977,00 kr.

49.283,00 kr.

64.260,00 kr.

I alt

596.398,00 kr.

SKAT har oplyst, at den negative momsangivelse for september, oktober og december måned for 2016 på henholdsvis 8.131,00 kr., 107.537,00 kr. og 14.977,00 kr., som endnu ikke var blevet godkendt og udbetalt, ville blive medregnet i efterbetalingen på 573.358,00 kr.

SKAT har ved en fejl ved sammentællingen af virksomhedens samlede efterbetaling af momstilsvaret ikke medtaget efterbetalingen på 23.040,00 kr. for maj måned 2016 og har derfor opgjort den samlede efterbetaling til 573.358,00 kr. Den samlede efterbetaling udgør i alt 596.398,00 kr. for perioden 1. januar – 31. december 2016. SKAT har derfor ved en fejl opgjort virksomhedens samlede skyldige moms for den påklagede periode til i alt 442.713,00 kr. Den skyldige moms for den påklagede periode udgør i alt 465.753,00 kr., hvor månederne september, oktober og december ikke er medtaget.

SKAT har oplyst, at momsangivelserne for januar, februar, september og november måned 2016 ikke stemmer overens med det bogførte beløb. Virksomheden mangler at afregne yderligere salgsmoms for januar, februar, september og november måned 2016 med i alt 46.970,00 kr. Virksomhedens tidligere repræsentant har i den forbindelse oplyst, at salgsmomsen skal reguleres med 16.156,00 kr. for tab på debitorer. Virksomhedens repræsentant har ikke fremlagt dokumentation herfor. Virksomhedens repræsentant har i sin opgørelse over salgsmomsen ved en fejl opgjort beløbet for november 2016 til 18.020,00 kr., så den samlede korrektion af salgsmomsen udgør 47.270,00 kr. Det korrekte beløb for november 2016 er 17.720,00., og den samlede korrektion af salgsmomsen udgør i alt 46.970,00 kr.

SKAT har godkendt fradrag for købsmoms for den påklagede periode på i alt 257.716,00 kr. for nogle af virksomhedens bogførte udgifter på bogføringskonto 64060 ”Købsmoms (Indgående moms)”, som bl.a. vedrører udgifter til restauration, brændstof, telefoni, færgebilletter, husleje mm. SKAT har ikke godkendt fradrag for købsmoms for det fulde angivne beløb til restaurationsudgifter, men alene godkendt ¼ af udgifterne i købsmoms af de fulde angivne momsbeløb.

SKAT har nægtet fradrag for udgifter til købsmoms på i alt 671.131,83 kr. Nægtelsen af fradraget vedrører udgifter, som ikke omfatter den påklagede periode, udgifter som er virksomheden uvedkommende, udgifter hvor momsbeløbet ikke fremgår, udgifter til en del af det bogførte beløb til restauration, udgifter til køb af varelager samt udgifter til personbil, renter og rykkergebyrer. Nogle af de fremlagte fakturaer er ikke udstedt til virksomheden, men til andre virksomheder og virksomheder som virksomhedens indehaver har ejet. SKAT har endvidere nægtet fradrag for udgifter, hvor der ikke er fremlagt en faktura.

Virksomhedens tidligere repræsentant har som dokumentation for afholdte udgifter fremlagt fakturaer, indbetalingskort, mailkorrespondancer og virksomhedens bankkontobevægelser med kontonummer [...83].

Udgifter, som tidsmæssigt ligger udenfor den påklagede periode

Virksomheden har for den påklagede periode fratrukket 41.857,50 kr. i købsmoms vedrørende udgifter til leje af mandskab, diesel, billeje, [virksomhed4] leje mandskab og [virksomhed5] flyt mandskab. Udgifterne er blevet bogført på konto 64060 ”Købsmoms (Indgående moms)”, bilagsnumre 12, 18, 161, 166, 167, 168, 169, 170, 171 og 335.

Som dokumentation for de fratrukne udgifter har virksomheden fremlagt følgende fakturaer:

Navn

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms i kr.

Moms i kr.

Beløb inkl. moms i kr.

[virksomhed6] & [virksomhed5]

27-01-2015

15019

2 mand + bil hjælp

vedrørende [by3] + [by4] efter aftale

7.180,00

1.795,00

8.975,00

[virksomhed2]

01-06-2015

I2000

[virksomhed7] to mand og lille bil

29.782,50

7.445,63,00

37.228,13

[virksomhed2]

01-07-2015

I2001

[virksomhed7] to mand og lille bil

14.677,50

3.669,38

18.346,88

[virksomhed2]

01-08-2015

I2002

[virksomhed7] to mand og lille bil

26.007,50

6.501,88

32.509,38

[virksomhed2]

01-09-2015

I2003

[virksomhed7] to mand og lille bil

15.630,00

3.907,50

19.537,50

[virksomhed2]

01-10-2015

I2004

[virksomhed7] to mand og lille bil

16.715,00

4.178,75

20.893,75

[virksomhed2]

01-11-2015

I2005

[virksomhed7] to mand lille bil

15.230,00

3.807,50

19.037,50

[virksomhed2]

01-12-2015

I2006

[virksomhed7] to mand og lille bil

24.860,00

6.215,00

31.075,00

[virksomhed8] A/S

17-12-2015

31453

Leje Ford [reg.nr.1] 1/12-31/12-2016

6.000,00

1.500,00

7.500,00

[virksomhed9]

31-12-2015

95112310

[virksomhed1]

11.347,58

2.836,92

14.184,50

I alt

167.430,24

41.857,56

209.287,80

De fremlagte fakturaer er dateret i 2015 og ligger tidsmæssigt udenfor den påklagede periode.

Virksomhedens repræsentant har oplyst, at ovenstående udgifter ikke er blevet fratrukket i 2015.

Virksomhedens repræsentant har ikke fremlagt yderligere dokumentation for, at disse udgifter ikke tidligere er blevet fratrukket.

Udgifter, som ikke vedrører virksomheden

Virksomheden har for den påklagede periode fratrukket 22.571,92 kr. i købsmoms vedrørende udgifter til bl.a. reparation af bil, advokat, [virksomhed10], [virksomhed11], [virksomhed12] m.v. Udgifterne er blevet bogført på konto 64060 ”Købsmoms indgående moms” med følgende bilagsnumre 186, 252, 256, 345, 395, 401, 435, 460, 469, 471, 506, 534, 552, 657, 681 og 682.

Som dokumentation for de fratrukne udgifter har virksomheden fremlagt følgende fakturaer:

Navn

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms i kr.

Moms i kr.

Beløb inkl. moms i kr.

Fakturaservice***

01-04-2016

[...]579

Indbetalingskort

120,00

30,00

150,00

[virksomhed10]

***

13-04-2016

149046

B

3.540,00

885,00

4.425,00

[virksomhed13]***

05-05-2016

[...]770

Bredbånd

236,75

59,25

296,00

Retten i [by5]

**

-

-

Brev

262,40

65,60

328,00

[virksomhed14]

15-07-2016

-

Mail

19.902,33

4.975,74

24.878,07

[virksomhed14] ApS***

05-08-2016

43

Faktura [virksomhed2]

2,814,00

703,50

3.517,50

[virksomhed15]***

26-08-2016

10279

1-01-mand

1.210,00

302,50

1.512,50

[virksomhed13]***

05-09-2016

19135379

Bredbånd

322,71

80,60

403,31

[virksomhed11]***

15-09-2016

209111

Web hotel ifgl. Aftale

5.268,00

1.317,00

6.585,00

[virksomhed12]**

27-09-2016

[...31]

Standard

visitkort

606,00

152,00

758,00

[virksomhed16]***

30-09-2016

1570

Gevind skåret i udstødning

23.213,30

6.738,70

29.952,00

[virksomhed12]**

19-10-2016

-

Basisprint

868,00

217,00

1.085,00

Advokatfirmaet [virksomhed17]*

27-10-2016

26914

Sag vedr. [virksomhed18] ApS under konkurs, Juridisk bistand i henhold til aftale*

5.000,00

1.250,00

6.250,00

[virksomhed19]****

12-09-2016

-

[virksomhed20] pr. år [...] andel mm.

18.638,00

4.659,00

23.297,00

[...]****

18-10-2016

11327

Annonce 4-farve

2.500,00

625,00

3.125,00

[virksomhed11]***

11-11-2016

212488

Grafisk Teampakke, påske, jul, nytår

995,00

248,75

1.243,75

I alt

90.288,16

22,572,04

112.860,20

*Fakturateksten vedrører en anden virksomhed.

**Fakturaen er udstedt til [virksomhed3], som ejes af klagerens hustru

***Fakturaen er udstedt til [virksomhed2] ApS

****Fakturaen er udstedt til [virksomhed21] v/[person3]

Nogle af fakturaerne er udstedt til [virksomhed3] ApS, som i perioden var ejet af virksomhedens indehavers hustru, [person2], og de øvrige fakturaer er udstedt til [virksomhed2] ApS og [virksomhed21] v/ [person3].

Det fremgår af SKATs oplysninger, at der er en vis sammenblanding af regnskaberne hos [virksomhed2] ApS og virksomheden, idet virksomhedens indehaver har været direktør i [virksomhed2] ApS. SKAT har i den forbindelse oplyst, at [virksomhed2] ApS har drevet momspligtig virksomhed i perioden, hvor fakturaerne er blevet udstedt.

Virksomheden har oplyst, at [virksomhed16] har bekræftet, at det er en fejl, at fakturaerne ikke er blevet udstedt til virksomheden. Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation herfor.

Udgifter, hvor momsbeløbet ikke er oplyst

Virksomheden har for den påklagede periode fratrukket 238.692,78 kr. i købsmoms vedrørende udgifter til bl.a. husleje, [virksomhed22], lønninger, lagerleje m.v. Udgifterne er blevet bogført på konto 64060 ”Købsmoms (Indgående moms)” med følgende bilagsnumre 966, 967, 696, 557, 826, 664, 971, 739, 972 og 973.

Som dokumentation for de fratrukne udgifter har virksomheden fremlagt følgende fakturaer:

Navn

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms i kr.

Moms i kr.

Beløb inkl. moms i kr.

[virksomhed3] ApS

30-06-2016

17

Lønninger for juni 2016

(85.138,50)

(21.284,50)

106.422,50

[virksomhed3] ApS

14-07-2016

18

Lønninger for juli måned 2016

(111.060,00)

(27.765,00)

138.825,00

[virksomhed22]

07-08-2016

Kvittering

Tilkøb billet, flex billet

(405,07)

(101,27)

506,34

[virksomhed3] ApS

31-08-2016

21

Lønninger for august måned 2016

(104.024,00)

(26.006,00)

130.030

[virksomhed3] ApS

30-09-2016

22

Lønninger for september 2016

(147.690,50)

(36.922,50)

184.613,00

[virksomhed3] ApS

31-10-2016

Kontoudtog

Lønninger for oktober måned 2016

(158.790,00)

(39.697,50)

198.487,50

[adresse2]

31-10-2016

26585

Lagerleje

(6,400,00)

(1.600,00)

8.000,00

[virksomhed3] ApS

30-11-2016

24

Lønninger for november måned 2016

(163.760,00)

(40.940,00)

204.700,00

[virksomhed3] ApS

31-12-2016

25

Lønninger december måned 2016

(74.732,00)

(18.683,00)

93.415,00

[virksomhed3] ApS

31-12-2016

133

Lønninger for december måned 2016

(102.492,00)

(25.623,00)

128.115,00

[finans1]

22-01-2016

-

Gebyr og afdrag, indbetalingskort

(280,03)

(70,01)

350,04

I alt

(954.771,12)

(238.692,78)

1,193.463,90

Ovenstående fakturaer er ikke anført med et momsbeløb. Virksomhedens indehaver har ud for bogføring og angivelse anset beløbene på ovenstående fakturaer for at indeholde moms.

Det fremgår af fakturaerne fra [virksomhed3] ApS, at købsmomsen udgør 0 kr.

Virksomhedens tidligere revisor har oplyst, at det er en fejl, at der ikke er anført moms på fakturaerne fra [virksomhed3] ApS.

Udgifter til personbil

Virksomheden har for den påklagede periode fratrukket 892,00 kr. i købsmoms vedrørende udgifter til personbil. Udgiften er blevet bogført på konto 64060 ”Købsmoms (Indgående moms)”, bilagsnummer 241.

Virksomheden har som dokumentation for udgifter til personbil fremlagt faktura fra [virksomhed23] A/S af 10. februar 2016 på i alt 4.459,98 kr. inkl. moms. Fakturaen er udstedt til virksomhedens indehavers hustru. Fakturaen vedrører montering af bak sensor, batteri, tågelys, reklamationslys samt leje af bil.

Udgifter til renter og rykkergebyrer

Virksomheden har for den påklagede periode fratrukket 616,76 kr. i købsmoms vedrørende udgifter til renter. Udgifterne er blevet bogført på konto 64060 ”Købsmoms (Indgående moms)” med følgende bilagsnumre 664 og 752.

Som dokumentation for de fratrukne udgifter har virksomheden fremlagt følgende fakturaer:

Navn

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms i kr.

Moms i kr.

Beløb inkl. moms i kr.

[virksomhed24]

28-09-2016

[...83]

Rentefaktura

44,05

11,01

55,06

[virksomhed25]

04-11-2016

[...14]012

Rentefaktura

2.423,00

605,75

3.028,75

I alt

2.467,04

616,76

3.083,80

Udgifter til køb af varelager

Virksomheden har for den påklagede periode fratrukket 125.000,00 kr. i købsmoms vedrørende udgifter til køb af varelager. Udgiften er blevet bogført på konto 64060 ”Købsmoms (Indgående moms)”.

Virksomheden har som dokumentation for udgifter til køb af varelager fremlagt faktura fra [virksomhed3] ApS af 31. oktober 2016 på i alt 625.000,00 kr. inkl. moms, hvoraf momsen udgør 125.000,00 kr. Det fremgår af fakturaen, at virksomheden har købt varelager med overtagelse den 1. januar 2017.

Udgifter, hvor der ikke er fremlagt en faktura

Virksomheden har for den påklagede periode fratrukket 233.087,03 kr. i købsmoms for diverse udgifter på konto 64060 ”Købsmoms (Indgående moms)”, hvor der ikke er fremlagt en faktura, men virksomhedens bankkontoudtog med kontonummer [...83].

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 442.713 kr. for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016.

Som begrundelse for forhøjelsen har SKAT anført følgende:

”(...)

2. Dokumentation for virksomhedens udgifter

2.1. De faktiske forhold

Virksomheden har fratrukket moms af udgifter til bl.a. køb af materialer, billeje og husleje, hvor der ikke foreligger en faktura eller hvor der kun foreligger en rykker/kontoudtog.

Vi har anmodet om fakturaerne, men virksomheden er ikke fremkommet med disse.

2.2. Dine bemærkninger

Den 14. december 2017 har revisor fremsendt enkelte fakturaer og en del rykker/kontoudtog til dette punkt.

2.3. Retsregler og praksis

Momsloven § 37, stk. 1.

Momsbekendtgørelsen § 82.

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge momsloven § 37, stk. 1. kan momsregistrerede virksomheder opnå fradrag for moms af varer og ydelser, som udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer.

Registrerede virksomheder, der ønsker fradrag for købsmoms efter momsloven § 37, stk. 1, skal dokumentere købsmomsen med faktura, herunder forenklede fakturaer eller afregningsbilag, jf. momsbekendtgørelsen § 82.

Da virksomheden ikke har dokumenteret de fratrukne udgifter i form af fakturaer, kan vi ikke godkende momsfradrag for disse udgifter, se vedlagte regneark under bemærkninger ingen faktura.

2.5. Endelig afgørelse

For de udgifter, som revisor har dokumenteret i form af fakturaer, kan vi godkende som momsfradrag. Det drejer sig om følgende fakturaer:

Måned

Bilagsnr.

Tekst

Momsbeløb

Februar

47

Husleje

1.812,50 kr.

Marts

120

Emballage

1.160,00 kr.

April

181

[...]

1.838,24 kr.

April

182

Husleje

2.929,17 kr.

April

199

[...50]

250,00 kr.

I alt

7.989,91 kr.

De resterende fratrukne udgifter, som ikke er dokumenteret i form af fakturaer, kan vi ikke godkende som momsfradrag, jf. momsloven § 37, stk. 1.

3. Fakturaer dateret i 2015

3.1. De faktiske forhold

Virksomheden har bl.a. fratrukket moms af udgifter til leje af mandskab, hvor fakturaerne er dateret i 2015.

Vi har anmodet om dokumentation på, om disse udgifter ikke tidligere er fratrukket i 2015, men virksomheden er ikke fremkommet med disse.

3.2. Dine bemærkninger

Den 14. december 2017 har revisor fremkommet med bemærkninger til dette punkt. Han oplyser, at disse udgifter ikke tidligere er fratrukket. Der er ikke fremsendt yderligere dokumentation på, at disse udgifter tidligere er fratrukket i 2015.

3.3. Retsregler og praksis

Momsloven § 56, Stk. 3.

3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge momsloven § 56, stk. 3, kan virksomheder trække momsen fra i den momsperiode, hvori fakturaen er dateret, også selv om de ikke er blevet betalt.

Virksomheden har ikke dokumenteret om de fratrukne udgifter tidligere er fratrukket i 2015, og derfor kan vi ikke godkende momsfradrag for disse udgifter, se vedlagte regneark under bemærkninger faktura dateret i 2015.

3.5. Endelig afgørelse

Revisor har ikke dokumenteret om de fratrukne udgifter tidligere er fratrukket i 2015. Vi kan derfor ikke godkende momsfradrag for disse udgifter.

4. Fakturaer udstedt til [virksomhed2] ApS og [virksomhed3] ApS

4.1. De faktiske forhold

Virksomheden har bl.a. fratrukket moms af udgifter til reparation af biler og kontorhold, hvor fakturaerne er udstedt til henholdsvis [virksomhed2] ApS og [virksomhed3] ApS.

4.2. Dine bemærkninger

Den 14. december 2017 har revisor fremkommet med bemærkninger til følgende punkt:

[virksomhed2] ApS

Virksomheden har haft sendt en mail til [virksomhed16] ApS, at man har problemer med SKAT om, at vi ikke vil godkende moms på de udstedte fakturaer til [virksomhed2] ApS. Ifølge virksomheden er det dem som ejer og betaler bilerne, hvorfor de anmoder [virksomhed16] ApS om, at fremsende en bekræftelse på, at fakturaerne i stedet for skulle have været udstedt til [virksomhed1]. [virksomhed16] ApS har bekræftet, at fakturaerne skulle have været udstedt til [virksomhed1]. Der er fremsendt enkelte fakturaer samt kontoudtog.

(...)

4.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge momsloven § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder opnå fradrag for moms af varer og ydelser, som udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer.

Ifølge momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1 er der krav til fakturaens indhold. Denne skal bl.a. indeholde rette købers navn og adresse.

De fremlagte fakturaer er ikke udstedt til rette virksomhed. Det er derfor vores opfattelse, at disse udgifter ikke er anvendt til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, jf. momsloven § 37, stk. 1. Vi kan ikke godkende momsfradrag for disse udgifter, se vedlagte regneark under bemærkninger faktura udstedt til [virksomhed2] ApS og [virksomhed3] ApS.

4.5. Endelig afgørelse

Vi kan ikke godkende de fratrukne udgifter, idet fakturaerne ikke er udstedt til rette virksomhed.

Vi har i den forbindelse lagt vægt på følgende forhold:

Der er en vis sammenblanding af regnskaberne, idet [person1] har været direktør i [virksomhed2] ApS og er ejer i [virksomhed1].
De fremlagte fakturaer som er udstedt til [virksomhed2] ApS, er dateret i henholdsvis marts og juni måned 2016. I denne periode har [virksomhed2] ApS drevet momspligtig virksomhed, indtil denne er taget under konkursbehandling den 16. august 2016. Disse udgifter er derfor leveret til [virksomhed2] ApS, jf. momsloven § 37, stk. 1.

Endelige bemærkes det, at det efter gældende praksis påhviler den, der anmoder om et momsfradrag at godtgøre, at betingelserne herfor opfyldt.

5. Restaurationsydelser

5.1. De faktiske forhold

Virksomheden har fratrukket moms til bespisning (ude i byen).

5.2. Dine bemærkninger

Revisor er ikke fremkommet med bemærkninger til dette punkt.

5.3. Retsregler og praksis

Momsloven § 42, stk. 1, nr. 5 og stk. 2.

5.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge momsloven § 42, stk. 1, nr. 5, har virksomheder ikke fradrag for moms af indkøb m.v. som vedrører restaurationsydelser, jf. dog stk. 2.

Ifølge momsloven § 42, stk. 2, kan virksomheder uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 5, fradrage 25 % af moms af restaurationsydelser. Det er en forudsætning, at udgifterne hertil er strengt erhvervsmæssig karakter.

Virksomheden kan derfor kun opnå fradrag for 25 % af momsbeløbet vedrørende bespisning med kunder og ikke 100 %, som er fratrukket i købsmoms, se vedlagte regneark under bemærkninger 1/4 fradrag for moms.

6. Drift af personbil

6.1. De faktiske forhold

Virksomheden har fratrukket moms af drift af personbil.

6.2. Dine bemærkninger

Revisor er ikke fremkommet med bemærkninger til dette punkt.

6.3. Retsregler og praksis

Momsloven § 42, stk. 1, nr. 6.

6.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge momsloven § 42, stk. 1, nr. 6, kan virksomheder ikke fradrag moms af indkøb m.v. som vedrører anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer.

Vi kan derfor ikke godkende momsfradrag for drift af personbil, se vedlagte regneark under bemærkninger ingen fradrag for moms vedr. personbil.

7. Renter og gebyr

7.1. De faktiske forhold

Virksomheden har fratrukket moms af renter m.v.

7.2. Dine bemærkninger

Revisor er ikke fremkommet med bemærkninger til dette punkt.

7.3. Retsregler og praksis

Momsloven 27, stk. 3, nr. 3.

7.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge momsloven § 27, stk. 3, nr. 3 er renter m.v. fritaget for moms.

Da der ikke er moms på renter m.v., kan virksomheden ikke opnå fradrag for moms af udgifter til disse, se vedlagte regneark under bemærkninger renter – momsfrit.

8. Lønninger

8.1. De faktiske forhold

Virksomheden har fratrukket moms af lønninger.

8.2. Dine bemærkninger

Den 14. december 2017 har revisor fremkommet med bemærkninger til dette punkt. Han oplyser, at det er en fejl, at der ikke er anført moms på fakturaerne, som [virksomhed3] ApS har udstedt.

8.3. Retsregler og praksis

Momsloven § 37, stk. 1.

Momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1.

8.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I momsbekendtgørelsen § 58, stk. 1 er der krav til fakturaens indhold. Denne skal bl.a. indeholde den moms der skal betales.

Da de fremlagte fakturaer ikke opfylder fakturakravene, idet der ikke er anført momsbeløb, kan der ikke opnås fradrag for moms af lønningerne, jf. momsloven § 37, stk. 1.

Vi kan derfor ikke godkende momsfradrag for disse udgifter, se vedlagte regneark under bemærkninger lønninger - ingen moms på fakturaen.

8.5. Endelig afgørelse

Vi kan ikke godkende de fratrukne udgifter, idet der ikke er anført moms på de udstedt fakturaer fra [virksomhed3] ApS, jf. momsloven § 37, stk. 1.

9. Overdragelse af varelager

9.1. De faktiske forhold

CVR-nr. [...4] - [virksomhed3] ApS har udstedt en faktura dateret den 31. oktober 2016 på i alt 625.000 kr. Det fremgår heraf, at virksomheden har købt varelageret med overtagelse den 1. januar 2017.

9.2. Dine bemærkninger

Revisor er ikke fremkommet med bemærkninger til dette punkt.

9.3. Retsregler og praksis

Momsloven § 8, stk. 1.

Momsloven § 37, stk. 1.

9.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge momsloven § 8, stk. 1 skal der ikke beregnes moms ved salg af en momsregistreret virksomheds varelager, maskiner og andre driftsmidler, når salget sker som i en hel eller delvis overdragelse af virksomheden.

Som anført på fakturaen har virksomheden købt varelageret med overtagelse den 1. januar 2017.

Det er vores opfattelse, at der er tale om salg af aktiver som led i en overdragelse af virksomheden. I forbindelse hermed anser man ikke dette for levering af varer og ydelser, idet modtageren placeres i overdragerens sted. Det forhold, at modtageren træder i overdragerens sted, udgør en form for momsmæssig succession, hvor den nye indehaver indtræder i overdragerens momsmæssige status.

Da salget sker som led i en hel overdragelse af virksomheden, skal der ikke beregnes moms ved salg af varelageret. Virksomheden kan ikke opnå fradrag for moms af denne udgift, jf. momsloven § 37, stk. 1.

Vi kan derfor ikke godkende momsfradrag for køb af varelageret, se vedlagte regneark under bemærkninger overtagelse pr. 1. januar 2017.

10. Varesalg

10.1. De faktiske forhold

Vi har konstateret, at den angivne momsangivelse for januar, februar, september og november måned 2016 ikke stemmer overens med det bogførte beløb.

10.2. Dine bemærkninger

Den 14. december 2017 har revisor fremkommet med bemærkninger til dette punkt. Han oplyser, at salgsmomsen skal reguleres med 16.156 kr. for tab på debitorer. Der er ikke fremsendt yderligere oplysninger eller opgørelser.

10.3. Retsregler og praksis

Momsloven § 4, stk. 1.

Momsbekendtgørelsen § 84, stk. 1.

10.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge momsloven § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Ifølge momsloven § 84 skal regnskabet over salg og afgiften heraf omfatte samtlige leverancer af varer og ydelser for hver afgiftsperiode.

Virksomheden mangler derfor at afregne yderligere moms for januar, februar, september og november måned 2016 i alt 46.970 kr., se vedlagte regneark.

10.5. Endelig afgørelse

Ifølge momsloven § 27, stk. 6 kan momsregistrerede virksomheder regulere moms i forbindelse med tab på fordringer. Det er en forudsætning af fordringen er konstateret endeligt tabt.

Vi kan ikke foretage regulering af moms for tab på debitorer på 16.156 kr., idet der ikke er dokumenteret i hvilen situation tabet er sket og eller ikke om beløbet er endeligt tabt, jf. momsloven § 27, stk. 6.

Vi har truffet afgørelse om, at du vil blive afkrævet 442.713 kr. i moms, som opgjort under punktet ”SKATs ændringer”.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens tidligere repræsentant har fremsat påstand om, at virksomheden er berettiget til yderligere fradrag for købsmoms på i alt 253.242,00 kr. for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016. Repræsentanten har yderligere fremsat påstand om, at virksomhedens salgsmoms for 1., 2. og 4. kvartal 2016 skal nedsættes med i alt 46.970,00 kr., og at salgsmomsen skal reguleres med 16.156 kr. for tab på debitorer.

Repræsentanten har som begrundelse for påstandene anført følgende:

”(...)

Januar måned 2016

Bilagene som danner grundlag for rettelse på kr. 45.304,21, godkendes ikke af skat.

Fakturaerne nr. 161,166,167,168,169,170,171,18 og 12, er ikke tidligere fratrukket. Kopi af kontokort for fremmed arbejde for 2015 vedlægges. De resterende bilag er vedhæftet klagen tidligere.

Februar måned 2016

Bilag nr. 60,45 og 84 er vedhæftet klagen tidligere.

Fakturaer udstedt af [virksomhed3] ApS til [virksomhed1] på samlet kr

Marts måned 2016

Bilag nr. 96,102 og 133 er vedhæftet klagen tidligere.

April måned 2016

Bilag nr. 160,180 og 200 er vedhæftet klagen tidligere.

Vedrørende [virksomhed14] og [virksomhed16] henvises til mail af 8. december 2017, som blev vedhæftet tidligere.

Maj måned 2016

Bilag nr. 216,217,224,251og 252 er tidligere vedhæftet.

Juni måned 2016

Bilag nr. 275,278,282,290,291,294 og 966 er tidligere vedhæftet.

Vedrørende faktura fra [virksomhed3] ApS, er dette en åbenlys fejl at der ikke er tillagt moms på det fakturerede. Den udstedte faktura vedrørende køb af varelageret kan godt tilbageføres, da dette også er en åbenbar fejl, så må det vel også forholde sig sådan når det er med modsat fortegn.

Juli måned 2016

Bilag nr. 348 og 345 er tidligere vedhæftet.

Bilag nr. 345 og 967 henvises til ovenstående forklaring.

August måned 2016

Bilag nr. 378,380,385,386,400,402,419 er tidligere vedhæftet.

Bilag nr. 968 henvises til ovenstående forklaring

September måned 2016

Bilag nr. 433,435,459 og 463 er tidligere vedhæftet.

Bilag nr. 696 henvises til ovenstående forklaring

Oktober måned 2016

Bilag nr. 498,508 og 525 er tidligere vedhæftet.

Bilag nr. 506 og 970 henvises til ovenstående forklaring.

November måned 2016

Bilag nr. 562,620,656 og 675 er tidligere vedhæftet

Bilag nr. 971 henvises til ovenstående forklaring

December måned 2016

Bilag nr. 695,725743,749 og 765 er tidligere fremsendt.

Bilag nr. 735,972 og 973, henvises til ovenstående forklaring.

Ekstrakt af ovennævnt:

Korrektioner indgående moms:

Korrektioner indgående moms:

if. skat if. ovenst korr

Januar -58.088 45.304 -12.784

februar -27.126 3.329 -23.797

marts -22.427 3.852 -18.575

april -28.699 2.680 -26.019

maj -23.041 6.053 -16.988

juni -48.855 47.960 -895

juli -53.838 41.782 -12.056

august -44.407 37.170 -7.237

september -42.774 47.336 4.562

oktober -185.035 60.592 -124.443

november -72.582 54.975 -17.607

december -64.259 66.856 2.597

-253.242

Korrektioner udgående moms

if. skat i flg ovenst korr

Januar 57.171 56.018 1.153

februar 62.869 62.319 550

marts 94.508 94.508 0

april 43.319 43.319 0

maj 62.687 62.687 0

juni 69.022 69.022 0

juli 96.903 96.903 0

august 85.312 85.312 0

september 84.718 57.171 27.547

oktober 104.895 104.895 0

november 91.735 73.715 18.020

december 73.715 73.715 0

47.270

Samlet efterbetaling -300.512

Samlet efterbetaling if. skat -573.358

Afvigelse 272.846

(...)”

Virksomhedens indehaver har på mødet med Skatteankestyrelsen den 12. september 2020 oplyst, at det er en fejl, at der ikke er anført moms på nogle af fakturaerne. Fakturaerne er således inkl. moms.

Virksomhedens indehaver oplyste endvidere, at alt materialet er sendt til SKAT i sin tid, og at han ikke har yderligere materiale.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 442.713,00 kr. for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016 som følge af nægtelse af fradrag for udgifter til købsmoms vedrørende varer og ydelser. Der skal endvidere tages stilling til, om virksomhedens salgsmoms for 1., 2. og 4. kvartal 2016 skal nedsættes med i alt 46.970,00 kr., og om salgsmomsen skal reguleres med 16.156,00 kr. for tab på debitorer.

Salgsmoms

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 46.970,00 for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016.

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven (bekendtgørelsen og lovene kan findes på www.retsinformation.dk).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Af momslovens § 27, stk. 1, følger, at ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der direkte er forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter momsloven. Finder betalingen helt eller delvist sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 procent af det modtagne beløb.

Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt. Betaling af afgift påhviler enhver, der på en faktura anfører afgiftsbeløb eller anden angivelse af, at fakturabeløbet indbefatter afgift, jf. momslovens § 46, stk. 7.

Virksomheden har angivet salgsmomsen for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016 til 879.584,00 kr. Virksomheden har bogført udgifterne til salgsmoms for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016 til 926.554,00 kr.

SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms for den konkrete periode med i alt 46.970,00 kr. som følge af udeholdt omsætning. Forhøjelsen beror ifølge SKAT på differencen mellem virksomhedens angivne og bogførte salgsmoms for januar, februar, september og november måned 2016 på i alt 46.970,00 kr.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 46.970,00 kr.

Virksomhedens indehaver har ikke fremlagt dokumentation for, at de yderligere bogførte beløb for januar, februar, september og november måned 2016 på i alt 46.970,00 kr. ikke vedrører momspligtig omsætning. På denne baggrund finder retten, at det er med rette, at SKAT har kategoriseret de bogførte beløb som momspligtig omsætning, hvoraf der skal afregnes salgsmoms, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Tab på debitorer

SKAT har ikke godkendt fradrag for tab på debitorer på 16.156,00 kr.

SKAT har konstateret, at momsangivelserne for januar, februar, september og november måned 2016 ikke stemmer overens med det bogførte beløb. Der er en difference på 46.970,00 kr.

Det følger af momslovens § 84, at regnskabet over salg og afgiften heraf omfatter samtlige leverancer af varer og ydelser for hver afgiftsperiode. Virksomheden mangler at afregne yderligere salgsmoms for januar, februar, september og november måned 2016 med i alt 46.970,00 kr.

Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag.

Virksomhedens indehaver har ikke nærmere redegjort for, hvorfor virksomheden er berettiget til fradrag for tab på debitorer. Virksomhedens indehaver har endvidere ikke fremlagt yderligere oplysninger eller opgørelser.

Af momslovens § 27 fremgår følgende:

”Stk. 1. Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet af afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.

(...)

Stk. 6. I afgiftsgrundlaget kan fradrages 80 pct. af konstaterede tab på uerholdelige fordringer vedrørende leverede varer og ydelser. Fradraget foretages, når tabet konstateres, jf. dog § 66 g, stk. 3. Såfremt fordringerne senere betales helt eller delvis, skal 80 pct. af modtagne beløb medregnes i afgiftsgrundlaget, medmindre betalingen opnås efter konkurslovens § 96. Beløbet medregnes i den afgiftsperiode, hvor betalingen finder sted, jf. dog § 66 g, stk. 3.”

Det er således en betingelse for fradrag i henhold til momslovens § 27, stk. 6, at der er konstateret et tab, og at tabet skal relatere sig til en momspligtig leverance.

Virksomheden har ikke dokumenteret, at virksomheden har konstateret et endeligt tab, der kan gøres endeligt op i den omhandlede afgiftspligtige periode.

Det er på ovenstående baggrund med rette, at SKAT ikke har foretaget regulering af moms for tab på debitorer på 16.156,00 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Fradrag for købsmoms

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”

Af momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 § 82 fremgår følgende (uddrag):

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1, fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales. ”

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168.

Af momssystemdirektivets artikel 178 og 179 fremgår følgende (uddrag):

”Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240

(...)

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

(...)”

Af momslovens § 23 fremgår følgende:

”Stk. 1: Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).

Stk. 2: Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.”

Af momslovens § 42, stk. 1, nr. 6, fremgår følgende:

”Virksomheder kan ikke fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører

Nr. 6: anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer, jf. dog stk. 4, 6 og 6. ”

Af momslovens § 4, stk. 1 og 5, fremgår følgende:

”Stk.1: Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Stk. 5: Til levering mod vederlag kan dog ikke henregnes overdragelse af en samlet formuemasse som led i en overdragelse af virksomheden eller af en del af denne. Når virksomheden er registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a for den aktivitet, der udøves i forbindelse med den overdragne formuemasse, er det dog en betingelse, at køberen ligeledes bliver registreret for den pågældende aktivitet. Virksomheden skal inden 8 dage efter overdragelsen give told- og skatteforvaltningen meddelelse om købers navn og adresse og om salgsprisen for det overdragne.”

Af momslovens § 27, stk. 3, nr. 4, fremgår følgende:

”Stk. 3: I afgiftsgrundlaget medregnes ikke:

4) Renter, der henregnes af den til enhver tid skyldige del af købesummen, på betingelse af, at det af købekontrakten eller af bilag vedrørende betalingerne fremgår, hvor meget renten udgør af de enkelte betalinger.”

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Udgifter, som tidsmæssigt ligger udenfor den påklagede periode

Virksomheden har for den påklagede periode angivet købsmoms for udgifter til leje af mandskab, diesel, billeje, [virksomhed4] leje mandskab og [virksomhed5] flyt mandskab på i alt 41.857,50 kr. Udgifterne er blevet bogført i 2016 på virksomhedens bogføringskonto 64060 ”Købsmoms (Indgående moms)”.

Virksomheden har som dokumentation for udgifterne fremlagt ti fakturaer på i alt 209.287,80 kr. inkl. moms, hvoraf momsen udgør 41.857,56 kr. Samtlige af fakturaerne er dateret i 2015.

Det følger af momslovens § 23, stk. 2, at såfremt der er udstedt en faktura ved leverance af en vare eller ydelse, er det faktureringstidspunktet, der anses som leveringstidspunkt. Eftersom fakturaerne er dateret i 2015, skulle fakturaerne have været angivet i 2015, fremfor 2016.

Da virksomheden imidlertid har bogført og angivet fradrag for fakturaerne i 2016, finder retten, at det er med rette, at SKAT har nægtet fradraget i 2016.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Udgifter, som ikke vedrører virksomheden

Virksomheden har for den påklagede periode angivet købsmoms for udgifter til bl.a. reparation af bil, advokat, [virksomhed10], [virksomhed11], [virksomhed12] m.v. på i alt 22.571,92 kr. Udgifterne er blevet bogført på konto 64060 ”Købsmoms indgående moms”.

Som dokumentation for udgifterne har virksomheden fremlagt 16 fakturaer på i alt 112.860,20 kr. inkl. moms, hvoraf momsen udgør 22.572,04 kr. De fremlagte fakturaer er ikke udstedt til virksomheden. Nogle af fakturaerne er udstedt til virksomhedens indehavers hustrus selskab [virksomhed3] ApS, og de øvrige fakturaer er udstedt til [virksomhed2] ApS og [virksomhed21] v/ [person3]. Virksomhedens indehavers hustru og virksomhedens indehaver har i perioden været direktører i selskabet [virksomhed2] ApS.

Retten finder, at virksomheden ikke er berettiget til fradrag for købsmoms af udgifter, som er anført på de pågældende fakturaer. Det er et krav ifølge momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, at fakturaen indeholder virksomhedens rette navn og adresse.

Til trods for, at virksomhedens indehaver i den påklagede periode har været direktør i [virksomhed2] ApS, har [virksomhed2] ApS drevet momspligtig virksomhed, indtil det blev taget under konkurs den 16. august 2016. Det må derfor have formodningen for sig, at udgifterne er blevet anvendt til brug for [virksomhed2] ApS´ momspligtige leverancer, og købsmomsen af disse udgifter kan derfor ikke fradrages i virksomheden, jf. momslovens § 37, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Udgifter, hvor momsbeløbet ikke er oplyst

Virksomheden har for den påklagede periode angivet købsmoms for udgifter til bl.a. husleje, [virksomhed22], lønninger, lagerleje m.v. på i alt 238.692,78 kr. Udgifterne er blevet bogført på konto 64060 ”Købsmoms indgående moms”.

Virksomheden har som dokumentation for udgifterne fremlagt 11 fakturaer på i alt 954.771,12 kr. ekskl. moms. Der er ikke angivet momsbeløb på fakturaerne. Det er et krav i momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1, nr. 9, at en faktura skal indeholde det afgiftsbeløb, der skal betales.

Landsskatteretten finder, at virksomheden ikke har dokumenteret, at virksomheden har betalt en afgift for de pågældende fakturaer, ligesom leverandørerne givetvis ikke har afregnet moms for udgående afgift heraf. Det fremgår specifikt af fakturaerne fra [virksomhed3] ApS, at momsbeløbet udgør 0 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Udgifter til drift af personbil

Virksomheden har for den påklagede periode angivet købsmoms for udgifter til personbil på 892,00 kr. bogført på konto 64060 ”Købsmoms (Indgående moms)”.

Virksomheden har som dokumentation for udgiften fremlagt en faktura fra [virksomhed23] A/S på 4.459,98 kr., hvoraf momsen udgør 892,00 kr.

For at være berettiget til fradrag i henhold til momslovens § 37, stk. 1, er det en grundlæggende betingelse, at udgiften afholdes af en afgiftspligtig person. Det er endvidere en forudsætning for fradraget, at udgiften er direkte henførbar til den momspligtige aktivitet.

Retten finder, at virksomheden ikke er berettiget til fradrag for købsmoms for udgifter, som er anført på fakturaen. Retten har henset til, at fakturaen ikke er udstedt til virksomheden, og at virksomheden ikke har fremlagt dokumentation for, at udgifterne anført på fakturaen er afholdt til brug for virksomhedens afgiftspligtige aktiviteter. Hertil kommer, at fakturaen er udstedt til virksomhedens indehavers hustru. Allerede af den grund finder retten, at betingelserne for fradrag ikke er til stede.

I henhold til momslovens § 42, stk. 1, nr. 6, er der endvidere ikke grundlag for at godkende fradrag for udgifter til købsmoms, som relaterer sig til drift af personbil.

Landsskatteretten stadfæster herved SKATs afgørelse på dette punkt.

Udgifter til renter og rykkergebyrer

Virksomheden har for den påklagede periode angivet købsmoms for udgifter til renter og rykkergebyrer på 616,76 kr. bogført på konto 64060 ”Købsmoms (Indgående moms)”.

Som dokumentation for afholdte udgifter har virksomheden fremlagt to fakturaer fra [virksomhed24] og [virksomhed25] på i alt 3.083,80 kr. inkl. moms, hvoraf momsen udgør 616,76 kr. Fakturaerne vedrører udgifter til renter og rykkergebyrer.

Ifølge momslovens § 27, stk. 3, nr. 4, er renter og gebyrer m.v. fritaget for moms. Retten godkender derfor ikke fradrag for købsmoms af udgifter til renter og gebyrer.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Udgifter til køb af varelager

Virksomheden har for den påklagede periode angivet købsmoms for udgifter til køb af varelager på 125.000,00 kr. bogført på konto 64060 ”Købsmoms (Indgående moms)”.

Virksomheden har som dokumentation for afholdte udgifter fremlagt en faktura fra [virksomhed3] ApS på i alt 625.000,00 kr., hvoraf momsen udgør 125.000,00 kr. Fakturaen vedrører køb af varelager med overtagelse den 1. januar 2017. Virksomhedens indehaver har ifølge det oplyste efter [virksomhed3] ApS’ konkursbehandling i maj 2017 overtaget selskabet.

Retten finder, at virksomheden ikke er berettiget til fradrag for købsmoms for udgifter til køb af [virksomhed3] ApS’ varelager. Retten har lagt vægt på, at der i henhold til momslovens § 4, stk. 5, ikke skal beregnes moms ved salg af et selskabs varelager, maskiner og andre driftsmidler, når salget sker som led i en hel eller delvis overdragelse af virksomheden.

Virksomheden har købt [virksomhed3] ApS’ varelager med overtagelse den 1. januar 2017. Det er rettens opfattelse, at der er tale om salg af et aktiv som led i en overtagelse af [virksomhed3] ApS, og at der derfor ikke er sket nogen levering af varer og ydelser, idet virksomheden indtræder i [virksomhed3] ApS´ sted. Virksomheden kan derfor ikke opnå fradrag for købsmoms af denne udgift i henhold til momslovens §§ 4, stk. 5, henholdsvis 37, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Bogførte udgifter uden dokumentation

Virksomheden har for den påklagede perioden angivet købsmoms på 233.087,03 kr. for udokumenterede udgifter. Virksomheden har som dokumentation for bogførte udgifter alene fremlagt virksomhedens bankkontoudtog.

Virksomhedens bankkontoudtog dokumenterer ikke, at betalinger fra bankkontoen er udtryk for, at der er afholdt udgifter til levering af goder eller tjenesteydelser, der er pålagt moms, og at udgifterne er afholdt til brug for virksomhedens momspligtige aktivitet.

Landsskatteretten stadfæster herved SKATs afgørelse på dette punkt.

Fejl i SKATs sammentælling af virksomhedens efterbetaling af momstilsvaret

SKAT har ved en fejl ved sammentællingen af virksomhedens efterbetaling af momstilsvaret ikke medtaget efterbetalingen på 23.040,00 kr. for maj måned 2016 og har derfor opgjort virksomhedens samlede efterbetaling af momstilsvaret til i alt 442.713,00 kr.

Den samlede efterbetaling for den påklagede periode udgør imidlertid i alt 465.753,00 kr.

Landsskatteretten ændrer hermed forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar for den påklagede periode til 465.753,00 kr.