Kendelse af 25-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 15-06-2022

Journalnr. 18-0003339

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

2. halvår 2014

Yderligere salgsmoms

5.855 kr.

0 kr.

5.855 kr.

1. halvår 2015

Yderligere salgsmoms

15.862 kr.

0 kr.

15.862 kr.

2. halvår 2015

Yderligere salgsmoms

15.861 kr.

0 kr.

15.861 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomhedsindehaveren i indkomstårene 2014 og 2015 har været registreret som fuldt ansvarlig deltager i enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomhedens startdato var den 1. september 1998 og virksomhedens ophørsdato var den 31. december 2017. Virksomheden var registreret med branchekoden ”869090 Sundhedsvæsen i øvrigt i.a.n.”

Virksomhedsindehaveren har i forbindelse med SKATs kontrol af indkomstårene 2008-2011 oplyst, at indehaveren arbejder under navnet [virksomhed2].

Indehaveren har ligeledes i forbindelse med kontrollen oplyst, at telefonnummer [...] tilhører indehaveren.

SKAT har den 22. maj 2017 foretaget en internetanalyse af hjemmesiden [...dk] med det formål at finde informationer, der kunne bruges til vurderingen af, der har været indtægt i indkomstårene 2014 og 2015.

Konklusionen af analysen var, at telefonnumre fundet på hjemmesiden matchede 467 annoncer fra [avis1] og at der derfor baseret på antallet af annoncer særligt fra 2014 og 2015 ses at have været en vis aktivitet.

SKAT har på internettet trukket de annoncer, som har været i [avis1] på det oplyste telefonnummer i perioden 2014-2016. Her fandt SKAT 71 annoncer indrykket i 2014 og 81 annoncer indrykket i 2015.

SKAT har den 16. august 2017 bedt om kontroloplysninger hos [avis1]. Af disse fremgår, at der i 2014 er indrykket annoncer 92 gange i 2014 svarende til annoncering for 12.718 kr. Det fremgår ligeledes at der er indrykket annoncer 78 gange i 2015 svarende til 12.132 kr.

Indehaveren har overfor SKAT oplyst, at det er en tidligere gæst som har indrykket annoncerne, på vegne af indehaveren. Indehaveren har ligeledes oplyst, at alle kan indrykke annoncer, og at indehaveren har sagt til kunderne, at de kunne annoncere og bruge indehaverens telefonnummer.

Indehaverens repræsentant har fremlagt bilag 611, 612 og 651 fra indkomståret 2014. Af de fremlagt bilag fremgår følgende:

Bilag 611 – 29. april 2014

[avis1] kontant annonce

1.051 kr.

Bilag 612 – 29. april 2014

[avis1] kontant annonce

2.000 kr.

Bilag 651 – 15. august 2015

[avis1] kontant annonce

3.765 kr.

I alt

6.816 kr.

Det fremgår af kvitteringerne, at det er abonnement nummer [...13], der indsætter og betaler. Der bliver ikke lagt moms på kvitteringerne.

Abonnement nummer [...13] hos [avis1] tilhører indehaveren.

Repræsentanten har ligeledes fremlagt bilag 80 fra indkomståret 2015. Bilaget viser en kvittering fra [virksomhed3] for hygiejne på 1.000 kr. dateret den 6. august 2015. Der fremgår af kvitteringen, at den er kontant betalt, og beløbet er inkl. moms.

Det fremgår af virksomhedens bogføring, at der er bogført udgifter til annoncering med i alt 6.816 kr. i indkomståret 2014. Der er ikke bogført udgifter til annoncering i indkomståret 2015.

Det fremgår af virksomhedens regnskab for indkomståret 2014, at der er fratrukket udgifter til annoncering med 3.951 kr. ekskl. moms. Det fremgår af virksomhedens regnskab for indkomståret 2015, at der ikke er fratrukket udgifter til annoncering.

Det følger af Danmarks statistik at det gennemsnitlige privatforbrug for enlige under 60 uden børn i indkomståret 2014 var 203.400 kr. og i indkomståret 2015 var 191.822 kr.

Skattestyrelsen har beregnet indehaverens privatforbrug således:

2014

2015

Indbetalte skatter efter AM-bidrag

-16.101 kr.

-26.664 kr.

Overskydende skat

471 kr.

4.417 kr.

Indeholdt A-skat

-42.856 kr.

-12.588 kr.

Udbytteskat

-6.390 kr.

-11.657 kr.

Skattepligtig indkomst efter AM-bidrag

128.083 kr.

38.945 kr.

Aktieindkomst

157.927 kr.

85.920 kr.

Køb/salg værdipapirer

-22.950 kr.

-55.350 kr.

Ejendomsskat

-28.283 kr.

-29.826 kr.

Ændring i formue eksklusiv værdistigning

-25.446 kr.

38.184 kr.

Beregnet privatforbrug

144.455 kr.

31.381 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms med henholdsvis 5.855 kr. for afgiftsperioden 1. juli 2014 til den 31. december 2014 og 31.723 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2015 til den 31. december 2015.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Du har indsendt bogføringen for din virksomhed for 2014 og 2015. Der er i regnskabet fratrukket udgifter til annoncer i [avis1] i 2014.

Vi har for dit kundenummer [...13] indhentet kontroloplysninger fra [avis1], som viser, at du har afholdt udgifter til annoncering med 12.718 kr. i 2014 og 12.132 kr. i 2015. Du har samtidig en hjemmeside, hvor du reklamerer for din virksomhed.

Du har i 2014 har du bogført indtægter på 21.040 kr. Du har ikke bogført indtægter fra din klinik i 2015.

Du har selvangivet underskud af virksomhed for 2012-2016. Du er dog i hele perioden fortsat med at indrykke annoncer i [avis1], og din hjemmeside har også i hele perioden været i drift. Din virksomhed er inden for en branche, der typisk bruger kontante betalinger uden kvitteringer. Vi mener ikke, at det er sandsynligt, at du ville fortsætte med at indrykke annoncer, hvis du ikke havde indtægter i forbindelse hermed, og vi er yderligere af den opfattelse, at du ikke ville fortsætte inden for branchen, hvis der ikke var fortjeneste herpå.

Vi mener, at dit privatforbrug beregnet ud fra de oplysninger om indtægter, udgifter og formuebevægelser, som er oplyst i skattemappen, er for lavt sammenholdt med det gennemsnitlige privatforbrug opgjort af Danmarks statistik for 2014 og 2015for en gift person under 60 år.

Du har bedt om, at vi medtager din samlever [person2]s økonomi ved beregningen af privatforbruget.

Du kan se Danmarks Statistiks beregninger på statistikbanken.dk/fu10 for 2014 og statistikbaken.dkstatsbank5a for 2015.

Du har efter vores opfattelse haft flere indtægter, end du har selvangivet i 2014 og 2015.

Vi har taget udgangspunkt i, at du i hele perioden indrykker annoncer i [avis1]. Du har i 2014 bogført udgifter til parkering med 5.453 k. og 5.542 kr. i 2015. I 2010, hvor du har selvangivet en omsætning på 95.840 kr., har du fratrukket udgifter til parkering med 5.051 kr.

Du har altså parkeringsudgifter forbundet med indtægtserhvervelsen i 2014 og 2015, svarende til de udgifter til parkering, du har i 2010.

I mener ikke, at det forhold, at der er fratrukket udgifter til parkering svarende til tidligere års udgifter hertil er udtryk for, at der er virksomhedsindkomster.

I mener, at der ikke er taget hensyn til, at der er sket en stigning i parkeringsudgifter generelt, og derudover mener I, at det alene er udtryk for, at du løbende har besigtiget lokalerne.

Vi er enige i, at et niveau på parkeringsudgifterne svarende til tidligere år, ikke i sig selv betyder, at du har haft aktivitet i din virksomhed. Vi mener dog, at dette forhold sammenholdt med det lille privatforbrug og de indrykkede annoncer i [avis1], underbygger, at du har udeholdt indtægter.

Din rådgiver har gjort opmærksom på, at du ikke har haft mulighed for at lukke hjemmesiden, og derfor kan dette ikke benyttes som argument for, at du har drevet virksomhed. Du er enig i, at virksomheden har eksisteret, men du har været sygemeldt i længere tid. Det telefonnummer, der har været anført på hjemmesiden er dit telefonnummer. Du har dermed fortsat kunne modtage opkald fra kunder. Du har ikke skiftet telefonnummer i perioden.

Du forstår ikke, hvorfor der er forskel på antallet af de indrykkede annoncer i sagens faktiske forhold. Vi har først oplyst, at vi på internettet ved en søgning på telefonnummer har fundet 71 annoncer indrykket i [avis1] i 2014 og 81 annoncer i 2015. Vi har derefter ved indhentning af kontroloplysninger på dit kundenummer hos [avis1] modtaget liste over annoncer på dit kundenummer, og der fremgår heraf, at der er indrykket 92 annoncer i 2014 og 78 annoncer i 2015.

Forskellen ligger derfor i, hvad vi har googlet sammenholdt med de faktiske indrykninger, der er foretaget på dit kundenummer.

Vi har tidligere vedlagt kopi af de oplysninger, vi har modtaget fra [avis1].

For 2014 har vi herefter skønnet følgende privatforbrug:

Privatforbrug uden inddragelse af samlever:

Privatforbrug opgjort efter Danmarks Statistik

203.000 kr.

Beregnet privatforbrug

144.455 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten

58.545 kr.

Privatforbrug med inddragelse af samlever:

Privatforbrug opgjort efter Danmarks Statistik

367.000 kr.

Beregnet privatforbrug

273.704 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten med samlever

63.296 kr.

Regulering til oprindelig opgjort indkomst som enlig

-4.751 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten

58.545 kr.

Den yderligere indkomst, skønner vi, er kommet fra udeholdt omsætning fra din virksomhed, Efter fradrag af omkostninger, har vi skønnet et yderligere resultat på:

Yderligere nettoresultat eksklusiv moms

46.836 kr.

Yderligere moms

11.709 kr.

Ændring

58.545 kr.

(...)

Da vi har beregnet yderligere resultat i din virksomhed, skal der ske afregning af salgsmoms af det skønsmæssigt yderligere ansatte resultat. Se momsloven § 4, stk. 1 og opkrævningsloven § 5, stk. 2. Den ordinære frist for at regulere momsen for første halvdel af indkomstår 2014 er udløbet. Vi forhøjer din salgsmoms med halvdelen af den moms, vi har skønnet for indkomstår 204 svarende til 5.855 kr.

For 2015 har vi herefter skønnet følgende privatforbrug:

Privatforbrug uden inddragelse af samlever:

Privatforbrug opgjort efter Danmarks Statistik

190.000 kr.

Beregnet privatforbrug

31.381 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten

158.619 kr.

Privatforbrug med inddragelse af samlever:

Privatforbrug opgjort efter Danmarks Statistik

335.000 kr.

Beregnet privatforbrug

155.248 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten med samlever

179.752 kr.

Regulering til oprindelig opgjort indkomst som enlig

-21.133 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af indkomsten

158.619 kr.

Den yderligere indkomst, skønner vi, er kommet fra udeholdt omsætning fra din virksomhed. Efter fradrag af omkostninger, har vi skønnet et yderligere resultat på:

Yderligere nettoresultat eksklusiv moms

126.896 kr.

Yderligere moms

31.723 kr.

Ændring

158.619 kr.

(...)

Da vi har beregnet yderligere resultat i din virksomhed, skal der ske afregning af salgsmoms af det skønsmæssigt yderligt ansatte resultat. Se momsloven § 4, stk. 1 og opkrævningsloven § 5, stk. 2. Vi forhøjer din salgsmoms med 31.723 kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Udgifterne til annoncering indgår som en del af det skønnede resultat. Samlevers økonomi er også medregnet ved opgørelsen af privatforbruget.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Indehaverens repræsentant har primært nedlagt påstand om, at SKATs afgørelse skal omstødes, subsidiært om at, indehaveren får fradrag for de i [avis1] indrykkede annoncer. (indsæt klageren påstand/påstande i rækkefølge – eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om xxxx, subsidiært om at xxxx…)

Repræsentanten har anført følgende:

”(...)

Skat har i sagen truffet afgørelse om forhøjelse af indtægt for 2014 og 2015 alene på basis af annonceudtræk som er rekvireret hos [avis1] – annoncer som min klient ikke har indrykket og derfor heller ikke fratrukket i sit regnskab. Min klient har gennem 2014 været en del syg og sygemeldt i hele 2015. Hun har haft sit forretningslokale til salg hos ejendomsmægler i næsten 2 år, før det lykkedes at sælge lokalerne, hvilket er årsagen til at der fortsat har været udgifter i forretningen med faldende eller ingen indtægter.

Jeg skal på vegne min klient anklage afgørelsen og anmode Skatteankestyrelsen om at omstøde afgørelsen, subsidiært at der gives fradrag for de annoncer som der er indrykket og som der nu beregnes indtægt af, uagtet at annoncerne ikke er indrykket af min klient, idet det ud fra et rimelighedsprincip må kunne gøres gældende, at hvis man skal beskattes af annoncering, må udgiften til annoncering også være fradragsberettiget.

Udover de klagepunkter vi tidligere har anført overfor SKAT

1) Hjemmesiden [...dk] er ikke ejet af [person1]
2) [person1] har været sygemeldt i store dele af 2014 og hele 2015.
3) Privatforbrugsopgørelsen bygger alene på [person1]s indtægter og ikke også samlevers¨
4) Indrykning af annoncer er ikke dokumentation for at der har været indtægter
5) At der er afholdt parkeringsudgifter
6) Sagens fremstilling bygger alene på formodninger

Skal jeg herudover gøre følgende gældende:

a) Såfremt der ved beregning af indtægtsgrundlag skal medregnes annoncer indrykket i [avis1], må der også skulle imødekommes fradrag for disse annoncer. Ifølge Skats indhentede oplysninger fra [avis1] er der indrykket annoncer i 2014 for kr. 12.718 men alene fratrukket kr. 3.951. Manglende fradrag udgør kr. 8.767. Ligeledes er der i 2015 indrykket annoncer for kr. 12.132 men ikke fratrukket noget beløb. Manglende fradrag udgør kr. 12.132

Vi kan ikke ved sagens behandling se, at der er taget hensyn til de oplysninger som vi har indsendt til Skat, ikke mindst fremgår det af afgørelsen, at denne bygger på et skønnet privatforbrug for [person1] alene. Selvom man medtager samlevers indtægt, ændrer dette ikke ved forhøjelsen af det skattemæssige resultat.

Som tidligere oplyst i sagen ejes hjemmesiden [...dk] ikke af [person1], hvorfor hun ikke har haft mulighed for at nedlægge siden. Derfor kan man heller ikke bruge denne hjemmeside som grundlag for at beregne en manglende indtægt. Derudover er der som tidligere oplyst indrykket en række annoncer af kunder, som har søgt partnere til seksuelle ydelser.

Såfremt Skatteankenævnet ikke kan underkende afgørelsen som er truffet på en meget løst grundlag, vil jeg gøre gældende, at der skal indrømmes fradrag for yderligere kr. 8.767 i 2014 og kr. 12.132 i 2015.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt SKAT med rette har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 5.855 kr. i 2. halvår 2014, 15.862 kr. i 1. halvår 2015 og 15.861 kr. i 2. halvår 2015.

Herudover skal der tages stilling til, om virksomheden er berettiget til fradrag for købsmoms for udgifter til annoncering i [avis1] i indkomstårene 2014 og 2015.

Retsgrundlag

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af dagældende momsloven (Lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013) § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. dagældende momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge dagældende momslovs § 46, stk. 1, 1. pkt. fremgår det, at betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Ifølge dagældende momslovs § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af dagældende momslovs § 55.

Efter dagældende momslovs § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

I medfør af dagældende momslovs § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for købsmoms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Af momsbekendtgørelsen, nr. 814 af 24. juni 2013, § 84 fremgår det, at registrerede virksomheder som dokumentation for købsmoms skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. dagældende opkrævningslovs (Lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016) § 5, stk. 2.

Den konkrete sag

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato (sagsnummer: [...]) vedrørende forhøjelse af resultat af virksomhed i indkomstårene 2014 og 2015 fundet, at SKAT har været berettiget til at forhøje virksomhedsindehaverens skattepligtige indkomst med overskud af virksomhed med i alt 173.732 kr. for indkomstårene 2014 og 2015 på baggrund af lavt privatforbrug.

Da Landsskatteretten finder, at den ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at SKAT har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet salgsmoms heraf.

Landsskatteretten finder endvidere, at virksomheden ikke er berettiget til fradrag for købsmoms, da der ikke er fremlagt fakturaer eller andre afregningsbilag, der dokumenterer at det er virksomheden, der har afholdt omkostningerne.

Dette er endvidere understøttet af indehaverens forklaring om, at det er hendes kunder, som har oprettet annoncerne.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.