Kendelse af 24-03-2021 - indlagt i TaxCons database den 21-04-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2013

Yderligere salgsmoms

202.922 kr.

45.015 kr.

202.922 kr.

Yderligere købsmoms

-

- 33.196 kr.

Afvises

Fradrag for købsmoms på køreskolebil

Nej

Ja

Nej

2014

Yderligere salgsmoms

119.855 kr.

95.070 kr.

119.855 kr.

Yderligere købsmoms

-

8.866 kr.

Afvises

Faktiske oplysninger

Denne klagesag vedrører klagerens momstilsvar for 1. og 2. halvår 2013 og 2014, mens klagesagen vedrørende skatteansættelse for indkomstårene 2013 og 2014 behandles under sagsnr.: [...].

[person1], herefter benævnt virksomhedsindehaveren, har ifølge oplysninger fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) drevet en enkeltmandsvirksomhed med CVR-nr. [...1] siden 1. august 1995. Virksomheden har været navngivet [virksomhed1] v/[person1] siden 1. maj 2008, og branchekoden har siden opstarten været 855300 Køreskoler.

Det fremgår af virksomhedens daværende skatteregnskaber og det som klageren har selvangivet, at virksomheden i indkomstårene 2013 og 2014 havde en nettoomsætning på henholdsvis 561.993 kr. og 456.720 kr. Virksomheden er momsregistreret og der afregnes moms to gangeårligt.

Foruden ovenstående virksomhed var virksomhedsindehaveren den 12. september 2014 medstifter af selskabet [virksomhed2] ApS med CVR-nr. [...2] og branchekode 855300 Køreskoler.

SKAT (herefter Skattestyrelsen) har modtaget oplysninger om, at virksomhedsindehaveren den 2. oktober 2013 har købt 70.000 EUR svarende til 525.000 kr., og den 26. juni 2014 har købt 13.235 EUR svarende til 100.000 kr. hos [virksomhed3] A/S.

På baggrund af disse oplysninger har Skattestyrelsen bedt virksomhedsindehaveren indsende en redegørelse og dokumentation for købene, samt regnskabsmateriale og kontoudskrifter fra banken.

Virksomhedsindehaveren har forklaret, at valutakøbene skulle anvendes til investeringer i Tyrkiet, og at pengene blev finansieret via opsparede midler og penge modtaget som gave i forbindelse med virksomhedsindehaverens datters bryllup i 2009. Klageren har ikke indsendt dokumentation herfor.

Skattestyrelsen har modtaget og kontoudskrifter fra banken henholdsvis 26. juni 2017 og fra virksomhedsindehaveren den 4. september 2017.

Ved gennemgang af disse kontoudtog har Skattestyrelsen konstateret, indsætninger på virksomhedsindehaverens bankkonto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kunne afstemmes med klagerens bilagsmateriale og regnskab.

De konkrete indsætninger på virksomhedsindehaverens bankkonto i [finans1] bank 0119 312 523, herefter benævnt konto 1, udgjorde jf. bilag 1 og bilag 2 til Skattestyrelsens afgørelse i indkomståret 2013 i alt 41 indsætninger med et samlet beløb på 896.431,27 kr. De 10 af indsætningerne er kontante indbetalinger på beløb mellem 4.970 kr. og 40.000 kr. og et samlet beløb på 209.970 kr. Ti indsætninger på i alt 79.950 kr. har angivelser af navne på enkeltpersoner, og 13 indsætninger på i alt 478.390,57 kr. har angivelser af forskellige navne på kommuner. Herudover er der 2 indsætninger med posteringsteksten ”kørekort” på henholdsvis 2.000 kr. og 2.400 kr. og 6 øvrige indsætninger mellem 4.900 kr. og 47.445,70 kr. på i alt 119.720,70kr.

På virksomhedsindehaverens konto [...94] i [finans1] bank, herefter benævnt konto 2, har der i indkomståret 2013 været 7 kontante indsætninger på i alt 190.000 kr. med beløb på mellem 10.000 kr. og 50.000 kr.

På konto 1 har der i indkomståret 2014 været i alt 56 indsætninger med et samlet beløb på 678.576,49 kr. Der har været 29 indsætninger på i alt 85.550 kr. med angivelse af enkeltpersoner, og størstedelen af disse har ligeledes angivelsen af ”kørekort”, ”køretimer”, ”køreprøve” eller lignende. Herudover er der 12 indsætninger med angivelser af forskellige navne på kommuner med et samlet beløb på 398.526,49 kr., 4 indsætninger via pengeautomater på i alt 64.400 kr., 3 kontante indsætninger på sammenlagt 29.500 kr., samt en enkelt indsætning på 4.000 kr. med betegnelsen ”faktura”. De resterede 7 indsætninger udgør samlet et beløb på 96.600 kr.

I perioden fra den 1. januar 2014 til 31. august 2014 har der på konto 2 været i alt 26 indsætninger med et samlet beløb på 391.600 kr. De 10 indsætninger er kontante indsætninger på mellem 5.000 kr. og 80.000 kr. med et samlet beløb på 324.100 kr. Der er 13 indsætninger på i alt 66.000 kr., hvor der henvises til navne på enkeltpersoner og 2 indsætninger via pengeautomater på henholdsvis 1.000 kr. og 11.500 kr. Herudover er der en tilbagebetaling på – 1.000 kr.

Skattestyrelsen opgør indsætningerne og det yderligere overskud således:

2013

2014

Konto [...94]

Kontante indsætninger

190.000 kr.

305.200 kr.

Pengeautomater

12.500 kr.

Indsætninger med angivelse af navn

73.900 kr.

Konto [...23]

Kontante indsætninger

209.970 kr.

28.000 kr.

Pengeautomater

64.400 kr.

Indsætninger med angivelse af navn

686.461 kr.

586.177 kr.

I alt

1.086.431 kr.

1.070.177 kr.

Angivet omsætning inklusive moms

702.491 kr.

570.900 kr.

Difference

383.940 kr.

499.277 kr.

For indkomståret 2014 medtager Skattestyrelsen alene indsætninger på konto 2 i perioden 1. januar 2014 – 31. august 2014, da Skattestyrelsen har lagt virksomhedsindehaverens oplysninger om, at kontoen ligeledes er brugt i forbindelse med [virksomhed2] ApS, som er startet den 12. september 2014, til grund.

Skattestyrelsen tager udgangspunkt i de oprindelige regnskaber for indkomstårene 2013 og 2014 og baseret på den selvangivne omsætning på henholdsvis 561.993 kr. og 456.720 kr. ekskl. moms, beregner Skattestyrelsen ovenstående omsætning inklusive moms på henholdsvis 702.491 kr. for indkomståret 2013 og 570.900 kr. for indkomståret 2014.

Skattestyrelsen forhøjer klagerens selvangivne omsætning for indkomståret 2013 med differencen på 383.940 kr. samt det vekslede beløb på 525.000 kr., hvilket giver i alt 908.940 kr.

Heraf beregnet Skattestyrelsen moms med 181.788 kr. og forhøjer på denne baggrund klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2013 med i alt 727.152 kr.

For indkomståret 2014 forhøjer Skattestyrelsen den samlede selvangivne omsætning med 499.277 kr. med tillæg af det vekslede beløb på 100.000 kr., hvilket giver en samlet forhøjelse af omsætningen på 599.277 kr. Heraf beregner Skattestyrelsen moms på 119.855 kr., og forhøjer herefter klagerens samlede overskud for indkomståret 2014 med 479.422 kr.

Virksomheden har angivet momstilsvar for 2013 og 2014 således:

2013

1. januar – 30. juni

1. juli – 31. december

I alt

Salgsmoms

70.247 kr.

70.251 kr.

140.498 kr.

Købsmoms

-39.900 kr.

-38.200 kr.

-78.100 kr.

Energiafgift

-298 kr.

-1.523 kr.

-1.821 kr.

Tilsvar

30.049 kr.

30.528 kr.

60.577 kr.

2014

Salgsmoms

57.090 kr.

57.090 kr.

114.180 kr.

Købsmoms

-19.450 kr.

-24.447 kr.

-32.643 kr.

Energiafgift

-316 kr.

0 kr.

-316 kr.

Tilsvar

37.324 kr.

32.643 kr.

69.967 kr.

Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens yderligere afgiftstilsvar:

01.01.-30.06.2013

01.07.-31.12.2013

I alt

Salgsmoms

111.752

210.533

322.285

Tidligere angivet

-70.247

-70.251

-140.498

Yderligere salgsmoms

41.505

140.282

181.787

Ej godkendt købsmoms bil

21.135

21.135

Yderligere tilsvar

62.640

140.282

202.922

01.01.-30.06.2014

01.07.-31.12.2014

I alt

Salgsmoms

137.878

96.157

234.035

Tidligere angivet

57.090

57.090

114.180

Yderligere tilsvar

80.788

39.067

119.855

Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelse den 12. januar 2018.

Skattestyrelsen modtog ikke yderligere bemærkninger, og udsender afgørelsen den 14. februar 2018.

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen har klageren fremlagt:

Nyt udarbejdet skatteregnskab for indkomstårene 2013 og 2014, samt et ledelsesbrev for årsregnskaberne 2013 og 2014.

Det fremgår af de indsendte skatteregnskaber, at overskuddet for indkomståret 2013 i den nye resultatopgørelse er opgjort til 304.820 kr. efter fradrag for finansielle udgifter med 7.253 kr. og for indkomståret 2014 er overskuddet opgjort til 217.335 kr. efter fradrag for finansielle udgifter på 6.962 kr. Nettoomsætningen er for indkomståret 2013 opgjort til 1.006.353 kr. og for indkomståret 2014 er nettoomsætningen opgjort til 994.913 kr.

Nettoomsætningen fordeler sig således i det nye regnskab:

Nettoomsætning

2014

2013

Udført arbejde, personbil

836.999 kr.

742.053 kr.

Udført arbejde, lastbil

91.039 kr.

132.150 kr.

Udført arbejde, bus

66.875 kr.

132.150 kr.

Nettoomsætning i alt

994.913 kr.

1.006.353 kr.

Resultatopgørelsen for indkomstårene 2013 og 2014 i det korrigerede regnskab:

2014

2013

Nettoomsætning

994.913 kr.

1.006.353 kr.

Vareforbrug

(499.344 kr.)

(472.204 kr.)

Andre eksterne udgifter

(234.981 kr.)

(177.861 kr.)

Personaleomkostninger

(2.032 kr.)

(1.110 kr.)

Bruttofortjeneste

258.556 kr.

355.178 kr.

Afskrivninger

(34.259 kr.)

(43.105 kr.)

Resultat før renter

224.297 kr.

312.073 kr.

Finansielle indtægter

-

-

Finansielle udgifter

(6.962 kr.)

(7.253 kr.)

Årets resultat

217.335 kr.

304.820 kr.

Det fremgår af ledelsesbrevet for det korrigerede årsregnskab for indkomstårene 2013 og 2014, at revisoren ikke i regnskabet har medtaget 3 indsættelser på henholdsvis 55.000 kr., 70.000 kr. og 80.000 kr., som er indsat på klagerens konto i indkomståret 2014. Revisoren begrunder dette med, at der er tale om lånte likvider fra datterens bryllupspenge.

Skattestyrelsen medtager disse beløb i deres beregning af omsætningen i virksomheden med den begrundelse, at der ikke er dokumentation for klagerens påstand.

Momsopgørelsen for årene 2013 og 2014 i henhold til de korrigerede regnskaber:

Momsafstemning

2014

2013

Skyldig moms, primo

99.157 kr.

17.892 kr.

Udgående moms

209.250 kr.

185.513 kr.

308.407 kr.

203.405 kr.

Indgående moms

(47.034 kr.)

(44.904 kr.)

Afregnet moms 2. halvår sidste år

(30.528 kr.)

(33.248 kr.)

Afregnet moms 1. halvår

(37.324 kr.)

(30.049 kr.)

Forholdsmæssig indgående moms

1.629 kr.

3.953 kr.

Efterregulering vedr. tidligere år

-

-

Skyldig moms, ultimo

195.150 kr.

99.157 kr.

Afregnet moms 2. halvår

(25.179 kr.)

(30.528 kr.)

Skyldig moms til efterregulering

169.971 kr.

68.629 kr.

Virksomhedsindehaverens hustru har den 6. maj 2013 købt en ny Chevrolet Spark 1,0 LTK 5D A/C til 105.675 kr. inklusive moms.

Virksomhedsindehaveren har oplyst, at bilen anvendes som reservebil i køreskolen, når den almindelige køreskolebil er på værksted og at bilen holder på køreskolens adresse. Virksomhedsindehaveren har ligeledes oplyst at bilen benyttes til transport af køreskoleelever fra køreskolen til teknisk anlæg, såfremt der har været flere elever på én gang, end der kunne være i den almindelige køreskolebil. Det er virksomhedsindehaverens hustru, som har kørt bilen til køreteknisk anlæg.

Skattestyrelsen henviser i deres afgørelse til, at bilen ikke er indrettet som køreskolebil og godkender ikke fradrag for moms på 21.135 kr. ved køb af bilen, selvom denne til tider anvendes i virksomheden.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens momstilsvar med i alt 202.922 kr. for 1. og 2. halvår af 2013 og med 119.855 kr. for 1. og 2. halvår af 2014.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Der er ikke fradragsret for moms ved køb af almindelige personbiler jævnfør momsloven § 42, selvom de anvendes i virksomheden. Der er en undtagelse efter momsloven § 42 stk. 6, hvis bilen anvendes som køreskolebil.

Da det ikke er dokumenteret, at bilen er indrettet som en køreskolebil, kan der ikke godkendes fradrag for købsmomsen på 21.135 kr.

(...)

3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Tilsvaret vedrørende ændringerne i punkt 1.4 og 2.4 er opgjort til følgende beløb:

01.01.-30.06.2013

01.07.-31.12.2013

I alt

Salgsmoms

111.752

210.533

322.285

Tidligere angivet

-70.247

-70.251

-140.498

Yderligere salgsmoms

41.505

140.282

181.787

Ej godkendt købsmoms bil

21.135

21.135

Yderligere tilsvar

62.640

140.282

202.922

01.01.-30.06.2014

01.07.-31.12.2014

I alt

Salgsmoms

137.878

96.157

234.035

Tidligere angivet

57.090

57.090

114.180

Yderligere tilsvar

80.788

39.067

119.855

Den almindelige frist for at ændre din momsopgørelse var 3 år efter angivelsesfristens udløb. Når vi ændrer momsopgørelsen, selvom fristen er overskredet, er det fordi det er SKATs vurdering, at du har handlet groft uagtsomt ved ikke, at have indtægtsført de modtage beløb.

Den almindelige frist står i skatteforvaltningslovens § 31, og den særlige mulighed for at ændre opgørelsen af din moms, efter at fristen er udløbet, står i § 32, stk. 1, nr. 3.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der er indsendt nyt regnskab for 2013 og 2014 til Skatteankestyrelsen. Det er ikke muligt at afstemme regnskabet med de nye oplysninger hverken indtægter eller udgifter, eller ud fra de i oplysninger SKAT har været i besiddelse af, ligeledes er det ikke muligt at afstemme momsen.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af salgsmoms nedsættes til 45.015 kr. for året 2013 og til 95.070 kr. for året 2014. Repræsentanten har herudover nedlagt påstand om, at købsmoms for året 2013 nedsættes med 33.196 kr. og for året 2014 forhøjes med 8.866 kr.

Repræsentanten har anført følgende:

”(...)

Nærværende klage vedrører følgende:

Ansættelse af yderligere omsætning
ansættelse af yderligere Moms tilsvar
Beskatning af bryllupsgave ydet til datter
Beskatning af valuta køb som yderligere omsætning

Til støtte for nærværende klage vedhæftes skatteregnskab udarbejdet af regnskab og bogføring ApS for 2013 og 2014. Det bemærkes, at den tidligere revisor ikke havde foretaget afstemning. Nærværende/vedhæftede regnskab er udarbejdet på baggrund af kontoudtog og bilag, og afstemninger foretaget.

Skat har i forbindelse med sin opgørelse medtaget samtlige indbetalinger på klagers konto, men skat har ikke afregnet/fratrukket skatteyderens afregning til de øvrige kørelærere. Situationen har været således, at skatteyderen, som har drevet køreskolen, har modtaget betalinger for samtlige elever, men skatteyderen har efterfølgende afregnet køretimebetaling overfor de kørelærere, der har arbejdet for køreskolen. Disse afregninger er der taget højde for i det vedhæftede skatteregnskab for 2013 og 2014, idet disse betalinger er fragået som betaling for fremmed arbejde.

På baggrund af de vedhæftede udarbejdede skatteregnskaber for de to år, begærer jeg på klagers vegne, at skatteyderens indkomst for 2013 fastsættes til 355.178 kr. (før afskrivninger)og til kr. 312.073 (efter afskrivninger). Resultatet efter fratræk af renteudgifter begæres fastsat til kr. 304.820.

Tilsvarende begæres resultatet for indkomståret 2014 fastsat til 217.335 kr. efter afskrivninger og finansielle udgifter.

På baggrund af ovenstående anmodes tillige om, at momstilsvaret fastsættes som opgjort af revisor for 2013 som 2014 til i alt 169.971 (her af 68.629 for 2013).

Der er med ovenstående ikke sket indtægtsførelse af beløb hidrørende fra datterens bryllupsgave, i det skatteyder principalt gør gældende, at beløbet ikke skal beskattes, og subsidiært gør gældende, at beløbet skal belægges med gaveafgift.

Den påklagede afgørelse er vedhæftet nærværende klage.

Venligst skal jeg anmode om mundtlig forhandling med skatteankestyrelsens repræsentant forud for at afgørelse træffes.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er repræsentanten under et telefonmøde kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Repræsentanten startede med at fremhæve at den afgørende forskel mellem SKATs afgørelse og ”det nye” regnskab udarbejdet af revisoren er, at SKAT ikke i deres beregning har medtaget den betaling der er sket til andre kørelærer.

Det har ifølge repræsentanten foregået på den måde at klageren ikke har haft mulighed for at tilbyde køretimer vedrørende bus og lastbil og derfor har han blot fået indbetalingen fra eleverne vedrørende disse, men har så fået bistand fra andre køreskoler når der skulle afholdes køretimer. Klageren har selv afholdt en del af teoritimerne vedrørende bus og lastbil. Andre køreskoler har derfor fungeret som underleverandører og repræsentanten nævner i den forbindelse [virksomhed4] køreskole som den primære samarbejdspartner.

Repræsentanten forklarede videre at køreundervisning i forbindelse med bus og lastbil er fritaget for moms, hvorfor disse poster i regnskabet udarbejdet af revisoren ikke er beregnet med moms.

Det blev aftalt at repræsentanten ville indsende de underliggende bilag som det nye regnskab er udarbejdet på baggrund af, samt eventuelt yderligere materiale som kan understøtte det indsendte regnskab og de enkelte poster, herunder eventuelle aftaler med de andre køreskoler og kørelærer.

(...)”

Repræsentanten har yderligere udtalt følgende:

”(...)

Sagsbehandleren kontaktede repræsentanten med henblik på at oplyse denne om, at SKAT i deres afgørelse ikke har taget stilling til fradrag hverken vedrørende skatteansættelsen eller momstilsvaret og som klageinstans kan vi ikke behandle punkter som SKAT ikke tidligere har behandlet som første instans.

Sagsbehandleren vejledte herefter repræsentanten om, at han på denne baggrund er nødt til at bede Skattestyrelsen om genoptagelse af fradraget, hvis dette ønskes behandlet og ændret.

Repræsentanten var ikke enig i at skatteansættelsen kunne behandles uafhængigt af fradraget og mente således at begge dele burde behandles samlet. Repræsentanten spurgte videre om skattesagen i så fald ville sættes i bero hos skatteankestyrelsen og afvente afgørelsen vedrørende fradrag fra Skattestyrelsen. Dette besvarede sagsbehandleren benægtende.

Repræsentanten blev endvidere informeret om, at Skattestyrelsen ikke kan behandle en anmodning om genoptagelse af fradraget, så længe der verserer en klage vedrørende dette punkt hos Skatteankestyrelsen. Sagsbehandleren oplyste at repræsentanten derfor kan afvente afgørelsen i denne sag eller vælge at trække klagen for så vidt angår fradraget.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato fundet, at konstaterede indsætninger på klagerens bankkonto og valutakøb er yderligere omsætning i virksomheden og skønsmæssig forhøjet virksomhedsindehaverens skattepligtige indkomst med yderligere indkomst fra overskud af virksomhed. Der henvises til Landsskatterettens sagsnr. [...].

Det fremgår af sagen, at der er konstateret betydelige indsætninger på klagerens bankkonti, som ikke kan afstemmes med den indtægtsførte omsætning i klagerens virksomhed.

Skattestyrelsen har fastsat virksomhedens udgående moms på baggrund af de konstaterede bankindsætninger på virksomhedsejerens bankkonti i [finans1] (Konto 1 og Konto 2) på i alt 1.086.431 kr. for 1. og 2. halv år af 2013 og på 1.070.177 kr. for 1. og 2. halv år af 2014.

Indbetalingerne indeholder i det væsentligste posteringstekster som ”kørekort”, ”køretimer” og ”køreprøve”. Der er i de to indkomstår ligeledes i alt 25 indsætninger med navne på kommuner samt adskillige enkeltstående, store, kontante indsætninger.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at det kan lægges til grund, at virksomheden, der beskæftiger sig med køreskole og køreundervisning har leveret ydelser i den henseende og modtaget vederlag herfor ved indbetalingerne på bankkontiene, som er momspligtige, jf. momslovens § 4, således at virksomhedens udgående moms skal opgøres på baggrund af de konstaterede bankindsætninger svarende til 20 % heraf.

For året 2013 kan salgsmomsen herefter beregnes til 217.286 kr. og for året 2014 kan den beregnes til 214.035 kr.

Foruden bankindsætningerne har Skattestyrelsen yderligere modtaget oplysninger om, at klageren den 2. oktober 2013 har købt 70.000 EUR og den 26. juni 2014 har købt 13.235 EUR, hvilket svarer til henholdsvis 525.000 DKK og 100.000 DKK.

Der er ikke indsendt dokumentation for pengestrømmen vedrørende disse køb og ej heller for klagerens påstand om at pengene brugt til købet, stammer fra opsparede midler og penge modtaget som gaver i forbindelse med datterens bryllup i 2009. Landsskatteretten finder på denne baggrund, og idet der ikke er foretaget hævninger på virksomhedsindehaverens konto, der til svarer valutakøbene, at det kan lægges til grund, at der er tale om momspligtige midler jf. momslovens § 4. Der skal således opgøres udgående moms svarende til 20 % af beløbene. Dette svarer til i alt 105.000 kr. for året 2013 og til 20.000 kr. for året 2014.

Ovenstående giver et samlet momstilsvar for året 2013 på 322.286 kr., og for året 2014 kan momstilsvaret opgøres til i alt 234.035 kr. Fordelt på halvår giver det et momstilsvar på 111.752 kr. for første halvår af 2013, 210.534 kr. for andet halvår af 2013, 137.878 kr. for første halvår af 2014 og 96.157 kr. for andet halvår af 2014.

Klageren har oprindeligt angivet salgsmoms med 70.247 kr. for første halvår af 2013, 70.251 kr. for andet halvår af 2013, 57.090 kr. for første halvår af 2014 og 57.090 kr. for andet halvår af 2014.

Det yderligere momstilsvar for første og andet halvår af 2013 og 2014 kan herefter beregnes til henholdsvis 41.505 kr., 140.283 kr., 80.788 kr. og 39.067 kr.

Fradrag for købsmoms på Chevrolet Spark

Virksomheder kan ifølge momslovens § 42, stk. 1, nr. 7 (dagældende LBK 2013-01-23 nr. 106) ikke fradrage en afgift på indkøb m.v. som vedrører anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer. Virksomheder, der forhandler eller udlejer motorkøretøjer, eller som driver køreskole, kan dog jf. § 42, stk. 6 fradrage afgiften af indkøb m.v. til disse formål.

Skattestyrelsen har ikke erkendt klageren fradrag for købsmoms på købet af en Chevrolet Spark på 21.135 kr. den 6. maj 2013.

Retten finder at, der ikke er grundlag for at ændre Skattestyrelsens skøn. Retten har ved vurderingen heraf lagt vægt på at der ikke er indsendt materiale der kan dokumentere eller sandsynliggøre klagerens påstand om, at der er tale om en bil, som er indrettet til, og må anvendes som køreskolebil.

Idet klagerens påstand om at bilen er indrettet som køreskolebil, således ikke er understøttet af objektive konstaterbare forhold, er det rettens vurdering, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmomsen på 21.135 kr.

Retten stadfæster herefter SKATs afgørelse på dette punkt, således at der ikke godkendes fradrag for købsmoms på bilen med 21.135 kr.

Ikke momsbelagte indtægter (bus og lastbil)

Klagerens repræsentant har ved indsendelse af det korrigerede regnskab for indkomstårene 2013 og 2014, påstået at en andel af klagerens nettoomsætning i begge indkomstår. er indtægter ved ikke momspligtig virksomhed i form af køreskole vedrørende lastbil og bus. Der er således oplyst, at 264.300 kr. i 2013 og 157.914 kr. i 2014 er ikke momspligtig omsætning, da det vedrører salg af køretimer til stort kørekort.

Efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, 1.pkt., er skoleundervisning og undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner, faglig uddannelse, herunder omskoling, og anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig undervisning, momsfri. Fritagelsen omfatter tillige levering af varer og ydelser med nær tilknytning til fritaget undervisning. Efter § 13, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., omfatter fritagelsen dog ikke kursusvirksomhed, der drives med gevinst for øje, og som primært retter sig mod virksomheder og institutioner m.v.

Ifølge praksis er det en betingelse for fritagelse for momspligt for faglig uddannelse, at undervisningen går ud på at bibringe eller vedligeholde kundskaber alene med erhvervsmæssigt sigte, jf. Momsnævnets afgørelse i Mn 788/82. I tvivlstilfælde lægges der vægt på, om undervisningen er godkendt af det offentlige og/eller af en faglig organisation.

Vedrørende køreundervisning fandt Momsnævnet i Mn. 1033/88, at følgende typer af køreundervisning var undtaget fra momspligten efter den daværende momslovs § 2, stk. 3, punkt c (faglig uddannelse og omskoling):

Undervisning i forbindelse med kørekort til lastbil over 3500 kg totalvægt (Kategori C).

Undervisning, der foregår i almindelig personbil som indledning til undervisning i lastbil/stor personbil, når eleven i forvejen har kørekort til almindelig personbil.

Undervisning i forbindelse med kørekort til stor personbil (personbil med over 8 siddepladser foruden førerens plads) (Kategori D).

Undervisning i forbindelse med kørekort til påhængskøretøjer over 750 kg, når eleven i forvejen har eller samtidig erhverver kørekort til lastbil over 3500 kg eller stor personbil.

Undervisning i forbindelse med kørekort til traktor.

Undervisning i forbindelse med erhvervelse af kørekort til erhvervsmæssig personbefordring.”

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort, at en del af indtægten er momsfritaget jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, idet der ikke er indsendt fakturaer eller andet, der kan underbygge klagerens påstand om, at en del af omsætningen vedrører køreundervisning til stort kørekort.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Fradrag for indgående moms (købsmoms)

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, at Landsskatteretten afgør klager over Told- og skatteforvaltningens afgørelser, hvor klagen ikke afgøres af skatteankeforvaltningen, et skatteankenævn, et vurderingsankenævn eller et motorankenævn.

Klagerens repræsentant har ved fremsættelse af det nye regnskab, påstået fradrag for købsmoms i virksomheden for 2013 nedsat med 33.196 kr. og yderligere fradrag for købsmoms i 2014 på 8.866 kr. Disse påstande blev ikke gjort gældende under sagens behandling ved Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen har i deres afgørelse ikke taget stilling til det foretagne fradrag for købsmoms. Spørgsmålet om yderligere fradrag for købsmoms kan derfor ikke behandles af Landsskatteretten, idet det ligger uden for rettens kompetenceområde jf. skatteforvaltningslovens § 11.

På tidspunktet for Skattestyrelsens afgørelse ses der ikke at være fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af fradraget for købsmoms for årene 2013 og 2014.

På baggrund af ovenstående afviser Landsskatteretten at behandle anmodningen om yderligere fradrag for indgående moms (købsmoms).

Klageren henvises til at søge genoptagelse hos Skattestyrelsen vedrørende dette punkt.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten SKAT afgørelse i sin helhed.

Ekstraordinær genoptagelse

Ifølge skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan der i henhold til den ordinære frist ikke fremsendes varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse den 12. januar 2018. Fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, er dermed overskredet for så vidt angår momstilsvaret for 1. og 2. halvår af 2013 og 1. halvår af 2014 (1. januar 2013 til 30. juni 2014).

Ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan der dog foretages en ekstraordinær ansættelse, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(indsæt konkret begrundelse eks.:)
Landsskatteretten finder, at virksomhedsindehaveren for hele kalenderåret 2013 og for første halvår af 2014 har handlet mindst groft uagtsomt. Ved vurderingen heraf er der lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren i henhold til skattekontrollovens § 1, stk. 1, havde pligt til at selvangive det fulde beløb af indtægterne.

Der er desuden lagt vægt på, at størrelsen af det manglende momstilsvar må medføre, at der er tale om grov uagtsomhed, når det manglende momstilsvar ikke er selvangivet, samt at det er realiseret kontinuerligt hen over flere indkomstår. Ydermere har virksomhedsindehaveren drevet enkeltmandsvirksomheden siden 1. august 1995 og må således anses for at have kendskab til reglerne.

Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har genoptaget virksomhedens afgiftstilsvar for 1. og 2. halvår 2013 og 1. halvår 2014 ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., kan en ændring i henhold til stk. 1 kun foretages, hvis Skattestyrelsen udsender forslag til afgørelse senest 6 måneder efter, at de er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne for ordinær genoptagelse i § 31.

Højesteret har i dom af 30. august 2018 – gengivet i U.2018.3603H – fastslået, at kundskabstidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der foreligger grundlag for ekstraordinær genoptagelse.

Retten finder, at Skattestyrelsen den 4. september 2017, da de modtog de sidste bankkontoudtog for klagerens konto 2 i [finans1] bank, fik kundskab om, at der forelå grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 32, stk. 1, nr. 3.

Retten finder derfor, at varslingsfristen i § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt, da Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse den 12. januar 2018.

Fristen i § 32, stk. 2, 2. pkt., hvorefter ændringen skal være foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, ses ligeledes at være overholdt, idet Skattestyrelsens afgørelse er sendt til virksomheden den 14. februar 2018.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2013 til 30. juni 2014 er således opfyldt.