Kendelse af 12-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-10-2023

Journalnr. 18-0002996

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. januar - 31. december 2015

Forhøjelse af udgående afgift vedrørende yderligere omsætning i baren

69.073 kr.

0 kr.

6.685 kr.

Nedsættelse af indgående afgift vedrørende manglende grundbilag

4.098 kr.

0 kr.

4.098 kr.

Forhøjelse af udgående afgift vedrørende eget vareforbrug

6.600 kr.

0 kr.

6.600 kr.

Faktiske oplysninger

[person1], herefter benævnt indehaveren, drev restaurations- og barvirksomheden [virksomhed1]/[virksomhed2] v/[person2] med CVR-nr. [...1]. Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomheden blev stiftet den 1. oktober 1995 og er ophørt den 30. december 2019. Virksomheden blev drevet fra ejendommen [adresse1], [by1]. Restauranten og baren blev drevet på hver sin etage.

Ved SKATs kontrolbesøg den 12. oktober 2015 oplyste indehaveren, at restauranten i overetagen blev styret af indehaveren, og at baren blev styret af indehaverens datter, [person3].

Indehaveren har til SKAT fremsendt virksomhedens saldobalance for indkomståret 2015 med kontospecifikationer samt diverse bilag, herunder daglige omsætningsrapporter med udskrifter for køb med kortbetaling. Kontospecifikationerne viser, at indehaveren har løbende bogført virksomhedens indtægter og udgifter.

Indehaveren har selvangivet et underskud før renter på 150.385 kr. for indkomståret 2015. Ifølge virksomhedens saldobalance har virksomheden haft en samlet omsætning på i alt 2.940.751 kr. ekskl. udgående afgift, der er opgjort således:

Konto

Kontotekst

Beløb ekskl. udgående afgift

1010

Omsætning [virksomhed2]

1.216.512

1030

Omsætning bar

1.674.703

1040

Omsætning spilleautomater

49.846

1610

Gebyr efter moms

-310

Omsætning i alt

2.940.751

Yderligere omsætning i baren

Bogføringsfejl

Ved en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale har SKAT konstateret, at indehaverens bogføring på 5.250 kr. inkl. udgående afgift ved bilag 2016 på konto 1030 ”Omsætning bar” ikke er sammenfaldende med indehaverens fremlagte omsætningsrapport i baren af 5. februar 2015. Ifølge omsætningsrapporten udgør salget henholdsvis 450 kr., 5.575 kr. og 2.650 kr., i alt 8.675 kr. inkl. udgående afgift.

SKAT har henført 3.100 kr. (8.675-5.575) til virksomheden som yderligere indtægt, svarende til en skattemæssig omsætning på 2.480 kr. og udgående afgift på 620 kr.

Kontantsalg

Af virksomhedens fremlagte kontospecifikation for konto 18100 ”Kasse”fremgår, at kassebeholdningen er negativ i perioden 25. november 2015 til 5. december 2015, som følge af en hævning på 30.000 kr. den 25. november 2015.

Ved SKATs kontrolbesøg har indehaverens datter oplyst følgende om kasseafstemning i baren:

”At det er hende der afstemmer kasse mm. [person3] viser, at hun har en kasse hvor hun registrere hvad der sælges, og så er der en skuffe til venstre for kassen hvor alle pengesedlerne lægges. Under bardisken står en skuffe hvor mønterne lægges. Forespurgt om [person3] ved hvor mange penge der er i kassen pt. trykker [person3] på en knap på kasseapparatet og et beløb på godt 4.000 kr. kommer frem. Da SKAT spørger om det vil være det beløb der ligger i pengeskuffen oplyser [person3], at der nok ligge en del mere. [person3] oplyser, at hun ikke gør det hver dag, og at hun lige har været syg i tre dage, og der har hun ikke gjort kasse op.”

SKAT har anmodet indehaveren om daglige z-bonner (X-finans) for alt salg inkl. konstantsalg vedrørende baren. Indehaverens revisor har til SKAT oplyst, at der ikke forefindes z-bonner for baren.

SKAT har oplyst, at det ikke har været muligt for SKAT at konstatere størrelsen af det kontante salg.

SKAT har på baggrund af virksomhedens indsendte regnskabsmateriale udarbejdet en opgørelse for virksomhedens daglige salg i baren for perioden 1. og 2. halvår 2015 opdelt mellem virksomhedens salg med kortbetaling og virksomhedens salg med kontanter.

Af SKATs opgørelse fremgår, at det samlede salg i baren for 1. halvår 2015 udgør i alt 1.087.214 kr. inkl. udgående afgift, som er fordelt mellem registeret kontantsalg på 330.244 kr. og betaling med kort på 756.970 kr. Kortbetalingen udgør således ca. 69,62 % af det samlede salg, medens kontantsalget udgør 30,38 % af salget.

For 2. halvår 2015 udgør det samlede salg i baren i alt 1.043.519 kr. inkl. udgående afgift, som er fordelt mellem kontantsalget på 78.667 kr. og betalingen med kort på 964.852 kr. Kortbetalingen udgør således ca. 92,46 % af det samlede salg, medens kontantsalget udgør 7,54 % af det samlede salg.

Baseret på ovenstående har SKAT beregnet et yderligere kontantsalg i baren for 2. halvår 2015 som følger:

Samlede beløb

Betaling med kort (1.043.519 – 78.667)

964.852

Yderligere salg (964.852 / 69,62 %)

1.385.882

Medregnet salg for 2. halvår 2015

1.043.518

Yderligere kontantsalg inkl. udgående afgift

342.364

SKAT har herefter forhøjet virksomhedens skattemæssige omsætning med 273.891 kr. og udgående afgift med 68.453 kr.

Manglende grundbilag

Virksomheden har fratrukket 5.005 kr. ekskl. indgående afgift for en udgift til Plantedirektoratet. Udgiften er bogført som bilag 11087 på konto 2460 ”Plantedirektoratet”. Den fratrukne indgående afgift udgør 1.251 kr.

Virksomheden har for den afholdte udgift fremlagt en rykker uden specifikationer om, hvad der betales for. Virksomhedens revisoren har til SKAT oplyst, at der er betalt acontobeløb i flere omgange, og at det ikke har været muligt at fremskaffe en opgørelse.

Virksomheden har herudover fratrukket i alt 11.389 kr. ekskl. indgående afgift for to udgifter til [virksomhed3] abonnement. Udgifterne er bogført som bilag 5150 og 5151 på konto 4740 ”[virksomhed3] abonnement”. Den fratrukne indgående afgift udgør 2.847 kr.

Der er ikke fremlagt fakturaer eller anden lignende dokumentation for de afholdte udgifter.

Eget vareforbrug

Indehaveren har på konto 2490 ”Privat andel egne varer” bogført et samlet beløb på 35.320 kr. pr. 31. december 2015. Der er ikke afregnet udtagningsmoms. Revisoren har til SKAT oplyst, at der er skattemæssigt beregnet eget vareforbrug for 2 personer.

SKAT har skønnet værdien af eget vareforbrug til 26.400 kr. Den talmæssige opgørelse fremkommer således:

Fødevarer

13.630 kr.

Drikkevarer

3.970 kr.

Eget vareforbrug på 17.600 x 1,5 forbrugsenhed

26.400 kr.

Medregnet eget vareforbrug

35.320 kr.

Den skattemæssige regulering af eget vareforbrug

-8.920 kr.

I konsekvens af den manglende afregning af udtagningsmoms har SKAT forhøjet virksomhedens udgående afgift med 6.600 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar med 79.771 kr. for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2015.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.Omsætning baren

(...)

1.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

Du skal medregne alle dine indtægter, hvorfor din indkomst forhøjes med manglende bogført indtægt den 5/2 2015.

Bogført indtægt

5.575 kr.

Indtægt, jævnført bilag 2016

8.665 kr.

For lidt medregnet omsætning

3.100 kr.

Yderligere indkomst, 3.100 kr. x 80 % =

2.480 kr.

Yderligere indkomst, 3.100 kr. x 20 % =

620 kr.

(...)

Da det ikke har været muligt for SKAT, at efterprøve det kontante salg, forhøjes omsætningen og moms heraf skønsmæssigt med yderligere kontantsalg for 2. halvår, således dette svarer til kontantsalget for 1. halvår, hvilket opgøres således:

Omsætning 1. halvår

1.087.214 kr.

100,00 %

Registreret kontantsalg

330.244 kr.

30,38 %

Betaling med kort

756.970 kr.

69,62 %

Betaling med kort i baren for 2. halvår opgøres således:

Samlet salg 1.043.518,50 kr. – 78.667 kr. (kontantsalg) = 964.851,50 kr.

Yderligere omsætningen for 2. halvår beregnes herefter således:

Betaling med kort 964.851,50 kr.: 69,62 x 100 =

1.385.882 kr.

Medregnet omsætning for 2. halvår

1.043.518 kr.

Yderligere kontant omsætning, skønsmæssigt

342.364 kr.

Yderligere indkomst 342.364 kr. x 80 % =

273.891 kr.

Yderligere salgsmoms, 342.264 kr. x 20 % =

68.453 kr.

SKAT har forhøjet din indkomst med 2.480 kr. + 273.891 kr. = 276.371 kr.

SKAT forhøjer din salgsmoms med 620 kr. + 68.453 kr. = 69.073 kr.

Momsen reguleres med 620 kr. for 1. halvår og 68.453 kr. for 2. halvår.

(...)

2.Vareforbrug

(...)

2.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

Fratrukket vareforbrug:

I henhold til bogføringslovens § 9, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved en faktura.

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvoraf der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, jf. bogføringslovens § 5 og § 9.

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger købsfaktura. Bank-udskrifter er ikke tilstrækkelig dokumentation for, hvilken udgift du har afholdt. Der henvises til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og momsbekendtgørelsen § 82.

Fradragsberettigede driftsudgifter kan som udgangspunkt fratrækkes i den skattepligtige indkomst, når der foreligger en faktura. Det er som udgangspunkt ikke en betingelse, at beløbet er betalt eller er forfaldent til betaling.

Momsen skal medregnes som købsmoms på virksomhedens momsangivelse for den periode, hvor indkøbet er foretaget, dvs. hvor afgiftspligten er indtrådt.

(...)

Der kan således ikke godkendes fradrag for følgende:

Bilag

Skat

Moms

11087

5.005 kr.

1.251 kr.

Er rykker og det fremgår ikke hvad der betales for.

(...)

Eget vareforbrug:

Da du har fuldt fradrag for købsmoms for dit varekøb, skal der beregnes udtagning, jævnfør momslovens § 5, som udgående moms (salgsmoms)

SKAT vurderer skønsmæssigt dit forbrug ud fra SKM2014.853.SKAT således:

Fødevarer

13.630 kr.

Drikkevarer

3.970 kr.

I alt

17.600 kr.

Husstanden består i 2015 af 2 voksne.

Ansat eget vareforbrug udgør 17.600 kr. x 1,5 enhed =

26.400 kr.

Moms 25 % af 226.400 kr. =

6.600 kr.

Medregnet eget vareforbrug

35.320 kr.

Eget vareforbrug, jævnfør SKAT2014.852.SKAT

26.400 kr.

For meget medregnet vareforbrug, skattemæssigt

8.920 kr.

Yderligere salgsmoms, jævnfør momslovens § 5

6.600 kr.

SKAT har forhøjet indkomsten med 30.063 kr. – 8.920 kr. = 21.143 kr.

SKAT nedsætter købsmomsen med 1.251 kr. for 2. halvår

SKAT forhøjer salgsmomsen med 6.600 kr. for 2 halvår

(...)

4.[virksomhed3] abonnement

(...)

4.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

(...)

Ifølge momslovens § 37, kan der ved opgørelse af momstilsvaret som købsmoms, fradrages moms af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens salg af varer og ydelser.

I henhold til bogføringslovens § 9 og momsbekendtgørelsen § 82, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved en faktura.

SKAT har forhøjet indkomsten med 11.389 kr.

SKAT nedsætter købsmomsen med 2.847 kr. for 1. halvår.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2015 godkendes som angivet.

Repræsentanten har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

Ad. Punkt 1.1.

Difference i bogført beløb

3.425,00

Dette vil vi vende tilbage til snarest

Kontantsalg

Skat skønsmæssige ansættelse af kontantsalg.

Skat begrunder sin ansættelse i det faktura, at kontantsalget i 2. halvår er mindre end i 1. halvår.

Til dette skal følgende anføres:

Omsætning 1. halvår

847.839

Omsætning 2. halvår

826.862

Dette viser helt tydeligt, at der ikke er sket nogen væsentligt nedgang i omsætningen.

Det er ikke et ukendt fænomen, at folke betaler mere og mere med kort og mindre med kontanter.

Hvad er skats begrundelse for at kunne sige, at omsætningen skal være i kontanter?

Er der indført, mig ubekendte, bestemmelser, der giver skat bemyndigelse til at bestemme, at en

bestemt del af virksomheds omsætningen skal være i kontanter?

Det skal yderligere bemærkes, at årsomsætningen

i baren er steget med ca. 120.000 kr. i forhold

til året 2014.

Vi afviser derfor helt skats skønsmæssige ansættelse, det relaterer sig til indkomst og salgsmoms.

Punkt 2

Ikke godkendt vareforbrug

21.143

Vi tager forbehold for at fremskaffe den af skat ønskede dokumentation

Punkt 3

Ikke godkendt småanskaffelser

9.615

Denne post vender vi tilbage omkring

Punkt 4

Ikke godkendt [virksomhed3] abonnement

11.389

Vi tager forbehold for at fremskaffe den af

skat ønskede dokumentation

Klagepunkterne gælder både indkomst og

momstilsvar.

Den manglende dokumentation fremsendes snarest muligt.

(...)”

Klagerens repræsentant har ikke fremsendt det i klagen bebudede materiale.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar med 79.771 kr., som følge af forhøjelse af udgående afgift af yderligere omsætning og af eget vareforbrug samt nedsættelse af indgående afgift af afholdte udgifter.

Retsgrundlag

Der betales afgift af varer og ydelser mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Det fremgår af dagældende momslovs § 4, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013).

Af dagældende momslovs § 5 fremgår, at med levering mod vederlag sidestilles udtagning, herunder anvendelse, af varer fra virksomheden, såfremt der er opnået fuld eller delvis fradragsret ved indkøb, fremstilling med videre af de pågældende varer. Det gælder, når udtagning sker til privat brug for virksomhedens indehaver.

Dagældende momslovs § 37, stk. 1 og stk. 2, nr. 1, har følgende ordlyd:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6”

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”

Dagældende momsbekendtgørelses § 82 (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015) har følgende ordlyd:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Dagældende momsbekendtgørelses § 58 indeholder en række krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Det er således en betingelse for, at en virksomhed kan få fradrag for den indgående afgift vedrørende en udgift, at udgiften er forbrugt af den pågældende virksomhed i forbindelse med virksomhedens momspligtige leverancer, og at virksomheden skal kunne fremlægge dokumentation for udgiften.

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne baggrund for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af dagældende momslovs § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i dagældende momsbekendtgørelse, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011). Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Yderligere omsætning i baren

Bogføringsfejl

SKAT har for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2015 forhøjet virksomhedens udgående afgift med 620 kr.

I forbindelse med behandling af klagesagen er der konstateret, at der er en sammentællingsfejl i SKATs afgørelse. Forskellen mellem bogføringen og fremlagte omsætningsrapport af driftsudgifter er på 3.425 kr. inkl. udgående afgift. (8.675-5.250 kr.), svarende til en skattemæssig omsætning på 2.740 kr. og udgående afgift på 685 kr.

Idet indehaveren ikke har dokumenteret, at den resterende del af beløbet i den fremlagte omsætningsrapport har været medregnet ved opgørelsen af virksomhedens afgiftstilsvar, finder Landsskatteretten, at virksomhedens udgående afgift skal forhøjes med 685 kr. for den påklagede afgiftsperiode.

Kontantsalg

Virksomhedens samlede bogførte omsætning i baren udgør 1.674.703 kr., hvoraf den udgående afgift udgør 418.675 kr.

SKAT har udarbejdet en opgørelse, hvoraf fremgår, at det samlede salg i baren for 1. og 2. halvår 2015 udgør henholdsvis 1.087.214 kr. og 1.043.519 kr., svarende til en samlet omsætning på i alt 1.704.586 kr. og udgående afgift på i alt 426.147 kr.

SKAT har opgjort, at virksomhedens kontantsalg i baren for 1. halvår 2015 har været på 330.244 kr. ud af 1.087.214 kr., og at kontantsalget i baren for 2. halvår 2015 har været på 78.667 kr. ud af 1.043.519 kr. Differencen på 756.970 kr. og 964.852 kr. for henholdsvis 1. og 2. halvår 2015 er betaling med kort.

Ifølge SKATs beregning udgør virksomhedens salg i baren med kortbetaling i 1. halvår 2015 69,62 %. Som følge heraf har SKAT skønsmæssigt ansat virksomhedens salg i baren for 2. halvår 2015 til 1.385.882 kr. – en forhøjelse på i alt 342.364 kr. (1.385.882 – 1.043.519), som SKAT har anset at være yderligere kontantsalg i baren.

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] fundet, at indehaveren ikke har dokumenteret, at der har været ført en daglig retvisende kasseafstemning, hvorfor SKAT har været berettiget til at skønne virksomhedens kontantsalg med det formål at opnå et så virkelighedsnært resultat som muligt.

Skønsmæssige ansættelser skal som udgangspunkt være underbygget af privatforbrugsberegninger eller andre konkrete opgørelser, eksempelvis bruttoavancen. Der henvises til Østre Landsrets dom af 15. juni 2011, offentliggjort i SKM2011.459.ØLR.

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] fundet, at SKATs anlagte skøn om yderligere kontantsalg i baren, som er baseret på sammenligningstal mellem to afgiftsperioder i samme indkomstår, ikke er tilstrækkeligt understøttet af objektive kendsgerninger om udeholdte indtægter af den skønnede størrelse.

Set i relation til virksomhedens negative kassebeholdning i perioden 25. november til 5. december 2015 finder Landsskatteretten, at virksomheden må have genereret kontantsalg på 30.000 kr. uden at have bogført dette. Landsskatteretten nedsætter derfor SKATs forhøjelse af udgående afgift vedrørende kontantsalget fra 68.453 kr. til 6.000 kr., jf. sagsnr. [sag1].

Landsskatteretten nedsætter på baggrund af ovenstående SKATs afgørelse af udgående afgift om yderligere omsætning i baren fra 69.073 kr. til 6.685 kr.

Manglende udgiftsbilag

SKAT har for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2015 nedsat virksomhedens indgående afgift med 1.251 kr. og 2.847 kr. for udgifter til henholdsvis Plantedirektoratet og [virksomhed3] abonnement.

Landsskatteretten finder, at betingelserne for fradrag for indgående afgift ikke er opfyldt, jf. dagældende momslovs § 37, sammenholdt med dagældende momsbekendtgørelses dokumentationskrav. Der er henset til, at der ikke foreligger egentlige fakturaer eller anden lignende dokumentation, der viser, at udgifterne til Plantedirektoratet og [virksomhed3] abonnement er afholdt som led i virksomhedens momspligtige aktiviteter.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

Eget vareforbrug

Der er bogført varer udtaget til eget forbrug på et samlet beløb på 35.320 kr. pr. 31. december 2015. Indehaveren har ikke afregnet udtagningsmoms.

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] fundet, at indehaverens udøvede skøn af eget vareforbrug skal nedsættes til 26.400 kr. ekskl. udgående afgift. SKAT har beregnet udgående afgift heraf med 25 %, svarende til 6.600 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt om, at der skal svares udgående afgift af den skønsmæssige værdi af eget vareforbrug på 26.400 kr., svarende til en udgående afgift på 6.600 kr.