Kendelse af 02-10-2018 - indlagt i TaxCons database den 03-11-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2009

Genoptagelse af momstilsvaret

Nej

Ja

Ja

Afgiftsperioden 2010

Genoptagelse af momstilsvaret

Nej

Ja

Nej

Afgiftsperioden 2011

Genoptagelse af momstilsvaret

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

Klagen vedrører, hvorvidt der skal ske genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 2009, 2010 og 2011.

Klageren blev registreret som ejer af en momspligtig enkeltmandsvirksomhed indenfor reparation af jern- og metalvarer med SE nr. [...1].

I 2012 udrejste virksomhedens indehaver fra Danmark med 220.000 kr. i kontanter. På baggrund heraf har SKAT anmodet virksomhedens indehaver om at fremsende regnskabsmateriale, kontoudtog og privatforbrugsopgørelser.

Der er selvangivet moms i virksomheden:

Momstilsvar

Udgående afgift Indgående afgift

200872.997 47.189

200933.857 18.237

2010 24.452 27.563

2011 22.360 17.419

2012 22.846 10.488

SKAT har gennemgået virksomhedens regnskabsmateriale. SKAT har ved afgørelse af 3. juli 2013 truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget af den 30. maj 2013.

SKAT har ændret virksomhedens momstilsvar til 179.000 kr. i afgiftsperioden 2009, 262.800 kr. i afgiftsperioden 2010 og 504.800 kr. i afgiftsperioden 2011. Momstilsvaret er en konsekvens af SKATs skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens overskud for indkomstårene 2009-2011. SKAT har beregnet momstilsvaret således:

2009

Moms af skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed:

25 % af 716.000 = + 179.000 kr.

2010

Moms af skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed:

25 % af 262.800 = + 65.700 kr.

2011

Moms af skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed:

25 % af 504.800 kr. = + 126.200 kr.

2012

Moms af indsætninger i bank, der antages at være momspligtige indtægter:

25 % af 361.199 = + 90.300 kr.

Virksomheden har den 3. december 2014 anmodet SKAT om at genoptage momsansættelserne.

SKAT har ved afgørelse af 22. juli 2015 nægtet genoptagelse af ansættelsen af momstilsvar. SKAT har begrundet afslaget med, at kravet om at der skal fremlægges oplysninger af faktisk og retlig karakter, ikke er opfyldt.

Virksomhedens repræsentant har herefter indsendt klage over SKATs afslag på genoptagelsesanmodningen til Skatteankestyrelsen.

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 2009, 2010 og 2011 da betingelserne i skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32 ikke anses for opfyldt.

SKAT har anført følgende som begrundelse for sin afgørelse:

”(...)

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2009-2011 udløb 1. maj 2013, 2014 og 2015. Fristen for genoptagelse er derfor udløbet for indkomstårene 2009 og 2010, jævnfør skatteforvaltningslovens §

26, stk. 2 og du kan kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens §

27, stk. 1, nr. 1 - 8 og stk. 2.

SKAT mener, at du ikke er berettiget til genoptagelse af indkomstårene 2009 og 2010, fordi du ikke opfylder betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, idet det ikke er påvist, at der forekommer sådanne særlige omstændigheder, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse, herunder at SKAT har skønnet åbenbart for højt ud fra de oplysninger, der var tilgængelige på tidspunktet for skønnets udøvelse.

Desuden har du haft kendskab til alle forekommende omstændigheder i mere end 6 måneder, således at betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, heller ikke er opfyldt.

Anmodningen er kommet rettidigt for indkomståret 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, men vi kan ikke imødekomme anmodningen om nedsættelse af indkomsten med 193.320 kr.

Det skyldes følgende forhold:

1) Påstanden om, at den ansatte indkomst skal nedsættes med udlæg, udenlandske overførsler mv. har ingen sammenhæng med den måde SKAT har foretaget den skønsmæssige ansættelse på.

2) De angivne punkter er ikke behørigt angivet i et regnskab, der opfylder bogføringslovens krav.

3) Det er ikke tilstrækkeligt godtgjort/dokumenteret, om de angivne udgifter og overførsler er private eller erhvervsmæssige.

4) Der er ikke indsendt en egentlig opgørelse af den skattepligtige indkomst.

5) Det er ikke angivet, at SKAT har begået åbenbare eller ansvarspådragende fejl ved sin skønsmæssige ansættelse.

Konklusion

Vi må herefter fastholde, at der ikke er grundlag for genoptage indkomstårene 2009, 2010 og 2011.

(...)”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKAT skal pålægges at genoptage momsansættelserne for afgiftsperioderne 2009, 2010 og 2011.

Repræsentanten har anført følgende:

”(...)
Vi skal herved i henhold til skrivelse af 22. juli 2015 fra SKAT påklage SKAT's afgørelse, da vi ikke er enige i SKAT's afgørelse om fastholdelse af manglende grundlag for genoptagelse af indkomstårene 2009, 2010 og 2011.

Indkomsten for årene 2009, 2010 og 2011 er fra SKAT's side forhøjet med kr. 1.483.600.

Moms/udgående moms er grundet forhøjelse af indkomst i årene 2009, 2010 og 2011 fra SKAT's side forhøjet med kr. 335.000.

Vi er uforstående overfor SKAT's forhøjelse af indkomsten med kr. 1.483.600, og betragter beløbet som utopisk i forhold til indtjening i en mindre beslagsmedsvirksomhed.

Beslagsmed [person1] driver en mindre virksomhed, som beskæftiger sig med almindeligt forekommende beslagsmedsarbejde, beskæring af hestehove, skoning af heste inklusiv tilretning af hestesko. Arbejdsområdet er hele Sjælland, Møn og Lolland/Falster"

[person1] har en fritidshobby, hvor han beskæftiger sig med ældre amerikanske biler og dertil hørende klubaktiviteter m.v., og i forbindelse med denne hobby fremkommer pengetransaktioner, som ikke vedrører beslagsmedsvirksomheden.

Endvidere skal det oplyses mhv til SKAT' s privatforbrugsopgørelser, at [person1] gennem alle årene har haft en samlever på privat-adressen.

(...)”

Ved mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 20. marts 2018, har repræsentanten anført, at SKAT har foretaget væsentlige sagsbehandlingsfejl. Virksomhedens indehaver har i de påklagede indkomstår haft fælles bopæl med en samlever. Denne er ikke medregnet i SKATs privatforbrugsberegning.

Repræsentanten har endvidere anført, at SKAT har medregnet øremærkede udgifter to gange i privatforbrugsberegningen. Da SKATs privatforbrugsberegning tager udgangspunkt i virksomhedens indehavers primo- og ultimosaldo, skal øremærkede udgifter ikke fratrækkes igen. SKAT har fratrukket øremærkede udgifter, som allerede er fratrukket ved differencen fra primo til ultimo. Dette må efter repræsentantens opfattelse, anses for at være en myndighedsfejl, der kan begrunde genoptagelse.

Virksomhedens indehaver har på mødet oplyst, at han typisk kan nå at sko ca. 3-4 heste pr. dag. Det er derfor virksomhedens indehavers opfattelse, at SKATs skøn er sat alt for højt.

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, at en afgiftspligtig, der ønsker at få ændret sit afgiftstilsvar, senest 3 år efter angivelsesfristens udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, skal anmodning om genoptagelse efter denne bestemmelse være indgivet senest den 10. februar 2013 for afgiftsåret 2009, 10. februar 2014 for afgiftsåret 2010 og 10. februar 2015 for afgiftsåret 2011.

Virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret blev modtaget den 3. december 2014. Genoptagelsesanmodningen for afgiftsperioderne 2009 og 2010 ligger således uden for den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Uanset fristerne i § 31, kan et afgiftstilsvar foretages eller ændres, hvis SKAT efter anmodning fra den afgiftspligtige giver tilladelse til ændring af tilsvaret, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4. En ansættelse kan kun foretages efter de i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4, nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den afgiftspligtige senest 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. SKAT kan endvidere behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 4. pkt.

Sådanne særlige omstændigheder fastslås ud fra en konkret vurdering. Bestemmelsen finder anvendelse, hvor der er begået fejl af SKAT og hvor disse fejl kan anses for ansvarspådragende og i tilfælde hvor fejlene har medført en materielt forkert ansættelse, der efter en konkret vurdering må anses for urimelig at opretholde.

Genoptagelsesanmodningen for afgiftsperioden 2011 ligger inden for den ordinære genoptagelsesfrist, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. En afgiftspligtig der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Repræsentanten har under klagebehandlingen gjort gældende, at der er fejl i SKATs privatforbrugsberegning, idet øremærkede udgifter er medregnet to gange. SKATs privatforbrugsberegning tager udgangspunkt i klagerens formue primo og ultimo, hvorefter der via indkomst og betalte skatter m.v. er beregnet et rådighedsbeløb. Fra dette rådighedsbeløb har SKAT modregnet øremærkede udgifter, hvorefter der er fastsat et beløb til øvrige udgifter, som ikke er øremærkede. Der er dermed ikke foretaget fejl i SKATs opgørelsesmetode.

Klageren har gjort gældende, at han har haft en samlever, men der er ikke fremlagt oplysninger om denne samlevers økonomi.

Landsskatteretten finder herefter ikke, at klageren for indkomståret 2011 har fremlagt faktiske oplysninger indenfor den ordinære ansættelsesfrist, der kan begrunde en genoptagelse af ansættelsen.

For afgiftsperioden 2010 opfylder virksomheden ikke nogen af betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-3. Der kan derfor kun ske ekstraordinær genoptagelse af afgiftsansættelsen for 2010, såfremt der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, og overholdelse af 6 måneders fristen, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.

For afgiftsperioden 2010 finder Landsskatteretten efter en konkret vurdering ikke, at der foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Det forhold at virksomhedens indehaver på daværende tidspunkt havde en samlever, hvis økonomiske forhold ikke er medregnet i privatforbrugsberegningen, er ikke en særlig omstændighed jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

SKAT har sendt forslag om at ændre virksomhedens momstilsvar den 30. maj 2013 for alle tre afgiftsår. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at Told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

SKAT skulle derfor have sendt forslag om ændring af momstilsvaret for afgiftsperioden 2009 senest den 10. februar 2013. SKATs forslag er således sendt efter fristens udløb. Landsskatteretten finder, at der foreligger en ansvarspådragende myndighedsfejl for afgiftsåret 2009, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1. nr. 4.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse for afgiftsperioden 2010, mens SKAT pålægges at genoptage ansættelsen for afgiftsperioderne 2009 og 2011.