Kendelse af 16-03-2022 - indlagt i TaxCons database den 14-05-2022

Journalnr. 18-0002340

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Momstilsvar for afgiftsperioden 1. juli 2014 – 31. december 2014

-2.500 kr.

Påklaget

0 kr.

Momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2015 – 30. juni 2015

31.025 kr.

Påklaget

33.525 kr.

Momstilsvar for afgiftsperioden 1. juli 2015 – 31. december 2015

88.241 kr.

Påklaget

90.741 kr.

Momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2016 – 30. juni 2016

58.672 kr.

Påklaget

61.172 kr.

Momstilsvar for afgiftsperioden 1. juli 2016 – 31. december 2016

-2.500 kr.

Påklaget

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren var i perioden 1. august 2011 til 19. oktober 2016 registreret i CVR-registret som indehaver af virksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], under branchekoden 451120 Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser (indsæt oplysning om navn og aktivitet på klagerens virksomhed) .

Virksomheden blev registreret for moms pr. 1. august 2012 og tvangsafmeldt af SKAT den 20. oktober 2016.

Klageren har ikke indgivet selvangivelser for indkomstårene 2014-2016, og der er ikke udarbejdet regnskab for virksomheden. Under henvisning til skattekontrollovens § 5, stk. 3, har SKAT på den baggrund foretaget en skønsmæssig ansættelse af klagerens indkomst for indkomstårene 2014-2016.

Virksomheden har angivet momstilsvaret til 0 kr. i samtlige halvårlige momsperioder fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2016. SKAT har ikke anset det fremsendte regnskabsmateriale for egnet til at lave en korrekt opgørelse af virksomhedens moms og har på den baggrund ansat virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt under henvisning til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Den påklagede afgørelse omfatter både skat og moms. Denne sag omfatter alene momsdelen, mens skattedelen behandles under sagsnr. [...].

SKAT har på baggrund af oplysninger fra EU-salg uden moms (listesystemet) konstateret, at virksomheden ifølge indberetninger fra tyske leverandører har indkøbt varer i Tyskland for i alt 5.534.503 kr. SKAT har opgjort beløbet således fordelt på leverandørerne:

”(...)

EU varekøb:

2. halvår 2014:

[virksomhed2] GbR

140.680

[virksomhed3] GmbH

288.800

[virksomhed4] GmbH z. Hd. Geschäftsführung

11.025

[virksomhed5] GmbH

118.660

[virksomhed6] GmbH zHd der Geschäftsführung

172.040

Herrn [person1]

[virksomhed7] GmbH ZH Herrn [person2]-persönlich

171.190

[virksomhed8] GmbH

212.030

[virksomhed9] GmbH

101.430

[virksomhed10]

459.690

[virksomhed11] GmbH & Co. KG Bmw u.Mini Vertragshändl.

184.540

[virksomhed12] GmbH

725.100

[virksomhed13] GmbH & Co. KG

1.458

[virksomhed14] GmbH

114.920

[person3]

197.150

[person4]

119.820

[virksomhed15] GmbH

8.206

[person5]

182.900

[virksomhed16] GmbH

111.540

2. halvår 2014 i alt:

3.321.179

1. halvår 2015:

[person6]

222.520

[virksomhed17] GmbH

195.030

[virksomhed18] GMBH

2.142

[virksomhed4] GmbH z. Hd. Geschäftsführung

12.402

[virksomhed19] GmbH

169.370

[virksomhed20] GmbH

112.010

[virksomhed21] GmbH

119.190

Herrn [person7]

139.110

[person8]

204.860

[virksomhed22] GmbH

16.727

[virksomhed15] GmbH

3.719

1. halvår 2015 i alt:

1.197.080

2. halvår 2015:

[virksomhed23] GmbH

1.536

[virksomhed18] GMBH

843

[virksomhed24] GmbH z.H. [person9]

169.200

[virksomhed22] GmbH

5.670

[person4]

178.340

[virksomhed25] GmbH & CO KG

4.693

2. halvår 2015 i alt:

360.282

1. halvår 2016:

[virksomhed26] GmbH

85.615

[person10]

5.963

[virksomhed27] GmbH

76.864

1. halvår 2016 i alt:

168.442

2. halvår 2016:

[person10]

487.520

2. halvår 2016 i alt:

487.520

(...)”

SKAT har endvidere konstateret, at der via eksportsystemet er indberettet følgende eksport af varer til Færøerne:

”(...)

Dato fakt eksped tid

Dato fakt udpassage

Varekode 8-cifre

Best land

Faktura beløb

Statistisk værdi

Værdi i alt (halvår)

18-07-2014

18-07-2014

87032210

FO

13.857

103.316

18-07-2014

18-07-2014

87033290

FO

25.000

186.397

08-08-2014

08-08-2014

87033190

FO

16.000

119.308

22-08-2014

19-08-2014

87033290

FO

29.500

219.775

28-08-2014

29-08-2014

87033290

FO

8.800

65.619

29-08-2014

23-08-2014

87039090

FO

21.900

163.306

19-09-2014

19-09-2014

87033290

FO

24.538

182.903

19-09-2014

19-09-2014

87033290

FO

37.055

276.204

09-10-2014

10-10-2014

87033290

FO

61.760

459.692

10-10-2014

04-10-2014

87033219

FO

2.500

18.614

17-10-2014

13-10-2014

87033219

FO

23.000

171.253

23-10-2014

24-10-2014

87033290

FO

19.300

143.653

23-10-2014

24-10-2014

87033290

FO

20.000

148.864

23-10-2014

24-10-2014

87033290

FO

20.000

148.864

13-11-2014

14-11-2014

87033290

FO

15.699

116.871

13-11-2014

14-11-2014

87033290

FO

16.650

123.950

28-11-2014

28-11-2014

87033290

FO

25.000

186.112

04-12-2014

05-12-2014

87033290

FO

23.110

171.929

12-12-2014

06-12-2014

87033219

FO

29.000

217.500

19-12-2014

13-12-2014

87033219

FO

15.950

118.730

3.342.860

22-01-2015

23-01-2015

87033290

FO

18.891

140.532

06-02-2015

06-02-2015

87033290

FO

16.000

119.104

20-02-2015

21-02-2015

87033290

FO

26.882

200.109

01-04-2015

04-04-2015

87033290

FO

27.990

209.006

01-04-2015

04-04-2015

87033290

FO

23.000

171.745

01-04-2015

04-04-2015

87033290

FO

15.000

112.008

01-04-2015

28-03-2015

87021011

FO

85.000

633.250

17-04-2015

11-04-2015

87033219

FO

30.000

223.500

1.809.254

10-07-2015

30-06-2015

87033290

FO

23.900

178.313

18-12-2015

19-12-2015

87032290

FO

23.000

171.598

349.911

19-02-2016

20-02-2016

87033219

FO

82.100

82.100

82.100

28-07-2016

30-07-2016

87033219

FO

319.885

319.885

28-07-2016

30-07-2016

87033219

FO

161.654

161.654

09-09-2016

10-09-2016

87043139

FO

55.821

220.307

09-09-2016

10-09-2016

87043139

FO

55.821

195.563

897.409

6.481.534

(...)”

SKAT har anmodet klageren om at fremsende regnskabsmateriale, herunder bankkontoudtog, men har alene modtaget en række salgsfakturaer fra klagerens revisor vedrørende momsfrit salg af biler til færøske kunder.

De fremlagte salgsfakturaer er alle udstedt af klagerens virksomhed til en række privatpersoner og erhvervsdrivende på Færøerne.

De fremlagte salgsfakturaer omfatter følgende fakturanumre: 33022, 33024, 33027, 33029, 33039, 33041, 33045, 33047, 33048, 33050, 33052, 33054, 33056, 33058, 33060, 33062, 33064, 35001, 35003, 35005, 35011, 35013, 35015, 35017, 35021 og 35027. Med undtagelse af fakturaerne med numrene 33022 og 33024 er alle fakturaerne dateret i perioden 11. juli 2014 – 17. december 2015.

Ifølge SKAT oplyste klagerens revisor i forbindelse med fremsendelse af salgsfakturaerne, at virksomheden har videresolgt bilerne til private kunder på Færøerne, at de alle er udfortoldet fra [by1] via [virksomhed28] ([by1] – [Island]), og at der således ikke er handlet med danske kunder. Det blev desuden oplyst, at der ville blive eftersendt fakturaer vedrørende køb fra [virksomhed29], men disse har SKAT efter det oplyste ikke modtaget.

Der foreligger en række købsfakturaer på biler købt i Tyskland.

SKAT har via de tyske myndigheder modtaget udskrift af klagerens bankkonto nr. [...10] hos [finans1] i Tyskland for perioden 12. november 2013 – 18. januar 2017.

Af kontoudskriften fremgår, at der er indgået beløb fra både danske og færøske virksomheder og privatpersoner, dog primært færøske. Af kontoudskriften fremgår også indsætninger med reference til fakturanumre, som ikke er fremlagt, f.eks. er der ved indsætning af 6. oktober 2016 henvist til fakturanr. 35062.

Ved gennemgang af kontoudskriften kan der konstateres følgende indbetalinger fra danske virksomheder og privatpersoner:

Indbetaling vedr. (bilmrk/model):

Dato:

Indbetalt €:

Beløbsafsender:

1. halvår 2015:

Nissan 350Z

03-02-2015

13.500,00

[virksomhed30] A/S, [by2]

Ukendt mrk.

12-03-2015

9.000,00

[virksomhed31], [by3]

2. halvår 2015:

Corvette, 1 af 2 rater

05-08-2015

13.325,00

[person11] [person12], [adresse1]

Corvette, 2 af 2 rater

05-08-2015

13.325,00

[person11] [person12], [adresse1]

Chrysler Sebring

14-09-2015

10.505,00

[virksomhed31], [by3]

Chrysler Sebring

24-09-2015

645,00

Audi A6

18-12-2015

23.100,00

[virksomhed32] ApS, [by3]

1. halvår 2016:

Audi A6

22-01-2016

41.055,00

[virksomhed32] ApS, [by3]

SKAT har ved den påklagede afgørelse skønnet klagerens momstilsvar for perioden 1. juli 2014 – 31. december 2016 til i alt 172.938 kr. SKAT har opgjort beløbet således:

Periode:

Salgsmoms i kr.

Moms af EU varekøb i kr.

Købsmoms i kr.

Momstilsvar i kr.

EU varekøb (rubrik A) i kr.

Anden eksport (rubrik C) i kr.

1. juli – 31. december 2014

0

830.295

832.795

-2.500

3.321.179

3.342.860

1. januar – 30. juni 2015

33.525

299.270

301.770

31.025

1.197.080

1.809.254

1. juli – 31. december 2015

90.741

90.071

92.571

88.241

360.282

349.911

1. januar – 30. juni 2016

61.172

42.111

44.611

58.672

168.442

82.100

1. juli – 31. december 2016

0

121.880

124.380

-2.500

487.520

897.409

I alt

185.438

1.383.626

1.396.126

172.938

5.534.503

6.481.534

SKATs afgørelse

SKAT har skønsmæssigt ansat klagerens momstilsvar til -2.500 kr. for afgiftsperioden 1. juli 2014 – 31. december 2014, 31.025 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2015 – 30. juni 2015, 88.241 kr. for afgiftsperioden 1. juli 2015 – 31. december 2015, 58.672 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2016 – 30. juni 2016 og -2.500 kr. for afgiftsperioden 1. juli 2016 – 31. december 2016.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1. Moms

1.1. De faktiske forhold

(...)

1.2. Dine bemærkninger

Du har ikke fremsendt bemærkninger vedrørende SKATs forslag af 14. december 2017.

1.3. Retsregler og praksis

(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Du har indsendt 0-angivelser for alle årene. Da det bl.a. kan konstateres, at du i betydeligt omfang har erhvervet brugte biler i Tyskland, anser vi ikke dine momsangivelser for at være korrekte.

Det fremsendte regnskabsmateriale består udelukkende af nogle fakturaer, hvor det i øvrigt kan konstateres, at der er væsentlige huller i nummerrækken. SKAT anser derfor ikke det fremsendte materiale som egnet til en korrekt opgørelse af virksomhedens moms Virksomhedens momstilsvar ansættes derfor skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

SKAT har ansat dit momstilsvar for perioden 1.1.2015 – 20.10.2016 til 172.938 kr. jf. nedenstående:

1.4.1. Opgørelse af salgsmomsen:

Der skal betales moms ved levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 4. Levering af varer til steder uden for EU (herunder Færøerne) er fritaget for afgift, jf. momslovens § 34, stk. 5.

Virksomheden har i perioden 2014 – 2016 indsendt angivet tilsvaret til 0 kr.

SKAT har gennemgået kontoudtogene for virksomhedens bankkonto hos [finans1] i Tyskland. SKAT anser nedenstående indbetalinger til bankkontoen for at vedrøre betaling for momspligtigt salg af varer og ydelser i Danmark.

Da de modtagne beløb anses for at være indbefattet moms, udgør afgiftsgrundlaget 80 % af de mod- tagne beløb, jf. momslovens § 27, stk. 1.

Da der ikke er fremlagt dokumentation for hverken køb eller salg af de pågældende biler, anser SKAT ikke virksomheden for at være berettiget til at opgøre momsen efter de ærlige regler for brugte varer, jf. momslovens kapitel 17.

SKAT har på grundlag af bankkontoudskriften opgjort salgsmomsen således:

Indbetaling vedr. (bilmrk/model)

Dato

Indbetalt

DK moms

€ (20 %)

DK moms DKK

(kurs 7,45)

Beløbsafsender

Nissan 350Z

03-02-2015

13.500,00

2.700

20.115

[virksomhed30], [by2]

Ukendt mrk.

17-03-2015

9.000,00

1.800

13.410

[virksomhed31], [by3]

i alt 1. halvår 2015:

33.525

Corvette (delbetaling 1)

05-08-2015

13.325,00

2.665

19.854

[person11], [adresse1]

Corvette (delbetaling 2)

05-08-2015

13.325,00

2.665

19.854

[person11], [adresse1]

Chrysler Sebring

14-09-2015

10.505,00

2.101

15.652

[virksomhed31], [by3]

Chrysler Sebring

24-09-2015

645,00

129

961

[virksomhed31], [by3]

Audi A6

18-12-2015

23.100,00

4.620

34.419

[virksomhed32] ApS, [by3]

I alt 2. halvår 2015

90.741

Audi A6

22-01-2016

41.055,00

8.211

61.172

[virksomhed32] ApS, [by3]

I alt 1. halvår 2016:

61.172

1.4.2. Opgørelse af EU-erhvervelse samt moms af udenlandsk varekøb.

Virksomheden skal betale afgift af varer, der erhverves fra andre EU-lande, jf. momslovens § 11. og § 46, stk. 4. Afgiften skal angives på momsangivelsen som ”moms af udenlandsk varekøb’, og værdien af virksomhedens varekøb i andre EU-lande skal angives på momsangivelsens rubrik A.

SKAT har ved opgørelse af EU-erhvervelse samt ved opgørelse af moms af udenlandsk varekøb anvendt de beløb, der af de tyske leverandører er indberettet til ”EU-salg uden moms” (listesystemet):

EU varekøb

Uden moms

Moms af EU

varekøb

2. halvår 2014 I alt:

3.321.179

830.295

1. halvår 2015 i alt:

1.197.080

299.270

2. halvår 2015 i alt:

360.282

90.071

1. halvår 2016 i alt:

168.442

42.111

2. halvår 2016 i alt:

487.520

121.880

I alt:

5.534.503

1.383.626

1.4.3. Opgørelse af eksportomsætning:

Værdien af virksomhedens eksport til 3.-lande, herunder Færøerne, skal angives på momsangivelsens rubrik C, jf. momsbekendtgørelsens §77, stk. 7, jf. stk. 1 nr. 6. SKAT har ved opgørelse heraf anvendt de tal, der er angivet til eksportsystemet, jf. ovenfor:

Eksport

2. halvår 2014 I alt:

3.342.860

1. halvår 2015 i alt:

1.809.254

2. halvår 2015 i alt:

349.911

1. halvår 2016 i alt:

82.100

2. halvår 2016 i alt:

897.409

I alt:

6.481.534

1.4.4. Skønnet købsmoms:

Virksomheden har efter momslovens § 37 fradragsret for afgift af indkøb til brug for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, herunder leverancer udført i udlandet.

Ved opgørelse af den fradragsberettigede afgift kan virksomheden medregne afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden samt den afgift, som efter § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land.

Virksomheden kan som indgående afgift fratrække afgiften af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer, jf. momslovens § 37.

Du har ikke afleveret noget regnskabsmateriale, som dokumenterer dine udgifter, hvorfor SKAT skønner de momsbelagte omkostninger i Danmark til at udgøre ikke over 25.000 kr. årligt, inkl. moms. Da der ikke findes nogen form for dokumentation, er beløbet baseret på et relativt frit skøn, idet SKAT har tillagt følgende forhold betydning:

Virksomheden er registreret hos en revisor i [by3].
Virksomhedens aktiviteter synes mest at foregå i Tyskland, hvorfor en del af omkostningerne må anses for at være med tysk moms. Kontoen synes umiddelbart ikke at være anvendt til betaling af omkostninger i Danmark.
Virksomhedens aktiviteter synes mest at bestå i opkøb af tyske biler, der på forhånd er bestilt af kunder i Danmark og Færøerne. Der er således ikke udgifter til varelager.
Du er ikke registreret som ejer eller bruger af en varebil.

1.4.5. Skønnet momstilsvar:

På grundlag af ovenstående ansætter SKAT dit momstilsvar for perioden 1. juli 2014 – 31. december 2016 til 172.938 kr. Beløbet fremkommer således:

Periode

Salgsmoms

Moms af

EU vare- køb

Købs-

moms

Momstil-

svar

EU vare-

køb (rubrik A)

Anden

eksport (rubrik C)

141231

0

830.295

832.795

-2.500

3.321.179

3.342.860

150630

33.525

299.270

301.770

31.025

1.197.080

1.809.254

151231

90.741

90.071

92.571

88.241

360.282

349.911

160630

61.172

42.111

44.611

58.672

168.442

82.100

161231

0

121.880

124.380

-2.500

487.520

897.409

I alt

185.438

1.383.626

1.396.126

172.938

5.534.503

6.481.534

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har påklaget de skønsmæssigt fastsatte momstilsvar for afgiftsperioderne 1. juli 2014 – 31. december 2014, 1. januar 2015 – 30. juni 2015, 1. juli 2015 – 31. december 2015, 1. januar 2016 – 30. juni 2016 og 1. juli 2016 – 31. december 2016. Den nedlagte påstand er ikke nærmere præciseret.

Klagerens repræsentant har som begrundelse anført følgende:

”(...)

For så vidt angår opgørelsen af indkomsterne for 2014 - 2016 er disse efter vor kundes opfattelse sat alt for højt, da det af Skats opgørelse fremgår, at der på nogle biler er tjent store beløb, og det er ikke tilfældet. Efter min kundes oplysninger tjenes der maksimalt 1.000 EUR pr. formidlet bil, og i de tilfælde, hvor der ifølge SKAT er større gevinster skyldes, det, at merindbetalingerne dækker ekstraomkostninger i form af udstyr eller lignende, således at det reelle nettobeløb maksimalt bliver EUR 1.000 pr. formidlet bil.

Klager oplyser, at han har drevet formidlingsvirksomhed af biler, som bestilles af en fast kundekreds, hvoraf en stor del af denne bor på Færøerne. Arbejdet foregår på den måde, at der kommer en bestilling på en bil fra en kunde. Klager finder typisk en bil på internettjenesten mobile.de, og aftaler med kunden, at det er denne bil, som skal formidles. Kunden sender købesummen for bilen. Klager køber bilen på kundens vegne og sørger for, at bilen bliver leveret. Først derefter kommer der betaling af provisionen (og i flere tilfælde også betaling for ekstraomkostninger). Hvis der forekommer større indbetaling end 1.000 EUR skyldes det, at der har været ekstra omkostninger i forbindelse med formidlingen, idet der for klagers vedkommende blot er tale om en gennemfakturering af omkostningerne. Klager beregner sig ikke fortjeneste på de ekstra omkostninger.

Samtidig er der større omkostninger ved formidlingen, end SKAT skønsmæssigt har ansat. Klager køber typisk en tysk prøveplade, som gælder 5 dage, og som indeholder forsikring. Det koster EUR 100. I forbindelse med afhentningen af bilen lejes en bil ved grænsen, som bruges til afhentningsstedet (hvor udlejningsbilen afleveres). Denne udgift er typisk EUR 80. Hertil kommer brændstofudgifter til at hente og bringe bilen. Disse varierer selvsagt alt efter hvor den formidlede bil skal hentes i Tyskland, idet der hentes biler i hele Tyskland. Ofte er det også forbundet med udgifter til overnatning og fortæring, som typisk løber op i EUR 50- 60 pr. overnatning. Der er også store udgifter til telefon og internet, idet disse hjælpemidler bruges i stort omfang. Og der er lejet en dansk prøveplade og en til prøvepladen tilknyttet forsikring. Der er også i nogle tilfælde anvendt vognmand til afhentning af en formidlet bil.

For så vidt angår biler formidlet til Færøerne (som er en stor del af kundekredsen) betaler bestilleren omkostningerne til fragt. Momsnummeret er for klager udelukkende anvendt til formidling af biler, ikke køb og salg.

Supplerende kan det bemærkes, at klager siden finanskrisens indtog har været ude for en økonomisk deroute, idet han i forbindelse med finanskrisens start mistede sit forretningsgrundlag, og derefter har måttet sælge sine aktiver løbende for at kunne opretholde livsførelsen. Det har samtidig betydet, at klager periodevis har haft en depression, hvilket har medført, at han ikke har haft overskud til at få udarbejdet sine regnskaber. Han har i mange år boet i den tyske by [by4], hvorfra han tidligere drev sin virksomhed. Han har været fuldt skattepligtig til Tyskland i en årrække, og ejede blandt andet fast ejendom i [by4]. Denne ejendom blev solgt for nogle år siden. Han har tidligere ført en langvaring sag mod de tyske skattemyndigheder omkring forståelsen af den virksomhed, som han tidligere drev, og der som nævnt stort set gik i stå i forbindelse med finanskrisen satte ind i 2008. Dette er ikke en undskyldning, men en forklaring på, hvorfor klager ikke har fået udarbejdet regnskaber for de påklagede år 2014 - 2016. Og det skal ses i sammenhæng med, at klager i årene har kæmpet for økonomisk overlevelse, og derfor ikke har kunnet afse midler til regnskabsmæssig bistand. Klager er ikke selv i stand til at udarbejde et regnskab.

Ikke desto mindre skal man - selvom man ikke har overskud til at få udarbejdet sit regnskab - ikke beskattes af mere, end man rent faktisk har tjent.

Klagen over momsen er en konsekvens af klagen over den skattepligtige indkomst, idet klager som nævnt ovenfor anser sig for at drive formidlingsvirksomhed og ikke som vurderer af SKAT virksomhed med køb og salg af biler. Derfor er det klagers opfattelse, at momsen er opgjort på et forkert grundlag.

Da klager som nævnt ikke har fået udarbejdet et egentligt regnskab for 2014- 2016 eller opgjort sin moms for samme periode, foreligger der ikke et grundlag, som vi kan tage udgangspunkt i til SKATs korrektioner.

Vi skal derfor, forinden vi afgiver et konkret beløbsmæssigt bud på vor klage over SKATs korrektioner, anmode om aktindsigt i det materiale, som SKAT er i besiddelse af, og ikke mindst det materiale, som SKAT har fremskaffet af egen drift direkte fra klagers bank, som vi jo ikke kender til.

Når vi har modtaget materialet vil vi sætte os ned sammen med klageren og gennemgå materialet og opgøre overskud af virksomhed for 2014 - 2016 samt fastsætte et momsgrundlag, som vi så vil indsende som et konkret bud på, hvad vi mener indkomsterne og momstilsvaret bør fastsættes til.

(...)”

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen er både klagerens nuværende og en midlertidig anden repræsentant blevet opfordret til at præcisere de nedlagte påstande, uden at det er sket.

Klagerens repræsentant har den 9. juni 2021 meddelt, at klageren har besluttet ikke at indsende yderligere i sagen.

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013), og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. (loven kan findes på www.retsinformation.dk).

Det danske afgiftsområde omfatter ifølge den dagældende momslovs § 2, stk. 1, 2. punktum, ikke Færøerne og Grønland.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10. december 2015). Det fremgår blandt andet heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Det fremgår af momsbekendtgørelsens § 77, stk. 1, at virksomheder blandt andet skal oplyse om deres udenlandshandel med varer i forskellige rubrikker på momsangivelsen.

Værdien af en virksomheds varekøb i andre EU-lande skal angives i momsangivelsens rubrik A. Det fremgår af momsbekendtgørelsens § 77, stk. 2, nr. 1.

Værdien af en virksomheds eksport til tredjelande, herunder Færøerne, skal angives i momsangivelsens rubrik C. Det følger af momsbekendtgørelsens § 77, stk. 7.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatte-forvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Momslovens kapitel 17 indeholder særlige bestemmelser for blandt andet brugte varer. Det er en forudsætning for at kunne anvende bestemmelserne, at der føres et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter kapitlet. Det fremgår af momslovens § 70, stk. 4. Der er i henhold til bestemmelsen fastsat nærmere regler om regnskabsføringen.

Der skal betales moms ved erhvervelse af varer fra andre EU-lande, når sælger er momsregistreret, og køber er en virksomhed. Det fremgår af den dagældende momslovs § 11. Det påhviler den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse, at betale afgiften, jf. momslovens § 46, stk. 4.

Af den dagældende momslovs § 37 fremgår følgende:

“Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,
2) den afgift, som efter § 11 påhviler varer, der er erhvervet fra et andet EU-land,

(...)”

Afgiftstilsvaret opgøres efter den dagældende momslovs § 56 således:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Afgiftstilsvaret afregnes efter reglerne i kapitel 15 samt lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. Hvis den indgående afgift for en afgiftsperiode overstiger den udgående afgift for samme periode, får virksomheden forskellen godtgjort efter reglerne i § 12 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.

Stk. 2. Den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande, indførsel af varer fra steder uden for EU, fraførsler fra afgiftsoplag m.v. og betalingspligtige køb efter § 46, stk. 1, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden.

Stk. 3. Den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov på virksomhedens fradragsberettigede indkøb m.v. efter kapitel 9 i perioden. Når der skal betales afgift af en vare efter § 32, stk. 2, eller når der er indkøbt kunstgenstande, som af sælger er afgiftsberigtiget på et reduceret grundlag efter § 30, stk. 3, eller § 31, må denne afgift, hvis varen er købt til videresalg, først medregnes til den indgående afgift i den afgiftsperiode, i hvilken videresalget sker.”

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [...] fundet, at SKAT har været berettiget til at fastsætte klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2014-2016 skønsmæssigt, idet klageren hverken har selvangivet sin indkomst eller udarbejdet regnskaber for virksomheden.

Da der ikke er indsendt regnskaber, er det berettiget, at SKAT har fastsat afgiften skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Salgsmoms

Ved gennemgang af klagerens kontoudtog er der fundet nedenstående indsætninger fra danske virksomheder og privatpersoner.

Retten er enig med SKAT i, at da indsætningerne er fra danske virksomheder og privatpersoner, må de antages at vedrøre momspligtigt salg af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. punktum.

Salgsmomsen af de momspligtige varer og ydelser kan herefter opgøres således:

Indbetaling vedr. (bilmrk/model):

Dato:

Indbetalt €:

Heraf dansk moms i € (20 %):

Dansk moms i dkr. (kurs 7,45):

Beløbsafsender:

Nissan 350Z

03-02-2015

13.500,00

2.700

20.115

[virksomhed30] A/S, [by2]

Ukendt mrk.

12-03-2015

9.000,00

1.800

13.410

[virksomhed31], [by3]

I alt 1. halvår 2015:

33.525

Corvette, 1 af 2 rater

05-08-2015

13.325,00

2.665

19.854

[person11] [person12], [adresse1]

Corvette, 2 af 2 rater

05-08-2015

13.325,00

2.665

19.854

[person11] [person12], [adresse1]

Chrysler Sebring

14-09-2015

10.505,00

2.101

15.652

[virksomhed31], [by3]

Chrysler Sebring

24-09-2015

645,00

129

961

Audi A6

18-12-2015

23.100,00

4.620

34.419

[virksomhed32] ApS, [by3]

I alt 2. halvår 2015

90.741

Audi A6

22-01-2016

41.055,00

8.211

61.172

[virksomhed32] ApS, [by3]

I alt 1. halvår 2016:

61.172

Da der ikke er ført noget særskilt regnskab for handel med brugte varer, er virksomheden allerede af den grund ikke berettiget til at anvende de særlige bestemmelser i momslovens kapitel 17 om moms på blandt andet brugte varer.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse på dette punkt.

Salg til Færøerne

Via eksportsystemet er virksomhedens salg til Færøerne sammenfattende opgjort således:

Periode:

Eksport til Færøerne i kr.

1. juli – 31. december 2014

3.342.860

1. januar – 30. juni 2015

1.809.254

1. juli – 31. december 2015

349.911

1. januar – 30. juni 2016

82.100

1. juli – 31. december 2016

897.409

I alt

6.481.534

De af klagerens salg, som er til Færøerne, er ikke momspligtige efter momsloven, da Færøerne ikke er omfattet af det danske afgiftsområde, jf. den dagældende momslovs § 2, stk. 1, 2. punktum.

Værdien af en virksomheds eksport til tredjelande, herunder Færøerne, skal dog angives i momsangivelsens rubrik C. Det følger af momsbekendtgørelsens § 77, stk. 7.

SKATs afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Moms af EU varekøb

SKAT har ved opgørelsen af EU-erhvervelser samt momsen heraf anvendt de beløb, som de tyske leverandører har indberettet til ”EU-salg uden moms” (listesystemet), og opgjort beløbene således:

Afgiftsperiode:

EU varekøb uden moms:

Moms af EU varekøb:

2. halvår 2014 i alt:

3.321.179 kr.

830.295 kr.

1. halvår 2015 i alt:

1.197.080 kr.

299.270 kr.

2. halvår 2015 i alt:

360.282 kr.

90.071 kr.

1. halvår 2016 i alt:

168.442 kr.

42.111 kr.

2. halvår 2016 i alt:

487.520 kr.

121.880 kr.

Retten finder, at der er tale om afgiftspligtige erhvervelser mod vederlag af varer fra et andet EU-land, jf. den dagældende momslovs § 11, stk. 1, nr. 1, og at betalingen af afgiften påhviler virksomheden, jf. momslovens § 46, stk. 4.

Der foreligger ikke et fyldestgørende regnskabsgrundlag, og Landsskatteretten er derfor enig med SKAT i, at virksomhedens erhvervelsesmoms må opgøres på baggrund af de tyske leverandørers indberetninger til listesystemet.

Værdien af virksomhedens varekøb i andre EU-lande skal desuden angives i momsangivelsens rubrik A. Det fremgår af momsbekendtgørelsens § 77, stk. 2, nr. 1.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse på dette punkt.

Købsmoms

SKAT har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms, idet SKAT i mangel af regnskabsmateriale, som dokumenterer virksomhedens udgifter, har skønnet virksomhedens momsbelagte omkostninger i Danmark til at udgøre ikke over 25.000 kr. årligt inkl. moms. SKAT har således skønnet købsmomsen på virksomhedens momsbelagte omkostninger i Danmark til 2.500 kr. pr. halvårlig afgiftsperiode.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at SKAT har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag på 2.500 kr. pr. halvårlig afgiftsperiode.

Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag til 0 kr.

Sammenfattende

Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. juli 2014 til den 31. december 2016, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten ændrer dermed SKATs afgørelse delvist.

Det samlede momstilsvar for afgiftsperioderne 1. juli 2014 – 31. december 2016 ændres således fra 172.938 kr. til 185.438 kr.

Momstilsvaret er opgjort således:

Periode:

Salgsmoms i kr.:

Moms af EU varekøb i kr.:

Købsmoms i kr.:

Momstilsvar i kr.:

EU varekøb (rubrik A) i kr.:

Anden eksport (rubrik C) i kr.:

1. juli – 31. december 2014

0

830.295

830.295

0

3.321.179

3.342.860

1. januar – 30. juni 2015

33.525

299.270

299.270

33.525

1.197.080

1.809.254

1. juli – 31. december 2015

90.741

90.071

90.071

90.741

360.282

349.911

1. januar – 30. juni 2016

61.172

42.111

42.111

61.172

168.442

82.100

1. juli – 31. december 2016

0

121.880

121.880

0

487.520

897.409

I alt

185.438

1.383.626

1.383.626

185.438

5.534.503

6.481.534