Kendelse af 27-09-2019 - indlagt i TaxCons database den 25-10-2019

SKAT har truffet afgørelse om opkrævning af registreringsafgift på 390.327 kr., da det er SKATs opfattelse at køretøjet er anvendt i Danmark i strid med bestemmelserne i registreringsafgiftsloven samt registreringsbekendtgørelsen.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse

Faktiske oplysninger

Selskabets repræsentant oplyser, at selskabet d. 19. januar 2017 indgik en aftale med en tysk bilforhandler om køb af sagens køretøj, en Mercedes CLS 350 cdi med stelnummer [...]. Det oplyses endvidere at [person1] på vegne af selskabet d. 20. januar 2017, rejste til Tyskland med fly for, at afhente sagens køretøj. Formålet med at afhente bilen, var at den skulle indgå i selskabets lagerbeholdning med henblik på salg eller flexleasing via et leasingselskab. Der var ikke tale om at bilen blev ført med det formål, at [person1] eller selskabet skulle benytte bilen til eget brug.

Politiet foretog grænsekontrol d. 21. januar 2017 ved færgehavnen i [by1]. Omkring Kl. 19.15 den pågældende dag, blev den i sagen omhandlede Mercedes Benz CLS 350, standset i forbindelse med grænsekontrollen. Køretøjet var på standsningstidspunktet påsat tyske eksportnummerplader med registreringsnummer [reg.nr.1] og med udløbsdato d. 2. februar 2017. Køretøjets ejer var på standsningstidspunktet selskabet. Føreren af køretøjet var [person1]. Han oplyste at han var ansat i selskabet.

SKAT blev telefonisk kontaktet i forbindelse med kontrollen og konstaterede, at køretøjets tyske prøveskilte blev anvendt i strid med de danske regler idet de havde en gyldighed på over 7 dage samt, at kørslen dermed skulle være anmeldt til SKAT, hvilket ikke var sket.

[person1] forklarede, at han ikke var klar over dette og at formålet med at føre bilen ind i landet, var at toldsyne og indregistrere den ved ankomst til selskabets adresse.

SKATs afgørelse

SKAT har opkrævet registreringsafgift med 390.327 kr., da det er SKATs opfattelse at køretøjet er anvendt i strid med reglerne i registreringsafgiftsloven og registreringsbekendtgørelsen vedrørende brug af et udenlandsk indregistreret køretøj her i landet.

Som begrundelse herfor anfører SKAT følgende (uddrag):

”SKAT har konstateret, at selskabets motorkøretøj er omfattet af registreringspligten i Danmark, jf. registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 1, jf. § 7 stk. 1-3 (dagældende bekendtgørelse nr. 1315 af 9. december 2014 – nu bekendtgørelse nr. 599 af 31. maj 2017 om registrering af køretøjer m.v. med senere ændringer), og at motorkøretøjet derfor forinden benyttelsen skulle have været afgiftsberigtiget, jf. registreringsafgiftslovens § 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, nu lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer).

SKAT afkræver selskabet 390.327 kr. i registreringsafgift. Den afgiftspligtige værdi af motorkøretøjet er fastsat af SKATs Motorcenter. For registreringsafgiften hæfter føreren [person1] solidarisk med køretøjets ejer, [virksomhed1] A/S, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1 og 5.

Begrundelsen for afgørelsen er følgende:

Ved kontrol den 21. januar 2017 kl. ca. 20.40 ved færgehavnen i [by1], har politiet konstateret, at føreren [person1], som herboende, uretmæssigt har anvendt nedenstående køretøj, til kørsel i Danmark:

Mærke Mercedes Benz

Model CLS 350 cdi

Stelnr. [...]

Registreringsnummer [reg.nr.1] udløb 02.02.17

Registreringsland Tyskland

Km. stand 94458

Køretøjet skulle forinden ibrugtagningen have været indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark.

SKAT finder endvidere, at kørslen i det udenlandske motorkøretøj ikke er omfattet af nogen af fritagelserne for registreringspligt, jf. § 17, stk. 2, § 12, § 15, stk. 2 samt §§ 18 – 27 i registreringsbekendtgørelsen. [...]”

SKATs endelige afgørelse

[...]

Østre Landsret har i kendelse af 23. maj 2017 (offentliggjort i SKM2017.497.ØLR) slået fast, at henset til formålet med registreringsbekendtgørelsens § 20, finder Landsretten ikke at kørslen i nærværende sag var omfattet af undtagelsen til registreringspligten efter denne bestemmelse. Registreringsbekendtgørelsens § 20 kan således ikke finde anvendelse i dette tilfælde.

Derudover har Østre Landsret tillige i sin kendelse anført, at [virksomhed1] A/S ikke havde adgang til at anvende køretøjet uindregistreret på færdselslovens område, da [virksomhed1] A/S ikke forinden ibrugtagningen den 21. januar 2017 havde underrettet SKAT efter registreringsbekendtgørelsens § 15, stk. 2.

SKAT finder, at [virksomhed1] A/S i egenskab af professionel bilforhandler har overdraget et ikke-afgiftsberigtiget køretøj til føreren, [person1], velvidende, at køretøjet er omfattet af registreringspligten i registreringslovens § 2, jf. registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, litra 1 og § 7, stk. 1-3. Køretøjet skulle derfor inden benyttelsen have været indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark jf. registreringsafgiftslovens § 1.

SKAT finder at, der ikke i indsigelser fra [virksomhed1] A/S’ advokat er fremkommet nye oplysninger, der kan ændre SKATs opfattelse af sagen.

SKAT træffer således afgørelse i sagen ud fra det fremsendte forslag, og afkræver [virksomhed1] A/S 390.327 kr. i registreringsafgift af køretøjet Mercedes CLS350 cdi, stelnr. [...]. [...]”

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at registreringsafgiftskravet skal bortfalde og det gøres gældende, at [person1] ikke har anvendt sagens køretøj til kørsel i Danmark i strid med reglerne i registreringsbekendtgørelsen.

Det er endvidere repræsentantens opfattelse at registreringsbekendtgørelsens § 15, stk. 2, ikke finder anvendelse på det konkrete forhold samt at kørslen er omfattet af registreringsbekendtgørelsens § 20.

Som begrundelse herfor, anfører selskabets repræsentant følgende (uddrag):

”[...] ANBRINGENDER

Det gøres overordnet gældende, at den i sagen omhandlede bil ikke er anvendt i strid med reglerne i registreringsafgiftsloven samt i registreringsbekendtgørelsen.

Realiteten i nærværende sag er, at [virksomhed1] A/S den 19. januar 2017 indgik aftale med den tyske bilforhandler [virksomhed2] GmbH om køb af den i sagen omhandlede Mercedes Benz CLS 350. Fredag den 20. januar 2017 rejste [person1] på vegne af [virksomhed1] A/S til Tyskland med fly og hentede den i sagen omhandlede bil ved den tyske bilforhandler.

Han valgte at tage en overnatning i Tyskland, inden han lørdag den 21. januar 2017 kørte mod Danmark. Bilen blev påført røde tyske eksportnummerplader med reg.nr. [reg.nr.1] med udløb den 2. februar 2017.

Den 21. januar 2017 blev bilen standset ved [by1] Havn umiddelbart efter, at [person1] var kørt af færgen fra [Tyskland].

Det eneste formål med indførelsen af den omhandlede bil til Danmark var, at denne skulle indgå i [virksomhed1] A/S’ lager af biler med henblik på enten salg eller evt. indgåelse af en flexleasingaftale via et eksternt leasingselskab.

Den omhandlede bil blev således ikke indført til Danmark med henblik på [person1]s eller [virksomhed1] A/S’ eget brug – men blev derimod indført udelukkende som en del af den næringsvirksomhed, der drives i [virksomhed1] A/S.

SKAT lægger vægt på, at der er tale om et udenlandsk indregistreret køretøj.

Såfremt det lægges til grund i sagen, følger det af registreringsbekendtgørelsens § 14, stk. 1, at bilen kunne indføres i Danmark uden forudgående tilladelse fra SKAT. Af bestemmelsen fremgår således følgende:

”En person kan føre et udenlandsk køretøj her i landet uden forudgående tilladelse fra SKAT, med mindre andet er bestemt i kapitel 6.”

Registreringsbekendtgørelsens kapitel 6 indeholder bestemmelserne i §§ 17 til 25. Af registreringsbekendtgørelsens § 17, stk. 1 fremgår følgende:

”En person med bopæl eller hjemsted her i landet må ikke føre et registeret udenlandsk motorkøretøj på færdselslovens område, medmindre kørslen sker som nævnt i stk. 2, § 12, § 15 stk. 2, eller §§ 18-25.”

SKAT anfører, at bestemmelsen i registreringsbekendtgørelsens § 15, stk. 2 finder anvendelse i nærværende sag med den effekt, at ibrugtagning af den i sagen omhandlede bil i Danmark skulle have været anmeldt til SKAT forinden ankomsten til [by1] Havn den 21. januar 2017.

Dette er imidlertid ikke korrekt. Registreringsbekendtgørelsens § 15, stk. 2 omhandler således alene den situation, at en fysisk eller juridisk person med bopæl eller hjemsted i Danmark ønsker at hjemtage en bil fra udlandet, der efterfølgende skal anvendes til enten personens eller virksomhedens eget brug. I den situation følger det af bestemmelsen i registreringsbekendtgørelsens § 15, stk. 2, at køretøjet skal anmeldes til SKAT, forinden det indføres i Danmark samt, at køretøjet skal indregistreres senest 30 dage efter, at køretøjet er taget i brug.

Som anført ovenfor er der i nærværende sag ikke tale om, at den omhandlede bil blev hjemtaget til eget brug for hverken [person1] eller for virksomheden [virksomhed1] A/S. Derfor finder registreringsbekendtgørelsens § 15, stk. 2 ikke anvendelse i nærværende sag.

Som anført ovenfor følger det af registreringsbekendtgørelsens § 17, stk. 1, at en udenlandsk registreret bil kan føres på færdselslovens område i Danmark, såfremt kørslen sker som nævnt i §§ 18-25.

Det gøres i tilknytning hertil gældende, at den stedfundne kørsel er omfattet af registreringsbekendtgørelsens § 20, hvoraf fremgår følgende:

”En person med bopæl her i landet, der er beskæftiget i et automobilfirma, en automobilservicestation, et automobiludlejningsfirma, et automobilværksted, et hotel, en motororganisation, et rederi, et redningskorps, et parkeringsanlæg, et skibsmæglerfirma, et speditionsfirma, en synsvirksomhed eller en omsynsvirksomhed, må føre et udenlandsk motorkøretøj på færdselslovens område, hvis kørslen alene finder sted i forbindelse med køretøjets afhentning, udbringning, afprøvning, parkering, klargøring, afskibning eller hjemtransport.

Stk. 2. Tilsvarende gælder en offentligt ansat, der skal kontrollere køretøjet som led i sit hverv, i det omfang kørslen er nødvendig for kontrollen. ”

Det gøres gældende, at den stedfundne kørsel er omfattet af denne bestemmelse. [person1], der har bopæl her i landet, er således ansat i et automobilfirma, hvorfor kørsel i forbindelse med hjemtransport af den omhandlede bil falder indenfor reglens anvendelsesområde.

Det er i tilknytning hertil væsentligt at holde sig for øje, at det efter registreringsbekendtgørelsens § 20 ikke kræves, at køretøjet efterfølgende indregistreres indenfor en bestemt periode. Dette er helt naturligt, idet bestemmelsen netop sigter på den situation, at en dansk virksomhed hjemtager biler til lager – og ikke til eget brug. Og det er netop det, der er tilfældet i nærværende sag.

Det er videre væsentligt at holde sig for øje, at der ikke efter registreringsbekendtgørelsens § 20 er noget krav om, at kørslen efter bestemmelsen sker med danske prøveskilte.

Sammenfattende fastholdes det, at der absolut ingen holdepunkter er i nærværende sag for, at hverken [virksomhed1] A/S eller [person1] havde nogen som helst intentioner om at ville overtræde reglerne i registreringsafgiftsloven. [...].”

SKATs høringssvar

SKAT har den 7. maj 2018, i forbindelse med sagens behandling ved Landsskatteretten, udtalt følgende (uddrag):

”Sagen omhandler registrerings- og registreringsafgiftspligt af et udenlandsk indregistreret køretøj, som [virksomhed1] A/S havde indkøbt i Tyskland og [person1], som er bosiddende i Danmark, der den 21. januar 2017 ibrugtager køretøjet på færdselslovens område.

Køretøjet, der har en gyldig tysk indregistrering og som blev ført på tyske nummerplader med en gyldighed over 7 dage, var ikke forinden ibrugtagningen i Danmark på færdselslovens område, blevet anmeldt overfor SKAT, jf. den på kontroltidspunktet gældende registreringsbekendtgørelses § 15, stk. 2.

Køretøjet blev beslaglagt af SKAT og beslaglæggelsen blev efterfølgende prøvet for Retten i [by2] og dernæst Østre Landsret. Begge instanser stadfæstede beslaglæggelsen.

Begge kendelser medsendes.

Advokat [person2] har under sagens behandling ved domstolene samt overfor SKAT blandt andet anført, at [virksomhed1] A/S ikke jf. dagældende registreringsbekendtgørelses § 15, stk. 2, skulle anmelde køretøjets ankomst til Danmark til SKAT forinden ibrugtagningen, da køretøjet ikke var til virksomheden eller førerens eget brug. Det var derfor advokatens opfattelse, at ibrugtagningen ikke skulle anmeldes efter denne bestemmelse. Advokaten har tillige anført, at [virksomhed1] A/S efter registreringsbekendtgørelsens § 20 frit kunne køre i bilen.

Østre Landsret var dog ikke enig i advokatens augmentation/betragtninger og udtaler i deres kendelse, at:

”Det i lov om registrering af køretøjer § 2 og registreringsbekendtgørelsens § 3 fastsatte krav om forudgående registrering af et køretøj gælder også, hvor køretøjet som i den foreliggende sag importeres til og anvendes i Danmark med henblik på senere erhvervsmæssigt salg.

Henset til formålet med registreringsbekendtgørelsens § 20 finder landsretten endvidere, at den i sagen foretagne kørsel ikke var omfattet af undtagelsen til registreringspligten efter denne bestemmelse.

Endelig havde [virksomhed1] A/S ikke inden den 21. januar 2017 underrettet SKAT efter registreringsbekendtgørelsens § 15, stk. 2. [virksomhed1] A/S havde derfor ikke adgang til at anvende køretøjet uregistreret på færdselslovens område den 21. januar 2017.

Ved således at have taget den i sagen omhandlede Mercedes i brug på færdselslovens område uden forudgående registrering og afgiftsberigtigelse, er der rimelig grund til at antage, at [virksomhed1] A/S dels har tilsidesat registreringsbekendtgørelsen og lov om registrering af køretøjer § 2, dels har undladt at betale pligtig registreringsafgift”

Østre Landsret kendelse er offentliggjort SKM2017.497.ØLR

SKAT har ved gennemgang af det til klagesagen indsendte materiale og de allerede behandlede betragtninger af Østre Landsret, der ses at være en gentagelse i klagen fundet, at der ikke er fremkommet nye og yderligere oplysninger, der kan ændre SKATs opfattelse af sagen.

Køretøjet er registreringspligtigt og skulle derfor forinden have været indregistreret på danske nummerplader og der skulle have været betalt registreringsafgift af køretøjet inden ibrugtagningen på færdselslovens område

SKAT fastholder sin afgørelse og indstiller derfor, at SKATs afgørelsen af 28. november 2017 fastholdes.[...].”

Selskabets bemærkninger til SKATs høringssvar

Den 25. juni 2018 har selskabets repræsentant oplyst, at selskabet og repræsentanten er afgørende uenige i SKATs udtalelse.

s afgørelse

I henhold til § 1, stk. 1, i dagældende lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014 om registreringsafgift af motorkøretøjer (herefter registreringsafgiftsloven), skal der svares afgift til statskassen af motorkøretøjer, som skal registreres i Køretøjsregistreret efter dagældende lovbekendtgørelse nr. 16 af 9. januar 2013 om registrering af køretøjer (herefter registreringsloven).

Af § 2, stk. 1, nr. 1, i registreringsloven, som har samme ordlyd som § 3, stk. 1, nr. 1 i dagældende bekendtgørelse nr. 1315 af 9. december 2014 (herefter registreringsbekendtgørelsen), fremgår:

”Følgende køretøjer skal registreres i Køretøjsregisteret og forsynes med nummerplader, inden køretøjet tages i brug på færdselslovens område, jf. dog stk. 3-5, og § 7, stk. 5:

1) Motorkøretøj .”

Af registreringsbekendtgørelsens § 7, stk. 1, fremgår det, at et køretøj kun registreres i Køretøjsregistreret, hvis køretøjet har en ejer med bopæl eller hjemsted her i landet.

Det fremgår af § 9, i samme bekendtgørelse, at hjemstedet for en virksomhed er virksomhedens faste driftssted.

Af registreringsbekendtgørelsen § 17 fremgår:

”En person med bopæl eller hjemsted her i landet må ikke føre et registreret udenlandsk motorkøretøj på færdselslovens område, medmindre kørslen sker som nævnt i stk. 2, § 12, § 15, stk. 2, eller §§ 18-25.

Stk. 2. En herboende må gerne føre et registreret udenlandsk motorkøretøj på færdselslovens område i følgende tilfælde:

1) Hvis den i overensstemmelse med kapitel 4 i udlandet registrerede ejer eller bruger af køretøjet er passager under kørslen, jf. § 35, stk. 6.
2) Hvis køretøjet fører korttidsnummerplader/-mærker, jf. § 1, stk. 6, 2. pkt., og § 35, stk. 8.

Det fremgår endvidere af registreringsbekendtgørelsens § 15, stk. 2, at:

”Et registreret udenlandsk køretøj kan ikke samtidigt være registreret i Køretøjsregisteret. Skal køretøjet registreres i Køretøjsregisteret, inddrages køretøjets udenlandske registreringsattest og nummerplader, jf. § 44 og § 45.

Stk. 2. Hvis en fysisk eller juridisk person med bopæl eller hjemsted her i landet ønsker at bruge et køretøj, der er registreret i udlandet, her i landet, skal SKAT, hvis køretøjet skal registreres i Køretøjsregisteret, jf. kapitlerne 2 og 4, underrettes om ibrugtagningen på færdselslovens område, inden ibrugtagningen sker, med angivelse af dagen for ibrugtagningen på internetadressen: www.skat.dk/motor-udland. SKAT udsteder en elektronisk kvittering for anmeldelsen. Kvitteringen skal medbringes under kørslen og efter anmodning vises til politiet eller SKAT. Køretøjet må her i landet kun føres af den, der har anmeldt ibrugtagningen til SKAT, og af personer, der tilhører den pågældendes husstand. Er anmelderen en virksomhed, må køretøjet føres af en ansat i den pågældende virksomhed. Køretøjet skal registreres i Køretøjsregisteret senest 30 dage efter, at køretøjet er taget i brug”

Af registreringsbekendtgørelsens § 20, fremgår det, at:

”En person med bopæl her i landet, der er beskæftiget i et automobilfirma, en automobilservicestation, et automobiludlejningsfirma, et automobilværksted, et hotel, en motororganisation, et rederi, et redningskorps, et parkeringsanlæg, et skibsmæglerfirma, et speditionsfirma, en synsvirksomhed eller en omsynsvirksomhed, må føre et udenlandsk motorkøretøj på færdselslovens område, hvis kørslen alene finder sted i forbindelse med køretøjets afhentning, udbringning, afprøvning, parkering, klargøring, afskibning eller hjemtransport.

Stk. 2 [...].”

Selskabet var på standsningstidspunktet den 21. januar 2017, ejer af sagens køretøj.Selskabet har fast driftssted her i landet.Køretøjet havde således, på standsningstidspunktet en ejer med hjemsted her i landet og skulle som udgangspunkt registreres i køretøjsregistret, jf. dagældende registreringsbekendtgørelse § 7, stk. 1 og § 9.

Det er i nærværende sag relevant at se på den undtagelsesbestemmelse, der findes i registreringsbekendtgørelsen § 17, stk. 2, nr. 2, vedr. korttidsnummerplader. Reglen henviser til § 1, stk. 6, 2. pkt., som anfører at gyldigheden på udenlandske korttidsnummerplader ikke kan overstige 7 dage for, at være omfattet af undtagelsesbestemmelsen i § 17, stk. 2. Gyldigheden på de i sagen, anvendte korttidsnummerplader overstiger 7 dage, idet de havde udløbsdato den 2. februar 2017 og køretøjet kunne derfor ikke benyttes afgiftsfrit i medfør af denne bestemmelse. Der var derfor tale om, at det pågældende køretøj på standsningstidspunktet d. 21. januar 2017 var et udenlandsk indregistreret køretøj, og dermed omfattet af registreringsbekendtgørelsens § 15.

Køretøjet var på standsningstidspunktet således registreret i Tyskland. Selskabet havde ikke forud for ibrugtagningen underrettet SKAT om, at køretøjet skulle benyttes her i landet. Ved ankomsten til færgelejet i [by1] blev køretøjet taget i brug på færdselslovens område, da det blev ført fra færgen og på land.

Idet selskabet ikke havde underrettet SKAT om ibrugtagningen i overensstemmelse med reglerne herfor, kunne køretøjet ikke lovligt anvendes på færdselslovens område den 21. januar 2017, i medfør af reglerne i registreringsbekendtgørelsens § 15, stk. 2.

Registreringsbekendtgørelsens § 20 er en undtagelse til udgangspunktet om, at motorkøretøjer afgiftsberigtiges og registreres i køretøjsregistreret. Reglen omfatter de tilfælde, hvor kørslen sker som led i værkstedskørsel m.v. og omfatter således ikke afhentning og hjemtransport i forbindelse med import. Der lægges i den forbindelse vægt på oplysningerne om, at sagens køretøj efter afhentning i Tyskland skulle indgå i selskabets lagerbeholdning med henblik på salg eller flexleasing via et leasingselskab.

To retsmedlemmer, herunder retsformanden, finder, at SKAT har været berettiget til at opkræve registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 1, og registreringslovens § 2, stk. 1, nr. 1, idet kørslen på færdselslovens område med de tyske nummerplader ikke er omfattet af undtagelserne til registreringspligten i medfør af registreringsbekendtgørelsen.

Et retsmedlem finder, at køretøjet blev bragt til standsning på en ”grænseovergang” og således ikke blev taget i brug på færdselslovens område. Af den grund har SKAT ikke været berettiget til at opkræve registreringsafgift. Retsmedlemmet påpeger, at de få meter køretøjet kørte ind i landet skal betegnes som bagatelagtig, og at myndighederne skulle have afvist indkørsel i Danmark. Retsmedlemmet stemmer derfor for at give klageren medhold

Der vil være at træffe afgørelse efter stemmeflertallet, og den påklagede afgørelse vil derfor være at stadfæste. Det er således med rette, at SKAT har opkrævet registreringsafgift, da køretøjet er anvendt i Danmark i strid med bestemmelserne i registreringsafgiftsloven samt registreringsbekendtgørelsen.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.