Kendelse af 09-02-2021 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 18-0001071

Fastsættelse af den afgiftspligtige værdi af et køretøj.

SKATs afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Nypris

500.000 kr.

343.990 kr.

500.000 kr.

Handelspris

250.000 kr.

250.000 kr.

Afgiftspligtig værdi

108.320 kr.

108.320 kr.

Registreringsafgift

134.935 kr.

134.935 kr.

Faktiske oplysninger

Selskabet erhvervede det pågældende køretøj, en Opel Insignia Cosmo ST 1,6 aut, med stelnummer [...], den 15. februar 2017.

Køretøjet blev indregistreret første gang i Italien den 14. januar 2016. Det fremgår af den italienske registreringsattest, at køretøjet blev anvendt som udlejningskøretøj.

Køretøjet blev anmeldt til import den 28. august 2017.

Der foreligger vognkort fra Opel, hvoraf fremgår, at køretøjet blandt andet var udstyret med følgende ekstraudstyr: Elektrisk bagklap, cd/mp3 afspiller, 8” infodisplay og klimakontrol.

Køretøjet blev solgt til en privatperson i Danmark den 28. august 2017 og er indregistreret i DMR til privat personkørsel.

SKATs afgørelse

SKAT har fastsat køretøjets afgiftspligtige værdi på grundlag af køretøjets nypris på 500.000 og handelspris på 250.000 kr.

SKAT har taget hensyn til oplysningerne om køretøjet i Motorregisteret.

SKAT anfører følgende begrundelse i afgørelsen:

”Oprindelig nypris inkl. evt. ekstraudstyr fundet via Standardpriser.

Handelsprisniveau er for et tilsvarende køretøj fastsat ud fra:

Bilinfo – før regulering til dit køretøj 300.000 Kr.

Annoncefradrag – da det er kendt, at der ofte gives et afslag i priserne, når der handles med køretøjer, har vi fratrukket 5 % i handelsprisniveauet.

Vi har brugt Bilinfo, til at fastsætte handelsprisniveauet på et tilsvarende køretøj. Bilinfo er et annonceringsværktøj for autobranchen, hvor man kan søge på de køretøjer, som er til salg eller er solgt af de virksomheder, som abonnerer på Bilinfo.

SKAT har taget udgangspunkt i priserne på sammenlignelige køretøjer, der er til salg/solgte hos autoforhandlere i Danmark.

Reguleringer - Fastsættelse af handelspris på dit køretøj:

Fradrag for stand - klargøringsfradrag.......... -8.000 Kr.

Når en forhandler sælger et køretøj, er det typisk i klargjort stand og det er regnet med i prisen. Vi har derfor trukket 3 % fra i handelsprisen, dog max 8.000 kr.

KM-regulering................ -9.900 Kr.

Kilometerstanden på dit køretøj er oplyst til 24.000 Km.

Fradrag for kilometerafvigelse på -15.000 Km.

Vi har beregnet et fradrag fordi dit køretøj har kørt mere end normen / sammenlignelige køretøjer. Det står i bekendtgørelse om registreringsafgift § 29, at der gives fradrag ved afvigelse fra normen / sammenlignelige køretøjer. Bestemmelsen angiver endvidere, hvad der anses for normal kørsel. Fradraget er beregnet ud fra handelsprisniveauet og afvigelsen i kilometerstanden. I den juridiske vejledning kan du læse om hvordan kilometerfradraget beregnes.

Udstyr................. ... 17.300 Kr.

Vi har givet et fradrag for udstyr, fordi dit køretøj har mindre udstyr end dem vi har fundet i annoncerne / niveauliste. Det står i bekendtgørelsen om registreringsafgift § 28, at den afgiftspligtige værdi af køretøjet ansættes blandt andet under hensyntagen til køretøjet udstyr.

Fradrag for særlig anvendelse......... -12.000 Kr.

Vi har givet et fradrag for særlig anvendelse fordi dit køretøj tidligere har været anvendt som udlejningsbil. Se bekendtgørelse om registreringsafgift §32.

Beregnet handelspris .............. 252.800 Kr.

SKØNNET handelspris – erstatter den beregnede. 250.000 Kr.

Evt. yderligere bemærkninger til begrundelsen

Selvanmelder har fejlagtigt benyttet en nypris fra en "flådeprisliste", hvilket er forkert idet et importeret udenlandsk køretøj ikke er omfattet af en dansk standardprisanmeldelse, hvorfor køretøjets nypris skønsmæssigt skal fastsættes til køretøjets almindelige pris, ved salg til bruger her i landet, jf. registreringsafgiftslovens §§ 8 og 9.

Videre har selvanmelder foretaget fejlagtige fradrag ved regulering af udstyr der findes på annoncerede sammenlignelige køretøjer.

SKAT har skønsmæssigt fastsat køretøjet handelspris til 250.000 kr. og har ligeledes skønsmæssigt fastsat nyprisen til 500.000 kr.”

SKAT har i sin vurdering af køretøjets nypris anvendt en standardprisanmeldelse for perioden 27.07.2015 – 31.01.2016 for en Opel Insignia 1,6 CDTi Sports Tourer aut. med 136 hk. Modellen blev anmeldt med en udsalgspris på 469.495 kr.

Der blev samtidig anmeldt standardpriser for en række ekstraudstyr til modellen. Bl.a. følgende:

Udsalgspris

To-lags Metalfarve

8.599 kr.

El-åbning af bagklap

6.000 kr.

Radio ”intellink” 900 Navi, med BT Touchpad, 8” color Touchskærm.

20.000 kr.

8” infodisplay

4.900 kr.

Ekstraudstyr i alt

39.499 kr.

SKAT har i en udtalelse oplyst følgende:

”Der klages over regulering af nyprisen og handelsprisen.

Klager har fastsat nyprisen til 343.990 kr.

SKAT har reguleret nyprisen til 514.495 kr.

Klager har fastsat handelsprisen til 232.355 kr.

SKAT har reguleret handelsprisen til 250.000 kr.

Klager mener, at SKAT har brugt forkert nypris. Klager har brugt en flådepris til fastsættelse af nyprisen, da køretøjet har kørt udlejning i Italien, hvor køretøjet er importeret fra. Klager mener, at SKATs handelspris er forkert, da SKATs fradrag for sammenlignelige køretøjers ekstraudstyr er for lav. Klager mener der skal gives et højere fradrag for ekstraudstyr, da de sammenlignelige køretøjer har dyrere aluminiums-fælge.

SKAT beregner registreringsafgiften med udgangspunkt i den pris (handelsprisen), som tilsvarende køretøjer bliver udbudt til, til bruger her i landet inklusive moms og registreringsafgift. Handelsprisen skal svare til, hvad en dansk forhandler kan sælge et tilsvarende køretøj for i registreringsklar stand (inkl. moms, fortjeneste til forhandler og registreringsafgift). Registreringsafgiftsloven § 10 stk.

Reguleringen er foretaget med baggrund i køretøjer til salg på anmeldelsestidspunktet 28. august 2017. SKAT har historik på [...dk] og kan søge tilbage i tiden.

Udgangspunktet for den oprindelige nypris er standardprisen. Dvs. køretøjets oprindelige nypris inklusive udstyr og registreringsafgift.

Nyprisen sættes ikke efter ”restmodellers” ekstra lave udsalgspriser. Jf. den juridiske vejledning E.A.8.1.5.3.1.2, afsnit Oprindelig nypris.

Da køretøjet aldrig har kørt udlejning i Danmark, mener SKAT ikke, at der kan bruges en flådepris til at fastsætte nyprisen.

Der gives ikke fradrag for aluminiums-fælge jf. Den juridiske vejledning E.A.8.1.5.3.1.2, afsnit Ekstraudstyr.

For personbiler, der er over 1 år, ses der bort fra værdien af følgende ekstraudstyrsgenstande:

Genstande med en nyværdi under 10.000 kr. inklusiv afgift
Aluminiums-fælge
Almindeligt radio- og HI-FI udstyr, navigation m.v. (kun værdien over
30.000 kr. pr. udstyrsdel medregnes)
Trækkrog
Mobiltelefonudstyr
Diverse sikkerhedsudstyr

SKAT har gennemgået sagen igen.

Der er set på klagers dokumentation og argumentation for en lavere nypris og handelspris end SKATs regulering. SKATs dokumentation for fastsættelse af nyprisen og handelsprisen er gennemgået og vurderet.

Gennemgangen har ikke medført ændring af SKATs afgørelse.

Reguleringen fastholdes.”

Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse har været i høring hos Motorstyrelsen, som den 13. juli 2021 har sendt følgende bemærkninger:

”I klagesagen vedrørende ovennævnte har Skatteankestyrelsen i brev fra den 14. juni 2021 bedt om en udtalelse til sagen, der skal afgøres af Landsskatteretten.

Motorstyrelsen kan ikke tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling og har følgende bemærkninger:

I henhold til registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, fastsættes den afgiftspligtige værdi for brugte køretøjer til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.

Hovedreglen er således, at det er den almindelige pris for et tilsvarende køretøj, der anvendes ved afgiftsberigtigelsen af brugte køretøjer, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6, dagældende § 4, stk. 6.

Ved fastsættelse af afgiften for brugte køretøjer, fremgår det af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7, og § 5, stk. 8, at afgiften for brugte køretøjer, som skal afgiftsberigtiges efter registreringsafgiftslovens §§ 4 eller 5, eller for hvilke der søges eksportgodtgørelse, beregnes på samme måde som for nye køretøjer. Beløb i § 3, stk. 2, § 4, stk. 1-3, 5 og 6, § 5, stk. 4-6, 5 b, stk. 2, 5 c stk. 3 og § 8, stk. 7 (f.eks. brændstoftillæg eller -fradrag og skalaknæk), nedsættes med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt.

Ifølge registreringsafgiftslovens § 9, stk. 1, kan den almindelige pris for et nyt køretøj ved salg til bruger anmeldes for told- og skatteforvaltningen af den, som har fastsat prisen (en såkaldt standardpris). Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om, hvilket udstyr standardprisen omfatter. For hovedparten af køjetøjer anmeldes i dag en standardpris, som dog i dag i praksis sjældent anvendes ved afgiftsberigtigelsen af nye køretøjer.

Ved fastsættelsen af den markedsdannende pris kan der således tages udgangspunkt i den anmeldte pris, jf. registreringsafgiftslovens § 9, stk. 1. I de tilfælde, hvor der er uoverensstemmelse mellem standardprisen og markedsprisen, skal markedsprisen dog anvendes.

Nyprisen skal afspejle, hvad en bruger generelt må forventes at skulle have betalt for et tilsvarende nyt køretøj, inklusive eftermonteret udstyr.

Selvanmeldere har mulighed for som udgangspunkt at anvende køretøjets listepris, dvs. køretøjets udbudspris, fratrukket sædvanlig rabat som en almindelig forbruger generelt må forventes at kunne opnå. Denne anslåede nypris kan efterfølgende blive efterprøvet hos Motorstyrelsen ved pristjek m.v. for, om den faktisk svarer til markedsforholdene.

Køretøjets anvendelse har således ikke betydning for fastsættelsen af køretøjets nypris. Nyprisen skal fastsættes til, hvad en almindelig forbruger vil forventes at skulle betale for køretøjet.

I nærværende sag er det således ikke nyprisen for et tilsvarende køretøj anvendt til udlejning der skal sammenholdes med, men derimod et tilsvarende køretøj for en almindelig forbruger.

Baggrunden herfor er bl.a. at der ikke skal være forskel på fastsættelsen af nypris ved afgiftsberigtigelse af brugte køretøjer afhængig af, hvad en tidligere ejer har erhvervet køretøjet til, eller hvad køretøjet har været anvendt til. I modsat fald vil det være i strid med EU-retten.

Motorstyrelsen anmoder om retsmøde i sagen.”

Selskabets opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at nyprisen ansættes til 343.990 kr.

Det er selskabets opfattelse, at værdien af sagens køretøj er vurderet for højt, og der anføres følgende begrundelse:

”På vegne af [virksomhed1] A/S, CVR-nr. [...1], (i det følgende ”Klager”) skal vi hermed påklage SKATs afgørelse af 1. december 2017, j.nr. [...], til Landsskatteretten.

SKATs afgørelse er vedlagt som bilag 1.

Sagen omhandler det forhold, at SKAT har reguleret registreringsafgiften, idet SKAT har ændret vurderingen for køretøj Opel Insignia Cosmo ST 1,6 aut med stelnummer [...].

Baggrunden for reguleringen er, at SKAT ikke vil tillade, at der anvendes en nyvognspris for et importeret køretøj svarende til de værdier, som tilsvarende køretøjer er blevet indregistreret til fra ny ved 1. registrering i Danmark.

Påstand

Ved fastsættelse af nyvognsprisen ved vurdering af importerede køretøjer, skal der anvendes en nyvognspris svarende til den værdi et tilsvarende køretøj i samme omsætningsled ville være indregistreret til i Danmark fra ny.

SKATs ændring af køretøjets handelspris er for høj, idet SKATs fradrag for sammenlignelige køretøjers ekstraudstyr er for lav, hvorfor SKATs forhøjelse af handelsprisen skal nedsættes.

Sagens faktiske oplysninger

Klagers primære aktiviteter består i salg af brugte biler samt udlejning af nye og nyere biler gennem forskellige koncepter. Endvidere har Klager tilknyttet værksted og varetager service, reparation samt salg af reservedele.

I tilknytning til handel med køretøjer er Klager registreret som selvanmelder og beregner registreringsafgift for de køretøjer, som skal indregistreres på fuld eller forholdsmæssig registreringsafgift.

Nærværende klage omhandler værdifastsættelse af et importeret udlejningskøretøj.

Det påklagede køretøj blev første gang registreret den 14. januar 2016 i Italien, hvor køretøjet oprindeligt blev indkøbt til flådepris i Italien og anvendt som udlejningskøretøj.

Klager købte det pågældende køretøj direkte fra den italienske Opel importør ([virksomhed2]) den 15. februar 2017 og importerede køretøjet til Danmark som en del af et større parti tilbagetagne brugte udlejningsbiler.

Klager har modtaget dokumentation for, at køretøjet har været anvendt som udlejningskøretøj og at det er en model, som er produceret til udlejning til flådepris, hvilket er uomtvistet.

Ved salget af det omhandlede køretøj til en privatperson i Danmark den 28. august 2017, har Klager

værdifastsat køretøjet og beregnet registreringsafgift af køretøjet.

Ved den skønsmæssige fastsættelse af nyvognsprisen har Klager henset til, at det er en model, som er produceret til udlejning og har været anvendt hertil. Ved værdifastsættelse af nyvognsprisen er der således henset til, hvilken værdi danske leasingselskaber har kunnet registrere køretøjer til, da man ved værdifastsættelse af brugte køretøjer, som har været indregistreret i Danmark, ved første indregistrering skal anvende den faktiske værdi ved indregistreringen.

SKATs afgørelse

SKAT har foretaget et pristjek på Klagers månedsangivelse for august 2017. I den forbindelse har SKAT skønsmæssigt fastsat nyprisen for køretøjet til kr. 500.000 og handelsprisen for køretøjet til kr. 250.000.

Klagers vurdering af nyprisen er kr. 343.990 og handelsprisen kr. 232.355.

Dette fører til en forhøjelse af registreringsafgiften på kr. 15.853.

Som begrundelse for ovenstående regulering har SKAT anført følgende:

Oprindelig nypris

SKATs begrundelse for at ændre nyprisen er, at Klager fejlagtigt har benyttet en nypris fra en ”flådeprisliste”, hvilket efter SKATs opfattelse er forkert, idet et importeret udenlandsk køretøj ikke er omfattet af en dansk standard prisanmeldelse, hvorfor køretøjets nypris skønsmæssigt skal fastsættes til køretøjets almindelige pris ved salg til bruger her i landet, jf. registreringsafgiftslovens §§ 8 og 9.

SKAT har til brug for fastsættelsen af nyvognsprisen anvendt anmeldte standardpriser i forbrugerleddet.

Handelspris

SKATs begrundelse for at ændre handelsprisen er blandt andet, at Klager har foretaget fejlagtige fradrag ved regulering af udstyr, der findes på de annoncerede sammenlignelige køretøjer.

SKAT bemærker, at der ved handelsprisfastsættelse for personbiler, som er over 1 år, efter praksis ses bort fra alufælge, træk, mobiltelefonudstyr og genstande med en nyværdi under kr. 10.000. Vedrørende almindeligt radio- og HIFI udstyr, navigation m.v. medregnes kun værdien over kr. 30.000 pr. udstyrsdel.

Endvidere vurderer SKAT, at der ved regulering for ”Førerassistentpakke – Opel Eye” alene reguleres med udgangspunkt i en nypris på kr. 16.000, idet det påklagede køretøj har monteret udstyrs-nr. ”UD5 Parkeringspilot for og bag”.

Afslutningsvist bemærker SKAT, at køretøjerne i annoncerne 1 og 6 ikke har ”Førerassistentpakke – Opel Eye”.

Anbringender

Til støtte for vores påstande gøres følgende gældende:

1. At SKAT ved fastsættelse af den oprindelige nypris ikke har taget højde for, at det omhandlede køretøj har været produceret til udlejning, og der skal ved fastsættelse af nyvognsprisen henses til, hvilken værdi udlejningsvirksomheder i Danmark har kunnet indregistrere tilsvarende køretøjer til som ny.

2. At der foreligger anmeldte flådeprislister for det omsætningsled tilsvarende køretøjer er blevet indregistreret til i Danmark fra ny.

3. At SKAT ved fastsættelse af den oprindelige nypris ikke har foretaget en korrekt skønsmæssig vurdering, idet SKAT har anvendt en standardpris for køretøjet i detailleddet.

4. At SKAT ved fastsættelse af den oprindelige nypris ikke har taget højde for den markedsdannende pris for det pågældende køretøj på det tidspunkt, hvor køretøjet var nyt.

5. At SKAT ved fastsættelsen af handelsprisen har set bort fra regulering af alufælge som ekstraudstyr på sammenlignelige køretøjer, selvom ekstraudstyret har en væsentlig værdi.

Oprindelig nypris

Det fremgår af den dagældende registreringsafgiftslovs § 10, stk. 2, som vedrører brugte køretøjer, at:

”Den afgiftspligtige værdi kan ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Er køretøjets pris som nyt ukendt, fastsættes prisen skønsmæssigt. ” (Vores understregning)

Tilsvarende har SKAT offentliggjort en vejledning i august måned 2017, hvor retningslinjerne for selvanmelderes vurdering af køretøjer fremgår. Her fremgår det af afsnittet ”Import”, under punktet ”Nypris”, at:

”Kendes den oprindelige nypris på et køretøj, er det (altid) den, der skal benyttes. ”

Det er således som udgangspunkt den oprindelige nypris på et køretøj der skal benyttes, hvis denne kendes. Alternativt sættes nyprisen på et køretøj til den pris, køretøjet må formodes at have kostet fra ny inklusiv afgiftsberigtiget ekstraudstyr.

Efter registreringsafgiftslovens § 9, som vedrører nye køretøjer, kan den almindelige pris for et nyt køretøj ved salg til bruger anmeldes for told- og skatteforvaltningen af den, som har fastsat prisen. Er der ikke over for told- og skatteforvaltningen anmeldt pris for nyt køretøj, fastsættes den afgiftspligtige værdi af køretøjet skønsmæssigt.

Det fremgår af Den Juridiske Vejledning 2017-2, afsnit E.A.8.1.5.3.1.2, under punktet ”Oprindelig nypris”, at:

”Udgangspunktet for den oprindelige nypris er standardprisen, eller den pris der kan siges

at have været markedsdannende for det pågældende køretøj på det tidspunkt, køretøjet

var nyt. Dvs. køretøjets oprindelige nypris inklusive udstyr og registreringsafgift. Den markedsdannende pris er typisk en gennemsnitspris mellem standardprisen og mindstebeskatningsprisen, eller en pris, der ligger mellem mindsteprisen og standardprisen. ” (Vores understregning)

Det fremgår af Den Juridiske Vejledning 2017-2, afsnit E.A.8.1.5.2, under punktet ”Demobiler”, at:

” Forhandlere, der udtager et køretøj til eget brug, og en leasingvirksomhed der erhverver et køretøj med henblik på leasing, anses som bruger på lige fod med alle andre. ”

Videre fremgår det af Den Juridiske Vejledning 2017-2, afsnit E.A.8.1.5.2, under punktet ”Forhandler, der udtager bil til eget brug”, at:

”Idet forhandleren ved udtagelse af demobilen er at betragte som en bruger på lige fod med alle andre, kan forhandleren som udgangspunkt afgiftsberigtige bilen på grundlag af sin egen indkøbspris. ”

I høringssvaret til Finans og Leasing i forbindelse med L 94 om ændring af registreringsafgiftsloven fremsat den 28. februar 2012 fremgår det i forhold til registreringsafgiftslovens § 8, at hvis fakturaprisen er den almindelige pris for køretøjet ved salg til bruger her i landet, givet de betingelser, handelen er foregået under, vil den betalte afgift på baggrund af fakturaprisen være korrekt. Omstændighederne ved konkrete forhandlinger om køb af en enkelt bil eller et større antal biler kan således være forskellige

Endvidere fremgår det af høringssvaret til Finans og Leasing til L 94, at det eksempelvis godt kan være i overensstemmelse med intentionerne med reglerne, at et leasingselskab kan forhandle sig frem til en lavere pris end en forbruger, der køber en enkelt bil.

Om varernes fri bevægelighed fremgår det af TEUF artikel 34, at:

”Kvantitative indførselsrestriktioner såvel som alle foranstaltninger med tilsvarende virkninger er forbudt mellem medlemsstaterne. ”

Vores vurdering

Det er vores vurdering, at SKATs fastsættelse af køretøjets oprindelige nypris ikke er i overensstemmelse med lovgivningen og SKATs vejledning, som er angivet ovenfor, da der skal henses til hvilken værdi, det pågældende køretøj må anses for at blive indregistreret til i Danmark fra ny. Da køretøjet har været anvendt til udlejning, må nyvognsprisen skulle fastsættes til samme værdi, som tilsvarende udlejningskøretøjer blev indregistreret til fra ny i Danmark.

Da nærværende køretøj indeholder mindre udstyr end de køretøjer, som blev indregistreret til leasingselskaber i Danmark, kan nyvognsprisen for nærværende køretøj ikke fastsættes til en højere værdi end den flådeprisliste, der har ligget til grund for danske leasingselskaber.

SKAT har skønsmæssigt fastsat prisen ud fra standardpriser på biler solgt i detailleddet.

SKATs skønsmæssige nypris er for høj, når der henses til, at det konkrete køretøj som nyt blev indkøbt til flådepris og var bestemt til udlejning.

Det er vores vurdering, at eftersom det pågældende køretøj er produceret til udlejning og ikke til salg i detailleddet, bør den oprindelige nypris fastsættes til en værdi svarende til en nypris for et køretøj til en sammenlignelig ejer i Danmark på det tidspunkt, hvor køretøjet var nyt. Ejeren vil i dette tilfælde være en virksomhed, der udlejer køretøjer.

Hvis nærværende køretøj ikke bliver betragtet som et udlejningskøretøj ved import til Danmark, vil registreringsafgiften for køretøjer, der indføres til Danmark, blive højere end tilsvarende køretøjer, der fra ny blev solgt i Danmark. Dette vil være i strid med EU-traktatens artikel 34 om varers frie bevægelighed.

I det omfang nyprisen kendes, bør denne pris efter lovgivningen og SKATs egen vejledning finde anvendelse. Som det fremgår af bilag 2, var [virksomhed3] A/S’ flådepris i januar 2016 på kr. 343.990. I denne pris er der inkluderet mere udstyr end det påklagede køretøj har. Derfor bør nærværende køretøjs oprindelige nypris ikke sættes til mere end kr. 343.990.

Prisen på kr. 343.990, der fremgår af bilag 2, indikerer også, at SKATs skønsmæssige nypris på kr.

500.000 er alt for høj i forhold til niveauet for den markedsdannende pris til en ejer her i landet.

(...)

Vores vurdering

Det er vores vurdering, at SKATs fastsættelse af køretøjets handelspris ikke svarer til handelsprisen for køretøjer med samme udstyrsniveau, idet de sammenlignelige køretøjer har væsentlig mere udstyr end det pågældende køretøj, som SKAT ikke regulerer handelsprisen for.

7 ud af de sammenlignelige 8 køretøjer har 18” alufælge til en nypris på kr. 20.000 og den sidste har 20” alufælge til en nypris på kr. 33.900. Nærværende køretøj har kun 17” alufælge til en nypris på 6.000 kr. De sammenlignelige køretøjer har således alufælge, hvor nyprisen er henholdsvis kr. 14.000 og kr. 27.900 højere end de alufælge, som nærværende køretøj har. De 8 annoncer fremgår af bilag 3, og nypriserne på ekstraudstyr fremgår af bilag 4.

SKAT har en fast praksis for at se bort fra alufælge og ekstraudstyr med en værdi under kr. 10.000, når køretøjet er over et år gammel. Dette er udtryk for en praksis, der alene skal anvendes vejledende og ikke ufravigeligt, så det eliminerer det skøn, der skal foretages, når handelsprisen vurderes.

Det konkrete køretøj er godt halvandet år gammelt på tidspunktet for vurderingen, og samtlige sammenlignelige køretøjer har alufælge samt vinterpakke og de fleste sammenlignelige køretøjer har også Keyless funktion, der har betydning for udbudsprisen.

Med afsæt i [virksomhed3]s listepriser bør SKATs fradrag for ekstraudstyr på kr. 17.300 som minimum forhøjes med værdien svarende til forskellen mellem 17” alufælge og 18” og 20” alufælge. Det vil føre til en regulering på kr. 9.900 efter nedskrivning.

Beløbet på kr. 9.900 fremkommer på baggrund af følgende:

Oplyst nypris for 18” alufælge kr. 20.000

Oplyst nypris for 17” alufælge kr. 6.000

Forskelsværdi efter nedskrivning (20.000 – 6.000) X 63 % = kr. 8.820

Oplyst nypris for 20” alufælge kr. 33.900

Oplyst nypris for 17” alufælge kr. 6.000

Forskelsværdi efter nedskrivning (33.900 – 6.000) X 63 % = kr. 17.577

På baggrund af det antal køretøjer, der er sammenlignet med, skal gennemsnitsprisen for ekstraudstyr reguleres med (7 X 8.820 + 1 X 17.577) / 8 = kr. 9.914,50, som afrundes til kr. 9.900.

Afsluttende bemærkninger

På baggrund af ovenstående fastholder vi, at SKATs fastsættelse af køretøjets oprindelige nypris samt handelspris er for høj. SKATs forhøjelse af registreringsafgiften på kr. 15.853 skal således nedsættes.”

Selskabet har i sin vurdering af køretøjets nypris anvendt en flådeprisliste fra Opel dateret 14. januar 2016. Heraf fremgår, at en Opel Insignia Wagon Cosmo best Excusive 1,6 DTH med 136 hk inklusive metallak, navigation med touchskærm, parkeringsassistent for og bag, nøglefri betjening, adaptive forlygter, panoramaglastag og førerassistentpakke med modelår 2016 havde en standardpris på 149.792 og en detailpris på 343.990 kr.

Motorstyrelsens udtalelse af 13. juli 2021 har været i høring hos selskabet, der den 13. september 2021 er fremkommet med følgende bemærkninger:

”Med henvisning til Skatteankestyrelsens brev af 30. august, skal jeg hermed på vegne af [virksomhed1] A/S, CVR nr. [...1] meddele, at Motorstyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse giver anledning til følgende bemærkninger:

Motorstyrelsen anfører, at de ikke er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse. Som begrundelse herfor anfører Motorstyrelsen, at nyprisen skal afspejle, hvad en bruger generelt må forventes at skulle have betalt for et tilsvarende nyt køretøj inkl. eftermonteret udstyr. Køretøjets anvendelse har således efter Motorstyrelsens opfattelse ikke betydning for fastsættelsen af køretøjets nypris. Nyprisen skal fastsættes til, hvad en almindelig forbruger vil forventes at skulle betale for køretøjet.

Det er således Motorstyrelsens opfattelse, at det således ikke er nyprisen for et tilsvarende køretøj anvendt til udlejning, der skal sammenholdes med, men derimod et tilsvarende køretøj for en almindelige forbruger.

Bemærkninger til Motorstyrelsens fortolkdning af begrebet ”Bruger”

I henhold til Motorstyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse kan det udledes, at Motorstyrelsen fortolker begrebet ”Bruger” i registreringsafgiftsloven som en forbruger. Dette er ikke i overensstemmelse med registreringsafgiftslovens definition af en bruger.

Begrebet ”Bruger” anses i registreringsafgiftsloven som enhver uafhængig fysisk eller juridisk person, der er indregistreret som ejer af køretøjet. Allerede af den grund, kan begrebet ”Bruger” ikke være identisk med en forbruger.

Jeg skal i den sammenhæng henvise til L 94 af 28. februar 2012, hvor det netop blev konkluderet, at et leasingselskab og autoforhandler også anses for at være en bruger.

Jeg skal særligt henlede Landsskatterettens opmærksomhed på svaret til spørgsmål 16 til L 94 af 28. februar 2012, hvoraf følgende fremgår:

Hvordan sikres det at bilimportørerne ikke laver to identiske køretøjer forskellige ved at kalde dem forskellige navne på bilens certifikat? Som eksempel kan nævnes: i) En bilimportør har en BMW 520d som har en listepris på 599.000 kr., ii) samme bilimportør laver en lille modificering af standardspecifikationen, eksempelvis metallak, og kalder bilen BMW 520d FL på certifikatet som har en listepris på 499.000 kr., men som kun sælges til leasingselskaber.

SVAR:

Registreringsafgiften er udformet som en værdibaseret afgift, hvor der betales afgift af en bils almindelige pris ved salg til bruger. Lovforslaget understøtter, at det er den almindelige markedsdannende pris for en bil som danner grundlag for beregningen af registreringsafgiften, uanset om bilen er en demo-/leasingbil, eller den bliver solgt på normal vis.

Hermed er det ikke afgørende for fastsættelsen af registreringsafgiften på en bil, hvilken model der er tale om – det er bilens handelspris, der er afgørende. Som angivet i svar på spørgsmål 13 kan der, også efter lovforslagets regler, betales forskellig registreringsafgift af to ens biler, eksempelvis hvis et leasingselskab kan forhandle sig frem til en lavere pris ved køb af flere biler end en forbruger, der køber en enkelt bil. Bilens handelspris skal således afspejle den almindelige pris ved salg til bruger, givet omstændighederne vedhandlen.

For at modvirke brugen af markedsmæssigt urigtige priser ved handler mellem interesseforbundne parter, skal der ved handel mellem sådanne kunne redegøres for, at bilen er handlet til en pris, der afspejler bilens almindelige pris ved salg til bruger.

Ved vurderingen af, om der er tale om den almindelige pris, kan der godt sammenlignes med lignende modeller.

Siden 2012 har et køretøjs handelspris som nyt skulle fastsættes på armlængde vilkår. Det vil sige, at interesseforbundne parter skal kunne godtgøre, at de køretøjer, som de handler indbyrdes, i et ikke uvæsentligt omfang er blevet handlet til lignende priser mellem uafhængige parter.

I henhold til registreringsafgiftslovens bestemmelser skal et interesseforbundet leasingselskab eller en autoforhandler således ikke fastsætte nyvognsprisen til en værdi, som en forbruger må forventes at skulle betale for et tilsvarende køretøj, men derimod dokumentere, at handelsværdien svarer til hvad et uafhængig leasingselskab/autoforhandler betaler for et tilsvarende køretøj.

Når nyvognsprisen for et importeret køretøj skal fastsættes på grundlag af et skøn, skal der ligeledes henses til, hvilken værdi et tilsvarende køretøj måtte anses for at være indregistreret til fra ny. Der skal i den sammenhæng henses til, at køretøjet er produceret til udlejning og har været indregistreret fra ny til udlejning, hvilket er ubestridt.”

Retsmøde

Selskabets repræsentant fastholdt den nedlagte påstand og gennemgik sine anbringender til støtte herfor i overensstemmelse med de tidligere indlæg.

Motorstyrelsen fastholdt indstillingen om, at afgørelsen skal stadfæstes.

Landsskatterettens afgørelse

Af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 2, fremgår, at for brugte køretøjer, som ikke tidligere har været registreret her i landet, kan den afgiftspligtige værdi ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Er køretøjets pris som nyt ukendt, fastsættes prisen skønsmæssigt, jf. dagældende lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017.

Den almindelige pris for et nyt køretøj ved salg til bruger kan anmeldes for told- og skatteforvaltningen af den, som har fastsat prisen, jf. § 9, stk. 1. Denne pris kaldes standardprisen.

Af registreringsafgiftslovens § 9, stk. 2, fremgår:

”Er der anmeldt en pris for et køretøj efter stk. 1, anvendes denne pris som køretøjets afgiftspligtige værdi. Såfremt køretøjet sælges til en højere pris end den, der er anmeldt efter stk. 1, anvendes dog denne salgspris som køretøjets afgiftspligtige værdi. Køretøjet kan ikke afgiftsberigtiges på grundlag af en lavere pris end den anmeldte, medmindre det kan godtgøres, at den lavere pris indeholder de elementer, som efter § 8, stk. 1 og 3, indgår i den afgiftspligtige værdi. Såfremt den samlede avance for importør og forhandler er under 9 pct., forhøjes den afgiftspligtige værdi med 25 pct. af forskellen mellem en beregnet avance og den faktiske avance. Forhandlere underretter told- og skatteforvaltningen om afvigelser fra den anmeldte pris.”

Af registreringsafgiftslovens § 8 fremgår:

”Den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er dets almindelige pris, indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov, ved salg til bruger her i landet på registreringstidspunktet eller, hvis told- og skatteforvaltningen inden køretøjets registrering udsteder bevis for afgiftsberigtigelsen, på tidspunktet for bevisets udstedelse. Den afgiftspligtige værdi må ikke være lavere end den pris, der er betalt for køretøjet, jf. dog § 9, stk. 4. I den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer indregnes altid mindst 9 pct. i samlet avance for importør og forhandler. Den afgiftspligtige værdi må ikke indeholde negativ importøravance, jf. dog § 9, stk. 3 og 4. Såfremt told- og skatteforvaltningen konstaterer, at elementer, herunder avance, som indgår i beregningen af den afgiftspligtige værdi, overflyttes eller faktureres, så de ikke længere omfattes af den afgiftspligtige værdi, kan de transaktioner, hvor den pågældende overflytning eller omfakturering er konstateret, tilsidesættes i relation til afgiften

(...)

Stk. 3

Til den afgiftspligtige værdi medregnes værdien af alt udstyr, som leveres med køretøjet, eller hvortil køretøjet er indrettet. Uden for afgiftsberegningen kan holdes ekstraudstyr, der leveres af forhandleren i forbindelse med køretøjets salg til bruger og efter særskilt aftale mellem forhandleren og brugeren, dog betinget af, at montering eller udførelse af arbejdet i øvrigt på køretøjet ikke foretages af fabrikations- eller importørvirksomheden. Til den afgiftspligtige værdi medregnes heller ikke betaling for sidevogne, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport og ikke benyttes til persontransport”

I dom af 12. juni 2014, refereret i U.2014.2755.H, fandt Højesteret, at et køretøjs handelsværdi som nyt skulle fastsættes med udgangspunkt i den handelspris, der ville have været gældende her i landet for tilsvarende nye køretøjer på det tidspunkt, hvor det pågældende køretøj blev indregistreret eller ibrugtaget som nyt i udlandet, inklusive den registreringsafgift, der i givet fald skulle have været betalt efter de dagældende danske afgiftsregler. Højesteret udtalte:

”Omberegning efter overgangsreglen i 2008-lovens § 4, stk. 2, skal foretages med udgangspunkt i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7, som affattet ved 2008-loven. Efter denne bestemmelse skal afgiftsberegningen for brugte biler baseres på en opgørelse af den værdiforringelse, den pågældende bil har været udsat for, efter at den blev indregistreret eller taget i brug som ny. Den brugte bils handelsværdi som ny skal således sammenholdes med dens handelsværdi ved indregistreringen som brugt

Efter ordlyden af og forarbejderne til registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7, tiltræder Højesteret, at køretøjets handelsværdi som nyt skal fastsættes med udgangspunkt i den handelspris, der ville have været gældende her i landet for tilsvarende nye køretøjer på det tidspunkt, da det pågældende køretøj blev indregistreret eller ibrugtaget som nyt i udlandet, inklusive den registreringsafgift, der i givet fald skulle have været betalt efter de dagældende danske afgiftsregler

(...)

Som anført foran skal det sikres, at den registreringsafgift, som indførte brugte biler pålægges, ikke er større end den residualafgift, som er indeholdt i værdien af en tilsvarende brugt bil her i landet, dvs. en bil af samme årgang, der er blevet indregistreret som ny på samme tidspunkt, som den indførte bil oprindeligt blev indregistreret i udlandet. Det forhold, at afgiftsnedsættelsen pr. 25. april 2007 førte til et prisfald på brugte brændstoføkonomiske biler, der var indregistreret her i landet med den højere afgift forud for afgiftsnedsættelsen, kan ikke føre til, at sammenligningen skal foretages på anden måde.”

SKAT har i sin vurdering af køretøjets nypris anvendt en standardprisanmeldelse for perioden 27.07.2015 – 31.01.2016 for en Opel Insignia 1,6 CDTi Sports Tourer aut. med 136 hk. Modellen blev anmeldt med en udsalgspris på 469.495 kr. Der blev herudover anmeldt en række ekstraudstyr for samlet 39.499 kr.

Selskabet har i sin vurdering af køretøjets nypris anvendt en flådeprisliste fra Opel dateret 14. januar 2016. Heraf fremgår, at en Opel Insignia Wagon Cosmo best Excusive 1,6 DTH med 136 hk inklusive metallak, navigation med touchskærm, parkeringsassistent for og bag, nøglefri betjening, adaptive forlygter, panoramaglastag og førerassistentpakke med modelår 2016 havde en standardpris på 149.792 og en detailpris på 343.990 kr.

Det følger af ovennævnte lovbestemmelser, at hvis der er en anmeldt standardpris, anvendes denne som køretøjets afgiftspligtige værdi som nyt.

Det fremgår videre, at køretøjet ikke kan afgiftsberigtiges på grundlag af en lavere pris end den anmeldte, medmindre det kan godtgøres, at den lavere pris indeholder de elementer, som efter § 8, stk. 1 og 3, indgår i den afgiftspligtige værdi.

Hvis køretøjets pris som nyt er ukendt, fastsættes prisen skønsmæssigt, jf. § 10, stk. 2.

Prisen her i landet for det omhandlede køretøj som nyt er ukendt, da køretøjet blev registreret som nyt i udlandet. Derfor skal køretøjets pris som nyt fastsættes skønsmæssigt.

Landsskatteretten finder, at køretøjets pris som nyt skønsmæssigt skal fastsættes til den pris, som køretøjet kunne erhverves til som nyt i Danmark, jf. Højesterets dom af 12. juni 2014, refereret i U.2014.2755.H. Landsskatteretten bemærker herved, at tilsvarende nye køretøjer skal forstås som køretøjer af tilsvarende mærke, model m.v. og ikke som køretøjer med tilsvarende anvendelse.

På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at det er uden betydning for køretøjets værdi som nyt, om køretøjet tidligere måtte have været anvendt til udlejning.

Landsskatteretten finder endvidere, at der på baggrund af sagens øvrige materiale ikke er grundlag for at afvise den af Motorstyrelsen anvendte standardprisanmeldelse med tilhørende ekstraudstyr.

På baggrund af ovenstående finder retten, at nyprisen skal fastsættes til 500.000 kr.

Landsskatteretten stadfæster motorstyrelsens afgørelse.