Kendelse af 29-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 12-06-2022

Journalnr. 18-0000004

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Skønsmæssig forhøjelse af klagerens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2015

645.655 kr.

0 kr.

993.853 kr.

Faktiske oplysninger

[person1], herefter benævnt indehaveren, har i perioden 1. december 2007 til 30. april 2018 været registreret med virksomheden [virksomhed1] med cvr. [...1]. Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, at virksomheden var registreret med branchekoden ”494100 Vejgodstransport”.

Af SKATs afgørelse fremgår, at indehaverens skatteansættelser er som følger:

2014: Selvangivet overskud af virksomhed med 76.420 kr.

2015: Takseret med overskud af virksomhed 360.000 kr.

2016: Selvangivelsesfristen var ikke udløbet på tidspunktet for SKATs afgørelse, og indehaveren havde endnu ikke selvangivet.

SKAT har anmodet indehaveren om regnskab, bogføringsmateriale og regnskabsbilag for indehaverens virksomhed.

SKAT har ikke modtaget materialet og har derfor indhentet kontoudtog for indehaverens konti samt oplysninger fra VIES, som er oplysninger om virksomhedens køb i andre EU-lande.

Ved en gennemgang af indehaverens kontoudtog for indkomståret 2015 har SKAT opgjort indsætninger til i alt 3.507.905 kr., der anses for at vedrøre omsætning i indehaverens virksomhed.

Skatteankestyrelsen har konstateret tre yderligere indsætninger på indehaverens konto [...64] i 2015 på i alt 320.000 kr., der anses for at vedrøre omsætning i indehaverens virksomhed. De samlede indsætninger, der anses for at vedrøre omsætning i indehaverens virksomhed, udgør dermed 3.827.905 kr. i indkomståret 2015.

SKAT har på baggrund af en gennemgang af indehaverens bankkontoudtog for indkomståret 2015 godkendt fradrag for købsmoms på i alt 284.198 kr. for virksomhedens afholdte udgifter til telefoni, benzin etc. afholdt hos blandt andet [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5] og [virksomhed6] ApS.

Ved en gennemgang af indehaverens kontoudtog for indkomståret 2016, har SKAT opgjort indsætninger på i alt 3.641.977 kr., der anses at vedrøre indehaverens virksomhed.

Endvidere har SKAT ved en gennemgang af indehaverens kontoudtog for indkomståret 2016 konstateret, at indehaveren har afholdt udgifter til telefoni, husleje, gebyrer og benzin med henholdsvis 11.943 kr., 6.116 kr., 860 kr. og 8.798 kr.

Det fremgår af oplysninger fra VIES, at indehaverens virksomhed har foretaget køb i andre EU-lande for 1.113.197 kr. i indkomståret 2015 og 1.249.088 kr. i indkomståret 2016.

SKAT har, via andre europæiske skattemyndigheder, indhentet fakturaer, udstedt til indehaverens virksomhed af de udenlandske virksomheder [virksomhed7] sa, [virksomhed8] sa, [virksomhed9], [virksomhed10] og [virksomhed11] Sprl., som det også af VIES fremgår, at indehaveren har købt varer af.

Af bankkvitteringer fremgår, at der er sket overførsler fra virksomheden til [virksomhed7] sa, til [virksomhed8] sa (med referece til fakturanr.), [virksomhed10] og til [virksomhed9].

SKAT har sammenholdt indehaverens kontoudtog, oplysninger fra VIES, fakturaer (og opgørelser) udstedt af de anførte udenlandske virksomheder og kvitteringer for bankoverførsler fra indehaverens virksomhed til disse virksomheder, og har på denne baggrund afstemt og opgjort virksomhedens varekøb fra andre EU-lande i 2015:

2015

Beløb ekskl. moms

EU- Moms

  1. kvartal

188.650 kr.

47.162 kr.

  1. kvartal

659.710 kr.

164.927 kr.

  1. kvartal

5.082 kr.

1.270 kr.

  1. kvartal

259.755 kr.

64.938 kr.

I alt

1.113.197 kr.

278.297 kr.

Ved en gennemgang af indehaverens kontoudtog har SKAT desuden konstateret følgende udbetalinger:

Dato

Tekst/modtager

Beløb

03-02-2015

Netbank overførsel [...62]

10.696,00

02-03-2015

Netbank overførsel [...45]

4.978,78

02-03-2015

Løn februar 1-14/2 [...62] [HA]

6.123,74

04-03-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

04-03-2015

Overførsel [...02]

9.000,00

08-04-2015

Netbank overførsel [...45]

8.890,00

08-04-2015

Netbank overførsel [...45]

3.831,25

08-04-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

09-04-2015

Overførsel [HSJ]

50.000,00

22-04-2015

Netbank overførsel [...45]

7.512,50

02-05-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

21-05-2015

Netbank overførsel [...45]

1.996,25

01-06-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

15-06-2015

Netbank overførsel [...45]

6.172,50

30-06-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

07-08-2015

med forbehold [...45]

12.258,75

07-08-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

14-09-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

17-09-2015

Overførsel [...88]

20.000,00

05-10-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

14-10-2015

Netbank overførsel [...45]

5.616,25

30-10-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

01-12-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

07-12-2015

Netbank overførsel [...45]

5.997,50

21-12-2015

Overførsel [...88]

28.000,00

30-12-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

På baggrund af udbetalingerne har SKAT opgjort følgende lønudbetalinger i indkomståret 2015:

Navn

I alt

[SK]

112.680,81

[HA]

16.819,74

Konto [...45]

57.253,78

[HSJ]

50.000,00

Konto [...02]

9.000,00

Konto [...88]

48.000,00

I alt

293.754,33

Det fremgår tilmed af oversigt over virksomhedens indberetninger til SKAT, at virksomheden har indberettet lønudgifter til [SK] og [HA] med i alt 193.050 kr., samt at der er indeholdt AM-bidrag og A-skat med henholdsvis 15.493 kr. og 49.468 kr.

Det er SKATs opfattelse, at der endvidere er sket udbetalinger til en række såvel identificerbare som uidentificerbare personer, som SKAT har anset for ikke at være interesseforbundne parter.

SKAT har herefter opgjort indehaverens skattepligtige indkomst for indkomståret 2015:

Art

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

Omsætning

3.507.905 kr.

-701.579 kr.

2.806.326 kr.

Varekøb udland VIES

-1.113.197 kr.

-278.297 kr.

+278.297 kr.

-1.113.197 kr.

Fragt

-12.200 kr.

2.440 kr.

-9.760 kr.

Telefon

-13.220 kr.

2.644 kr.

-10.576 kr.

Husleje

-2.437 kr.

0 kr.

-2.437 kr.

Lønninger

-293.754 kr.

0 kr.

-293.754 kr.

Gebyrer

-485 kr.

0 kr.

-485 kr.

Benzin

-4.083 kr.

817 kr.

-3.266 kr.

I alt

2.068.529 kr.

-695.678 kr.

1.372.851 kr.

Takseret/Angivet

-50.023 kr.

-360.000 kr.

Forhøjelse

-645.655 kr.

1.012.851 kr.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 645.655 kr. for afgiftsperioderne fra den 1. januar – 31. december 2015.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

  1. Manglende momsangivelse 2015 og 2016

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Virksomheden anses som følge af ovenstående for værende afgiftspligtige juridisk person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3. Der ses ikke at være varer eller ydelser, der er fritaget for moms efter momslovens§ 13.

Virksomheden har i momsperioden 1. kvartal 2015 - 4. kvartal 2016 haft salg af varer her i landet, hvoraf der skal betales afgift efter momslovens § 4. Herudover har virksomheden haft køb med tilknytning til virksomhedens drift, hvoraf der er fradrag efter momslovens § 37.

SKAT har gennemgået oplysninger fra VIES, din selvangivelse og bankkontoudtog. SKAT har herefter taget stilling til, om det regnskabsmateriale, der ligger til grund for regnskabet, kan anses som et fyldestgørende grundlag for momsopgørelsen.

SKAT anser som følge af ovenstående ikke at oplysningerne er fyldestgørende, idet regnskabsgrundlaget mangler og transaktionssporene derfor ikke kan følges korrekt eller afstemmes.

SKAT har derfor udarbejdet en opgørelse af virksomhedens købs- og salgsmoms og sammenholdt opgørelsen med virksomhedens indsendte momsangivelser, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det er SKATs opfattelse, at virksomheden har oparbejdet en omsætning ved udlejning af arbejdskraft til vejgodstransport, rengøring samt salg af varer købt i udlandet.

Virksomheden har angivet køb af varer i andre EU-lande for indkomståret 2015.

Af virksomhedens angivelser ses der imidlertid ikke køb vedrørende udenlandske varer for indkomståret 2016.

SKAT lægger til grund at varerne er blevet videresolgt til kunder her i landet. Det er dog SKATs opfattelse, at udlandskøb kan indeholdes i den omsætning virksomheden ifølge bankkontoudtog har modtaget. Dog har SKAT ikke modtaget regnskabsmateriale, hvorfor dette ikke kan endeligt verificeres.

Det er SKATs opfattelse, at omsætning vedrørende vej godstransport og rengøring opvejes ved lønninger i virksomheden, hvoraf der ikke er momsfradrag. SKAT har gennemgået bankkontoudtog og givet fradrag jf. momslovens§ 37 for følgende: Husleje, telefon, fragt og benzin. (Bilag 5)

Øvrige hævninger ses blandt andet at være foretaget i udlandet, i hæveautomater og til private udgifter. Det kan ikke bekræftes, at hævningerne udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, hvorfor der ikke kan gives fradrag som følge af momslovens§ 37.

På grundlag af foreliggende oplysninger fra VIES, bank og selvangivelse foretager SKAT en skønsmæssig forhøjelse af [virksomhed1] momstilsvar for momsperioderne 1. kvartal 2015 til og med 4. kvartal 2016, idet størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

På grundlag af ovenstående oplysninger er momstilsvar opgjort som nedenstående:

Salgsmoms

Erhvervelsesmoms

Købsmoms

Tilsvar

Moms 1. kvt. 2015

+122.637

+47.162

-48.133

121.666

Moms 2. kvt. 2015

+274.758

+164.927

-165.715

273.970

Moms 3. kvt. 2015

+124.649

+1.270

-2.323

123.596

Moms 4. kvt. 2015

+179.535

+64.938

-68.027

176.446

Moms 1. kvt. 2016

+187.161

+43.244

-174.546

55.859

Moms 2. kvt. 2016

+190.130

+148.418

-173.369

165.179

Moms 3. kvt. 2016

+99.291

+19.554

-25.807

93.038

Moms 3. kvt. 2016

+251.811

+101.056

-102.920

249.947

Moms i alt

+1.429.972

+590.569

-760.840

1.259.701

Momstilsvar

Tilsvar

Skøn/angivet

Ændring

Moms 1. kvt. 2015

121.666

5.559

116.107

Moms 2. kvt. 2015

273.970

19.081

254.889

Moms 3. kvt. 2015

123.596

12.086

111.510

Moms 4. kvt. 2015

176.446

13.297

163.149

Moms 1. kvt. 2016

55.859

-12.000

43.859

Moms 2. kvt. 2016

165.179

-14.000

151.179

Moms 3. kvt. 2016

93.038

0

93.038

Moms 4. kvt. 2016

249.947

0

249.947

Moms i alt

1.259.701

-76.023

1.183.678

Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, men virksomheden ses ikke at have momsangivelser for perioderne. Betaling af afgift af varer fra andre EU-lande påhviler den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse, jf. § 46, stk. 4.

1.5. SKATs afgørelse

Da der ikke er kommet indsigelse i forhold til SKATs forslag af 26. juni 2017, fastholdes forslaget i sin helhed. Ændringen foretages dog i på virksomhedens CVR nr. som oplyst i direkte brev i virksomheden.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Bilag vedrørende 2014/2015 er ikke gået tabt hverken hos SKAT eller hos fødevarekontrollen, vi henviser til vedlagte bilagt, hvor det bekræftes, at skatteyder ikke har sendt materiale til SKAT, FVST bekræfter via mail (Mail fra FVST vedr. [virksomhed1] v [person1]..msg), at de heller ikke har modtaget materiale fra skatteyder.

SKAT har forsøgt at tilbagesende materiale vedrørende 2012, men materialet er kommet retur uden afhentning (Materiale fra 2011-2012 kommet retur..tif).

SKAT har brugt Officialprincippet der er princippet om, at en offentlig myndighed har pligt til at indhente alle relevante oplysninger i en sag før der træffes afgørelse. SKATs afgørelse er udarbejdet på konkret indhentet oplysninger.

Skatteyder har oplyst, at hans varelager er beslaglagt. SKAT henviser til, at skatteyder har oplyst til FVST, at alle hans udgifter i forbindelse med FVST er afholdt af andet selskab. SKAT henviser til ”Mail fra FVST vedr. [virksomhed1] v [person1]..msg”

SKAT bemærker, at der ikke med klagen er indsendt dokumentation. Desuden bemærker SKAT, at klagen ses modtaget den 17. november 2017, SKATs afgørelse er sendt den 11. august 2017. Således ses fristen for indsendelse af klage overskredet.

Da der ikke ses at være indkommet oplysninger, der giver anledning til ændring af SKATs afgørelse, er det SKATs opfattelse, at afgørelsen skal fastholdes i sin helhed.

(...)”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at virksomhedens momstilsvar for perioderne 1. januar – 31. december 2015 nedsættes til det indehaveren har indberettet.

Indehaveren har anført følgende:

”(...)

Hermed klager jeg over de afgørelse truffet af skat begrunet af følgende elementer:

Afgørelserne er truffede efter samling af oplysninger hos kunder da bilag for 2014/15 er tabt under Skat og fødevarer kontrol.. ... en af dem har taget mine bilag. Men hende der har truffet afgørelserne har aldrig brugt de oplysninger jeg gav hende.

Kortsagt, har hun brugt principet" vi skal bare knalde [...] som siger [by1]'s politi"

Blandt mine oplysninger var der at min varelager blev beslaglagt- 45 paller- i alt, et formue. Efter 19 måneder, har jeg aldrig fået noget tilbage selvom "fvst" har fået alle fakturaer. De har sagt at det tager tid at kontrollere hos mine leverandører i Europa. 15 måneder efter beslagleglse af mine varer var der ingen kontrol hos mine leverandører. Ren magt misbrug.

Ud over det havde jeg anmeldt at have nogle ikke betalte faktura for ca. 600.000 dkk.

Der er ikke først gang ... men i 2012 har skat beslaglagt bilag i en grænsekontrol.... Dem har jeg aldrig fået tilbage trods af flere kontakte.

På grund af sygdom er jeg tvunget i dag om at skrive denne kort klage, ellers der en masse af detaljer der kan grundigt begrunde min reaktion-klage.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af SKATs afgørelse og beregninger, at SKAT har givet et fradrag for købsmoms på 284.198 kr. vedrørende betaling af husleje, telefon, fragt og benzin for afgiftsperioderne 1. januar - 31. december 2015.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Lignende forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

Der er ikke fremlagt dokumentation i form af fakturaer for de afholdte driftsudgifter vedrørende fragt, telefon, husleje, gebyrer og benzin.

Der er fremlagt bankkontoudtog, der dokumenterer, at der er afholdt udgifter, der relaterer sig til virksomheden, og som berettiger til et skattemæssigt fradrag, men det fremgår ikke, hvorvidt der er indeholdt og betalt købsmoms i forbindelse med indkøbene.

For så vidt angår udgifter til varekøb fra virksomheder med adresse i andre EU-lande, er der fremlagt dokumentation for, at varerne erhvervet i EU har været pålagt moms i form af oplysninger, der er indhentet fra de udenlandske skattemyndigheder, VIES og de fremlagte fakturaer og bankkvitteringer for overførsler. Retten er derfor enig i SKATs opgørelse af erhvervelsesmomsen vedrørende køb i EU.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms for udgifterne vedrørende telefoni, benzin m.v. ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at SKAT har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms på 284.198 kr. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund dette fradrag til 0 kr.

Samlet set finder Landsskatteretten, at det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2015 til den 31. december 2015, idet der dog ved beregningen af momstilsvarets størrelse skal tages højde for, at der ikke kan gives et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms.

Retten har ved afgørelse af samme dato som nærværende afgørelse forhøjet virksomhedens omsætning med tre yderligere indsætninger på indehaverens konto på i alt 320.000 kr. i 2015, som retten finder også stammer fra indehaverens momspligtige virksomhed.

Retten forhøjer derfor tilsvarende virksomhedens salgsmoms med 64.000 kr. for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2015 - 31. december 2015, svarende til 20 % af 320.000 kr.

Retten ændrer SKATs skønsmæssige ansættelse af momstilsvar for så vidt angår afgiftsperioderne fra den 1. januar 2015 – 31. december 2015.

Retten forhøjer virksomhedens momstilsvar med 64.000 kr., der udgør salgsmomsen af de yderligere indsætninger på 320.000 kr. på indehaverens konto. Derudover forhøjes momstilsvaret med 284.198 kr. ved, at retten nedsætter skønsmæssigt ansatte fradrag for købsmoms på 284.198 kr. til 0 kr.

Landsskatteretten forhøjer dermed virksomhedens momstilsvar fra 645.655 kr. til 993.853 kr. for afgiftsperioderne fra den 1. januar 2015 – 31. december 2015.

Landsskatteretten ændrer dermed SKATs afgørelse.