Kendelse af 10-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 17-0992414

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2013 til 31. december 2013

287.399 kr.

Principalt :

Nedsættelse af SKAT fastsættelse med 144.529,25 kr.

Subsidiært :

Hjemvisning

669.652 kr.

Forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014

354.102 kr.

Principalt :

Nedsættelse af SKATs fastsættelse med 198.827 kr.

Subsidiært :

Nedsættelse af SKATs fastsættelse med

345.153,50 kr.

Tertiært:

Hjemvisning

785.011 kr.

Faktiske oplysninger

Klagen skyldes, at SKAT (nu Skattestyrelsen) har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2013 til 31. december 2014. SKAT har i samme afgørelse foretaget en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens resultat for samme periode. Denne del af sagen er ligeledes påklaget til Landsskatteretten, men behandles i en særskilt - og sammenholdt - sag med sagsnr.: [...].

Virksomhedens indehaver har ifølge oplysninger i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) fra den 1. januar 2005 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1].

Virksomheden, der tidligere hed [virksomhed2] v/[person1], er registeret under branchekode 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v., og er registreret på adressen [adresse1], [by1]. Af Det Centrale Virksomhedsregister følger yderligere, at virksomheden i 1., 2., 3. og 4. kvartal 2013 samt 1. og 2. kvartal 2014 havde én ansat, mens der i 3. og 4. kvartal 2014 er registreret ansatte svarende til 2-4 årsværk.

Virksomhedens indehaver har ifølge oplysninger fra SKAT foretaget følgende momsangivelser i 2013 og 2014:

Angivet 2013

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

Salgsmoms

136.877

163.976

152.031

236.516

689.400

Købsmoms

110.385

121.808

129.110

160.348

521.651

Energiafgifter

8.403

6.907

7.318

5.992

28.620

Momstilsvar

18.089

35.261

15.603

70.176

139.129

Angivet 2014

1. halvår

2. halvår

Total

Salgsmoms

374.745

493.189

867.934

Købsmoms

287.718

351.805

639.523

Energiafgifter

18.124

22.670

40.794

Momstilsvar

68.903

118.714

187.617

SKAT har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale konstateret indsætninger på virksomhedens bankkonto i 2013 og 2014, som efter SKATs opfattelse ikke synes foreneligt med det selvangivne overskud af virksomheden. De konkrete indsætninger udgjorde 1.680.500 kr. i perioden 7. juni 2013 til 28. april 2014.

SKAT har i brev af 8. marts 2017 anmodet indehaveren om at fremsende virksomhedens regnskabsmateriale for 2013 og 2014 samt kontoudskrifter for indehaverens og virksomhedens bankkonti for samme periode. Samtidig anmodede SKAT blandt andet om en nærmede redegørelse for indehaverens privatforbrug samt større hævninger foretaget på virksomhedens bankkonto.

Virksomhedens indehaver har i e-mail af 5. april 2017 fremsendt bankkontoudskrifter for 2013 og 2014 for indehaverens private bankkonto med konto nr.: [...33] og virksomhedens bankkonto med konto nr.: [...59] i [finans1].

Virksomhedens revisor har i e-mail af 20. april 2017 fremsendt virksomhedens saldobalance, momsafstemning og momsefterangivelser for indkomstårene 2013 og 2014.

I saldobalancen for 2013 er omsætningen opgjort til 2.757.602 kr. og omkostningerne til 2.489.601 kr., mens omsætningen i saldobalancen for 2014 er opgjort til 3.471.738 kr. og omkostningerne til 3.150.496 kr. Virksomhedens resultat, efter afskrivninger på 6.992 kr., er for 2013 opgjort til 261.008 kr., mens det for 2014, efter afskrivninger på 26.231,50 kr., er opgjort til 295.010 kr.

Af revisorens fremsendte momsafstemning fremgår følgende efterangivelser for 2013 og 2014:

2013

Angivet

Iflg. regnskab

Efterangivelse

Salgsmoms

619.855

689.400

69.545

Købsmoms

479.781

521.651

41.870

Energiafgifter

28.620

28.620

0

Momstilsvar

111.454

139.129

27.675

2014

Angivet

Iflg. regnskab

Efterangivelse

Salgsmoms

865.376

867.934

2.558

Købsmoms

634.889

639.523

4.634

Energiafgifter

40.703

40.794

91

Momstilsvar

189.784

187.617

-2.167

SKAT har i brev af 18. maj 2017 rykket for manglende materiale og oplysninger.

Revisoren har i e-mails af henholdsvis 19. maj 2017 og 19. juni 2017 oplyst, at kontospecifikationer forgæves er forsøgt fremskaffet fra en tidligere bogholder, og at det ikke er hende, der har bogført de fremsendte saldobalancer for indkomstårene 2013 og 2014.

SKAT har i brev af 4. juli 2017 foreslået at forhøje virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 303.724 kr. og 371.582 kr. for 2013 og 2014 svarende til en samlet forhøjelse på 675.306 kr.

Revisoren har i e-mails af 22.og 23. august 2017 fremsendt bemærkninger til SKATs forslag til afgørelse, hvoraf det følger, at der er enighed om SKATs opgørelse af virksomhedens salgsmoms, men at revisoren er af den opfattelse, at der bør godkendes yderligere fradrag for købsmoms med det resultat, at virksomhedens momstilsvar for 2013 forhøjes med 287.447 kr. og for 2014 med 350.244 kr. svarende til en samlet forhøjelse på 637.691 kr.

I e-mail af 6. september 2017 har revisoren fremsendt bemærkninger til specifikke udgifter til [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9] og [by1] Kommune.

I den forbindelse blev der fremlagt opgørelser over virksomhedens udgifter til forsikringer i 2013 og 2014, fakturaer fra [virksomhed4] A/S ([virksomhed4]) vedrørende udgifter til brændstof i 2013 og 2014, en udateret kvittering vedrørende indkøb af drikkevarer i [virksomhed8], en bestillingsbekræftelse fra [virksomhed9] vedrørende indkøb af loftsbeslag til fladskærms TV samt en regning af 3. marts 2017 fra [virksomhed10] vedrørende telefonabonnement i 2016/2017.

SKAT har i afgørelse af 14. september 2017 godkendt yderligere fradrag for købsmoms, hvorefter virksomhedens momstilsvar for 2013 er forhøjet med 287.399 kr. og for 2014 med 354.102 kr. svarende til en samlet forhøjelse på 641.501 kr.

I afgørelsen har SKAT opgjort salgsmomsen ud fra følgende indsætninger på klagerens erhvervskonto:

Indsætninger

2013

2014

Dankort

1.630.296

1.637.986

[virksomhed11]

594.927

713.840

[virksomhed12]

1.924.783

2.684.278

[virksomhed13]

10.313

15.571

[virksomhed14]

16.640

[virksomhed15]

4.128

[virksomhed16]

27.588

19.630

I alt

4.208.677

5.071.305

Heraf moms

841.735

1.014.261

Omsætning ekskl. moms

3.366.941

4.057.044

Endvidere har SKAT ud fra kontoudskrifterne opgjort virksomhedens købsmoms således:

Momspligtige udgifter:

2013

2014

A/B [...]

75.849

69.512

[virksomhed17]

1.764

35.570

[virksomhed18]

10.500

[virksomhed19] ApS

1.550

[virksomhed20]

1.644

2.412

[virksomhed21]

462

[virksomhed22] A/S

709

[virksomhed23]

81.986

44.245

[virksomhed24]

180.688

207.812

[virksomhed25] A/S

120

120

[virksomhed26]

27.553

[virksomhed27]

3.125

[...]-Annonce

2.313

[virksomhed28]

3.744

2.246

[virksomhed29] A/S

180

[virksomhed30] A/S

1.054

[virksomhed31]

82.260

82.625

[virksomhed32] Ab

11.053

[virksomhed33] A/S

3.545

3.705

[virksomhed34]

3.205

Faktura

8.717

7.333

Fødevarestyrelsen

1.861

[virksomhed35] APS

3.965

[virksomhed36]

2.400

[virksomhed37]

7.057

[virksomhed38]

47.952

44.979

[virksomhed39] A/S

1.142

2.861

[virksomhed40] V/ [person2]

5.500

[virksomhed41]

12.871

[virksomhed42] APS

10.375

[virksomhed43] ApS

3.234

[virksomhed44]

8.000

[virksomhed45] APS

1.450

[virksomhed46]

754

[by1] kommune

8.200

Lev. serv. betal 13765 [virksomhed47] A/S

41.182

33.997

Lev. serv. betal 16020 [virksomhed48]

8.131

7.142

Lev. serv. betal 21830 [virksomhed49]

138.659

152.073

Lev. serv. betal 29181 [virksomhed50] ApS

158.827

172.406

Lev. serv. betal 29580 [virksomhed30]

570

570

Lev. serv. betal 35661 [virksomhed51] ApS

242.739

326.111

Lev. serv. Betal 37540 [virksomhed37] A/S

129.818

300.543

Lev. serv. betal 39268 [virksomhed52]

4.000

[virksomhed53] APS.

3.063

[virksomhed54]

375

1.050

[virksomhed55] ApS

109.820

121.426

[virksomhed56] APS

182.795

210.395

[virksomhed57] A/S

5.247

[virksomhed58] A/S

12.640

23.014

[virksomhed59]

179.772

116.660

[virksomhed52]

8.000

16.750

[virksomhed60] A/S

3.230

4.574

[virksomhed61] ApS

28.473

33.180

[virksomhed62] [person3]

6.702

[virksomhed36]

1.965

[virksomhed63]

5.698

7.212

[virksomhed64] APS

625

[virksomhed1]

371

I alt

1.851.314

2.068.689

Heraf moms

370.263

413.738

Udgifter ekskl. moms

1.481.051

1.654.951

Herefter har SKAT på baggrund af revisorens bemærkninger af 6. september 2017 til SKATs forslag til afgørelse godkendt yderligere momspligtige udgifter i 2013 og 2014 således:

Momspligtige udgifter

2013

2014

[virksomhed65]

6.728

1.699

[virksomhed5]

4.668

5.877

DR licens

952

961

[virksomhed8]

8.366

35.176

[virksomhed9]

2.580

[virksomhed46]

754

[by1] kommune

938

[virksomhed4]

45.903

25.526

[virksomhed3]

14.254

14.643

I alt

81.625

87.400

Moms heraf

16.325

17.480

Udgifter ekskl. moms

65.300

69.920

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for 2013 med 287.399 kr. og for 2014 med 354.102 kr. svarende til en samlet forhøjelse på 641.501 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

"(...)

1.3 Retsregler og retspraksis

Bogføringsloven (LBK nr. 648 af 15/06/2006)

§ 3: Som regnskabsmateriale anses:

1) registreringer, herunder transaktionssporet, jf. § 4, stk. 1,

2) eventuelle beskrivelser af bogføringen, herunder aftaler om elektronisk dataudveksling, jf. § 14, stk. 2,

3) eventuelle beskrivelser af systemer til at opbevare og fremfinde opbevaret regnskabsmateriale, jf. § 14, stk. 3,

4) bilag og anden dokumentation, jf. § 5,

5) oplysninger i øvrigt, som er nødvendige for kontrolsporet, jf. § 4, stk. 2,

6) regnskaber, som kræves udarbejdet i henhold til lovgivning, og

7) eventuelle revisionsprotokoller.

§ 9: Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.

§ 10: Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra ud- gangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af det pågældende regnskabsmateriale.

2.1 Tilsidesættelse af regnskabet

Ved gennemgang af fremsendte materiale, finder vi dit regnskabsmateriale mangelfuldt. Der kan ikke redegøres for udarbejdet resultatopgørelse, der er ingen bilag og der laves ikke løbende kasseafstemninger. Det er derfor vores opfattelse, at virksomhedens regnskabsgrundlag kan tilsidesættes.

2.2 Retsregler og retspraksis

Skattekontrolloven (LBK n. 819 af 27/06/2011 og LBK nr. 1264 af 31/10/2013)

§ 1, stk. 1: Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal over for told- og skatteforvaltningen år- ligt selvangive sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ.

§ 3: Efter indstilling fra Skatterådet kan skatteministeren fastsætte regler om, at erhvervsdrivende virksomheder skal udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for selvangivelsen, og om det regnskabsmæssige grundlag for dette årsregnskab.

§5, stk. 3: Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt.

(...)

6.2 Beregnet momstilsvar for 2013 og 2014

Det fremgår af momsloven § 4, at der skal betales moms af alle varer og ydelser, der leveres mod vederlag. Dine varer er momspligtige i henhold til momsloven. Ligeledes er der fradrag for den betalte moms i forbindelse med dit erhverv, hvilket fremgår af momsloven § 37.

Du har ikke ført regnskab efter momsloven § 55, hvilket medfører, at vi tilsidesætter dit regnskabs- grundlag. Ifølge momslovens § 57, stk. 1, skal du angive størrelsen på virksomhedens salgsmoms og købsmoms. Vi har gennemgået dine kontoudskrifter og finder ikke, at din momsangivelse er korrekt opgjort. Vi kan ud fra skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 ændre dit afgiftstilsvar, da du har handlet groft uagtsomt ved at have et mangelfuldt regnskab. Vi vil derfor fastsætte dit afgiftstilsvar ved skøn, efter opkrævningsloven § 5, stk. 2.

Momstilsvaret er beregnet ud fra de beregninger der er foretaget under punkt 3.2 og 4.2.

(...)

3.2 Beregnet omsætning

Du har selvangivet et resultat for virksomheden i overensstemmelsen med skattekontrolloven § 1, stk. 1. Dog finder SKAT, at du ikke har selvangivet fyldestgørende, se skattekontrolloven § 5, stk. 3, da du ikke har medtaget en del af de indtægter, som du har haft. Vi har derfor fastsat din skatte- ansættelse ud fra skøn, foretaget ud fra dine kontooplysninger.

Efter statsskatteloven § 4 er alle indtægter skattepligtige. Vi har derfor medtaget alle indtægter, som fremgår af [virksomhed1]s konto for 2013 og 2014.

Du har selvangivet en omsætning for 2013 på 2.757.602 kr. Vi forhøjer din skattepligtige indkomst med difference mellem din selvangivet omsætning og den omsætning vi har beregnet ud fra din konto.

Din skattepligtige indkomst for 2013 forhøjet med

Beregnet omsætning: 3.366.941 kr.

Selvangivet omsætning: 2.757.602 kr.

Forhøjelse 609.339 kr.

Du har selvangivet en omsætning for 2014 på 3.471.738 kr. Vi forhøjer din skattepligtige indkomst med difference mellem din selvangivet omsætning og den omsætning vi har beregnet ud fra din konto.

Din skattepligtige indkomst for 2014 forhøjet med:

Beregnet omsætning 4.057.044 kr.

Selvangivet omsætning 3.471.738 kr.

Forhøjelse 585.306 kr.

(...)

4.2 Beregnede udgifter

Du har selvangivet et resultat for virksomheden i overensstemmelsen med skattekontrolloven § 1, stk. 1. Dog finder SKAT, at du ikke har selvangivet fyldestgørende, se skattekontrolloven § 5, stk. 3, da du har fratrukket flere udgifter end du har afholdt. Vi har derfor fastsat din skatteansættelse ud fra skøn, foretaget ud fra dine kontooplysninger.

Det fremgår af statsskatteloven § 6a, at udgifter der afholdes for at sikre, erhverv og vedligeholde indkomsten kan fradrages. For at få fradrag for udgifterne skal disse kunne dokumenteres. Vi har ikke modtaget kvitteringer, bilag eller anden dokumentation for eventuelle udgifter, eller andre udgifter end dem der fremgår af kontoudskrifterne.

Din virksomhed har, ud fra kontoudskrifterne, afholdt udgifter for 1.481.051 kr. i 2013 og (1.654.951+1.117 =) 1.656.068 kr. i 2014.

Du har i din saldobalance opgjort dine udgifter (dvs. direkte omkostninger, salgs-og rejseomkostninger, autodrift - personbil, lokaleomkostninger og administrationsomkostninger) til 2.130.760 kr. for 2013. Ud fra din konto har vi opgjort udgifterne for 2013 til 1.481.051 kr.

Din skattepligtige indkomst forhøjes derfor med:

Fratrukket udgifter 2.130.760 kr.

Beregnede udgifter 1.481.051 kr.

Forhøjelse 649.709 kr.

Du har i din saldobalance opgjort dine udgifter (dvs. direkte omkostninger, salgs-og rejseomkostninger, autodrift - personbil, lokaleomkostninger og administrationsomkostninger) til 2.576.422 kr. for 2014. Ud fra din konto har vi opgjort udgifterne for 2014 til 1.656.068 kr.

Din skattepligtige indkomst forhøjes derfor med:

Fratrukket udgifter 2.576.422 kr.

Beregnede udgifter 1.656.068 kr.

Forhøjelse 920.354 kr.

(...)

Momstilsvar for 2013

Beregnet

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Salgsmoms

187.243

210.000

204.668

239.825

Købsmoms

88.937

87.983

85.765

107.578

Energiafgifter

8.403

6.907

7.318

5.992

Momstilsvar

89.903

115.110

111.585

126.255

Et samlet momstilsvar på 442.853 kr. i 2013

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Beregnet salgsmoms

187.243

210.000

204.668

239.825

Angivet salgsmoms

136.877

163.976

152.031

236.516

Yderligere salgsmoms

50.366

46.024

52.637

3.309

Beregnet købsmoms

88.937

87.983

85.765

107.578

Angivet købsmoms

110.385

121.808

129.110

160.348

Yderligere købsmoms

-21.448

-33.825

-43.345

-52.770

Angivet energiafgifter

8.403

6.907

7.318

5.992

Beregnet energiafgifter

8.403

6.907

7.318

5.992

Yderligere energiafgifter

0

0

0

0

Yderligere momstilsvar

71.814

79.849

95.982

56.079

Momstilsvaret for 2013 forhøjes med: (71.814 + 79.849 + 95.982 + 56.079) 303.724 kr.

Momstilsvar for 2014

Beregnet

1. halvår

2. halvår

Salgsmoms

482.014

532.247

Købsmoms

193.047

221.221

Energiafgifter

18.124

22.670

Momstilsvar

270.843

288.356

Et samlet momstilsvar på 559.119 kr. i 2014.

1. halvår

2. halvår

Beregnet salgsmoms

482.014

532.247

Angivet salgsmoms

374.745

493.189

Yderligere salgsmoms

107.269

39.058

Beregnet købsmoms

193.047

221.221

Angivet købsmoms

287.718

351.805

Yderligere købsmoms

-94.671

-130.584

Angivet energiafgifter

18.124

22.670

Beregnet energiafgifter

18.124

22.670

Yderligere energiafgifter

0

0

Yderligere momstilsvar

201.940

169.642

Virksomhedens momstilsvar for 2014 forhøjes med: (201.940 + 169.642) 371.582 kr.

Virksomhedens momstilsvar ændres således:

Indkomståret 2013: 303.724 kr.

Indkomståret 2014: 371.582 kr.

Samlet momstilsvar: 675.306 kr.

6.3 Dine bemærkninger

Vi har modtaget din revisors beregning af momstilsvaret for 2013 og 2014. Beregningen er som følgende:

Momstilsvaret for 2013 forhøjes med: (426.576 - 139.129) 287.447 kr.

Momstilsvaret for 2014 forhøjes med: (537.861 - 187.617) 350.244 kr.

Der er ikke modtaget yderligere bemærkninger.

6.4 SKATs konklusion

SKAT ændrer momstilsvaret i overensstemmelse med de ændringer, der fremgår af punkt 4.4.

(...)

4.4 SKATs konklusion

Ud fra indsigelserne og dokumentationen som din revisor har fremsendt:


- Godkendes de udgifter som er dokumenteret samt de udgifter der ellers har været til de pågældende kreditorer.
- Godkendes de udgifter der er afholdt til DR licens, [virksomhed8]/[virksomhed65] og [by1] kommune.
- Der gives ikke fradrag for udgifter til [virksomhed66], [avis2], [virksomhed67], [virksomhed68], [virksomhed69], [virksomhed70], [virksomhed71], [virksomhed72], [virksomhed73], [virksomhed74], [virksomhed75], [virksomhed76], [virksomhed77], [virksomhed78], [virksomhed79], [virksomhed80], [virksomhed81] og [avis1], da det ikke er godtgjort at disse er afholdt for at sikre, erhverve eller vedligeholde din indkomst, se statsskattelovens § 6a.
- SKAT fastholder beløbsstørrelsen angående udgifter til Udgifter til [virksomhed29], [virksomhed47], [virksomhed30] A/S, [virksomhed39], [virksomhed31], [virksomhed48] og [virksomhed82], "Faktura", [virksomhed51], [virksomhed58], [virksomhed59] og [virksomhed63]. Grunden hertil er, at det ud fra kontoudskrifterne ikke stemmer med beregningen fra revisoren. Der er ydermere ikke modtaget dokumentation for, at beløbene er beregnet på et forkert grundlag.
- Udgifter til [virksomhed46] forhøjes til i alt 1.508 kr. i overensstemmelse med revisors beregninger.
Resultat heraf bliver, at din skattepligtige indkomst for 2013 og 2014 forhøjes som følgende:

For indkomståret 2013

Udgifter som nævnt i forslaget, se punkt 4.2: 1.481.051 kr.

Yderligere udgifter efter indsigelse, se bilag 1: 71.721 kr.

Udgifter afholdt i alt: 1.552.772 kr.

Din skattepligtige indkomst forhøjes med:

Fratrukket udgifter 2.130.760 kr.

Beregnet udgifter 1.552.772 kr.

Forhøjelse 577.988 kr.

For indkomståret 2014

Udgifter som nævnt i forslaget, se punkt 4.2: 1.656.068 kr.

Yderligere udgifter efter indsigelse, se bilag 1: 88.492 kr.

Udgifter afholdt i alt: 1.744.560 kr.

Din skattepligtige indkomst forhøjes med:

Fratrukket udgifter 2.576.422 kr.

Beregnede udgifter 1.744.560 kr.

Forhøjelse 831.862 kr.

(...)

· Der beregnes en større købsmoms, hvilket medfører at momstilsvaret nedsættes som følgende:

Momstilsvaret for indkomståret 2013

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Salgsmoms

187.243

210.000

204.668

239.825

Købsmoms

92.461

92.336

89.485

112.306

Energiafgift

8.403

6.907

7.318

5.992

Tilsvar

86.379

110.757

107.865

121.527

Momstilsvar i alt 426.528 kr.

Momstilsvaret for 2013 forhøjes med:

Beregnet momstilsvar 426.528 kr.

Angivet momstilsvar 139.129 kr.

Forhøjelse 287.399 kr.

Momstilsvaret for indkomståret 2014

1. halvår

2.halvår

Salgsmoms

482.014

532.247

Købsmoms

200.979

230.769

Energiafgift

18.124

22.670

Tilsvar

262.911

278.808

Momstilsvar i alt 541.719 kr.

Momstilsvaret for 2014 forhøjes med: (541.719 - 187.617)

Beregnet momstilsvar 541.719 kr.

Angivet momstilsvar 187.617 kr.

Forhøjelse 354.102 kr.

6.5 Retsregler og retspraksis

Momsloven (LBK nr. 287 af 28/03/2011 og LBK nr. 106 af 23/01/2013)

§ 4: Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

§ 37:Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk.

§ 55: Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse n af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse. (...)

§ 57, stk. 1: Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal efter udløbet af hver afgifts- pligtig periode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21d eller § 34 er fritaget for afgift. (...)

Opkrævningsloven (LBK nr. 1402 af 07/12/2010, LBK nr. 1127 af 23/09/2013 og LBK nr. 569 af 28/05/2014)

§ 5, stk. 2: Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. (...)

(...)

7.2 Moms

Ændringer af afgiftstilsvar skal som udgangspunkt ske inden 3 år efter udløb af angivelsesfristen ifølge skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

I nærværende sag er fristen overskredet vedrørende 2013, hvor sidste rettidig betalingsfrist er den

10. februar 2014 for 4. kvartal 2013.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan fristen i § 31 fraviges, hvis den afgiftspligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt grundlag.

Det er SKATs opfattelse, at du har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at føre regnskab m.v., se nærmere begrundelse under punkt 1.4. Dette begrunder suspension af fristerne i skatteforvaltnings- lovens § 31, stk. 1, i henhold til § 32, stk. 1, nr. 3.

Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, indeholder en reaktionsfrist i fristreglerne, således at varslingen af den ekstraordinære ansættelse af afgiftstilsvaret skal ske inden 6 måneder fra kundskabstids- punktet, og endelig indeholder Skatteforvaltningslovens § 34a, stk. 4 en bestemmelse om, at forældelsesfristen er 10 år for krav afledt af en ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar ifølge § 32, stk. 1.

SKAT modtog en mail fra din revisor med saldobalance og momsafstemning for din virksomhed den 20. april 2017. Ydermere forklarede hun, at der ikke var andet regnskab end dette. Først på det- te tidspunkt havde SKAT tilstrækkelige oplysninger til, at kunne varsle en korrekt ansættelse og derfor regnes 6 måneders fristen fra denne dato. SKATs ansættelsesændring sker derfor inden for 6 måneders fristen.

7.3 Retsregler og retspraksis

Skatteforvaltningsloven (LBK nr. 175 af 23/02/2011)

(...)

§ 31, stk. 1: Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. (...)

§ 32, stk. 1, nr. 3: Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsæt- tes eller ændres efter anmodning fra (...) eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse hvis: (...) 3) Den afgiftspligtige (...) forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)"

Klagerens opfattelse

Principalt har repræsentanten nedlagt påstand om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar for 2013 og 2014 med henholdsvis 144.529,25 kr. og 198.827 kr.

Subsidiært har repræsentanten nedlagt påstand om hjemvisning til SKAT til fornyet behandling virksomhedens momstilsvar for 2013 og nedsættelse med 345.153,50 kr. for 2014.

Tertiært har repræsentanten nedlagt påstand om hjemvisning af hele afgørelsen til SKAT til fornyet behandling.

Til støtte for de nedlagte påstande har repræsentanten anført følgende:

"(...)

Klagers egne forslag til nedsættelse af helholdsvis indkomst samt momstilsvar i overensstemmelse med de nedlagte påstande vedlægges som sagens bilag 2.

Som det fremgår af ovenstående, er klager ikke enig i SKATs afgørelse, hvorfor afgørelsen herved påklages til Landsskatteretten.

DEN RETLIGE VURDERING OG ANBRINGENDER

SKAT finder ikke, at virksomheden har selvangivet korrekt, hvorfor SKAT har ansat indkomsten og momsen skønsmæssigt efter henholdsvis skattekontrollovens § 5, stk. 3 og opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Yderligere finder SKAT i sin afgørelse, at de angivne udgifter for indkomstårene 2013 og 2014 ikke er overensstemmende med de rent faktisk afholdte udgifter, hvorfor SKAT også nedsat disse på baggrund af virksomhedens kontoudtog.

Nedenstående afholdte udgifter er imidlertid fradragsberettigede driftsomkostninger, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a:

[virksomhed66] (vareindkøb)

[virksomhed67] (skærme til butik)

[virksomhed68] (forlag)

[virksomhed69] (serviceabonnement i forbindelse med udbringningskøretøjer)

[virksomhed70] (benzin i forbindelse medudbringning)

[virksomhed71] (vareindkøb)

[virksomhed72] (brochure og skilte)

[virksomhed73] (headset til bestillinger)

[virksomhed74] (vareindkøb)

[virksomhed75] ApS (annonceudgift)

[virksomhed76] (udbringnings scooter)

[virksomhed77] (tømmervare istandsættelse af pizzeria)

[virksomhed78] (benzin til udbringnings biler/scootere)

[virksomhed79] (vareindkøb)

[virksomhed80] (mobilabonnement)

[virksomhed81] (erhvervsforsikring)

[avis1] (tyrkisk avis)

Som omtalt oven for er de netop opregnede udgifter, udtryk for driftsomkostninger afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, hvorfor de kan fradrages i den skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Idet udgifterne er fradragsberettigede, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, har klager haft en mindre bruttoavance i den relevante periode, idet han i sin virksomhed har afholdt flere udgifter.

Af denne grund er det klagers opfattelse, at det af SKAT skønnede overskud for indkomstårene 2013 og 2014 er sat for højt.

Desuden skal det nævnes, at idet SKAT skønsmæssigt vurderer, at klager har haft en højere omsætning på baggrund af virksomhedens kontoudtog, taler dette for, at klager i indkomstårene tilsvarende har afholdt flere driftsomkostninger, der er fradragsberettigede, hvorfor SKAT tillige skal anerkende fradrag for disse.

Slutteligt skal det påpeges, at de ovennævnte udgifter ikke er afholdt til etablering eller udvidelse af klagers økonomiske aktivitet, ligesom at det skal erindres, at det er udgangspunktet, at skatteyderen selv vælger hvilke udgifter, han finder det hensigtsmæssigt at afholde som et led i driften.

Klager har endvidere afholdt flere udgifter end dem, som SKAT har anerkendt på baggrund af virksomhedens kontoudtog, idet de er afholdt direkte til kunden.

Det er derfor klagers opfattelse, at SKATs afgørelse skal tilsidesættes som ukorrekt.

Til støtte for de nedlagte påstande skal det således lægges til grund, at:

· SKATs afgørelse af 14. september 2017 er ukorrekt, idet virksomheden har haft flere end de af SKAT skønsmæssigt ansatte udgifter,
· Idet virksomheden har haft flere fradragsberettigede udgifter end skønnet af SKAT, har klager ret til at fradrage yderligere i den skattepligtige indkomst,
· Forhøjelse af klagers indkomst ikke er berettiget eller korrekt.

På baggrund af ovenstående skal det af Landsskatteretten lægges til grund, at SKATs afgørelse er ukorrekt, hvorfor der alene skal ske nedsættelse af klagers indkomst i indkomstårene 2013 og 2014 med i alt 1.194.645 kr. og i alt 298,661.25 kr. for moms.

Subsidiært skal sagsøgers subsidiære påstand tages til følge og tertiært skal afgørelsen hjemvises til SKAT til fornyet behandling.

(...)"

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

I henhold til momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT skønsmæssigt har ændret henholdsvis virksomhedens købsmoms fra 1.161.174 kr. til 818.336 kr. og salgsmoms fra 1.557.334 kr. til 1.855.997 kr. for perioden 1. 2. 3. og 4. kvartal 2013 samt 1. og 2. halvår 2014.

Af momslovens § 37 fremgår der følgende:

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)".

Af momslovens § 55 fremgår der følgende:

"Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse. Regnskabet kan føres i fremmed valuta efter reglerne i bogføringsloven og årsregnskabsloven. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for regnskabsføring, og kan herunder fastsætte regler for omregning mellem et regnskab i fremmed valuta og angivelsen af afgiftstilsvaret samt pligtmæssige oplysninger i dansk mønt."

Af momsbekendtgørelsen § 82 fremgår der følgende:

"Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer."

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., fremgår der følgende:

"Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår bl.a. følgende:

"Bestemmelsen om adgangen til skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret har altid haft samme ordlyd.

Momsloven af 1967:

Bestemmelsen kan føres tilbage til momslovens indførelse i 1967, jf. lov nr. 102 af 31. marts 1967, hvor bestemmelsen fandtes i momslovens § 32, stk. 2. Bestemmelsen i opkrævningslovens § 5, stk. 2, har således sin baggrund i en bestemmelse, som blev indført i 1967 - dvs. før momssystemdirektivets vedtagelse og endda før Danmarks tiltrædelse i EU.

I forarbejderne til momsloven fra 1967 - forslag til lov om almindelig omsætningsafgift, fremsat den 7. december 1966 - fremgår følgende af de specielle bemærkninger til § 32, stk. 2:

"Paragraffens stk. 2 indeholder en bestemmelse om toldvæsenets adgang til at foretage skønsmæssig ansættelse af skyldige afgiftsbeløb i tilfælde, hvor afgiftsskylden ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. "

Lovændring i 1994:

Bestemmelsen - der i mellemtiden var flyttet til § 34 - blev i 1994 flyttet til momslovens § 77, stk. 2 (jf. Lov nr. 375 af 18. maj 1994). Af forarbejderne - lovforslag nr. L 124, fremsat den 8. december 1993 - fremgår følgende af de specielle bemærkninger til § 77:

"Bestemmelsen svarer til den gældende lovs § 34."

Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget fra 1993 fremgår det, at der med loven foreslås en generel revision af momsloven. Den nedsatte arbejdsgruppe havde til opgave at sammenholde loven med EF's momsdirektiver for at revurdere direktivernes gennemførelse i loven. Der var med lovforslaget hovedsageligt tale om tekniske og strukturelle ændringer, som skulle gøre loven mere overskuelig. Dog skete der også andre ændringer af momsloven på områder, hvor loven ikke i fornødent omfang afspejlede tilsvarende regler i direktivet.

Det bemærkes, at lovforslaget ikke omtaler forholdet mellem den danske bestemmelse om skønsmæssig ansættelse og direktivets regler om fradrag og dokumentation. På daværende tidspunkt var det relevante direktiv EF's 6. momsdirektiv ( Rådets direktiv 77/388/EØF).

Overgang til opkrævningsloven i år 2000:

Herefter blev bestemmelsen, som følge af en harmonisering i 2000, flyttet til opkrævningslovens § 5, stk. 2 (Lov nr. 169 af 15. marts 2000). Af forarbejderne til denne lov - lovforslag 1999/1 LSF 19, fremsat den 6. oktober 1999 - fremgår af de almindelige bemærkninger:

"Hjemlen til skønsmæssig ansættelse, når der ikke er indsendt angivelse, videreføres for moms- og afgiftsområdet."

Af de specielle bemærkninger til opkrævningslovens § 5, stk. 2, fremgår følgende:

"Bestemmelsen i stk. 2 viderefører hjemlen til at foretage en skønsmæssig ansættelse, når tilsvaret ikke kan opgøres som følge af mangler ved virksomhedens regnskaber."

Om forholdet til EU-retten fremgår følgende under lovforslagets almindelige bemærkninger:

"Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder EU-retlige aspekter i det omfang, der er fastsat regler om opkrævning vedr. moms og punktafgifter. Forslaget holder sig dog inden for de rammer, der er afstukket i EU-retten, og der vurderes derfor ikke at være EU-retlige problemer i forslaget."

Momslovens § 37 har til formål at implementere momssystemdirektivets artikel 167 og artikel 168, hvorfor den skal fortolkes i overensstemmelse hermed.

Af momssystemdirektivets Afsnit X, kapitel 1 - Fradragsrettens indtræden og omfang, fremgår der bl.a.:

"Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

- den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person

(...)"

Af momssystemdirektivets Afsnit X, kapitel 4 - Betingelser for udøvelse af fradragsretten, fremgår der bl.a.:

"Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag - for så vidt angår levering af varer og ydelser - være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240

(...)

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

(...)"

I henhold til EU-Domstolens praksis udgør fradragsretten i henhold til momssystemdirektivets artikel 168, litra a), en integreret del af momsordningen, hvorfor den som udgangspunkt ikke kan begrænses. Denne ret omfatter umiddelbart hele det afgiftsbeløb, der er blevet betalt i forbindelse med transaktioner i tidligere omsætningsled, jf. for eksempel sag C-29/08 (SKF), præmis 55. Fradragssystemet tilsigter således, at den afgiftspligtige aflastes fuldt ud for den moms, denne skylder eller har erlagt i forbindelse med hele sin økonomiske virksomhed. Det fælles momssystem sikrer således, at afgiftsbyrden er neutral for enhver økonomisk virksomhed, uanset denne virksomheds formål eller resultater, forudsat at virksomheden i princippet i sig selv er momspligtig, jf. for eksempel sag C-118/11 (Eon Aset Menidjmunt), præmis 43.

I henhold til momssystemdirektivets artikel 167 indtræder fradragsretten samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder. De materielle betingelser for fradragsrettens indtræden fremgår af momssystemdirektivets artikel 168, litra a). For at kunne udøve denne ret er det således for det første en forudsætning, at den berørte er en afgiftspligtig person i direktivets forstand, og for det andet, at de varer eller ydelser, der påberåbes til støtte for denne ret, bliver anvendt i et efterfølgende led af den afgiftspligtige person i forbindelse med den pågældendes egne afgiftspligtige transaktioner, og at disse varer eller ydelser er blevet leveret af en anden afgiftspligtig person i et forudgående led, jf. for eksempel sag C-518/14 (Senatex), præmis 28.

For så vidt angår de formelle betingelser for fradragsretten fremgår det af momssystemdirektivets artikel 178, litra a), at udøvelsen heraf er undergivet et krav om besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med direktivets artikel 226, jf. for eksempel C-518/14 (Senatex), præmis 29.

EU-Domstolen har i sag C-516/14 (Barlis) fastslået, at en streng anvendelse af det formelle krav om fremlæggelse af fakturaer er i strid med princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet, eftersom det på en uforholdsmæssig måde forhindrer, at en afgiftspligtig person indrømmes afgiftsmæssig neutralitet i forbindelse med sine transaktioner.

I sagen havde den afgiftspligtige udnyttet sin ret til fradrag af den moms, der var anført på fire fakturaer udstedt til denne fra et advokatselskab. Afgiftsmyndighederne konstaterede, at den afgiftspligtige ikke havde haft ret til at fradrage momsen for de omhandlede juridiske tjenesteydelser, idet de beskrivelser, der fremgik af de omhandlede fakturaer, var utilstrækkelige. Den afgiftspligtige fremlagde herefter bilagsdokumenter, som indeholdt en mere detaljeret fremstilling af de omhandlede juridiske tjenesteydelser. Afgiftsmyndighederne fastholdt de foreslåede berigtigelser, idet den manglende opfyldelse af retlige formkrav ikke kan afhjælpes ved tilvejebringelse af bilag, som godtgør de udeladte elementer.

EU-Domstolen fastslog, at det grundlæggende princip om momsens neutralitet kræver, at der indrømmes fradrag for indgående moms, hvis de materielle betingelser herfor er opfyldt, selv om de afgiftspligtige ikke måtte have opfyldt visse formelle betingelser. Det følger heraf, at afgiftsmyndighederne ikke kan nægte at indrømme ret til momsfradrag alene af den grund, at en faktura ikke opfylder de betingelser, der kræves i medfør af momssystemdirektivets artikel 226, nr. 6) og 7), såfremt den er i besiddelse af alle de oplysninger, der kræves for at kunne efterprøve, om de materielle betingelser vedrørende fradragsretten er opfyldt, jf. præmisserne 42 og 43.

Domstolen udtalte således, at det tilkommer den forelæggende ret at tage hensyn til alle de oplysninger, der er indeholdt i de omhandlede fakturaer og i de bilagsdokumenter, som den afgiftspligtige havde fremlagt, for at efterprøve, om de materielle betingelser for selskabets ret til momsfradrag var opfyldt, jf. præmis 44.

Det påhviler således den afgiftspligtige person, som anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at denne opfylder de betingelser, der er fastsat for at opnå dette jf. præmis 46.

Den afgiftspligtige person er således forpligtet til at fremlægge objektive beviser for, at varerne og tjenesteydelserne faktisk er blevet leveret til den pågældende af en anden afgiftspligtig person i et forudgående led i forbindelse med den pågældendes egne afgiftspligtige transaktioner, og at den pågældende faktisk har betalt moms heraf.

I sag C-664/16 (Vadan) var den afgiftspligtige ikke i stand til at fremlægge fakturaer, men alene kvitteringer, der var ulæselige, hvorfor den forelæggende ret ønskede svar på, hvorvidt der kunne indrømmes ret til momsfradrag alene på baggrund af et skøn, der fremgik af en sagkyndig erklæring, som en national ret havde anordnet.

For så vidt angår den afgiftspligtiges forpligtelse til at fremlægge objektive beviser udtalte EU- Domstolen, at disse beviser bl.a. kan omfatte dokumenter, som befinder sig hos leverandører eller tjenesteydere, som den afgiftspligtige person har købt varer eller tjenesteydelser af, og af hvilke den afgiftspligtige person har betalt moms, jf. præmis 45.

Hvad angår et bevis i form af en retsligt anordnet sagkyndig erklæring havde den forelæggende ret anført, at den sagkyndige havde til opgave at skønne, hvilket momsbeløb der kunne fradrages på baggrund af omfanget af de arbejder, der var udført, eller antallet af medarbejdere som den nævnte afgiftspligtige person nødvendigvis måtte have beskæftiget for at kunne opføre de bygninger, som han havde solgt. Hertil bemærkede Domstolen, at en sådan sagkyndig erklæring ikke kan godtgøre, at den afgiftspligtige faktisk har betalt afgiften af de indgående transaktioner, der er gennemført med henblik på opførelsen af disse bygninger, jf. præmis 47.

Landsskatteretten finder indledningsvist, at SKAT var berettiget til at ansætte virksomhedens salgsmoms efter et skøn, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, da SKAT ikke har modtaget tilstrækkeligt regnskabsmateriale fra virksomhedens indehaver, og det derfor ikke har været muligt at efterprøve regnskabsgrundlaget og virksomhedens angivne momstilsvar. Der er herved lagt vægt på, at det fremsendte regnskabsmateriale er mangelfuldt, herunder at der ikke er fremlagt kassekladder samt fyldestgørende kontospecifikationer m.v. Det er således ikkemuligt at klarlægge, om de penge, der er konstateret indgået på kontoen, er medtaget i den omsætning, der ligger til grund for det selvangivne resultat af virksomheden.

Virksomheden har i forbindelse med klagesagen ikke fremlagt regnskabsmateriale.

Retten har ved afgørelse af dags dato (j.nr. [...]) vedrørende forhøjelse af indehaverens overskud af virksomhed i indkomstårene 2013 og 2014 stadfæstet SKATs afgørelse, der herefter danner grundlag for opgørelsen af virksomhedens momstilsvar i denne sag vedrørende perioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2014.

Udgående moms (salgsmoms)

Landsskatteretten finder, under henvisning til afgørelsen af dags dato (j.nr. [...]) vedrørende forhøjelse af virksomhedens resultat, at virksomheden har været forpligtet til at afregne moms.

Det er således berettiget, at SKAT har fastsat virksomhedens udgående moms på baggrund af de konstaterede bankindsætninger svarende til 20 % af 4.208.677 kr. i 2013 og 5.071.305 kr. i 2014.

Virksomhedens momspligtige omsætning kan herefter opgøres således:

2013

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Total

Salgsmoms

187.243

210.000

204.668

239.825

841.736

2014

1. halvår

2. halvår

Total

Salgsmoms

482.014

532.247

1.014.261

Fradrag for indgående moms (købsmoms)

SKAT har under henvisning til momslovens § 37 og opkrævningslovens § 5, stk. 2 godkendt virksomhedens indgående moms med 386.588 kr. i 2013 og med 431.748 kr. i 2014 svarende til 818.336 kr.

Et fradrag for købsmoms forudsætter, at der kan fremlægges dokumentation for, at virksomheden har fået leveret momspligtige varer og ydelser fra en anden afgiftspligtig person i forbindelse med virksomhedens egne afgiftspligtige transaktioner, og at der er betalt moms af disse varer.

Landsskatteretten kan således ikke godkende et momsfradrag ud fra en formodning om, at der er afholdt udgifter i virksomheden til generering af den angivne omsætning. Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, ligesom betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet skal være opfyldt.

Landsskatteretten finder, at bankkontoudskrifterne ikke i sig selv kan dokumentere, at virksomheden har afholdt momsbelagte udgifter, der er anvendt i virksomhedens momspligtige aktivitet, jf. momslovens § 37, stk. 1.

På baggrund af de bilag, der blev fremlagt under SKATs behandling af sagen, finder retten det dog efter omstændighederne for godtgjort, at virksomhedens har afholdt momsbelagte udgifter til [virksomhed4] A/S ([virksomhed4]) vedrørende udgifter til brændstof samt [virksomhed9] vedrørende udgifter til ophæng til fladskærms TV.

Der godkendes på denne baggrund følgende momsfradrag:

Momspligtige udgifter

Fakturanr.

Dato

2013

2014

[virksomhed4]

7680264

26. november 2013

4.335,15

[virksomhed4]

7822677

25. november 2014

2.312,39

[virksomhed9]

4. juli 2014

1.879,00

I alt

4.335,15

Moms heraf

867,03

838,28

Retten bemærker, at den fremlagte bestillingsbekræftelse vedrørende udgifterne afholdt til [virksomhed9] ikke indeholder de formelle krav til en faktura, men da beløbet kan afstemmes med virksomhedens bankkonto, finder retten det efter omstændighederne for godtgjort, at betingelserne for at opnå fradrag for købsmoms heraf er opfyldt.

Retten bemærker, at der herudover ikke er fremlagt objektive beviser på, at der i tilknytning til virksomheden er afholdt udgifter, der berettiger til et større momsfradrag. Der er således ikke i øvrigt fremlagt fakturaer, afregningsbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af momsbelagte varer eller ydelser til virksomheden.

For så vidt angår de fremlagte bilag vedrørende udgifter til forsikringer finder retten, at det følger af momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, at forsikringsvirksomhed er fritaget for moms, hvorfor der ikke godkendes momsfradrag herfor. Endvidere finder retten for så vidt angår udgifter til [virksomhed10], at den fremlagte opgørelse vedrører 2017, hvorfor der allerede af denne grund ikke godkendes moms fradrag herfor.

Den fremlagte kvittering fra [virksomhed8] opfylder ikke de formelle krav til en faktura, og beløbet kan ikke afstemmes med virksomhedens bankkonto, hvorfor retten ikke finder det for godtgjort, at betingelserne for at opnå fradrag for købsmoms herfor er opfyldt.

Landsskatteretten finder således, at det af SKAT skønsmæssigt ansatte fradrag for købsmoms på samlet 818.336 kr. skal nedsættes til 0 kr. for 1., 2. og 3. kvartal 2013 samt 1. halvår 2014, mens det for 4. kvartal 2013 og 2. halvår 2014 nedsættes til henholdsvis 867,03 kr. og 838,28 kr.

Sagens formelle del - genoptagelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at SKAT ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Virksomheden afregnede i 2013 moms kvartalsvis og skulle for 4. kvartal 2013 angive moms senest 1. måned og 10 dage efter afgiftsperiodens udløb svarende til den 10. februar 2014. I 2014 afregnede virksomhedens moms halvårligt og skulle for 1. halvår 2014 angive moms senest den 1. i den 3. måned efter afgiftsperiodens udløb svarende til den 1. september 2014. Dette fremgår af den dagældende momslovs § 57, stk. 1, 3 og 4 (lovbekendtgørelse nr. 287 af 28. marts 2011).

SKATs forslag til afgørelse af 4. juli 2017 ligger således for 4. kvartal 2013 samt de tidligere kvartaler i 2013 uden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, hvorfor spørgsmålet om genoptagelse heraf skal afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Retten finder, at indehaverens undladelse af at selvangive - hele eller dele af - de konstaterede bankindsætninger anses for i hvert fald mindst groft uagtsomt. Ved afgørelsen har retten lagt vægt på, at der er tale om beløb, der absolut set er af en vis størrelse, ligesom der er tale om løbende indsætninger.

Grundlaget for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er således til stede.

Spørgsmålet er herefter om fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. er overholdt. Efter denne bestemmelse skal SKAT udsende forslag til afgørelse inden 6 måneder efter, at de er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne for ordinær genoptagelse i § 31.

Højesteret har i dom af den 30. august 2018 - gengivet i U2018.3603H - fastslået, at kundskabstidspunktet for Skattestyrelsen anses for at være det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der foreligger grundlag for ekstraordinær genoptagelse.

SKATs forslag til afgørelse blev udsendt den 4. juli 2017. Henset til at SKAT modtog kontoudtogene fra virksomhedens indehaver den 5. april 2017 og tidligst i den forbindelse kom til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af den ordinære frist, finder retten, at fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. er overholdt.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. hvorefter ansættelsen skal være foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, ses ligeledes at være overholdt, idet SKATs afgørelse er sendt til klageren den 14. september 2017.

Retten finder på denne baggrund, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2013 er opfyldt.

Sammenfatning

Landsskatteretten beregner herefter virksomhedens momstilsvar således:

2013

Salgsmoms:

1.kvt. 2013

2.kvt. 2013

3.kvt. 2013

4.kvt. 2013

Angivet salgsmoms

136.877 kr.

163.976 kr.

152.031 kr.

236.516 kr.

Ny opgørelse

187.243 kr.

210.000 kr.

204.668 kr.

239.825 kr.

Yderligere salgsmoms

50.366 kr.

46.024 kr.

52.637 kr.

3.309 kr.

Købsmoms:

Angivet købsmoms

110.385 kr.

121.808 kr.

129.110 kr.

160.348 kr.

Ny opgørelse

0 kr.

0 kr.

0 kr.

867,03 kr.

Nedsættelse af købsmoms

110.385 kr.

121.808 kr.

129.110 kr.

159.481 kr.

Ændringsbeløb i momstilsvar:

Salgsmoms

-50.366 kr.

-46.024 kr.

-52.637 kr.

-3.309 kr.

Købsmoms

-110.385 kr.

-121.808 kr.

-129.110 kr.

-156.013 kr.

Yderligere momstilsvar

160.751 kr.

167.832 kr.

181.747 kr.

159.322 kr.

Den samlede forhøjes i 2013 udgør herefter 669.652 kr.

2014

Salgsmoms:

1. halvår

2. halvår

Angivet salgsmoms

374.745 kr.

493.189 kr.

Ny opgørelse

482.014 kr.

532.247 kr.

Yderligere salgsmoms

107.269 kr.

39.058 kr.

Købsmoms:

Angivet købsmoms

287.718 kr.

351.805 kr.

Ny opgørelse

0 kr.

838,28 kr.

Nedsættelse af købsmoms

287.718 kr.

350.966 kr.

Ændringsbeløb i momstilsvar:

Salgsmoms

-107.269 kr.

-39.058 kr.

Købsmoms

-287.718 kr.

-350.966 kr.

Yderligere momstilsvar

394.987 kr.

390.024 kr.

Den samlede forhøjelse i 2014 udgør herefter 785.011 kr.

Retten ændrer således SKATs afgørelse, hvorefter virksomhedens momstilsvar for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2013 forhøjes med 669.652 og 1. og 2. halvår 2014 forhøjes med 785.011 kr.