Kendelse af 26-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 17-0991933

Klagen skyldes, at SKAT har pålagt klageren at betale 165.855 kr. i moms for perioden fra den 1. januar 2013 til den 22. maj 2014, idet SKAT har anset klageren for at have drevet selvstændig økonomisk virksomhed med handel af brugte biler, jf. momslovens § 3, stk. 1.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter klageren) havde for indkomståret 2013 alene selvangivet en renteindtægt på 10 kr.

SKAT anmodede ved brev af 7. august 2014 klageren om at indsende oplysninger om sine indtægtsforhold. SKAT modtog ikke de udbedte oplysninger og indhentede herefter kontoudskrifter fra klagerens konto i [finans1].

Af bankkontoudskrifterne fremgik det, at der var foretaget i alt 18 indbetalinger vedrørende salg af biler i perioden fra den 3. september 2013 til den 22. maj 2014. I 2013 fremgik fire indsætninger vedrørende bilhandler, og i 2014 fremgik 14 indsætninger vedrørende bilhandler.

Størstedelen af bilerne har efter SKATs oplysninger ikke været registreret med klageren som ejer.

I 2013 foretog klageren yderligere seks bilsalg, som SKAT ikke har beskattet, da klageren var registreret som ejer og bruger af disse biler.

SKAT har for indkomståret 2013 opgjort omsætningen ved handel med biler således:

Dato

Bil

Beløb

3. september 2013

Audi s4

85.000 kr.

20. september 2013

E270

86.000 kr.

18. november 2013

Kommission ML 320

145.864 kr.

30. december 2013

Kommission ML 320

114.064 kr.

Samlet

430.928 kr.

Salgsmoms

-86.185,6 kr.

Omsætning i alt

344.742

SKAT har på baggrund af omsætningen på 344.742 kr. opkrævet 86.168 kr. i salgsmoms for perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2013.

SKAT har for indkomståret 2014 opgjort omsætningen ved handel med biler således:

Dato:

Bil:

Beløb:

20-02-2014

Kommission E200

43.074,00

20-03-2014

Kommission MG 2004

67.271,00

10-04-2014

Chrysler Pacifica

23.500,00

10-04-2014

Lancia

8.500,00

10-04-2014

MG ZT 190

13.500,00

10-04-2014

BMW 525

9.000,00

15-04-2014

Mazda B-serie

7.000,00

15-04-2014

Pontiac

30.000,00

01-05-2014

Audi a6 80120

106.000,00

02-05-2014

Peugeot 407

14.500,00

22-05-2014

VW Passat

13.500,00

22-05-2014

Jeep Compass

27.500,00

22-05-2014

VW Touran

12.000,00

22-05-2014

MB ML 320

23.000,00

Samlet

398.345,00

Salgsmoms

-79.669,00

Omsætning

318.676,00

SKAT har på baggrund af omsætningen på 318.676 kr. opkrævet 79.669 kr. i salgsmoms for perioden fra den 1. januar 2014 til den 22. maj 2014.

Klageren har sammen med klagen til Skatteankestyrelsen indsendt bilag, der viser, at klageren har modtaget anvisningsprovision inkl. moms på i alt 52.500 kr. henholdsvis den 26. august 2013, den 15. oktober 2013 og den 2. januar 2014. Det samlede momsbeløb for disse tre bilag udgør 10.500 kr.

Klageren har under klagesagens behandling fremlagt ni salgsfakturaer. Alle fakturaer er udstedt af ”[virksomhed1] ApS”. Af fakturaerne fremgår følgende oplysninger:

Dato:

Bil:

Købers land:

Sælger

Salgspris, ekskl. moms:

14-05-2014

Jeep Compass

Sverige

[virksomhed2] ApS

27.500,00 kr.

14-05-2014

VW Passat

Bulgarien

[virksomhed2] ApS

13.500,00 kr.

27-03-2014

BMW 525

Polen

[person2]

9.000,00 kr.

10-04-2014

Mazda B-serie

-

[virksomhed3] ApS

7.000,00 kr.

10-04-2014

Pontiac

Sverige

[virksomhed3] ApS

30.000,00 kr.

03-04-2014

Lancia

Polen

[virksomhed3] ApS

8.500,00 kr.

27-03-2014

Chrysler Pacifica

Polen

[person2]

23.500,00 kr.

08-04-2014

MG ZT 190

Sverige

[virksomhed3] ApS

13.500,00 kr.

02-04-2014

Mercedes Benz E220 T CDI – Absolut

Danmark

[virksomhed3] ApS

2.100,00 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har pålagt klageren at betale samlet 165.855 kr. i moms for perioden fra den 1. januar 2013 til den 22. maj 2014, idet SKAT har anset klageren for at have drevet selvstændig økonomisk virksomhed med handel af brugte biler, jf. momslovens § 3, stk. 1.

SKAT har anført følgende begrundelse:

1. Salg af brugte biler:

”[...]

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har ud fra dine bankkontoudskrifter konstateret, at der er 18 indbetalinger som vedrører salg af biler. Indbetalingerne er foretaget i perioden 3. september 2013 – 22. maj 2014 (81/2 måned).

I og med at du inden for en forholdsvis kort periode (81/2 måned) har foretaget mindst 18 bilhandler, sammenholdt med at størstedelen af bilerne ikke har været registreret tilhørende dig, anser SKAT dig for at være selvstændig erhvervsdrivende. Ved vurderingen har SKAT endvidere lagt vægt på, at SKAT ikke har nogen oplysninger om andre indtægter, udover 10 kr. i renteindtægter.

Det betyder, at du skal beskattes af en fortjeneste ved salg af biler.

[...]

Moms

Da SKAT ikke har oplysninger om, du har købt bilerne af privatpersoner og/eller af andre momspligtige personer, samt hvilke momsregler du evt. har anvendt i forbindelse med køb af bilerne, beregner SKAT ikke nogen købsmoms.

Såfremt du har købt bilerne af andre momspligtige personer, bedes du indsende dokumentation for købene. Ligeledes hvis du har anvendt reglerne i brugtmoms-ordningen (Momslovens § 71), bedes du indsende de særskilte regnskaber jf. momslovens § 70, stk. 4 og momsbekendtgørelsens § 93.

2013:

Momstilsvaret for perioden 1. januar 2013 – 31. december 2013 udgør således 86.168 kr., svarende til den beregnede salgsmoms i forbindelse med handel med biler.

2014:

SKAT har ud fra dine bankkontoudskrifter opgjort salgsmomsen for perioden 1. januar 2014 – 22. maj 2014 således:

Dato:

Bil:

Beløb:

20-02-2014

Kommission E200

43.074,00

20-03-2014

Kommission MG 2004

67.271,00

10-04-2014

Chrysler Pacifica

23.500,00

10-04-2014

Lancia

8.500,00

10-04-2014

MG ZT 190

13.500,00

10-04-2014

BMW 525

9.000,00

15-04-2014

Mazda B-serie

7.000,00

15-04-2014

Pontiac

30.000,00

01-05-2014

Audi a6 80120

106.000,00

02-05-2014

Peugeot 407

14.500,00

22-05-2014

VW Passat

13.500,00

22-05-2014

Jeep Compass

27.500,00

22-05-2014

VW Touran

12.000,00

22-05-2014

MB ML 320

23.000,00

Samlet

398.345,00

Salgsmoms

-79.669,00

Omsætning

318.676,00

Momstilsvaret for perioden 1. januar 2014 – 22. maj 2014 udgør således 79.669 kr.

1.5. SKATs endelige afgørelse

SKAT gør opmærksom på, at der ikke findes en regel om, at man årligt må have 3-4 bilhandler uden at blive anset for at være selvstændig erhvervsdrivende, og om, at der ikke skal beregnes moms på bilhandler, når bilerne er mere end 10 år gamle.

Det er en konkret individuel vurdering i hvert enkelt tilfælde, hvor mange bilhandler der skal til, før at SKAT mener, at der drives erhvervsmæssig virksomhed.

Det er SKATs endelige opfattelse, at du er selvstændig erhvervsdrivende med handel af brugte biler.

SKAT lægger vægt på, at du som minimum, har foretaget 18 bilhandler inden for en forholdsvis kort periode (lige over 81/2 måned), og især at SKAT ikke har oplysninger om, at du har haft anden indkomst i 2013 og 2014.

SKAT har noteret, at du mener at den beregnede bruttoavance på 19,1 % er urealistisk høj.

Bruttoavancen på 19,1 % er beregnet ud fra salget af Audi s4 og findes således ikke urealistisk høj.

Da du heller ikke har indsendt dokumentation for købspriserne på bilerne, som evt. ville kunne begrunde at bruttoavancen skulle være lavere, fastholder SKAT, at den beregnede bruttoavance på 19,1 % skal anvendes på alle bilhandlerne.

SKAT mener ikke, at du har dokumenteret eller sandsynliggjort, at bilerne er solgt for en ven.

SKAT har konstateret, at der ikke ifølge dine bankkontoudskrifter, er foretaget pengeoverførsler til udlandet umiddelbart i forbindelse med salgene.

Det er derfor SKATs endelige opfattelse, at det er dig der er skatte- og momspligtig af bilhandlerne.

[...]”.

(Daværende) SKAT har i høringssvar af 20. marts 2015 indsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsen:

”[...]

Anvisningsprovision

Klager har i forbindelse med klagen indsendt dokumentation for, at han har modtaget 52.500 kr.

(inkl. moms) i anvisningsprovision, som SKAT ikke tidligere har haft oplysninger om.

Anvisningsprovisionen fordeler sig således:

Indkomståret 2013: Yderligere overskud af virksomhed 26.000 kr.

Indkomståret 2014: Yderligere overskud af virksomhed 16.000 kr.

Yderligere momstilsvar:

Indkomståret 2013: 6.500 kr.

Indkomståret 2014: 4.000 kr.

[...]

Ad 2 (Moms)

På grundlag af de indsendte bilag mener SKAT, at momsen skal ændres med 10.500 kr. fra anvisningsprovisionen.

SKAT fastholder, at der skal beregnes moms af omsætningen, og da klager ikke har kunnet dokumentere eller sandsynliggøre fradragsberettigede udgifter, anerkender SKAT ikke fradrag for købsmoms.

Det betyder at SKAT vil ændre momstilsvaret for perioden 1. januar 2013 - 31. december 2013 fra

86.186 kr. til 92.686 kr. og for perioden 1. januar 2014 - 22. maj 2014 fra 76.669 kr. til 80.669 kr.

[...]”.

Videre har Skattestyrelsen den 5. januar 2022 indsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsen:

”[...]

Vi mener ikke, at de modtagne bilag kan begrunde en ændret stillingtagen, det er således stadig vores opfattelse, at klager har drevet økonomisk virksomhed i 2013 og 2014. I den forbindelse henviser vi til, at LSR vedrørende 2013 har anset klager for at være selvstændig erhvervsdrivende, og at klager selv har indsendt dokumentation for, at han har modtaget anvisningsprovision inklusive moms.

Da anvisningsprovisionen er inklusiv moms må klager anses at drive økonomisk virksomhed efter momslovens § 3.

Det fremgår af bilagene som klager har afleveret til et møde med Skatteankestyrelsen den 14. december 2021, at der er solgt biler på [virksomhed1] ApS. Sælger af bilerne er [virksomhed2] ApS, [person2] og [virksomhed3] ApS og ikke klager.

Det fremgår af klagers bankkontoudskrifter, at der indbetales beløb svarende til salgspriserne for bilerne i henhold til bilagene.

Klager har ikke dokumenteret, at salgsbeløbene efterfølgende overføres tilsælger ([virksomhed2] ApS, [person2] og [virksomhed3] ApS), hvilket heller ikke fremgår af bankkontoudskrifterne.

Klager har således ikke fyldestgørende kunnet dokumentere eller redegøre for hvad indbetalingerne vedrører. Vi mener, at indbetalingerne vedrører momspligtig omsætning (evt. i form af anvisningsprovision) i klagers uregistrerede virksomhed, og at klager skal afregne salgsmoms heraf.

I den forbindelse henviser vi til, at klager i forbindelse med klagen tidligere har indsendt dokumentation for, at han har modtaget anvisningsprovision inklusive moms fra både [virksomhed3] ApS og [virksomhed2] ApS i 2013/2014.

Skattestyrelsen finder ikke, at klager kan anvende reglerne om brugtmoms og henviser til, at klager hverken har dokumenteret, at han har købt eller solgt de pågældende biler.

[...]”.

Klagerens opfattelse

Principalt har klageren nedlagt påstand om, at momstilsvaret nedsættes fra 165.855 kr. til 0 kr., idet klageren ikke har drevet selvstændig økonomisk virksomhed i perioden fra den 1. januar 2013 til den 22. maj 2014.

Subsidiært har klageren nedlagt påstand om, at salgsmomsen skal beregnes efter reglerne om brugtmoms

Klagerens tidligere repræsentant har anført følgende til støtte for påstanden:

”[...]

Ad 2

For indkomståret 2013 mener SKAT, at der skal afregnes moms af salget af 4 bilhandler svarende til 20 % x kr. 430.928 = kr. 86.185.

Som det fremgår af punktet Ad 1 er det vores primære opfattelse, at der ikke ske beskatning af de 4 bilhandler bortfalder kravet om salgsmoms kr. 86.185.

Subsidiært skal vi fremhæve, at vi ikke finder, at der skal ske beskatning af salgsmoms, idet [person1] qua sin opfattelse af, at der ikke har været drevet selvstændig virksomhed.

Subsidiært bør det anerkendes at reglerne om brugmoms finder anvendelse og såfremt det fastholdes at SKATs opgjorte beløb skal lægges til grund bliver momstilsvaret følgende:

Samlede beløb Momsbeløb

Salgsmoms indtil 31. december 2013 430.928 86.185

Købsmoms indtil 31. december 2013 -348.620 -69.724

Momstilsvar af avancen ved salg af biler 16.461

Estimeret omkostninger der har tilknytning til

bilhandler -5.000

Momstilsvar netto 11.461

Salgsmoms for perioden 1. januar 2014 – 22. maj 2014 398.345 79.669

Købsmoms for perioden 1. januar 2014 – 22. maj 2014 -322.659 -64.531

Moms af avancen ved salg af biler 15.138

Estimeret omkostninger der har tilknytning til

bilhandler -5.000

Moms af avancen ved salg af biler 10.138

[...]

Bilag 3-9 dokumenterer hvad bilerne er anskaffet til og hvad de er afhændet til. Det har desværre ikke været muligt at fremskaffe samtlige bilag, men nærværende giver et indtryk af, at pengestrømmene. I nogle tilfælde handles der på vegne af [person1], men i en andens navn. Efterfølgende beregnes der honorar eller kommission.

[...]”.

Klageren har ved et møde med sagsbehandleren den 14. december 2021 oplyst, at hans opsparing i vidt omfang bestod i kontante midler, da han havde modtaget sin løn kontant, da han arbejdede som taxachauffør, hvilket var helt normalt dengang. Opsparingen havde han blandt andet brugt til køb af biler.

På mødet oplyste klageren derudover, at han ikke var i besiddelse af salgsfakturaer, hvoraf det fremgik, at bilerne var solgt i henhold til reglerne om brugtmoms. Ligeledes var han ikke i besiddelse af købsfakturaer til dokumentation for, at der havde været afholdt momsbelagte udgifter i forbindelse med bilhandlerne.

Klageren har den 8. februar 2022 indsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsen:

”[...]

Efter have modtaget brev d. 24 januar ønsker jeg at fremhæv den kendsgerning, at jeg selvfølgelig må have betalt penge for køretøjerne.

Der vel ingen der tildeler en bil gratis med så meget værdi (tusinde ar kroner xxxxxxx)

At skatte medarbejderene ikke finder det dokumenteret at penge er brugt til køb af biler bestider vel en naturlov.

Bilerne kan ikke have kostet 0kr. at tilegne sig dem.

De må koste noget eller hvad ????

Jeg godtager at skat tager halvdelen af den værdi som disse biler kostede på markedet ved handels datoen. Selvom det er lav sat så ser jeg det kun meget meget sandsynligt at det minimum er det bilerne har kostede at købe da jeg ikke har fået dem gratis

[...]”.

Skattestyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har den 29. marts 2022 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”[...]

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som indstiller stadfæstelse af SKATs, nu Skattestyrelsens, afgørelse fra den 19. november 2014, hvor klagers momstilsvar forhøjes, da klager har drevet uregistreret virksomhed med køb og salg af biler. Skattestyrelsen er herudover enig i Skatteankestyrelsens indstilling om, at klagers momstilsvar skal forhøjes med yderligere 10.500 kr. som følge af modtaget anvisningsprovision.

Uregistreret virksomhed

Klager har i perioden 3. september 2013 – 22. maj 2014 modtaget indbetalinger på samlet 829.273 kr., der er kan henføres til salg af 18 biler. Klager har gjort gældende, at der er tale om private handler og ikke er selvstændig økonomisk virksomhed, hvorfor der ikke skal svares moms af salgene.

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at klager i den påklagede periode har drevet uregistreret momspligtig virksomhed med salg af biler, jf. momslovens § 3.

Landsskatterettens har den 7. september 2018 truffet afgørelse i den sammenholdte skattesag (j.nr. 15-0681417), hvor klager for 2013 blev anset for at havde drevet selvstændig erhvervsmæssig virksomhed med salg af biler efter Statsskattelovens § 4 og selvstændig økonomisk virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1.

Landsskatteretten lagde i afgørelsen vægt på, at klager havde købt og solgt biler over en længere sammenhængende periode med en sådan intensitet, at klager fandtes at have drevet uregistreret virksomhed med køb og salg af biler fra start 2013.

Herudover blev der lagt vægt på, at klager havde modtaget anvisningsprovision inklusive moms.

Skattestyrelsen er enig i Landsskatterettens afgørelse. Der henses til, at klager i de påklagede perioder havde en momspligtig omsætning over 50.000 kr., hvorfor klager havde pligt til at lade sig registrere for moms jf. momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt. jf. § 48, stk. 1, modsætningsvis.

Brugtmomsordningen – krav ikke opfyldt

Klager har gjort gældende, at såfremt det fastholdes, at klager har drevet momspligtig virksomhed i den påklagede periode, skal der alene svares moms af avancerne for bilsalgene efter reglerne om brugtmoms.

Skattestyrelsen finder ikke, at klager kan anvende brugtmomsordningen i momsloven, da betingelserne herfor ikke er opfyldt. Brugtmomsordningen er en begunstigende undtagelse til lovens almindelige regelsæt, hvorved der stilles særlige krav til regnskab og udformning af fakturaer. Det påhviler klager at sørge for, at der til hver en tid kan dokumenteres, at kravene i momslovens § 70 og momsbekendtgørelsens kapitel 17 (§§ 121 og 122) er opfyldt. Opfylder den momspligtige transaktion ikke de materielle og formelle krav efter brugtmomsordningen, følger det af fast retspraksis og administrativ praksis, at ordningen ikke kan anvendes, hvorefter der skal betales moms af hele salgsprisen jf. f.eks., TfS2008.59.BR, SKM2014.448.BR, samt Landsskatterettens egen praksis. Eksempelvis Landsskatterettens afgørelse af den 17. juni 2021, j.nr. 17-0836619.

Det er ikke dokumenteret, at klager har udstedt afregningsbilag og fakturaer, der opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 92, ligesom klager ikke har ført regnskab, der opfylder betingelserne i bekendtgørelsens § 93. Regnskabet skal bl.a. for hver enkelt vare angive et lagernummer, købs- og salgsdato, købspris og salgspris, inkl. afgift, samt forskelsbeløbet mellem salgs- og købspris. Allerede fordi, at klager ikke har udarbejdet et regnskab med oversigt over bilerne til- og afgang er betingelserne ikke opfyldt. Der er ligeledes ikke fremlagt slutfakturaer, der angiver, at de bilerne er solgt efter regler om brugtmoms, og at købere derved ikke har fradrag for momsen, er betingelserne ikke opfyldt.

Da betingelserne for anvendelse af brugtmomsordningen ikke er opfyldt. Er det de almindelige momsregler, som finder anvendelse ved opgørelse af klagers momstilsvar, jf. 4, stk. 1, og § 27, stk. 1. Salgsmomsen udgør herefter 25 % af momsgrundlaget jf. momslovens § 33

Skønsmæssig ansættelse af moms.

Klager har ikke ført regnskab i overensstemmelse med momslovens § 55 og momsbekendtgørelsens kapitel 13, hvorfor Skattestyrelsen har været berettiget til at opgøre klagers momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Skattestyrelsen har til brug for den skønsmæssige opgørelse taget udgangspunkt i konkrete bankindsætninger på klagers bankkonto. Momsgrundlaget udgør herefter 20 % af indsætningerne jf. praksis.

Klager har gjort gældende, at flere af indsætninger hidrører fra salg af biler, der er solgt på auktion og derfra videreført til udlandet, hvorfor der ikke skal svares moms af indsætningerne. Klager har til støtte herfor fremlagt salgsbilag fra [virksomhed1] ApS. På salgsbilagene fremgår, at salgene sker efter reglerne om brugtmoms, og at køber ikke har ret til fradrag for momsen.

Skattestyrelsen finder ikke, at de fremlagte bilag dokumenterer, at indsætningerne på klagers konto hidrører fra auktionssalgene, uagtet at der er tilgået beløb af tilsvarende størrelse på klagers konto. Der henses til, at sælgerne i henhold til de fremlagte bilag er [virksomhed2] ApS, [person2] og [virksomhed3] ApS, og ikke klager.

Videre er der ikke fremlagt dokumentation for, at salgsbeløbene er videreført til sælgerne, hvilket heller ikke afstemmes med klagers kontoudskrifter. Klager har ikke foretaget bogføring eller anden registrering af klagers bilsalg i den påklagede periode, der kan understøtte klager forklaring. Hertil bemærkes, at klager har modtaget anvisningsprovisioner inklusive moms fra både [virksomhed3] ApS og [virksomhed2] ApS i den påklagede periode.

Allerede fordi, at det ikke er klager som står angivet som sælger af bilerne, er det uden betydning, om bilerne er ført ud af landet. Det bemærkes dog, at klager ikke har fremlagt dokumentation for at bilerne er ført ud af landet. Leveringsstedet findes herudover at være Danmark jf. momslovens § 14, stk. 1, nr. 1.

Skattestyrelsen finder af disse grunde, at klager ikke har løftet bevisbyrden for, at indsætningerne på klagers konto hidrører fra de fremlagte salgsfakturaer. Det er således fortsat Skattestyrelsen opfattelse, at indsætningerne vedrører momspligtig omsætning fra klagers uregistrerede virksomhed.

Skattestyrelsen er herudover enig i Skatteankestyrelsens indstilling i, at klagers salgsmoms kan forhøjes med yderligere 10.500 kr., svarende til 20 % af 52.500 kr., som følge af de modtagne anvisningsprovisioner i den påklagede periode.

Fradrag for købsmoms

Det er alene klager, som den der ønsker momsfradraget, der skal dokumentere at betingelserne herfor er opfyldt. Fradrag for købsmoms er betinget af, at klager kan fremlægge dokumentation for fradraget i form af fakturaer, forenklede fakturaer og afregningsbilag for indenlandske køb, jf. momsbekendtgørelsens kapitel 12. Klager har ikke fremlagt dokumentation for, at der har været afholdt momsbelagte omkostninger i perioden, hvorfor klager ikke kan indrømmes fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, stk. 1. modsætningsvis, jf. SKM2021.456.LSR.

Skattestyrelsen fastholder herefter forhøjelsen af klagers momstilsvar med samlet 176.355 kr. for den påklagede periode.

[...]”.

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling

Klageren har den 6. maj 2022 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”Det bemærkes at man nægter at forholde sig til de bilag der er gjort gældende selvom de er fysiske og spejder den trafik der har været på kontoen. Hvordan kan man underkende bilag med begrundelsen at man ikke finder dem fyldsgørende og isteret skønne og antage noget uden grundlag for dette????

Vi ønsker at gå i retten... Da dette ikke kan forsvares efter lovgivningen.”

Retsmøde

Under sagens behandling på retsmøde nedlagde klagerens repræsentant påstande og redegjorde for og uddybede sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg.

Skattestyrelsen anførte, at styrelsen var enig i Skatteankestyrelsens indstilling om delvis ændring af SKATs afgørelse.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har pålagt klageren at betale 165.855 kr. i moms for perioden fra den 1. januar 2013 til den 22. maj 2014, idet SKAT har anset klageren for at have drevet uregistreret økonomisk virksomhed med handel af brugte biler.

Videre skal der tages stilling til, om reglerne om brugtmoms finder anvendelse.

Økonomisk virksomhed

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Økonomisk virksomhed omfatter herefter alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1.

Afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Det fremgår af momslovens § 47, stk. 1.

SKAT har ved en gennemgang af klagerens konto i [finans1] konstateret, at der i perioden fra den 3. september 2013 til den 31. december 2013 er sket indbetalinger af samlet 430.928 kr. Videre har SKAT konstateret, at der i perioden fra den 1. januar 2014 til den 22. maj 2014 er sket indbetalinger af samlet 398.345 kr.

Det er konstateret, at indbetalingerne hidrører fra salg af 18 biler. På baggrund heraf har SKAT opkrævet 165.855 kr. i salgsmoms hos klageren.

Under sagens behandling har klageren fremlagt bilag for modtagen anvisningsprovision inklusive moms i 2013. Det fremgår heraf, at klageren har modtaget anvisningsprovision den 26. august 2013 og den 15. oktober 2013 på henholdsvis 20.000 kr. inkl. moms og 12.500 kr. inkl. moms.

Landsskatteretten finder på baggrund heraf, i overensstemmelse med SKAT, at klageren har drevet uregistreret økonomisk virksomhed med handel af brugte biler, jf. momslovens § 3, stk. 1, jf. § 47, stk. 1.

Brugtmoms

I henhold til momslovens § 69 kan virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber brugte varer, ved videresalget afgiftsberigtige de pågældende brugte varer efter reglerne i kapitel 17 om brugtmoms.

Af de fremlagte salgsfakturaer fremgår det, at bilerne er solgt af [virksomhed2] ApS, [person2] og [virksomhed3] ApS. Klageren har dermed ikke dokumenteret, at bilerne er solgt af ham.

Landsskatteretten finder allerede derfor, at betingelserne for anvendelse af brugtmomsreglerne ikke kan anses for opfyldt, hvorfor klageren er betalingspligtig for momsen af den fulde salgspris af de foretagne bilhandler for den omhandlede periode.

Opgørelse af momsen

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler aktiviteten, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan SKAT ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

SKAT har i forbindelse med den skønsmæssige opgørelse af momstilsvaret taget udgangspunkt i kontoudskrifter fra klagerens konto i [finans1].

I forbindelse med sagens behandling har klageren fremlagt ni salgsfakturaer, hvoraf det fremgår, at ni biler er solgt på auktion i 2014. Ud af disse ni biler er (mindst) syv biler solgt til ikke-afgiftspligtige aftagere i andre EU-lande. Sælgerne af bilerne er [virksomhed2] ApS, [person2] og [virksomhed3] ApS. Salgspriserne i henhold til fakturaerne svarer til indsætningerne på klagerens bankkonto. Klageren har ikke dokumenteret, at salgsbeløbene efterfølgende er overført til sælgerne af bilerne.

Klageren har ikke foretaget bogføring eller anden registrering af bilsalgene i den omhandlede periode. Det er derfor med rette, at SKAT har ansat momstilsvaret skønsmæssigt på baggrund af indsætningerne på klagerens bankkonto, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift fradrage afgiften efter loven for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.

Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at der har været afholdt momsbelagte udgifter i forbindelse med bilsalgene. Det er derfor med rette, at SKAT ikke har indrømmet fradrag for købsmoms i forbindelse med den skønsmæssige opgørelse af momstilsvaret.

Det findes således at være med rette, at SKAT har pålagt klageren at betale samlet 165.855 kr. i salgsmoms for perioden fra den 1. januar 2013 til den 22. maj 2014.

På baggrund af de af klageren indsendte bilag vedrørende anvisningsprovision finder Landsskatteretten, i overensstemmelse med SKATs udtalelse af 20. marts 2015, at der er grundlag for at forhøje afgiftstilsvaret med yderligere 10.500 kr.

Landsskatteretten ændrer dermed SKATs afgørelse delvist.