Kendelse af 01-10-2020 - indlagt i TaxCons database den 11-12-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Skatteankestyrelsens afgørelse

Udgående afgift (salgsmoms)

846.944 kr.

846.705 kr.

846.705 kr.

indgående afgift (købsmoms)

339.081 kr.

549.067 kr.

519.892 kr.

EU-erhvervelsesmoms

2.105 kr.

3.850 kr.

3.850 kr.

Elafgift

43.542 kr.

45.729 kr.

45.729 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2015 virksomheden [virksomhed1] v/[person1], cvr-nr. [...1].

Virksomheden var beliggende [adresse1], [by1] Revisionsfirmaet [virksomhed2] har i virksomhedens regnskab for 2015 medregnet indtægter på 2.930.428 kr., heraf en omsætning på 2.780.427 kr., og en indtægt på 150.000 kr. vedrørende salg af virksomheden. Salgssummen vedrører goodwill ifølge en fremlagt ”Aktivoverdragelsesaftale” dateret 20. august 2015. Vareforbruget udgjorde 1.127.481 kr. og nettoresultatet før renter udgjorde 151.497 kr.

Klagerens repræsentant har vedlagt klagen et nyt regnskab for perioden 1. januar - 31. december 2015. I regnskabet er der medtaget en omsætning på 3.350.461 kr., et vareforbrug på 1.524.520 kr. og et nettoresultat før renter på 149.334 kr.

Repræsentanten har efterfølgende fremsendt endnu et af [virksomhed3] I/S udarbejdet regnskab for perioden 1. januar - 31. december 2015. I regnskabet er der medtaget en omsætning på 3.362.579 kr., et vareforbrug på 1.498.361 kr. og et skattemæssigt virksomhedsresultat før renter på 124.055 kr. Regnskabet var vedlagt kontospecifikationer fra virksomhedens bogføring for 2015, der er udskrevet den 30. april 2020. Der er desuden fremlagt efterposteringsoversigter, men ikke kassekladder og z-bonner.

Revisorens nye bogføring indeholder 2499 bilagsnumre. De yderligere bilagsnumre vedrører primært varekøb, der ikke fremgår af den oprindelige bogføring, samt oprindelige bilag med et ændret bilagsnummer. En del bilag af de tidligere manglende bilag har også fået påført nyt bilagsnummer. F.eks. har bilagene 112, 144, 145, 253, 500, 545, 603, 619, 620 og 1292, der nu forefindes i bilagsmaterialet, fået bilagsnummer 110, 145, 146, 237, 502, 539, 584, 608, 609 og 1274.

Repræsentanten har endelig fremlagt følgende konklusionsnotat vedrørende revisorens assistance med bogføring m.v.:

”Udført arbejde

Udarbejdet af: [...] den 6/5 2020

Beskrivelse af vores opgave

Virksomheden har anmodet os om assistance med gennemgang af balance for perioden 1. januar 2015 -31. december 2015, jf. ISRS 4410. Formålet er at gennemgå balancen med henblik på at indgå som delmateriale ved påklage af Skattestyrelsens afgørelse af 19. september 2017 til Skatteankestyrelsen.

Det udførte arbejde

Vi har modtaget bogføringsbalance og kontokort for 2015, som vi har gennemgået og foretaget

afstemninger i det omfang, hvor vi har modtaget dokumentation.

Bogføringen er foretaget af revisionsfirmaet [virksomhed2].

Vi har modtaget regnskabsbilag fra [person1].

Virksomheden er afhændet i oktober 2015.

Vi har foretaget en gennemgang af den bogførte omsætning sammenholdt med de faktiske transaktioner/indsætninger på bankkontoen i form af dankort, andre kort, kontante indsætninger.

Omsætningen er sandsynliggjort og overvejende i overensstemmelse med Skattestyrelsens opgørelser på nær nedenstående bemærkning.

Indsætning, kr. 70.000 er overført fra [person1] privat til erhvervskontoen (31/3 2015). Dette beløb har Skattestyrelsen indregnet som omsætning.

Udgående afgift kan opgøres i overensstemmelse hermed med 25 % af nettoomsætningen.

I regnskabsoplysningerne for 2015 er indberettet en omsætning på kr. 2.930.428. Beløbet indeholder salgssum af forretningen på kr. 150.000, der ikke er momspligtig. Nettoomsætning indberettet for 2015 udgjorde således kr. 2.780.428.

Tilsvarende er varekøb og driftsomkostninger gennemgået med henblik på kontrol af en differentiering mellem erhvervsmæssige og private omkostninger samt en korrekt behandling af moms.

Kontrol af bogføringen for varekøb og driftsomkostninger er baseret på bilag og transaktioner på banken. Den fornyede bogføring viser, at der er varekøb på kr. 1.472.560, dvs. yderligere ca. kr. 400.000 og driftsomkostninger på kr. 678.632, dvs. yderligere ca. kr. 50.000.

Momssandsynliggørelsen af den indgående afgift viser således, at der er indberettet i overensstemmelse med de indberettede regnskabsoplysninger.

Som følge af bogføring af yderligere vareindkøb og driftsomkostninger med momsfradrag er der opgjort yderligere indgående afgift på ca. kr. 200.000, hvor der i sagens behandling bør ansøges om momstilbagebetaling, alternativ en modregning i skattekontoen.

Skattestyrelsens regulering af indgående moms i deres afgørelse er taget højde for i balancen og opgørelsen af indgående moms.

I regnskabsoplysningerne for 2015 er indberettet et vareforbrug på kr. 1.127.481. Driftsomkostninger er beregnet til kr. 626.714 (2.930.428-1.127.481- 1.161.416 – 13.320- 1.497)

Opgørelse af skattemæssigt resultat før renter:

Balancens regnskabsmæssige resultat før renter 124.055

Repræsentation, 75 % fradragsbegrænsning 3.878

Skattepligtigt virksomhedsresultat før renter 127.933

I forhold til det indberettede resultat og udarbejdede årsregnskab for 2015 kan det konstateres, at:

1. Salg af forretning, kr. 150.000 – er ikke medtaget i den skattepligtige virksomhedsindkomst på selvangivelsen for 2015.

2. Bogføring er stoppet den 11/10 2015.

3. Virksomhedens omsætning er bogført til 18/11 2015, if. bankkontoudtog.

4. Selvangivelsen er indberettet på grundlag af en ufærdig bogføring frem til med oktober 2015.(12/9 2017)

5. En balance af 28/9 2017 viser en større omsætning og et højere resultat.

6. Bankkontoen er ikke afstemt.

Vi har foretaget de sædvanlige afstemninger af balancen, hvor dette har været muligt, og hvor der har været dokumentation herfor.

1. Salg af forretning er indtægtsført

2. Kontantbeholdning anses for hævet privat

3. Bankkonto er afstemt til kontoudtog fra bank

4. Tilgodehavende vedr. øvrige kort er kontrolleret til efterfølgende indsætninger i banken.

5. Pr. 31.12.2015 har [person1] salgssum og huslejedepositum til gode. Disse poster er derfor optaget som tilgodehavender, da tabssituationen pr. 31.12.2015 ikke er kendt.

6. Varelager er afstået

7. Kreditorer er kontrolleret til modtagne kontoudtog. Øvrige varekreditorer anses for afregnede.

8. Skattekonto er afstemt

9. ATP og skyldige feriepenge er kontrolleret til tilbageholdte beløb på e-indkomst

10. Momssaldi udviser beregnet momsregulering, jf. ovenstående.

Vi har i forbindelse med vor assistanceopgave gennemgået balancen på baggrund af de oplysninger, som vi har modtaget og vi er ikke, blevet bekendt med forhold, der gør at vi skal foretage os yderligere arbejdshandlinger for at afgive vores erklæring

Vi har ikke efterprøvet de indberettede regnskabsoplysninger for selvangivelsen for 2015 og kan ikke udtale os om rigtigheden heraf.”

På baggrund af virksomhedens oprindelige og seneste bogføring, SKATs ansættelsesændringer og repræsentantens påstand kan problemstillingen vedrørende momstilsvaret talmæssigt sammenfattes således:

Oprindelig bogført moms:

salgsmoms

Købsmoms

EU-moms

Elafgift

Tilsvar

1. kvt. 2015

168.901

122.706

0

16.760

29.435

2. kvt. 2015

251.809

130.563

2.105

15.605

107.746

3. kvt. 2015

251.263

97.481

0

5.018

148.764

4. kvt. 2015

22.806

21.355

0

0

1.451

694.779

372.105

2.105

37.383

287.396

SKATs ændringer:

1. kvt. 2015

35.668

-15.976

0

491

51.153

2. kvt. 2015

33.150

-9.123

0

-5.120

47.393

3. kvt. 2015

4.737

-7.925

0

10.788

1.874

4. kvt. 2015

78.610

0

0

0

78.610

Ændringer i alt

152.165

-33.024

0

6.159

179.030

SKATs ansatte tilsvar:

846.944

339.081

2.105

43.542

466.426

Repræsentantens påstand:

(jf. oversigt/bogføring)

1. kvt. 2015

88.518

0

10.770

2. kvt. 2015

87.008

0

9.648

3. kvt. 2015

193.718

3.850

8.589

4. kvt. 2015

179.823

0

16.722

549.067

3.850

45.729

Tilgodehavende beløb,

209.986

1.745

2.187

210.428

jf. repræsentanten

SKATs afgørelse

SKAT har ansat forhøjet virksomhedens salgsmoms med 152.165 kr., nedsat købsmomsen med 33.024 kr. samt nedsat elafgiften med 6.159 kr. SKAT har begrundet afgørelsen således:

”Afgørelse: Vi har ændret din moms og skat

SKAT har bedt om at se dit regnskabsmateriale, og vi har gennemgået den moms, du har angivet for perioden 1. januar - 31. december 2015, og den indkomst, du har selvangivet for 2015.

Resultatet er, at du skal betale 185.189 kr. mere i moms, have 6.159 kr. tilbage i elafgift og at din indkomst bliver ændret med i alt 749.143 kr.

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på regnskabsmaterialet igen.

Du har telefonisk d. 27. august 2017, gjort indsigelse mod forslag til ændring af skat og moms af 22. august 2017.

Du og din revisor har været til møde her på skattecenteret d. 12. september 2017, hvor I havde indsigelser mod punkt 1, 2 og 4. De øvrige punkter blev accepteret.

Se SKATs afgørelse nedenfor under punkt 1.5, 2.5 og 4.5.

(...)

1. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartali alt

Salgsmoms:

Pkt. 1) Omsætning35.66833.1504.73772.550146.105

Pkt. 2) Eget vareforbrug6.0606.060

152.165

Købsmoms:

Pkt. 3) Transport551.7551.810

Pkt. 4) el8.1902.3472.67213.209

Pkt. 5) Rep og vedligeholdelse2.5584.2996.857

Pkt. 6) Advokat3.1233.123

Pkt. 7) Småanskaffelser5.2282.4223758.025

33.024

El-afgift:-4915.120-10.788-6.159

Beskrivelse af virksomheden

Virksomhedens se-/cvr-nr. er [...1].

Virksomhedens navn er [virksomhed1].

Regnskabsgrundlag:

Ved gennemgangen af materialet er det konstateret, at der er udgifter, som ikke er dokumenteret i form af en faktura med specifikation af det købte. Der foreligger omkring halvdelen af udgiftsbilagene. Der foreligger heller ikke kasssekladde / z-bon’er. Du har telefonisk oplyst, at du ikke har mere regnskabsmateriale liggende.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der alene fratrækkes udgifter, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Ifølge momslovens § 37, kan der ved opgørelse af momstilsvaret som købsmoms, fradrages moms af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens salg af varer og ydelser.

Fradragsberettigede driftsudgifter kan som udgangspunkt fratrækkes i den skattepligtige indkomst, når der er indtrådt en endelig ret til at afholde udgiften, og udgiftens størrelse kan opgøres. Det er som udgangspunkt ikke en betingelse, at beløbet er betalt eller forfaldent til betaling.

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvor der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris. Betalingsserviceoversigt uden specifikationer af udgiften, kontoudtog, dankortkvitteringer, bankudskrift og rykker er ikke tilstrækkelig dokumentation for, hvilken udgift du har afholdt. Der henvises til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, momslovens § 37 og bogføringslovens § 5 og § 9..

Betalingsoversigten fra Betalingsservice kan træde i stedet for en faktura, hvis der i oversigten fremgår de samme oplysninger, som skal fremgå af en faktura jf. momsbekendtgørelsens § 58.

Du skal til dokumentation for købsmoms kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, jf. momsbekendtgørelsens § 82.

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Omsætning
1.1. De faktiske forhold

Der er medregnet en omsætning på 2.780.427 kr. og salg af virksomhed med 150.000 kr. samt moms med 694.779 kr.

Omsætningen er medregnet med dankortafregninger, andre kort afregninger, mobilpay og indtægter fra [virksomhed4].

Der er medregnet indtægt til d.12. oktober 2015.

1.2. Dine bemærkninger

På mødet gav du udtryk for at du ikke kan forstå, at du skulle havde så stor omsætning der ikke er medregnet.

Det blev aftalt at du og din revisor gik hjem og kiggede på den opgørelse der er udarbejdet af SKAT. Såfremt der er indsigelse til denne, skulle I fremsende denne.

I mail af 15. september 2017 har din revisor fremsendt en opgørelse hvor omsætninger fra 15. oktober – 27. november 2017 er opgjort til 349.042 kr. og ikke 541.830 kr. som opgjort af SKAT.

I mener hermed at de er en difference på 192.788 kr. som du er fejlagtigt er blevet forhøjet med.

1.3. Retsregler og praksis

Statsskattelovens § 4, stk. 1

Momslovens § 4

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I henhold statsskattelovens § 4, betragtes den skattepligtiges samlede årsindtægter som skattepligtig indkomst.

Ved at sammenholde indsætninger i banken med bogføringen fremgår det, at der er medregnet omsætning fra dankort, andre kort, mobilpay, [virksomhed5] og [virksomhed4]. Kontant omsætning ses ikke medregnet.

Endvidere er der indgået omsætning efter d. 12. oktober 2015.

I henhold til indsætninger i bank kan omsætningen ekskl. moms opgøres jf. nedenstående. Se vedlagte excel ark

Dankort2.164.671 kr.

Andre kort541.830 kr.

Mobilpay27.385 kr.

[virksomhed4]69.470 kr.

[virksomhed5]380.688 kr.

Forbrugsforeningen28.317 kr.

Kontante indsætninger151.179 kr.

Samlet omsætning3.363.536 kr.

Salgsmoms udgør 840.884 kr. (3.363.536 kr. x 25 %)

Der er medregnet omsætning på 2.780.427 kr., hvilket giver en manglende omsætning på 583.109 kr. (3.363.536 kr. – 2.780.427 kr.)

(...)

I henhold til momslovens § 4, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Da salgsmoms ikke kan afstemmes til omsætningen er salgsmoms opgjort særskilt.

1 kvartal 2 kvartal 3 kvartal 4 kvartal

Dankort 675.945 873.193 820.611 336.089

Andre kort 138.658 202.284 210.532 125.813

Mobilpay0 8.156 25.720 356

[virksomhed4]63.270 22.011 1.557 0

Kontante indsætninger 144.974 44.000 00

[virksomhed5]0 264.695 211.166 0

Forbrugsforening 010.45710.415 14.524

I alt 1.022.847 1.424.796 1.280.001476.782 4.204.426

Heraf moms204.569 284.959 256.000 95.356840.884

Afregnet 168.901251.809251.26322.809694.782

Difference35.66833.1504.73772.550146.105

SKAT foreslår, at forhøje salgsmoms med 146.105 kr.

1.5. SKATs afgørelse og begrundelse

Den fremsendte beregning på omsætningen fra 15. oktober – 27. november 2015 er rigtig nok opgjort for dankort og andre kort.

Men beløbet kan ikke sammenlignes med 541.830 kr., det er 2 forskellige sammentællinger.

Beløbet på 541.830 kr. er omsætningen udelukkende fra andre kort for hele året og kan dermed ikke sammenlignes med den samlede omsætning for perioden 15. oktober - 27. november 2015.

Endvidere er sammentællingen for 4. kvartal for perioden 1. oktober – 3. december 2015.

SKAT fastholder, at forhøje din indkomst med 583.109 kr. jf. statsskattelovens § 4 samt salgsmoms med 146.105 kr. jf. momslovens § 4.

2. Eget vareforbrug
2.1. De faktiske forhold

Din husstand består af dig og din hustru samt 1 barn fra år 2000.

Der ses ikke at være beregnet eget vareforbrug.

2.2. Dine bemærkninger

På mødet oplyste du, at I ikke spiser i restauranten hele tiden, så du mener ikke at skulle beskattes af så stort et beløb.

2.3. Retsregler og praksis

Statsskattelovens § 4

Momslovens § 5, stk. 2.

Satserne fremgår af SKAT-meddelelse, SKM2014.853.SKAT

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Der er ikke medregnet eget vareforbrug. Da din husstand består af 3 personer, skal der beregnes eget vareforbrug.

SKAT vurderer skønsmæssigt dit forbrug ud fra SKM2014.853.SKAT med følgende satser:

Brød m.v.2.550 kr.

Kød og kødvarer2.700 kr.

Fiks og fiskevarer 710 kr.

Mælk m.v.2.690 kr.

Grønt m.v.2.250 kr.

Sodavand m.v.1.220 kr.

I alt før moms 12.120 kr.

Ovenstående satser er eksklusive moms og svarer til én forbrugsenhed.

Værdien af husstandens samlede skønnede forbrug kan opgøres sådan:

•Første person i husstanden over 14 år medregnes med 1 forbrugsenhed.

•Alle efterfølgende personer over 14 år medregnes hver med 0,5 forbrugsenhed.

Der skal herefter beregnes 1 forbrugsenhed for dig og 1 forbrugsenhed for din øvrige familie.

Eget vareforbrug for dig12.120 kr.

Eget vareforbrug for din familie12.120 kr.

I alt24.240 kr.

SKAT foreslår, at forhøje din indkomst med 24.240 kr., jf. statsskattelovens § 4.

I henhold til momslovens § 5, stk. 2 sidestilles udtagning af varer og ydelser med levering af varer og ydelser og der skal derfor afregnes salgsmoms

SKAT foreslår, at forhøje salgsmoms med 25 % af 24.240 kr. = 6.060 kr. i 4. kvartal.

2.5. SKATs afgørelse og begrundelse.

SKAT fastholder, at eget vareforbrug skal beregnes med ovennævnte varegrupper, da virksomheden har et stort varesortiment og at eget vareforbrug ikke nødvendigvis er et udtryk for at familien spiser i restauranten.

Der er tale om statens minimums takster, da du ikke selv har ført regnskab over udtaget varer.

SKAT fastholder, at forhøje din indkomst med 24.240 kr. jf. statsskattelovens § 4. samt moms med 6.060 kr. jf. momslovens § 5, stk. 2.

3. Transport
3.1. De faktiske forhold

Der er fratrukket udgifter til transport med 7.320 kr. samt moms med 1.830 kr. jf. bilag 604 og 1312.

Der foreligger ikke bilag for udgifterne.

3.2. Dine bemærkninger

Ingen yderligere bemærkninger.

3.3. Retsregler og praksis

Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Momslovens § 37, stk. 1

Bogføringslovens § 5 og § 9.

3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a kan alle udgifter der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, fratrækkes i den skattepligtige indkomst.

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvoraf der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, jf. bogføringslovens § 5 og § 9.

Der kan ikke godkendes fradrag for udgifter jf. bilag 604 og 1312, da der ikke foreligger bilag for udgifterne og det derfor ikke har været muligt at konstatere, om de erhvervsmæssige udgifter er fradragsberettigede, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og bogføringslovens § 5 og 9.

SKAT forhøjer din indkomst med 7.320 kr.

Ifølge momslovens § 37 kan der ved opgørelse af momstilsvaret som købsmoms, fradrages moms af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens salg af varer og ydelser.

Der kan ikke godkendes fradrag for moms md 1.830 kr. for udgifterne, jf. momslovens § 37, stk. 1, da det ikke kan konstateres hvorvidt der er tale om erhvervsmæssige udgifter.

SKAT nedsætter købsmoms med 1.830 kr.

Købsmomsen fordeler sig med 55 kr. for 2. kvartal og md 1.755 kr. for 3. kvartal.

4. El og el afgift
4.1. De faktiske forhold

Der er fratrukket udgifter til el med 106.062 kr., elafgift med 37.384 kr. samt moms med 35.861 kr.

4.2. Dine bemærkninger

Du og din revisor fremviste bogføring for 2014, der viste at du ikke har fratrukket udgifterne vedrørende 2014 tidligere.

4.3. Retsregler og praksis

Elafgiftslovens § 6, stk. 2 og § 11, stk.1

Momslovens § 37, stk. 1

Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a

Bogføringslovens § 5 og 9.

4.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det fremgår jf. elafgiftslovens § 11, stk. 1, at der kan fratrækkes udgifter til elafgift til let proces.

Der kan godkendes fradrag for betaling af selve elforbruget samt moms, der kan fratrækkes fuldt ud. Herunder fratrækkes moms som købsmoms.

Udgifter til energiafgift kan godtgøres med en reduktion på 4,0 øre jf., afgiftslovens § 6, stk. 2, jf. bilag 2.

Udgifterne til [virksomhed6] kan opgøres således:

BilagElMomsElafgiftKwh

2444.8422.3444.517(5.167)

4054.6172.2334.297(4.917)

443-381-95

6225.7262.7775.355(6.128)

8105.4672.6365.026(5.785)

10085.5272.6685.122(5.861)

17925.6872.7365.235(5.990)

20616.0192.8995.552(6.352)

I alt37.50418.19835.10440.200

Fratrukket106.06235.86137.384

Difference68.55817.6632.280

Der kan ikke godkendes fradrag jf. bilag 42, 43, 278 og 279, da udgiften vedrører indkomståret 2014. jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

Vedrørende bilag 140, 665 er der ikke vedlagt afregningsbilag, men blot en rykkerskrivelse. Det er derfor ikke muligt at se hvad elafgifterne har været. Der kan derfor ikke godkendes godtgørelse for afgifter m.v.

Vedrørende bilag 329, 1521 og 1522 mangler bilagene og det kan derfor ikke godkendes fradrag jf. bogføringslovens § 5 og 9.

Der kan ikke fratrække energiafgift med 0,4 øre pr. kwh. Der er brugt 40.200 kwh, hvor ej fradragsberettiget elafgift udgør 160 kr. (40.200 kwh x,04 øre). Udgiften kan fratrækkes i den skattepligtige indkomst jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKAT foreslår, at forhøje din indkomst med 68.398 kr. (68.558 kr. – 160 kr.)

SKAT foreslår, at nedsætte købsmoms med 17.663 kr.

Købsmomsen fordeler sig med 12.643 kr. for 1.kvartal, 2.347 kr. for 2.kvartal og 2.672 kr. for 3. kvartal.

SKAT foreslår, at nedsætte el-afgift med 2.280 kr.

Elafgiften fordeler sig med 7.948 kr. for 1. kvartal, 5.120 kr. for 2. kvartal og -10.788 kr. for 3. kvartal.

(...)

4. 5. SKATs afgørelse og begrundelse.

Det accepteres, at der gives fradrag for el jf. bilag 42/43 og 278/279, da udgifterne ikke er fratrukket i 2014.

Udgifterne til [virksomhed6] kan opgøres således:

BilagElMomsElafgiftKwh

424.0162.2214.142(4.997)

2784.6422.2334.297

2444.8422.3444.517(5.167)

4054.6172.2334.297(4.917)

443-381-95

6225.7262.7775.355(6.128)

8105.4672.6365.026(5.785)

10085.5272.6685.122(5.861)

17925.6872.7365.235(5.990)

20616.0192.8995.552(6.352)

I alt46.16222.65243.54345.197

Fratrukket106.06235.86137.384

Difference59.90013.209-6.159

Der kan ikke fratrække energiafgift med 0,4 øre pr. kwh. Der er brugt 45.197 kwh, hvor ej fradragsberettiget elafgift udgør 1810 kr. (45.197 kwh x 0,4 øre). Udgiften kan fratrækkes i den skattepligtige

skattepligtige indkomst jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKAT forhøjer din indkomst med 59.719 kr. (59.900 kr. – 181 kr.)

SKAT nedsætter købsmoms med 13.209 kr.

Købsmomsen fordeler sig med 8.190 kr. for 1.kvartal, 2.347 kr. for 2.kvartal og 2.672 kr. for 3. kvartal.

SKAT nedsætter elafgift med 6.159 kr.

Elafgiften fordeler sig med -491 kr. for 1. kvartal, 5.120 kr. for 2. kvartal og -10.788 kr. for 3. kvartal.

5. Rep og vedligeholdelse
5.1. De faktiske forhold

Der er fratrukket udgifter til rep og vedligeholdelse med 29.228 kr. samt moms med 7.307 kr.

5.2. Dine bemærkninger

Ingen yderligere bemærkninger.

5.3. Retsregler og praksis

Statsskattelovens § 6 stk.1, litra a

5.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvoraf der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, jf. bogføringslovens § 5 og § 9.

Der kan ikke godkendes fradrag for udgifter for indkomståret 2014 jf. bilag 115, da udgiften ikke vedrører indkomståret 2015.

Vedrørende bilag 112, 144, 145, 253, 500, 545, 600, 603, 617, 619, 620, 652, 669, 850,851, 1042, 1068, 1218, 1241, 1273, 1282, 1284, 1285, 1292, 1309, 1310, 1363, 1492 og 1510 foreligger der er ikke bilag og det har derfor ikke har været muligt at konstatere, om de udgifter er fradragsberettigede, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der kan godkendes fradrag for 1.801 kr. samt moms md 450 kr.

SKAT forhøjer din indkomst med 27.427 kr. (29.228 kr. – 1.801 kr.)

Ifølge momslovens § 37 kan der ved opgørelse af momstilsvaret som købsmoms, fradrages moms af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens salg af varer og ydelser.

Der kan ikke godkendes fradrag for moms for udgifterne jf. ovenstående bilag, jf. momslovens § 37, stk. 1, da det ikke kan konstateres hvorvidt der er tale om erhvervsmæssige udgifter.

SKAT nedsætter købsmoms med 6.857 kr. (7.307 kr. – 450 kr.)

Købsmomsen fordeler sig med 2.558 kr. for 1. kvartal og 4.299 kr. for 2. kvartal.

6. Advokat
6.1. De faktiske forhold

Der er fratrukket udgifter til advokat med 12.495 samt moms med 3.123 kr.

Det fremgår af bilag 1583, at der er tale om rykkerskrivelser, samt inkassoomkostninger.

6.2. Dine bemærkninger

Ingen yderligere bemærkninger.

6.3. Retsregler og praksis

Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

6.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten fradrages. Der skal således foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Dette kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Inkasso / rykkergebyrer er af en sådan karakter, at de ikke kan ikke karakteriseres som en følge af en normal driftsrisiko, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra.

Derudover kan der ikke godkendes fradrag for de fakturaer der ikke er betalt, da fradrag typisk er foretaget i forbindelse med købet.

Da du ikke har alle bilag, kan det ikke konstateres hvorvidt udgifterne er fratrukket.

SKAT forhøjer din indkomst med 12.495 kr.

I henhold til momslovens § 37, kan der godkendes fradrag for køb af varer og ydelser der udelukkende anvendes til brug i virksomheden.

Da det ikke kan kontrolleres hvorvidt de er foretaget fradrag for købsmoms i forbindelse med købene, kan der ikke godkendes fradrag for udgiften.

SKAT nedsætter købsmoms med 3.123 kr. for 3. kvartal.

7. Småanskaffelser
7.1. De faktiske forhold

Der er fratrukket udgifter til småanskaffelser med 35.760 kr. samt moms med 8.265 kr.

Det er kun bilag 504 og 1325 der findes i mappen.

7.2. Dine bemærkninger

Ingen yderligere bemærkninger.

7.3. Retsregler og praksis

Statsskattelovens § 6 stk. 1, litra a.

Momslovens § 37, stk. 1

7.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a kan alle udgifter der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, fratrækkes i den skattepligtige indkomst.

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvoraf der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, jf. bogføringslovens § 5 og § 9.

Der kan godkendes fradrag for udgifter med 927 kr. samt moms med 231 kr., jf. bilag 504 og 1325, da der foreligger bilag for udgifterne og det derfor har været muligt at konstatere, om de erhvervsmæssige udgifter er fradragsberettigede, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og bogføringslovens § 5 og 9.

Øvrige udgifter, der er fratrukket som småanskaffelser, kan ikke godkendes, da der ikke foreligger bilag for udgifterne og det derfor ikke har været muligt at konstatere, om de erhvervsmæssige udgifter er fradragsberettigede, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og bogføringslovens § 5 og 9.

SKAT forhøjer din indkomst med 34.833 kr. (35.76 kr. – 927 kr.)

Ifølge momslovens § 37 kan der ved opgørelse af momstilsvaret som købsmoms, fradrages moms af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens salg af varer og ydelser.

Der kan ikke godkendes fradrag for moms md 8.025 kr. for udgifterne, jf. momslovens § 37, stk. 1, da det ikke kan konstateres hvorvidt der er tale om erhvervsmæssige udgifter.

SKAT nedsætter købsmoms med 8.025 kr. (8.256 kr. – 231 kr.)

Købsmomsen fordeler sig med 5.228 kr. for 1. kvartal, med 2.422 kr. for 2. kvartal og 375 kr. for 3.kvartal.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomhedens salgsmoms, købsmoms, EU-købsmoms og elafgiften for 2015 skal reguleres i overensstemmelse det senest udarbejdede virksomhedsregnskab. Til støtte herfor har repræsentanten i klagen anført følgende:

”Indledende bemærkninger

Jeg skal herved på vegne af min klient [person1] fremsende endelig klage vedr. afgørelse truffet af SKAT den 19. september 2017, idet min klient er uenig i det af SKAT fremlagte.

Jeg har tidligere fremsendt en midlertidig klage for at bryde klagefristen. Dette begrundet i, at min klient og Dennes revisor ikke var træfbar i perioden.

De har ved skrivelse af 06. februar 2018 anført, at klagen er utilstrækkelig, hvorfor der anmodes om en begrundet klage.

Jeg skal i det følgende forsøge at fremsende endelig klage, hvor jeg på bedste vis forsøger at uddybe de punkter der klages over.

Det skal for god orden skyld anføres, at min klients nye revisor har udarbejdet et retvisende supplerende regnskab til de oprindelige angivelser (bilag A).

Ifølge dette regnskab, udgør min klients overskud i virksomheden kr. 147.350. Dernæst skal min klient have kr. 175.322 tilbage i moms, som svarer til for meget angivet moms.

Min klient er i besiddelse af såvel Z-rapporter som regnskabsbilag. Dette vil blive udleveret, såfremt SKAT udbeder sig disse.

Grundet omfanget af materiale, er dette ikke blevet medsendt i første omgang, idet dette ville kræve store ressourcer til scanning m.v.

Af ovenstående årsager findes det derved ej heller nødvendigt, at kommentere SKATs afgørelse i detaljer. Samtlige bilag findes og er blevet godtgjort elektronisk.

Det skal holdes in mente, at den af SKAT fastsatte omsætning i det væsentlige svarer nogenlunde til det i regnskabet fastsatte overskud. Derved har SKAT ikke ”ramt helt ved siden af”, ved fastsættelse af selskabets omsætning. Dog må det anses som yderst problematisk, at SKAT på samme måde ikke anerkender min klients udgifter, på trods af at langt størstedelen af disse er godtgjort elektronisk og derved kan identificeres på min klients bankkonto-udskrift.

Jeg skal dog samtidig beklage, at der ikke tidligere er fremsendt et retvisende regnskab. Dette begrundet i personlige forhold, samt den omstændighed at den tidligere revisor ikke har været i stand til at udarbejde et retvisende regnskab. Et forhold som jeg skal beklage på vegne af min klient.

Det i denne sag medsendte regnskab er dog retvisende, ligesom der foreligger bilag i overensstemmelse hermed, der kan dokumentere de anførte poster. Disse bilag vil blive udleveret på forlangende, idet det ikke vil være muligt at indscanne samtlige dokumenter.

SKAT bedes således anerkende regnskabet, ligesom Skatteankestyrelsen bedes træffe afgørelse i overensstemmelse hermed.

Jeg vil i det følgende forsøge at kommentere SKATs afgørelse af 19. september 2017.

Påstand

SKAT er forpligtet til at anerkende, at min klients indkomst alene udgør kr. 147.350 i overensstemmelse med regnskabet.

SKAT er endvidere forpligtet til at anerkende, at min klient skal have kr. 175.322 tilbage i for meget angivet moms.

Subsidiært skal indkomsten forhøjes med et beløb efter Skatteankestyrelsens skøn ligesom momsen skal fastsættes i overensstemmelse med Skatteankestyrelsens skøn.

Nærmere om SKATs ændringer

Jeg skal i det følgende forsøge at kommentere på det af SKAT anførte. Jeg vil undgå at gå i detaljer omkring de af SKAT anførte tal, idet disse er baseret på forhold der ikke gør sig gældende på nuværende tidspunkt. Der foreligger såvel Z-rapporter som faktura og regnskab med dertilhørende bilag der dokumenterer udgifterne.

Således er der ingen tvivl om, at betingelserne i statsskattelovens § 6 må anses som opfyldte, hvorfor min klient bør blive tildelt fradrag for sine berettigede udgifter. Således foreligger der tillige momsfradrag jf. momslovens § 37. Dette særligt henset til, at udgifterne reelt er afholdt og dokumenteret. Ved anmodning herom, vil bogføringsbilag m.v. blive udleveret.

SKAT anfører, at den samlede omsætning udgør kr. 3.363,536. Salgsmomsen udgør ifølge SKAT kr. 840.000.

Ved gennemgang af det medsendte regnskab kan det konstateres, at omsætningen udgør kr. 3.350.461,35. Et tal der ikke væsentlig adskiller sig fra det af SKAT fastsatte.

Dog foreligger der en stor forskel på de udgifter som SKAT skønsmæssigt fastsætter og de reelle fradragsberettigede udgifter.

Dette er således årsagen til den betydelig difference der foreligger mellem det medsendte regnskab og SKATs afgørelse.

SKAT henviser i sin afgørelse til flere forhold, der begrunder, at SKAT fremkommer til den i sagen omhandlede afgørelse.

Dette er primært begrundet med manglende dokumentation i form af faktura mm. Rykkerbreve og inkassobetalinger bliver således ikke anerkendt, selvom disse bunder i reelle fakturaer.

Enkelte betalinger kan ikke henføres til indkomståret 2015, ligesom øvrige bilag ikke er medsendt. SKAT er således ikke i besiddelse af disse bilag. Langt størstedelen af disse bilag kan dog blive udleveret, såfremt der anmodes herom. Dette kræver blot en aftale vedr. min klients ”manuelle” aflevering til SKAT.

Den manglende detaljerede gennemgang af samtlige af SKATs punkter skyldes således ikke manglende kommentarer. Dette skyldes alene den omstændighed, at der nu foreligger et regnskab der er afstemt med bankkontoen og må anses som værende retvisende. Endvidere foreligger der bilag, der kan dokumentere min klients udgifter.

Det skal endvidere anføres, at min klient jo har sørget for løbende bogføring og nu tillige en tilretning af tidligere regnskab for egen regning. Min klient har således gjort sit ypperste, for at efterkomme sin pligt som indehaver af en virksomhed.

Det findes således ej heller relevant, at overveje evt. overtrædelse af straffebestemmelserne fsva. skatte- og afgiftslovene.

Min klient har desværre været offer for sin manglende viden omkring enkelte detaljer, ligesom Denne har været af den overbevisning, at der var ”styr på regnskabet”. Dette undskylder min klient inderligt, hvilket har påvirket ham dybt.

Min klient er således villig til at samarbejde med SKAT, for at komme til den materielt rigtige afgørelse.

Min klients nettoresultat udgør således ifølge regnskabet kr. 147.350,30.

Min klient skal endvidere have kr. 175.422 tilbage i moms, begrundet med for meget angivet moms.

Der er således tale om grundlæggende forskelle på det af SKAT anførte regnskab og det reelle regnskab. SKAT bedes således gennemgå regnskabet og derved konstatere, at dette tillige er i overensstemmelse med bankkontoen. Min klient har i langt de fleste tilfælde godtgjort sine udgifter elektronisk, hvorfor der foreligger revisionsspor.

SKAT er således forpligtet til at anerkende det indsendte regnskab.

Anbringender

Det skal således til støtte for klagers påstand anføres, at klager har fået udarbejdet et retvisende regnskab

at regnskabet er afstemt med bankkontoen

at udgifterne er dokumenteret ved bilag

at der foreligger z-rapporter

at SKAT derved er forpligtet til at anerkende klagers udgifter

at SKAT således bør lægge afgørende vægt på det fremsendte regnskab

at Skatteankestyrelsen derved bør træffe afgørelse i overensstemmelse med klagers påstand.

Afsluttende bemærkninger

Som anført af flere omgange, er der i forbindelse med nærværende klage fremsendt et retvisende regnskab, som bedes lægges til grund.

Der foreligger endvidere betydelig bilagsmateriale, samt Z-rapporter. Dette medsendes ikke på nuværende tidspunkt, idet en indscanning vil være behæftet med betydelige vanskeligheder.

(...)”

Repræsentanten har under mødet med Skatteankestyrelsen under henvisning til det fremlagte konklusionsnotat og det senest udarbejdede regnskab for 2015 supplerende anført, at Multirevision har haft alle bilagene til gennemgang i forbindelse med udarbejdelsen af det seneste regnskab, og at regnskabsbilagene vil blive fremlagt for Skatteankestyrelsen. SKAT har opgjort omsætningen til 3.363.536 kr., hvilket kun differerer med 957 kr. i forhold til det seneste regnskab, som klageren har fremlagt. Klageren havde ikke alle virksomhedens regnskabsbilag, da SKAT behandlede sagen, idet nogle bilag lå hos revisoren og andre bilag var i det regnskabsmateriale, som køberen af virksomheden havde medtaget efter overdragelsen. Der er ikke i regnskabet medtaget nogen værdi af eget vareforbrug for klagerens husstand, uanset SKATs ansættelse indeholder en værdi heraf. Punktet er ikke berørt i klagen, idet klagen efter omstændighederne accepterer denne forhøjelse af den udgående afgift på 6.060 kr.

Repræsentanten har efterfølgende fremsendt en oversigt over moms, hvor bogføringen af moms sættes i forhold til virksomhedens momsangivelser. Under henvisning hertil, samt til repræsentantens konklusionsnotat vedrørende revisorens assistance med bogføring m.v., har han konkluderet, at SKATs momsansættelser for 2015 skal reguleres således:

EU-moms reguleres fra 2.105 kr. til 3.850 kr. - yderligere EU-moms på 1.745 kr.

Købsmoms reguleres fra kr. 339.081 til kr. 549.067 kr. - yderligere købsmoms på 209.986 kr.

El-afgift reguleres fra kr. 43.542 til kr. 45.729 kr. - yderligere elafgift på 2.187 kr.

Efter modtagelsen af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse har repræsentanten fremskaffet og indsendt 12 fakturaer fra [virksomhed6] for perioden januar til december 2015.

Landsskatterettens afgørelse

Momsregistrerede virksomheder skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55, stk.1. Efter momslovens § 57, stk. 1, skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Hvis størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Virksomhedens oprindelige regnskab var ikke retvisende for regnskabsåret 2015, idet det ikke omfattede hele den periode klageren drev virksomheden. Der er endvidere ikke fremlagt kassekladder, z-bonner og en række bilag. Klageren har derfor ikke har opfyldt de regnskabskrav, der stilles til en selvstændig erhvervsdrivende.

Virksomhedens udgående afgift for 2015

SKAT har ansat en udgående afgift (salgsmoms) på 846.944 kr. for perioden 1. januar – 31. december 2015, hvilket er 152.165 kr. mere end virksomheden oprindeligt havde opgjort.

Der er efterfølgende udarbejdet 2 nye regnskaber for virksomheden, hvor den opgjorte omsætning i det seneste regnskab er anført til 3.362.579 kr., der tilnærmelsesvis svarer til den af SKAT opgjorte omsætning på 3.363.536 kr. Der er således enig om, at virksomhedens omsætning er selvangivet og momsangivet ca. 583.000 kr. for lavt. Landsskatteretten finder på den baggrund ikke grundlag for at tilsidesætte den i regnskabet opgjorte omsætning på 3.362.579 kr. SKATs ansatte yderligere udgående afgift på 152.165 kr. tager udgangspunkt i en omsætning der er 957 kr. højere, hvorfor ansættelsen nedsættes med 239 kr. til 846.705 kr.

Virksomhedens indgående afgift for 2015

Virksomhedens driftsomkostninger er ligeledes selvangivet og momsangivet for lavt ifølge det nyeste regnskab for 2015. Det er virksomheden, der har dokumentationspligten og bevisbyrden for, at der foreligger fradragsberettigede driftsudgifter. Der skal således foreligge bilagsdokumentation for de på kontospecifikationerne bogførte udgifter for 2015.

Konto 2550 - Småaktiver

Den oprindelige bogføring indeholdt 2103 bilagsnumre, men revisorens nye bogføring indeholder 2499 bilagsnumre. De yderligere bilagsnumre vedrører primært varekøb, der ikke fremgår af den oprindelige bogføring, samt oprindelige bilag med et nyt bilagsnummer. De tidligere manglende bilag har også fået påført nyt bilagsnummer. F.eks. har bilagene 112, 144, 145, 253, 500, 545, 603, 604, 619, 620 og 1292, der nu forefindes i bilagsmaterialet, fået bilagsnummer 110, 145, 146, 237, 502, 539, 584, 585, 608, 609 og 1274.

En gennemgang af den nye bogføring, sammenholdt med den oprindelige bogføring, viser dog, at der fortsat ikke foreligger fyldestgørende fakturadokumentation vedrørende alle de bogførte udgifter, som SKAT har nægtet fradrag for. Der er blandt andet tale om følgende udgifter oprindeligt bogført på konto 1304 reparation m.v.: Der er den 7/4-2015 bogført en udgift til [virksomhed7] på 891 kr. inkl. moms på 178 kr., men bilag 600, der nu har fået nummer 581, mangler. Der er den 7/4-2015 bogført en udgift til [virksomhed8] på 135 kr. inkl. moms på 27 kr., men bilag 617, der nu har fået nummer 606, mangler. Der er den 13/4-2015 bogført en udgift til [virksomhed7] på 729 kr. inkl. moms på 146 kr., men bilag 652, der nu har fået nummer 637, mangler. Der er den 15/4-2015 bogført en udgift til [virksomhed9] på 3.609 kr. inkl. moms på 722 kr., men bilag 669, der nu har fået nummer 658, mangler. Der er den 18/5-2015 bogført to udgifter til [virksomhed7] på i alt 400 kr. inkl. moms på 80 kr., men bilag 850 og 851, der nu har fået nummer 830 og 831, mangler. Der er den 8/6-2015 bogført en udgift til [virksomhed7] på 150 kr. inkl. moms på 30 kr., men bilag 1042, der nu har fået nummer 992, mangler. Der er den 10/6-2015 bogført en udgift til [virksomhed7] på 687 kr. inkl. moms på 137 kr., men bilag 1068, der nu har fået nummer 1024, mangler. Der er den 3/7-2015 bogført en udgift til [virksomhed7] på 650 kr. inkl. moms på 130 kr., men bilag 1218, der nu har fået nummer 1185, udviser kun en udgift på 392 kr. inkl. moms på 78 kr. Der er den 6/7-2015 bogført en udgift til [virksomhed7] på 755 kr. inkl. moms på 151 kr., men bilag 1241, der nu har fået nummer 1215, mangler. Der er den 10/7-2015 bogført en udgift til [virksomhed7] på 600 kr. inkl. moms på 120 kr., men bilag 1273, der nu har fået nummer 1252, mangler. Der er den 13/7-2015 bogført en udgift til [virksomhed7] på 200 kr. inkl. moms på 40 kr., men bilag 1285, der nu har fået nummer 1263, mangler. Der er den 13/7-2015 bogført en udgift til [virksomhed7] på 766 kr. inkl. moms på 153 kr., men bilag 1282, der nu har fået nummer 1260, mangler. Der er den 16/7-2015 bogført en udgift på 2.499 kr. inkl. moms på 500 kr., men bilag 1309, der har fået nummer 1295, er kun endnu en rykkerskrivelse fra et inkassofirma. Der er desuden den 16/7-2015 bogført en udgift til [virksomhed10] A/S på 1.645 kr., men bilag 1310, der har fået nummer 1296, er en regning 415 kr. inkl. moms på 83 kr., samt endnu en rykkerskrivelse. Der er den 24/7-2015 bogført en udgift til kloak service på 1.092 kr. inkl. moms på 218 kr., men bilag 1363, der nu har fået nummer 1357, mangler. Der er den 4/8-2015 bogført en udgift til [virksomhed10] A/S på 4.415 kr. inkl. moms på 883 kr., men bilag 1492, der har fået nummer 1438, er en rykkerskrivelse fra et inkassofirma vedrørende 2 regninger på hver 415 kr. Der er den 6/8-2015 bogført en udgift til [virksomhed7] på 520 kr. inkl. moms på 104 kr., men bilag 1510, der nu har fået nummer 1459, mangler. De ikke godkendte fradrag kan sammenfattes således:

Nyt bilagsnr.

Udgift

Skat

Moms

581

891

713

178

606

135

108

27

637

729

583

146

658

3609

2887

722

830

250

200

50

831

150

120

30

992

150

120

30

1024

687

550

137

1185

258

206

52

1215

755

604

151

1252

600

480

120

1263

200

160

40

1260

766

613

153

1295

2499

1999

500

1296

1230

984

246

1357

1092

874

218

1438

4415

3532

883

1459

520

416

104

15149

3787

SKAT har desuden nægtet fradrag for fratrukne udokumenterede udgifter på 34.833 kr. Der er henvist til, at kun 2 af de oprindelige 25 fakturabilag, der var bogført på den oprindelige konto 1511 - småanskaffelser, var i virksomhedens regnskabsmateriale. En nærmere gennemgang af revisorens nye bogføring på konto 2550 viser, at 7 af de omhandlede udgiftsfradrag fortsat mangler fakturadokumentation i regnskabsmaterialet. Der er tale om følgende udgifter:

Bilag (gl.)

Bilag (nyt)

Udgift

Skat

Moms

302

289

2350

1880

470

433

434

2538

2030

508

1057

1014

1303

1042

261

1110

1073

800

640

160

1319

1306

53

42

11

1320

1307

445

356

89

1480

1421

1400

1120

280

8888

7110

1778

En stikprøvevis gennemgang af bogføringens øvrige udgifter til småaktiver har vist, at der ikke forefindes fakturadokumentation for andre fratrukne udgifter i regnskabsmaterialet. Der er tale om følgende udgifter:

Bilag (nyt)

Udgift

Skat

Moms

539

392

314

78

1073

800

640

160

1262

-450

-360

-90

1274

597

478

119

1071

268

Som følge af de manglende regnskabsbilag vedrørende fratrukne udgifter til småaktiver kan der ikke i den indgående afgift godkendes fradrag for 5.833 kr. ved momsafregningen for 2015.

Konto 2380 - Advokathonorar

Der er som bilag 1540 (tidligere bilag 1583) fratrukket udgifter til advokathonorar med 14.375 kr., heraf 12.495 kr. vedrørende ubetalte regninger. Ifølge rykkerbrevet fra advokaten vedrørende udgiften leverancer fra [virksomhed11] APS. SKAT har nægtet fradrag for 12.495 kr. samt indgående afgift heraf 3.123 kr. I forbindelse med klagebehandlingen er der fremlagt en faktura af 5. februar 2015 vedrørende køb af madvarer for 2.678 kr. fra leverandøren [virksomhed11] APS. Da fakturaen ikke ses medtaget i bogføringen, godkendes der fradrag for en indgående afgift på 536 kr. De resterende fakturaer med en indgående afgift på i alt 2.587 kr., der vedrører køb hos [virksomhed11] APS kan ikke fratrækkes, idet disse vedrører i regnskabsåret 2014.

Konto 2336 – Reparationer i lokaler

Der er den 16/7-2015 bogført en udgift til VVS på 8.875 kr. inkl. moms på 1.775 kr. Udgiften var oprindeligt bogført som en transportudgift som bilag 1312, der nu har fået nummer 1298. Regnskabsbilaget mangler fortsat, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for den indgående afgift på 1.775 kr.

Konto 2520 – El, vand og gas

SKAT har nægtet fradrag for fratrukne udokumenterede el-udgifter 59.719 kr., samt indgående afgift heraf på 13.209 kr. Der er henvist til, at en række fakturaer fra [virksomhed6] med oprindelige bilagsnumre 140, 665, 329, 1521 og 1522 mangler i virksomhedens regnskabsmateriale. En umiddelbar gennemgang af revisorens nye bogføring viste, at de omhandlede bilag har fået nye bilagsnumre, men at der fortsat manglede fakturadokumentation i det forelagte regnskabsmateriale.

Efter modtagelsen af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse har klageren fremsendt 12 fakturaer fra [virksomhed6] for perioden januar til december 2015. Fakturaerne udviser følgende udgifter ekskl. energiafgifter:

Udgift

Moms

januar

4.842

2.345

februar

4.617

2.234

marts

5.727

2.777

april

5.467

2.637

maj

5.530

2.669

juni

5.410

2.607

juli

5.688

2.737

august

6.019

2.899

september

5.540

2.666

oktober

4.360

2.053

november

4.628

2.197

december

4.591

2.180

62.418

29.999

Revisorens nye bogføring, der tager udgangspunkt i virksomhedens betalinger til [virksomhed6], udviser imidlertid udgifter ekskl. energiafgifter i 2015 på 82.890 kr. og moms på 32.156 kr. Det fremgår af fakturaerne, at virksomheden har været bagud med betalingerne til [virksomhed6], hvorfor der i 2015 er sket betalinger vedrørende indkomståret 2014. Der kan derfor ikke i indkomståret godkendes fradrag for indgående afgifter på i alt 2.157 kr., idet det må lægges til grund, at disse udgifter vedrører året 2014 og ikke momspligtige rykkergebyrer m.v.

Konto 2100 - Varekøbsudgifter

Virksomheden har i den oprindeligt foretagne bogføring opgjort den indgående afgift (købsmoms) af varekøbet for kun en del af året 2015. I henhold til den nye bogføring og regnskabet er der fratrukket yderligere udgifter til varekøb, hvorefter virksomheden har indgående afgift af varekøbet i 2015 er opgjort til i alt 549.067 kr. Virksomheden mangler ifølge repræsentanten derfor som udgangspunkt at få godskrevet yderligere betydelige indgående afgifter.

En gennemgang af de nye varekøbsudgifter i bogføringen har imidlertid vist, at der ikke forefindes fakturadokumentation for alle de fratrukne varekøbsudgifter i regnskabsmaterialet. Der er tale om følgende dankortbetalinger bogført på konto 2100:

Bilag (nyt)

Udgift

Skat

Moms

1755

321

257

64

1756

293

234

59

1813

300

240

60

1814

6006

4805

1201

1815

29

23

6

1832

320

256

64

1833

30

24

6

1861

528

422

106

1862

135

108

27

1871

650

520

130

1872

201

161

40

1877

488

390

98

1879

823

658

165

1880

171

137

34

1903

85

68

17

1908

248

198

50

1911

300

240

60

1918

346

277

69

1923

385

308

77

1924

110

88

22

1931

20

16

4

1932

45

36

9

1938

231

185

46

1939

85

68

17

1940

48

38

10

1942

101

81

20

1957

300

240

60

1966

5931

4745

1186

1967

1252

1001

250

1969

550

440

110

1970

105

84

21

1975

370

296

74

1993

3960

3168

792

2005

4876

3901

975

2010

1648

1318

330

2011

4796

3837

959

2013

155

124

31

2014

110

88

22

2021

1684

1347

337

2022

318

254

64

2037

380

304

76

2038

40

32

8

2044

301

241

60

2049

146

116

29

2062

60

48

12

2063

183

146

37

2066

75

60

15

2099

100

80

20

2106

60

48

12

2107

151

121

30

2108

31

25

6

2113

60

48

12

2114

202

161

40

2117

143

114

29

2120

12

9

2

2121

99

79

20

2122

300

240

60

2123

149

119

30

2124

300

240

60

2129

1658

1326

332

2130

1619

1295

324

2131

6374

5099

1275

2134

60

48

12

2135

30

24

6

2144

180

144

36

2145

569

455

114

2147

468

374

94

2151

100

80

20

2152

348

278

70

2169

78

62

16

2670

120

96

24

2173

18

14

4

2174

250

200

50

2175

15

12

3

2176

148

119

30

2178

112

90

22

2179

29

23

6

2184

70

56

14

2186

75

60

15

2187

360

288

72

43054

10763

Som følge af de manglende regnskabsbilag vedrørende fratrukne varekøbsudgifter kan der ikke godkendes fradrag i den indgående afgift for 10.763 kr. Den indgående afgift for 2015 kan herefter opgøres således:

Bogført indgående afgift549.067 kr.

Skattepligtig værdi af eget vareforbrug 6.060 kr.

Ikke godkendte fratrukne varekøbsudgifter 10.763 kr.

Ikke godkendte fratrukne udgifter til småaktiver 5.833 kr.

Ikke godkendte fratrukne el-udgifter 2.157 kr.

Ikke godkendte fratrukket udgift til VVS 1.775 kr.

Ikke godkendte fratrukket advokatudgift 2.587 kr.

Reguleret indgående afgift519.892 kr.

Landsskatteretten ændrer således SKATs forøgelse af virksomheden ansatte indgående afgift (købsmoms) for 2015 fra 339.081 kr. til 519.892 kr.

EU-erhvervelsesmoms og elafgift

Repræsentanten har fremsat påstand om, at virksomhedens EU-erhvervelsesmoms og refusionsberettigede skal ændres i overensstemmelse med revisorens nye bogføring, der udviser en EU-erhvervelsesmoms på 3.850 kr. og elafgifter på 45.729 kr. Landsskatteretten ænder på den baggrund ansættelserne i overensstemmelse med påstanden.