Kendelse af 26-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 20-10-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Hjemvisning til fornyet behandling hos SKAT

-

Ja

Nej

Skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms i afgiftsperioden 2004 - 2011

116.294 kr.

0 kr.

116.294 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedens indehaver drev i afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2010 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR nr. [...1]. Virksomheden er registreret med branchekode 563000 Cafeér, værtshuse, diskoteker m.v. Det fremgår af virksomhedens regnskab for indkomståret 2010, at virksomheden havde en omsætning på 2.060.023 kr.

Virksomheden var registreret for afregning af moms i afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2010.

Der var angivet salgsmoms 578.811 kr. og købsmoms med 402.007 kr. i perioden

Virksomheden drives fra lejede lokaler og er startet 15. marts 1987. Der har i perioden været 12-23 beskæftiget i kortere eller længere tid.

I december 2009 blev pubben ramt af en brand, hvilket gjorde, at forretningen lå stille i en periode. Pubben åbnede igen i begyndelsen af marts 2010. Der blev modtaget driftstabserstatning fra forsikringen for den lukkede periode, og ligeledes modtaget erstatning for skaderne på inventar m.v. som følge af branden.

SKAT har foretaget uanmeldt kontrol på værtshuset, og regnskabsmateriale blev rekvireret.

Virksomhedens indehaver har forklaret, at der ikke er nogen restriktioner med hensyn til hvor meget de ansatte må drikke på deres vagt, bare de passer deres arbejde. Forbruget afregnes månedligt.

Virksomhedens indehaver har oplyst, at der var udarbejdet dagsopgørelser, men at disse blev smidt ud på nær 1. Det er ligeledes oplyst, at der ses igennem fingre med kassedifferencer, da disse udlignes over tid. Der er ikke dokumentation for kassedifferencer.

Følgende fremgår af SKATs afgørelse:

”...

(Indehaveren) ([person1]) har oplyst:

[person1] åbner som regel værtshuset, og de ansatte lukker det. Der er som regel 2 på arbejde ad gangen i værtshuset. Revisoren anfører efterfølgende, at der sædvanligvis kun er 1 på arbejde frem til kl. ca. 23 og herefter 2. De ansatte putter dagens omsætning i en kuvert, som så lægges i pengeskabet. Om morgenen tæller [person1] omsætningen, og han ser igennem fingre med kassedifferencer, da han mener de set over et helt år udligner sig selv.
[person1] har oplyst, at der udarbejdes beholdningsregnskab, og har fremvist et eksempel herpå. Der er forskellige dags- og aftenspriser.
At der sælges ølkort med 10 såkaldte ”klip”, som hver især udløser 1 alm. flaskeøl. Prisen for et ølkort er 135 kr., og der er ingen tidsbegrænsninger på kortet. Der er ikke nogen kontrol med eller tal over hvor mange klip, som ikke bliver brugt. Det medgives, at det ikke er alle kort som bruges 100 %, og at det er de ubrugte klip, som gør at det kan betale sig at sælge ølkort.
At der sælges Cult produkter på tilbud hvor man kan købe 3 og få 1 gratis.
Der kan ved J-dag købes fri fadøl i tidsrummet 20.59 – 21.59 for 50 kr.
Der anvendes ikke skænkepropper til Ga-Jol spiritussen, da sukkerindholdet er så højt så propperne bliver tilstoppet. I stedet hældes der op på øjemål.
Ved salg af drinks indeholdende ren vodka, så angives prisen på vodkaen til 0-kr. på kassestrimlen. Dette skyldes at vodkaen bliver brugt i andre drinks, som f.eks. ”Isbjørn”. Prisen for en Isbjørn er 45 kr. Generelt ligger priserne typisk på 35-60 kr. for en drink med vodka iblandet.
Der er Happy Hour efter behov på værtshuset ca. 2-4 gange om måneden. Der annonceres via Facebook, hvor de ansatte skriver fra deres egen profil til deres venner eller der laves flyers, som uddeles på diverse uddannelsesinstitutioner.
Timerabat på alm. øl fredag og lørdag aften imellem 20-22, hvor de sælges til 10 kr. pr. stk. [person1] har ikke kunnet forklare, hvorledes dette fremgår af kasseapparatet, men har oplyst at det måske ligger i det beløb, som er slået ind som ”rabat”.
Der er ingen restriktioner med hensyn til hvor meget de ansatte må drikke på deres vagt, bare de passer deres arbejde. De ansattes forbrug afregnes en gang om måneden med en rabat på 50 %. Det registreres under ”Indbetaling” på kasseapparatet. De ansatte må gerne give øl til deres venner, så længe omfanget ikke bliver for stort.
[person1] oplyser, at der holdes temafester for de ansatte, og anslår at der er holdt en temafest ca. hver anden måned. Til disse fester får de ansatte 1 flaske spiritus+sodavand hertil, hvis de medbringer 8-10 personer hver. Typisk kommer der 4-5 af de ansatte til sådan en fest. Der skrives en seddel som lægges i baren over de ting de ansatte har fået. Samtidig trækkes der lod om en flaske sprut iblandt gæsterne.

...”

Følgende drinkspriser fremgik af hjemmesiden for [virksomhed1]:

Isbjørn

Vodka, blå grenadine, sprite

45 kr.

Vingummimand

Vodka, gin, rød lime, sprite

60 kr.

Kung Fu

Jægermeister, pisang ambon

45 kr.

Tequila Sunrise

Tequila, rød grenadine, appelsin juice

45 kr.

Snurretop

Gin, abricototlime, appelsin juice

45 kr.

Filur

Gin, appelsin juice, rød vand

45 kr.

Champagnebrus

Cuba caramel, grøn vand, lime

45 kr.

Sidespring

Kurant, vodka, cola

45 kr.

Næsvis

Vodka, pisang ambon, lemon

45 kr.

Lomomba

Cognac, cacaomælk

40 kr.

Brandbil

Jægermeister, rød sodavand

35 kr.

Candy floss

Bacardi lemon, lemon, rød vand

45 kr.

Grøn luder

Malibu, appelsin juice, blå caraqua

45 kr.

Bloody Mary

Vodka, tomatjuice, salt og peber

35 kr.

Laber larve

Cuba caramel, jordbær monin, squash

45 kr.

Orgasme

Malibu, pernod, blå grenadine, sprite

60 kr.

Pink lady

Malibu, ananas juice, sprite, grenadine, fløde

45 kr.

Tom Collins

Gin, citronsaft, sprite

45 kr.

Blå hav

Malibu, blå caraqua

45 kr.

Cuba cola

Cuba caramel, cola

45 kr.

San Francisco

Vodka, bananlikør, appelsinjuice, grenadine

45 kr.

Jordbærgrød

Smirnoff Razz, sprite, jordbær monin

45 kr.

Pina Colada

Rom, ananas juice, flødeskum, coco monin

45 kr.

Koldskål

Galliano, rose lime, fløde, shakes

4 stk. 100 kr.

Æblegrød

Galliano, æblejuice, fløde, makron

50 kr.

Følgende salgspriser fremgår af Z-bonerne for 2010:

Vare:

Dagspris:

Natpris:

Almindelig øl, flaske

18 kr.

20 kr.

Stærk øl, flaske

20 kr.

25 kr.

Special øl, flaske

35 kr.

35 kr.

Ølkort

140 kr.

140 kr.

Spiritus 1 – vodka

12 – 60 kr.

14 – 60 kr.

Spiritus 2

20 – 60 kr.

20 – 60 kr.

Spiritus 3 – special

30 – 40 kr.

30 – 40 kr.

Vin

130 kr.

130 kr.

Somersby, fad

30 kr.

30 kr.

Underberg

30 kr.

30 kr.

Irish Coffee

30 kr.

35 kr.

Fadøl, alm.pr. liter

66 – 72 kr.

58 – 80 kr.

Fadøl, special pr. liter

70 kr.

70 kr.

Cult, Somersby m.v.

40 kr.

40 kr.

Snacks 10

10 kr.

10 kr.

Snacks 20

20 kr.

20 kr.

Alm. sodavand, flaske

16 kr.

16 kr.

Sodavand, fustage

50 – 64 kr.

50 – 64 kr.

Cigaretter, øvrige

45 kr.

45 kr.

Cigaretter, Corner

42 kr.

42 kr.

Lightere

5 kr.

5 kr.

Salg af kakaomælk

24 kr.

24 kr.

Salg af juice pr. liter

50-60 kr.

50-60 kr.

Salg af kaffe

10 kr.

10 kr.

SKAT har efter gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale påpeget, at regnskabsgrundlaget er af så ringe kvalitet, at det ikke kan lægges til grund for en opgørelse af indkomsten. Indkomsten er derfor opgjort på baggrund af et faktisk skøn. SKAT har taget udgangspunkt i det konstaterede vareforbrug og dernæst korrigeret for øvrige forhold af betydning for opgørelsen af virksomhedens skattepligtige indkomst.

Den underliggende dokumentation for udbetaling af løn i form af vagtplaner, herunder anførsel af medarbejdere, datoer og timer er ikke forefundet i virksomheden. Der er ikke udarbejdet varelagerlister pr. 31. december 2010.

Virksomhedens indehaver har i forbindelse med klagesagen fremlagt annoncer i forbindelse med genåbning af værtshuset, samt print fra Danmarks Statistik vedr. forbrugerprisindekset.

Der er ikke bogført løbende udtag af egne varer fra værtshuset, ligesom der ikke er selvangivet forbrug af egne varer i regnskabet i modsætning til tidligere år. SKAT har herefter opgjort forbrug af egne varer skønsmæssigt ud fra sammensætning af husstanden og standardsatserne. Husstanden bestod af virksomhedens indehaver, ægtefælle, 1 barn over 14 og 3 børn under 14.

SKAT har ansat forbrug af egne varer i henhold til SKM2009.768.

SKAT har forhøjet virksomhedens indkomst med yderligere omsætning med 457.764 kr. samt eget vareforbrug med 7.413 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt med 116.294 kr. for afgiftsperioden

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Yderligere moms af udeholdt omsætning til opkrævning

for perioden 1/1 – 31/12-2010 114.441 kr.

Yderligere moms af forbrug af egne varer for perioden

1/1 – 31/12-2010 1.853 kr.

...

Det er SKATs opfattelse, at regnskabsgrundlaget for [virksomhed1] er af en så ringe kvalitet, at det ikke kan lægges til grund for en opgørelse af indkomsten for 2010.

Indkomsten for indkomståret 2010 må derfor opgøres på baggrund af et faktisk skøn jf. Skattekontrolloven § 3, stk. 4 og §5, stk. 3. Dette faktiske skøn bør efter SKAT’s opfattelse ske med udgangspunkt i det konstaterede vareforbrug i form af øl, sodavand, spiritus, vin, cigaretter osv., og dernæst korrigeres for øvrige forhold af betydning for opgørelsen af virksomhedens skattepligtige indkomst.

...

Forudsætninger for udøvelsen af det faktiske skøn for indkomståret 2010:

Det faktiske skøn tager udgangspunkt i det bogførte indkøb af varer omregnet i enheder, og korrigeret for varelagre primo og ultimo i årene, som er indtastet i et regneark. Enhederne ganges op med de faktiske salgspriser, som fremgår af Z-bonen fra-kasseapparatet i virksomheden.

Der er korrigeret for svind m.v. således i de indkøbte mængder af varer:

Varegruppen almindelig øl (flaskeøl) er reduceret med indehaverens eget forbrug jf. pkt. 2 – Forbrug af egne varer samt 1 % generelt svind, som dækker byttere, personaleudtag m.v. Herudover er der sket reduktion i vareforbruget med 15.804 stk. øl solgt som ølkort jf. nedenfor. Bartenderne hæfter for antallet af stk.

Almindelig øl sælges til priser imellem 18 og 20 kr., og gennemsnitsprisen sættes derfor til at udgøre 19 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.
Varegruppen stærk øl (flaskeøl) er reduceret med 1 % generelt svind, som dækker byttere, personaleudtag m.v. Herudover er der ikke sket reduktion i vareforbruget. Bartenderne hæfter for antallet af stk.
Stærk øl sælges til priser imellem 20 og 25 kr., og gennemsnitsprisen sættes derfor til at udgøre 22 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.
Varegruppen special øl (flaskeøl) er reduceret med 1 % generelt svind, som dækker byttere, personaleudtag m.v. Herudover er der ikke sket reduktion i vareforbruget. Bartenderne hæfter for antallet af stk.
Special øl sælges til priser ikke under 35 kr., og udsalgsprisen sættes derfor til at udgøre 35 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.

Varegruppen ølkort dækker over salg af et kort, som giver 10 klip, som kan indløses til en almindelig øl. Efter optælling af Z-boner i regnskabet, så er der solgt 1756 ølkort i 2010.
[person1] har oplyst, at der er ikke nogen kontrol med eller tal over hvor mange klip, som ikke bliver brugt. Det medgives, at det ikke er alle kort som bruges 100 %, og at det er de ubrugte klip, som gør at det kan betale sig at sælge ølkort.

Ølkortet er solgt til 140 kr. pr. stk.

Ølkortene repræsenterer øl, som skal fragå varegruppen alm. øl, flaske. SKAT skønner ud fra ovennævnte oplysninger, at der kun bliver anvendt 90 % af de udstedte ”klip” på ølkortene, og således skal varegruppen alm. øl (flaske) reduceres med 15.804 stk. øl (1756 kort * 10 klip * 90 %), som anses for solgt som ølkort.

Varegruppen spiritus 1 - vodka er reduceret med 2 % generelt svind, som dækker spild m.v. på trods af, at der anvendes skænkeproppe. Bartenderne hæfter for beholdningen i baren.
Vodkaen anvendes bl.a. til ”Kammerater”, som sælges til en gennemsnitspris på 12 kr. (
sælges til 10 kr. om dagen, 14 kr. om aftenen, og ved køb af 10 stk. sælges de for 120 kr.) for en genstand på 2 cl.
Vodkaen anvendes også i drinks, som koster langt mere pr. genstand (35-60 kr. pr. genstand).
Heraf kan bl.a. nævnes fra [virksomhed1]´s egen prisliste: isbjørn 45 kr., vingummimand 60 kr., Sidespring 45 kr., Næsvis 45 kr., Bloody Mary 35 kr., San Francisco 45 kr., Jordbærgrød 45 kr.
[person1] har overfor SKAT tidligere oplyst at der går 8 cl. sodavand eller juice til en ”Kammerat”. Det fremgår af opskrift fra internettet, at der går 10 cl. til en ”Kammerat”. SKAT har derfor ved beregningen anvendt, at der går 10 cl. sodavand eller juice til en ”Kammerat”,
[person1] har tidligere overfor SKAT oplyst, at der bruges ca. 10 flasker vodka om ugen til ”kammerater”, hvilket i runde tal svarer til halvdelen af indkøbet af den rene vodka. Den rene vodka udgør 31.174 genstande, halvdelen heraf er 15.587 genstande, og med et forbrug på 0,10 l sodavand eller juice pr. genstand, så er der forbrugt 1.559 l sodavand eller juice til ”kammerater”. SKAT giver yderligere nedslag i den beregnede omsætning med 1.559 l sodavand a 50 kr. pr. liter eller 77.950 kr.

For at tilgodese [person1] samt give yderligere nedslag for evt. usikkerheder, som ikke er kommet til udtryk, så sættes al den solgte spiritus 1 – vodka til 12 kr. pr. genstand i omsætningsberegningen. Dette nedslag skal ses som et tillæg til det generelle svind på 2 %.
Varegruppen spiritus 2 er reduceret med 5 % generelt svind, som dækker spild m.v. Herudover er der også reduceret for [person1]´s private udtag jf. pkt. 2 – Forbrug af egne varer. Svindet i denne varegruppe anses for at være højere, da der modsat de to andre spiritusgrupper (spiritus 1 og spiritus 3) findes flere tykkere flydende varer såsom Gajol og Bailey, som har en tendens til at kunne ”hænge” i flasken.
Jägermeister var oprindeligt tiltænkt en selvstændig varegruppe, men er medregnet under spiritus 2 i den endelige opgørelse.

Inden beregningen af svind m.v., er varegruppen reduceret med 800 cl whisky anvendt til Irish Coffee, som er medregnet under denne varegruppe i stedet for. Bartenderne hæfter for beholdningen i baren.
Spiritus 2 sælges til priser imellem 20 og 60 kr., og gennemsnitsprisen sættes meget lavt til at udgøre 22 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen. I denne pris er der således taget højde for evt. yderligere usikkerheder, som ikke er kommet til udtryk i omsætningsberegningen.
Varegruppen spiritus 3 er reduceret med 2 % generelt svind, som dækker spild m.v. på trods af, at der anvendes skænkeproppe. Herudover er der ikke sket reduktion i vareforbruget. Bartenderne hæfter for beholdningen i baren.
Spiritus 3 sælges til priser imellem 30 og 40 kr., og gennemsnitsprisen sættes meget lavt til at udgøre 33 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen. I denne pris er der således taget højde for evt. yderligere usikkerheder, som ikke er kommet til udtryk i omsætningsberegningen.
Varegruppen vin er ikke reduceret med decideret svind, da der kun er regnet med priserne for hele flasker på 130 kr., og da salgspriserne for et glas vin er højere end de anvendte priser, så er der indirekte givet nedslag i denne omsætning. Samtidig udgør salget af vin en ubetydelig del af den samlede omsætning. Bartenderne hæfter for antallet af hele flasker.
Varegruppen Somersby, fad (fustage) er reduceret med 5 % generelt svind, som dækker spild m.v. Herudover er der ikke sket reduktion. Der antages at blive 3 genstande pr. liter, hvilket svarer til ca. 33 cl. pr. stk. i lighed med en normal Somersby i flaske.
Somersby, fad sælges til 35 kr. pr. genstand, og udsalgsprisen sættes derfor til at udgøre 35 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.
Varegruppen Underberg er ikke reduceret med decideret svind, da bartenderne hæfter for antallet af flasker. Samtidig udgør salget en ubetydelig del af den samlede omsætning.
Underberg sælges til 20 kr. pr. genstand, og udsalgsprisen sættes derfor til at udgøre 20 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.
Varegruppen Irish Coffee er reduceret med 2 % generelt svind, som dækker spild m.v. på trods af, at der anvendes skænkeproppe. Herudover er der ikke sket reduktion. En irish coffee indeholder 2 cl. whisky, kaffe, farin/kandispinde samt flødeskum. Omsætningen af dette er opgjort ud fra købet af kandispinde (400 stk. anset for brugt) Bartenderne hæfter for beholdningen i baren.
Irish Coffee sælges til priser imellem 30 og 35 kr., og gennemsnitsprisen sættes meget lavt til at udgøre 32 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen. I denne pris er der således taget højde for evt. yderligere usikkerheder, som ikke er kommet til udtryk i omsætningsberegningen.
Varegruppen fadøl, alm. er reduceret med 5 % generelt svind, som dækker spild m.v. Herudover er der ikke sket reduktion.
Fadøl, alm. sælges til priser imellem 58 og 80 kr. pr. liter, og gennemsnitsprisen sættes til at udgøre 70 kr. pr. liter, hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.
Prisen for en stor fadøl (som almindeligvis er den mest solgte) 1/2 liter er 35 kr., svarende til den anvendte pris på 70 kr. I denne pris er der således taget højde for evt. yderligere usikkerheder, som ikke er kommet til udtryk i omsætningsberegningen.
Varegruppen fadøl, special er reduceret med 5 % generelt svind, som dækker spild m.v. Herudover er der ikke sket reduktion.

Fadøl, special sælges til priser ikke under 70 kr. pr. liter, og udsalgsprisen sættes derfor til 70 kr. pr. liter, hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen. I denne pris er der således taget højde for evt. yderligere usikkerheder, som ikke er kommet til udtryk i omsætningsberegningen.
Varegruppen Cult, Somersby m.v. er ikke reduceret med decideret svind, da bartenderne hæfter for antallet af flasker. Der er reduceret for [person1]´s private udtag jf. pkt. 2 – Forbrug af egne varer.
Efter oplysning fra [person1] sælges der Cult m.v. på diverse tilbud (f.eks. 4 for 3´s pris) samtidig med, at de også sælges til normalprisen på 35 kr. pr. stk. Omfanget eller eksistensen heraf er ikke dokumenteret hverken i form af kasseregistrering eller andet, som sandsynliggør størrelsen eller eksistensen heraf. SKAT anser det dog for sandsynligt, at der har fundet salg til reducerede priser sted, og har derfor givet nedslag herfor i omsætningsberegningen.
Der gives skønsmæssigt nedslag for salg til reducerede priser med 25 % af det samlede vareforbrug, som anses for solgt til 0 kr.. Ved dette skøn er der henset til værtshusets åbningstid contra normal happy hour m.v., indkøbet af Cult samt øvrige foreliggende oplysninger, herunder kendskabet til branchen generelt.
Varegruppen snacks 10 er ikke reduceret med svind, da bartenderne hæfter for antallet af poser samt at det udgør en ubetydelig del af den samlede omsætning.
Der gives ikke rabat på snacks, og prisen er derfor sat til udsalgsprisen på 10 kr. i omsætningsberegningen.
Varegruppen snacks 20 er ikke reduceret med svind, da bartenderne hæfter for antallet af poser samt at det udgør en ubetydelig del af den samlede omsætning.
Der gives ikke rabat på snacks, og prisen er derfor sat til udsalgsprisen på 20 kr. i omsætningsberegningen.
Varegruppen alm. sodavand (flaske) er reduceret med 1 % generelt svind, som dækker byttere, personaleudtag m.v. Herudover er der også reduceret for [person1]´s private udtag jf. pkt. 2 – Forbrug af egne varer. Bartenderne hæfter for antallet af stk.
Der medgår også sodavand i forskellige drinks, men i det omfang der er brugt sodavand i drinks, så er den pågældende drink også solgt med et tillæg, som ikke er medregnet under spiritussalget. Dette vil sige, at dette tillæg, som brugen i drinks har medført er med i sodavands salget, som dog er sat lavt i pris, hvilket er kommet [person1] tilgode.
Sodavand sælges til 16 kr. pr. stk., og udsalgsprisen sættes derfor til at udgøre 16 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.
Varegruppen sodavand (fustage) er reduceret med 5 % generelt svind, som dækker spild m.v. Herudover er der ikke sket reduktion.
Der medgår også sodavand i forskellige drinks, men i det omfang der er brugt sodavand i drinks, så er den pågældende drink også solgt med et tillæg, som ikke er medregnet under spiritussalget. Dette vil sige, at dette tillæg, som brugen i drinks har medført er med i sodavands salget, som dog er sat lavt i pris, hvilket er kommet (...) tilgode.
Sodavand, fustage sælges til priser imellem 50 og 64 kr. pr. liter, og gennemsnitsprisen sættes til at udgøre 50 kr. pr. liter, hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen. I denne pris er der således taget højde for evt. yderligere usikkerheder, som ikke er kommet til udtryk i omsætningsberegningen.
Varegruppen cigaretter, øvrige er ikke reduceret med svind, da bartenderne hæfter for antallet af pakker.
Cigaretter øvrige sælges til 45 kr. pr. pakke, og udsalgsprisen sættes derfor til at udgøre 45 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.
Varegruppen cigaretter, Corner er ikke reduceret med svind, da bartenderne hæfter for antallet af pakker.
Cigaretter, Corner sælges til 42 kr. pr. pakke, og udsalgsprisen sættes derfor til at udgøre 42 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.
Varegruppen lightere er reduceret med 10 % svind, som anses for at dække brug i værtshuset samt generelt svind. Salget af lightere udgør en ubetydelig del af omsætningen. Bartenderne hæfter for antallet af lightere.
Lightere sælges til 5 kr. pr. stk., og udsalgsprisen sættes derfor til at udgøre 5 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.
Varegruppen kakaomælk (flasker) er reduceret med 1 % generel svind, da det ikke kan udelukkes at der kan være tabt en flaske m.v. Bartenderne hæfter for antallet af flasker.
Der medgår også kakaomælk i forskellige drinks, men i det omfang der er brugt kakaomælk i drinks, så er den pågældende drink også solgt med et tillæg, som ikke er medregnet under spiritussalget. Dette vil sige, at dette tillæg, som brugen i drinks har medført er med i kakaomælks salget, som dog er sat lavt i pris, hvilket er kommet [person1] tilgode.
Kakaomælk sælges til 24 kr. pr. stk., og udsalgsprisen sættes derfor til at udgøre 24 kr., hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.
Varegruppen juice (karton) er reduceret med 10 % svind. Dette svind dækker generelt svind, eget vareforbrug samt personaleudtag af juice. Herudover er der også reduceret for [person1]’s private udtag jf. pkt. 2 – Forbrug af egne varer.
Der medgår også juice i forskellige drinks, men i det omfang der er brugt juice i drinks, så er den pågældende drink også solgt med et tillæg, som ikke er medregnet under spiritussalget. Dette vil sige, at dette tillæg, som brugen i drinks har medført er med i juice salget, som dog er sat lavt i pris.
Juice sælges som en lille (0,25 l) til 15 kr. og stor (0,4 l) til 20 kr. Prisen sættes derfor lavt til i gennemsnit at have udgjort 50 kr. pr. liter, hvilket er prisen for den billigste udgave (pr. liter). Det er også den laveste pris på 50 kr. pr. liter, som er anvendt i omsætningsberegningen.
Varegruppen kaffe er indregnet i omsætningen med 20 % af indkøbet svarende til 1.400 kopper, da det anses for sandsynligt, at størstedelen af det indkøbte kaffe (44 kg svarende til ca. 7.000 kopper kaffe) er medgået til personaleudtag, eget vareforbrug, iblanding drinks såsom Cafe Galliano, Irish Coffee, Grønlandsk kaffe m.v. Ligeledes kan det ikke udelukkes at nogle af stamkunderne ikke betaler for kaffe, hvis de køber en del af værtshusets øvrige varer.
Kaffe sælges til 10 kr. pr. kop, og udsalgsprisen sættes derfor til at udgøre 10 kr. pr. kop, hvilket også er den pris som er anvendt i omsætningsberegningen.
Personalekøb med rabat på 50 % er i 2010 antaget at udgøre hele det indtægtsførte beløb under indtægtsførte indbetalinger i kassen på 7.527 kr. Dette er sket på trods af, at der også kan være indbetalinger fra kunder på varesalg til normal pris indtægtsført under dette.
Da personalekøbet er solgt med 50 % rabat, så reduceres den opgjorte omsætningsberegning med 7.527 kr. inkl. moms, da omsætningen er opgjort på baggrund af almindeligt anvendte salgspriser for 2010, som skal reduceres med det dokumenterede personalekøb til rabatpris.
Privat udtag af drikkevarer for [person1] anslås til at udgøre 50.500 kr. inkl. moms i udsalgspris, hvilket omsætningsberegningen er reduceret med. Dette beløb er skønnet ud fra de gældende satser jf. SKM2009.768 samt under henseende til indkøbet i værtshuset samt husstandens størrelse og sammensætning.
I regnskabet er der for indkomståret 2010 medregnet 0 kr. + moms til forbrug af egne varer, og indkomsten ændres med værdien heraf 7.107 kr. + moms. Der henvises til punkt Ad 2 – Forbrug af egne varer.
Varelageret ultimo 2009/primo 2010 er oplyst til at være 0 kr., da værtshuset brændte i december 2009. Omsætningen er derfor ikke tillagt nogen form for lager, som ellers under normale omstændigheder kunne/ville være blevet omsat i 2010.
Varelagerlisten ultimo 2010 er ikke udarbejdet jf. oplysning fra [person1] (og dennes revisor), og varelagerets størrelse kendes derfor ikke. Det er således ikke muligt at uddrage de nøjagtige enheder indenfor de enkelte varegrupper, så dette vil derfor skulle ske skønsmæssigt, da det er uomtvisteligt at der har været et varelager af en ukendt størrelse pr. 31/12-2010.
SKAT skønner lageret pr. 31/12-2010 til at udgøre 25.000 kr. (inkl. moms), hvilket ligger over det af revisor skønnede for tidligere år på 18.750 kr. (15.000 kr.+moms). SKAT har valgt at lægge sig over det tidligere af revisor skønnede, for at tage højde for evt. yderligere usikkerheder forbundet med dette skøn.
Varelagerets skønnede værdi på 25.000 kr. pr. 31/12-2010 skønnes af SKAT (med udgangspunkt i branchetal samt foreliggende oplysninger omkring omsætningen i værtshuset) til at udgøre en salgsværdi inkl. moms på 100.000 kr. Denne beregnede salgsværdi fragår den af SKAT beregnede omsætning, som er sket på baggrund af et faktisk skøn.
Udtag af varer til personalemøder, dart, temafester og andre arrangementer er ikke dokumenteret på nogen måder. Der skal i skønnet over den beregnede omsætning tages højde for dokumenterede forhold, som kan have haft indflydelse på den af SKAT opgjorte omsætning.
Der er ikke på nogen måde registreret eller dokumenteret at være afholdt de nævnte arrangementer, men da SKAT anser det for sandsynligt at der kan være afholdt arrangementer, som har påvirket det opgjorte vareforbrug, så gives der et skønsmæssigt nedslag herfor.
Ud fra de foreliggende oplysninger omkring værtshusets ansatte, åbningstider samt vores generelle kendskab til branchen, så anses dette udtag for at have udgjort en mindre del af det samlede vareforbrug, svarende til et skønsmæssigt nedslag i den af SKAT beregnede omsætning inkl. moms på 50.000 kr.
Særlige salgstiltag i form af special tilbud på drikkevarer i forbindelse med happy hour, fødselsdage, J-dag m.v. er ikke dokumenteret på nogen måde, hverken i form af kassestrimler eller lignende. Der er i forvejen givet nedslag under de enkelte varegrupper for flere af de normalt forekommende special tilbud i et værtshus samt de konstaterede/sandsynliggjorte special tilbud i [virksomhed1].
SKAT har fået forelagt annonce angående åbningstilbud 12. marts 2010. Det fremgår af annoncen, at der har været gratis fadøl på denne dag i tidsrummet 10-12 og igen 16-18, gratis mad fra 12-14, gratis drink fra 14-16.
SKAT vil dog ikke udelukke, at dette kan have fundet sted på trods af den manglende dokumentation herfor. Det er dog SKAT´s opfattelse, at denne aktivitet er af begrænset omfang set i forhold til den samlede omsætning i værtshuset.
SKAT skønner på baggrund af sit branchekendskab, oplysningerne omkring værtshusets åbningstider, produktsammensætning m.v., at salget til tilbudspriser har udgjort en mindre del af det samlede varesalg. Derfor gives der et skønsmæssigt nedslag i den beregnede omsætning på 100.000 kr. inkl. moms.

Dette nedslag skal ses som en imødegåelse af usikkerheder, som evt. ikke er kommet til udtryk i ovennævnte beregnede omsætning.

Yderligere kommentarer til omsætningsberegningen og regnskabsgrundlaget:

SKAT har i ovennævnte faktiske skøn over omsætningen taget højde for alle de faktiske forhold, som kan have påvirket omsætningen for indkomståret 2010. Skønnet munder ud i en beregnet bruttoavance på 59,59 %, hvilket ligger under gennemsnittet for branchen, som er på 68,56 %.
Skønnet er ikke bygget på branchetal, da der er tale om et konkret og faktisk skøn, baseret på virksomhedens egne tal om indkøb, salgspriser m.v. Når det endelige skøn dog ender under den gennemsnitlige bruttoavance for branchen, så støtter dette efter SKAT’s opfattelse, at det af SKAT udarbejdede skøn ikke er åbenbart urimeligt eller mangelfuldt.

Gennemsnittet for branchen er opgjort således, da data fra Danmarks Statistik ikke er tilgængelige efter 2007:

2003:

2004:

2005:

2006:

2007:

Gennemsnit:

69,60 %

70,20 %

68,00 %

69,00 %

66,00 %

68,56 %

[person1] har oplyst at der er udarbejdet dagsopgørelser, men alle disse opgørelser er smidt ud på nær 1. Disse opgørelser er den underliggende dokumentation til kasseregnskabet, da den underbygger dette med de faktiske beholdninger m.v. Samtidig har han oplyst, at han ser igennem fingre med kassedifferencer, da han mener de udligner sig set over et helt år.
Den underliggende dokumentation for udbetaling af løn i form af vagtplaner, herunder med anførsel af medarbejdere, datoer og timer er ikke forefundet i virksomheden.
SKAT er af den opfattelse, at den manglende tilstedeværelse af ovennævnte dokumentation kan være sket, for at dække over udeholdte indtægter og udbetaling af sort løn til de ansatte i ukendt omfang.
Det er derfor også SKAT´s opfattelse, at den i sagen beregnede udeholdte omsætning kan være gået til sort aflønning samt indehaverens private forhold.
SKAT har ved ovennævnte indkomstansættelse ikke lagt vægt på privatforbruget, da indkomstansættelen beror på et konkret faktisk skøn med udgangspunkt i virksomhedens egne forhold.

...

Samlet omsætning inkl. moms og inkl. tillæg

3.222.944

"-nedslag for eget vareforbrug til udsalgspriser

-50.500

"-nedslag for personalekøb med 50 % rabat

-7.527

"-nedslag for varelager i behold pr. 31/12-2010

-100.000

”-nedslag for sodavand til ”Kammerater”

-77.950

"-nedslag for personalemøder, temafester m.v.

-50.000

"-nedslag for åbningstilbud, happy hour m.v.

-100.000

Beregnet omsætning jf. ovenfor

2.836.967

Beregnet omsætning ekskl. moms

2.269.574

Selvangivet omsætning ekskl. Moms

1.811.810

"-Beregnet omsætning ekskl. Moms

2.269.574

Udeholdt omsætning ekskl. Moms

457.764

Udeholdt moms heraf (25 %)

114.441

Beregnet omsætning ekskl. Moms

2.269.574

"-Vareforbrug

-917.057

Beregnet bruttoavance

1.352.517

Beregnet bruttoavance i procent

59,59 %

Punktet medfører jf. ovennævnte opgørelse en forhøjelse af overskud af virksomhed for 2010 med 457.764 kr. jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.

Herudover opkræves der yderligere moms for perioden 1/1-31/12-2010 med 114.441 kr. jf. Momsloven §4, stk. 1 og Opkrævningsloven §5, stk. 2.

...

Ad 2 – forbrug af egne varer

...

SKAT har opgjort [person1]´s forbrug af egne varer skønsmæssigt ud fra følgende sammensætning af hans husstand, og de jf. SKM2009.768 gældende satser for udtag af drikkevarer:

Person:

Faktor:

Beregning:

Beregnet udtag:

Virksomhedens indehaver

1

Sats 3.820 kr.

3.820 kr.

ægtefælle

0,5

Sats 3.820 kr.

1.910 kr.

(barn) u/14 år

0,3

Sats 1.530 kr.

459 kr.

(barn o/14 år

0,5

Sats 1.530 kr.

765 kr.

(barn) u/14 år

0,3

Sats 1.530 kr.

459 kr.

(barn) født sidst på året

-

-

-

Beregnet forbrug af egne varer

Moms af forbrug

7.413 kr.

1.853 kr.

Beregnet forbrug af egne varer

Inkl. moms

9.266 kr.

Punktet medfører jf. ovennævnte opgørelse en forhøjelse af overskud af virksomhed for 2010 med 7.413 kr. jf. Statsskatteloven §4, stk. 1, litra a.

Herudover opkræves der yderligere moms for perioden 1/1-31/12-2010 med 1.853 kr. jf. Momsloven § 5, stk. 1.

...”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at den skønsmæssige forhøjelse af moms for perioden 1. januar – 31. december 2010 på 116.294 kr. hjemvises til fornyet behandling hos SKAT subsidiært, at der ikke sker forhøjelse af momstilsvaret.

Virksomheden har som begrundelse anført følgende:

”...

Moms

Det gøres gældende at resultatet for moms, er den moms min klient har angivet for perioden 1. januar 2010 – 31. december 2010.

...”

Virksomheden har fremsendt uddybende bemærkninger, med påstand om, at indkomstforhøjelsen for indkomståret 2010 skal hjemvises til SKAT til fornyet vurdering/skøn.

”...

Værtshuset blev i december 2009 ramt af en brand. Branden bevirkede, at forretningen lå stille i en periode frem til marts 2010, hvor værtshuset genåbnede.

Min klient har i forbindelse med genåbningen af værtshuset efter branden afholdt særlige arrangementer med henblik på at gøre tidligere og nye kunder opmærksomme på, at værtshuset igen er åbent.

I forbindelse med disse arrangementer har min klient haft særlige tilbud, og det fremgår af annoncer (Bilag 2), at der har været særlige åbningstilbud 12. marts 2010.

Åbningstilbuddene har blandt andet bestået i gratis fadøl, mad og drinks i bestemte tidsperioder i løbet af dagen.

SKAT foretog 18. marts 2011 en planlagt kontrolaktion hos værtshuset, hvor man rekvirerede regnskabsmateriale m.v.

Herudover har SKAT efterfølgende løbende modtaget yderligere regnskabsmateriale.

Det fremgår af SKATs afgørelse af 24. juli 2014 (Bilag 1), at det er SKATs opfattelse, at regnskabsgrundlaget for virksomheden er af så ringe kvalitet, at dette ikke kan lægges til grund for en opgørelse af min klients skattepligtige indkomst.

SKAT har på denne baggrund valgt at opgøre min klients skattepligtige indkomst for indkomståret 2010 på baggrund af et faktisk skøn, og henviser i denne forbindelse til skattekontrolloven § 3, stk. 4, samt § 5, stk. 3.

Det fremgår af SKATs afgørelse, at den skønsmæssige ansættelse, efter SKATs opfattelse, er sket med udgangspunkt i det bogførte indkøb af varer omregnet i enheder, og korrigeret for varelagre primo og ultimo i indkomstårene. Enhederne er herefter blevet ganget op med salgspriser, jf. Z-bonerne fra-kasseapparatet i virksomheden.

Anbringender

Det gøres overordnet gældende, at SKATs afgørelse af 24. juli 2014 hviler på et fejlagtigt grundlag.

Ad regnskabsmaterialets kvalitet

Det fremgår af pkt. 1.2. ”SKATs bemærkninger og begrundelse” i SKATs afgørelse, at ”Det er SKAT’s opfattelse, at regnskabsgrundlaget for [virksomhed1] er af en så ringe kvalitet, at det ikke kan lægges til grund for en opgørelse af indkomsten for 2010.”

Det gøres gældende, at dette ikke er korrekt. Regnskabsgrundlaget er ikke af så ringe kvalitet, som SKAT giver udtryk for. Dette skal uddybes, jf. nedenfor.

Det fremgår blandt andet af afgørelsen, at SKAT ved vurderingen af regnskabsgrundlagets kvalitet tillægger det stor betydning, at der er konstateret et meget stort antal ”0-salg”, det vil sige at kasseapparatet er blevet åbnet, men ingen omsætning er indtægtsført i forbindelse med denne handling.

Ifølge SKAT kan dette være en ”indikation på reelt salg, som ikke er blevet slået i kassen”, og dermed heller ikke indtægtsført.

Der er imidlertid et stort antal spilleautomater i virksomheden. Og hver gang en bruger af automaterne skal have vekslet til mønter, foretages et såkaldt 0-salg. Endvidere bliver der indleveret ølmærker (fra ølkortene), som opbevares i værtshusets kasseapparat.

SKAT har ved sin vurdering af regnskabsmaterialets kvalitet endvidere tillagt det betydning, at der hos værtshuset er registreret et antal fejlslag, det vil sige, at et salg er slået ind på kasseapparatet, men senere annulleret igen. Hvilket ifølge SKAT kan være en indikator på, at reelt salg er tilbageført.

Dette er ikke korrekt. Fejlslagene er ikke en indikator for, at reelt salg er tilbageført i kassen, men derimod et resultat af en stor udskiftning af personalet. Hovedparten af de ansatte er endvidere ufaglærte unge mennesker.

Det er derfor ikke korrekt, når SKAT blandt andet af følgende ovenfor refererede årsager i sin afgørelse vurderer, at regnskabsgrundlaget for værtshuset er af en så ringe kvalitet, at det ikke kan lægges til grund for en opgørelse af indkomsten for indkomståret 2010.

Ad SKATs opgørelsesmetode

Det fremgår af SKATs afgørelse, at man ved den skønsmæssige ansættelse af indkomståret 2010 har taget udgangspunkt i virksomhedens bogførte indkøb af varer omregnet i enheder og korrigeret for varelagre primo og ultimo i indkomstårene. Enhederne er herefter blevet ganget op med de salgspriser, som fremgår af Z-bonerne fra-kasseapparatet i virksomheden.

Den anvendte metode bevirker, at både de faktiske salgspriser og størrelsen af omsætningen for den enkelte varegruppe er af afgørende betydning for ansættelsen af min klients indkomst.

Det fremgår af gennemgangen af de enkelte varegrupper nedenfor, at SKAT ved den skønsmæssige ansættelse i flere tilfælde har ansat de faktiske salgspriser og størrelsen af omsætningen for den enkelte varegruppe forkert. Dette vil blive gennemgået i detaljer, jf. nedenfor.

Det fremgår også af afgørelsen, at SKAT ikke anser det udarbejdede skøn for at være åbenbart urimeligt eller mangelfuldt, idet den skønsmæssige ansættelse resulterer i en bruttoavance, der er lavere end gennemsnittet for branchen.

Overordnet skal det imidlertid fremhæves, at det ikke er muligt at sammenligne virksomhedens bruttoavance i indkomståret 2010 med den gennemsnitlige bruttoavance i branchen.

Min klients virksomhed blev i december 2009 ramt af en brand, og genåbnede herefter først i marts 2010.

Branden har medført, at en sammenligning med den gennemsnitlige bruttoavance i branchen hverken er retvisende eller relevant, idet min klients virksomhed i indkomståret 2010 har afholdt store udgifter på genetablering af virksomhedens kundebase.

Branden har således bevirket en negativ effekt på virksomhedens bruttoavance i indkomståret 2010, og denne kan derfor ikke sammenlignes med den gennemsnitlige bruttoavance for branchen som sådan for indkomståret 2010.

Herunder skal gennemgås de af SKAT inddelte varegrupper.

Almindelige øl (flaskeøl)

Det fremgår af SKATs afgørelse, at man har ansat omsætningen af almindelige øl (flaskeøl) for indkomståret 2010 til 625.063 kr. inkl. moms.

Dette skøn er fremkommet ved, at man har ansat salget af almindelige øl (flaskeøl) til at være 32.898 stk. korrigeret for forbrug af egne varer samt 1 % generelt svind, som skal dække såkaldte byttere, personaleudtag m.v. Endvidere er denne opgørelse eksklusive 15.804 stk., som er udtaget i forbindelse med ølkort.

SKAT ansætter gennemsnitsprisen for almindelig øl (flaskeøl) til at udgøre 19 kr.

Resultatet er herefter, at man skønsmæssigt ansætter varegruppen almindelig øl (flaskeøl) i indkomståret 2010 til: 19 x 33.898 = 625.063 kr. inkl. moms.

Det gøres heroverfor gældende, at SKATs skøn over omsætningen af almindelig øl (flaskeøl) for indkomståret 2010 ikke er korrekt, idet man ved skønnet over salgsprisen har sat gennemsnitsprisen for højt.

SKAT har skønnet gennemsnitsprisen for en almindelig øl (flaskeøl) i år 2010 til 19 kr., hvilket er (var) gennemsnitsprisen for en flaskeøl i 2014.

SKATs skønsmæssige ansættelse tager dermed slet ikke højde for generelle prisstigninger. I henhold til Danmarks Statistik er den gennemsnitlige generelle prisstigning i årene 2010-2014 på 1,78 % per år. (Bilag 3)

Dette understøtter min klients tidligere forklaring om, at den gennemsnitlige pris per almindelig øl (flaskeøl) lå noget under 19 kr. i år 2010. Han var imidlertid ikke i stand til at erindre den eksakte pris.

Den gennemsnitlige enhedspris på almindelige øl (flaskeøl) for indkomståret 2010 bør retteligt sættes til 17,40 kr., når udsalgsprisen justeres efter generelle prisstigninger, jf. Danmarks Statistik (19*(1+0,0178)^-5 = 17,40 kr.)

Derudover gøres det endvidere gældende, at SKATs skøn over, hvor meget øl der går til spilde som svind, er for lavt. Man har i afgørelsen skønnet, at der i indkomståret har været 1 % svind på flaskeøl.

Det gøres gældende, at SKATs skøn er for lavt, når der henses til, hvad der tabes, soløl (det vil sige øl, som er dårlige fra produktionen) samt, hvor meget personalet får gratis under sine vagter.

Herudover har værtshuset givet flere øl ud i indkomståret 2010 end normalt med henblik på at genetablere virksomhedens kundebase i forbindelse med genåbningen efter branden.

Endvidere må det fremhæves, at SKATs skøn, at det skulle være 10 % af det samlede antal klip på ølkort, der ikke bliver indløst, er helt skævt.

I henhold til min klients tidligere givne oplysninger, der endvidere er gengivet i bemærkninger til SKATs forslag (bilag 4), udgør størrelsen af det samlede antal ubrugte klip nærmere 1-2 %. Altså et væsentlig lavere skøn.

Ølkortene og de tilhørende klip repræsentere en pengeværdi for kunderne, og de bliver ofte brugt samme aften, som de er købt.

Da det samlede antal solgte ølkort, ifølge SKATs skønsmæssige ansættelse for indkomståret 2010 er vurderet til at være 1.756, bør det samlede antal klip indløst i forbindelse med ølkort være 17.209 stk., når det samlede antal af ubrugte klip ansættes til 2 %. Og dermed ikke som af SKAT ansat 15.804 stk. ved en ansættelse af det samlede antal af ubrugte klip til 10 %.

Skal man følge den af SKAT anvendte metode, men korrigeret med den korrekte enhedspris for 2010, 17,40 kr., samt ved anvendelse af det mere retvisende skøn over ubrugte klip (2 %), ser beregningen ud som følger:

17,40 x (33.898+15.804-17.209) = 565.378 kr.

Der er således tale om en skønnet omsætning, der ligger 59.685 kr. lavere end SKATs skøn. Det af SKAT ansatte skøn ligger mere end 10 % over det skøn, man får, såfremt man ligger de korrekte forudsætninger til grund, jf. ovenfor.

Det gøres således gældende, at SKATs skønsmæssige ansættelse af omsætningen af almindelige øl (flaskeøl) for indkomståret 2010 er ansat for højt samt, at grundlaget/forudsætningerne for dette skøn er åbenlyst fejlagtige.

Stærk øl (flaskeøl)

Det fremgår af afgørelsen, at SKAT har skønnet omsætningen af stærk øl (flaskeøl) for indkomståret 2010 til 27.312 kr. inkl. moms.

Dette skøn er nået ved, at SKAT ansætter salget af stærk øl (flaske øl) til at være 1.241 stk. korrigeret for generelt svind på 1 %, som dækker byttere, personaleudtag, m.v.

SKAT ansætter gennemsnitsprisen for stærk øl (flaskeøl) til at udgøre 22 kr. og skønner således, at varegruppen stærk øl (flaskeøl) i indkomståret 2010 har omsat for 27.312 kr. inkl. moms.

Det gøres gældende, at SKATs ansættelse af omsætningen af stærk øl (flaskeøl) for indkomståret 2010 ikke er korrekt, idet der for denne varegruppe blandt andet gør sig samme forhold gældende som oven for under almindelig øl (flaskeøl) – blandt andet i forhold til svind m.v. samt, ikke mindst, korrektion for 2010-priser, jf. Danmarks Statistik.

Enhedsprisen for stærk øl (flaskeøl) i 2014 var 22 kr. Men med udgangspunkt i samme beregning, jf. under almindelig øl (flaskeøl), burde prisen for 2010 korrigeres til 20,15 kr.

SKAT har i sin afgørelse skønnet, at der i indkomståret har været 1 % svind på stærk øl (flaskeøl). Dette skøn er ansat for lavt, når der henses til hvad der tabes, soløl samt, hvor meget personalet får gratis under sine vagter.

Herudover har værtshuset som nævnt uddelt flere gratis øl, herunder også i varegruppen stærk øl (flaskeøl), ud end normalt med formålet at genetablere værtshusets kundebase i forbindelse med genåbningen efter branden.

SKATs skønsmæssige ansættelse af omsætningen af stærk øl (flaskeøl) for indkomståret 2010 er derfor ansat for højt.

Specialøl (flaskeøl)

Det fremgår af SKATs afgørelse, at man har ansat omsætningen af specialøl (flaskeøl) for indkomståret 2010 til 5.198 kr. inkl. moms.

Skønnet er man nået til ved at ansætte salget af specialøl (flaskeøl) til 149 stk. korrigeret for generelt svind på 1 %, som skal dække byttere, personaleudtag, m.v.

SKAT ansætter gennemsnitsprisen for specialøl (flaskeøl) til 35 kr. og har derfor skønnet, at varegruppen i indkomståret 2010 har omsat for 5.198 kr. inkl. moms.

Det gøres gældende, at forudsætningerne for SKATs ansættelse af omsætningen af specialøl (flaskeøl) for indkomståret 2010 ikke er korrekt. Enhedsprisen for 2014 er lagt til grund, og den korrekte pris, jf. beregningen under almindelig øl (flaskeøl), tilsiger at 2010-enhedsprisen burde ansættes til 32 kr.

Herudover gøres det i lighed med for de øvrige varegrupper gældende, at SKAT i sit skøn over indkomståret 2010 har sat svind m.v. på blot 1 % åbenlyst for lavt. Ikke mindst når der henses til, hvor meget der tabes, soløl samt, hvor meget personalet får gratis under sine vagter.

Og virksomheden har endvidere været nødt til at uddele flere genstande gratis end normalt med henblik på at genetablere virksomhedens kundebase efter branden.

Spiritus 1

Det fremgår af afgørelsen, at SKAT har ansat omsætningen af varegruppen spiritus 1 for indkomståret 2010 til 374.086 kr. inkl. moms.

Omsætningen er opnået ved, at SKAT skønner salget af varegruppen Spiritus 1 til at være 31.174 genstande, korrigeret for 2 % generelt svind, som dækker spild m.v.

SKAT ansætter gennemsnitsprisen for ”Kammerater”, hvori vodka anvendes, til en gennemsnitspris på 12 kr. for en genstand på 2 cl. Benævnelsen ”Kammerater” er taget fra virksomhedens annoncering.

Det fremgår, at SKAT skønner, at ”Kammerater” sælges til 10 kr. om dagen og 14 kr. om aftenen. Og ved køb af 10 stk. sælges de for 120 kr.

SKAT skønner derfor, at varegruppen spiritus 1 i indkomståret 2010 har omsat for 347.086 kr. inkl. moms.

Man har ved sin skøn lagt til grund, at der anvendes 10 cl. sodavand eller juice til en ”Kammerat”.

SKAT har i afgørelsen givet nedslag i den beregnede omsætning for 1.559 liter sodavand eller juice til en pris a 50 kr. per liter, hvilket svarer til 77.950 kr.

Det gøres gældende, at forudsætningerne for SKATs ansættelse af omsætningen af varegruppen spiritus 1 for indkomståret 2010 imidlertid ikke er korrekt. Min klient fik ved genåbningen af værtshuset i marts måned 2010 installeret et nyt spiritusanlæg.

Det nye spiritusanlæg virkede desværre ikke, hvilket betød, at der i stedet blev anvendt et midlertidigt spiritusanlæg.

Det midlertidige spiritusanlæg havde ikke tilstrækkelig kapacitet til at opfylde behovet, og først i januar 2011 blev der indsat et nyt permanent spiritusanlæg.

Spiritusanlæggets manglende kapacitet bevirkede, at udskænkningen af spiritus i indkomståret 2010 i et stort omfang er sket på øjemål. Dette har medført et klart højere forbrug af spiritus end ellers.

Der foreligger derfor en større usikkerhed med antallet af genstande anvendt i drinks, herunder ”Kammerater”, etc., end hvis spiritusanlægget havde opfyldt værtshusets behov. Denne usikkerhed gælder i opadgående retning, det vil konkret sige, at personalet er tilbøjelig til at være for flinke og skænke mere spiritus i glasset end den fastsatte størrelse. Formentlig med henblik på at opnå drikkepenge etc.

Det er i sagens natur svært at sætte konkrete tal på dette overforbrug. Men det betyder imidlertid med sikkerhed, at forudsætningerne for det af SKAT ansatte skøn er forkerte.

Det gøres derfor gældende, at SKATs skønsmæssige ansættelse af omsætningen af varegruppen spiritus 1 for indkomståret 2010 er ansat for højt, idet der grundet problemer med spiritusanlæg er anvendt væsentlig mere spiritus i drinks, etc. end normalt.

Spiritus 2

Det fremgår af SKATs afgørelse, at man har skønnet omsætningen af varegruppen spiritus 2 for indkomståret 2010 til 719.125 kr. inkl. moms.

Dette er SKAT nået frem til ved at skønne salget af varegruppen Spiritus 2 til 32.688 genstande, korrigeret for 5 % generelt svind, som dækker spild m.v. Herudover fremgår det af afgørelsen, at varegruppen er korrigeret for privat udtag.

Endvidere fremgår det, at varen Jägermeister er medregnet under spiritus 2 i den endelige opgørelse.

Inden beregningen af svind m.v., er varegruppen tillige korrigeret for 800 cl. whisky anvendt til Irish Coffee, hvilket er kategoriseret under egen varegruppe: Irish Coffee.

SKAT ansætter gennemsnitsprisen for varegruppen spiritus 2 til at udgøre 22 kr. og skønner derfor, at varegruppen spiritus 2 i indkomståret 2010 har omsat for 719.125 kr. inkl. moms.

Det bør ved ansættelsen af varegruppen spiritus 2, ligesom ved varegruppen spiritus 1, medregnes, at værtshusets midlertidige spiritusanlæg i indkomståret 2010 ikke havde den nødvendige kapacitet.

Dette bevirkede som nævnt, at udskænkningen af spiritus i indkomståret 2010 i et stort omfang er sket på øjemål, og at forbruget som følge heraf har været højere.

Der foreligger derfor en større usikkerhed med antallet af genstande anvendt i drinks, etc., end hvis spiritusanlægget havde opfyldt værtshusets behov. Forudsætningerne for skønnet er derfor åbenlyst forkerte.

Herudover skal der ved ansættelsen af omsætningen for varegruppen spiritus 2 særligt holdes for øje, at alle spiritusmærker som begynder med Cuba og Vodka Kurant sælges som ”Kammerater”.

Dette bevirker en lavere gennemsnitspris for varegruppen spiritus 2, samt at der bør ske nedslag i den beregnede omsætning med den mængde sodavand eller juice der er anvendt til ”kammerater”.

Herudover gøres det overordnet gældende, at SKATs skøn her bygger på et alt for usikkert grundlag, da varegruppen burde deles yderligere op for at danne grundlag for et realistisk billede af omsætningen.

Produkterne, som SKAT har klassificeret i varegruppen spiritus 2, sælges til meget forskellige priser og anvendes meget forskelligt.

Det gøres derfor gældende, at forudsætningerne for SKATs skønsmæssige ansættelse af omsætningen af varegruppen spiritus 2 for indkomståret 2010 er åbenlyst forkerte.

Spiritus 3

Det fremgår af afgørelsen, at SKAT har ansat omsætningen af varegruppen spiritus 3 for indkomståret 2010 til 24.578 kr. inkl. moms.

Omsætningen er opnået ved, at SKAT skønner salget af varegruppen Spiritus 3 til at være 745 genstande, korrigeret for 2 % generelt svind, som dækker spild m.v.

SKAT ansætter gennemsnitsprisen for varegruppen spiritus 3 til at være 33 kr. og skønner derfor, at varegruppen i indkomståret 2010 har omsat for 24.578 kr. inkl. moms.

Det bør ved skønnet over varegruppen spiritus 3, ligesom ved varegrupperne spiritus 1 og 2, tages højde for, at værtshusets midlertidige spiritusanlæg i indkomståret 2010 ikke havde den nødvendige kapacitet. Der er således, som ovenfor anført, anvendt mere spiritus i forbindelse med udskænkningen af genstande end, hvis man havde haft et fungerende spiritusanlæg.

Det gøres derfor gældende, at forudsætningerne for SKATs skøn over omsætningen af varegruppen spiritus 3 for indkomståret 2010 er åbenlyst forkerte.

Sommersby, fad

I sin afgørelse har SKAT skønnet omsætningen af varegruppen Sommersby, fad for indkomståret 2010 til 32.063 kr. inkl. moms.

Dette skøn er opnået ved, at man ansætter salget af varegruppen Sommersby, fad til at være 1.069 stk., korrigeret for 5 % generelt svind, som dækker spild m.v.

SKAT antager som grundlag for dette blandt andet, at der bliver solgt 3 genstande per liter af varegruppen, hvilket svarer til ca. 33 cl. pr. stk. i lighed med en normal Sommersby i flaske.

Derudover fremgår det, at SKAT ansætter gennemsnitsprisen for varegruppen Sommersby, fad til at være 35 kr. per genstand.

Det gøres gældende, at dette er forkerte forudsætninger. Sommersby, fad bliver for det første udskænket i 0,5 liter glas, hvorfor det savner mening, at lægge til grund for skønnet, at der skulle gå 3 genstande pr. liter. Det reelle antal kan maksimalt blive til 2 genstande pr. liter.

Varegruppen Sommersby, fad anvendes derudover hovedsageligt til events og lignende, hvor der som reklame udskænkes gratis drinks. Størstedelen af varegruppen Sommersby, fad er derfor ikke forbundet med nogen omsætning, hvorfor der således er tale om en væsentlig mindre omsætning af varegruppen end, hvad SKAT lægger til grund i sit skøn.

Det gøres derfor gældende, at SKATs skøn over varegruppen Sommersby, fad for indkomståret 2010 ikke hviler på korrekte forudsætninger, men er ansat for højt.

Irish Coffee

Det fremgår af afgørelsen, at SKAT har ansat omsætningen af varegruppen Irish Coffee for indkomståret 2010 til 12.800 kr. inkl. moms.

Men er nået frem til skønnet ved at ansætte salget af varegruppen Irish Coffee til 400 stk., korrigeret for 2 % generelt svind, som dækker spild m.v.

SKAT skønner, at en Irish Coffee indeholder 2 cl. Whisky plus kaffe, farin/kandispinde og flødeskum.

Omsætningen af antal solgte Irish Coffee har SKAT skønnet ud fra antal indkøbte kandispinde.

SKAT ansætter gennemsnitsprisen for varegruppen Irish Coffee til at udgøre 32 kr. per stk.

Antallet af indkøbte kandispinde kan ikke anvendes som et sikkert grundlag for antallet af omsatte Irish Coffee, idet en del kandispinde blandt andet gives væk til børn.

Yderligere knækker en del af kandispindene, og kan derfor ikke anvendes til Irish Coffee.

Det gøres således gældende, at antallet af indkøbte kandispinde ikke er et retvisende udtryk for antallet af omsatte Irish Coffee.

SKATs skønsmæssige ansættelse af omsætningen af varegruppen Irish Coffee for indkomståret 2010 er derfor baseret på korrekte forudsætninger, men er ansat for højt.

Fadøl, alm.

Det fremgår af afgørelsen, at SKAT har ansat omsætningen af varegruppen fadøl, alm. for indkomståret 2010 til 277.970 kr. inkl. moms.

Dette skøn er omsætningen er nået ved, at SKAT ansætter salget af varegruppen fadøl, alm. til at være 3.971 liter, korrigeret for 5 % generelt svind, som dækker spild m.v.

SKAT ansætter gennemsnitsprisen for varegruppen fadøl, alm. til 70 kr. per liter og skønner på dette grundlag, at varegruppen fadøl, alm. i indkomståret 2010 har omsat for 277.970 kr. inkl. moms.

SKAT har ved sit skøn af varegruppen fadøl, alm. ikke taget højde for, at der er blevet delt gratis øl ud i forbindelse med særlige arrangementer og begivenheder, som eksempelvis genåbningsdagen 12. marts 2010. (Bilag 2)

Det gøres endvidere gældende, at forudsætningerne for SKATs ansættelse af omsætningen af varegruppen ikke er korrekt. Enhedsprisen for 2014 er lagt til grund, og den korrekte pris, jf. beregningen under almindelig øl (flaskeøl), tilsiger at 2010-enhedsprisen mere korrekt burde ansættes til 64 kr.

Det gøres således gældende, at SKATs skøn over omsætningen af varegruppen fadøl, alm. For indkomståret 2010 er baseret på ikke korrekte forudsætninger.

Fadøl, special

Ifølge afgørelsen har SKAT skønnet omsætningen af varegruppen fadøl, special for indkomståret 2010 til 13.300 kr. inkl. moms.

Skønnet er fremkommet ved, at SKAT ansætter salget af varegruppen fadøl, special til at være 190 liter, korrigeret for 5 % generelt svind, som dækker spild m.v.

SKAT ansætter gennemsnitsprisen for varegruppen fadøl, special til 70 kr. per liter.

SKAT skønner derfor, at varegruppen fadøl, special i indkomståret 2010 har omsat for 13.300 kr. inkl. moms.

SKAT har ved sin ansættelse af varegruppen fadøl, special blandt andet ikke taget højde for, at der er blevet delt gratis øl ud i forbindelse med særlige arrangementer og begivenheder, som eksempelvis genåbningsdagen 12. marts 2010. (Bilag 2)

Det gøres endvidere gældende, at forudsætningerne for SKATs ansættelse af omsætningen af varegruppen ikke er korrekt. Enhedsprisen for 2014 er lagt til grund, og den korrekte pris, jf. beregningen under almindelig øl (flaskeøl), tilsiger at 2010-enhedsprisen mere korrekt burde ansættes til 64 kr., samme som for fadøl, alm.

Det gøres således gældende, at SKATs skøn over omsætningen af varegruppen for indkomståret 2010 er baseret på ikke korrekte forudsætninger.

Cult, Sommersby, m.v.

SKAT har ansat omsætningen af varegruppen Cult, Sommersby, m.v. (flasker) for indkomståret 2010 til 340.789 kr. inkl. moms.

Dette skøn er fremkommet ved, at SKAT har ansat salget af varegruppen Cult, Sommersby, m.v. til samlet at være 8.810 stk.

SKAT lægger til grund, at 2.319 stk. af varegruppen er solgt for 35 kr. og 6.491 stk. for 40 kr.

Det gøres heroverfor gældende, at forudsætningerne for SKATs ansættelse af omsætningen af varegruppen ikke er korrekt. Enhedspriserne for 2014 er lagt til grund, og de korrekte salgspriser, jf. beregningen under almindelig øl (flaskeøl), tilsiger at 2010-enhedspriserne mere korrekt burde ansættes til 32 kr. henholdsvis 36,60 kr.

Varegruppen Cult, Sommersby, m.v. er i SKATs skønsmæssige ansættelse endvidere ikke reduceret med svind, men kun med min klients private udtag.

SKAT skønner derfor at Cult, Sommersby m.v. i indkomståret 2010 har omsat for 340.789 kr. inkl. moms.

SKAT har ved den skønsmæssige ansættelse af varegruppen Cult, Sommersby, m.v. ikke korrigeret for at en del af denne varegruppe anvendes i forbindelse med personalearrangementer, spil/konkurrencer og personaleudtag.

Det gøres derfor gældende, at SKATs skøn over omsætningen af varegruppen Cult, Sommersby, m.v. for indkomståret 2010 åbenbart ansat for højt på grund af forkerte forudsætninger.

Snacks 10

SKAT har skønnet omsætningen af varegruppen snacks 10 for indkomståret 2010 til at udgøre en værdi på 8.520 kr. inkl. moms.

Skønnet er begrundet i, at SKAT har ansat salget af varegruppen snacks 10 til 852 stk.

SKAT skønner udsalgsprisen for varegruppen snacks 10 til at være 10 kr.

SKAT skønner som følge heraf, at varegruppen snacks 10 i indkomståret 2010 har omsat for 8.520 kr. inkl. moms, hvorved man ikke har taget højde for svind i den beregnede omsætning.

Min klient har tidligere kommenteret dette, hvilket endvidere er gengivet i Bilag 4: ”Når personalet er på vagt eller til personalemøder/sammenkomster spises der af de indkøbte snacks. Der kan nemt ryge et par poser i løbet af en aften eller et personalemøde, da snacks oftest er det eneste spiselige, der er i virksomheden.”

Det gøres derfor gældende, at SKATs ansættelse af varegruppen snacks 10 ikke er korrekt, men ansat for højt på grund af, at der ikke er taget højde for de korrekte forudsætninger.

Snacks 20

Det fremgår af SKATs afgørelse, at man har ansat omsætningen af varegruppen snacks 20 for indkomståret 2010 til 1.120 kr. inkl. moms. Denne skønnede omsætning er opnået ved, at SKAT ansætter salget af varegruppen snacks 10 til at være 56 stk.

SKAT skønner udsalgsprisen for varegruppen snacks 20 til at være 20 kr.

SKAT skønner derfor, at varegruppen snacks 20 i indkomståret 2010 har omsat for 1.120 kr. inkl. moms, hvorved der ikke er taget højde for svind i den beregnede omsætning.

Der gør sig samme betragtninger gældende i forhold til personaleforbrug/svind som under varegruppen snacks 10.

Det gøres derfor i lighed med snack 10 gældende, at SKATs forudsætninger for ansættelse af varegruppen snacks 20 er ikke-korrekt og skønnet som følge heraf er for højt.

Sodavand (fustage)

SKAT har ansat omsætningen af varegruppen sodavand (fustage) for indkomståret 2010 til 324.520 kr. inkl. moms.

Skønnet er opnået ved, at SKAT ansætter salget af varegruppen sodavand (fustage) til 6.490 liter, korrigeret med 5 % generelt svind, som dækker spild m.v.

SKAT har ansat gennemsnitsprisen per liter for varegruppen sodavand (fustage) til at udgøre 50 kr. og man skønner derfor, at varegruppen i indkomståret 2010 har omsat for 324.520 kr. inkl. moms.

Sodavand sælges for 20 kr. pr. halve liter - og ikke for 25 kr. per halve liter, som forudsat af SKAT. Derudover anvendes varegruppen sodavand (fustage) ofte i forbindelse med reklametiltag.

Det gøres derfor gældende, at SKATs skøn over varegruppen sodavand (fustage) derfor hviler på decideret forkerte oplysninger/forkert grundlag.

Varelager

Det fremgår af afgørelsen, at der ikke er udarbejdet varelagerliste ultimo 2010. SKAT har derfor skønnet varelageret ultimo 2010 til 25.000 kr. inkl. moms.

Varelageret skønnes herefter med udgangspunkt i branchetal, samt foreliggende oplysninger omkring omsætningen i værtshuset at udgøre en salgsværdi inkl. moms på 100.000 kr.

SKAT har imidlertid ikke tillagt efterfølgende års varelager betydning ved ansættelsen af varelageret ultimo 2010. Man har i stedet tillagt den tidligere revisors skøn for værdien af varelageret betydning.

Den tidligere revisor anførte et fast skønnet varelager på 15.000 kr. per indkomstår.

SKAT har i sit skøn imidlertid valgt at lægge sig højere end det af revisor skønnede med henblik på at tage højde for eventuelle usikkerheder forbundet med skønnet.

Min klient har i indkomstårene fra og med ultimo 2011 foretaget optælling af varelager på statustidspunktet.

Varelageret er opgjort til 32.791 kr. ultimo 2011, 87.152 kr. ultimo 2012 og 73.250 kr. ultimo 2013. (Bilag 4)

SKATs skøn over varelager ultimo 2010 på 25.000 kr. inkl. moms må derfor følgelig anses for at være alt for lavt, da varelagerets værdi - reelt opgjort og ikke baseret på skøn - i de efterfølgende år har været markant større end det af SKAT ansatte. Dette er imidlertid blevet afvist af SKAT.

Det fremgår af SKATs afgørelse, at man begrunder sin afvisning af den fremførte argumentation med, at ”SKAT har ansat varelageret skønsmæssigt til at udgøre 25.000 kr. ultimo 2010, og ud fra at der i regnskabet er et varelager året efter på 32.791 kr. ekskl. moms, og tendensen er et kraftigt stigende varelager (87.152 kr. i 2012 og 73.250 kr. i 2013), så må varelagerets skønnede værdi på 25.000 kr. siges at være det mest kvalificerede skøn over varelagerets faktiske værdi ultimo 2010, da der ikke er tale om et gennemsnitslager, men et lagerniveau, som er stigende.”

Begrundelsen bag denne afvisning må dog i bedste fald karakteriseres som usikker.

Det må fremhæves, at det ikke på baggrund af de ovenfor anførte tal for varelageret i årene 2011, 2012 og 2013 kan udledes, at tendensen for varelageret for alle årene er ”kraftigt stigende”.

I år 2013 er der faktisk en nedgang i varelagerets værdi på 13.902 kr., sammenlignet med varelagerets værdi i 2012.

Det kan til gengæld udledes af de historiske tal, at varelageret i 2011, som opgjordes til 32.791 kr. ekskl. moms, er en lav værdi for virksomheden. SKAT valgte imidlertid for 2010 at lægge sig fast på et endnu lavere niveau i strid med en gennemsnitsbetragtning.

Det gøres følgelig gældende, at forudsætningerne for SKATs skønsmæssige ansættelse af varelageret ultimo 2010 ikke er korrekte, og at dette åbenlyst er ansat for lavt.

Udtag af varer til personalemøder, dart, temafester og andre arrangementer

Det fremgår af SKATs afgørelse, at man ansætter udtag af varer til personalemøder, dart, temafester og andre arrangementer til at udgøre 50.000 kr. inkl. moms.

SKAT har baseret denne skønsmæssige ansættelse på foreliggende oplysninger omkring værtshusets ansatte, åbningstider samt SKATs generelle kendskab til branchen.

Endvidere skønner man, at der skal fratrækkes 100.000 kr. fra den beregnede omsætning, til dækning af særlige salgstiltag i form af specialtilbud på drikkevarer i forbindelse med happy hour, fødselsdage, j-dag, m.v.

SKAT angiver at have foretaget dette skøn på baggrund af branchekendskab, oplysninger omkring værtshusets åbningstider, produktsammenhæng m.v.

Min klients værtshus har i indkomståret 2010 imidlertid anvendt ekstra mange ressourcer på reklamemæssige tiltag med blandt andet bortgivelse af drikkevarer med henblik på at få virksomheden startet op igen efter at have været lukket i flere måneder på grund af branden.

Det skal i denne forbindelse tilføjes, at der på genåbningsdagen den 12. marts 2010 var gratis udskænkning en stor del af dagen. (Bilag 2)

Herudover afholdes der bankospil i værtshuset ca. en gang om ugen. Her får gæsterne udleveret gratis banko-plader og vinder ved én række fyldt 2 Mokai, ved to rækker 10 Gajol-shots og ved pladen fuld en flaske spiritus. (Bilag 4)

Spillet gentages 3 gange på en aften, og der er ofte 2-4 vindere for hver række/plade fyldt.

Det fremgår af de af min klients revisor fremsatte beregninger, jf. Bilag 3, at hvis det anslås, at der kun er én vinder inden for hver kategori ved hvert spil banko gennem et helt år, vil værdien af præmier udgøre en omsætning på 50.000 kr.

Imidlertid er der oftest tale om spil med flere vindere, hvorfor denne minimumsudgift kan ganges med 2, 3 eller 4 vindere. Såfremt der som en gennemsnitsbetragtning regnes med 2,5 vindere per spil, kan gevinsterne ved det ugentlige bankospil estimeres til en årlig omsætning på 125.000 kr.

Det gøres derfor gældende, at SKATs skønsmæssige ansættelse af værdien af udtag af varer til personalemøder, dart, temafester og andre arrangementer tager afsæt i nogle urealistisk lave værdier, hvilket betyder at skønnet ganske enkelt ikke er korrekt, men åbenlyst for lavt. Forudsætninger er med andre ord fejlagtige.

Sammenfattende gøres det derfor gældende, at SKATs skøn samlet set må tilsidesættes som åbenlyst forkert, idet de tilgrundliggende forudsætninger er åbenbart forkerte, og at afgørelsen derfor må hjemvises til SKAT til fornyet vurdering/skøn.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Af momslovens § 3, fremgår det, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Af lovens § 4, stk. 1, fremgår det endvidere, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Endvidere anses en formidler af ydelser, der handler i eget navn, men for en andens regning, for selv at have modtaget og leveret den pågældende ydelse jf. momslovens § 4, stk. 4.

Som udgangspunkt skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen efter momslovens § 47.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse jf. momslovens § 55, stk. 1.

Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

I henhold til momslovens § 5, sidestilles udtagning af varer fra virksomheden med levering mod vederlag.

Landsskatteretten har ved afgørelse af samme dato som nærværende stadfæstet SKATs forhøjelse af overskud i virksomheden som følge af, at SKAT har ansat en skønsmæssig forhøjelse af omsætning, samt forbrug af egne varer.

Retten er enig med SKAT i, at den skønsmæssige fastsatte ikke-beskattede omsætning i virksomheden, må anses for at være momspligtig omsætning, således at forhøjelsen skal danne udgangspunkt for opgørelsen af det skyldige momstilsvar. Derudover finder retten, at det af SKAT ansatte forbrug af egne varer er rimeligt.

Under henvisning hertil finder retten, at SKAT derfor har været berettiget til at opkræve og fastsætte momsen med udgangspunkt i den beregnede yderligere omsætning.

Retten finder ikke, at der er fremlagt dokumentation for at SKATs skøn er urimeligt eller beror på fejlagtige oplysninger og finder derfor ikke anledning til at hjemvise sagen til fornyet behandling hos SKAT.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten det fastsatte skønsmæssige momstilsvar for virksomheden til 116.294 kr. i 2010.