Kendelse af 04-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 04-06-2022

Journalnr. 17-0991686

Klagepunkt

SKATs

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2. halvår 2014

Indgående afgift nedsættes med

2.197 kr.

0 kr.

2.197 kr.

Afgiftsperioden 2. halvår 2015

Udgående afgift forhøjes med

3.000 kr.

0 kr.

3.000 kr.

Faktiske oplysninger

[person1] har siden den 1. februar 1976 været registreret som indehaver af virksomheden [virksomhed1], CVR-nr.: [...1]. Branchekode: 433410 Malerforretning og 682040 Udlejning af erhvervsejendomme. Malerforretningen, biler og lager m.v. blev solgt til indehaverens søn [person2] i 2012.

Virksomhedens aktiviteter har siden overdragelsen været udlejning af erhvervsareal fra ejendommen [adresse1], [by1], [by2], samt skiltearbejde i mindre omfang. Ejendommen udlejes til malermester [person2] og tømrermester [person3]. I den husleje, som [person3] har betalt, indgår tillige betaling for tilladelse til at benytte klagerens 2 trailere. Virksomheden er frivilligt momsregistreret for udlejning af fast ejendom.

SKAT har for afgiftsperioden 2. halvår 2014 nedsat den indgående afgift med fratrukne udgifter vedrørende vedligeholdelse af værkstedet på ejendommen [adresse1].

SKAT har for afgiftsperioden 2. halvår 2015 forhøjet den udgående afgift med 3.000 kr. vedrørende moms af ikke bogført husleje fra [person3] på i alt 12.000 kr. inkl. moms.

SKATs afgørelse

SKAT har for afgiftsperioden 1. juli 2014 – 31. december 2015 forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar med i alt 5.197 kr. Til støtte herfor har SKAT anført følgende:

”Afgørelse: Vi har ændret din moms og skat

SKAT har bedt om at se dit regnskabsmateriale, og vi har gennemgået den moms, du har angivet for perioden 1/1 2014 – 31/12 2015, og den indkomst, du har selvangivet for 2013-2015.

Resultatet er, at

du skal betale 5.197 kr. mere i moms,

(...)

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på regnskabsmaterialet igen.

SKATs ændringer

(...)

Moms

2. halvår 2014

Indgående afgift af udgifter vedr. ejendommen [adresse1] opkræves jf. pkt. 3 med 2.197 kr.

2. halvår 2015

Udgående afgift af husleje fra [person3] opkræves jf. pkt. 2 3.000 kr.

Moms opkræves med i alt 5.197 kr.

(...)

2. Din indkomst for 2015 forhøjes med husleje fra [person3], som ikke er indtægtsført

2.1. De faktiske forhold

Du er frivilligt momsregistreret for udlejning af en del af ejendommen [adresse1].

Din revisor anmoder i mail af 8/2 2017 om forhøjelse af din indkomst for 2015 med 12.000 kr., idet husleje fra [person3] ikke er blevet selvangivet.

(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Indtægter ved udlejning af fast ejendom er skattepligtig jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra b.

Din indkomst for 2015 forhøjes med 12.000

Indtægter fra udlejning af fast ejendom er som hovedregel fritaget for moms jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, men da du er frivilligt momsregistreret for udlejning af fast ejendom jf. momslovens § 51, skal du betale moms af huslejen jf. momslovens § 4. Momsen udgør 25 % jf. momslovens § 33.

Udgående afgift opkræves med 25 % af 12.000 = 3.000

3. Din indkomst forhøjes med udgifter, der ikke kan fratrækkes, da ejendommen [adresse1], [by1], [by2] er vurderet som en beboelsesejendom

3.1. De faktiske forhold

Ejendommen [adresse1], [by1], [by2] er i ejendomsvurderingen vurderet som en beboelsesejendom med 1 lejlighed. Denne vurderingsmæssige status har ejendommen haft siden 1/1 2000. Tidligere var ejendommen vurderet som en landbrugsejendom.

Ejendommen har siden 1/10 2006 haft et grundareal på 3.214 kvm., tidligere var arealet på 3.100 kvm.

Ejendommen tjener som bolig for din ægtefælle og dig.

Ejendommen består if. BBR nu af følgende bygninger:

Bygningsnr.

Areal

i kvm.

Opført/

Tilbygget

Ydermur

Tag

Varmeinst.

1

Landbrugsbygning

98

1957

Letbeton

Asbest

Ingen

2

Stuehus

156+90 = 246

2001

Mursten

Tegl

Centralvarme. Flydende brændsel

3

Garage

26

2001

Mursten

Tegl

Ingen

4

Udhus

22

2007

Træbeklædning

Tegl

Ingen

5

Anden bygning til kontor, handel og lager

150

1957

Letbeton

Fibercement

Ingen

Følgende udgifter vedr. ejendommen er fratrukket i indkomsten, uagtet at ejendommen er omfattet af ligningslovens § 15 J: Forsikring, ejendomsskat og vedligeholdelse. Se talopstilling under pkt. 3.4.

(...)

3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I indsigelsen af 31/5 2017 er der ikke fremkommet nye oplysninger, der kan ændre vores opfattelse vedrørende dette punkt.

Vi har følgende bemærkninger til indsigelsen fra din revisor:

Det er korrekt, at du har købt og overtaget ejendommen [adresse1] i 1998. Vi har ikke givet udtryk for, at dette ikke skulle være tilfældet.
At der ikke er indrettet værelser på 1. sal er ikke nødvendigvis et udtryk for, at 1. sal ikke er færdig. Når der er isoleret, og der er lavet vægge, er det muligt at anvende rummet som et stort rum.
1. sal indgår ikke med nogen værdi i ejendomsvurderingen pr. 1/10 2011 jf. pkt. 5 nedenfor. 1. sal indgår ikke i beregningen af den samlede ejendomsvurdering jf. pkt. 5.1 nedenfor.
Det er ejeren af en ejendom, der har ansvaret for, at oplysningerne i BBR er korrekte.
Du har i maj måned 2017 fået ajourført BBR-registeret, hvorefter der nu er en bygning 5 på ejendommen. Bygningen, der er på 150 kvm., er opført i 1957, har ydervæg af letbeton letbeton og tag af fibercement (asbestfri), og der er ingen varmeinstallation.
Det er fortsat vores opfattelse, at ejendommen er korrekt vurderet som beboelsesejendom, idet vi ikke skønner, at værdien af den erhvervsmæssigt anvendte del af hele ejendommen udgør 25 % eller mere af den samlede ejendomsværdi på 1.750.000 kr. – heller ikke efter oplysningen om, at der er en bygning 5 på ejendommen. De fremsendte billeder ændrer ikke herpå.

Din indkomst vedr. dette punkt ansættes derfor i overensstemmelse med vort forslag af 15/3 2017.

Iflg. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a er der skattemæssigt fradrag for de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Heraf følger, at der ikke er fradrag for private udgifter.

Momsmæssigt er der fradrag for indgående afgift af varer og ydelser, der er anvendt til brug for virksomhedens momspligtige leverancer. Heraf følger, at der ikke er fradrag for moms af private udgifter.

Ejendommen [adresse1] er i ejendomsvurderingen vurderet som en beboelsesejendom med 1 lejlighed.

En ejendom kan først vurderes som en blandet beboelses- og erhvervsejendom, når mindst 25 % af ejendommens værdi kan henføres til erhvervsdelen.

Det er vores opfattelse, at ejendommen er korrekt vurderet som en beboelsesejendom.

Ejendommen er derfor omfattet af ligningslovens § 15 J, hvorfor der alene er fradrag for renter.

Alle øvrige udgifter vedr. ejendommen kan ikke fratrækkes.

De udgifter, der ikke kan fratrækkes, er herefter opgjort således:

2013

2014

2015

Konto

Indkomsten forhøjes med

Indkomsten forhøjes med

Købsmoms opkræves med

Indkomsten forhøjes med

Købsmoms opkræves med

Husleje

7.500

Forsikring

10.760

Ejendomsskat

11.854

13.077

Privat andel ejendomsskat og forsikring

-11.280

-6.539

Vedligeholdelse værksted

7.704

8.787

2.197

207

Summer

26.538

8.787

2.197

6.745

0

(...)

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at momsansættelsen skal ansættes til de angivne beløb. Til støtte herfor har repræsentanten anført følgende i klagen:

”Herved klages over at Skat har ændret skat- og momsansættelsen for [person1] cpr. [...] samt cvr [...1] og cvr [...2] for årene 2013, 2014 og 2015.

Vi har modtaget Skats afgørelse den 14. juni 2017, dateret hos Skat den 8. juni 2017. Som primær postulat mener vi ansættelsen skal foretages efter det selvangivne.

(...)

Historik:

[person1] har siden 01.02.1976 drevet selvstændig virksomhed. Først fra ejendommen [adresse2] og siden 1998 på adressen [adresse1], [by1].

Skat har altid godkendt fradrag for delvis erhvervsmæssig anvendelse af ejendommene. Som eksempel vedlægges som bilag 1 note vedr. fradrag ejendom fra 1995 og som bilag 2 vedlægges note vedr. fradrag vedr. erhvervsmæssig anvendelse af ejendommen vedr. 2011. Der er derfor gennem 40 år skabt præcedens for delvis erhvervsmæssig anvendelse.

Den 01.07.2000 starter [person1] og hans søn tømrermester [person3] i fællesskab [virksomhed2] I/S med 50 % ejerskab til hver. Der købes en lift og senere en minilæsser som skal anvendes til udlejning. Både [person1] og [person3] lejer også maskinerne til egne virksomheder. Der betales fuld lejepris.

Undertegnede har udarbejdet [person1]s regnskab siden 1987. Jeg har dog ikke kunnet finde regnskaber længere tilbage end til 1992. Som bilag 3 vedlægges oversigt over resultat før renter, renter, afskrivninger og nettoresultat samt den skattemæssige saldo på driftsmidler ultimo hvert år fra 1992 - 2015.

Som det fremgår af skemaet, har der en del år ikke været plads til at foretage skattemæssige afskrivninger pga. høje renteudgifter. Renteudgifterne er dog i de senere år faldet væsenligt, hvilket har givet plads til afskrivninger. Det skal således særligt gøres opmærksom på, at udlejning af erhvervslokaler og driftsmidler har været opadgående resultatmæssigt.

At [person1] solgte selve malerforretningen samt biler, lager m.v., er ikke ensbetydende med, at [person1] ville på pension. Formålet med det var at [person1] pga. alder gerne ville have nedsat sin arbejdstid og sønnen [person2] som købte malerforretning en efter mange års ansættelse hos sin fader, ønskede et generationsskifte og overtage malerforretningen. [person1] som jeg også har oplyst til Skat ejer fortsat toner og ryster som [person2] anvender til at blande farver. Endvidere ejer [person1] erhvervsmæssig trailer som benyttes erhvervsmæssigt samt maskinel til brug for skiltearbejde

Efter afskrivningslovens § 5 skal driftsmidler der udelukkende benyttes erhvervsmæssigt, afskrives på en samlet saldo. Driftsmidler kan derfor ikke som Skat forlanger opdeles pr. selvstændig enhed.

Der henvises i øvrigt til afskrivningslovens § 9 stk. at såfremt saldoen er positiv og der efterfølgende år sælges driftsmidler, fradrages disse saldoværdien.

Lagerrum, toner, ryster, trailer indgår i lejen. Dette er med til at [person1] har et arbejde at udføre. I mindre omfang end før, men ikke desto mindre er det med til at holde [person1] aktiv.

Det er planen, at når [person1] ønsker at gå helt på pension at sælge (efter uvildig vurdering) [virksomhed2] og trailer til sin søn tømrermester [person3] og Toner, ryster og skiltemaskineanlæg til sin søn malermester [person2].

Faktiske forhold

Skat er af den opfattelse at lejeindtægt fra både [person1]s erhvervslokaler samt [virksomhed2] skal beskattes som kapitalindkomst.

Jeg er ikke enig.

Som bilag 4-19 vedlægges billeder som dokumentation af de erhvervsmæssigt inderettede lokaler, således som de stort set har set ud siden indflytning i 1998, når der bortses fra almindelig vedligeholdelse, omrokeringer m.v.

Billede 4 og 5 er kontorlokalerne. Billede 6 er arbejdsplads til at lave skilte.

Billede 7 er toner, ryster og lagervarer

Billede 8 er lagervarer og port så man kan køre ind og pakke bilerne til dagens arbejde.

Billede 9 lager. Billede 10 værksted. Billede 11 lager og udstyr til forretningen. Billede 12 arbejdsbord. Billede 13 den ene værkstedsbygning udefra. Billede 14 minilæsser ([virksomhed2]). Billede 15 Stillads. Billede 16 Lift ([virksomhed2]). Billede 17 anden værkstedbygning. Man kan lige ane stuehus i baggrunden som er bygget forskudt i forhold til erhvervsbygningerne. Billede 18 indgang til den ene værkstedsbygning. Billede 19 Indgang til den 2. værkstedsbygning.

Der er derfor ingen tvivl om lokalernes indretning og benyttelse. Jf. Lov om indkomst og formueskat § 6a er at fradrage udgifter der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikret og vedligeholde indekomsten, herunder ordinære afskrivninger.

Ifølge §4 a og b er indkomsten at betragte som skattepligtig.

(...)

[person1] driver personlig virksomhed med hovedvægten på udlejning af de erhvervsmæssige lokaler samt stille driftsmateriel til rådighed for lejeren malermester [person2]. Det er [person1]s opgave at driftsmidlerne er til rådighed og i funtionsdygtig stand. Der er derfor ikke tale om en vennetjeneste som Skat påstår, men en del af den lejeindtægt som [person1] modtager. De lejede lokaler er derfor med de dertil tilhørende maskiner som fortsat ejes af [person1]. Ved [person1]s salg af erhvervs driftsmidlerne skal de indgå i den skattepligtige indkomst eller fra skattemæssig saldo på driftsmidler.

Som det fremgår af vedhæftede bilag 3 har [person1] drevet virksomhed i mange år og [virksomhed2] I/S tillige er drevet i mange år. [virksomhed2] er nært beslægtede med begge virksomheder malermester og tømrermester. Årsagen til at [virksomhed2] blev stiftet, var at begge virksomheder tømrermester [person3] og [person1] begge kunne bruge de indkøbte driftsmidler. Samtidig kunne man så leje ud til tredjemand, da det er driftsmidler der kun skulle anvendes periodisk af virksomhederne. Vi finder at Skatterådets dispensationsbeføjelse i PSL §4 stk. 6. se bilag 22. Dispensationen omfatter både generationsskifte eller særlige omstændigheder som vi mener dette falder ind under. Det fremgår også at dispensation hvis den skattepligtige tidligere har drevet selvstændig virksomhed.

Som anført, mener vi at [person1] fortsat driver selvstændig virksomhed med hovedvægt på udlejning af erhvervslokaler samt de opgaver der hører hertil.

Dispensationsreglerne fremgår også af den juridiske vejledning C.C.3.1.6.3. Se bilag 23.

(...)”

Repræsentanten har den 26. oktober 2021 supplerende anført følgende:

”Efter [person1] i 2012 sælger sin malermester virksomhed til en af sine sønner kontrolleret selskab, mener Skat at [person1] er ophørt med drift af personlig virksomhed. [person1] drift af personligt ejet virksomheder bestod af malermester virksomhed samt udlejning af lokaler og driftsmidler. Skat ændrede herefter årene 2013-2017 indkomster fra udlejning til kapitalindkomst efter en nærmere beregnet metode.

Der er foretaget indsigelser over som primær begrundelse, at en del af virksomhedens drift er fortsat og derfor er fortsat drift af virksomhed, omend i mindre omfang.

(...)

Der er 2 måder at selvangive udlejning på. Metoden med kapitalindkomst og stort bundfradrag samt Den regnskabsmæssige metode.

[person1] har altid ved udlejning af lokaler og driftsmidler anvendt den regnskabsmæssige metode i en virksomhed han har drevet siden 1976. Selvom han sælger malermester virksomheds delen i 2012 og ikke udlejnings delen, er det jo ikke ensbetydende med, at man skal skifte opgørelses metode. Der er opkrævet og afregnet moms på erhvervs udlejning, både lokaler og driftsmidler.

[person1] aktive drift har jeg redegjort for i ovenfor anførte klager med tidligere indsendte bilag. Omvendt mener vi ikke, at Skat har dokumenteret at der ikke er udført en erhvervsmæssig indsats.

Når man slår op på Skats egne vejledninger er overskriften: du udlejer et værelse eller en bolig, du selv bor i. Den udlejning der har været foretaget, er erhvervsmæssige lokaler og driftsmidler ejet af [person1] alene eller driftsmidler ejet sammen med anden person. Reglerne er derfor ikke dækkende for [person1] situation. Bolig på ejendommen, anvendes alene til privat formål af ejeren, medens lager, værksted, kontor, og delvist garager er udlejet eller benyttes af maskiner der udlejes. (Tonemaskine, minilæsser og lift m.v.)

(...)

Det er 2 vidt forskellige ting. Hvis man tager de generelle regler om at udgifters fradragsret skal være med til at sikre og vedligeholde indkomsten ifølge SL § 6 stk. 1 følger, at udgifter der anvendes til at sikre indkomsten er fradragsberettiget, f.eks. Ejendomsskatter andel når der er tale om bortforpagtning af jord, mens der vil være andre udgifter ved udlejning af erhvervslokaler og driftsmidler. Hvis man ikke kan få fradrag for reparation af en lift der anvendes til udlejning, kan man jo heller ikke tjene penge på udlejning.

Skat har ikke påvist, at det i 2013 var [person1] hensigt at ophøre med at drive selvstændig virksomhed. Ved at blive boende i ejendommen med bolig og erhverv. Ved at fortsætte udlejning samt udvide aktiviteten heraf, samt selvangivet resultat af virksomhed, været momsregistreret og afregnet moms m.v. Til kendegivet, at det siden 2013 var hans akt at fortsætte selvstændig virksomhed, omend i mindre omfang end før 2013.

Jeg mener derfor som tillige anført i tidligere fremsendte 2 klager at: Skatteansættelsen skal fastsættes efter det selvangive. Der henvises til konklusioner i de 2 tidligere fremsendte klager.

Der henvises tillige til de subsidiære begrundelser i klagerne.”

Repræsentanten har den 12. januar 2022 supplerende anført følgende:

”I fortsættelse af forhandling med [person4], fremsendes vedhæftet excell ark med specificerede indtægter og omkostninger for ovenstående indkomstår.

Omkostningerne skal efter min opfattelse behandles skattemæssigt forskelligt, hvilket vil nærmere blive redegjort for.

(...)

Moms

Ifølge EU sjette direktivs artikel 2, stk. 1, pålægges der merværdiafgift ved levering af goder og tjenesteydelser, som mod vederlag foretages i indlandet af en afgiftspligtig person, der optræder i denne egenskab.

For [person1]s vedkommende er der tale om udlejning af lokaler og driftsmidler. For [virksomhed2] vedkommende er der tale om dagsudlejning af driftsmidler.

Ved virksomhedernes opstart. Dette gælder både malermester [person1], tømrermester [person3] og den i fællesskab drevne virksomhed [virksomhed2] I/S at der er tale om momspligtig virksomhed.

Fra 2013 og frem, er [person1] frivillig momsregistreret ifølge skat og opkræver derfor moms af lejeindtægter. [person3] har hele tiden drevet momspligtig virksomhed.

Tilsvarende vil være gældende for [virksomhed2] I/S

Et I/S er kendetegnet ved at være personlig drevet virksomhed med flere end 1 ejer. Da begge ejere i år 2000 i forvejen var momsregistreret, er der ingen tvivl om at også [virksomhed2] er momspligtig.”

Landsskatterettens afgørelse

Virksomhedens aktiviteter har siden overdragelsen været udlejning af erhvervsareal fra ejendommen [adresse1], [by1], [by2], samt skiltearbejde i mindre omfang. Ejendommen udlejes til indehaverens to sønner. Virksomheden er frivilligt momsregistreret for udlejning af fast ejendom, hvorfor der skal ske afregning af udgående afgift vedrørende de modtagne huslejebeløb.

SKAT har for afgiftsperioden 2. halvår 2015 forhøjet den udgående afgift med 3.000 kr. vedrørende moms af ikke bogført husleje fra [person3] på i alt 12.000 kr. ekskl. moms. SKAT har endvidere for afgiftsperioden 2. halvår 2014 nedsat den indgående afgift med fratrukne udgifter vedrørende vedligeholdelse af værkstedet på ejendommen [adresse1].

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at momsansættelsen for afgiftsperioden skal ansættes til de af virksomheden angivne beløb.

Landsskatteretten finder, at SKAT har været berettiget til at forhøje den udgående afgift for afgiftsperioden 2. halvår 2015 med 3.000 kr. Der er herved henset til, at repræsentanten ikke nærmere har imødegået SKATs oplysning om, at virksomheden fejlagtigt ikke har bogført modtagen husleje på 12.000 kr. ekskl. moms på 3.000 kr. for afgiftsperioden 2. halvår 2015. Retten stadfæster derfor SKATs forhøjelse af afgiftstilsvaret vedrørende ikke afregnet moms af modtagen husleje.

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] vedrørende indehaverens skattesag for indkomstårene 2014 og 2015 stadfæstet SKATs afgørelse af ikke godkendt fradrag for vedligeholdelsesudgifter vedrørende værkstedet på ejendommen [adresse1]. Retten stadfæster i konsekvens ligeledes SKATs afgørelse af de tilsvarende momsmæssige ændringer af afgiftstilsvaret på 2.197 kr. afgiftsperioden 2. halvår 2014.