Kendelse af 23-03-2021 - indlagt i TaxCons database den 21-04-2021

Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2013 til den 30. september 2013, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter indehaveren) stiftede den 1. maj 2012 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR-nr. [...1] (herefter virksomheden).

Virksomheden var registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, under branchekode ”743000 Oversættelse og tolkning”.

Virksomheden er registreret med ophørsdato den 30. maj 2014, jf. CVR.

Virksomheden var i perioden registreret som kvartalsafregnende.

SKAT modtog den 20. januar 2017 en anmodning om ændring af virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2013.

SKAT imødekom den 7. november 2017 anmodningen om ændring af virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. oktober 2013 til den 31. december 2013.

SKATs afgørelse

SKAT har den 10. juli 2017 truffet afgørelse, hvorefter virksomhedens anmodning om ændring af virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2013 til den 30. september 2013 ikke imødekommes, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

SKAT har anført følgende begrundelse:

”[...]

Vores begrundelse for ikke at genoptage din sag

Vi kan ikke ændre din moms, fordi du har bedt os om at ændre den mere end tre år efter det tidspunkt, hvor du skulle angive den, og fordi du ikke har oplyst os om særlige omstændigheder, der taler for, at vi alligevel ændrer den.

Vi har lagt vægt på, at en fejl i din momsafstemning, på grund af en misforståelse af reglerne, ikke er en særlig omstændighed, der kan begrunde en genoptagelse af momsen mere end tre år efter angivelsesfristens udløb.

Du opfylder derfor ikke betingelserne for at få ændret din moms.


[...]”.

Virksomhedens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar skal imødekommes.

Indehaveren har til støtte for påstanden anført følgende:

”[...]

2. Har indbetalt for mange penge i MOMS til SKA og derfor har jeg et tilgodehavende

Jeg er i den overbevisning, at jeg har et krav imod SKAT. Dette er begrundet i to årsager:

a) For den første, at jeg angav en forkerte momsopgørelse, hvilket medførte, at jeg betalte for meget i MOMS. Jeg havde udregnet momsopgørelsen med 25 %, hvilket resulterede i, at jeg dengang skyldte 16.776 kr. til SKAT. Hvis jeg havde udregnet momsopgørelsen korrekt, så havde beløbet i stedet været 13.420,5 kr. (se Bilag 4).

b) For det andet da jeg holdt et telefonmøde med en af Jeres en medarbejder, [person2], fik hun selv regnet ud til hvor meget jeg kunne forvente tilbage. Dette beløb var 4.209 kr. og dette står også på blanketten ”Fejl i momsafregningen” som vi udfyldte sammen den 24. april, 2017 (se Bilag 5) jf. e-mail og telefonsamtale pga. bopæl i Østrig.

Derfor er det min opfattelse, at jeg har indbetalt for mange penge til SKAT, og derfor har et tilgodehavende.

SKAT er uenig med min opfattelse. SKAT mener derimod, at de har et krav mod mig. Derfor er jeg løbende blevet pålagt at betale renter. I relation hertil mener jeg ikke, at de pågældende renter kan kræves betalt af mig, da jeg har indbetalt flere penge, end jeg skulle.

Endelig har jeg også vedhæftet en tidshorisont over sagens forløb. Se Bilag 6.

[...]”.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har imødekommet anmodningen om genoptagelse af virksomhedens afgiftstilsvar for perioden fra den 1. januar 2013 til den 30. september 2013.

Af skatteforvaltningslovens §§ 31-32 fremgår følgende (uddrag):

Ӥ 31.

...

Stk. 2. En afgiftspligtig, der ønsker afgiftstilsvaret ændret, skal senest 3 år efter angivelsesfristens udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Tilsvarende skal en virksomhed eller en person, der ønsker godtgørelse af afgift, senest 3 år efter det tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde godtgørelse af afgiften.

§ 32. Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

...

4) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede giver tilladelse til ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.”

Ifølge forslag til skatteforvaltningsloven med bemærkninger, jf. L 110, jf. lov nr. 427 af 6. juni 2005, fremgår det, at skatteforvaltningslovens §§ 31-32 er en videreførelse af skattestyrelseslovens §§ 35 B og 35 C.

Af bemærkningerne til den dagældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4, fremgår det blandt andet, at forslaget indebærer, at ændringer af afgiftstilsvaret kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsen kan finde anvendelse, hvor der foreligger særlige omstændigheder uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter betingelserne i bestemmelsens øvrige punkter, jf. nr. 1-3, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde opgørelsen af afgiftstilsvaret.

Bestemmelsen vil videre kunne finde anvendelse, hvis der er begået fejl af SKAT, og fejlen har medført en materiel urigtig opgørelse af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Den vil endvidere kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig opgørelse af et afgiftstilsvar eller en godtgørelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede.

Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den afgiftspligtige eller dennes rådgiver har misforstået reglerne eller glemt et fradrag.

Der er enighed om, at den seneste frist for at angive størrelsen af virksomhedens afgiftstilsvar for perioden fra den 1. juli 2013 til den 30. september 2013 var den 10. november 2013, og at den seneste frist for ordinær genoptagelse dermed var den 10. november 2016, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. Fristen for ordinær genoptagelse var således sprunget, da SKAT modtog anmodningen om genoptagelse af afgiftstilsvaret den 20. januar 2017.

Til støtte for, at der foreligger særlige omstændigheder, der begrunder en fravigelse af de ordinære frister, har indehaveren anført, at virksomheden har afregnet 25 % i salgsmoms i stedet for 20 %.

Landsskatteretten bemærker, at skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4, ifølge forarbejderne er tiltænkt et snævert anvendelsesområde.

Landsskatteretten bemærker videre, at fejlangivelser ikke kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse.

Landsskatteretten finder efter en konkret vurdering, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens afgiftstilsvar, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

SKATs afgørelse stadfæstes.