Kendelse af 28-02-2018 - indlagt i TaxCons database den 17-03-2018

SKAT har afvist at udbetale det beløb, som foreningen har søgt om i 2017, og efteropkræver det beløb, som foreningen uretmæssigt fik udbetalt i 2016 efter bekendtgørelsen om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Foreningen har i perioden 2012-2014 modtaget udlodninger fra flere forskellige spillehaller, blandt andet [virksomhed1], [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S.

Sagen omhandler, hvorvidt foreningen modtog udlodningerne i perioden 2012-2014 retmæssigt, idet op til 60 % af de udbetalte udlodningsbeløb, ifølge SKAT, efterfølgende er blevet tilbagebetalt til spillehallerne kontant.

Foreningen har i alt modtaget 3.354.081 kr. i udlodninger i 2012-2014, fordelt med 932.834 kr. i 2012, 1.944.371 kr. i 2013 og 476.876 kr. i 2014.

Foreningen har i 2017 ved ansøgning til SKAT, indsendt ansøgningsskema for udbetaling af midler til velgørende foreninger i stedet for udlodning af midler fra spillehaller samt en tro og love erklæring om, at udlodningsmidlerne er modtaget retmæssigt. Endvidere har foreningen oplyst overfor SKAT, at SKAT, ved vurderingen af ansøgningen for 2017, skal anvende samme ansøgningsgrundlag og dokumentation som ved foreningens ansøgning i 2016. Foreningen har i 2017 ansøgt SKAT om at få udbetalt 1.118.027 kr. af midlerne til velgørende foreninger.

Beregningen af beløbet er foretaget ved at finde det i gennemsnittet modtagne udlodningsbeløb, som foreningen har modtaget pr. år i perioden 2012-2014.

Foreningen ansøgte i 2016 om, at modtage 1.118.027 kr. af midler til velgørende foreninger, og SKAT godkendte ansøgningen. Idet der var et overskud af midler i puljen for 2016, fik foreningen udbetalt i alt 1.161.081 kr., hvoraf 43.054 kr. var en andel af puljens overskydende midler.

Under et møde med SKAT den 5. maj 2017, har foreningens tidligere bestyrelsesmedlemmer oplyst, at foreningen ved modtagelse af udlodningerne fra spillehallerne i perioden 2012-2014, tilbagebetalte mellem 40-60 % af de modtagne udlodningsbeløb kontant til spillehallerne, idet spillehallerne forlangte provision for, at foreningen kunne modtage udlodningerne. Der er fremsendt en oversigt over de tilbagebetalte beløb i perioden 2012-2014, samt en redegørelse fra foreningens tidligere bestyrelsesmedlemmer for, hvordan returkommissionen foregik.

SKATs afgørelse

SKAT har afvist, at udbetale det beløb som foreningen har ansøgt om i 2017, og herudover har SKAT efteropkrævet det beløb, som foreningen uretmæssigt fik udbetalt i 2016 efter bekendtgørelsen om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. Betingelsen om, at udlodningsmidlerne skal være modtaget retmæssigt, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 2, nr. 3, er ikke er opfyldt, idet foreningen har tilbagebetalt op til 60 % af de udloddede beløb til spillehallerne i perioden 2012-2014.

SKAT har begrundet afgørelsen med:

”(...)

Vores bemærkninger og begrundelse

Vi har indhentet materiale og dokumentation i anden enhed i SKAT. Vi har fået oplyst, at [forening1] har tilbagebetalt op til 60 % af de udloddede beløb til spillehallerne. Pengene er betalt kontant.

Det fremgår endvidere, at den tidligere bestyrelse i klubben var bekendt med, at konstruktionen omkring modtagelse af udlodningsmidler med returkommission måtte være ulovlig. Det er en betingelse for at søge om midler, at udlodningsmidlerne er modtaget retmæssigt. Dette står i § 3, stk. 2 i bekendtgørelsen.

Udlodninger fra [virksomhed1], [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S er ikke modtaget retmæssigt, idet klubben har betalt op til 60 % retur til spillehallerne. Der er således tale om returkommission, hvorefter betingelsen om nedslag i afgiften, jf. § 7 i bekendtgørelse om afgifter af spil nr. 1139 af 5. december 2011 og muligheden for at søge om midler til velgørende foreninger m.v. i stedet for udlodninger fra spillehaller, ikke er opfyldt.

Vi kan endvidere henvise til kendelse fra Landsskatteretten, SKM2014.862.LSR. Her fremgår det, at det er tilladelsesindehavers ansvar at sikre sig, at betingelserne for kravene vedrørende udlodninger er opfyldt, herunder at der ikke modtages nogen reklameværdi eller anden modydelse.

(...)”

Klagerens opfattelse

Foreningens repræsentant har nedlagt principal påstand om, at et beløb på 1.118.027 kr. udbetales til foreningen, som angivet i ansøgningen til SKAT, og at SKATs efteropkrævning af 1.161.081 kr. frafaldes. Subsidiært har repræsentanten nedlagt påstand om, at sagen hjemvises.

Til støtte herfor har repræsentanten anført, at:

”(...)

[Forening1] er en almennyttig og velgørende forening, der har til formål at skabe fodboldoplevelser for medlemmerne.

(...)

Anbringender:

Til støtte for de nedlagte påstande gøres det gældende, at [Forening1] opfylder betingelserne i bekendtgørelse nr. 1801 af 22. december 2015 for såvel 2016 som 2017 for modtagelse af tilskud.

Det gøres i forlængelse heraf gældende, at [Forening1] i henhold til § 1 i bekendtgørelse nr. 1801 af den 22. december 2015 er en velgørende og almennyttig forening.

Det gøres gældende, at [Forening1] for såvel 2016 som 2017 har været berettiget til tilskud, idet [Forening1] har modtaget udlodningsbeløb fra spillehaller i årene 2012-2014, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 1801 af 22. december 2015.

Det forhold, at [Forening1] måtte have tilbagebetalt en del at de modtagne udlodninger til de udbetalende spillehaller, kan alene medfører en reduktion af tilskud, og således ikke fuldstændigt bortfald.

Det gøres gældende, at [Forening1] har ansøgt om tilskud rettidigt i henhold til § 3 i bekendtgørelse nr. 1801 af 22. december 2015.

I SKATs afgørelse, jf. bilag 1, fremhæves det med henvisning til SKM2014.862.LSR, at det er tilladelsesindehavernes ansvar at sikre, at betingelserne for kravene vedrørende udbetalinger er opfyldt, herunder at der ikke modtages nogen reklameværdi eller modydelse. Det af SKAT anførte understøtter, at [Forening1] er berettiget til tilskud, idet [Forening1] ikke er og aldrig har været tilladelsesindehaver, men alene modtaget udlodninger fra spillehaller, som har været tilladelsesindehaver. Det gøres gældende, at udlodninger til [Forening1] i årene 2012 - 2014 er modtaget retmæssigt.”

SKATs udtalelse til klagen

SKAT har den 10. oktober 2017 fremsendt udtalelse til klagen af 2. oktober 2017, og har her bl.a. anført, at:

”(...)

Grundlaget for at søge om midler er ikke opfyldt, idet udlodningsmidlerne fra spillehallerne i 2012-2014 ikke er modtaget retmæssigt. Det er således SKATs opfattelse, at der ikke skal ske reduktion i det ansøgte beløb om midler fra den midlertidige ordning.

Det er videre SKATs opfattelse, at midler udbetalt i 2016, kan efteropkræves, idet betingelserne for udbetaling ikke er opfyldt. Dette står i § 6, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1801 af 22/12 2015.

(...)

SKATs bemærkninger

Det er ikke korrekt opfattet, at foreningen er berettiget til at modtage udlodningsmidler med den begrundelse, at foreningen ikke er og aldrig har været tilladelsesindehaver, men alene har modtaget udlodninger fra spillehaller, som har været tilladelsesindehaver.

Det er tilladelsesindehaver af spillehallen, som i forbindelse med udlodninger til almennyttige foreninger, skal sikre sig, at udlodningsmidlerne er udbetalt på et korrekt grundlag, herunder, at der ikke sker nogen form for modydelse. Foreningerne må ikke på nogen måde begunstige tilladelsesindehaver. Dette står i § 7 i bekendtgørelse om afgifter på spil nr. 1139 af 5. december 2011.

Foreningen har begunstiget tilladelsesindehaverne ved at tilbagebetale op til 60 % af de udloddede beløb, hvorefter betingelsen i bekendtgørelsens § 7 ikke er opfyldt.”

s afgørelse

Det fremgår af § 3, stk. 1 og 2, i bekendtgørelse nr. 1801 af 22. december 2015 om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. i stedet for udlodning fra spillehaller (herefter benævnt BEK nr. 1801), at:

”§ 3. Ansøgning om midler afsat til udbetaling i 2016 og 2017 skal være modtaget hos SKAT henholdsvis den 1. februar 2016 og den 1. februar 2017.

Stk. 2. Ansøgning, jf. stk. 1, skal indeholde følgende oplysninger:

1. Det beløb, som der ansøges om.
2. Oplysning om og dokumentation for alle udlodningsbeløb modtaget i årerne 2012-2014.
3. En tro og love erklæring fra ansøgeren om, at alle udlodningsbeløb modtaget i 2012-2014 blev modtaget retmæssigt, og at foreningen m.v. både på udlodningstidspunkterne og på tidspunktet for ansøgning, jf. stk. 1, var og er godkendt efter ligningslovens § 8 A, eller havde og har et formål, som kan omfattes af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, eller var og er arrangør af kulturelle arrangementer på friluftsscener og i koncertsale med musik og sang, teater med pantomime- og børneforestillinger og pige- og drengegarder i store forlystelsesparker.
4. Navn, adresse og cvr-nummer eller lignende udenlandsk identifikationsnummer på tilladelsesindehavere, hvorfra der i årene 2012-2014 er modtaget udlodninger fra, samt navn og adresse på de konkrete spillehaller, hvorfra udlodningerne er foretaget, såfremt dette kendes.
5. Oplysninger om eventuelt medlemskab af en hovedorganisation eller et forbund.”

Det fremgår endvidere af BEK nr. 1801s § 6, stk. 2, at:

”Indsendes det i stk. 1 nævnte materiale ikke, er betingelserne for at modtage midler ikke opfyldt, eller viser SKATs efterfølgende kontrol, at midlerne ikke er modtaget retmæssigt, kan SKAT afvise ansøgningen eller kræve det udbetalte beløb tilbagebetalt. Opkrævningslovens regler herom finder tilsvarende anvendelse. Tilbagebetalte beløb vil blive overført til det efterfølgende års finanslov.”

Det fremgår af § 7, i bekendtgørelse nr. 1139 af 5. december 2011 om afgifter af spil (herefter benævnt bekendtgørelsen), at:

”§ 7. Tilladelsesindehaveren må ikke betinge sig nogen form for modydelser fra udlodningsmodtageren i forbindelse med udlodning af midler og må ikke på anden vis udnytte udlodningen i markedsføringsøjemed. Udlodningsmodtager må ikke reklamere for eller på anden måde begunstige tilladelsesindehaver.”

Idet foreningen (udlodningsmodtager) har tilbagebetalt op til 60 % af de modtagne udlodningsmidler til spillehallerne (tilladelsesindehaverne) i perioden 2012-2014, er betingelserne for at modtage udlodninger fra spillehallerne ikke opfyldt, jf. bekendtgørelsens § 7. Det er Landsskatterettens opfattelse, at der med tilbagebetalingen er tale om en returkommission, og foreningen har derfor begunstiget spillehallerne, jf. bekendtgørelsens § 7, 2. pkt.

Foreningen opfylder som følge heraf ikke betingelsen for at modtage udlodningsmidler, idet udlodningsmidlerne i perioden 2012-2014 ikke er modtaget retmæssigt, jf. BEK nr. 1801s § 3, stk. 2, nr. 3.

Landsskatteretten finder herudover, at foreningen ikke kan opnå et tilskud for 2017 på baggrund af de modtagne udlodninger fratrukket returkommissionen/tilbagebetalingen til spillehallerne for perioden 2012-2014, idet foreningen med tilbagebetalingen har begunstiget spillehallen. Foreningen har således ikke iagttaget betingelserne i bekendtgørelsens § 7 for at modtage udlodningsmidler.

Det er derfor berettiget, at SKAT har afvist at udbetale det ansøgte beløb på 1.118.027 kr. for 2017, og har efteropkrævet det udbetalte beløb på 1.161.081 kr. for 2016, jf. BEK nr. 1801s § 6, stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.