Kendelse af 08-04-2019 - indlagt i TaxCons database den 17-05-2019

Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet virksomhedens fradrag for indgående moms på i alt 17.045 kr. for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2014.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] (herefter virksomheden) var en personligt drevet enkeltmandsvirksomhed, som var registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) under branchekode ”011900 Dyrkning af andre etårige afgrøder”. Virksomheden havde startdato den 1. maj 1997 og lod sig frivillig momsregistrere i 1997. Virksomheden blev drevet af [person1] (herefter indehaveren).

Det er oplyst, at virksomheden var et deltidslandbrug med skovdrift. Deltidslandbruget bestod af et areal på i alt 9,2 hektar, heraf 7 hektar fredsskovsareal. Fredsskovarealet blev beplantet med løvtræer i 2004 med henblik på videresalg, når disse havde en passende størrelse.

Indehaveren havde sideløbende med skovdriften i perioden fra 2005 til 2014 årlige indtægter på mellem 379.781 kr. og 428.127 kr. fra lønmodtagerarbejde. Der medgik årligt 250-300 timer til pasning af træerne på ejendommen. Indehaveren har oplyst, at denne er opvokset ved landbruget, hvorfor denne har kendskab til skovdrift.

Indehaveren har videre oplyst, at skovarealet er af en sådan størrelse, at det egner sig til jagt, og at arealet ikke har været udlejet til jagt.

Det fremgår af virksomhedens regnskabsmateriale og bilag for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2014, at virksomheden i perioden havde udgifter til købsmoms for samlet 17.045 kr.

Virksomheden havde bl.a. afholdt udgifter til cement, vejgrus, en firehjulet ATV af mærket Yamaha YFM 700 Grizzly og brændstof. Indehaveren har oplyst, at virksomhedens udgifter til brændstof angik anvendelse af motorredskaber og traktorer til skovdriften.

SKAT har oplyst, at virksomheden frem til og med 2014 ikke angav salgsmoms.

Om skovdriften har indehaveren anført, at det efter dennes opfattelse ikke er muligt at skabe overskud i en løvskov, der har en alder af 8-9 år, idet en sådan har en tidshorisont på 12-15 år. Indehaveren planlagde fældning af omkringstående ammetræer i efteråret 2015, idet ammetræerne på dette tidspunkt havde en alder af ca. 10 år, og dermed havde en passende trætykkelse til videresalg. Af virksomhedens budgetter for 2016, 2017 og 2018 fremgår det, at virksomheden i disse år forventede et årligt salg på 10.000 kr.

Virksomheden har fremlagt brev af 8. maj 2018 henvendt til indehaveren fra en skovfoged. Skovfogeden har i brevet bl.a. anført, at indehaveren gennem pleje havde sikret en god udvikling i skovens bevoksning. Skovfogeden forventede, at første hugstindgreb kunne foretages inden for 2-3 år.

Virksomheden har ved mail af 13. maj 2018 oplyst, at der i den forudgående vinter blev skovet ca. 70 kubikmeter ammetræ, som blev udtyndet således, at skoven kunne levere af hovedsorterne. Indehaveren har hertil fremlagt et billede af stablen.

Virksomheden ophørte den 30. juni 2018.

Indehaveren har ved samtale med Skatteankestyrelsen den 7. februar 2019 anført, at virksomhedsdriften blev indstillet i 2015. Dette henset til den usikkerhed, som virksomhedens verserende klagesager hos Skatteankestyrelsen medførte. Som følge heraf har virksomheden frem til 2019 fortsat ikke angivet salgsmoms.

SKATs afgørelse

SKAT har den 17. juni 2015 truffet afgørelse, hvorefter SKAT ikke har imødekommet virksomhedens fradrag for indgående moms på i alt 17.045 kr. for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2014.

Der er herved bl.a. henvist til følgende:

”...

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge momsloven § 3 er afgiftspligtige personer juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Momsloven § 4 fortæller, hvad der er afgiftspligtige transaktioner.

Det følger af momsloven § 37 at registrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56 stk. 3 kan fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet.

Af EF- Domstolens afgørelse i sag C-230/94 Renate Enkler, præmis 24 fremgår, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt, herunder at den pågældende opfylder betingelserne for at anses for afgiftspligtig person. Dagældende 6. momsdirektivs artikel 4, som er afløst af momssystemdirektivets artikel 9 er således ikke til hinder for, at afgiftsmyndighederne kan kræve den erklærede hensigt bestyrket af objektive momenter. Den administrative eller retlige instans, som skal tage stilling til problemet skal følgelig vurdere samtlige konkrete omstændigheder ved afgørelsen af om formålet med den pågældende virksomhed er at tilvejebringe indtægter af en vis varig karakter.

Den omstændighed, at et gode er egnet til en udelukkende økonomisk udnyttelse, er normalt tilstrækkeligt til, at dets ejer må anses for at udnytte det til brug for økonomisk virksomhed og derfor med henblik på at tilvejebringe indtægter af en vis varig karakter. Hvis et gode på grund af sin karakter derimod kan anvendes både til erhvervsmæssig og privat brug, må der foretages en vurdering af samtlige omstændigheder vedrørende dets udnyttelse jf. C-230/94 Renate Enkler.

Nogle forhold der har været lagt vægt på i praksis er bl.a.:

Om virksomhedens omfang er af en vis størrelse
Om virksomheden drives tilstrækkeligt intensivt/ seriøst
Om driftsformen er sædvanlig for virksomheder af den pågældende art.
Om der er andre end erhvervsmæssige formål med virksomheden.
Om ejeren er afskåret fra at anvende virksomhedens aktiver til privat brug.
Om ejeren har særlige faglige forudsætning f.eks. relevant uddannelse for at drive den pågældende virksomhed.
Om virksomheden har en naturlig sammenhæng med ejerens evt. øvrige indtægtsgivende erhverv.
Om virksomheden lever op til den erhvervsmæssige standard der er gældende for det pågældende erhverv. Om virksomheden i givet fald vil kunne sælges til tredjemand, dvs. om den trods evt. hidtidigt underskud i tredjemands øjne kan en potentiel indtjeningsevne, eller om den slet ikke kan drives løsrevet fra den ejendom, person eller det regi, hvor den hidtil har været drevet.

Ingen af disse kriterier er i sig selv afgørende for vurderingen af, om der er tale om en økonomisk virksomhed i momslovens forstand.

SKAT anser ikke virksomheden for at tilvejebringe indtægter af en vis varig karakter. Når der tages i betragtning at virksomheden har angivet negativt moms de seneste mange år og at der ikke forventes eller sandsynliggøres at fremtiden indbringer tilsvarende indtægter. Der er desuden lagt vægt på at skoven kan anvendes til private formål. Du bor selv i umiddelbar nærhed af skoven og jagten er ikke udlejet.

Der er desuden henset til den begrænsede størrelse på 7 ha, virksomhedens intensitet, at der ikke har været momspligtig omsætning i 10 år og at der har været andre end erhvervsmæssige formål med virksomheden.

Du har indsendt regnskaber og bilag. SKAT har opstillet dette jf. nedenstående.

2012

TekstPris exclKøbsmoms Incl. Moms

moms

[...] Diamantskive 296,00 74,00 370,00

[...]Sprintervæske,sav 85,64 21,41 107,05

[...]skæreskive mm. 452,10 113,03 565,13

[...]cement 175,84 43,96 219,80

[...]cement 87,92 21,98 109,90

[...]cement 87,92 21,98 109,90

specialbutikDiamantklinge 122,75 30,69 153,44

[...]bagagerem m.m. 126,00 31,50 157,50

[...]flisning af træ 1.600,00 400,00 2.000,00

[...] 730,63 182,66 913,29

[...]cement 896,00 224,00 1.120,00

[...]Diesel 281,80 70,45 352,25

[...]Diesel 280,18 70,05 350,23

vognmandVejgrus 1.222,50 305,63 1.528,13

[...]Olie til Honda 1.129,50 282,38 1.411,88

[...]Pinitex lærketræolie 558,40 139,60 698,00

[...]Lystofrør 319,76 79,94 399,70

[by1] Handske 141,60 35,40 177,00

[by1] Thermokodeldragt 625,00 156,25 781,25

[by1] Akiv 15kg 318,69 79,67 398,36

[by1] Fladhjern m.m. 1.985,10 496,28 2.481,38

[by1] Muldvarpesaks 395,60 98,90 494,50

I alt 11.918,932.979,7314.898,66

Angivet 3.072,00

Ikke dokumenteret 92,27

2013

TekstPris exclKøbsmoms Incl. Moms

moms

[by1] Yamaha –i bytte 12.000,00 3.000,00 15.000,00

[by1] Fiskars greensaks 399,20 99,80 499,00

[by1] Kuglekobling 265,00 66,25 331,25

[by1] Murbor 16,50 4,13 20,63

[...] Troldteks agro 334,20 83,55 417,75

[...] Troldsteks agro 13.852,90 3.463,23 17.316,13

[...] BMF Hulplade 853,60 213,40 1.067,00

[...] Stanley 719,96 179,99 899,95

[...] Plafond ufo 187,14 46,79 233,93

[...] Plafond ufo 561,42 140,36 701,78

[...] Nordlux pære 460,48 115,12 575,60

[by2] Skalflex silikatmaling 1.681,92 420,48 2.102,40

[by2] Algefjerner 613,27 153,32 766,59

[by2] Skalflex 765,60 191,40 957,00

[by2] Anza Titex 108,73 27,18 135,91

[by2] Skalflex -204,16 -51,04 -255,20

[by2] Ørkensand 665,72 166,43 832,15

[by2] Diverse 875,96 218,99 1.094,95

[...]montor m.m. 2.388,74 597,19 2.985,93

[...] Murmaling 1.575,00 393,75 1.968,75

MalerforretningTimekørsel vejgrus 1.487,50 371,88 1.859,38

Vognmand Handvask -544,72 -136,18 -680,90

[by2] Røreskål m.m. 104,88 36,22 131,10

[by2] Autoshampoo 1.891,30 472,83 2.364,13

[by1] Sprintlervæske 1.107,80 276,95 1.384,75

[by1] Fluemiddel 492,40 123,10 615,50

[by1]Slangeforsruning+vand 276,60 69,15 345,75

[by2] Pinotex 914,46 228,62 1.143,08

[by2] Handvask 401,48 100,37 501,85

[...]Ramme,skalflex 471,16 117,79 588,95

I alt 44.724,04 11.181,01 55.905,05

Angivet 11.208,00

Ikke dokumenteret -26,99

2014

TekstPris exclKøbsmoms Incl. Moms

moms

[...] 1.889,84 472,46 2.362,30

[by1] Sprintlervæske 248,20 62,05 310,25

[by1] Tændrør m.m. 300,59 75,15 375,74

[by2] Leca 131,86 32,97 164,83

[by2] Myrer 415,88 103,97 519,85

[...] Weber danfugesand 255,84 63,96 319,80

[by1] Refleks med beslag 108,20 27,05 135,25

[by1] Stikdåse, bremseklods 1.247,07 311,77 1.558,84

[by1] Rulleleje m.m. 1.017,12 254,28 1.271,40

[by1] Topsten 1.404,12 351,03 1.755,15

[by1]stålbørste m.m. 145,80 36,45 182,25

[by1]skaft 219,30 54,83 274,13

[by1]rem 1.743,88 435,97 2.179,85

[...] Sikkerhedssko 931,10 232,78 1.163,88

[by2] Brusestangssæt 743,89 185,97 929,86

Diesel 443,88 110,97 554,85

Diesel 241,72 60,43 302,15

Diesel 160,56 40,14 200,70

I alt 11.648,85 2.912,21 14.561,06

Angivet 2.765,00

Ikke dokumenteret -147,21

Når samtlige omstændigheder er taget i betragtning anses virksomheden ikke for at drive selvstændig økonomisk virksomhed. SKAT anser ikke det som dokumenteret eller tilstrækkelig sandsynliggjort, at udgifterne for perioden 01.01.2012 – 31.12.2014 og afgiften heraf kan henføres til fradragsberettiget brug i den registrerede virksomhed. Der er ikke fradrag for købsmoms jf. momsloven § 37, idet udgifterne ikke knytter sig til momspligtig omsætning i Danmark.

Der henvises desuden til praksis på området, som kan ses på. www.afgoelsesdatabasen.dk

Landsskatteretskendelse 10-01312 af 17. januar 2011.

Landsskatteretskendelse 13-4772336 af 23. december 2013 (skov)

Desuden kan nævnes at virksomheden har haft negativt momstilsvar i alle årene siden 2005.

Yderligere har virksomheden jf. indsendt skatteregnskab haft udgifter til autodrift. Der er ikke momsfradrag for udgifter til kørsel, da virksomhedens omsætning ikke overstiger registreringsgrænsen på 50.000 kr. pr. år. jf. momslovens § 41 stk. 5.

Virksomhedens momsangivelse forhøjes med følgende:

Forhøjelse af moms for 2012:3.072 kr.

Forhøjelse af moms for 2013:11.208 kr.

Forhøjelse af moms for 2014:2.765 kr.

De indsendte bemærkninger har ikke bevirket at SKAT har ændret opfattelse.

...”.

Under sagens behandling har SKAT bl.a. videre anført følgende:

”...

Ifølge klagen mener han, at han er forkert vejledt om budgetter. Det er korrekt, at jeg har nævnt at et resultat omkring 0 kr. er til strækkeligt jf. den særlige ligningspraksis.

Måske har han misforstået det, for jf. sagsnotat har jeg oplyst følgende den 28/5-2015:

Jeg siger også, at jeg vil se realistiske budgetter, og at vi ikke forlanger at træerne skal fældes næste år, men at de 7 ha kan bære det store oparbejdede underskud.

Jeg mener derfor ikke jeg har vejledt ham forkert ved budgetter, idet et resultat omkring 0 kr. jo er over en længere periode og ikke blot for fremtiden. Han har jo haft et underskud på -361.353 kr. over 10 år, hvilket jeg også har påpeget i afgørelsen.

...”.

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har nedlagt påstand om, at virksomheden har ret til fradrag af indgående moms med i alt 17.045 kr. for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2014.

Der er herved bl.a. anført følgende:

”...

Virksomheden er et deltidslandbrug på 9 ha. beplantet med skov og tilhørende lysninger.

Skat fremsendte skriftlig anmodning om indsendelse af regnskaber for 2012 - 2014. Dette indsendt. Der blev derefter anmodet om budgetter fremadrettet.

Undertegnede rettede telefonisk henvendelse til sagsbehandler (navn udeladt). Jeg forespurgte, hvorvidt SKAT forventede et stort overskud her og nu, hvilket teknisk ikke var muligt. Der blev svaret, at et fremadrettet resultat omkring nul var acceptabelt.

Der blev indsendt fremadrettede budgetter, som viste et resultat omkring nul. Der er ikke anført afskrivninger på budgettet, idet skov og maskiner er afskrevet. Ejendommens bygninger er ikke afskrevet, idet bygningernes værdi ikke er blevet mindre siden købet. Bygningerne er blevet forbedret væsentligt siden køb af ejendommen.

I 2004 undersøgte vi - konen og jeg mulighederne for etablering af skov. Der blev talt med skoventreprenør omkring etablering af skov.

Vi havde et godt samarbejde med SKAT ([by3]) omkring det skattemæssige i henhold til ejendommen, og hvorledes dette skulle og kunne gribes an. Vi fik at vide, at der i henhold til SKAT,s ligningslov i henhold til skov var muligt, at have et underskud på ejendommen, uden at denne ville blive anset som værende hobby ejendom.

Vi forelagde også for SKAT det, at der fra naturstyrelsen blev udbetalt 2 rater:

Kr. 109265 ved etablering

Kr. 52500 ved accept af træstørrelse og mængde

Det første beløb kr. 109265 skulle fratrækkes "skov udgiften" kr. 214690 således at der var resterende kr. 105425 til afskrivning. Dette efter aftale med SKAT.

Vi forelagde også for SKAT, at fremadrettet var det meningen, at der fra ejendommen skulle sælges 3,3 ha eng. Ejendommen var da på ca. 13 ha.

Beløbene fra Naturstyrelsen og salg af jord ville fremadrettet give et positivt skattemæssigt grundlag, og derfor var SKAT ([by3]) enig i, at etablering af SKOV kunne ske, uden at der ville blive problemer i årene, hvor at der ikke var indtægt fra skoven.

Indkomne beløb efterfølgende kr. 52500 fra Naturstyrelsen blev anført som kapital indkomst- ligeså indgik salget af jorden kr. 383.227,50 som kapital indkomst. Salget af jorden blev beskattet med kr. 157.968,25.

Beløbene fra Naturstyrelsen (skov) og salget af jorden (fra ejendommen) er vedr. virksomheden.

Det vil i den af SKAT opgjorte perioden give et overskud på ejendommen lydende på

Udgifter ind. Afskrivninger af skov og maskiner 2005 – 2014kr. 361.353

Indtægter ejendommen (beskattet som kapitalindkomst)kr. 544.992,5

Overskud på ejendommen for perioden 2005 – 2014kr. 183.639

Skat har i afgørelse beskrevet, at der fremtidigt ikke ville være muligt, at have en rentabel drift. På hvilken måde kan SKAT afgøre det. I forløbne år har der været et skattemæssigt overskud - og i tiden fremad bliver der ligeså et skattemæssigt overskud.

Indkomne beløb er hidrørende ejendommen, og ikke fra vores lønindtægt.

Det af SKAT anviste underskud forløbne over omhandlede årrække er indeholdt afskrivninger samt forbedringer af ejendommes udbygninger, til hvilket også pengene fra jordsalget er brugt til.

Vi har altså etableret skov- og foretaget renovering af ejendommen uden at der i omhandlede periode har været et skattemæssigt underskud. Vi kunne selvfølgelig også ladet være med, at renovere ejendommen, og lade den gå i forfald, så havde der selvfølgelig været et endnu større skattemæssigt overskud. Det er bare ikke vores holdning til ejendommen.

Der har som nævnt været et skatteteknisk overskud i omhandlede år- og forespurgte budgetter visende et overskud. Dette overskud er muligt at regulere. SKAT forespurgte efter budget - og fik et sådant efter SKATs egen anvisning. I SKAT,s afgørelse pointere SKAT, at overskuddet i budgettet er for lille – jamen ??.

Fremadrettet vil der kunne tjenes eks.vis på udlejning af jagt, idet skoven nu har en sådan størrelse (etableret i 2005). Jeg er blot usikker på, hvad SKAT vil sige til en evt. udlejning af jagt - vil SKAT så anse skoven som et fritidsobjekt ???.

Der kan etableres bistader- ligeså i henhold til skovens nuværende størrelse.

Der påbegyndes udtynding af ammetræer. Skovens værdi bliver større for hvert år. En løvskov har en relativ lang etablerings tid forinden indkomst derfra uanset størrelse af skov. Dækningsbidraget pr. ha. er angiveligt bedre ved mindre løvskove, idet nødvendigheden af mandskab er mindre.

Det af SKAT opgjorte er faktuelt forkert, ligesom jeg ved telefonisk henvendelse er blevet forkert rådgivet vedr. budget. Der blev oplyst, at et resultat omkring nul var acceptabelt, men SKAT havde muligt en anden dagsorden. Jeg spurgte specifikt omkring hvilken størrelse evt. overskud skulle være - der blev præciseret, at ved en sådan ejendom (skov og deltidslandbrug) var et resultat omkring nul fint. I øvrigt oplyser SKAT også ejendommens størrelse som værende 7 ha - den er rettelig på 9 ha.

Såfremt SKAT har en formodning om, at løvskoven efter kort tid 6- 7 år (2005-2012) vil give overskud - har jeg en forespørgelse om, hvordan det skulle kunne lade sig gøre. Var det et forløb over en længere periode kan SKAT,s afgørelse måske forklares.

Såfremt SKAT mener, at Skovejendomme ikke kan eksistere i DK - så må der meldes ud om dette, og såfremt vores virksomhedstal ikke kan accepteres, må det være således, at der via dialog kommer et resultat. Der var lavet en aftale med SKAT i [by3] - og såfremt denne ikke længere er gældende måtte det være fra en fremadrettet dato - og ikke bagudrettet. Det bør ikke være en afgørelse baseret på fejl oplysninger (beviste eller ubeviste fra SKAT) som lægges til grund.

Vi havde et godt samarbejde med SKAT i [by3], og har rettet os efter anvisninger derfra. Samarbejdet med SKAT for nuværende kunne være bedre. Såsom dialog om hvad accepteres, og hvad skal der ske af ændringer inden evt. sanktion.

...”.

Under sagens behandling har virksomheden bl.a. videre anført følgende:

”Der er følgende kommentar vedr. (navn udeladt) vejledning omkring budgetter i forbindelse med telefonisk samtale af den 280515. Hun havde på ingen måde sagt følgende: at de 7 ha. skulle bære det store oparbejdede underskud. Det er direkte løgn. Beklager at måtte skrive sådant.

Det er vel egentlig grundstenen i problemet - ting kan fordrejes og måske gå en anden vej. Eks.vis har (navn udeladt) i afgørelse af 200515side 9 af 11 under bilag for 2013 anført: autoshampo kr. 1891. Via faktura koster autoshampoen kr. 31.

For at blive ved 2013 blev udbygning indvendigt renoveret.

Jeg mente, at have god samvittighed med hensyn til at renovere ejendommen, idet der har været overskud på ejendommen. Se brevet til ankestyrelse side 2. Udbygningerne er blevet gennemrenoveret, og der er kommet nye spær og tag på, ligesom at stalden er gravet op, og der er lagt plant gulv. Dette for at have brugbare udbygninger. Dette også beskrevet i brevet til ankestyrelsen.

Jeg har ingen forståelse for, at ved vejledning og aftale om fremtidige forløb med SKAT ved plantning af skoven, og at der så efterfølgende med tilbage virkning sker afgørelse stridende mod det før aftalte.

Med hensyn til budgetter, så har jeg ikke haft behov for at lave sådanne. Ejendommen er indenfor kort årrække uden gæld. Vi kunne selvfølgelig have lavet anpartsselskab og derefter holding - men det har ikke været min hensigt med ejendommen, som jeg har forsøgt at drive på en miljø og hensigtsmæssig god måde.

...”.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT ikke har imødekommet virksomhedens fradrag af indgående moms på i alt 17.045 kr. for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2014.

Af momslovens § 3, stk. 1, fremgår følgende:

”Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.”

Af momslovens § 37, stk. 1, fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Bestemmelsen i momslovens § 3, stk. 1, implementerer momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1.

Af artikel 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Ved afgiftspligtig person forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.

Ved ”økonomisk virksomhed” forstås alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv. Ved økonomisk virksomhed forstås navnlig udnyttelse af materielle eller immaterielle goder med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.”

Begrebet afgiftspligtig person i momslovens § 3, er et EU-retligt begreb, der skal fortolkes i overensstemmelse med momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1. Det er således uden betydning for afgrænsningen af begrebet afgiftspligtig person, på hvilket sted den selvstændige økonomiske virksomhed udøves, og hvilket formål eller resultat virksomheden havde.

Indledningsvist skal der således tages stilling til, hvorvidt virksomheden var en afgiftspligtig person i henhold til momslovens § 3.

EU-Domstolen har i sag C-230/94 (Renate Enkler) bl.a. udtalt følgende i præmis 24 og 26-29 (uddrag):

”24. Hertil bemærkes, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt, herunder at den pågældende opfylder betingelserne for at anses for afgiftspligtig. Sjette direktivs artikel 4 er således ikke til hinder for, at afgiftsmyndighederne kræver den erklærede hensigt bestyrket af objektive momenter

...

26. I dom af 11. juli 1991 (sag C-97/90, Lennartz, Sml. I, s. 3795) fastslog Domstolen, at blandt de omstændigheder, afgiftsmyndighederne skal vurdere ved afgørelsen af, om en afgiftspligtig har erhvervet goder til brug for sin økonomiske virksomhed, er det pågældende godes art.

27. Dette kriterium skal også lægges til grund ved afgørelsen af, om en privatperson har udnyttet et gode på en sådan måde, at hans virksomhed skal anses for ”økonomisk virksomhed”, som omhandlet i sjette direktiv. Den omstændighed, at et gode er egnet til en udelukkende økonomisk udnyttelse, er i almindelighed tilstrækkelig til, at dets ejer må anses for at udnytte det til brug for økonomisk virksomhed og følgelig med henblik på at tilvejebringe indtægter af en vis varig karakter. Såfremt et gode på grund af sin karakter derimod kan anvendes såvel til erhvervsmæssig som privat brug, må der foretages en vurdering af samtlige omstændigheder vedrørende dets udnyttelse ved afgørelsen af, om det anvendes med henblik på opnåelse af indtægter, der faktisk er af en vis varig karakter.

28. I sidstnævnte tilfælde kan en sammenligning mellem på den ene side de omstændigheder, hvorunder den pågældende faktisk udnytter godet, og på den anden side de omstændigheder, hvorunder en tilsvarende økonomisk virksomhed normalt udøves, være en mulig fremgangsmåde ved afgørelsen af, om den pågældende virksomhed udøves med henblik på at tilvejebringe indtægter af en vis varig karakter.

29. Endvidere bemærkes, at uanset at det ikke på grundlag af kriterier vedrørende resultatet af den pågældende virksomhed i sig selv kan afgøres, om virksomheden udøves med henblik på at tilvejebringe indtægter af en vis varig karakter, er den periode, hvor godet faktisk udlejes, kundekredsens omfang og indtægternes størrelse, momenter, der — idet de udgør en del af samtlige konkrete omstændigheder

— sammen med andre omstændigheder kan tages i betragtning ved vurderingen.”

Ifølge det oplyste var virksomheden registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) med branchekode ”011900 Dyrkning af andre etårige afgrøder”. Virksomheden blev frivillig momsregistreret i 1997.

Virksomheden var et deltidslandbrug med skovdrift bestående af et areal på i alt 9,2 hektar, heraf 7 hektar fredsskovsareal. Fredsskovarealet blev beplantet med løvtræer i 2004 med henblik på videresalg. Der medgik årligt 250-300 timer til pasning af træerne på ejendommen.

Skovarealet var efter indehaverens opfattelse af en sådan størrelse, at den ligeledes egnede sig til jagt.

Indehaveren er opvokset ved landbruget, hvorfor denne har kendskab til skovdrift.

Indehaveren havde sideløbende med skovdriften i perioden fra 2005 til 2014 årlige indtægter på mellem 379.781 kr. og 428.127 kr. fra lønmodtagerarbejde.

Det fremgår af virksomhedens regnskabsmateriale og bilag for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2014, at virksomheden i perioden havde udgifter til købsmoms for samlet 17.045 kr. Virksomheden havde bl.a. afholdt udgifter til cement, vejgrus, en firehjulet ATV af mærket Yamaha YFM 700 Grizzly og brændstof. Indehaveren har oplyst, at virksomhedens udgifter til brændstof angik anvendelse af motorredskaber og traktorer til skovdriften.

Om skovdriften har indehaveren anført, at det efter dennes opfattelse ikke er muligt at skabe overskud i en løvskov, der har en alder af 8-9 år, idet en sådan har en tidshorisont på 12-15 år. Indehaveren planlagde derfor fældning af omkringstående ammetræer i efteråret 2015, idet ammetræerne på dette tidspunkt havde en alder af ca. 10 år, og dermed havde en passende trætykkelse til videresalg.

Af virksomhedens budgetter for 2016, 2017 og 2018 fremgår det, at virksomheden i disse år forventede et årligt salg på 10.000 kr.

En skovfoged har ved brev af 8. maj 2018 anført, at indehaveren gennem pleje havde sikret en god udvikling i skovens bevoksning. Skovfogeden forventede første hugstindgreb inden for 2-3 år.

Indehaveren oplyste ved mail af 13. maj 2018, at der i den forudgående vinter blev skovet ca. 70 kubikmeter ammetræ, som blev udtyndet således, at skoven kunne levere af hovedsorterne.

Ved samtale med Skatteankestyrelsen den 7. februar 2019 anførte indehaveren, at virksomhedsdriften blev indstillet i 2015. Dette henset til den usikkerhed, som virksomhedens verserende klagesager hos Skatteankestyrelsen medførte. Som følge heraf havde virksomheden frem til 2019 fortsat ikke angivet salgsmoms.

Virksomheden ophørte den 30. juni 2018.

På baggrund af en samlet konkret vurdering af det oplyste finder Landsskatteretten ikke, at virksomheden har dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at den har udøvet selvstændig økonomisk virksomhed i henhold til momslovens § 3, stk. 1, i perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2014.

Virksomheden findes således ikke, at være blevet udøvet med henblik på at opnå indtægter af en vis varig karakter. Der er herved henset til, at virksomheden ikke har haft momspligtig omsætning i 10 år, samt at skovarealet efter dets karakter er egnet til privat anvendelse. Ifølge det oplyste har jagtretten ikke været udlejet.

Virksomheden har således ikke været berettiget til ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående moms at fradrage afgiften for virksomhedens udgifter til skovdrift i den omhandlede periode efter momslovens § 37, stk. 1, idet virksomheden ikke har drevet selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, i den omhandlede periode.

Som følge heraf finder retten, at det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 17.045 kr. for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december 2014.

SKATs afgørelse stadfæstes dermed.