Kendelse af 27-09-2019 - indlagt i TaxCons database den 18-10-2019

Efter et kontrolbesøg hos selskabet samt en gennemgang af selskabets regnskab mm., har SKAT forhøjet selskabets betaling af chokolade- og sukkervareafgift for perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015 med i alt 456.754 kr. I forhøjelsen indgår afgift af afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, som selskabet har erhvervet og videresolgt, hvoraf der ikke er betalt afgift, og hvoraf selskabet hæfter solidarisk med selskabets leverandør for betaling af afgiften.

SKAT har endvidere forhøjet selskabets betaling af moms for perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015 med i alt 243.955 kr. Derudover er det SKATs opfattelse, at selskabet hæfter solidarisk med selskabets leverandør for betaling af moms for perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015 med i alt 16.572 kr.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, og nedsætter selskabets betaling af salgsmoms med 50.924 kr., erhvervelsesmoms med 3.158 kr. og købsmoms med 8.627 kr.

Faktiske oplysninger

Selskabet ejer en detailforretning, hvorfra der forhandles chokolade- og sukkervarer, herunder bland-selv slik. Selskabets forretning er beliggende på [adresse1], [by1].

Selskabets ejer og direktør, [person1], har tidligere drevet virksomhed i Danmark under navnet [virksomhed1], cvr-nr. [...1]. SKAT har konstateret, at [virksomhed1] siden 2006 har været omfattet af flere kontroller. I 2006 og 2008 blev virksomheden frataget sin registrering som varemodtager efter chokolade- og sukkervareafgiftsloven som følge af regnskabsuorden m.v. Virksomheden ophørte den 4. april 2011.

Selskabet er momsregistreret den 3. april 2014. Selskabet er desuden registreret som varemodtager efter chokolade- og sukkervareafgiftsloven den 1. juni 2014.

Den 15. juni 2015 foretog SKAT en uanmeldt kontrol i selskabet. Selskabets ejer var til stede på kontroltidspunktet. I den forbindelse konstaterede SKAT, at selskabets forretningslokale altovervejende var indrettet med cirka 600 salgsdisplay til bland-selv slik. Bland-selv slik blev på kontroltidspunktet markedsført til 9,95 kr. per 100 gram. I forretningslokalet var endvidere gængse chokoladevarer, chips, nødder og drikkevarer til salg. På selskabets tilknyttede lager blev der opbevaret slik i grossistemballager. SKAT fotograferede selskabets forretningslokale og lager.

SKAT fotograferede desuden et antal z-boner og nogle udvalgte købsfakturaer, som blev fremvist af selskabets ejer. Fakturaerne på køb af afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer m.v., vedrørte primært 2014. Selskabets ejer forklarede, at fakturaer m.v. for 1. kvartal 2015 var hos selskabets revisor. Der blev ikke udarbejdet kasseafstemning eller ført kasseregnskab.

Under SKATs kontrolbesøg blev selskabets repræsentant kontaktet. Han oplyste, at selskabet tidligere havde anvendt en anden revisor, og at arbejdet fra denne revisor var mangelfuldt. For 2014 havde selskabets ejer derfor ført et manuelt chokoladeafgiftsregnskab. Repræsentanten oplyste endvidere, at selskabet ikke havde været i stand til at få oprettet en bankkonto, hvorfor selskabets digitale pengestrømme tidligere havde været formidlet via andre virksomheder, men senere blev varetaget af selskabets repræsentant via Selskabsrådgivningens konto.

SKAT har bedt [finans1] A/S bekræfte oplysningerne fra selskabets repræsentant. Den 17. juli 2015 oplyste [finans1] A/S, at der var indgået en aftale med selskabet den 22. januar 2015. Aftalen blev imidlertid opsagt den 19. februar 2015. I perioden 22. januar 2015 til 19. februar 2015 var der tilknyttet to terminaler til selskabet fra terminalleverandøren ”Point”.

Selskabets repræsentant har efterfølgende fremlagt oplysninger om, at selskabet fra primo 2015 har en aftale med en terminaludbyder og bankkonto under navnet ”[virksomhed2] A.M.B.A, [virksomhed20], [adresse2], [by2] Det er selskabets repræsentant, som er registreret på denne adresse.

I perioden 29. juni 2015 til 10. september 2015 korresponderede SKAT med selskabets repræsentant om fremsendelse af regnskabsmateriale. Den 9. november 2015 modtog SKAT selskabets bogføring m.v. for perioden 1. januar 2015 til primo november 2015.

Den 11. juli 2014, den 14. august 2014 og den 24. september 2014 har SKAT taget en kopi af et uddrag af selskabets opslag på Facebook. Her informerer selskabet blandt andet om tilbud på udvalgte chokolade- og sukkervarer, samt om åbning af nye forretninger.

SKAT er af den opfattelse, at selskabets regnskab er mangelfuldt. SKAT har dog valgt ikke at tilsidesætte regnskabet, men har i stedet for gennemgået udleveret regnskabsmateriale, fakturaer, angivelser til SKAT m.v. og sammenholdt disse oplysninger med bistandsoplysninger fra andre EU-medlemslandes skattemyndigheder. SKAT har herefter foretaget en skønsmæssig opgørelse af selskabets moms- og afgiftstilsvar i perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015.

Ved en gennemgang af oplysninger fra det centrale EU-listesystem, fandt SKAT, at fem svenske virksomheder i perioden maj 2014 til september 2015 havde indberettet, at de havde leveret varer til selskabet til en samlet værdi på 1.442.965 kr. SKAT har endvidere bedt om bistand fra de svenske myndigheder i forhold til en afstemning af, hvorvidt fremlagte dokumenter fra selskabets regnskab udstedt af [virksomhed3] AB, Sverige, omfattede samtlige fakturaer udstedt derfra. SKAT fik udleveret kontroloplysninger og konstaterede, at kontroloplysningerne delvis kunne afstemmes til selskabets regnskab. Dog var der tre fakturaer, som SKAT ikke kunne udlede af regnskabet. Der var desuden en enkelt faktura (705030) som fremgik af det af selskabet udleverede materiale, men som ikke var registreret i selskabets regnskab.

[virksomhed3] AB, Sverige

Baseret på syv fakturaer dateret i 2014 og udstedt af [virksomhed3] AB, Sverige, fandt SKAT, at selskabet havde varekøb for i alt 2.227 kg. SKAT konstaterede endvidere at disse syv fakturaer var registreret i selskabets regnskab som indenlandsk varekøb med automatisk godtgørelse af moms via selskabets konto købsmoms. SKAT fandt, at erhvervelsesmoms heraf udgjorde 19.997 kr. Vedrørende 2014 fandt SKAT endvidere en mængde chokolade- og sukkervarer på i alt 606 kg fra to fakturaer, som er udstedt af [virksomhed3] AB, Sverige, og udleveret af de svenske myndigheder, men som ikke fremgår af selskabets bogføring. For de to fakturaer udgør erhvervelsesmoms 6.292,80 kr., som ifølge SKAT er fradragsberettiget som købsmoms.

Baseret på ni fakturaer dateret i 2015, udstedt af [virksomhed3] AB, Sverige, og udleveret af de svenske myndigheder fandt SKAT, at selskabet havde varekøb for i alt 8.293 kg. To af de udleverede fakturaer fremgik ikke af den af selskabets repræsentant udleverede specifikation. Den ene af de to fakturaer var dog omfattet af den udleverede bilagsmappe fra selskabet. Erhvervelsesmoms for de to sidstnævnte fakturaer udgør i alt 18.057 kr.

[virksomhed4] AB, Sverige

Fra [virksomhed4] AB, Sverige, konstaterede SKAT én faktura i selskabets bogføring som delvis vedrører varekøb af slik. Vægtangivelser på varerne fremgår ikke af fakturaen. SKAT har oplyst, at kiloprisen for slikvarer generelt ligger på 40 svenske kr. Ud fra et forsigtighedsprincip har SKAT fastsat kiloprisen til 160 svenske kr. På baggrund heraf og da fakturabeløbet udgør 79.841 svenske kr. har SKAT skønsmæssigt ansat mængden af slikvarer til 500 kg.

SKAT fik på kontroldagen den 15. juni 2015 udleveret fire fakturaer dateret i 2014 og udstedt af [virksomhed4] AB. Disse fire fakturaer var ikke omfattet af selskabets regnskab. Mængden af chokolade- og sukkervarer udgør i alt 3.572 kg. Erhvervelsesmoms udgør i alt 28.597 kr. for de fire fakturaer, og er ifølge SKAT fradragsberettiget som købsmoms.

For 2015 konstaterede SKAT syv fakturaer i selskabets regnskab, som var udstedt af [virksomhed4] AB, Sverige. Vægtangivelsen på varerne fremgik ikke af tre ud af syv fakturaer. SKAT har ansat mængden af chokolade- og sukkervarer ved skøn til i alt 2.939 kg. Ved brug af det særlige EU-listesystem fandt SKAT, at [virksomhed4] AB, Sverige, havde solgt varer for 339.931 kr. til selskabet. Selskabet har alene registreret køb for 233.591 kr. På grundlag af en gennemsnitlig kostpris på 32 kr. per kg fandt SKAT, at selskabet havde erhvervet yderligere 3.323 kg chokolade- og sukkervarer. Som følge af forsigtighedsprincippet nedsatte SKAT sit skøn til 3.000 kg. Erhvervelsesmoms udgør i alt 26.585 kr., og er ifølge SKAT fradragsberettiget som købsmoms.

[virksomhed5], Sverige

På baggrund af bilag 76 i selskabets regnskab har SKAT konstateret, at selskabet har modtaget en faktura, der er dateret den 31. oktober 2014 og udstedt af [virksomhed5], Sverige. Der er tale om køb af chokoladevarer m.v. og fakturabeløbet udgør 35.436 kr. Gennemsnitsprisen per kg er angivet til mellem 26,95 kr. og op til 150 kr. SKAT har ansat gennemsnitsprisen til 80 kr. og opgjort mængden af chokoladevarer m.v. til 443 kg, som selskabet skal betale chokolade- og sukkervareafgift af.

Den samlede afgiftspligtige mængde er efter SKATs opfattelse således 7.348 kg og heraf udgør chokolade- og sukkervarerafgiften 180.834 kr.

[virksomhed6], Tyskland

Af bilag 226 i selskabets regnskab fremgår en faktura fra [virksomhed6], Tyskland, på køb af forretningsinventar. Selskabet har bogført fakturaen og afløftet 7.530 kr. i moms. SKAT er af den opfattelse, at fakturaen ikke opfylder bestemmelserne for momsfri leverance af varer til registrerede virksomheder i andre EU-medlemslande.

Øvrige leverandører

Af øvrige fakturaer fra regnskabet fremgår, at selskabet i 2015 havde varekøb af chokolade- og sukkervarer m.v. på 52,7 kg fra [virksomhed7], 331,65 kg fra [virksomhed8], 130 kg fra [virksomhed9] og 58,1 kg fra [virksomhed10], Tyskland.

Efterangivelse

Selskabets repræsentant har i e-mail til SKAT af den 27. juni 2017 oplyst, at selskabet har indsendt en efterangivelse for 2015, som følge af fejl, der blandt andet er konstateret ud fra SKATs forslag til afgørelse. Efterangivelse vedrører perioden 1. oktober til 31. december 2015. Af efterangivelsen fremgår, at selskabet forhøjer sin salgsmoms med 50.924 kr., erhvervelsesmoms udgør i alt 3.158 kr. og købsmoms udgør i alt 8.627 kr. SKAT finder ikke, at efterangivelsen er omfattet af sagens kontrolperiode, men henset til selskabets angivelse af moms i 1. til 3. kvartal 2015 finder SKAT, at beløbene kan henføres til kontrolperioden. SKAT har derfor forhøjet selskabets regulering med i alt 50.924 kr. i salgsmoms og 3.158 kr. i erhvervelsesmoms. For så vidt angår købsmoms er SKAT af den opfattelse, at for meget angivet købsmoms udgør 9.140 kr., hvorfor selskabets regulering af købsmoms for 2015 skal forhøjes med dette beløb.

Solidarisk hæftelse

Foruden moms- og afgiftskravet er SKAT af den opfattelse, at selskabet hæfter solidarisk for afgiften af afgiftspligtige varekøb fra [virksomhed11] ApS (fordelt på 15 fakturaer dateret i 2014 og 7 fakturaer dateret i 2015). Fakturaerne omfatter køb af chokolade- og sukkervarer, og er betalt kontant af selskabet. SKAT har oplyst selskabets ejer, at [virksomhed11] ApS alene sælger egenproducerede bolsjer, hvorfor SKAT har en formodning om, at fakturaerne ikke er udstedt af [virksomhed11] ApS. SKAT har desuden oplyst, at [virksomhed11] ApS har politianmeldt identitetstyveri af virksomhedens navn til politiet. SKAT har ikke kunne konstatere, at der er betalt chokolade- og sukkervareafgift samt moms af varekøbene fra [virksomhed11] ApS.

For 2014 udgør den afgiftspligtige mængde baseret på fakturaer 2.221 kg og chokolade- og sukkervarerafgiften udgør 54.658 kr. Købsmoms på i alt 2.814,75 kr. er opkrævet af en enkelt faktura, hvor det fakturerede beløb overstiger 10.000 kr.

For 2015 udgør den afgiftspligtige mængde baseret på fakturaer 1.749 kg og chokolade- og sukkervareafgiften udgør 46.590 kr. Købsmoms på i alt 13.758 kr. er opkrævet af to fakturaer, hvor det fakturerede beløb overstiger 10.000 kr.

SKATs afgørelse

Efter et kontrolbesøg hos selskabet, samt en gennemgang af selskabets regnskab mm., har SKAT forhøjet selskabets betaling af chokolade- og sukkervareafgift for perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015 med i alt 456.754 kr. I kravet indgår afgift af afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, som selskabet har erhvervet og videresolgt, hvoraf der ikke er betalt afgift, og hvoraf selskabet hæfter solidarisk med selskabets leverandør for betaling af afgiften.

SKAT har endvidere forhøjet selskabets betaling af moms for perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015 med i alt 243.955 kr. Derudover er det SKATs opfattelse, at selskabet hæfter solidarisk med selskabets leverandør for betaling af moms for perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015 med i alt 16.572 kr.

For 2014 er SKAT af den opfattelse, at der til regnskabets omsætning skal medregnes 4.178 kg chokolade- og sukkervarer, som hidrører fra de fire fakturaer udstedt af [virksomhed4] AB, Sverige (3.572 kg) og de to fakturaer udstedt af [virksomhed3] AB, Sverige, (606 kg) som SKAT har oplyst ikke er omfattet af selskabets bogføring for 2014. SKAT har ansat en detailsalgspris på 100 kr. per kg, svarende til en omsætning på 417.800 kr., hvoraf salgsmoms udgør 83.560 kr.

For 2015 er SKAT af den opfattelse, at selskabet har haft yderligere køb af chokolade- og sukkervarer fra [virksomhed4] AB, Sverige i 2015, henset til oplysningerne fra det særlige EU-listesystem. SKAT har ansat mængden til i alt 3.000 kg. SKAT har ansat en detailsalgspris på 100 kr. per kg, svarende til en omsætning på 300.000 kr., hvoraf salgsmoms udgør 60.000 kr.

Som begrundelse skriver SKAT:

”[...]

Bistand fra svenske myndigheder

SKAT har via det særlige kontrolnetværk om gensidig bistand mellem EU-medlemslandenes skatte- og afgiftsmyndigheder anmodet svenske myndigheder om bistand om, hvorvidt fremlagte dokumenter fra virksomhedens regnskab udstedt af [virksomhed12] omfatter samtlige fakturaer udstedt derfra.

Der er nu modtaget kontroloplysninger med kopi af [virksomhed3] AB-fakturaer til [virksomhed13], oplysninger om behandling af køberdokumentation samt oplysning om leverings- og betalingstidspunkt. Oplysningerne kan delvis afstemmes til virksomhedens regnskab.

En væsentlig erhvervelse i 2014 omfatter forretningsinventar på ca. 450.000 kr.

Samtlige fakturaer indtil 30. september 2015 er søgt afstemt. 3 fakturaer kan ikke udledes af regnskabet og en enkelt faktura (705030) er konstateret tilstede i bilagsmappe sammenhæftet med bilag 517, men er ikke registreret til regnskabet:

Uregistrerede køb – [virksomhed3]

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb Skr.

Betalingsdato

Vægt

17.9.2014

852864

11.410,00

19.9.2014

110

27.9.2014

852944

20.054,00

27.9.2014

496

15.4.2014

704677

58.940,00

7.5.2015

1.271

30.5.2015

705030

31.345,00

18.6.2015

776

121.749,00

2.653

Regnskab 2014

Afstemning til specifikation - Moms 2014

SKAT har nedenfor afstemt angivet moms med bogføringen:

Angivet

Bogføring

Salgsmoms

2. kvartal 2014

0

3. kvartal 2014

42782

4. kvartal 2014

48527

91.309

175.681

Købsmoms

2. kvartal 2014

25.761

3. kvartal 2014

83.797

4. kvartal 2014

84.400

193.958

289.493

Erhvervelsesmoms

2. kvartal 2014

0

3. kvartal 2014

0

4. kvartal 2014

0

46.624

Årets tilsvar

-102.649

-67.188

Angivet moms kan ikke afstemmes til bogføringen.

Chokoladeafgift 2014 - Afstemning til afgiftsregnskab

Der er fremlagt et håndskrevet afgiftsregnskab, hvoraf fremgår:

Periode 2014

Leverandør

Kg

Beløb

1.6 – 30.6

0

0

1.7 – 31.7

0

0

1.8 – 31.8

[virksomhed3]

501

13.019

1.9 – 31.9

[virksomhed3]

574

14.918

1.10 – 31.10

[virksomhed3]

582

15.111

1.11 – 30.11

[virksomhed3]

992

15.750

1.12 – 31.12

0

0

Sum

2.649

58.798

Den enkelte afgiftsperiodes angivne afgiftspligtige vægt har ikke transaktionsspor til grundbilag og kan ikke afstemmes til bilag. Et forsøg på sammenholdelse af fakturaer fra [virksomhed3] til de angivne mængder kan ikke medføre nogen afstemning.

Angivet chokoladeafgift til SKAT kan dog afstemmes til dette regnskab. Der henvises til tidligere bemærkninger fra rådgiver om, at et regnskab ville bero på en rekonstruktion. Angivet chokoladeafgift kan ikke sammenholdes med regnskabets vægt og periodens afgiftssats.

Det fremgår af regnskabet, at alene udenlandske fakturaer fra [virksomhed3] ligger til grund for virksomhedens angivelse af chokoladeafgift.

Bistandsoplysninger fra Sverige 2014

SKAT har, jf. tidligere, modtaget bistandsoplysninger fra Sverige vedrørende leverancer fra [virksomhed3]. Der er modtaget 9 fakturaer, hvoraf 7 er medtaget i bogføringen. De resterende to er indsat nedenfor:

[virksomhed3] – 2014 uregistreret

Dato

Faktura nr.

Beløb i Skr.

Antal Kg

17.9.14

852864

11.410,00

110,13

27.9.2014

852944

20.054,00

496,04

31.464,00

606,17

Varekøb i udlandet, EU-moms

Bogføringens konto 66150, Moms af varekøb i udland, viser, at der er fire registreringer af fakturaer fra svenske [virksomhed4] AB (to fakturaer), svenske [virksomhed5] og tyske Lageri. Disse kan afstemmes til bilagsmateriale.

Sumbeløbet på kontoen, 46.624 kr., er ikkeangivet på momsangivelserne som EU-erhvervelsesmoms. Beløbene er imidlertid korrekt fratrukket som købsmoms i bogføringen.

[virksomhed4] AB, Sverige

SKAT kan konstatere to fakturaer i bogføringen, således:

Dato

Fakturanr.

Bilagsnr.

Beløb i Skr.

Moms i Skr.

Mængde i kg

10.11.2014

85684

61

79.841

16.081

500

3.12.2014

85685

62

80.000

15.898

0

159.841

31.979,00

500

Fakturaerne er bogført uden kursomregning, hvorved EU-moms og købsmoms er beregnet ca. 20 % for højt. Fejlen er neutral i momsmæssig henseende.

Fakturaen udstedt 3.12.2014 indeholder ingen slikvarer. Fakturaen udstedt 10.11.2014 har delvis slik, men ikke vægtangivelse på alle enheder, hvorfor SKAT ved gennemgang af fakturalinjer har anlagt et skøn af afgiftspligtig vægt til brug for beregning af chokoladeafgift. Den afgiftspligtige mængde er skønnet til 500 kg.

[virksomhed5], Sverige

Regnskabets bilag 76 omfatter en faktura, dateret 31. oktober 2014, udstedt af [virksomhed5], [by3], Sverige. Fakturaen er udstedt i overensstemmelse med bestemmelserne om momsfri leverance af varer til registrerede virksomhed i andre EU-medlemslande. Den svenske virksomhed har ikke indberettet handlen til [virksomhed13] til listesystemet

Fakturabeløbet udgør 35.436 kr. En summarisk gennemgang af varerne viser, at der er tale om chokoladevarer m.v. En gennemsnitspris pr. kg er på mellem 26,95 kr. og op til 150 kr. SKAT ansætter gennemsnitsprisen til 80 kr., hvorefter der kan beregnes, at fakturaen omfatter 443 kg chokoladevarer.

[virksomhed6]

Regnskabets bilag 226 omfatter faktura udstedt af [virksomhed6], Tyskland. Der faktureret laminatvarer. Der er bogført EU-moms og afløftet 7.530 kr. i moms. SKAT anser fakturaen for at omfatte forretningsinventar.

Fakturaen opfylder ikke bestemmelserne for momsfri leverance af varer til registrerede virksomheder i andre EU-medlemslande. Den tyske virksomhed har ikke indberettet handlen til [virksomhed13] til listesystemet.

Fakturaer konstateret ved kontrol, som ikke er medtaget i bogføringen 2014

I forbindelse med kontrol i virksomheden den 15. juni 2015, fremlagde [person1] et mindre bundt bilag, tilsyneladende uden struktur. Materialet blev fremlagt som dokumentation for tilstedeværende varer. SKAT konstaterede både danske og udenlandske fakturaer fra 2014 og 2015.

SKAT konstaterede bl.a. 4 udenlandske fakturaer udstedt af [virksomhed4] AB, [Sverige], udstedt i 2014. SKAT fotograferede fakturaerne. SKAT kan efterfølgende konstatere, at ingen af disse fire fakturaer er omfattet af bogføringen for 2014.

[...]

SKAT kan på grundlag af bilagene og ud fra en erfaringsmæssigt skønnet kilopris på 40 Skr. beregne, at der er erhvervet 3.572 kg slik.

Udenlandske fakturaer i regnskab behandlet som indenlandsk køb 2014

SKAT kan ved gennemgang af bogføring for 2014 konstatere, at 7 udenlandske fakturaer er bogført som indenlandsk varekøb med automatisk godtgørelse af moms via konto for købsmoms, alt uanset, at fakturaerne ikke omfatter dansk moms. Bogføringen viser, at de udenlandske fakturaer er udstedt af [virksomhed3], [Sverige]. Alle konteringer af køb fra [virksomhed3] er konteret under denne post. Fakturaerne omfatter en nettovægt, der danner grundlag for det samlede antal kg slik.

Fejlkonteret - [virksomhed3] AB – 2014

Dato

Fakturanr.

Bilagsnr.

Beløb i Skr.

Mængde i kg

Moms afl.

26.5.14

852090

22

1.260,00

28,5

252

26.5.14

852089

23

24.023,00

569,65

4.804,00

17.7.14

702437

24

5.950,00

133

1.190,00

17.7.14

702438

25

15.501,00

399,48

3.100,00

14.10.14

703132

26

20.103,00

440,28

4.020,00

11.11.14

703367

27

17.546,00

402,3

3.509,00

11.11.14

703368

28

15.605,00

253,78

3.121,00

Sum

99.988,00

2.226,99

19.996,00

[virksomhed11] ApS 2014

Ved kontrollen blev der jf. tidligere fremlagt en faktura fra 2015 udstedt af [virksomhed11] ApS. I specifikationen for 2014 er der konstateret yderligere 15 fakturaer fra samme leverandør.

SKAT har i forbindelse med anden kontrol i [by2] konstateret, at en detailhandler med bland selv-slik har fremlagt en tilsvarende faktura som dokumentation for forretningsbeholdningens varer. SKAT fandt grundet manglende betalingskonto og meget lave priser, at der var en mistanke om fakturaens ægthed.

Faktura nr. 3879 udstedt af [virksomhed11] ApS viser bl.a:

Quality Street 2,9 kg,155 kr.

Stjerne Mix 900 g 32 kr.

Dumle 1 kg 45 kr.

Prisen er uden moms.

SKAT har søgt priser på nettet og konstateret, at [virksomhed14], Tyskland, markedsfører de to første varer for hhv. 179 kr. og 44,95 kr. Dumle markedsføres i en 860 grams beholder til 89,95 kr.

Samme billede kan findes på øvrige [virksomhed11]-fakturaer.

Den 21. juli 2015, har SKAT v/[person2], rettet telefonisk henvendelse til [virksomhed11] ApS’ direktør, [person3].

Direktøren blev forespurgt, om [virksomhed11] ApS havde samhandel med [virksomhed13] ApS, [adresse1], [by1]. Det blev oplyst, at selskabet ikke kendte denne virksomhed eller havde samhandel med denne.

Direktør [person3] oplyste, at selskabet alene handler med egen produktion af bolsjer. Direktør [person3] har efterfølgende politianmeldt identitetstyveri af hans virksomheds navn.

Oplysningerne bekræfter SKATs formodning om, at der var tale om fakturaer, hvor en erhvervsdrivende med urette anvender anden virksomheds identitet.

SKAT har foretaget en systematisk registrering af 15 fakturaer i regnskabet for 2014, således:

[...]

Fortegnelsen viser, at der er leveret 2.221 kgslik, og at der er taget godtgørelse af den fakturerede moms, 29.090,75 kr.

Regnskab 2015

Omsætning fra specifikation

Det fremgår af specifikationen at der 1. januar - 30. september 2015 er en omsætning, der er betalt således:

Specifikation

Betalingsmiddel

Beløb

Andel i %

DK salg

1.636.139

67,93

Kontant salg

479.035

19,89

[...]

293.261

12,18

2.408.435

100,00

Salgsmoms udgør 571.760 kr. og kan afstemmes til sum af afgiftsangivelser for perioden 1. januar til 30. september 2015 jf. tidligere.

SKAT har konstateret, at der ikke er registreret omsætning til regnskabet i januar. Der er imidlertid registreret varekøb/fakturaer udstedt den 3. januar 2015 af [virksomhed11] på ca. 63.000 kr.

Chokoladeafgift – afstemning til afgiftsregnskab 2015

Der er fremlagt et håndskrevet afgiftsregnskab, hvoraf fremgår:

Afgiftsperiode 2015

Faktura fra

Beløb

Vægt

Januar

[virksomhed3]

13.063

503

Februar

[virksomhed3]/[virksomhed15]

24.152

930

Marts

[virksomhed3] / [virksomhed4]

14.413

555

April

[virksomhed3]

8.466

326

Maj

[virksomhed3]/ [virksomhed8]/ European

28.619

1102

Juni

[virksomhed8]/[virksomhed16]/ European

24.048

926

Juli

2.062

79

August

0

0

September

[virksomhed4]

24.064

926,6

138.887

5.347,00

SKAT har sammenholdt regnskabet med angivet afgift. Når bortses fra, at virksomheden i august har angivet 10.570 kr., hvor der i regnskabet er anført 0 kr. kan der ske afstemning. Afgiftssats på 25,97 kr./kg kan afstemmes. Der er angivet et samlet beløb på 149.457 kr.

Der er imidlertid ikke transaktionsspor til et bagvedliggende regnskab.

Bistandsoplysninger fra Sverige 2015

SKAT har modtaget bistandsoplysninger fra Sverige vedrørende leverancer fra [virksomhed3]. Der er modtaget fakturaer, og data vedrørende fakturanummer og beløb er indsat nedenfor:

[virksomhed3]

Mængde i kilo

Fakturanummer

Beløb i Skr.

548,65

703981

26.633,00

963,54

704265

42.408,00

934,87

704545

42.809,00

1.271,00

704677

58.940,00

1.237,65

704810

53.659,00

1.066,03

704906

55.470,00

620,83

705029

25.802,00

776,76

705030

31.345,00

874,26

705383

37.154,00

8.293,59

374.220,00

De markerede fakturaer, (704677 og 705030) indgår jf. tidligere ikke i specifikationen. Øvrige fakturaer indgår i specifikation. Sidstnævnte bilag er konstateret tilstede i bilagsmappe med påført bilagsnr. 517.

Varekøb i udlandet - specifikation 2015

Nedenfor er indsat øvrige udenlandske fakturaer registreret i regnskabet og dokumenteret med faktura:

[virksomhed4] AB

Bilag

Mængde i kilo

Fakturanummer

Beløb i Skr.

448

Papir

87677

70.131,00

737

425,87

89692

24.366,00

10150

Skøn 50,00

85683

9.171,00

10241

963,11

90038

62.942,00

10243

1.350,39

90289

48.103,00

10244

Skøn 100,00

90494

30.654,00

10275

Skøn 50,00

90794

46.622,00

Sum

2.939,37

291.989,00

[...]

Listeoplysninger – større difference

SKAT har, jf. ovenfor, registreret at de i foreligger dokumentation for, at virksomheden hos [virksomhed4] AB, Sverige, har købt varer for 291.989,00 svenske kroner. Omregnet til Dkr, udgør beløbet 233.591 kr.

Den svenske virksomhed [virksomhed4] AB, har imidlertid i perioden 1. januar – 30. september 2015 indberettet til det særlige EU-listesystem, under iagttagelse af reglerne om momsfrit salg til registrerede virksomheder i andre EU-medlemslande, at have solgt varer for 339.931 Dkr. til [virksomhed13].

[virksomhed4] AB

Jan

89.869

Mar

54.674

Jun

64.222

Aug

19.376

Sep

111.790

339.931

SKAT finder, at oplysningen er troværdig. SKAT har særligt lagt vægt på, at virksomheden i 2014 i fire tilfælde har købt varer hos [virksomhed4] AB uden at dette er kommet til udtryk i regnskab og afgiftsopgørels

SKAT finder, at forskellen (339.931 - 233.591) 106.340 kr, omfatter varer, der er erhvervet uden at komme til udtryk i regnskab m.v.

På basis af en gennemsnitlig kostpris på 32 dkr/kg finder SKAT, at der er erhvervet 3.323 kg. Som følge af iboende usikkerhed og ud fra forsigtighedsprincippet fastsættes denne mængde til 3.000 kg.

[virksomhed10]

[person1] har ved kontrollen fremlagt en faktura af 11. juni 2015, udstedt af den tyske virksomhed [virksomhed10]. Fakturaen er udstedt personligt til [person1], men forretningsadressen er anvendt. Der er faktureret 28 forskellige artikler til en samlet pris inkl. tysk moms på 5.778 Euro. Faktura er bogført under bilag 500.

Varekategorierne er altovervejende drikkevarer og chips. En enkelt vare, 581 stk. Jelly Belly Bean Boozled ”editon 3”, omfatter ca. 80 % af det fakturerede pris. Leverandøren anfører på sin hjemmeside, at der er tale om et spil med slik. Mængden af slik er ifølge hjemmesiden 100 gram. Samlet afgiftspligtige mængde er således 58,1 kg.

Faktura - [virksomhed11] ApS

Regnskabet, konto 2050, omfatter registrering af 7 fakturaer fra [virksomhed11] til en samlet købspris af 94.191 kr. Der henvises til tidligere redegørelse om identitetstyveri af denne virksomhed samt falske fakturaer.

SKAT har skønsmæssigt opgjort den afgiftspligtige mængde ved anvendelse af gennemsnitspris pr. kg på 52,50 kr.

En beregning viser, at den bagvedliggende afgiftspligtige mængde udgør 1.794 kg.

Overvejelse om tilsidesættelse af regnskab

SKAT finder, at der er fremlagt et mangelfuldt regnskab, der i en udstrækning fremtræder på en sådan måde, at regnskabet i sin helhed kan tilsidesættes. Der er herved særligt lagt vægt på, at der ikke er ført eller fremlagt noget kasseregnskab, ligesom der er erhvervet varer, som ikke er kommet til udtryk i regnskabet. SKAT har konstateret, at den registrerede omsætning i 2014 er forholdsmæssigt markant mindre end registreringen i 2015.

SKAT har imidlertid valgt at foretage en opgørelse af manglende angivet moms og chokoladeafgift, i det væsentlige på grundlag af konstaterede bilag og bistandsoplysninger fra andre EU-medlemslandes skattemyndigheder.

SKATs forslag til afgørelse - chokoladeafgift

SKAT har på baggrund af ansættelse for perioden 1. juli 2014 – 30. september 2015 skønsmæssigt ansat chokolade- og sukkervareafgiften. Beløbet er opgjort således:

2014

Opgjort

Angivet

Ændring

235.492 kr.

58.798 kr.

176.694 kr.

2015

Opgjort

Angivet

Ændring

429.517 kr.

149.457 kr.

280.060 kr.

2014

Virksomheden har i 2014, jf. tidligere, angivet 58.798 kr. i chokoladeafgift. Den i regnskabet anførte afgiftspligtige mængde er registreret til 2.649 kg. En afstemning mellem vægt og afgift er jf. tidligere ikke mulig, da chokolade- og sukkervareafgiften i 2014 lød på 24,61 kr./kg.

SKAT har nedenfor indsat samtlige udenlandske fakturaer konstateret i regnskabet, fakturaer konstateret ved kontrol uden at være bogført og fakturaer modtaget via bistand fra svenske myndigheder, således:

Udenlandske varekøb 2014

Leverandør

Mængde i Kg

[virksomhed3], [Sverige]

2.227

[virksomhed4]

500

[virksomhed4] – ikke bogført

3.572

[virksomhed5]

443

Bistandsoplysninger – [virksomhed3]

606

7.348

Sum af antal kg, jf. ovenfor, udgør 7.348 kg. Med en afgiftssats på 24,61 kr., udgør chokoladeafgiften 180.834 kr.

Solidarisk hæftelse

Virksomhedens regnskab omfatter 15 fakturaer udstedt af [virksomhed11]. Samlet køb udgør ekskl. moms 116.363 kr. Den bagvedliggende mængde afgiftspligtige varer er opgjort til 2.221 kg. Der er ikke sporbarhed til digital betaling og fakturaer omfatter ikke bankkonto.

Samtlige fakturaer er falske, idet der er konstateret identitetstyveri. Det er ikke muligt at dokumentere, at der er betalt afgift af varerne. SKAT afkræver derfor virksomheden [virksomhed13] afgiften efter chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 2.

Afgiften udgør 2.221 x 24.61 kr., svarende til 54.658 kr.

Beløbet afkrævet solidarisk med sælger/udsteder, men da denne part er ukendt foretager SKAT ikke yderligere tiltag mod denne part.

Samlet chokoladeafgift 2014

Opgjort afgift udgør 180.834 kr. og 54.658 kr., i alt 235.492 kr.

Med fradrag af angivet afgift på 58.798 kr., udgør differencen 176.694 kr.

2015

Virksomheden har i 2015, jf. tidligere, angivet 149.457 kr. i chokoladeafgift. Den i regnskabet anførte afgift udgør 138.887 kr., Afgiftspligtige mængde er registreret til 5.347 kg. Angivet afgift i august 2015 fremgår ikke af regnskabet.

Til regnskabet er der ikke transaktionsspor til en bagvedliggende opgørelse.

SKAT har foretaget en registrering af samtlige udenlandske fakturaer konstateret i regnskabet samt fakturaer modtaget via bistand fra svenske myndigheder, jf. tidligere, således:

Udenlandske varekøb 2015

Leverandør

Mængde i Kg

[virksomhed3], [Sverige]

8.293

[virksomhed4]

2.939

[virksomhed4] – udeholdt køb

3.000

[virksomhed7]

52

[virksomhed8]

331

[virksomhed9]

130

14.745

Afgift af 14.745 kg (afgiftssats 25.97 kr./kg) udgør 382.927 kr.

Solidarisk hæftelse

Virksomhedens regnskab omfatter 7 fakturaer udstedt af [virksomhed11]. Samlet køb udgør ekskl. moms 94.191 kr. Den bagvedliggende mængde afgiftspligtige varer er beregnet til 1.749 kg.

Samtlige fakturaer er falske, idet der er benyttet identitetstyveri. Det er ikke muligt at dokumentere, at der er betalt afgift af varerne. SKAT afkræver derfor virksomheden afgiften efter chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 2

Afgiften udgør 1.794 x 25,97 kr., svarende til 46.590 kr.

Beløbet afkrævet solidarisk med sælger/udsteder, men da denne part er ukendt foretager SKAT ikke yderligere tiltag mod denne part.

Samlet chokoladeafgift 2015

Opgjort afgift udgør 382.927 kr. og 46.590 kr., i alt 429.517 kr.

Med fradrag af angivet afgift på 149.457 kr., udgør differencen 280.060 kr.

[...]

SKATs begrundelse for afkrævning af chokoladeafgift

Virksomheden er registreret som varemodtager efter chokoladeafgiftsloven, men har ikke indberettet afgift af alle de varer, den har modtaget i perioden 1. juni 2014 – 30. september 2015. Virksomheden har for perioden indberettet 208.255 kr. i chokoladeafgift, men på baggrund af regnskabsgennemgang m.v. har SKAT opgjort afgiften til 665.009 kr. Der er således angivet 456.754 kr. for lidt i chokoladeafgift.

[...]

SKATs forslag til afgørelse - Moms

SKAT foreslår, at virksomhedens moms for perioden 1. april 2014 – 30. september 2015 ændres således:

Angivet 2014

Salgsmoms

EU-moms

Købsmoms

Tilsvar

Angivet 2014

91.313

0

193.958

-102.645

SKATs opgørelse – forhøjelse af tilsvar

Difference regnskab/angivet moms

84.368

46.624

95.535

35.457

Udeholdt omsætning/ vareforbrug

83.560

34.560

34.890

83.560

EU-køb registreret som DK-køb

19.996

19.996

For lidt angivet

167.928

101.510

130.425

139.013

Angivet 2015

Salgsmoms

EU-moms

Købsmoms

Tilsvar

Angivet 2015

571.760

225.006

590.904

205.862

SKATs opgørelse – forhøjelse af tilsvar

Udeholdt omsætning/ vareforbrug

40.940

18.057

18.057

40.940

Udeholdt omsætning EU-listeopl.

60.000

26.585

26.585

60.000

For lidt angivet

100.940

18.057

18.057

100.940

I 2014 og 2015 har virksomheden købt varer, der er dokumenteret med fakturaer udstedt af [virksomhed11]. Fakturaerne er falske. Virksomheden hæfter efter momslovens § 46, stk. 12 for moms af fakturaer med samlet beløb > 10.000 kr. Beløbet udgør henholdsvis 2.814 kr. og 13.758 kr.

I alt opkræves 256.525 kr. i moms

2014

Afstemning til specifikation 2014

SKAT har nedenfor afstemt angivet moms med bogføringen:

Salgsmoms

EU-moms

Købsmoms

Tilsvar

Regnskab 2014

175.681

46.624

289.493

-67.188

Angivet 2014

91.313

0

193.598

-102.645

Difference

84.368

46.624

95.535

35.457

Afstemningen viser, at salgsmoms, EU-moms og købsmoms er angivet med mindre end regnskabet udviser med konsekvens, at den negative moms er 35.457 kr.mere end regnskabet viser.

[virksomhed11] 2014

Virksomhedens regnskab omfatter 15 fakturaer udstedt af [virksomhed11]. Samlet køb udgør inkl. moms 145.453 kr. Købsmoms registreret til regnskabet udgør 29.090 kr. Der er ikke sporbarhed til digital betaling og fakturaer omfatter ikke bankkonto.

Samtlige fakturaer er falske, idet der er benyttet identitetstyveri. Momslovens § 46, stk. 12 regulerer, at virksomheder hæfter solidarisk for moms i tilfælde, hvor der ikke er betalt digitalt (bank) og det fakturerede beløb inkl. moms er højere end 10.000 kr. 14 fakturaer er under denne grænse (halvdelen marginalt under), og en enkelt faktura overstiger grænsen.

[virksomhed11] – 2014

Fakturadato

Bilagsnr.

Fakturanr.

Pris ekskl. moms

Købsmoms

Inkl. moms

27-09-2014

13

2852

11.259,00

2814,75

14.073,75

SKAT afkræver virksomheden moms af fakturaen, der overstiger 10.000 kr. Den afkrævede moms udgør 2.814 kr. Beløbet afkræves solidarisk med sælger/udsteder, men da denne part er ukendt foretages der ikke yderligere tiltag mod denne part.

Fakturaer ikke medtaget i regnskabet 2014

4 udenlandske fakturaer konstateret ved kontrol udstedt af [virksomhed4], er ikke omfattet af bogføringen for 2014.

Uregisteret – [virksomhed4] – 2014

Dato

Fakturanr.

Beløb i Skr.

Beløb i Dkr. V. kurs 0,8

Erhvervelsesmoms

Mængde i kg

10.11.14

85683

9.171,00

7336,8

1834,2

229

10.11.14

85681

68.313,00

54650,4

13662,6

1.707,00

13.11.14

85743

24.747,00

19797,6

4949,4

618

13.11.14

85745

40.750,00

32605

8151

1.018,00

Sum

142.986,00

114388,8

28597,2

3.572,00

SKAT har, jf. tidligere, på grundlag af bilagene foretage en beregning/skøn af at der er erhvervet 3.572 kg slikvarer.

2 udenlandske fakturaer udstedt af [virksomhed3] AB konstateret via bistandsanmodning til svenske myndigheder, er ikke omfattet af bogføringen, således:

Uregisteret – [virksomhed3] – 2014

Dato

Fakturanr.

Beløb i Skr.

Beløb i Dkr. V. kurs 0,8

Erhvervelsesmoms

Mængde i kg

17.9.14

852864

11.410,00

9128

2282

110,13

27.9.2014

852944

20.054,00

16043,2

4010,8

496,04

31.464,00

25171,2

6292,8

606,17

Kontroloplysningerne viser således samlet:

Uregistreret – samlet – 2014

Beløb i Skr.

Beløb I Dkr. V. kurs 0,8

Erhvervelsesmoms

Antal kg

[virksomhed3]

31.464

25.171,2

6.292,8

606

[virksomhed4]

142.986

114.388,8

28.597

3.572

174.450

139.560

34.889,8

4.178

Erhvervelsesmomsen, der udgør 34.890 kr. Beløbet er fradragsberettiget som købsmoms.

SKAT finder ikke, at regnskabets omsætning giver plads til at medtage omsætning af 4.178 kg slik. SKAT ansætter at denne omsætning er udeholdt regnskabet. Detailsalgsprisen ansættes til 100 kr./kg, svarende til en omsætning på 417.800 kr. Salgsmoms udgør 20 %, svarende til 83.560 kr.

Udenlandske fakturaer registreret til regnskab som indenlandsk køb

SKAT kan ved gennemgang af bogføring for 2014 konstatere, at et antal udenlandske fakturaer er bogført som indenlandsk varekøb med automatisk godtgørelse af moms via konto for købsmoms, alt uanset, at fakturaerne ikke omfatter dansk moms. Bogføringen viser, at de udenlandske fakturaer er udstedt af [virksomhed3], [Sverige].

Fejlkonteret – [virksomhed3] AB – 2014

Dato

Fakturanr.

Bilagsnr.

Beløb i Skr.

Beløb i Dkr. V. kurs 0,8

Erhvervelsesmoms

26.514

852090

22

1.260,00

1.008,00

252.00

26.5.14

852089

23

24.023,00

19.218,40

4804,60

17.7.14

702437

24

5.950,00

4.760,00

1190.00

17.7.14

702438

25

15.501,00

12.400,80

3100,20

14.10.14

703132

26

20.103,00

16.082,40

4020,60

11.11.14

703367

27

17.546,00

14.036,80

3509,20

11.11.14

703368

28

15.605,00

12.4840

3121.00

99.988,00

79.990,40

19.997,60

Erhvervelsesmoms, der udgør 19.997 kr. Beløbet er fradragsberettiget som købsmoms. Beløb er sammenfaldende med registreret købsmoms. Der reguleres alene for erhvervelsesmoms.

2015

[virksomhed11] 2015

Virksomhedens regnskab omfatter 7 fakturaer udstedt af [virksomhed11]. Samlet køb udgør ekskl. moms 94.191 kr. Købsmoms registreret til regnskabet udgør 23.547 kr. Der er ikke sporbarhed til digital betaling og fakturaer omfatter ikke bankkonto.

Samtlige fakturaer er falske, idet der er benyttet identitetstyveri. Momslovens § 46, stk. 12 regulerer, at virksomheder hæfter solidarisk for moms i tilfælde, hvor der ikke er betalt digitale (bank) og det fakturerede beløb inkl. moms er højere 10.000 kr. 5 fakturaer er marginalt under denne grænse. To faktura overstiger grænsen.

[virksomhed11] – 2015

Fakturadato

Bilagsnr.

Fakturanr.

Pris ekskl. Moms

Købsmoms

Inkl. moms

06-06-2015

10147

3879

15.286,00

3.821,50

19.107,50

07-01-2015

273

2713

39.748,00

9.937,00

49.685,00

55.034,00

13.758,50

68.792,50

SKAT afkræver virksomheden moms af fakturaen, der overstiger 10.000 kr. Den afkrævede moms udgør 13.758 kr. Beløbet afkræves solidarisk med sælger/udsteder, men da denne part er ukendt foretages der ikke yderligere tiltag mod denne part.

Fakturaer ikke medtaget i regnskabet 2015

2 udenlandske fakturaer udstedt af [virksomhed3] AB, konstateret via bistandsanmodning til svenske myndigheder, er ikke omfattet af bogføringen, således:

[virksomhed3] – 2015 uregistreret

Dato

Fakturanr.

Beløb i Skr.

Beløb i Dkr. V. kurs 0,8

Erhvervelsesmoms

Antal kg

15.4.15

704677

58.940,00

47.152,00

11.788,00

1.271,00

20.5.14

705030

31.345,00

25.076,00

6.269,00

776,76

90.285,00

72.228,00

18.057,00

2.047,76

Erhvervelsesmoms, der udgør 18.057 kr. Beløbet er fradragsberettiget som købsmoms.

SKAT finder ikke, at regnskabets omsætning giver plads til at medtage omsætning af 2.047 kg slik. SKAT ansætter at denne omsætning er udeholdt regnskabet. Detailsalsprisen ansættes til 100 kr./kg, svarende til en omsætning på 204.700 kr. Salgsmoms her udgør 20 %, svarende til 40.940 kr.

Listeoplysninger – større difference

Ifølge virksomhedens specifikation og bilag har virksomheden hos [virksomhed4] AB, Sverige, har købt varer for 233.591 dkr.

Den svenske virksomhed har imidlertid i perioden 1. januar – 30. september 2015 indberettet til det særlige EU-listesystem, at have solgt varer for 339.931 Dkr. til virksomheden.

SKAT finder, at oplysningen er troværdig. SKAT har særligt lagt vægt på, at virksomheden i 2014 i fire tilfælde har købt varer hos [virksomhed4] AB uden at dette er kommet til udtryk i regnskab og afgiftsopgørelse

SKAT finder, at forskellen (339.931 - 233.591) 106.340 kr, omfatter varer, der er erhvervet uden at komme til udtryk i regnskab m.v.

På basis af en gennemsnitlig kostpris på 32 dkr/kg finder SKAT, at der er erhvervet 3.323 kg slik. Som følge af iboende usikkerhed og ud fra forsigtighedsprincippet fastsættes denne mængde til 3.000 kg. Varerne anses som solgt af virksomheden uden at denne omsætning er kommet til udtryk i regnskabet.

Erhvervelsesmomsen, der udgør 26.585 kr. Beløbet er fradragsberettiget som købsmoms.

SKAT finder ikke, at regnskabets omsætning giver plads til at medtage omsætning af 3.000 kg slik. SKAT ansætter at denne omsætning er udeholdt regnskabet. Detailsalgsprisen ansættes til 100 kr./kg, svarende til en omsætning på 300.000 kr. Salgsmoms udgør 20 %, svarende til 60.000 kr.

SKATs forslag til afgørelse

SKAT finder, at virksomhedens regnskab indeholder fejl og mangler, ligesom ikke hele varekøbet er medtaget i regnskabet. SKAT finder, at regnskabets udeholdte varekøb er omsat, uden at dette er kommet til udtryk i regnskabet, idet regnskabet ikke giver plads hertil.

SKAT foreslår derfor, at virksomheden afkræves 256.525 kr. i moms for hele kontrolperioden.

[...]

SKATs Bemærkninger

Rådgiver anfører under hovedpunkter sine synspunkter. SKAT har nedenfor kommenteret de punkter, som giver anledning til bemærkninger.

Ad sagens faktiske forhold.

Det er dokumenteret, at der ikke føres daglig kasseregnskab og foretages daglig kasseafstemning. En oplysning om en daglig konkret beløb har ingen relevans for sagen, når der ikke foretages lovhjemlet kasseafstemninger m.v.

SKAT anvender fotos i stedet for at tage fotokopi af relevante kontroloplysninger. Under kontrollen var der tvivl om i hvilket udstrækning der ville blive fremlagt et regnskab, hvorfor SKAT sikrede mulig dokumentation på kontrolstedet. SKAT har i sagsfremstillingen redegjort for hvilke dokumenter, herunder fotos, der ligger til grund for ansættelsen.

Ad bogføring modtaget fra rådgiver [person4]

Rådgiver anmoder om mødereferat. SKAT kan oplyse, at der ikke er udarbejdet mødereferat, da der alene er modtaget mapper og bogføring. [person4] har forud for sit fremmøde hos SKAT forsøgt at sende bogføring digitalt, hvilket mislykkedes.

Ad bistandsoplysninger fra Sverige 2014

[virksomhed4] AB. Der anmodes om grundlag for beregning af en afgiftspligtig mængde.

SKAT kan oplyse, at [virksomhed4] AB ikke anfører mængde på faktura. SKAT har ikke (og skal ikke) foretaget en opgørelse på grundlag af skøn på enkeltlinjeniveau. Generelt for slikvarer ligger prisen på ca. 40 skr/kg. Da fakturaerne omfatter en del ”sliklegetøj” har SKAT efter forsigtighedsprincippet fastsat en kilopris 4 gange højere til 160 skr/kg. Der er faktureret varer for 79.841 skr. Ved division mellem kilopris og fakturapris har SKAT opgjort mængden skønsmæssigt til 500 kg.

[virksomhed5]

SKAT anvender i mangel af anden fakturaspecifikation også et skøn, der er sat til 80 kr./kg fordi fakturaen også indeholder andre varer end chokoladeafgiftspligtige vare.

[virksomhed6]

SKAT har redegjort for, at den omhandlede leverandør ikke har indberettet til EU-listesystemet, at der er leveret varer til [virksomhed13] ApS.

En væsentlig oplysning til listesystemet er, at leverandøren er bekendt med erhververs danske momsregistreringsnummer og anfører dette på fakturaen. Der henvises til momsbekendtgørelsens § 100 og det bagvedliggende momssystemdirektivs artikel 226 om kravet til faktura, herunder pkt. 4 om anførsel af købers momsregistreringsnummer på faktura. EU-medlemsstater har implementeret direktivet i national momslovgivning.

Regnskab 2015

Omsætning fra specifikation. Det gøres gældende, at SKATs bemærkning om, at der ikke er omsætning i januar er forkert.

SKAT bemærkning beror på en fejl, da der først pr. 29. januar 2016 foretages registrering af digital betaling. En kontant omsætningen anført af rådgiver for januar 2015 indgår i regnskabet og opgørelse af moms. Forholdet har imidlertid ingen berøringsflade til afgiftskrav, idet SKAT har valgt ikke at tilsidesætte regnskabet, men foretaget regulering af afgifter og på grundlag af EU-oplysninger.

Bistandsoplysninger fra Sverige 2015

Rådgiver finder det fejlagtigt, at faktura 704677 og 705030 ikke er registreret i regnskabet, idet førstnævnte er registreret under bilagsnr. 207

Sidsnævnte faktura anføres bogført under bilag 517 sammen med faktura nr. 705029. Der henvises til betalingstransaktion fra svenske myndigheder.

Faktura 704677 omfatter et fakturabeløb på 58.939,69 Skr, svarende til ca. 47.535 kr.(kurs 0,8). Ifølge bank, konto 58000 er der 5. maj 2015 en registrering på 47.322.97 dkr. med henvisning til bilag 207.

Bogføringen, konto bilag 207, omfatter en registrering på 37.858 kr. Bogføring og fakturaer kan ikke afstemmes varekøbskontoens registrering.

Faktura nr. 705030 og 705029 ses tilstede i mappen. Fakturaerne omfatter et fakturabeløb på hhv. 25.802 Skr. og 31.345 Skr, svarende til 57.147 Skr. Beløbet kan afstemmes til betalingstransaktionen. Omregnet udgør beløbet 45.717 Dkr. Bogføringen, bilag 517, registrerer et beløb på 37.204 kr. Bogføring og fakturaer kan ikke afstemmes til varekøbskontoens registrering.

Efter modtagelse af mail fra rådgiver den 27. juni 2017 med momskonti er der registreret, at der syv svenske fakturaer er registreret som dansk varekøb, men at forholdet ved posteringer den 15. juli 2015 er regulereret ved kreditering af konto for købsmoms med den fejlagtige afløftede moms på 64.739 kr. og debitering af korrekt beregnet erhvervelsesmoms med 80.924 kr. Samme beløb er krediteret konto for moms af varekøb i udlandet.

SKAT har foretaget forhøjelse af omsætningen for 2015 med 204.700 kr. på grundlag af omtalte dokumenter. SKAT nedsætter momskravet med den beregnede salgsmoms på 40.940 kr.

Listeoplysninger – større differencer

SKAT har som bilag 2 til afgørelsen indsat EU-listeoplysninger for perioden 2014-2015. Udenlandske virksomheder indberetter i de enkelte landes valuta. Når myndigheder trækker oplysninger fra systemet er alle oplysninger i Dkr. Oplysningerne vedlægges som bilag 2.

Efterangivelser

Rådgiver har med mail af 27. juni 2017 oplyst at der er indsendt efterangivelser for 2014 og 2015 som følge af fejl. SKAT kan konstatere, at efterangivelserne er registreret modtaget den 27. juni 2017.

Efterangivelsen for 2014 er omfattet af nærværende forvaltningsretlige afgørelse.

Efterangivelsen for 2015 omfatter perioden 1. oktober – 31. december 2015 og omfatter forhøjelser af salgsmoms på 50.924 kr., moms af varekøb udland 3.158 og købsmoms 8.627 kr. Perioden er ikke omfattet af sagens kontrolperiode.

SKAT har med de nu foreliggende kontokort afstemt moms for 1 – 3 kvartal 2015. Virksomheden har i perioden angivet salgsmoms med 571.760 kr. Ved udtagning af periodens salgsmoms fra konto 66100, kan beregnes en salgsmoms på 622.684 kr. Differencen udgør 50.024 kr. Beløbet kan således henføres til kontrolperioden. SKAT forhøjer salgsmoms med 50.024 kr.

Virksomheden har for 1. - 3. kvartal 2015 angivet erhvervelsesmoms med 225.006 kr. Fra konto 66150 kan beregnes erhvervelsesmoms til 228.164 kr. for lidt angivet afgift udgør 3.158 kr. Beløbet kan således henføres til kontrolperioden. SKAT forhøjer erhvervelsesmoms med 3.158 kr.

Virksomheden har i 1-3 kvartal 2015 angiver købsmoms med 596.512 kr. Fra konto 66200 kan beregnes købsmoms til 605.652 kr. For meget angivet købsmoms udgør 9.140 kr. Ved samme beregning ved årets udgang kan for meget angivet købsmoms beregnes til 8.627 kr. og afstemmes til efterangivelsen. SKAT forhøjer købsmoms med 9.140 kr.

Kontokort 66900 omfatter registrering af afgiftstilsvar fra 1. – 4. kvartal 2015 og kan afstemmes til SKATs registrering af afgiftstilsvar. Der foreligger ikke transaktionsspor fra momskonti til momsafregningskonto. Momskonti omfatter en fortløbende saldo.

SKAT kan konstatere, at fejlene i det væsentligste kan henføres til perioden 1. januar – 31. marts 2015., idet angivet salgsmoms udgør 138.666 kr. og salgsmoms, konto 66100, kan beregnes til 201.436 kr.

[...]

Fornyet høring

SKAT har foretaget en vurdering af, om rådgivers bemærkninger indebærer ny høring ved forslag.

SKAT finder ikke, at høring er fornøden.

SKAT har herved lagt vægt på, at forhøjelse af omsætningen for 2015 med 204.700 kr. på grundlag af manglende registrering af svenske fakturaer, nu er dokumenteret som medtaget i regnskabet, hvorfor SKAT imødekommer rådgivers bemærkninger og nedsætter omsætningen med 204.700 kr. Som følge heraf nedsætter SKAT momskravet med den beregnede salgsmoms på 40.940 kr.

En forhøjelse af moms med 44.942 kr. som følge af nu fremlagte momskonti, er fulgt op med rådgivers efterangivelse. SKAT finder derved accept af fejl.

SKATs endelige afgørelse

SKAT finder, at virksomheden regnskab indeholder fejl og mangler, ligesom ikke hele varekøbet er medtaget i regnskabet. SKAT finder, at regnskabets udeholdte varekøb er omsat, uden at dette er kommet til udtryk i regnskabet, idet regnskabet ikke giver plads hertil.

SKAT nedsætter momskravet for 2015 med 40.940 kr., fordi virksomhedens rådgiver har fremført oplysning om, at to fakturaer der ligger til grund for forhøjelse, er medtaget i regnskabet.

SKAT forhøjer momskravet for 2015, med 44.942 kr., jf. herved fremlagte momskontokort, således:

Moms

Beløb

Salgsmoms

50.924

Moms af varekøb udland

3.158

Købsmoms

9.140

Afgiftstilsvar

44.942

SKAT har med forslag til afgørelse foreslår at virksomheden afkræves 256.525 kr. i moms for hele kontrolperioden, hvoraf 2.814 kr. for 2014 og 13.758 kr. for 2015 er mod solidarisk hæftelse med [virksomhed11].

Med ovenstående nedsættelse og forhøjelse af momskravet jf. ovenfor, afkræves virksomheden 260.527 kr. i moms, hvoraf 2.814 kr. for 2014 og 13.758 kr. for 2015 er mod solidarisk hæftelse med [virksomhed11].

[...]”

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabet ikke er enig i SKATs forhøjelse af selskabets betaling af chokolade- og sukkervareafgift, samt moms i perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015.

Til støtte herfor skriver selskabets repræsentant:

”[...]

Ad, Tidligere sager tilknyttet direktør og ejer:

Har ingen relevans til nuværende sag, og der verserer i øvrigt klagesager om dele af de tidligere sager, der refereres til.

I det omfang [person1], eventuelt, tidligere ikke har overholdt danske regler for formalia er det min opfattelse at dette skyldes at han er blevet vildledt og har modtaget dårlig rådgivning.

Dette er også bemærket overfor SKAT i brev af den 18. april 2017, men det fremgår stadig af SKATs endelige afgørelse.

Ad, Sagens faktiske forhold:

SKAT oplyser blandt andet i deres forslag til afgørelse samt i den endelige afgørelse at ”Til brug for ansættelse af chokoladeafgift foretog SKAT fotografering af forretningslokale og lager samt optalte antal salgsdisplay til ca. 600. Hertil kom væsentlige mængder slik i grossistemballage i detailsalgslokalet og på lageret”.

Der er i brev til SKAT af den 18. april d.å. anmodet om en forklaring på følgende:

”SKAT bedes oplyse og redegøre for hvordan de fotos der indgår i sagen nærmere er anvendt i forbindelse med ansættelse af chokoladeafgift, herunder eventuelle udregninger foretaget ud fra disse fotos. ”

SKAT har ikke umiddelbart besvaret hvordan fotos af forretningslokale og lager er anvendt til ansættelse af chokoladeafgift, men blot kommenteret på s. 30 i den endelige afgørelse at ”SKAT har i sagsfremstillingen redegjort for hvilke dokumenter, herunder fotos, der ligger til grund for ansættelsen” men så vidt ses så er der i sagsfremstillingen overhovedet ikke nævnt hvordan disse fotos indgår i beregningen af chokoladeafgiften.

Usædvanlige forhold omkring bankkonto.

Det har til dato endnu ikke været muligt for butikken at få en bankkonto til brug for daglige transaktioner da ingen banker vil oprette konto til selskabet med begrundelsen af direktør [person1] personligt har en påstået skattegæld. Det lykkedes at oprettet en opsparingskonto til selskabet i begyndelsen af 2015 hvor der blev tilknyttet en dankort aftale med [finans1], men [finans1] opsagde denne aftale igen da det viste sig at [finans1] ikke kunne overføre de daglige afregninger til en sådan opsparingskonto.

Derfor blev derfor i marts 2015 etableret en løsning hvorved daglige transaktioner ind/udbetalinger foretages via en selvstændig konto i [virksomhed17] AMBA (binavn til [virksomhed2] AMBA), således at såvel ind- som udbetalinger har et tydeligt betalingsspor.

Facebook – uddrag

Der er i brev af den 18. april d.å. gjort opmærksom på følgende i forhold til SKATs forslag til afgørelse:

”Der gøres opmærksom på at der udelukkende er tale om åbningstilbud for de enkelte butikker og at tilbuddet kun har været gældende den pågældende dag for at trække kunder til butikken, dvs. der er tale om at slagtilbud ligesom når [virksomhed18] sælger bland selv slik om fredagen til kr. 6,95. Det er således ikke et udtryk for at der er solgt slik der ikke er betalt afgift af.”

SKAT har i sin endelige afgørelse fuldstændig undladt at kommentere på dette og har fortsat dette Facebook uddrag med i den endelige sagsfremstilling.

Ad, Regnskab 2014

Som det er nævnt både i forbindelse med kontrolbesøget samt i diverse korrespondance, så har nuværende rådgiver og [virksomhed19], [person4] forsøgt at rekonstruere bogføring for 2014, men det har desværre ikke været optimalt da tidligere rådgiver ikke har villet udlevere det tidligere bogføringsmateriale og der derfor kun har kunnet arbejdes ud fra bilag der forelå kopier af eller som var kommet på e-mail. Der må derfor formodes at der mangler såvel købs- som salgsbilag i bogføringen for 2014, hvilket jo også fremgår af det materiale SKAT selv har indhentet fra Sverige hvor der netop er nogle manglende fakturaer med i blandt. (Så vidt jeg er oplyst er det tidligere rådgiver/revisor som har forestået såvel momsindberetninger som chokoladeafgiftsindberetninger i 2014).

Jeg vil understrege at selskabets direktion således har gjort alt hvad der var muligt for at få rekonstrueret et retvisende regnskab.

Ad, bistandsoplysninger fra Sverige 2014

[virksomhed4] AB, Sverige

SKAT oplyser at man ud fra bogføringslinjerne på fakturaen fra den 10.11.2014 har regnet sig frem til en afgiftspligtig mængde på 500 kg. slik.

Denne udregningen mangler fuldkommen en hver form for rimelig dokumentation.

[virksomhed5], Sverige

SKAT oplyser at man ud fra en gennemsnitspris på 80 kr. beregner at fakturaen omfatter 443 kg. chokoladevarer.

Der er således tale om at SKAT her foretager et skøn, som i øvrigt mangler enhver form for rimelig dokumentation.

Der er tale om vare af vidt forskellig type, hvoraf en del ikke er chokoladevare, og der i øvrigt også tale om forskellige slags Chokoladevare.

Til sammenligning kan opstilles følgende regnestykker:

100g bland selv fra [virksomhed18] koster 6,95 = 69,50 pr. kg. 100 gram Chokolade fra [person5] koster 87,00 = 870 pr. kg. Ialt 2 kg. til samlet 939,00, således bliver gennemsnitsprisen pr. kg slik 469,50. Ud fra en beregning baseret på en gennemsnits pris på 80 kr. skulle der have været 11,7 kg slik, tilsætter man så køb af en række varer der ikke er slik bliver regnestykket endnu mere skævt.

Regnestykket er selvfølgelig fuldkommen misvisende, hvilket også gælder SKATS regnestykke.

Det svare til i en forretning med sportsudstyr at sammenligner fodboldstøvler, fjerbolde og håndvægte.

Selvom SKAT i nogle tilfælde er berettigede til at udøve skøn skal disse udøves på et rimeligt grundlag og ikke ud fra fri fantasi.

[virksomhed6], Tyskland

SKAT oplyser at fakturaen ikke er omfattet af bestemmelserne for momsfri leverance af varer til registrerede virksomheder i andre EU-medlemslande.

Dette kan ikke lægges klager til last.

SKAT opfordres derfor til at oplyse hvilken konkret hjemmel der henvises til.

[...]

Såfremt der skulle være opkrævet moms skulle dette være betalt i Tyskland og byrden påhvile det tyske selskab.

Dog er dette irrelevant da der er tale om at den tyske virksomhed har solgt til en momsregistreret dansk virksomhed (klager), hvilket også fremgår af fakturaen, selvom klagers CVR nummer ikke er anført på fakturaen.

I øvrigt er der tale om gulvbelægning i butikken, hvilket SKAT har taget billeder af.

Fakturaer konstateret ved kontrol, som ikke er medtaget i bogføringen 2014

Udenlandske fakturaer i regnskab behandlet som indenlandske køb 2014

Bogholderen har desværre fejlagtigt bogført disse på indenlandske varekøb. Dette er selvfølgelig en fejl. Dette har dog ikke betydning for chokoladeafgiftsregnskabet da dette laves manuelt af [person1] ud fra de fysiske fakturaer og ikke ud fra bogføringen.

Regnskab 2015

Omsætning fra specifikation

Af SKATs aktnr. [...] dokumentnr. [...] fremgår det på side 23 og 24 i finansrapporten at der er foregået såvel kontantsalg som dankort salg løbende i hele januar 2015 og at disse er bogført i regnskabet. Det er ikke korrekt at der først pr. 29. januar 2016 foretages registrering af digital betaling, idet det som det også fremgår af z boner samt bogføring for januar 2015 fremgår at der er modtaget dankort betalinger i hele perioden som også korrekt er bogført som omsætning. I det bilagsmateriale der er modtaget retur fra SKAT foreligger der endvidere z-boner som bogføringen er sket ud fra. Dette kan således ikke lægges til grund for en forhøjelse af omsætningen.

Bistandsoplysninger fra Sverige 2015

Jf. tidligere:

At fakturaerne 704677 og 705030 fra [virksomhed3] ikke kan stemmes af med varekøbskontoen skyldes udelukkende som tidligere nævnt at bogholderen har lavet en fejl og oprettet [virksomhed3] som en dansk vareleverandør i systemet i stedet for som en EU leverandør. Derfor trækkes momsen på varekøbskontoen ud af beløbet og derfor stemmer beløbet ikke med det betalte beløb på de kontospecifikationer som SKAT modtog. Dette er reguleret i bogføringen sidenhen og der er ligeledes lavet en efterangivelse med rettelser til henholdsvis købsmoms og erhvervelsesmoms som følge af dette.

Efterangivelser 2015

Der gøres opmærksom på at efterangivelserne der er lavet for 2015 er fejlrettelser som er samlet og lavet for hele året og blot er indberettet for det sidste kvartal for nemheds skyld. Der kan således ikke lægges til grund at efterangivelsen ikke vedrører de første 3 kvartaler.

Efterangivelsen for 2015 er angivet med følgende tal:

Forhøjelse af salgsmoms kr. 50.924,-

Forhøjelse af moms af varekøb i udlandet kr. 3.158,-

Forhøjelse af købsmoms kr. 8.627,-

Da beløbene netop er efterangivet grundet fejl som blandt andet er konstateret ud fra SKATs forslag til afgørelse (herunder udenlandske varekøb som fejlagtigt er blevet oprettet som danske varekøb på en specifik leverandør), så kan disse efterangivelser ikke give anledning til en yderligere forhøjelse af SKATs krav, da tallene jo netop er efterangivet og dermed bør trækkes ud af regnestykket.

Afsluttende bemærkninger

SKAT opfordres til i sin sagsfremstilling at fremkomme med en entydig specifikation af påstanden om momsforhøjelse og ligeledes en entydig specifikation af påstanden om forhøjelse af chokoladeafgift.

Derudover vil jeg bemærke at SKAT som generel begrundelse for forhøjelserne hæfter sig ved at der er en noget mindre omsætning i 2014 end i 2015. Selvfølgelig er der en mindre omsætning i 2014 kontra 2015, da butikken først åbnede officielt i august 2014, ligesom det tager tid for en nyåbnet butik at få opbygget kundekreds og få omtale.

Hvorfor skulle [person1] selv spæde til med egne penge for at få det til at løbe rundt i forhold til at opbygge butikken med inventar og betale regninger m.v., hvis der var en ekstraomsætning på det beløb som SKAT angiver så ville der jo slet ikke være nogen grund til at skulle låne penge af venner og familie til at kunne betale for disse ting?

[person1] bor i en lille lejelejlighed med sin familie hvor børnene ikke engang kan have deres egne værelser. Hvis der var så stor en ekstraomsætning som blev kørt udenom virksomheden, så ville dette nok se lidt anderledes ud.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal i denne sag tage stilling til en klage over SKATs forhøjelse af selskabets betaling af chokolade- og sukkervareafgift, samt moms for perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015.

Ved afgørelsen har Landsskatteretten ikke lagt vægt på forhold, der går forud for kontrolperioden, herunder hvilke virksomheder selskabets direktør tidligere har været ejer af.

Landsskatteretten finder endvidere, at oplysninger fra SKAT og selskabets repræsentant om selskabets udfordringer med oprettelse af en bankkonto er en del af sagens faktiske forhold, men i øvrigt ikke har betydning for sagens afgørelse, hvorfor disse forhold ikke er tillagt vægt.

For så vidt angår uddrag fra selskabets profil på Facebook, som fremgår af SKATs afgørelse, og som er fremhævet af selskabets repræsentant, finder Landsskatteretten, at uddragene ikke er lagt til grund for SKATs afgørelse. Henset hertil vil Landsskatteretten ikke tage yderligere stilling til forhold vedrørende uddrag fra selskabets profil på Facebook.

Afgifter

Det fremgår af chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 1, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 752 af 10. juni 2013, at der skal svares afgift til statskassen af chokolade- og sukkervarer.

Af chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 10 a fremgår det, at der skal svares afgift i forbindelse med import af afgiftspligtige varer her til landet. Virksomheder registreret efter chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 10 a, skal angive mængden af de modtagne chokolade- og sukkervarer, samt indbetale chokolade- og sukkervareafgift, af de varer virksomheden har modtaget i afgiftsperioden. Afgiftsperioden er måneden.

Virksomheder, der importerer afgiftspligtige varer fra udlandet, skal føre regnskab over tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer, jf. chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 12, stk. 4. Endvidere skal virksomheder, der handler med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varerne er leveret. Af regnskaberne skal det bl.a. fremgå, hvilke varer der er leveret - art, mængde og pris. Regnskabet skal opfylde kravene i bogføringsloven m.v. Det fremgår af chokolade- og sukkervareafgiftslovens § 12, stk. 5.

På grundlag af regnskabsmateriale og fakturaer udleveret fra selskabet, bistandsmateriale fra de svenske myndigheder samt oplysninger om angivet chokolade- og sukkervareafgift har SKAT skønsmæssigt ansat selskabets betaling af chokolade- og sukkervareafgift i perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015.

Begge parter er enige om, at selskabets regnskab for 2014 er mangelfuldt. Selskabet har forsøgt at rekonstruere et retvisende regnskab, men selskabets repræsentant formoder, at der mangler såvel købs- som salgsbilag i bogføringen for 2014. Henset til dette forhold, samt chokolade-og sukkervareafgiftslovens § 12, stk. 4 og stk. 5, finder Landsskatteretten ikke, at det håndskrevne chokolade- og sukkervareafgiftsregnskab, som er fremlagt af selskabets ejer, på tilstrækkelig vis dokumenterer, at samtlige afgiftspligtige varekøb i 2014 er bogført og afgiftsberigtigede over for SKAT. De syv fakturaer, som er udstedt af [virksomhed3] AB, Sverige, og dateret i 2014, og som fejlagtig er bogført som indenlandske varekøb, skal derfor korrigeres i selskabets betaling af chokolade- og sukkervareafgift i 2014.

I 2014 er der udstedt en faktura til selskabet fra [virksomhed4], Sverige, hvor der ikke er angivet en afgiftspligtig mængde. SKAT har ansat mængden ved skøn. Det er SKATs erfaring, at prisen for slikvarer generelt ligger på cirka 40 svenske kr. per kg. Da fakturaen omfatter en del sliklegetøj har SKAT fastsat kiloprisen fire gange højere til i alt 160 svenske kr. SKAT har herefter divideret det fakturerede beløb (79.841 svenske kr.) med kiloprisen på 160 svenske kr. Resultatet er en mængde på cirka 500 kg. Det er Landsskatterettens vurdering, at SKAT ved at have anvendt en gennemsnitlig højere kilopris, har fastsat den afgiftspligtige mængde chokolade- og sukkervarer på baggrund af et forsigtigt skøn, og herved har taget højde for unøjagtigheder i opgørelsesmetoden.

Der er endvidere konstateret en faktura fra [virksomhed5], Sverige, som også er udstedt i 2014. Ifølge fakturaen er der tale om køb af chokoladevarer m.v. Gennemsnitsprisen per kg ligger mellem 26,95 kr. og op til 150 kr. SKAT har derfor ansat gennemsnitsprisen til 80 kr. Det er Landsskatterettens vurdering, at SKAT ved at have anvendt en gennemsnitlig kilopris på 80 kr., har fastsat den afgiftspligtige mængde chokolade- og sukkervarer på baggrund af et forsigtigt skøn, og herved har taget højde for unøjagtigheder i opgørelsesmetoden.

Landsskatteretten finder ikke, at selskabets repræsentant har dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at SKATs skønsmæssige ansættelse af den afgiftspligtige mængde chokolade- og sukkervarer ikke medfører et retvisende billede af selskabets varekøb i perioden 1. juni 2014 til 31. december 2014.

Landsskatteretten finder hertil ikke, at selskabets repræsentant har dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at der er grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn og beregning af chokolade- og sukkervareafgiften for perioden 1. juni 2014 til 31. december 2014.

For så vidt angår selskabets regnskab for 2015 er dette fastholdt af SKAT. Landsskatteretten vurderer af denne grund, at den af repræsentanten fremhævede problemstilling vedrørende bogføring af selskabets digitale omsætning er uden betydning for sagens afgørelse, da Landsskatteretten lægger til grund, at det af selskabets fremlagte regnskabsmateriale også omfatter selskabets digitale omsætning i 2015.

For perioden 1. juni 2014 til 31. december 2014 har SKAT opkrævet i alt 54.658 kr. i chokolade- og sukkervareafgift, da SKAT mener, at selskabet hæfter solidarisk med [virksomhed11] ApS for betaling af chokolade- og sukkervareafgift. For perioden 1. januar 2015 til 30. september 2015 har SKAT opkrævet 46.590 kr. i chokolade- og sukkervareafgift som følge af kravet om solidarisk hæftelse. Det fremgår af chokolade- og sukkervareafgiftsloven § 29, stk. 2, at den, der overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle have være betalt efter denne lov, skal betale afgift af varerne.

Landsskatteretten finder det godtgjort, at selskabet har erhvervet chokolade- og sukkervarer fra [virksomhed11] ApS, hvoraf det ikke er dokumenteret, at der er betalt chokolade- og sukkervareafgift. Det er således med rette, at SKAT har opkrævet den ikke betalte chokolade- og sukkervareafgift hos selskabet, idet selskabet hæfter for betaling af denne, jf. chokolade- og sukkervareafgiftsloven § 29, stk. 2.

Selskabets repræsentant har bemærket, at SKAT under kontrolbesøget hos selskabet fotograferede selskabets forretningslokale, lagerlokale, salgsdisplays samt relevante dokumenter, som blev fremvist af selskabets ejer. Repræsentanten har bedt om en redegørelse for, hvordan fotografierne er anvendt i forbindelse med SKATs ansættelse af selskabets betaling af chokolade- og sukkervareafgift. Ifølge SKATs afgørelse, har SKAT anvendt fotografierne som dokumentation for det materiale, der blev fremlagt på kontroltidspunktet. Landsskatteretten finder, at SKAT på denne måde har redegjort tilstrækkeligt for anvendelsen af fotografierne.

Moms

Det følger af § 4, stk. 1, i momsloven, lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013, at der skal betales afgift af varer, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode.

Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering her i landet, jf. momsloven § 46, stk. 1, 1. pkt. Betaling af afgift af varer fra andre EU-lande påhviler den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse, jf. momsloven § 46, stk. 2.

Det fremgår af momslovens § 56, stk. 1, 1. og 2. pkt., at registrerede virksomheder for hver afgiftsperiode skal opgøre den udgående og indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar.

Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt., at registrerede virksomheder efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen skal angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift, samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21 eller 34 er fritaget for afgift.

Selskabets repræsentant har gjort gældende, at fakturaerne 704677 og 705030, som er udstedt af [virksomhed3] AB, Sverige, er konteret forkert, men at købsmoms og erhvervelsesmoms er korrigeret i selskabets bogføring og ved efterangivelser. SKAT har anerkendt repræsentantens forklaring og har nedsat selskabets momskrav for 2015 med 40.940 kr. Da forholdet er afklaret inter partes, vil Landsskatteretten ikke foretage yderligere vedrørende dette forhold.

For så vidt angår fakturaen udstedt af [virksomhed6], Tyskland, efterspørger repræsentanten en hjemmel, hvorefter fakturaen ikke skulle være omfattet af bestemmelserne om momsfri leverance af varer til registrerede virksomheder i andre EU-medlemslande. Selskabet har bogført og afløftet 7.530 kr. i moms. Landsskatteretten finder ikke, at dette forhold er relevant, da fakturaen for [virksomhed6], Tyskland, ikke indgår i reguleringen af selskabets moms for 2014. Landsskatteretten kan dog henvise til momsbekendtgørelsens § 100 og det bagvedliggende momssystemdirektivs artikel 226, herunder pkt. 4 om anførsel af købers momsregistreringsnummer på faktura, som det også fremgår af SKATs afgørelse.

For 2015 har selskabet indsendt en efterangivelse, hvor selskabet forhøjer salgsmoms med i alt 50.924 kr. Erhvervelsesmoms forhøjes med i alt 3.158 kr. og købsmoms forhøjes med 8.627 kr. SKAT mener ikke, at efterangivelsen skal indgå i vurderingen, da efterangivelsen vedrører perioden 1. oktober 2015 til 31. december 2015. SKAT korrigerer dog selskabets momstilsvar for 2015 på baggrund heraf. Landsskatteretten finder det godtgjort af selskabets repræsentant, at efterangivelsen vedrører hele 2015 og ikke kun fjerde kvartal. Landsskatteretten bemærker, at efterangivelsen efter det oplyste er registreret modtaget hos SKAT den 27. juni 2017. Landsskatteretten finder det dokumenteret, at selskabet har ændret deres angivelse af momstilsvaret for 2015 med den pågældende efterangivelser. På denne baggrund finder Landsskatteretten, at selskabets momstilsvar for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015 skal nedsættes med de beløb, som selskabet allerede har efterangivet til SKAT.

Landsskatteretten ændrer herefter en del af SKATs afgørelse, og nedsætter selskabets betaling af salgsmoms med 50.924 kr., erhvervelsesmoms med 3.158 kr. og købsmoms med 8.627 kr.

Derudover hæfter selskabet solidarisk med selskabets leverandør for betaling af moms for perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015 med i alt 16.572 kr.

For så vidt angår selskabets betaling af chokolade- og sukkervareafgift af i alt 456.754 kr. for perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015 stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse. I beløbet indgår afgift af afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, som selskabet har erhvervet og videresolgt, hvoraf der ikke er betalt afgift, og hvoraf selskabet hæfter solidarisk med selskabets leverandør for betaling af afgiften.