Kendelse af 12-11-2020 - indlagt i TaxCons database den 13-12-2020

Selskabet har anmodet om genoptagelse af skatteansættelsen for 2013 med henblik på at få udbetalt skattekredit af et beløb på 5.000.000 kr., svarende til en udbetalt kredit på 1.250.000 kr., jf. ligningslovens § 8X.

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] A/S er administrationsselskab i sambeskatningen [koncernen], der består af en række selskaber, herunder [virksomhed2] A/S. Selskabets og koncernens aktiviteter består af drift af ’[virksomhed2]’. Aktiviteten i ’[virksomhed2]’ består af transport af varer og gods, samt oplagring af samme på lagerhotel.

[virksomhed1] A/S har ultimo 2017 anmodet om genoptagelse af [virksomhed1] A/S’ skatteansættelse for 2013 med henblik på at få udbetalt skattekredit i forbindelse med selskabets afholdelse af forsøgs- og forskningsudgifter på i alt 9.539.908,25 kr., jf. ligningslovens § 8X. Idet det maksimale beløb, der kan tilbagebetales efter dagældende bestemmelse er 25 % af en grænse på 5.000.000 kr., er anmodet om tilbagebetaling på 1.250.000 kr.

Det fremgår af [virksomhed2] A/S’s årsrapport for 2013, at udgiften er afholdt af dette selskab. Endvidere fremgår, jf. SKATs sagsfremstilling, at beløbet oprindeligt blev ’straksfratrukket’ samme år.

Af klagen fremgår:

”[virksomhed2] A/S er en virksomhed, som ønsker at være blandt ’first movers’ inden for løsning af fragtopgaver.

Derfor blev der igangsat et udviklingsprojekt, som skulle give kunderne mulighed for at tracke transporterne. For at kunne muliggøre dette har det været nødvendigt at investere i både hardware og udviklingsomkostninger/programmering af løsningen.

Løsningen indbefatter følgende funktionalitet:

Beskedservice til kommunikation mellem chauffører og disponenter
Booking af godsleverancer og sikring af informations-flow i den forbindelse
Fragtbrevsforespørgsler – både for disponenter og for chauffører
Kamera funktionalitet til dokumentation af leverancer
Print af fragtbreve og labels
Rollestyring og rettigheder
Stregkodehåndtering og opsamling.

WBS disponeringssystemer er i samme ombæring udviklet ift. følgende punkter:

Kommunikation mellem disponent og chauffør
Booking af godstransporter
Disponentoverblik over ruter
Planlægning.

Hardware-delen:

•Anl_uf000289 Håndscannerprojekt 3.318.316,79

•Anl_uf000310 Psion, I1928221C Maint. Contra 438.609,60

•Anl_uf000319 Psion, 928221A010, Service Plu 269.811,36

•Anl_uf000320 Psion, 928221A030, Service Plu 107.991,00

I alt vedr. Lommy-projektet DKK 8.328.516,25.

De øvrige projekter for i alt DKK 1.211.392 er projekter med ændringer og opdatering af selskabets bogholderisystem med nye løsninger.

Det er dokumenteret over for SKAT, at der er tale om forsknings- og forskningsudgifter afholdt som led i den ordinære drift.”

Af SKATs sagsfremstilling fremgår:

”Den 27. april 2017 har selskabet fremsendt indsigelse vedr. skattekreditordningen.

”-----

Jf. vedhæftede er der afholdt omkostninger for t.DKK 9.540 alle vedr. Lommy-projektet, som er et innovativt styringsværktøj i forhold til ydelserne til kunderne.

Udgifterne er straksfradraget jf. vedhæftede oprindelige skattebilag.

Tilgangen på udviklingsomkostninger fremgår også af note 7 i vedhæftede årsrapport.”

Udviklingsomkostningerne er specificeret således:

Nummer på anlægsaktiv Navn Kost tilgang

Anl_uf000289 Håndscannerprojekt 3.318.316,79

Anl_uf000301 Logica, timer januar 2013 39.585,00

Anl_uf000302 System., bodyshopping jan. 13 921.475,00

Anl_uf000303 IBM, januar 2013 158.246,84

Anl_uf000304 System., bodyshopping feb. 13 739.537,50

Anl_uf000305 IBM, februar 2013 207.741,68

Anl_uf000306 Logica, AXO, februar 2013 18.777,50

Anl_uf000307 Logica, timer, februar 2013 16.747,50

Anl_uf000308 System., bodyshopping mar. 13 507.375,00

Anl_uf000309 IBM, marts 2013 296.465,88

Anl_uf000310 Psion, I1928221C Maint. Contra 438.609,60

Anl_uf000311 Logica, AXO, april 2013 27.088,00

Anl_uf000312 IBM, april 2013 206.644,34

Anl_uf000313 System., bodyshopping apr. 13 593.475,00

Anl_uf000314 Logica, AXO, maj 2013 27.658,75

Anl_uf000315 System., bodyshopping maj 13 713.400,00

Anl_uf000316 System., bodyshopping juni 13 718.525,00

Anl_uf000317 Logica, AXO, juni 2013 0,00

Anl_uf000318 System., bodyshopping juli 13 0,00

Anl_uf000319 Psion, 928221A010, Service Plu 269.811,36

Anl_uf000320Psion, 928221A030, Service Plu 107.991,00

Bilag KB011311 210.746,25

Bilag KB011384 227,50

Bilag KB011385 327,50

BilagKB011386 1.235,00

Udvikling 9.539.907,99

Den 19. maj er fremsendt yderligere forklaring på de afholdte udgifter:

”Du har udbedt dig en nærmere redegørelse omkring det afholdte udviklingsprojekt, som indregnet i årsrapporten for 2013 med t.DKK 9.540.

[virksomhed2] A/S er en virksomheder, som ønsker at være blandt first movers indenfor løsning af fragtopgaver.

Derfor blev der igangsat et udviklingsprojekt, som skulle give kunderne mulighed for at tracke transporterne. For at kunne muliggøre dette har det været nødvendigt at investere i både hardware og udviklingsomkostninger/ programmering af løsningen.

Produktudviklingen med knowhow

Anl_uf000302 System., bodyshopping jan. 13 921.475,00
Anl_uf000304 System., bodyshopping feb. 13 739.537,50
Anl_uf000308 System., bodyshopping mar. 13 507.375,00
Anl_uf000313 System., bodyshopping apr. 13 593.475,00
Anl_uf000315 System., bodyshopping maj 13 713.400,00
Anl_uf000316 System., bodyshopping juni 13 718.525,00

I alt DKK 4.193.787,50

Beskrivelse produktudviklingen

Løsningen indbefatter følgende funktionalitet:

Beskedservice til kommunikation mellem chauffører og disponenter
Booking af godsleverancer og sikring af informationsflow i den forbindelse
Fragtbrevsforespørgsler – både for disponenter og for chauffører
Kamera funktionalitet til dokumentation af leverancer
Print af fragtbreve og labels
Rollestyring og rettigheder
Stregkodehåndtering og opsamling

WBS disponeringssystemer er i samme ombæring udviklet ift følgende punkter:

Kommunikation mellem disponent og chauffør
Booking af godstransporter
Disponentoverblik over ruter
Planlægning

Hardware delen:

Anl_uf000289 Håndscannerprojekt 3.318.316,79
Anl_uf000310 Psion, I1928221C Maint. Contra 438.609,60
Anl_uf000319 Psion, 928221A010, Service Plu 269.811,36
Anl_uf000320 Psion, 928221A030, Service Plu 107.991,00

I alt Hardware til løsningen DKK 4.134.728,75

I alt vedr. Lommy projektet DKK 8.328.516,25

De øvrige projekter for i alt DKK 1.211.392 er projekter med ændringer og opdatering af selskabets bogholderisystem med nye løsninger. Afgrænsningen af dette imellem egentlig nyudvikling og vedligeholdelse er vanskeligere og jeg tænker derfor vi holder dette beløb udenfor opgørelsen. Vil ikke have nogen reel effekt i forhold til maksimeringsreglerne i LL 8X”.

Endvidere fremgår af sagsfremstillingen (side 7):

”Datterselskabet [virksomhed2] A/S har straksfratrukket et beløb på 9.540 t.kr. i opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2013.

Det fremgår af det indsendte, at der er tale om software og hardware i forbindelse med udvikling af et driftsmiddel (håndscannere). Det er SKATs opfattelse, at der er tale om udviklingsomkostninger, men da selskabets produkt er salg af transport, ikke håndscannere, anses de for udviklet til brug i egen virksomhed, hvorfor udgifterne skal afskrives efter reglerne i afskrivningslovens § 5.

Udgifterne burde således have været aktiveret og afskrevet med 25 % sammen med de øvrige driftsmidler. Datterselskabet har imidlertid allerede straksfratrukket hele beløbet i 2013, og pga. ansættelsesfristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 foretages ikke videre vedr. dette. ”

Det har ikke været muligt at specificere/dokumentere de omhandlede udgifter yderligere, herunder ved tidsregistrering, projektstyring m.v., henvisning til konkret projekt m.v. Der er henvist til bogføringen i selskabet.

SKATs afgørelse

SKAT har nægtet at genoptage selskabets skatteansættelse for 2013 med henblik på udbetaling af skattekredit.

Med udtalelse til klagen er anført vedrørende:

’Lommy-projektet’:

”Der er i projektet, som er benævnt Lommy-projektet, både afholdt udgifter til udvikling af software og udvikling af hardware, herunder bl.a. en håndscanner.

Systemets funktioner består bl.a. i booking af varer til transport, informationsflow i den forbindelse, beskedservice mellem chauffør og kund, håndtering af fragtbrevsforespørgsler, kameradokumenta-tion ved levering, print af fragtbreve m.v.

Der er i samme forbindelse afholdt udgifter til videreudvikling af selskabets WBS-disponeringssystem (Work Breakdown Structure-system). WBS-disponeringssystemet er forbedret vedrørende kommunikation mellem kunde og chauffør, booking af leverancer, kundeoverblik over ruter samt planlægning.

Det er SKATs opfattelse, at de omhandlede udgifter, ikke er udgifter, der er afholdt til forsøg og forskning i tilknytning til selskabets erhverv, jf. ligningslovens § 8 B, stk. 1 eller udgifter afholdt til driftsmidler og skibe til forsøgs- og forskningsvirksomhed, jf. afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3.

Der er derimod, når der henses til beskrivelsen af de pågældende udgifter sammenholdt med selska-bets virke, tale om udvikling af software og hardware til benyttelse i selskabets egen virksomhed.

Udgifter til udvikling af driftsmidler, inventar mm. til anvendelse i selskabets egen virksomhed kan, jf. ligningslovens § 8 B, stk. 3, ikke afskrives efter reglerne i ligningslovens § 8 B, stk. 1, men alene afskrives efter reglerne i afskrivningsloven.

Afskrivningslovens § 1, stk. 1 bestemmer således, at udgifter til aktiver og forbedring af aktiver, der benyttes erhvervsmæssig af den skattepligtige, kan afskrives efter reglerne i afskrivningsloven.

Vestre Landsret har i SKM2009.470.VLR udtalt, at ”Det fremgår af afskrivningslovens § 1, at der efter reglerne i denne lov kan foretages skattemæssige afskrivning på udgifter til anskaffelse af aktiver og forbedring af aktiver, der benyttes erhvervsmæssigt af den skattepligtige. På den baggrund må en ejeres adgang til at foretage sådanne aktiver på et aktiv, der benyttes erhvervsmæssigt, anses for alene at være reguleret af reglerne i afskrivningsloven...” (understregningen er SKATs).

De udgifter, der er afholdt i projektet til hardware, kan, når de udelukkende benyttes erhvervsmæssigt, jf. afskrivningslovens § 2, stk. 1, afskrives efter reglerne i lovens kapitel 2. De udgifter i projektet, der er afholdt til udvikling af software, der benyttes erhvervsmæssigt af selskabet, er omfattet af afskrivningsloven. Det fremgår af afskrivningslovens § 2, stk. 2.

En af betingelserne for at få udbetalt værdien af underskud (skattekredit) er, jf. ligningslovens § 8 X, stk. 1, at der er tale om forsøgs- og forskningsudgifter, der er omfattet af og straksfratrukket efter reglerne i ligningslovens § 8 B, stk. 1 eller udgifter til driftsmidler og skibe til forsøgs- og forskningsvirksomhed, der er straksfratrukket efter reglerne i afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3.

Da ingen af de udgifter, der er søgt om skattekredit af, efter SKATs opfattelse og med den anførte begrundelse, er omfattet af hverken ligningslovens § 8 B, stk. 1 eller afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, er betingelserne i ligningslovens § 8 X, stk. 1 ikke opfyldt. Der kan derfor ikke udbetales skattekredit af udgifter omfattet af Lommy-projekt på 8.328.516,25 kr.

Der er med selskabets klage ikke fremkommet sådanne oplysninger, der kan føre til en anden opfattelse.

Det er herefter fortsat SKAT’s opfattelse, at der ikke kan udbetales skattekredit af de udgifter selskabet har afholdt i Lommy-projektet.”

Ændring og opdatering af bogholderisystem:

”Bogholderiet anvendes i selskabets egen virksomhed.

Udgifter til ændring og opdatering af selskabets bogholderi er ikke omfattet af ligningslovens § 8 B, stk. 1, om fradrag/afskrivning af forsøgs- og forskningsudgifter. Det er i ligningslovens § 8 B, stk. 3 bestemt, at udgifter til udvikling af driftsmidler, inventar m.m. ikke er omfattet af ligningslovens § 8 B, stk. 1, men alene kan afskrives efter reglerne i afskrivningsloven.

Afskrivningslovens § 1 bestemmer således, at udgifter til aktiver og udgifter til forbedring af aktiver kan afskrives efter reglerne i afskrivningsloven.

Udgifter til software, der benyttes erhvervsmæssigt omfattes også af afskrivningsloven. Det står i afskrivningslovens § 2, stk. 2.

Selskabet har afholdt 1.211.392 kr. til ændring og opdatering af selskabets bogholderisystem. Disse udgifter er således, jf. ovenfor, omfattet af afskrivningsloven, og kan afskrives efter lovens regler såfremt betingelserne i øvrigt er opfyldt.

En af betingelserne for at få udbetalt værdien af underskud (skattekredit) er, jf. ligningslovens § 8 X, stk. 1, at der er tale om forsøgs- og forskningsudgifter, der er omfattet af og straksfratrukket efter reglerne i ligningslovens § 8 B, stk. 1 eller afskrivningslovens § 6 stk. 1, nr. 3.

Da ingen af de udgifter, der er søgt om skattekredit af, efter SKATs opfattelse og med den anførte begrundelse, er omfattet af hverken ligningslovens § 8 B, stk. 1 eller afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, er betingelserne i ligningslovens § 8 X, stk. 1 ikke opfyldt. Der kan derfor ikke udbetales skattekredit af de omhandlede udgifter på 1.211.392 kr.”

Selskabets opfattelse

Selskabet har principalt nedlagt påstand om, at selskabet anses for berettiget til udbetaling af skattekredit for 2013. Selskabet har subsidiært nedlagt påstand om hjemvisning for genoptagelse med henblik på udbetaling af skattekredit for 2013.

Selskabet har henvist til, at SKAT efter sin afgørelse ikke finder ligningslovens § 8B for anvendelig, når forsøgs- og forskningsudgifter er afholdt som led i den bestående transportvirksomhed.

I klagen er bl.a. anført:

Ovenfor er redegjort for, at der er tale om udgifter til forsøg- og forskning, som sker i tilknytning til selskabets næring/erhverv. Scannerne skal bruges i transportvirksomheden.

Der burde således ikke være tvivl om, at bestemmelsen hjemler ret til at få udbetalt skattekredit, svarende til skatteværdien af 5 mio. DKK, jf. selskabets anmodning om genoptagelse.

SKAT anfører i afgørelsen på side 7, at:

”Det er SKATs opfattelse, at der er tale om udviklingsomkostninger, men da selskabets produkt er salg af transport, ikke håndscannere, anses de for udviklet til brug i egen virksomhed, hvorfor udgifterne skal afskrives efter reglerne i afskrivningslovens § 5.

Der er således ingen del af udgifterne, som straksafskrives som forsøgs- og forskningsudgifter efter ligningslovens § 8 B”.

Vi kan forstå, at denne opfattelse er kommet fra SKAT Jura, og det har ikke været muligt at etablere en dialog om deres fejlopfattelse.

Hvorledes SKAT Jura måtte være kommet frem til den konklusion, at ligningslovens § 8 X kun kan anvendes, hvis selskabets hovedaktivitet var salg af håndscannere, forekommer noget besynderligt, og må tilskrives en intern misforståelse af faktum.

Som det direkte fremgår af lovens ordlyd, skal forsøgs- og forskningsudgifterne netop være afholdt i tilknytning til den skattepligtiges erhverv, og dette må i høj grad siges at være tilfældet for en håndscanner, der skal anvendes i forbindelse med den primære aktivitet, transport.

Som det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, der lå til grund for indførelse af skattekreditordningen, var der ikke planer om at indføre begrænsninger ift. området for forsøgs- og forskningsudgifter omfattet af ligningslovens § 8 B:

Det foreslås, at udgifter til forskning og udvikling, hvor skatteværdien kan udbetales, afgrænses på samme måde som udgifter til forsøg og forskning, der straksafskrives efter ligningslovens § 8 B, stk. 1, eller afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3. De gældende regler omfatter både grundforskning og anvendt forskning samt forsøg og udvikling. Disse aktiviteter er defineret i de almindelige bemærkninger, punkt 3. Der foreslås ikke ændringer i den gældende afgrænsning af disse aktiviteter.

Forslaget omfatter også udgifter til leasing af driftsmidler m.v. til brug for forskning og udvikling.

Som eksempler på aktiviteter, som ikke er omfattet af forslaget, kan nævnes undervisning, personaleuddannelse, dokumentations- og informationsarbejde, bibliotekstjeneste, rutinemæssig indsamling af data, service til kunder eller andre afdelinger i organisationen, produktionsplanlægning, arbejdsstudier, salgs- og markedsanalyser, patent- og licensarbejde samt rutinemæssig udvikling af software.”

Tilsvarende fremgår det direkte af Juridisk Vejledning, at SKAT Jura’s opfattelse er forkert, jf. afsnit CC 2.2.2.20:

”Fradragsretten omfatter udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed, som bliver afholdt i tilknytning til den skattepligtiges erhverv. Se LL § 8 B, stk. 1, 1. pkt.

Formuleringen i LL § 8 B, stk. 1, 1. pkt., at udgifterne skal være afholdt “i tilknytning til den skattepligtiges erhverv” betyder, at forsøgene og forskningen og dermed udgifterne, der er forbundet hermed, skal have et kommercielt formål - altså ikke et abstrakt videnskabeligt formål.

Forsøgene og forskningen skal derudover stå i naturlig forbindelse med den skattepligtiges erhverv.

Forsøg og forskning skal knytte sig til den erhvervsvirksomhed, som den skattepligtige enten allerede har i gang på det tidspunkt, den pågældende afholder udgifterne, eller har planer om at starte senere. Se bemærkningerne til LL § 8 B, stk. 1 og cirkulære nr. 72 af 17.4.1996 til ligningsloven, afsnit 14.4.

Derfor omfatter fradraget såvel udgifter, der er afholdt, inden den skattepligtige startede sin erhvervsvirksomhed, som udgifter, der er afholdt efter, at erhvervsvirksomheden er blevet en realitet.”

Som det fremgår, er alle disse betingelser opfyldte.”

Under møde i Skatteankestyrelsen den 11. februar 2020 blev repræsentanten forespurgt om, der med udviklingen er tale om egentlige nyheder/nyskabelse i forhold til eksisterende viden, teknik m.v., og i givet fald uddybe (evt. dokumentere) dette.

I indlæg af 9. marts 2020 er anført:

”I forhold til det grundlæggende spørgsmål, om der er tale om forsknings- og udviklingsudgifter, kan henvises til Skattestyrelsens afgørelse vedr. indkomståret 2013. Det fremgår heraf på side 7, at "det er SKATS opfattelse, at der er tale om udviklingsomkostninger, man da selskabets produkt er salg af transport, ikke håndscannere, anses de for udviklet til brug i egen virksomhed".

-----

Under den relativt lange sagsbehandling vedr. klassificeringen af udgifterne var det klart, at udgangspunktet var at der er tale om forsknings- og udviklingsomkostninger. Kernespørgsmålet var alene om afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, gav hjemmel til at nægte udbetaling af skattekredit. Der var på intet tidspunkt tale om at udgifterne ikke havde karakter af forsknings- og udviklingsudgifter.

Synspunktet var eksempelvis, at der ikke var tale om udvikling som led i en erhvervsvirksomhed, at der ville fremkomme et konkret produkt af udviklingsarbejdet m.v.

Det er således vor opfattelse, at Skattestyrelsen selv har haft det udgangspunkt, at der er tale om forsknings- og udviklingsudgifter, men var pålagt administrativt at finde argumenter for at afvise udbetaling af skattekredit - derfor er argumentationen ændret under forløbet.

Vi finder derfor, at Skattestyrelsens udtalelse i afgørelsen fra 2013 skal indgå i vurderingen af skatteyders berettigede forventninger til klassificering af udgifterne som forsknings- og udviklingsudgifter. I det lys har man disponeret selvangivelse og klageproces m.v.”

Sidst i indlægget af 9. marts 2020 er henvist til, at der ingen tilkendegivelser er i forarbejder m.v., om at de udgifter, som fragtmænds-koncernen har afholdt, ikke skulle være omfattet af ligningslovens § 8B, cf. § 8X. Tværtimod er det opfattelsen, at de største virksomheder historisk ikke har sondret mellem udvikling til salg og udvikling til eget brug.

Selskabet har herefter fastholdt sin påstand om genoptagelse med henblik på udbetaling af skattekredit for 2013.

Landsskatterettens afgørelse

Efter ligningslovens § 8X, stk. 1, kan selskaber anmode told- og skatteforvaltningen om at få udbetalt skatteværdien af underskud, der stammer fra udgifter, der straksafskrives som forsøgs- og forskningsudgifter efter § 8B, stk. 1, eller afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3. For hvert indkomstår kan højst udbetales skatteværdien af et vist beløb. For det gældende indkomstår var beløbet 5 mio. kr. Det er selskabet der skal godtgøre, om der er tale om udgifter, som berettiger til udbetaling af skattekredit.

Efter bestemmelsens stk. 2, anses sambeskattede selskaber, jf. selskabsskattelovens §§ 31 og 31A, for en samlet enhed ved anvendelsen af stk. 1. Anmodning efter stk. 1 indgives af administrationsselskabet. Opgørelsen af udbetalingen sker på grundlag af sambeskatningsindkomsten og de sambeskattede selskabers samlede udgifter til forskning og udvikling. Beløbet udbetales til administrationsselskabet.

Efter bestemmelsens stk. 5 kan der ske genopkrævning, hvis det viser sig at udbetalingen er sket med et for stort beløb. Genopkrævning sker efter samme regler, som gælder for opkrævning af restskat for selskaber, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 4, 3. pkt., og § 30 om opkrævning af restskat. Det tilbagebetalte beløb omregnes til underskud for det pågældende indkomstår. Dette gælder bl.a. hvis det vider sig, at de udgifter, der har dannet grundlag for udbetalingen, viser sig ikke at vedrøre forsøg og/eller forskning.

Det fremgår af ligningslovens § 8B, stk. 1, at ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan udgifter, som afholdes til forsøgs- og forskningsvirksomhed i tilknytning til den skattepligtiges erhverv, bortset fra udgifter til efterforskning efter råstoffer, jf. stk. 2, efter den skattepligtiges valg enten fradrages fuldt ud i det indkomstår, hvori de er afholdt, eller afskrives med lige store årlige beløb over dette og de følgende 4 indkomstår. Det samme gælder udgifter til grundforskning under visse betingelser.

Efter afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, kan den skattepligtige i stedet for at afskrive efter afskrivningslovens § 5 vælge at fradrage (straksafskrive) hele anskaffelsessummen for driftsmidler og skibe til forsøgs- og forskningsvirksomhed bortset fra driftsmidler og skibe, der anvendes til efterforskning efter råstoffer.

Skattekreditordningen i ligningslovens § 8X blev indført ved lov nr. 1379 af 28. december 2011. Vedrørende afgrænsningen af de udgifter efter ligningslovens § 8B, stk. 1, eller afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, fremgår af de almindelige bemærkninger i lovforslag nr. 29 af 21. november 2011 (gældende ret):

lev

”Fradragsretten for afholdte forsøgs- og forskningsudgifter m.v. omfatter i første række det udviklingsarbejde, som er knyttet til erhvervsvirksomheden. Herved forstås anvendelsen af videnskabelig eller teknisk viden til at frembringe nye eller væsentligt forbedrede materialer, mekanismer, produkter, processer, systemer eller tjenesteydelser.

Fradragsretten omfatter desuden den såkaldte anvendte forskning, dvs. originale undersøgelser med sigte på at opnå ny videnskabelig eller teknisk viden eller forståelse, primært rettet mod praktiske mål og anvendelser.

Udgifter i forbindelse med tilvejebringelse af information om forsøgs- og forskningsarbejde omfattes af fradragsretten, hvis der i øvrigt er den fornødne tilknytning til den skattepligtiges erhvervsvirksomhed.

Udgifter til grundforskning, der afholdes af en igangværende virksomhed, kan som nævnt også straksafskrives. Ved grundforskning forstås originale undersøgelser med sigte på at opnå ny videnskabelig viden og forståelse, uden at undersøgelserne primært er rettet mod praktiske mål eller anvendelser.”

Af de specielle bemærkninger i lovforslag nr. 29 af 21. november 2011 (til lovforslagets § 1) fremgår:

”Fradragsretten for afholdte forsøgs- og forskningsudgifter m.v. omfatter i første række det udviklingsarbejde, som er knyttet til erhvervsvirksomheden. Herved forstås anvendelsen af videnskabelig eller teknisk viden til at frembringe nye eller væsentligt forbedrede materialer, mekanismer, produkter, processer, systemer eller tjenesteydelser.

Fradragsretten omfatter desuden den såkaldte anvendte forskning, dvs. originale undersøgelser med sigte på at opnå ny videnskabelig eller teknisk viden eller forståelse, primært rettet mod praktiske mål og anvendelser.

Udgifter i forbindelse med tilvejebringelse af information om forsøgs- og forskningsarbejde omfattes af fradragsretten, hvis der i øvrigt er den fornødne tilknytning til den skattepligtiges erhvervsvirksomhed.

Udgifter til grundforskning, der afholdes af en igangværende virksomhed, kan som nævnt også straksafskrives. Ved grundforskning forstås originale undersøgelser med sigte på at opnå ny videnskabelig viden og forståelse, uden at undersøgelserne primært er rettet mod praktiske mål eller anvendelser.”

Skatteministeren har i forbindelse med vedtagelsen af ligningslovens § 8X, jf. bilag 4 til L29 2011/2012 på forespørgsel om innovation, jf. OECD’s Oslo Manual, udtalt:

”I Oslo-manualen skelnes mellem fire former for innovation:

Produktinnovation, dvs. udgifter til introduktionen af nye eller væsentligt forbedrede varer eller tjenesteydelser m.v.

Procesinnovation, dvs. udgifter til introduktionen af nye eller væsentligt forbedrede metoder til at producere eksisterende varer eller tjenesteydelser samt logistik-, leverings- og distributionsmetoder m.v.

Markedsføringsinnovation, dvs. udgifter til væsentlige ændringer i designet af en vare eller tjenesteydelse, nye markedsføringsstrategier og nye prissætningsmetoder, f.eks. rabatter.

Organisatorisk innovation, dvs. udgifter til nye forretningsgange, procedurer, metoder til arbejdspladsens organisering og ændringer i virksomhedens eksterne relationer til andre virksomheder og offentlige myndigheder m.v.

En sådan udvidelse vil medføre, at almindelige udgifter til introduktionen af nye forretningsgange, metoder, systemer, markedsføringsstrategier, HR-aktiviteter m.v. vil være omfattet af skattekreditordningen.

Hvis udgifter til sådanne aktiviteter inddrages under skattekreditordningen, vil den få karakter af en mere generel ordning med udbetaling af negativ skat for virksomheders underskud, der stammer fra almindelige driftsomkostninger, afskrivninger m.v.

Skatteministeriet har noteret sig synspunktet, men en sådan ordning vil medføre et væsentligt provenutab, som ikke kan holdes inden for de økonomiske rammer for ordningen, der er forudsat i forslaget til finanslov som fremsat.”

For at udviklingen og forskningen herefter kan omfattes af bestemmelsen må kræves, at denne indeholder en vis ny viden i forhold til allerede kendt teknik, og i relation til software et teknologisk eller videnskabelig fremskridt m.v.

Spørgsmålet i nærværende sag er, om de omhandlede udgifter på 9.539.908 kr. vedrører sådanne udgifter til forsøg og/eller forskning som omfattes af ligningslovens § 8B.

Det er oplyst, at selskabet har igangsat et udviklingsprojekt, som skal give kunderne mulighed for at tracke transporterne. For at kunne muliggøre dette har det været nødvendigt at investere i både hardware (f.eks. nye servere) og udviklingsomkostninger/programmering af løsningen (herunder software).

Udgifterne omfatter nyudviklinger/ændringer bl.a. i relation til web baseret kundeplatform, hvormed arbejdsgange automatiseres, samtidig med at kundernes oplevelse af [virksomhed2] øges, ligesom der gives mulighed for deaktivering af kunder m.v., web baseret standardskabelon til fragtopsætning, web baseret aftaleskema med kunder, hvorved der indføres automatisering fra tilbud til f.eks. fakturering, web baseret program for rettelser, web baseret bookingsystem, lagerstyringssystem, arkivsystem, dataplatform, hjemmeside m.v. Tidligere har der i vidt omfang været tale om manuelt udførte processer. Der henvises til beskrivelser m.v. i de sammenholdte sager, j.nr. [...], og j.nr. [...].

Det findes hermed ikke godtgjort, at der er tale om sådanne udgifter som kan anses for omfattet af forsøgs- og forskningsudgifter i ligningslovens § 8B. Der er således ikke oplyst om sådan ny viden m.v. i forhold til eksisterende viden, teknik m.v., som må kræves, jf. ovenfor.

Udbetaling af skattekredit, jf. ligningslovens § 8X, forudsætning om, at de afholdte udgifter vedrører forsøg og/eller forskning, jf. ligningslovens §8B, kan hermed ikke anses for opfyldt. Betingelserne for udbetaling af skattekredit er dermed heller ikke opfyldte, jf. ligningslovens § 8X.

Det bemærkes, at den omstændighed, at SKAT ikke har ændret [virksomhed2] A/S’ anvendelse af ligningslovens § 8B, da en sådan ændring vil ligge uden for ansættelsesfristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, ikke medfører et andet resultat.

Allerede herefter, og da der med SKATs udtalelse i myndighedens afgørelse side 7 ikke foreligger en sådan retsbeskyttet forventning, som der kan støttes ret på, stadfæstes SKATs afgørelse om ikke at genoptage sagen med henblik på udbetaling af skattekredit.