Kendelse af 15-04-2020 - indlagt i TaxCons database den 09-05-2020

SKAT har genoptaget afgiftsansættelserne, men har ikke ændret selskabets afgiftstilsvar for den omhandlende afgiftsperiode, da betingelserne om brugtmomsordningen ikke er opfyldt.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet har til formål at drive handel med brugte biler. Selskabet er registreret den 8. juli 2015.

Det fremgår af købs- og salgsbilag, at der i afgiftsperioden er købt og solgt 8 brugte biler. Der er til SKAT indsendt en samlet oversigt over selskabets køb og salg.

Af købsbilagene fremgår blandt andet; bilagsnummer, dato, bilmodel og p. nr., købspris, moms på 0 kr., og teksten ”køb af bil i udland”.

Repræsentanten har oplyst, at bilerne, der alle er købt i udlandet, er købt fra lande inden for EU.

Af salgsbilag fremgår blandt andet: faktura nr., dato, bilmodel og p nr., salgspris, moms på 0 kr. samt teksten ”Solgt som brugtgenstand – køber har ikke fradrag for momsen”.

Der er også til SKAT indsendt underskrevne slutsedler på de købte og solgte biler med angivelse af registreringsnummer samt underskrevne aftaler og afregningsbilag med angivelse af p-nr.

Selskabets repræsentant har overfor Skatteankestyrelsen forklaret, at selskabet var drevet af to yngre personer, som er ansat hos [virksomhed1].

Følgende fremgår af repræsentantens anmodning om genoptagelse af 10. marts 2017 til SKAT:

”Vi er blevet kontaktet af ledelsen i ovenstående selskab med henblik på verificering af den af selskabet angivne og indbetalte moms for periode 2015 og 2016.

Det kan indledningsvis oplyses, at selskabet i perioden har haft til formål at handle med brugte biler og efter vores opfattelse i medfør af transaktionerne og handlinger i stedet skulle opgøres dets moms efter reglerne om brugtmoms.

Selskabet er efter vores opfattelse anvendt reglerne fejlagtigt, idet der i den løbende angivelser i forbindelse med de foretagne bilindkøb og salg er angiver købs- og salgsmoms af disse.

Selskabet har i periode gennemført 8 handler med brugte biler, der efter det oplyste alle er erhvervet fra privatpersoner i Danmark, og efter vores opfattelse kan brugtmomsordningen på disse opgøres til kr. 79.399, jf. vedlagt bilag 1 med oversigt over gevinst på disse.

Selskabet har, jf. ligeledes bilag 1, for perioden angivet en samlet salgsmoms på kr. 286.443 og en samlet købsmoms på kr. 128.581, herunder foretaget indbetaling af kr. 157.862.

Af den angivne købsmoms relaterer alene kr. 14.346 heraf til almindelige driftsomkostninger i selskabet.

Efter vores opfattelse kan samlet salgs- og købsmoms for perioden opgøres således:

Salgsmoms.......................79.399

Købsmoms.......................14.346

Såfremt SKAT kan tiltræde overstående, vil vi assisterer selskabet med at korrigere de foretagne angivelser for de respektive perioder.”

Repræsentanten har fremsendt nedenstående opgørelse over tidligere betalt/afregnet salgs- og købsmoms samt efterberegnet moms ud fra brugtsmomsordningen:

click to open picture in new window

click to open picture in new window

Ovenstående opgørelse er i forbindelse med klagebehandlingen i Skatteankestyrelsen suppleret med kontokort for perioden 01.08.2015-31.12.2015, der er en kontospecifikation for konto 1056 (Brugtmoms) for selskabet, hvor hver enkelt bils købs- og salgspris er bogført med p-nr. og bilagsnr.

SKATs afgørelse

SKAT har genoptaget selskabets afgiftsansættelse, men har ikke ændret selskabets afgiftstilsvar for perioden 8. juli 2015 – 31. december 2016, da selskabet ikke opfylder betingelserne for at anvende brugtmomsordningen.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

Afgørelse, afslag på anvendelse af brugtmomsordningen.

SKAT har den 10. marts 2017 modtaget din anmodning om genoptagelse af afgiftstilsvaret på vegne af selskabet [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...1], idet der henvises til ordningen om brugtmoms. Anmodningen vedrører perioden 2015-2016.

SKATs afgørelse

SKAT kan ikke tiltræde, at der i sagen kan ske opgørelse af moms efter de særlige regler om brugtmoms i momslovens kapitel 17 (lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016), idet de særlige regnskabskrav i momsbekendtgørelsens § 117 (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015) ikke er opfyldt.

SKAT finder på denne baggrund ikke, at der skal ske udbetaling af et momstilsvar som foreslået af dig.

Sagsfremstilling

Det er oplyst, at selskabet i perioden 2015-2016 har haft til formål at handle med brugte biler, samt at selskabet i perioden har gennemført 8 handler med brugte biler.

Det er endvidere oplyst, at selskabet i forbindelse med de foretagne bilindkøb og bilsalg løbende har angivet både købsmoms og salgsmoms af disse.

Der er den 24. april 2017 fremsendt supplerende oplysninger i form af slutsedler vedrørende køb og salg af de 8 biler i perioden.

De pågældende dokumenter er i overskriften døbt Slutseddel Bil, Privat handel (kontantsalg). Af slutsedlerne fremgår blandt andet købers og sælgers navn, adresse samt telefon. Endvidere fremgår oplysninger til identifikation af den pågældende bil i form af registreringsnummer, mærke/ model/type samt oplysningerne i forhold til bilens stand. Herudover er angivet overtagelsesdagen, tidspunktet for handlens indgåelse samt underskrifter, ligesom der er anført kvittering for modtagelse af købesum.

Endvidere er din henvendelse vedlagt en beregning af momstilsvaret, idet momsen i forbindelse med salget af de pågældende biler er opgjort efter momslovens § 71.

SKAT har den 1. juni 2017 fremsendt forslag til afgørelse om afslag på anvendelse af brugtmomsordningen begrundet i, at der ikke var fremlagt dokumentation for, at de særlige fakturakrav i momsbekendtgørelsens § 116, stk. 1-3 var opfyldt.

SKAT har efterfølgende ved brev af 13. juni 2017 fra dig modtaget kopi af de udstedte fakturaer i sagen.

SKAT er ved brev af 26. juni 2017 til dig fremkommet med spørgsmål til de fremsendte fakturaer, ligesom SKAT ved omtalte brev udbad sig supplerende oplysninger i sagen i form af dels afregningsbilag som nævnt i momsbekendtgørelsens § 116, stk. 4, dels dokumentation for overholdelse af de særlige regnskabskrav nævnt i momsbekendtgørelsens § 117.

Du har ved mail af 31. juli 2017 foreslået, at der afholdes et møde hos virksomheden, hvor virksomhedens bogholderi kan gennemgås og hvor de udbedte afregningsbilag vil kunne udleveres.

SKAT har ved brev af 8. august 2017 anmodet om, at de udbedte oplysninger fremsendes til SKAT til brug for sagens behandling.

Ved mail af 11. august 2017 fra dig oplyses det, at de pågældende afregningsbilag vil blive fremsendt til SKAT. Endvidere fremgår det af omtalte mail blandt andet,

”I forhold til selskabets bogholderi har vi svært ved at dokumentere dette udenfysisk gennemgang heraf, idet det skal bemærkes, at det efter vores opfattelse ikke kan være selskabets problem med den lange fysiske afstand.”

SKAT har den 15. august 2017 modtaget de pågældende afregningsbilag i sagen.

SKAT har på denne baggrund den 16. august 2017 fremsendt nyt forslag til afgørelse om afslag på anvendelse af brugtmomsordningen.

Du har ved mail af 17. august 2017 kvitteret for modtagelsen af det fremsendte forslag til afgørelse. Af omtalte mail af 17. august 2017 fremgår blandt andet,

”Har modtaget dit forslag til afgørelse i ovenstående sag

Forinden jeg sender en formel påklage heraf vil jeg gerne, at du i sagen noterer

følgende:

- Selskabet har alene foretaget køb og salg af 8 biler

- Selskabet har overholdt alle formalia i forhold til salgsfakturaer, afregningbilagog slutsedler m.v.

- Selskabet har overholdt de særlige regnskabskrav i §117 (momsbekendtgørelsen)

- Du bedes i øvrigt notere samme paragraf stk. 7

Det bedes samtidig noteret, at selskabet har foreslået gennemgang af sidstnævnte på selskabets adr. hvilket du ikke har ønsket og skal således såfremt dette fastholdes forespørges hvorledes du så ser at selskabet skal kunne dokumentere overholdelse heraf?

Det skal endvidere i forhold til din henvisning til SKM2008.717.HR, at afvisningen af kriteriet for anvendelse af de særlige regler om brugtmoms hovedsageligt skyldtes denne virksomheds manglende konsekvente overholdelse af formalia i forhold til udstedelse af fakturaer og afregningsbilag og at overholdelse af §117, stk. 5 alene var en sekundær ting, hvorfor henvisning hertil ikke ses i nærværende sag at have nogen relevans”

Virksomhedens opfattelse

Du har oplyst, at selskabet efter din opfattelse har anvendt momsreglerne fejlagtigt, idet selskabet efter din opfattelse i medfør af transaktionerne og handlingerne i selskabet skulle opgøre dets moms efter reglerne om brugtmoms.

I forlængelse heraf er det din opfattelse, at selskabet har et tilgodehavende på 92.808,49 kr. hos SKAT.

Begrundelse

De særlige bestemmelser for brugte varer fremgår af kapitel 17 i momsloven.

Af bestemmelsen i momslovens § 70, stk. 4, fremgår, at

”Virksomheden skal føre et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges

efter dette kapitel. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsføring.”

De nærmere regler herom er fastsat i momsbekendtgørelsens §§ 116 og 117. Af momsbekendtgørelsens § 117, stk. 1, fremgår, at

En virksomhed, der leverer brugte varer efter momslovens § 70, stk. 1 og 5, eller § 71, skal for hver afgiftsperiode og inden udløbet af lovens frist for at indgive afgiftsangivelsen have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og herunder dokumentere købsprisen af de indkøbte brugte varer. Virksomheden skal endvidere, afhængig af arten og karakteren af virksomhedens leverancer af brugte varer, føre regnskab over leverancer efter reglerne i stk. 2-5 eller 6.

Af momsbekendtgørelsens § 117, stk. 5, fremgår, at

Ved levering af brugte personmotorkøretøjer skal i regnskabet for hver enkelt køretøj angives lagernummer, beregnet afgiftsbeløb, fradrag og afgiftsbeløb efter fradrag efter reglerne i momslovens § 71. Er afgiftsbeløbet efter fradrag positivt, overføres det til kontoen for udgående afgift.

Der skal således føres et særskilt regnskab for brugte personmotorkøretøjer, der sælges efter brugtmomsordningen.

Regnskabet skal være ajourført og give SKAT mulighed for at kontrollere regnskabet.

Der er ikke i sagen fremlagt dokumentation for, at virksomheden overholder de særlige regnskabskrav gældende for brugtmomsordningen, jf. momslovens § 70, stk. 4, jf. momsbekendtgørelsens § 117. SKAT har på denne baggrund ikke fundet, at din anmodning om brug af brugtmomsordningen kan imødekommes, hvorfor SKAT heller ikke kan imødekomme, at der skal ske udbetaling af et momstilsvar på 92.808,49 kr. som foreslået af dig.

Brugtmomsordningen er som nævnt en særordning og således en undtagelse fra momslovens almindelige regler, og det påhviler derfor virksomheden at dokumentere, at betingelserne for at anvende ordningen er opfyldt. SKAT skal i den forbindelse bemærke, at brugtmomsordningen i momslovens kapitel 17 er en frivillig ordning, brugte varer kan således også sælges efter momslovens almindelige regler.

SKAT skal henvise til Højesterets dom af 2. september 2008 (SKM2008.717.HR), hvoraf fremgår, at såfremt de særlige faktura- og regnskabskrav, der er en betingelse for anvendelse af brugtmomsordningen, ikke overholdes, skal der betales moms af hele salgsprisen.

De af dig fremsendte bemærkninger til SKATs forslag til afgørelse af 16. august 2017 har ikke givet SKAT anledning til at fremkomme med yderligere i sagen.

(...)”

SKATs høringssvar

SKAT har den 10. oktober 2017 fremkommet med følgende høringssvar:

” (...)

SKATs bemærkninger

SKAT skal henvise til afgørelse af 25. august 2017, hvormed der er taget stilling til de af klageren nedlagte påstande.

Der ses ikke ved klagen at være nedlagt nye påstande i sagen.

Ved fremsendelsen af klagen til Skatteankestyrelsen er der vedlagt kontokort vedrørende perioden 1. august 2015-31. december 2015. Disse kontokort har ikke været fremlagt i sagen tidligere.

SKAT finder ikke, at de fremlagte kontokort er fornøden dokumentation for, at de særlige regnskabskrav er opfyldt, jf. momslovens § 70, stk. 4, jf. Momsbekendtgørelsens § 117.

Det indstilles herefter, at SKATs afgørelse af 25. august 2017 fastholdes, jf. Den i afgørelsen angivne begrundelse.”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at SKAT skal ændre momsansættelsen for perioden 8. juli 2015 - 31. december 2016, da selskabet opfylder betingelserne for at anvende brugtmomsordningen i momslovens § 71. Selskabets salgsmoms udgør herefter 79.399 kr.

Repræsentanten har som begrundelse for sin påstand anført følgende:

SKAT har den 25. august 2017 afvist selskabets anmodning af den 10. marts 2017, om genoptagelse af afgiftstilsvaret for årene 2015-2016, med henvisning til manglende overholdelse af kriterierne for anvendelse af brugtmomsordningen.

Vi vedlægger kopi af SKATs afgørelse med tilhørende sagsfremstilling.

SKAT begrunder afgørelsen med, at der ikke er fremlagt dokumentation for, hvorvidt virksomheden overholder de særlige regnskabskrav gældende for anvendelse af brugtmomsordningen, jf. Momslovens § 70, stk. 4, jf. Momsbekendtgørelsens § 117.

SKAT anerkender dog, at selskabet har overholdt de øvrige krav for anvendelse af ordningen, herunder reglerne i momsloven § 70 stk. 1 til 3, idet der tidligere til SKAT er indsendt følgende materiale:

Kopi af slutsedler på de købte og solgte biler
Kopi af underskrevne aftaler og afregningsbilag

Det kan oplyses, at selskabet i perioden alene har købt og solgt 8 biler, hvorfor det efter vores opfattelse ikke har været vanskeligt at overholde momsbekendtgørelsens § 117, stk. 2, herunder momslovens § 70, stk. 4, idet alle bilerne har et unikt stelnummer og de i selskabets system har været oprettet med et særligt P nummer, hvorved momsen på hver enkelt bil kunne opgøres særskilt i medfør af reglerne om brugtvognsmoms.

Det kan omkring SKATs afvisning anføres, at vi har anmodet SKAT om at komme på besøg hos virksomheden og gennemgå selskabets regnskabssystem (Dinero), herunder dokumentere overfor SKAT, at de særlige regnskabskrav blev overholdt, hvilket blev afvist af SKAT med den begrundelse, at afstanden mellem [by1] og [by2] var for stor.

Vi vedlægger kopi af SKATs skrivelse af 8. august 2017.

Vi har endvidere efter modtagelse af SKATs skrivelse af 8. august 2017 forespurgt til, hvorledes SKAT så ønskede dokumentationen forevist, hvilket ikke har været muligt at få svar på.

Det er vores opfattelse, at en sådan afvisning fra SKATs side, omkring manglende mulighed for fysisk kontrol, herunder efterfølgende manglende svar på, hvorledes dokumentationen så alternativt kunne fremskaffes, er særdeles kritisabelt, idet SKAT vel blot kunne have sendt en lokal medarbejder, alternativt have svaret på, hvorledes SKAT ønskede dokumentationen.

Der vedlægges i sagen, som følge af at SKATs ovenstående afvisning og manglende stillingtagen til hvorledes forholdet kunne dokumenteres, kopi af kontokort for de relevante konti i selskabets bogholderi. Herved kan det for 3 salg demonstreres hvorledes selskabet har overholdt de i Momsbekendtgørelsens § 117 nævnte regnskabskrav.

Det kan hertil oplyses, at selskabet ikke har indkøbt biler til lager, ej heller modtaget biler i bytte.

Samtidigt med ovenstående henviser SKAT til (SKM2008.717.HR.)

Denne sag kan efter vores opfattelse ikke anvendes kronologisk i nærværende sag, idet sagen omhandler eksport af biler til lande uden for EU, herunder at begrundelsen fra Højesterets side var:

Manglende dokumentation for at bilerne var ført ud af landet
Manglende listeangivelse af salgene
Manglende udstedelse af afregningsbilag

På baggrund af ovenstående, er det vores opfattelse, at SKATs afgørelse om ikke at udbetale det negative momstilsvar i alt kr. 92.808,49, er forkert.

(...)”

Repræsentanten har i en mail af 28. januar 2020 fremsendt følgende kommentarer til SKATs høringssvar:

”(...)

Jeg noterer nedenstående og skal anføre de fremsendte kontokort, der er en del af regnskabsgrundlaget med al tydelighed viser, der har været ført et løbende bogholderi over køb og salg af biler, jf. kriterierne i momsloven § 70, stk. 4, herunder at man for hver enkelt bil har kunne følge ”lagerregistreringen” heraf med et P nummer for bilen.

Jeg har til orientering i forbindelse med de løbende skriverier forespurgt SKAT til hvorledes regnskabskrav alternativt skulle forstås uden at modtage tilbagemelding herpå.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT (nuværende skattestyrelsen) efter genoptagelsen af selskabets afgiftstilsvar for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2016 ikke har ændret afgiftsansættelse som følge af, at selskabet ikke opfylder betingelserne for brugtmomsordningen.

Følgende fremgår af momslovens § 69 (Lovbekendtgørelse 2013-01-23 nr. 106):

”Virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber m.v. brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter, kan ved videresalget afgiftsberigtige de pågældende brugte varer m.v. efter reglerne i dette kapitel. Det er en forudsætning for at anvende disse regler, at de brugte varer m.v. er leveret til virksomheden her i landet eller fra et andet EU-land af

1) en ikke afgiftspligtig person,
2) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i dette kapitel eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,
3) en afgiftspligtig person, når leveringen er fritaget for afgift efter § 13 eller efter tilsva- rende regler i et andet EU-land,
4) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i § 30, stk. 1,
5) en afgiftspligtig person, der er fritaget for registrering efter § 48, stk. 1 og 2, eller som er under registreringsgrænsen i et andet EU-land, når leveringen omfatter et investeringsgode.”

Følgende fremgår af momslovens § 70, stk. 1, stk. 2 og 4 (Lovbekendtgørelse 2013-01-23 nr. 106):

”Ved virksomhedens levering af brugte varer m.v. udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og købsprisen, jf. dog § 71. Ved levering af kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter, der er indført af virksomheden, og som afgiftsberigtiges efter § 69, stk. 2, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og afgiftsgrundlaget ved indførslen som fastsat efter § 32, stk. 1, med tillæg af den afgift, der påhviler varen ved indførslen. Såfremt købsprisen overstiger salgsprisen, kan det overskydende beløb ikke fratrækkes i afgiftsgrundlaget for andre salg.

Stk. 2. Når afgiften beregnes efter reglerne i dette kapitel, må der ikke i fakturaen for den pågældende leverance anføres afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbets størrelse kan beregnes.

...

Stk. 4. Virksomheden skal føre et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter dette kapitel. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsføring.”

Følgende fremgår af momslovens § 71 (Lovbekendtgørelse 2013-01-23 nr. 106):

”Ved levering af brugte personmotorkøretøjer kan virksomheden foretage et fradrag i det beregnede afgiftsbeløb som fastsat efter kapitel 6 og 7.Fradraget beregnes som merværdiafgiftssatsen ganget med en brøk, der i tælleren har virksomhedens købspris for køretøjet og i nævneren har 100 med tillæg af merværdiafgiftssatsen. Ved videresalg af personmotorkøretøjer indkøbt i et andet EU-land anvendes den på tidspunktet for køretøjets levering her til landet gældende merværdiafgiftssats i det andet EU-land.”

De nærmere regler om regnskabsføring og krav til bilag er fastlagt i momsbekendtgørelsen §§ 116 og 117 (Bekendtgørelsen 2015-12-29 nr. 1909) jf. momslovens § 70 stk. 4:

Følgende fremgår af momsbekendtgørelsens § 116, stk. 1 – 4 om fakturakrav:

”Virksomheder, der leverer brugte varer m.v. efter reglerne i momslovens §§ 70 og 71, skal udstede en særskilt faktura over den pågældende leverance af brugte varer m.v. i overensstemmelse med reglerne i kapitel 12 i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. Der må ikke i fakturaen anføres et afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbet kan udregnes.

Stk. 3. Fakturaen skal oplyse, at varen sælges efter de særlige regler for brugte varer m.v., og at køberen ikke har fradrag for afgiften, der er indeholdt i prisen, idet fakturaen tydeligt skal påtegnes

1. ”fortjenstmargenordning - brugte genstande - køber har ikke fradrag for momsen”,

2. ”fortjenstmargenordning - kunstgenstande - køber har ikke fradrag for momsen”, eller

3. ”fortjenstmargenordning - samlerobjekter og antikviteter - køber har ikke fradrag for momsen”.

Stk. 4. Virksomheder, der indkøber brugte varer m.v. fra ikke registrerede virksomheder og privatpersoner m.v. til videresalg efter momslovens §§ 70 og 71, skal i forbindelse med indkøbet udstede et afregningsbilag, hvorpå anføres de i § 58, stk. 1 og 4, i denne bekendtgørelse anførte oplysninger. Den ikke registrerede sælger skal attestere rigtigheden af oplysningerne i afregningsbilaget. Kan attestation ikke ske, skal virksomheden være i besiddelse af tilsvarende dokumentation fra sælgeren om handelen.”

Følgende fremgår af momslovens § 117, stk. 1 og 5 om regnskabskrav:

”En virksomhed, der leverer brugte varer efter momslovens § 70, stk. 1 og 5, eller § 71, skal for hver afgiftsperiode og inden udløbet af lovens frist for at indgive afgiftsangivelsen have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og herunder dokumentere købsprisen af de indkøbte brugte varer. Virksomheden skal endvidere, afhængig af arten og karakteren af virksomhedens leverancer af brugte varer, føre regnskab over leverancer efter reglerne i stk. 2-5 eller 6.

...

Stk. 5. Ved levering af brugte personmotorkøretøjer skal i regnskabet for hver enkelt køretøj angives lagernummer, beregnet afgiftsbeløb, fradrag og afgiftsbeløb efter fradrag efter reglerne i momslovens § 71. Er afgiftsbeløbet efter fradrag positivt, overføres det til kontoen for udgående afgift.”

Det påhviler selskabet at dokumentere, at betingelserne for at anvende brugtmomsordningen er opfyldt. Der henvises til Højesterets dom offentliggjort i SKM2008.717.HR (tidligere instans Vestre Landsret, SKM2007.498.VLR).

Landsskatteretten bemærker indledningsvis, at brugtmomsordningen er en frivillig ordning. Selskabets aktivitet ved salg og køb af brugte biler, falder inden for brugtmomsordningen, jf. momslovens § 69 og berettiger til anvendelse af ordningen, hvis betingelserne i momslovens § 70-71 og momsbekendtgørelses kapitel 17 (§§ 116 og 117) er opfyldt.

Ifølge repræsentanten skyldes det forhold, at selskabet løbende har indberettet indgående afgift (købsmoms) samt udgående afgift (salgsmoms), at selskabet har anvendt reglerne fejlagtige, idet selskabet har anvendt en bruttoopgørelse. Betingelserne for brugtmomsordningen var således ikke opfyldt på angivelsestidspunktet. Selskabet ønsker derfor i forbindelse med genoptagelsen den 10. marts 2017 at ændre på momsangivelserne, således at disse følger bestemmelsen i den dagældende momslovs § 71, henset til at selskabet ifølge repræsentanten opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 116 og 117.

Det følger af momsbekendtgørelseslovens § 117, stk. 5, at der for hvert køretøj skal fremgå lagernummer, beregnet afgiftsbeløb, fradrag og afgiftsbeløb efter reglerne i momslovens § 71.

Repræsentanten har oplyst, at bilerne er købt i udlandet inden for EU. Det indsendte kontoudtog, oversigt over køb, salg og avancer af biler samt den samlede opgørelse over moms efter brugtmomsordningen, opfylder ikke kravene til brugtmomsordningen. Der er lagt vægt på, at der ikke er oplyst fradrag og afgiftsbeløb på de enkelte biler, hvor der blandt andet i fradraget, skal tages hensyn til momssatsen i det EU land, hvorfra bilen er købt jf. momslovens § 71.

Da selskabet ikke har foretaget en korrekt beregning eller udarbejdet et regnskab efter brugtmomsordningen i den dagældende momslovs § 71, hverken på afgiftstidspunktet eller på genoptagelsestidspunktet, er det med rette, at SKAT ikke har ændret selskabets afgiftsansættelse for den omhandlende periode.

Landsskatteretten stadfæster således SKATs afgørelse.