Kendelse af 23-05-2018 - indlagt i TaxCons database den 09-06-2018

SKAT har afkrævet klageren 2.573 kr. i told og afgifter i forbindelse med indførsel af cigaretter og vandpibetobak ved klagerens indrejse i Danmark den 22. august 2017.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af toldrapport af den 22. august 2017, at klageren samme dag blev standset af SKAT ved sin passage gennem den grønne kanal (vedrørende personlig bagage, der ikke skal angives) i [Lufthavnen], [by1].

I forbindelse med kontrollen konstaterede SKAT, at klageren medbragte 800 stk. cigaretter og 1.000 g vandpibetobak.

SKATs afgørelse

SKAT har afkrævet klageren 2.573 kr. i told og afgifter i forbindelse med indførsel af cigaretter og vandpibetobak ved klagerens indrejse i Danmark den 22. august 2017.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen bl.a. anført:

”[...]

I henhold til § 23, stk. 2, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016 (toldlov), har du pligt til at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og de i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom.

Efter § 10, stk. 1, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016 (toldlov), opkræver Skat told og afgifter af varer, som ikke er i fri omsætning i EU’s toldområde og som indføres i det danske toldområde

Efter §§ 119, stk. 1, og 124, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj 2012 om toldbehandling, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit medfører tobaksvarer og spiritus i det anførte omfang..

Efter §§ 120, stk. 1, og 123, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj 2012 om toldbehandling med senere ændringer, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit medfører andre varer omhandlede til en værdi, der ikke overstiger 430 euro (ca. 3.200 kr.)

Told opkræves efter § 2, jf. EU’s retsakter, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016 (toldlov).

Spiritusafgift opkræves efter § 18 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 82 af 21. januar 2016 (spiritusafgiftslov).

Tobaksafgift opkræves efter § 12 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 379 af 01. april 2014 (tobaksafgiftslov).

Moms opkræves efter § 12 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016 (momslov).

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at det opkrævede beløb på 2.573 kr. skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte herfor har klageren anført følgende:

”[...]

Jeg ([person1]) klager på vegne [person2] som er min kammerat, der blev tilbageholdt i [Lufthavnen] i 22 august 2017. Hverken han eller jeg, havde vidst at som privat personer skulle betale skat eller moms af varerne, når vi rejser hjem fra et tredjelande. Vi blev heller ikke informeret af fly selskabet omkring told og afgifter på tobak og cigaretter. Da vi plejer at give gaver ved hjemrejsen fra en udlandsrejse, har jeg bedt pågældende([person2]) om at jeg ønskede mig tobak og cigaretter. [person2] købte varerne i [diverse1] valuta(Tuman), hvilket prisen omdannes til ca. 400 danske kroner, hvilket overstiger ikke § 120, stk., ifølge afgørelsen. Da jeg skrev min klage til Skat i lufthavn og afleverede den sammen med en fuldmagt fra min kammerat til [person3] den. 21 september 2017, fik jeg afgørelsen dagen efter, hvor der stod at Skat ikke modtog indsigelse mod det ophævede beløb. Men jeg vedhæfter min første klage hermed sammen med min ny klage til skatteankestyrelsen. Bl. a. har vi aldrig vidst at vi skulle passere det røde eller grønne område ved vores ankomst i lufthavnen. Derfor var vi heller ikke klare over at vi skulle henvende os til skat ekspeditionen. Dette skyldes af vores vanskelighed ved sproglige forståelse såsom dansk og engelsk, hvor vi ikke er så orienterede over detaljer omkring skatte lov ved lufthavnen. Vi vidste overhovedet ikke mængden af tobak og cigaretterne. Men nu har vi ved hjælp af en tolk fundet frem til at være bekendt med disse lov og regler omkring indtagning af varer udenfor EU.

Derfor vil jeg klage over skat’s afgørelse i § 23, stk. 2, og alle de punkter og paragraffer, der er nævnt i skat’s afgørelse.

1) Jeg vil også indikerer at disse varer har været til vores private forbruge og ikke til erhvervsmæssige formål.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 12, at der betales afgift af afgiftspligtige varer, der indføres fra steder uden for EU eller indføres fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde.

Det fremgår af momslovens § 12, stk. 1, at der betales afgift af varer, der indføres her til landet fra steder uden for EU.

Personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, skal ved indrejsen i det danske toldområde uopfordret standse op for kontrol og i øvrigt standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det. Det fremgår af toldlovens § 23, stk. 1.

Efter bestemmelsens stk. 2, har personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 126, stk. 2, at personer, der ankommer til det danske toldområde fra et tredjeland, har pligt til straks at foretage angivelse til told- og skatteforvaltningen, hvis de medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges.

Efter bestemmelsens stk. 3, skal personer, der ankommer til det danske toldområde, foretage angivelse ved at passere et kontrolområde, som består af 2 kanaler, hvoraf den ene (rød kanal) er mærket ”varer at angive”, og den anden (grøn kanal) er mærket ”ingen varer at angive”, såfremt et sådant kontrolområde er etableret det pågældende ankomststed. Personer, der passerer igennem den grønne kanal, har ved denne handling angivet over for told- og skatteforvaltningen, at de ikke medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges, eller medfører varer, der er undergivet særlige varebestemmelser, jf. § 6, stk. 4.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 119, nr. 1, at rejsende ved indrejse fra tredjeland afgiftsfrit kan medføre 200 cigaretter eller 250 g røgtobak.

Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 124, stk. 1, nr. 1, at det er en forudsætning for afgiftsfriheden, at varerne medbringes på personen eller i håndbagage (den ved indrejsen medbragte personlige bagage), således at de kan frembydes til samtidig toldbehandling på indrejsestedet, og at den bagage, som den rejsende senere frembyder for told- og skatteforvaltningen, kan dokumenteres at være indskrevet som rejsegods ved afrejsen hos det selskab, der har foretaget befordringen af bagagen til det danske toldområde.

Det lægges til grund, at klageren den 18. oktober 2016 er indrejst fra [Iran] til [Lufthavnen], og at klageren medbragte 800 stk. cigaretter og 1.000 g vandpibetobak i [Lufthavnen].

Landsskatteretten finder på den baggrund, at mængdebegrænsningen for afgiftsfri indførsel af cigaretter på 200 stk. cigaretter eller 250 g røgtobak efter toldbehandlingsbekendtgørelsens § 119, nr. 1, er overskredet. Det er således berettiget, at SKAT har opkrævet told og afgifter af de pågældende cigaretter og den medbragte vandpibetobak med i alt 2.573,50 kr.

Klageren har ikke haft indsigelser til opgørelsen af det opkrævede told- og afgiftsbeløb, hvorfor SKATs afgørelse stadfæstes.