Kendelse af 02-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 01-07-2022

Journalnr. 17-0990340

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

2014

Ikke godkendt købsmoms

7.500 kr.

0 kr.

7.500 kr.

2015

Ikke godkendt købsmoms

15.161 kr.

1.494 kr.

15.161 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af CVR-registeret, at [person1] (herefter benævnt virksomhedens indehaver) driver virksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden blev startet den 1. marts 2013. Virksomheden er registreret under branchekode 439990 – Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering.

Købsmoms på varebil

SKAT har nægtet fradrag for 25 % af købsmomsen på varebilen, som er anskaffet i 2014, svarende til 7.500 kr.

Der er tale om en varebil (Mercedes Benz Sprinter), som er registreret i Centralregisteret for Motorkøretøjer til både erhvervsmæssig- og privat kørsel, ligesom der er betalt privat ejerafgift på bilen. Bilen holder udenfor arbejdstid på virksomhedens adresse, som også er indehaverens private adresse.

Virksomhedens indehaver har ikke dokumenteret, at bilen er specialindrettet, så den ikke kan anvendes til privat befordring.

Repræsentanten har oplyst, at bilen anvendes af virksomhedens medarbejdere, herunder også virksomhedens indehaver, hovedsageligt i forbindelsen med anlægsrelaterede opgaver.

Bilen er afstået i 2017, hvorfor det ifølge repræsentanten ikke er muligt at dokumentere, at bilen var specialindrettet, men der er anskaffet en tilsvarende bil, hvor det kan dokumenteres, at den er specialindrettet.

Virksomhedens indehaver har privat en VW Touareg, som anvendes til private formål.

SKAT har ikke modtaget kørselsregnskab, der viser fordeling af kørslen.

Købsmoms på driftsudgifter på varebilen

SKAT har for 2015 nægtet fradrag for 25 % af købsmomsen på driftsudgifter på varebilen, svarende til 4.667 kr., med samme begrundelse som umiddelbart ovenfor vedrørende købsmoms på varebil.

Købsmoms på sponsorudgifter

SKAT har for 2015 nægtet fradrag for købsmoms på sponsorudgifter, svarende til 9.000 kr.

I forbindelse med klagebehandlingen i SKAT har SKAT anmodet virksomhedens indehaver om at indsende sponsoraftalen med [virksomhed2] ApS sammen med en redegørelse for den reklameværdi, som virksomheden har fået gennem sponsoratet. SKAT har oplyst, at dette materiale ikke ses at være indgået, hvorfor der er nægtet fradrag for udgiften.

I forbindelse med klagebehandlingen har repræsentanten indsendt sponsoraftalen. Det fremgår af aftalen, at den vedrører støtte til talentudvikling blandt racerkørere i teamet.

Der er tale om et [sponsorat] for kalenderåret 2015, og prisen er 36.000 kr. med tillæg af moms på 9.000 kr., eller i alt 45.000 kr.

Aftalen omfatter:

Retten til at kalde sig sponsor for [virksomhed2] i perioden 1. januar 2015 – 31. december 2015

Logo og firmanavn på T-shirts/tøj på 2 udvalgte kørere

Depotbillet til 1 [virksomhed3] løb inkl. forplejning lørdag og søndag til maks. 5 gæster

[virksomhed2] forpligter sig til ved enhver lejlighed at udbrede kendskabet til indehaverens virksomhed og skaffe erhvervsforbindelse til sponsorvirksomheden.

SKAT har i deres høringssvar af 5. oktober 2017 oplyst, at der af [...com] fremgår en kører ved navn [person2]. Virksomhedens indehaver har en søn af samme navn, som fyldte 13 år i 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har nedsat virksomhedens købsmoms for 2014 vedrørende ikke godkendt fradrag for 25 % af købsmoms på anskaffelse af varebil, svarende til 7.500 kr.

For 2015 har SKAT nedsat købsmomsen med 25 % af moms på driftsudgifter på varebilen, svarende til 4.667 kr.

SKAT har endvidere for 2015 nægtet fradrag for købsmoms på sponsorudgifter, svarende til 9.000 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

8.4.1 Moms ved køb af Mercedes Benz Sprinter i 2014

Du køber en Mercedes Benz Sprinter i 2014 for 120.000 kr. Moms heraf udgør 25 %, eller 30.000 kr.

Som det fremgår af punkt 1.4 anses bilen for at kunne benyttes til både erhvervsmæssig og privat kørsel. Bilen anses ikke for at være specialindrettet, idet der ikke er modtaget dokumentation herfor. Af Juridisk Vejledning afsnit D.A.11.6.4 fremgår det, at bruges en stor vare- eller lastbil også til private formål, har virksomheden kun delvis fradragsret for moms af anskaffelse og drift efter momslovens§ 38, stk. 2. Der er således kun fradrag for den del af momsen der skønnes at vedrøre de momspligtige aktiviteter.

SKAT har bedt om en fordeling af kørslens omfang på henholdsvis erhvervsmæssig og privat kørsel. Der er ikke modtaget materiale herfor.

Derfor foretages en skønsmæssig fordeling, jf. momslovens § 38, stk. 2, hvorefter bilen anses for at blive anvendt 75 % erhvervsmæssig og 25 % privat.

Købsmoms 2014 fratrukket med 25 % af 120.000 kr. kr. 30.000

Godkendt, 75 % erhvervsmæssig andel af 30.000 kr. - 22.500

For meget fratrukket købsmoms 2014 kr. 7.500

8.4.2 Moms af driftsudgifter Mercedes Benz Sprinter

Bilen anses for at blive brugt til både erhvervsmæssig og privat kørsel. Der er tale om en varebil over 3.000 kg der er registreret med privat-/erhvervsmæssig benyttelse, og der betales privatbenyttelsesafgift.

Af Juridisk Vejledning afsnit D.A.11.6.4 fremgår det, at bruges en stor vare- eller lastbil også til private formål, har virksomheden kun delvis fradragsret for moms af anskaffelse og drift efter momslovens § 38, stk. 2. Der er således kun fradrag for den del af momsen der skønnes at vedrøre de momspligtige aktiviteter.

Gulpladebilernes brændstofudgifter er på kr. 66.281 kr. ekskl. moms i 2015. Moms heraf udgør 16.570 kr. Vedligeholdelsesudgifter på gulpladebilerne fratrækkes med 71.791 kr., moms heraf fratrækkes med 17.947 kr. Brobizz fratrækkes med 11.314 kr. Moms heraf fratrækkes med 2.828 kr.

For alle disse udgifters vedkommende skal momsen vedrørende Mercedes Benz Sprinter fordeles skønsmæssigt. Derfor skal udgifterne fordeles på de to biler, således at det beløb der er fratrukket som købsmoms vedrørende denne bil fremgår. Dernæst skal der ske en forholdsmæssig fordeling af momsen.

Købsmoms i alt for begge biler er 16.570 kr.+ 17.941 kr.+ 2.828 kr., eller i alt 37.339 kr. for 2015.

Der er ikke noget grundlag for fordeling af udgifter vedrørende varebilerne på gule plader. Udgifterne fordeles derfor skønsmæssigt med 50 % til hver bil. Af den del der vedrører Mercedes Benz Sprinter skønnes 25 % at være privat.

Ikke godkendt købsmoms, Sprinter, 25 % af (50 % af 37.339kr.) kr. 4.667

(...)

8.4.5 Moms af sponsorat

Der er fuldt fradrag for moms af indkøb af varer og ydelser, som udelukkende benyttes til virksomhedens momspligtige leverancer, jf. momslovens§ 37, stk. 1.

Se Juridisk Vejledning D.A.11.3 hvor det fremgår, at der er fradragsret for moms af reklameudgifter. Momsnævnet har i en række afgørelser udtalt, at den momsmæssige vurdering er den samme som den skattemæssige og derfor skal følge denne, hvor en sådan allerede foreligger.

Det fremgår af punkt 5.4 foran, at der ikke er godkendt skattemæssigt fradrag for udgiften til sponsorat. Det er oplyst, at du primært ønsker at styrke dit image i området og ønsker at synliggøre firmaet. Der er tale om et [sponsorat] for 2015, og prisen er 36.000 kr. med tillæg af moms 9.000 kr., eller i alt 45.000 kr.

Til bedømmelse af reklameværdien for virksomheden har SKAT anmodet om at den indgåede sponsoraftale med [virksomhed2] ApS indsendes sammen med en nærmere redegørelse for den reklameværdi som virksomheden har fået gennem sponsoratet.

Der ses ikke at være modtaget noget materiale. På dette grundlag kan der ikke godkendes fradrag for udgiften som reklame, jf. reglerne i ligningslovens § 8, stk. I.

Der kan derfor heller ikke godkendes fradrag for købsmoms vedrørende [sponsorat] 2015, jf. momslovens§ 37.

Ikke godkendt fradrag for købsmoms sponsorat kr. 9.000

(...)”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har fremsat påstand om, at der godkendes fuldt fradrag for købsmoms på anskaffelse af en varebil, svarende til SKATs forhøjelse af købsmomsen på 7.500 kr. for indkomståret 2014.

Subsidiært bør den private procentandel maksimalt udgøre 10 %, svarende til en forhøjelse af købsmomsen på alene 3.000 kr.

For indkomståret 2015 har repræsentanten fremsat påstand om, at der godkendes fuldt fradrag for købsmoms på driftsudgifter på varebilen, svarende til en forhøjelse af købsmomsen på 4.667 kr.

Subsidiært bør den private procentandel maksimalt udgøre 10 %, svarende til en forhøjelse af købsmomsen på alene 1.867 kr.

Repræsentanten har ligeledes for indkomståret 2015 fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for købsmoms på sponsorudgifter, svarende til 9.000 kr.

Repræsentanten har som begrundelse for påstandene anført følgende:

”(...)

1. Værdi af fri bil

SKAT har foretaget en beskatning af fri bil for indkomstårene 2014 og 2015 med henvisning til ligningslovens§ 16, stk. 4. Klager er ikke enig i denne beskatning.

Der er tale om en specialindrettet varebil, hvilket SKAT også har skrevet i sagsfremstillingen. Der er tale om en kassevogn med indbyggede hylder til maskiner og værktøj. Varebilen er monteret med anhængertræk samt er dobbeltfjedret i bag for at kunne bære 3.500 kg på trailer, da der ofte transporteres traktor, fræser, såmaskine, gravemaskine og minilæsser.

Varebilen anvendes af virksomhedens medarbejdere (ansatte og fremmed assistance) til udførelse af virksomhedens aktiviteter(! denne sammenhæng er klager også medarbejder).

Virksomhedens opgaver består hovedsageligt af anlægsrelaterede opgaver, som foregår udendørs ved anvendelse af maskiner og værktøj, som naturligt bliver beskidt ved brug. Maskiner og værktøj medtages i varebilen og forbliver i varebilen til næste dags opgaver.

At der er sammenfald mellem virksomhedens og den private adresse er i forhold vurdering af beskatning for fri bil efter klagers opfattelse uden betydning. Bilens anvendelse og karakter ændres ikke ved adressesammenfald.

Et billede af bilen ville kunne dokumentere påstanden om specialindretningen, men dette kan desværre ikke lade sig gøre, da bilen er afhændet. Der er anskaffet en tilsvarende bil i 2017. Såfremt SKAT mener, at dette er nødvendig for dokumentationen kan der tages et billede og fremsendes.

Det burde dog ikke være nødvendigt, da virksomhedens karakter i sig selv kræver en varebil, der er specialindrettet til virksomhedens formål, og som helt klart vil udelukke brug af bilen til privat anvendelse i Ligningslovens forstand.

Det er også væsentligt at tage med i vurderingen, at klager har en privat bil VW Touareg, som familien anvender til private formål, herunder til brug af campingvogn.

Bilen er ikke anskaffet med henblik på privat kørsel - den er købt til erhvervsmæssig kørsel. Bilen burde være købt på rent gule plader. At bilen er købt med privat benyttelsesafgift skal ikke komme klager til skade i form af en beskatning af fri bil, når der henset til virksomhedens karakter ikke kan begrundes en privat anvendelse.

Skulle SKAT i mod vor forventning fastholde en beskatning for privat kørsel i den specialindrettede varebil bør denne beskatning sættes til et minimum, og ikke baseres på standard reglerne i LL § 16, stk. 4, men i stedet baseres på en tilbageførsel af en mindre procentandel af de faktisk afholdte udgifter. Dette skal igen ses i lyset af, at der er tale om en specialindrettet varebil, der ikke er anvendelig for familiens private anvendelse, men dog til enkelte svinkeærinder, som i øvrigt er fuld lovligt i en fuldstændig erhvervsmæssig varebil. Procentandelen bør under ingen omstændigheder ansættes højere end 10 %.

(...)

5. Sponsorudgifter

SKAT har ikke anerkendt fradrag for sponsorudgift til [virksomhed2] ApS. [virksomhed2] ApS er et selskab hvis eneste aktivitet er at tegne og formidle sponsorkontrakter og som har gjort det siden 1. marts 2012.

Det er selvfølgelig beklageligt, at kontrakten ikke har været sendt til SKAT tidligere. Kontrakten er vedlagt.

[person1] har siden opstarten søgt at få virksomheden til at give mere i afkast. Dette sponsorat giver eksponering i de konkurrencer, hvor [virksomhed2] ApS stiller op. Der er synligt logo på både bil og fører. Derudover giver det en indgangsvinkel til et netværk, som har vist sig meget fornuftigt fra indkomståret 2016, hvor indtjeningen er steget markant. Det skyldes blandt andet den eksponering samt det netværk som er en naturlig del af sådan en aftale.

Der er tale om synlig reklame for virksomheden i gennem et helt år. Det er således klagers opfattelse, at ligningslovens § 8, stk. 1 er opfyldt, og at der bør kunne opnås fradrag for sponsorydelsen. Endvidere henvises til uddrag fra Ligningsvejledningen:

LV C.C.2.2.2.5.3 Fradrag for udgifter til reklamer: LL § 8, stk. 1, - reklame

Udgifter til reklame, som afholdes i forbindelse med den skattepligtiges erhverv med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår, kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst (understreget). Se LL § 8, stk. 1.

Reklameudgifter (understreget)skal afholdes over for en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Se SKM2003.114.LSR, SKM2015.361.SR og TfS 1997, 346 LSR.

Reklameudgifter har også til formål at opretholde en virksomheds almindelige omdømme eller fremme dens interesser ved at gøre den kendt og fordelagtigt bemærket.

Der er fradrag for reklameudgifter, både når salget af varer m.v. søges opnået i det indkomstår, hvor udgiften afholdes, og senere.

Fradragsretten for reklameudgifter gælder både ved salg i ind- og udland.

Fradragsretten gælder både, når virksomheden allerede har etableret et marked, og når der er tale om etablering af nye markeder for en eksisterende virksomhed.

(...)

8. Moms

Klagers primære påstand, at den af SKAT foretagne ændring frafaldes og anerkendes som selvangivet.

Subsidiært bør procentandelen bør under ingen omstændigheder ansættes højere end 10 %, som anført under pkt. 1.

Vedrørende punkt 8.4.5 bør der være fradrag for moms af sponsorat jf. punkt 5.

(...)”

Repræsentanten har den 25. november 2017 fremsendt bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse.

Der er ikke fremsendt bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse vedrørende ændringer af virksomhedens momstilsvar.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. [...] vedrørende indehaverens skattesag fundet, at SKAT har været berettiget til at nægte fradrag for en række udgifter, som er afholdt i virksomheden.

Købsmoms:

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at SKAT har nægtet fradrag for købsmoms på udgifter, som virksomheden har fratrukket fuldt ud ved opgørelsen af momstilsvaret. Der skal ligeledes tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at SKAT har nægtet fradrag for en andel af købsmomsen på en varebil, som virksomheden har fratrukket fuldt ud ved opgørelsen af momstilsvaret.

Af momslovens § 37 fremgår der følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”

Af momslovens § 38, stk. 2, fremgår følgende:

”For varer og ydelser, som af en virksomhed registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a benyttes både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til virksomheden uvedkommende formål, kan der udelukkende foretages fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed.”

Virksomhedens momstilsvar skal opgøres på grundlag af Landsskatterettens afgørelse i klagesagen med sagsnr. [...] vedrørende en ændring af virksomhedens fradragsberettigede udgifter for indkomstårene 2014 og 2015.

År

Omkostningsart

Nedsættelse af købsmoms

2014

Anskaffelse af Mercedes Sprinter

7.500 kr.

Nedsættelse af købsmoms i alt

7.500 kr.

2015

Driftsudgifter på Mercedes Sprinter

4.667 kr.

Sponsorudgifter

9.000 kr.

Nedsættelse af købsmoms i alt

13.667 kr.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse vedrørende forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar for 2014 og 2015.