Kendelse af 14-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 20-01-2018

Klager har anmodet om bindende svar på følgende spørgsmål:

”Må spørger flytte motor med eftermonteret turbo og intercooler fra køretøj VW Golf VR6, årgang 1992 til identisk VW Golf VR, årgang 1993? ”

SKAT har svaret nej.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren ejer en VW Golf VR6 årgang 1992. Køretøjet er synet med konstruktive ændringer, idet klageren har eftermonteret turbolader og intercooler. Dette har medført, at køretøjets motor har en øget effekt på 321 HK i stedet for den oprindelige på 174 HK.

Klageren ejer derudover en VW Golf VR6 årgang 1993. Køretøjet fremstår originalt med en motor, som har 174 HK.

Da karosseriet i køretøjet fra 1992 er i ringe stand, ønsker klageren at flytte den tunede originalmotor over i køretøjet fra 1993.

SKATs afgørelse

SKAT har besvaret klagerens spørgsmål med et ”nej”, og har således afvist anmodningen om, at klageren må skifte en konstruktivt ændret motor fra et køretøjet til et andet køretøj.

SKAT har anført, at:

”Af anmodningen fremgår, at [person1] ønsker at udskifte motoren i sin VOLKSWAGEN,

GOLF, VR6 med registreringsnummer [reg.nr.1], med motoren fra en lignende bil, VOLKSWAGEN, GOLF, med registreringsnummer [reg.nr.2]. Der er foretaget konstruktive ændringer på den motor, der skal ilægges, i form af eftermontert turbo og intercooler.

Udskiftning af køretøjets motor, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 % i forhold til køretøjets originale motor, hvis køretøjet ikke skal miste sin afgiftsmæssige identitet.

Der er i nærværende sag tale om udskiftning til en allerede ændret/ombygget motor, der har en større effekt end den oprindelige motor. Om motoren har en øget effekt grundet eftermonteret turbo og intercooler eller udskiftning af f.eks. topstykket, motorblokken eventuelt i kombination med udskiftning af andre dele er uden betydning, når det skal vurderes om effektforøgelse er over 20 % eller ej.

Det er netop præciseret i registreringsafgiftslovens § 7 a, stk. 2, nr. 2, at udskiftning af en motor ikke må have en effektforøgelse på over 20 % i forhold til køretøjets originale motor. Er effektforøgelsen over 20 % vil køretøjet miste sin afgiftsmæssige identitet.

Den motor der skal erstatt den oprindelige på 174 HK har undergået konstruktive ændringer, der har resulteret i en effekt på 321 HK, hvilket er en effektforøgelse på 84,48 %. Den motor der skal ilægges, anses derfor ikke at være identisk med den oprindelige motor. Da effektforøgelsen er over 20 % i forhold til køretøjets originale motor, skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi.

Det er herefter SKATs vurdering, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, når den eksisterende motor med 174 HK udskiftes til en motor med 321 HK, da effektforøgelsen er på 84,48 %.

Der skal derfor betales afgift af køretøjets aktuelle værdi. ”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs svar ændres til ”ja”, og at det således godkendes, at motoren udskiftes. Til støtte herfor har repræsentanten anført, at:

”SKAT læser registreringsafgiftsloven helt bogstaveligt, idet SKAT under henvisning til § 7a, stk. 2,

nr. 2): ”Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt. ” konkluderer, at min klient ikke må bytte om på motorerne på to helt identiske køretøjer.

Min klient er ejer af VW Golf VR6, årgang 1992, der den 9. januar 2011 er synet med konstruktive ændringer i form af eftermonteret turbolader (321 HK) på den originale motor, med tidligere registreringsnummer [reg.nr.2]. Endvidere ejer min klient VW Golf VR6, årgang 1993 med original motor (174 HK) med tidligere registreringsnummer [reg.nr.1]. Min klient finder [reg.nr.2] i så ringe stand rent karosserimæssigt, at han ønsker at flytte den tunede originalmotor over i [reg.nr.1], der er væsentlig bedre i karosseriet. [reg.nr.2] skal herefter skrottes. Begge køretøjer har ilagt samme motor, der er originalmotor til modellen, selvom de ikke er indregistreret i samme årstal.

Det virker formalistisk på en uhensigtsmæssig måde, når SKAT vælger at fortolke et ”motorskift” som sidestillet med en motorombytning – en ombytning af én original-motor til modellen med en identisk original-motor til modellen. Dette er ikke at betragte som et motorskift men en motorombytning. I et motorskift ligger således, at der er tale om en motor, der ikke er lavet til den model, herunder som eksemplet i lovteksten at skifte til en motor med anden drivkraft (udskifte en benzinmotor med en dieselmotor eller omvendt).

Af den juridiske vejledning fremgår det tilsvarende, at det forudsættes, at et motorskift indebærer et skift til en anden motor, end en identisk motor (mine bemærkninger er markeret med understregning):

”Motorskift

Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Her er tale om en original motor til køretøjet – altså en motorombytning – og ikke en situation, hvor det overhovedet kommer på tale, hvorvidt der er effektforøgelse eller ej.Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der skal bruges. Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også. En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Alt dette er der ikke ændret ved. Selve motoren er helt original og de er identiske.Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (f.eks. til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen bliver i disse tilfælde sidestillet med en egentlig motorudskiftning. Der er ikke tale om motorombygning, men om motorombytning med en originalmotor.

Motortuning

Motortuning er tilladt så længe, det sker på den originale- eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der ønskes tilladelse til at ombytte med en identisk motor med turbolader . I forhold til registreringsafgift gælder der ikke nogen procentgrænse for effektforøgelsen ved motortuning på den originale- eller senere ilagt tilsvarende motor. Det vigtige i denne sammenhæng må være, at der er tale om en original motor. ”

Jeg er for så vidt enig med SKAT i, at lovtekstens formulering som udgangspunkt medfører, at et hvilket som helst motorskift ikke må medføre en effektforøgelse på mere end +20 %. Det er blot min opfattelse, at SKAT ikke kender forskel på et motorskift kontra en motorombytning.

Såfremt SKATs meget snævre fortolkning skal stå ved magt, vil det medføre, at hvis motoren i [reg.nr.2] går i stykker, må min klient ikke bygge en motor magen til den, der nu er godkendt til bilen, og lægge i. SKAT vil i så fald forlange, at man i 2 tempi lægger først en identisk originalmotor i køretøjer, for derefter at eftermontere turbolader, selvom køretøjet allerede er godkendt med turbo monteret på motoren.

I øvrigt vil det være en regel uden kontrolmuligheder, idet motorombytning ikke skal synes/godkendes, ligesom der heller ingen ændringer sker i DMR (motornummer registreres ikke og motorkoden er den samme), når et køretøj får ombyttet motor, hvor motorkode og effekt er det samme.

Efter SKATs bindende svar til min klient, er situationen den, at hvis min klient ønsker at bytte motor i de to biler, skal han tage den tunede motor ud, demontere turbolader, lægge motoren i, for derefter at eftermontere turboladeren igen, når motoren ligger i køretøjet. Først når turboladeren igen er eftermonteret skal min klient til syn for at godkendt den konstruktive ændring det er, at eftermontere turbolader. Det er min klient, der kommer til at skulle løfte bevisbyrden for, at han har lagt motoren i først uden turbolader og derefter eftermonteret den igen! En bevisbyrde som er vanskellig at løfte, når den første motorombytning ikke skal synes.

Når udgangspunktet er, at man må tune på originalmotoren eller en helt identisk motor, så må det også være tilladt – uden at det udløser ny registreringsafgift som følge af ID-tab – at man med udgangspunkt i en originalmotor til køretøjet (men ikke den samme motor, som køretøjet er produceret med ... og det vides i øvrigt ikke, om den motor, der ligger i nu, overhovedet er den bilen er født med) må eftermontere en turbolader, mens motoren ligger på gulvet, og at denne samlede motor med turbolader herefter må lægges i bilen. Alt andet vil være noget nonsens, som alligevel ikke kan kontrolleres og derfor helt uden mening. ”

s afgørelse

Som hovedregel svares der afgift til staten af motorkøretøjer. Afgiften fastsættes efter reglerne i Lovbekendtgørelse nr. 377 af 18. april 2017 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.

Efter registreringsafgiftslovens § 1, stk. 3, skal der betales afgift af køretøjer, som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med det køretøj, der tidligere er registreret og betalt afgift af, jf. dog §§ 7 og 7a i samme lov.

Registreringsafgiftslovens § 7 vedrører køretøjer, der efter færdselsuheld m.v. genopbygges, når køretøjerne er omfattet af skadesforsikring, hvorimod et køretøj, der er beskadiget som følge af tæring, slitage og lignende, og hvor reparationen udføres løbende som almindelige vedligeholdelse behandles efter registreringsafgiftslovens § 7 a.

Registreringsafgiftslovens § 7 a, stk. 1og 2, som har følgende ordlyd:

”Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af tæring, slitage og lignende, og hvor reparation udføres løbende som almindelig vedligeholdelse, er fritaget for afgift.

Stk. 2. Fritagelsen efter stk. 1 er betinget af følgende:

1. Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.

2. Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt.

3. Genopbygningen af køretøjet skal være udført ved anvendelse af reservedele, herunder skarringsdele, af en art og beskaffenhed, som normalt forefindes på og forhandles fra automobilforhandlernes og -værkstedernes lagre af nye reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte reservedele. Der må ikke anvendes nyt reservedelskarrosseri, chassis eller -stel. Der må heller ikke fra andet køretøj anvendes karrosseri, chassis, stel eller større dele af disse komponenter end de nævnte reservedele. ”

Klageren har anmodet SKAT om bindende svar om, hvorvidt udskiftning af en tunet motor fra en VW Golf VR6 årgang 1992 til en VW Golf VR6 årgang 1993 vil medføre, at køretøjet skifter afgiftsmæssig identitet.

Det er ubestridt, at den omhandlede motor er ombygget, idet der er eftermonteret turbolader og intercooler. Motorens effekt er herefter forøget med mere end 20 procent i forhold til den originale motor.

Landsskatterettens finder, at køretøjet vil skifte identitet, hvis køretøjets motor udskiftes til den tunede motor, idet denne har en effekt, der er mere end 20 procent højere end køretøjets originale motor, jf. registreringsbekendtgørelsens § 7a, stk. 2, nr. 2. Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.