Kendelse af 09-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 17-0990148

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2013

39.573 kr.

0 kr.

43.970 kr.

Momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2014

16.465 kr.

0 kr.

18.294 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren var i indkomstårene 2013 og 2014 ansat hos [virksomhed1], CVR-nr. [...1], beliggende [adresse1], [by1]. Klagerens lønindkomst udgjorde i 2013 238.920 kr. og i 2014 253.920 kr.

Klageren har ikke selvangivet resultat af virksomhed i 2013 og 2014 og har oplyst, at han ikke har drevet virksomhed i de pågældende år.

Ifølge CVR har klageren tidligere drevet virksomheden [virksomhed2] v/[person1], p-nr. [...] tilhørende CVR-nr. [...2], i perioden 1. november 2002 – 24. oktober 2003, under branchekoden 522200 Slagter- og viktualieforretninger. I perioden 1. juli 2008 – 21. november 2008 drev klageren virksomhed med specialiseret engroshandel med fødevarer under navnet [virksomhed3] I/S, CVR-nr. [...3].

SKAT har fået oplysninger om, at der er indsat større beløb på klagerens konto i [finans1]. Klageren har efter anmodning fremsendt kontoudtog for 2013 og 2014 for sin konto i [finans1], konto nr. [...45] den 28. februar 2017.

SKAT har på baggrund af en gennemgang af klagerens kontoudtog vurderet, at han har drevet uregistreret virksomhed og har ved den påklagede afgørelse skønsmæssigt opgjort overskud af virksomhed således:

Indkomståret 2013

Skønsmæssigt opgjort omsætning på baggrund af bankudskrifter, jf. bilag 2 til SKATs afgørelse

219.850 kr.

Moms heraf beregnes med 20 %

43.970 kr.

Opgjort nettoomsætning

175.880 kr.

Driftsomkostninger er godkendt med skønsmæssigt 10 % af omsætningen, jf. bilag 1 til SKATs afgørelse

21.985 kr.

Moms heraf beregnes med 20 %

4.397 kr.

17.588 kr.

Overskud af virksomhed for 2013

158.292 kr.

Indkomståret 2014

Skønsmæssigt opgjort omsætning på baggrund af bankudskrifter, jf. bilag 2 til SKATs afgørelse

91.468 kr.

Moms heraf beregnes med 20 %

18.294 kr.

Opgjort nettoomsætning

73.174 kr.

Driftsomkostninger er godkendt med skønsmæssigt 10 % af omsætningen, jf. bilag 1 til SKATs afgørelse

9.147 kr.

Moms heraf beregnes med 20 %

1.829 kr.

7.318 kr.

Overskud af virksomhed for 2014

65.856 kr.

SKAT har opgjort omsætningen skønsmæssigt på baggrund af følgende indsætninger på klagerens bankkonto:

2013:

Fakturanr.

Bankdato:

Tekst på kontoudskrift:

Beløb:

03.01.2013

[virksomhed4]

15.000 kr.

03.01.2013

Kundekort

15.900 kr.

06.02.2013

[person2] v/[person3]

3.500 kr.

06.02.2013

[person2] v/[person3]

14.000 kr.

05.03.2013

[person2] v/[person3]

8.000 kr.

11.03.2013

[person2] v/[person3]

3.000 kr.

15.03.2013

Indbetaling

10.500 kr.

28.04.2013

[person2] v/[person3]

8.000 kr.

03.05.2013

[person2] v/[person3]

1.800 kr.

15.05.2013

[person2] v/[person3]

4.000 kr.

07.06.2013

Tak for lån

20.000 kr.

10276

10.07.2013

[virksomhed5] Fak. 10276 [virksomhed6] ApS

33.875 kr.

10279

12.08.2013

[virksomhed5] Fak. 10279 [virksomhed6] ApS

20.375 kr.

06.09.2013

[person3]

10.000 kr.

06.09.2013

[person3]

10.000 kr.

10139

20.09.2013

[virksomhed7] [...], [virksomhed7] ApS

15.000 kr.

01.11.2013

[person4]

6.900 kr.

13.12.2013

Lån [person3]

20.000 kr.

I alt i 2013:

219.850 kr.

2014:

Fakturanr.

Bankdato:

Tekst:

Beløb:

22.01.2014

Indbetaling

3.000 kr.

03.02.2014

[person3]

7.000 kr.

28.03.2014

Indbetaling

3.000 kr.

30.05.2014

[person3]

500 kr.

06.06.2014

tilbage tak [person3]

25.000 kr.

30.06.2014

[person3]

1.000 kr.

03.07.2014

Onur tilbage lån [person3]

20.008 kr.

11.07.2014

Tilbage [person3]

10.000 kr.

16.07.2014

[person3]

4.960 kr.

02.10.2014

[person4]

5.000 kr.

20.10.2014

Kundekort

4.000 kr.

11.12.2014

[person3]

3.000 kr.

19.12.2014

[person3]

5.000 kr.

I alt i 2014:

91.468 kr.

SKAT har beregnet salgsmoms med 20 % af den skønnede omsætning.

SKAT har derudover godkendt skønsmæssigt fradrag for driftsomkostninger med 10 % af omsætningen i indkomstårene 2013 og 2014, hvoraf købsmoms er beregnet med 20 %. Der er således godkendt fradrag for driftsomkostninger med 21.985 kr. inkl. moms i 2013, svarende til 17.588 kr. ekskl. moms, og med 9.147 kr. inkl. moms i 2014, svarende til 7.318 kr. ekskl. moms.

SKAT har på den baggrund opgjort den uregistrerede virksomheds momstilsvar således:

Indkomståret 2013:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Salgsmoms

13.980 kr.

6.760 kr.

17.850 kr.

5.380 kr.

43.970 kr.

- Købsmoms

1.398 kr.

676 kr.

1.785 kr.

538 kr.

4.397 kr.

Momstilsvar

12.582 kr.

6.084 kr.

16.065 kr.

4.842 kr.

39.573 kr.

Indkomståret 2014:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Salgsmoms

2.600 kr.

5.300 kr.

6.994 kr.

3.400 kr.

18.294 kr.

- Købsmoms

260 kr.

530 kr.

699 kr.

340 kr.

1.829 kr.

Momstilsvar

2.340 kr.

4.770 kr.

6.295 kr.

3.060 kr.

16.465 kr.

Der foreligger R75 (skatteoplysninger) for klageren for indkomstårene 2013 og 2014.

SKAT har varslet ændringerne ved brev af 4. april 2017 og truffet den påklagede afgørelse den 10. maj 2017.

I forbindelse med klagesagens behandling har hverken klagerens tidligere repræsentant eller klageren selv fremlagt noget materiale vedrørende moms.

Landsskatteretten har ved afgørelse af 29. juni 2021 (i sagsnr. [...]) stadfæstet SKATs afgørelse vedrørende omsætning og driftsomkostninger i en uregistreret virksomhed tilhørende klageren for skatteansættelsen for indkomstårene 2013 og 2014.

SKATs afgørelse

SKAT har ansat klagerens momstilsvar til 39.573 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2013 og til 16.465 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2014.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

1. SKAT Indkomstårene 2013 og 2014

1.1. De faktiske forhold

(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs opfattelse, at du har drevet uregistreret virksomhed. Ifølge vedlagte bilag har SKAT opgjort din virksomheds resultat skønsmæssigt efter skattekontrollovens § 5 stk. 3. efter de indsætninger, som der er foretaget på bankkonto i [finans1] med reg. nr. [...] og kontonr. [...45].

SKAT har ikke modtaget redegørelse og dokumentationer for de indsætninger som vi har anmodet om i skrivelse af 8. marts 2017. SKAT har således anset beløbene at være indtægter ved selvstændig virksomhed og har i vurderingen lagt vægt på, at enkelte af indbetalingerne er benævnt med faktura nummer. Beløbene er skattepligtige efter statsskattelovens § 4.

Vedrørende indbetalinger fra [person2] v/[person3] har SKAT vurderet, at disse beløb er betaling for udført arbejde. Der foreligger som nævnt ikke noget lånedokument eller anden form dokumentation for, at der skulle foreligge et låneforhold mellem dig og [person2] v/ [person3]

Vi har således anset beløbene at være indtægter ved selvstændig virksomhed, som er skattepligtige efter statsskattelovens § 4.

Med henvisning til statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a kan der fradrages omkostninger, der har været afholdt for at sikre og vedligeholde indkomsten. Da SKAT ikke har modtaget noget regnskabsmateriale eller regnskab vedrørende din virksomhed, har det ikke været muligt, at fastslå dine omkostninger.

Da det er usandsynligt, at din virksomhed i et eller andet omfang har haft udgifter forbundet med indtægten, kan der skønsmæssigt godkendes 10 % af omsætningen som værende afholdte driftsomkostninger.

Indsætninger som anses for indkomst inkl. moms:

Indsætninger i indkomståret 2013

137.550 kr.

Indbetalinger fra [person2] v/[person3] i 2013

82.300 kr.

219.850 kr.

Indsætninger i indkomståret 2014

15.000 kr.

Indbetalinger fra [person2] v/[person3] i 2014

76.468 kr.

91.468 kr.

Opgørelsen som SKAT har lavet på baggrund af dine bankudskrifter kan ses af bilag 1, 2 og 3 som er vedlagt dette brev.

2. Moms indkomstårene 2013 og 2014

2.1 De faktiske forhold

Der er ikke angivet moms for virksomheden i 2013 og 2014. Virksomheden har ikke været registreret hos SKAT i 2013 og 2014. Ifølge dine oplysninger har du ikke drevet virksomhed i nævnte år. Bankudskrifter fra [finans1] med registreringsnr. [...] og kontonr. [...45] er indsendt og SKAT har konstateret at der er en del indsætninger på kontoen og enkelte er benævnt med fakturanr. Der henvises til punkt 1.1.

2.2. Dine bemærkninger

Skat har ikke modtaget nogen bemærkninger pr. dags dato

2.3. Retsregler og praksis

Skatteforvaltningslovens § 32 stk. 1 punkt 3 – Den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Momslovens § 4 stk. 1 – Beregning af moms ved salg af varer og tjenesteydelser i en momspligtig virksomhed

Momslovens § 37 stk. 1 – Fradrag for moms ved betaling af varer og ydelser af udgifter der anvendes i en momspligtig virksomhed

Momslovens § 46 – Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.

Momslovens § 56 – Virksomheden skal for hvert kvartal opgøre den udgående og den indgående moms. Forskellen udgør virksomhedens momstilsvar.

Opkrævningslovens § 5 – Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2 stk. 1.4 pkt., således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.

Opkrævningslovens § 5 stk. 2. Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

3.1. Vedrørende forældelsesfristen for momsperioden 1. januar 2013 til 31. december 2013.

Momsperioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2013 er forældet efter skatteforvaltningslovens § 31. Den ordinære frist for at kunne foretage ændringer af afgiftsgrundlaget findes i skatteforvaltningslovens § 31og hvor SKAT har varslet ansættelsesændringer efter fristen i denne bestemmelse.

Det er SKATs opfattelse, at sagen er omfattet af de ekstraordinære frister, som fremgår af skatteforvaltningslovens § 32. Med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32 stk. 1, kan en ekstraordinær genoptagelse kun foretages hvis betingelserne omkring 6 måneders reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 32 stk. 2 er overholdt.

6-måneders fristen regnes fra det tidspunkt hvor SKAT er kommet til kundskab om det forhold, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse. SKAT anser kundskabstidspunktet for at være den 28. februar 2017, hvor SKAT modtager dine bankudskrifter.

Ændring af momstilsvar for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 anses som ordinære ansættelser med henvisning til skatteforvaltningslovens § 31

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Der skal betales afgift af vare og tjenesteydelser, der leveres her i landet med henvisning til momslovens § 4, stk. 1.

Med udgangspunkt i dine bankudskrifter fra [finans1], reg. nr. [...] og kontonr. [...45] har SKAT skønsmæssigt opgjort din omsætning i virksomheden for 2013 og 2014. Virksomhedens salgsmoms er herefter opgjort skønsmæssigt med henvisning til opkrævningslovens § 5 stk. 2

Det er en generel betingelse for, at kunne opnå fradrag for købsmoms, at der er dokumentation i form af faktura for udgiftens størrelse efter momslovens § 37. Da det ikke er usandsynligt, at virksomheden i et eller andet omfang har haft udgifter forbundet med indtægten, godkendes 10 % skønsmæssigt af de opgjorte indtægter.

Endvidere henvises til afsnit 1.4 på side 3.

Talmæssig opgørelse af momstilsvar.

Salgsmoms 2013

Skønsmæssig opgørelse af salgsmoms

43.970 kr.

Intet angivet

0 kr.

Manglende angivelse af salgsmoms

43.970 kr.

43.970 kr.

Købsmoms 2013

Skønsmæssig opgørelse af købsmoms

4.397 kr.

Intet angivet

0 kr.

Manglende angivelse af købsmoms

4.397 kr.

4.397 kr.

I alt manglende angivelse for 2013

39.573 kr.

Salgsmoms 2014

Skønsmæssig opgørelse af salgsmoms

18.294 kr.

Intet angivet

0 kr.

Manglende angivelse af salgsmoms

18.294 kr.

18.294 kr.

Købsmoms 2014

Skønsmæssig opgørelse af købsmoms

1.829 kr.

Intet angivet

0 kr.

Manglende angivelse af købsmoms

1.829 kr.

1.829 kr.

I alt manglende angivelse for 20134

16.464 kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er SKAT kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Det skal dog bemærkes at Advokatens bemærkning om, at SKAT har anerkendt et privat lån på 6.900 kr. den 1.11.2013 ikke er korrekt.

SKAT har ikke modtaget dokumenter til dokumentation for indsætninger samt dokumenter for optagelse af lån som advokat [person5] oplyser i klagen.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at han ikke har drevet virksomhed i indkomstårene 2013 og 2014. Som følge heraf skal de fastsatte momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar – 31. december 2013 og 2014 nedsættes til 0 kr.

Klagerens tidligere repræsentant har anført følgende:

”(...)

Det fremgår af afgørelsen, at SKATs afgørelse om ændring af moms og skat skyldes manglende fremsendelse af dokumenter fra [person1].

[person1] har løbende oplyst SKAT, at han var i færd med at fremskaffe de udbedte dokumenter, men at der var en del udfordringer, dels fordi [person1] var midt i en skilsmissekrise, som gjorde at han ikke kunne overskue mange ting på samme tid og dels fordi indhentelse af de udbedte dokumenter skulle hentes fra revisoren, [person3] og [person4] m.fl. Efter SKATs opfattelse er følgende dokumenter ikke sendt:

  1. Lånedokument eller anden form for dokumentation på, at [person1] har ydet lån til [person2].
  2. redegørelse samt dokumentation for indsætninger i 2013 samt
  3. en opgørelse over befordringsfradrag for 2014

Brev af den 8. marts d.å. er vedlagt som jf. bilag 2

[person1] har løbende været i dialog med SKAT, herunder [person6] som har været meget behjælpelig.

[person1] har mundtlig redegjort for indsætningerne. Da dokumenterne var klar fremsendte [person1] disse til SKAT.

Det er derfor ikke korrekt, at SKAT ikke har modtaget redegørelse og dokumenterne.

I marts måned d.å. oplyste [person1] til SKAT, at han for så vidt angår kr. 6.900,00, som er overført af [person4], vedrører et lån til [person4] tilbage i 2013. Dette blev accepteret. For god ordens skyld vedlægges dokumentation herom som bilag 3.

Den 20. april d.å., bekræfter [person3], at [person1] har lånt penge til ham, og at indsætninger fra [virksomhed6] tillige er sendt af ham. I samme mail meddeler han [person1], at han vil følge op på de sidste poster, hvilket fremsendes først 16. juni d.å.. Mailen er sendt til SKAT den 12. juni d.å. jf. bilag 4.

[person1] har gentagende gange rykket sin revisor, [person7], for fremsendelse af befordringsopgørelse, hvilket bliver sendt til SKAT den 4. maj d.å. jf. bilag 5.

Endvidere ønsker SKAT en redegørelse over indsætning på kr. 15.000,00 jf. bilag 2. Jeg kan oplyse, at [person1] har vundet beløbet fra et online spil (online Casino) jf. bilag 6 som er kopi af udskrift https://[...com]da/bookmaker/[virksomhed8]/indbetaling-udbetaling/. [virksomhed4] er en betalingstjeneste, som b.la. [virksomhed8] gør brug af i forbindelse med udbetaling af gevinster.

På baggrund af ovenstående er det min opfattelse, at SKAT har modtaget de ønskede oplysninger, hvorfor den trufne afgørelse er ukorrekt.

(...)”

I forbindelse med møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 19. februar 2021 forklarede klageren indledningsvist, at han ikke har haft noget firma eller ekstra indtjening i 2013 og 2014. Han har kun haft arbejde hos [virksomhed1]. Derudover har han lånt penge ud, som han har fået tilbage lidt ad gangen.

Klageren mener derfor, at overskud af virksomhed skal sættes til 0 kr. i både 2013 og 2014.

Vedrørende beløbet fra [virksomhed8] henviste klageren til den udskrift fra [virksomhed8]s hjemmeside, som hans tidligere repræsentant har sendt.

På forespørgsel om klageren har noget, som viser, at han har vundet et beløb fra [virksomhed8], oplyste klageren, at han vil prøve at gå ind på sin konto hos [virksomhed8] og se efter, men han er usikker på, om der ligger så gamle oplysninger.

Klageren har efterfølgende pr. telefon oplyst, at han kun kan se oplysninger 2 år tilbage hos [virksomhed8].

Klageren og [person3] kender hinanden fra skoletiden og har efter nogle år uden kontakt igen fået kontakt til hinanden som voksne. Da klageren havde en svær periode privat i 2012 og 3-4 år frem, var [person3] en god ven og den eneste, som blev ved med at ringe til ham. [person3] havde dog jævnligt økonomiske vanskeligheder og bad løbende om at låne beløb af forskellig størrelse. Der er ikke lavet nogen lånedokumenter. Set i bakspejlet føler klageren, at han blev udnyttet.

Adspurgt om størrelsen på det udlånte beløb til [person3] oplyste klageren, at da han havde det meget dårligt, da han lånte [person3] pengene, har han ikke noget præcist overblik over, hvor meget [person3] har lånt af ham, da han lånte lidt ad gangen. Klageren kan derfor meget vel have lånt [person3] mere end de tidligere oplyste ca. 190.000 kr. Nogle gange kunne [person3] f.eks. betale 20.000 kr. tilbage den ene uge for så at bede om at låne 30.000 kr. den næste.

[person3] var langsom til at betale tilbage, og klageren endte med at presse ham ret hårdt. Derfor fik [person3] nogen af sine kunder, f.eks. [virksomhed7], til at sende deres betaling direkte til klageren. [person3]s ægtefælle hjalp også med tilbagebetalingen – hun havde et rengøringsfirma, og nogen af betalingerne kommer derfor muligvis derfra.

Hvor [person2] v/[person3] står som indbetaler, er der også tale om afdrag på lånet fra [person3].

[person4] var en daværende kollega, som klageren har lånt penge til. På forespørgsel oplyste klageren, at [person4]s indsætning af 5.000 kr. i oktober 2014 er tilbagebetaling af et lån ligesom indsætningen på 6.900 kr. i 2013, som der tidligere er fremlagt kopi af en sms vedrørende.

Klageren og [person4] har ikke lavet nogen lånedokumenter.

Landsskatterettens afgørelse

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013).

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10. december 2015). Det fremgår blandt andet heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1180 af 30. september 2015).

Salgsmoms

Landsskatteretten har ved afgørelse af 29. juni 2021 stadfæstet SKATs afgørelse vedrørende omsætning i uregistreret virksomhed for indkomstårene 2013 og 2014 (sagsnr. [...]), som dermed danner baggrund for opgørelsen af momstilsvarene i denne sag.

Da retten desuden er enig med SKAT i, at den yderligere ansatte indkomst stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, og indtægterne herfra overstiger 50.000 kr. årligt, er det berettiget, at SKAT har anset indkomsten for at være momspligtig og har beregnet moms heraf.

Landsskatteretten tiltræder derfor den af Skattestyrelsen fastsatte salgsmoms på 43.970 kr. og 18.294 kr. for henholdsvis afgiftsperioderne fra 1. januar 2013 til 31. december 2013 og fra 1. januar 2014 til 31. december 2014.

Købsmoms

SKAT har godkendt et skønsmæssig fastsat fradrag for købsmoms, idet købsmomsen skønsmæssigt er fastsat til 10 % af den for lidt angivne salgsmoms.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår følgende:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt fastsat fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at SKAT har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag på 10 % af den for lidt angivne salgsmoms. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag til 0 kr.

Landsskatteretten forhøjer derfor virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar 2013 til 31. december 2013 og 1. januar 2014 til 31. december 2014 til henholdsvis 43.970 kr. og 18.294 kr.

Frister

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at SKAT ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan afgiftstilsvar dog fastsættes eller ændres efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Virksomheden skulle afregne moms kvartalsvis og skulle for så vidt angår 2013 have angivet moms senest den 1. måned og 10 dage - dog 1 måned og 17 dage for april kvartal - efter afgiftsperiodens udløb, mens en lovændring har medført, at angivelsesfristen fra 1. januar 2014 var senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Dette fremgår af henholdsvis den dagældende og nugældende momslovs § 57, stk. 1 og 3.

I 1., 2., 3. og 4. kvartal 2013 var angivelsesfristerne således henholdsvis den 10. maj 2013, 17. august 2013, 10. november 2013 og 10. februar 2014, mens den for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2014 var henholdsvis den 1. juni 2014, 1. september 2014, 1. december 2014 og 1. marts 2015.

SKAT har fremsendt forslag til afgørelse den 4. april 2017 og truffet den påklagede afgørelse den 10. maj 2017.

Afgiftsperioden 1. januar 2013 til 31. december 2013

SKATs genoptagelse ligger for så vidt angår 1., 2., 3. og 4. kvartal 2013 uden for de ordinære ansættelsesfrister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, og spørgsmålet om genoptagelse heraf skal derfor afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32.

Klagerens undladelse af at angive moms i 2013 anses for i hvert fald mindst groft uagtsomt. Der er herved lagt vægt på, at klageren anses at have drevet uregistreret virksomhed. Der er endvidere lagt vægt på, at klageren tidligere har drevet virksomhed og således må anses for at have et vist kendskab til reglerne for angivelse og afregning af moms.

Grundlaget for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er således til stede.

Spørgsmålet er herefter, om fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt. Efter denne bestemmelse skal SKAT udsende forslag til afgørelse inden 6 måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne for ordinær genoptagelse i § 31.

Højesteret har i dom af 30. august 2018, offentliggjort som SKM2018.481.HR, fastslået, at kundskabstidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der foreligger grundlag for ekstraordinær genoptagelse.

Retten lægger til grund, at SKAT tidligst den 28. februar 2017, hvor de modtog kontoudskrifterne fra klageren, fik kundskab om, at der forelå grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 32, stk. 1, nr. 3. 6 måneders-fristen udløb derfor den 28. august 2017.

Retten finder derfor, at varslingsfristen i § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt, da SKAT sendte forslag til afgørelse den 4. april 2017.

Fristen i § 32, stk. 2, 2. pkt., hvorefter ændringen skal være foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, ses ligeledes at være overholdt, idet fristen udløb den 4. juli 2017, og SKAT traf den påklagede afgørelse den 10. maj 2017.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2013 er således opfyldt.

Afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. december 2014

SKATs genoptagelse vedrørende 1., 2., 3. og 4. kvartal 2014 ligger inden for de ordinære ansættelsesfrister, idet varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar ikke er afsendt senere end 3 år efter angivelsesfristernes udløb.

SKAT var derfor også berettiget til at genoptage momstilsvaret for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2014.

SKATs afgørelse ændres i overensstemmelse hermed.