Kendelse af 30-08-2018 - indlagt i TaxCons database den 22-09-2018

SKAT har afkrævet virksomheden betaling af 79.068 kr. i vinafgift for perioden 1. marts 2014 til den 28. februar 2017, idet virksomheden ikke ved import af vin fra udlandet har afregnet vinafgiften i overensstemmelse med virksomhedens registrering som varemodtager, jf. øl- og vinafgiftslovens § 4, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Virksomheden importerer vin fra udlandet. Virksomheden sælger både rødvin, hvidvin, rosé og forskellige mousserende vine.

Virksomhedens indehaver overtog i 1998 virksomheden fra sin fader. Det fremgår af afmeldelsesblanket dateret den 6. april 1998, at faderen overdrog varelageret samt maskiner og andre driftsmidler til virksomhedens nuværende indehaver.

Virksomheden var den 1. april 1998 registreret som en enkeltmandsvirksomhed. Den 1. maj 1998 blev virksomheden registreret for som varemodtager for betaling af afgift for volumenbaseret emballage samt for vinafgift. Det fremgår af SKATs registreringsbevis, at virksomheden har været registreret for vinafgift fra 1. maj 1998. Hertil fremgår det, at virksomheden er registreret som varemodtager fra 1. maj 2010 for betaling af vinafgift.

SKAT indledte i august 2016 en kontrol af virksomhedens betaling af vinafgift for perioden 1. marts 2014 til den 28. februar 2017 samt emballageafgift for perioden 1. januar 2015 til 31. december 2015. I forbindelse med kontrollen bad SKAT om at se virksomhedens afgiftsregnskab med tilhørende specifikationer og fakturaer. Endvidere bad SKAT om at få tilsendt lagerlister for de enkelte år.

Virksomheden har oplyst, at de har angivet og betalt afgift som oplagshaver, og har ageret sådan i de sidste 20 år. Virksomheden har endvidere alle dage ført regnskab som oplagshaver.

Virksomheden har oplyst, at de har solgt 23.162,75 L vin, heraf 2.431,7 L mousserende vin fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2016. Virksomheden har angivet og betalt vinafgift, når vinen er solgt til forbrugeren.

På baggrund af oplysninger fra EMCS omkring virksomhedens import af vin i kontrolperioden, har SKAT opgjort virksomhedens import af vin til 30.055,25 L vin, heraf 4.628,75 L mousserende vin.

Virksomheden modtog den 14. januar 2010 et brev fra SKAT Indsats. Brevet var et oplysningsbrev sendt fra SKAT til alle virksomheder registreret som varemodtagere for tobak, mineralolie, vin og øl. Brevet blev sendt, idet virksomheder der var registreret som varemodtager skulle have et nyt punktafgiftsnummer. Det fremgår af brevet, at indholdet af brevet kun vedrører varemodtagere, og ikke oplagshavere som vil få tilsendt et andet brev.

Virksomheden søgte den 7. april 2017 om aktindsigt hos SKAT i virksomhedens registreringsforhold samt i SKATs besøget i 2002. SKAT kunne ikke imødekomme virksomhedens anmodning om aktindsigt, idet SKAT ikke kunne identificere virksomhedens registreringsdokumenter tilbage fra 1998 eller mødereferatet fra SKATs besøg i 2002. Virksomheden modtog efterfølgende en kopi af virksomhedens afmeldelsesblanket dateret 6. april 1998 fra SKAT.

Virksomheden har efterfølgende anmodet SKAT om at blive registreret som oplagshaver for vinafgift. Virksomheden er blevet registreret som oplagshaver den 3. juli 2017.

SKATs afgørelse

SKAT har afkrævet virksomheden betaling af 79.068 kr. i vinafgift for perioden 1. marts 2014 til den 28. februar 2017, idet virksomheden ikke ved import af vin fra udlandet har afregnet vinafgiften i overensstemmelse med virksomhedens registrering som varemodtager, jf. øl- og vinafgiftslovens § 4, stk. 1.

SKAT har bl.a. anført, at:

”(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

(...)

Virksomheden er ikke registreret som autoriseret oplagshaver. Registrering som autoriseret oplagshaver er bl.a. betinget af, at virksomheden stiller sikkerhed på minimum 10.000 kr., samt at lokalerne kan godkendes. Virksomheden har ikke stillet sikkerhed, og der er ingen oplysninger i SKATs systemer om lokalegodkendelse.

Virksomheden er registreret som varemodtager. Ifølge registrerings beviset er virksomheden registreret for vinafgift d. 1. maj 1998 og som varemodtager d. 1. maj 2010. Det er konstateret, at virksomheden også i perioden 1. maj 1998 - 30. april 2010 har været registreret som varemodtager. Virksomheden skal som varemodtager angive afgiften for den måned, hvori vinen er indført, jf. øl- og vinafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 2.

Indehaver oplyser, at man alle årene har ageret som oplagshaver. SKAT bemærker hertil, at virksomheden ikke har dokumenteret, at man løbende har udarbejdet et afslutningsregnskab/afstemning. Ifølge Den Juridiske Vejledning E.A.3.2.6.3 skal en oplagshaver føre et regnskab for flaskevarer, som indeholder en opgørelse af den ubeskattede beholdning og en beregning af svind på flaskevarer. Dette regnskab har virksomheden ikke udarbejdet. Endvidere har virksomheden ingen lagerlister, der kan dokumentere lagerbeholdningen. Man har indsendt flere lageropgørelser, hvor man efterfølgende har oplyst, at det ikke er den reelle beholdning. Lagerbeholdningen er opgjort d. 27. februar 2017 efter SKAT har bedt virksomheden om at foretage en fysisk optælling.

(...)

Indehaver har i de til forslaget indsendte bemærkninger fremført, at det optalte lager er beregnet på grundlag af en forventning om, at hun var oplagshaver. Hertil kan SKAT bemærke, at den mængde vin, der er på lager, ikke afhænger af, om man er registreret som varemodtager eller oplagshaver. Det er den mængde vin, der er på lageret, der skal optælles uanset hvilken registrering, der er tale om.

Indehaver fremfører, at det svind SKAT har opgjort, fremkommer på grund af, at man har optalt lagerbeholdningen som oplagshaver. Hertil bemærker SKAT, at hvis man er registreret som oplagshaver, skal den optalte lagerbeholdningen sammenholdes med den bogførte lagerbeholdning. Det svind, der kan opgøres, skal løbende angives. Det svind, som SKAT kan opgøre, indikerer, at virksomheden ikke har foretaget en afstemning med angivelse af afgift af svind. Indehaver oplyser, at hun har overtaget virksomheden fra sine forældre, og der var tale om et generationsskifte, som ikke har betydet ændringer i registreringsforholdet. Hertil bemærkes, at virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed. Det har derfor ikke ved overtagelsen været muligt, at overføre forældrenes registreringsforhold automatisk til hende. Virksomheden er registreret 1. april 1998 med de pligtforhold, man på det tidspunkt har valgt.

[virksomhed1] har tidligere været drevet af indehaverens far. Der er indsendt en udtalelse fra en tidligere SKAT medarbejder, som oplyser, at virksomheden i 80erne var registreret som oplagshaver. Hertil bemærkes, at på det tidspunkt, var virksomhedens registreringsnummer [...1]. Faderen er ophørt 1. juni 1998. Hvordan indehavers far var registreret vedr. pligten vinafgift, er sagen uvedkommende, da registreringsforhold vedr. afgift ikke kan overføres fra en enkeltmandsdrevet virksomhed til en anden enkeltmandsvirksomhed.

(...)

Virksomheden har d. 27. februar 2017 optalt lageret til 5.778 liter. Da det optalte lager er mindre end tilvæksten ifølge EMCS, og der hertil skal lægges en ukendt lagerbeholdning fra d. 1. januar 2014 for at få det beregnede lager, indikerer dette, at der er et svind, som ikke løbende er angivet. Der er ikke taget hensyn til beskadigede varer i ovennævnte opgørelse. Virksomheden har ikke i perioden haft rettet henvendelse til SKAT med oplysninger om brækage. Indehaver skriver i bemærkningerne til det udsendte forslag, at man har besluttet at svare afgift af brækage. ”

Klagerens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomheden er registreret for vinafgift som oplagshaver, og at virksomheden har haft denne registrering siden 1998, hvor virksomheden blev overdraget til den nuværende indehaver.

Virksomheden mener derfor, at der er svaret korrekt vinafgift, efter reglerne som oplagshaver, i perioden 1. marts 2014 til den 28. februar 2017, hvorfor SKATs krav om betaling af vinafgift, i alt 79.068 kr., nedsættes til 0 kr.

Virksomhedens repræsentanten har anført, at:

”Sagen drejer sig om en afgørelse fra SKAT om ændring af virksomhedens vinafgift. Parterne er uenige om registreringsforholdene og om hvorvidt, der er betalt korrekt afgift.

Ifølge SKAT er virksomheden registreret som varemodtager.

Virksomhedens påstand er, at de er registreret som oplagshaver, og at de i de sidste 20 år har ageret efter værende registreret som oplagshaver, samt at vinafgiften derfor skulle opgøres og afregnes efter reglerne for registreringen som oplagshaver.

Virksomheden stiller sig uforstående overfor SKATs ændring af virksomhedens afgift.

I henhold til SKATs registrerings system er virksomheden registreret som varemodtager og skal dermed betale afgift ved modtagelse af varerne, når de indføres til Danmark.

Virksomheden har siden opstart været registreret som oplagshaver. Ved overdragelse af virksomheden til nuværende ejer i 1998, fra nuværende ejers forældre, skete der udelukkende et generationsskifte. Dette har ikke betydet ændringer i registreringsforholdet, og man har heller ikke ansøgt om at blive registreret som varemodtager hos SKAT.

Virksomheden har alle dage ført regnskab som oplagshaver og har i den forbindelse fået lavet et regnskabssystem, som passer til lige netop virksomhedens arbejdsgange som oplagshaver.

I 2002 var SKAT på besøg i virksomheden for at godkende lagerforholdene. I den forbindelse blev SKAT introduceret for virksomhedens nye regnskabssystem til oplagshaver. SKAT gav udtryk for, at dette system var så godt, at det med fordel kan anvendes af andre oplagshavere.

SKAT giver i den forbindelse på ingen måde udtryk for at virksomheden gør noget forkert, eller skal agere som varemodtager. Virksomheden har ikke indsendt en ansøgning om at bliver registreret som varemodtager til SKAT i den tid, virksomheden har eksisteret.

(...)

Virksomheden blev kontaktet af SKAT kort efter at anmodningen om aktindsigt var blevet afvist, da SKAT havde fundet en afmeldingsblanket dateret 6. april 1998. Det fremgår af afmeldingsblanketten, at virksomheden ønskes overdraget til nuværende ejer pr. 1. april 1998.

Virksomheden har i den forbindelse haft forventning om at registrering som oplagshaver automatisk følger med denne overdragelse.

SKATs kommentar til virksomheden vedrørende overdragelsen er, at indehaver er registreret med de pligtkoder, som virksomheden har valgt. Ifølge afmeldelsesblanketten indsendt til Told – og Skatteregion [by1], har virksomheden sat kryds i overdragelse med dertil overdragelse af lageret.

Virksomheden har ikke valgt pligtkoder til registrering som varemodtager, og SKAT kan ikke fremskaffe dokumentation for dette.

I Juridisk Vejledning fremgår det, at virksomheder, der modtager afgiftspligtige varer fra udlandet, som hovedregel skal registreres som oplagshaver. Det synes derfor ulogisk, at SKAT har valgt at registrere virksomheden som varemodtager i forbindelse med overdragelsen uagtet, at den hidtil har haft registrering som oplagshaver.

Virksomheden har alle dage haft en forventning om at være oplagshaver og i hele perioden betalt sine afgifter til SKAT efter reglerne for registrering som oplagshaver.

(...)

Virksomheden stiller sig uforstående over, at SKAT på ingen måde har forsøgt at tage kontakt til virksomheden ved indsendelse af materialet til SKAT. SKAT burde have set, at der kunne være tale om en misforståelse.

Virksomheden har på ingen måde forsøgt at unddrage sig afgifterne, men har med berettiget forventning forsøgt at gøre det så godt som muligt endog med SKATs accept. En udtalelse fra en af SKAT pensionerede ansatte medsendes.

Virksomheden modtog i 2010 et brev fra SKAT vedrørende ændring i forretningsområdet for varemodtager. Dette brev var udsendt til virksomheder, der var registreret som varemodtager.

Virksomheden ser på det tidspunkt bort fra dette brev, da det er sendt til registrerede varemodtagere, og da virksomheden er i den tro at være registreret som oplagshaver, har brevet ingen relevans for virksomheden.

(...)

Som tidligere nævnt har virksomheden på intet tidspunkt indsendt en anmeldelse til registrering som varemodtager hos SKAT.

Virksomheden har oplyst til SKAT, at der angivet og afregnet afgift i takt med udlevering/salg af vin svarende til registrering som oplagshaver. Det skal oplyses, at det optalte lager er beregnet på baggrund af registrering som oplagshaver, og derfor ses det som et svind, når SKAT beregner det ud fra værende varemodtager. I den forløbne periode har virksomheden altid angivet og afregnet i takt med virksomhedens udlevering og salg.

Virksomheden har efter anmodning fra SKAT indsendt afgiftsregnskabet og optalte lagerlister for årsafslutningen i den forventning, at virksomheden er registeret som oplagshaver. Efter en mindre misforståelse er de rigtige lageropgørelser indsendt til SKAT. Virksomheden har besluttet at svare afgiften af brækagevarer, da dette udgør en meget lille procentdel af virksomhedens import. Der er derfor ikke udfærdiget et regnskab som viser virksomhedens reelle svind. Virksomheden er i dag opmærksom på dette og har ændret denne proces.

Virksomheden har på ingen måde ønsket at undgå at betale afgifter eller udvist forsømmelighed. Afgifterne er betalt efter oplagshaverprincippet. Virksomheden har altid ønsket at være SKATs medspiller.

Virksomheden er efter ansøgning blevet registreret pr. 3. juli 2017 som oplagshaver for at undgå flere misforståelser med SKAT, virksomheden tillader dog at ansøge som oplagshaver med tilbagevirkende kraft til 1998.

Jf. SKM 2008.581.LSR er registrering for punktafgifter sket med tilbagevirkende kraft grundet særlige omstændigheder. Det bemærkes, at virksomheden har haft forventning om at være registreret som

oplagshaver ud fra fremsendte afmeldelsesblanket, hvor nuværende ejer har fået overdraget de tilhørende rettigheder og forpligtelser. ”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af bekendtgørelse af om lov om afgift af øl, vin og frugtvin mm. nr. 289 af 23. marts 2017 (herefter øl- og vinafgiftsloven), at der skal betales afgift af vin og mousserende vin, jf. §§ 3 og 3A.

Der skal betales afgift efter øl- og vinafgiftsloven, når varerne overgår til forbrug her i landet, jf. øl- og vinafgiftslovens § 4, stk. 1.

Det fremgår af øl- og vinafgiftslovens § 5, at en autoriseret oplagshaver er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv har fået autorisation til at fremstille, forarbejde, oplægge, modtage eller afsende varer under afgiftssuspensionsordningen i et afgiftsoplag, jf. § 7, stk. 1. For at få autorisation som oplagshaver her i landet, skal oplagshaveren hos SKAT stille sikkerhed for betaling af afgifter af afgiftspligtige varer, jf. øl- og vinafgiftslovens § 5, stk. 5, 3. pkt.

En registreret varemodtager er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv er registreret med en tilladelse til at modtage varer fra andre EU-lande under afgiftssuspensionsordningen. For at få tilladelse til at udøve aktivitet som registreret varemodtager her i landet, uden krav om forhåndsanmeldelse af varetransporter, skal virksomheden eller personen forinden hos told- og skatteforvaltningen registreres som registreret varemodtager, jf. øl- og vinafgiftslovens § 6, stk. 2.

Et afgiftsoplag er et sted, hvor en autoriseret oplagshaver skal som led i udøvelsen af sit erhverv oplægger varer under afgiftssuspensionsordningen, jf. øl- og vinafgiftslovens § 7, stk. 1. Det er en betingelse for at opnå autorisation som oplagshaver her i landet, at SKAT forinden har godkendt lokalerne, som virksomheden vil benytte, jf. øl- og vinafgiftslovens § 7, stk. 2, 1. pkt.

Autoriseret oplagshavere skal opgøre den afgiftspligtige mængde for en afgiftsperiode som den mængde afgiftspligtige varer, der er udleveret fra virksomhedens godkendte lokaler, med tillæg af svind og lignende, jf. øl- og vinafgiftsloven § 9, stk. 1.

Landsskatteretten finder ikke, at det er dokumenteret at virksomheden har været registreret som autoriseret oplagshaver siden 1998, hvor den nuværende ejer overtog virksomheden. Hertil findes det ikke dokumenteret, at SKAT var på besøg hos virksomheden i 2002 med henblik på at godkende virksomhedens lagerlokaler. Der foreligger ikke oplysninger om, at virksomheden har stillet sikkerhed til SKAT for betaling af afgifter, jf. øl- og vinafgiftslovens § 5, stk. 5, 3. pkt.

Hertil bemærker Landsskatteretten, at det fremgår af virksomhedens registreringsbevis, at virksomheden er registreret som varemodtager for vinafgift siden 1. maj 2010.

Det forhold, at SKAT efter det foreliggende har forholdt sig passiv overfor virksomhedens afgiftsangivelser findes ikke at have bibragt virksomheden en retsbeskyttet forventning om, at afgiften var opgjort korrekt for den omhandlede periode. For at der kan støttes ret på princippet om retsbeskyttet forventning er det en grundlæggende betingelse, at der af en myndighed med kompetence til at træffe afgørelse om det pågældende spørgsmål er givet en klar, positiv og entydig tilkendegivelse om det pågældende specifikke forhold, og at tilkendegivelsen har haft og har været egnet til at have indflydelse på den pågældendes dispositioner.

Virksomheden skulle derfor i perioden 1. marts 2014 til den 28. februar 2017 angive og afregne afgifter som varemodtager, hvilket medfører at afgiften skal svares når varerne virksomheden modtager varerne her i landet, jf. øl- og vinafgiftslovens § 6, stk. 2, jf. § 4. stk. 1.

Det er således med rette, at SKAT har opkrævet 79.068 kr. i vinafgift for perioden 1. marts 2014 til den 28. februar 2017, idet virksomheden ikke har afregnet afgift ved import her til landet.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.