Kendelse af 07-03-2023 - indlagt i TaxCons database den 03-04-2023

Journalnr. 17-0989383

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 151.664 kr. for perioden fra den 1. juli til den 31. december 2016, idet SKAT som følge af virksomhedens momsfrie og momspligtige aktiviteter har anset udgifter til to staldbygninger som omfattet af reglerne om delvis momsfradrag og har beregnet pro rata-sats heraf. Ved beregning af pro rata-satsen har SKAT medtaget virksomhedens momspligtige og momsfrie omsætning. SKAT har opgjort pro rata-satsen til 47 %.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[person1] driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med registreret CVR-nr. [...1]. Virksomheden startede den 11. juni 1982. Virksomheden er registreret under branchekode 931900 ’Andre sportsaktiviteter’.

Virksomheden driver ridecenter fra egne lokaler. På ejendommen har i den relevante periode ligget et stuehus, der bebos af [person1], en ældre staldbygning, en springbane, to ridebaner og en ridehal.

Virksomheden udøver momspligtig udlejning af heste, skabsleje og salg af foder og halm til privatopstaldede heste. Virksomheden har derudover ikke-momspligtig aktivitet med udlejning af hestebokse til private og udlejning af ridehal til [virksomhed2]. Virksomheden har i den relevante periode ikke været frivilligt registreret for moms af udlejning.

I den påklagede periode har virksomheden påbegyndt udskiftningen af taget på den eksisterende staldbygning og fået opført en ny staldbygning med inventar. Den nye staldbygning er opført på den eksisterende ridebane, som er genetableret i nærheden af den anden ridebane på ejendommen. Byggeriet blev forventet afsluttet medio 2017.

I begge staldbygninger benyttes de enkelte lokaler til både momspligtige og ikke-momspligtige aktiviteter. I den eksisterende staldbygning har virksomheden haft egne heste opstaldet og lejet hestebokse ud til private uden moms. Udlejning af heste til [virksomhed2], skabsleje samt salg af foder og halm er sket med tillæg af moms.

Det er oplyst af repræsentanten, at de to staldbygninger har samme funktion og anvendelse i forhold til aktiviteter.

Der er ikke fremlagt oplysninger om, hvor mange kvadratmeter de to staldbygninger udgør, eller hvordan staldbygningerne er indrettede.

Virksomheden har for perioden 1. juli – 31. december 2016 haft udgifter til renovation af eksisterende staldbygning og opførelse af ny staldbygning på 1.144.635 kr. ekskl. moms. Moms udgør 286.159 kr. Udgiften til tag på eksisterende staldbygning udgjorde 492.000 kr. ekskl. moms og udgiften til opførelse af ny staldbygning udgjorde 652.635 kr. ekskl. moms. Virksomheden har fratrukket det fulde momsbeløb af udgifterne ved momsangivelsen for perioden 1. juli – 31. december 2016.

Af SKATs afgørelse fremgår, at [virksomhed3] A/S har afgivet et tilbud på 1.781.490 kr. ekskl. moms vedrørende opførelse af ny staldbygning, og [person2] har afgivet et tilbud på 820.000 kr. vedrørende udskiftning af tag på eksisterende staldbygning. Skattestyrelsen (tidligere SKAT) har meddelt, at Skattestyrelsen ikke længere er i besiddelse af materialet. Repræsentanten har heller ikke kunne fremlægge nævnte materiale efter anmodning.

I forbindelse med klagesagsbehandlingen har repræsentanten fremlagt slutopgørelse med tilhørende faktura af 13. december 2017 fra [person2] på 58.417,50 kr., heraf udgør moms 11.683,50 kr. Slutopgørelsen vedrører oplægning af nyt tag på staldbygning. Endvidere er fremlagt acontoopgørelse med tilhørende faktura af 31. januar 2017 fra [virksomhed3] på 534.645 kr., heraf udgør moms 133.661,25 kr.

Af fremlagte resultatopgørelse fremgår, at virksomheden i regnskabsåret 2016 har haft en omsætning på 311.931 kr., herunder udlejning af heste på 145.859,60 kr., skabsleje på 680 kr., salg af foder og halm på 85.008,40 kr. samt boksleje på 80.383 kr. Virksomheden har desuden haft momsfrie huslejeindtægter fra ridehal på 190.000 kr., som fremgår af konto 5100. Virksomhedens samlede omsætning for 2016 udgjorde 501.931 kr.

Virksomheden har angivet samlet 339.503 kr. i købsmoms for 1. juli – 31. december 2016, herunder 286.159 kr. til udgifter vedrørende udgifter til de to staldbygninger. Virksomheden har samlet angivet et negativt momstilsvar på 309.190 kr. for den nævnte periode.

SKAT har vurderet, at der kan godkendes et delvist momsfradrag af udgifterne til de to staldbygninger ud fra en omsætningsberegning efter pro rata-satsen. Ved beregning af pro rata-satsen har SKAT medtaget virksomhedens momspligtige og momsfrie omsætning, som stammer fra virksomhedens resultatopgørelse pr. 31. december 2016. SKAT har nægtet fradrag for købsmoms af udgifter til staldbygningerne med 151.664 kr.

SKAT har desuden anset et beløb på 4.538 kr. som for meget angivet i købsmoms for den relevante periode. Beløbet udgør ifølge SKATs opgørelse momsdifference ved afstemning. Beløbet ses ikke påklaget af repræsentanten.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 151.664 kr. for perioden 1. juli – 31. december 2016. Forhøjelsen beror på, at virksomheden har fratrukket for meget købsmoms i forhold til udgifter til nyopførelse og renovering af to staldbygninger, da der alene er delvis fradragsret herfor.

Som begrundelse for afgørelsen er anført følgende:

”(...)

1.5. SKATs bemærkninger og begrundelse

I henhold til Momslovens §37, stk. 1, kan virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift fradrage afgiften efter Momsloven for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter Momslovens §13.

I henhold til Momslovens §38, stk. 1 kan varer og ydelser der ikke udelukkende anvendes til momspligtige leverancer efter Momslovens §37, men også til leverancer der er omfattet af Momslovens §13, kun fradrages af virksomheden som indgående afgift for den del af afgiften, der forholdsmæssigt svarer til omsætningen i den registreringspligtige del af virksomheden.

I såvel den nye som i den eksisterende staldbygning er der såvel momspligtig som momsfri omsætning. I begge bygninger benyttes de enkelte lokaler (hestebokse) til både momspligtige og ikke-momspligtige aktiviteter (udlejning af hesteboksene er momsfrit mens salg af foder og halm er momspligtigt). Der henvises til Juridisk vejledning, afsnit D.A.11.4.4.5 Sondring mellem ML §38 og ML §39.

Dine bemærkninger, se punkt 1.3.1: Du angiver, at du er enig med SKAT i, at momsen skal opgøres i henhold til Momslovens § 38, stk. 1 og § 39, stk. 3 og 4.

SKATs bemærkninger:

Efter drøftelse med din revisor, er der opnået enighed om, at momsen skal opgøres i henhold til Momslovens § 38, stk. 1 og § 39, stk. 3 og 4.

Virksomhedens fradragsprocent opgøres således: For opgørelse af den delvis fradragsprocent henvises til Juridisk vejledning, afsnit D.A.11.4.2.1 Generelt om indkøb der vedrører både momspligtige og momsfritagne aktiviteter.

Fradragsprocent = Momspligtig omsætning x 100Samlet omsætning

Fradragsprocenten oprundes til nærmeste hele procent.

For virksomheden ser beregningen således ud (beløbene stammer fra balance pr. 31. december 2016, fremlagt af din revisor):

Momspligtig omsætning:

Udlejning af heste 145.860
Skabsleje 680
Salg af foder og halm 85.008

-----------

Momspligtig omsætning i alt 231.548

-----------

Momsfri omsætning:

Boksleje 80.383
Husleje fra ridehal 190.000

-----------

Momsfri omsætning i alt 270.383

-----------

Samlet omsætning 501.931

= = = = = = = =

Fradragsprocenten kan herefter beregnes til:

145.860+680+85.008 x 100145.860+680+85.008+80.383+190.000 = 46,13 %, som afrundes opad til 47 %.

Det betyder, at virksomheden kun har fradrag for 47 % af udgifterne i forbindelse med opførelse af ny staldbygning og udskiftning af tag på eksisterende staldbygning. Udgifterne til opførelse af ny staldbygning og udskiftning af tag på eksisterende stald er reduceret med ikke fradragsberettiget andel af udgifterne i vedhæftede momsafstemning.

Det betyder, at virksomheden ikke har fradrag for 53 % af momsen af byggeomkostningerne i forbindelse med opførelse af ny staldbygning og udskiftning af tag på eksisterende staldbygning.

Dine bemærkninger, se punkt 1.3.2: Du angiver, at du ikke er enig i selve opgørelsen og

Dine bemærkninger, punkt 1.3.3: at fradraget i henhold til kendelse offentliggjort i TfS2000,645LSR skal fastsættes på grundlag af et skøn over omfanget af de henholdsvis momspligtige og momsfritagne aktiviteter, der blev udøvet fra bygningerne.

SKATs bemærkninger:

Besvarelsen af dine bemærkninger til ovenstående punkter 2 og 3 hænger sammen, derfor besvares de under et.

I kendelse fra Landsskatteretten refereret i TfS2000,645LSR, som din revisor henviser til, udtaler Landsskatteretten, at EF-Domstolen havde bl.a. ved afgørelsen i sag 333/91 (Sofitam) udtalt ”Det fremgår af fradragsreglerne i sjette direktivs artikel 17-20, at fradragsretten skal anvendes således, at dens anvendelsesområde så vidt muligt svarer til den afgiftspligtiges erhvervsmæssige aktivitet.

På den baggrund skulle fradraget for opførelsesomkostningerne fastsættes på grundlag af et skøn over omfanget af de henholdsvis momspligtige og momsfritagne aktiviteter, der blev udøvet fra de omhandlede bygninger.

Dette skøn var ved den påklagede afgørelse udøvet på grundlag af omsætningen for de 2 aktiviteter”.

Det betyder, at opførelsesomkostningerne i din sag skal opgøres ud fra et skøn udøvet på grundlag af omsætningen, hvilket din revisor også erkender.

Ved omsætning forstås den samlede årlige omsætning – uden moms – for de transaktioner, for hvilke der er fradragsret, samt for de transaktioner, for hvilke der ikke er fradragsret. Se Momssystemdirektivets artikel 174. Der henvises til Juridisk vejledning, afsnit D.A.4.2.2.1 Beregning af den samlede omsætning.

Når man læser hele den kendelse (TfS2000,645LSR), din revisor refererer til, fremgår det, at ”fradragsprocenten var opgjort til 6 % (5,08) ud fra en omsætningsfordeling for 1995”. Ved beregningen har man ikke kun set på den omsætning den enkelte bygning genererer, men derimod set den momspligtige aktivitet i forhold til hele virksomhedens omsætning. I kendelsen ser regnestykket således ud: Momspligtig indtægt fra landbrug (79.023 kr.) + momsfrie elevindtægter fra gård 1 (1.107.332 kr.) + momsfrie elevindtægter fra gård 2 (369.000 kr.). De samlede indtægter udgør 1.555.355 kr. Fradragsprocenten beregnes i kendelsen således:

79.023 x 10079.023+1.107.332+369.000 = 5,08 %, som afrundes opad til 6 %.

Af samme årsag fastholder SKAT den i forslaget foretagne beregning af fradragsprocenten for din virksomhed. Fradragsprocenten fastholdes til 47 % jævnfør ovenstående beregning.

Dine bemærkninger, punkt 1.3.4: at lejeindtægten fra en helt anden bygning kr. 190.000, skal således ikke medregnes som en del af den momsfrie omsætning i de to bygninger hvor der er både momspligtig og momsfri omsætning.

SKATs bemærkninger:

Af SKATs bemærkninger til din indsigelses punkt 3 fremgår det, at det er virksomhedens samlede indtægter, såvel momspligtige som momsfrie der indgår i beregningen.

Det fremgår af Momslovens § 38, stk. 1, at for varer og ydelser, som en virksomhed anvender til både fradragsberettigede formål efter § 37 og til andre formål i virksomheden, kan der foretages fradrag for den del af afgiften der forholdsmæssigt svarer til omsætningen i den registreringspligtige del af virksomheden. Dette er udledt af den bagvedliggende bestemmelse i momssystemdirektivet, hvor det af artikel 173, punkt 2 fremgår: ”Pro rata-satsen for fradraget beregnes i overensstemmelse med artikel 174 og 175 for samtlige transaktioner, som udføres af den afgiftspligtige person”.

Heraf fremgår det, at også de 190.000 kr. som din revisor omtaler, skal medregnes i virksomhedens samlede omsætning.

SKAT fastholder derfor sin beregning af fradragsprocenten.

Dine bemærkninger, punkt 1.3.5: at det kan samtidig oplyses at vedligeholdelsen af denne bygning beror hos lejeren.

SKATs bemærkninger:

SKAT er af den holdning, at det er irrelevant for beregningen af fradragsprocenten hvem der afholder vedligeholdelsen af denne bygning, da det må formodes, at fastsættelsen af lejen er beregnet ud hvem der afholder denne omkostning.

SKAT fastholder derfor sin beregning af fradragsprocenten.

(...)”.

I forbindelse med klagesagens behandling i Skatteankestyrelsen er SKAT kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

SKAT ønsker dog at præcisere følgende:

[virksomhed1], beliggenhed og aktivitet:

[person1] driver [virksomhed1] ridecenter, der er beliggende [adresse1], [by1]. På ejendommen ligger et stuehus, der bebos af [person1], en ældre eksisterende staldbygning, en springbane, to ridebaner og en ridehal. Der vedlægges oversigtskort over ejendommen. Oversigtskortet er udskrevet fra krak.dk.

Ejerforhold:

Alle bygninger samt spring- og ridebaner ejes af [virksomhed1] v/[person1], der også ejer 10 – 15 heste.

[virksomhed1]s aktivitet:

[virksomhed1]s heste er p.t. opstaldet i den eksisterende staldbygning. Hestebokse i staldbygningen der ikke anvendes til ridecenterets egne heste, lejes ud til private, uden moms.

[virksomhed1]s heste lejes ud til [virksomhed2], uden moms.

[virksomhed2] drives fra ridehallen som [virksomhed2] lejer af [virksomhed1]. Udlejningen sker momsfrit, da [virksomhed1] ikke er frivilligt registreret for udlejning af bygninger.

Udlejning af hestebokse i den eksisterende staldbygning sker ligeledes momsfrit, da [virksomhed1] ikke er frivilligt registreret for udlejning af bygninger.

Udlejning af heste til [virksomhed2], salg af skabsleje samt salg af foder og halm sker med tillæg af moms.

Årsag til negativ momsangivelse for 2. halvår 2016:

Ultimo 2016 har [virksomhed1] påbegyndt udskiftningen af taget på den eksisterende staldbygning og fået opført en ny staldbygning med inventar på eksisterende ridebane. Den ridebane der nedlægges genetableres på den anden side af den anden ridebane. Samlet entreprisesum udgør 2.601.490 kr. uden moms. Moms heraf udgør 650.372 kr. Renoveringen/nybyggeriet forventes afsluttet medio 2017.

Enighed opnået vedrørende:

Revisor er enig med SKAT i, at fradragsprocenten skal opgøres efter Momslovens § 38, stk. 1 samt § 39, stk. 3 og 4, og at den fremfundne fradragsprocent skal anvendes på såvel renoveringen af eksisterende staldbygning samt nyopført staldbygning. Revisor er som SKAT af den opfattelse, at da den nyopførte staldbygning har samme funktion og anvendelse som den eksisterende staldbygning, anvendes samme fradragsprocent på begge bygninger.

Uenighed vedrørende:

Uenigheden mellem revisor og SKAT opstår ved beregningen af fradragsprocenten. Nedenfor vises både SKATs som revisors beregning af fradragsprocenten. De anførte kontonumre refererer til vedhæftede balance pr. 31. december 2016:

SKAT Revisor

Momspligtig omsætning:

Udlejning af heste (konto 1000) 145.860 145.860
Skabsleje (konto 1035) 680 680
Salg af foder og halm (konto 1038) 85.008 85.008

----------- -----------

Momspligtig omsætning i alt 231.548 231.548

----------- -----------

Momsfri omsætning:

Boksleje (konto 1039) 80.383 80.383
Husleje fra ridehal (konto 5100) 190.000 0

----------- -----------

Momsfri omsætning i alt 270.383 80.383

----------- -----------

Samlet omsætning 501.931 311.931

= = = = = = = = = = = = = =

Fradragsprocenten beregnes til 47 %75 %

Fradragsprocenten beregnes således:

Fradragsprocent = Momspligtig omsætning x 100Samlet omsætning

1.)

231.548 x 100501.931 = 46,13 %, som afrundes opad til 47 %.

2.)

231.548 x 100311.931 = 74,23 %, som afrundes opad til 75 %.

Revisors indsigelse:

Revisor skriver i sin klage, at: ”Skat har ved sin afgørelse medregnet udlejning af en bygning som er udlejet til tredjepart og som ikke indgår i den daglige drift. Det skal endvidere tilføjes at lejer har vedligeholdelsespligten på denne bygning. Jeg skal derfor på min kundens vegne anmode om fradragsprocenten for vedligehold og nyopførelse bygning ansættes til 75 i stedet for 47.”

SKATs begrundelse og konklusion:

Når SKAT – til den momsfrie omsætning – har medregnet lejeindtægten fra den udlejet ridehal, skyldes det, at det fremgår af momssystemsdirektivets artikel 173, punkt 1, 2. punktum, at det er samtlige transaktioner, som udføres af den afgiftspligtige person, der skal indgå i beregning af pro rata-satsen for fradraget.

Det er uvæsentligt, at ridehallen er udlejet til tredjepart, og ikke indgår i den daglige drift. Fakta er, at [person1] der ejer [virksomhed1] driver éen samlet virksomhed der består af eksisterede staldbygning, nyopført staldbygning samt ridehal. At ridehallen er udlejet til tredjepart er i denne sammenhæng irrelevant, da hele virksomheden ejes af [virksomhed1] v/[person1], og det er samtlige indtægter herfra der skal indgå i beregningen af pro rata-satsen for fradraget.

Det kan nævnes, at [virksomhed1] v/[person1] ejer ridehallen og modtager en fast tilbagevendende årlig leje (den årlige leje udgør i 2016, 190.000 kr. uden moms) fra [virksomhed2].

SKAT har ikke fundet det relevant for beregningen af fradragsprocenten, hvem der afholder vedligeholdelsen på ridehallen, da det formodes, at fastsættelsen af lejen er beregnet ud fra, hvem der afholder denne omkostning.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker SKAT at blive hørt i sagen igen, inden Skatteankestyrelsen træffer afgørelse i sagen

(...)”.

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at fradragsprocenten for fradrag af udgifter til opførelse af ny staldbygning og udskiftning af tag på eksisterende stald skal beregnes til 75 % i stedet for 47 %, som SKAT har beregnet.

Til støtte for påstanden er anført følgende:

”(...)

Under henvisning til afgørelse fra skat den 8. maj 2017 skal jeg herved på min kundes vegne påklage den trufne afgørelse. Der er foretaget vedligeholdelse af en staldbygning samt opførelse af staldbygning ved en rideskole.

I de pågældende bygninger er der både momspligtige og momsfrie aktiviteter.

Momsen vedrørende vedligeholdelsen og den nyopførte bygning skal således opgøres efter et skøn i henhold til momslovens § 38, stk. 1 og § 39 stk. 3 og 4.

Da der således er tale om et skøn og at der for den renoverede bygning er et godt grundlag for udøvelsen af skønnet bør opgørelsen se således ud.

Momspligtig omsætning:

Udlejning heste 145.860

Skabsleje 680

Salg af foder og halm 85.008

I alt 231.548

Momsfri omsætning 80.383

Fradragsprocent for moms = 231.548 x 100 = 74,23 oprundet opad giver 75

311.931

Den nyopførte bygning har samme funktion og anvendelse, hvorfor anmodes om samme fradragsprocent.

Skat har ved sin afgørelse medregnet udlejning af en bygning som er udlejet til tredjepart og som ikke indgår i den daglige drift.

Det kan endvidere tilføjes at lejer har vedligeholdesespligten på denne bygning.

Jeg skal derfor på min kundes vegne anmode om fradrageprocenten for vedligehold og nyopførelse bygning ansættet til 75 i stedet for 47

(...)”.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 151.664 kr. for perioden 1. juli til 31. december 2016.

Der skal særligt tages stilling til, om omsætningen ved beregning af fradragsprocenten efter momslovens § 38, stk. 1, skal fastsættes ud fra hele omsætningen, herunder udlejning af ridehal til tredjemand, eller alene omsætning, der angår den daglige drift i de to staldbygninger.

Det følger af momslovens § 13, stk. 1, nr. 5 og 8, at ydelser i nær tilknytning til udøvelsen af sport, der præsteres af virksomheder, der ikke drives med gevinst for øje og udlejning og bortforpagtning af fast ejendom er fritaget for afgift.

Følgende fremgår af momslovens § 37, stk. 1:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Følgende fremgår af momslovens § 38, stk. 1, 1. pkt.:

”For varer og ydelser, som en virksomhed registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a anvender både til fradragsberettigede formål efter § 37 og til andre formål i virksomheden, kan der foretages fradrag for den del af afgiften, der forholdsmæssigt svarer til omsætningen i den registreringspligtige del af virksomheden. (...)”.

Af momslovens § 39, stk. 1-4 fremgår følgende:

”Afgift vedrørende opførelse af bygninger, herunder tilbygninger, som foruden lokaler for den registrerede virksomhed omfatter andre lokaler, kan fradrages med den del af den samlede afgift på bygningen, som byggeomkostningerne for virksomhedens lokaler skønnes at udgøre i forhold til de samlede byggeomkostninger.

Stk. 2.Til virksomhedens lokaler efter stk. 1 medregnes ikke

1) lokaler, der anvendes som bolig for virksomhedens indehaver eller personale, uanset om lokalerne tillige anvendes i den pågældendes erhverv,

2) lokaler, der anvendes til udlejning, medmindre udlejningen er omfattet af en frivillig registrering efter § 51, stk. 1.

Stk. 3.Afgift vedrørende ombygnings-, reparations- og vedligeholdelsesarbejder på de i stk. 1 omhandlede bygninger kan fradrages, i det omfang afgiften direkte vedrører virksomhedens lokaler. Det er en betingelse, at leverandøren i sin faktura har foretaget en opdeling af prisen for det udførte arbejde.

Stk. 4.Afgift vedrørende ombygnings-, reparations- og vedligeholdelsesarbejder, som ikke direkte kan henføres til bygningens enkelte lokaler, kan fradrages efter forholdet mellem etagearealet af virksomhedens lokaler og bygningens samlede etageareal.”

Af momssystemdirektivet 2006/112 art. 173-175 fremgår, at der for afgiftspligtige personer med momspligtige og momsfritagne transaktioner, alene gives fradrag for den forholdsmæssige andel af momsen, der kan henføres til momspligtige aktiviteter ved beregning af pro rata-satsen. Pro rata-satsen beregnes for samtlige transaktioner, som udføres af den afgiftspligtige person. Beregningen foretages på baggrund af en brøk, som omfatter både momspligtige og momsfritagne transaktioner. Pro rata-satsen beregnes på årsbasis og fastsættes i procent, der afrundes opad til et tal, der ikke overstiger nærmeste hele tal.

Af § 5, stk. 1 i dagældende opkrævningslov (lovbekendtgørelse 2016-09-29 nr. 1224) fremgår følgende:

”Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.”

For at være berettiget til fradrag i henhold til momslovens § 37, stk. 1, er det en grundlæggende betingelse, at udgiften afholdes af en afgiftspligtig person. Det er ligeledes en forudsætning for fradraget, at udgiften er direkte henførbar til en udgående momspligtig transaktion.

EU-domstolen har i sag C-268/83 (Rompelman) udtalt, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

I praksis sondres der imellem blandede lokaler og blandet anvendte lokaler. Blandede lokaler er hvor en bygning indeholder lokaler, der udelukkende anvendes til momspligtig aktivitet og lokaler, der udelukkende anvendes til momsfritagne aktiviteter. Fradrag i forhold til opførelse, renovation eller vedligeholdelse af bygninger, der indeholder blandede lokaler vurderes på grundlag af momslovens § 39. Ved blandet anvendte lokaler forstås lokaler, hvorfra der drives både momspligtig og ikke-momspligtig aktivitet i det enkelte lokale. Fradrag i forhold til bygninger, der indeholder blandet anvendte lokaler vurderes efter den delvise fradragsret i momslovens § 38.

Virksomheden har i den relevante periode 1. juli 2016 – 31. december 2016 påbegyndt renovering af den eksisterende staldbygning og opførelse af en ny staldbygning.

Efter det oplyste består virksomhedens aktivitet dels af udlejning af hestebokse og ridehal, som sker momsfrit og dels af udlejning af heste, skabsleje og salg af foder og halm, som er momspligtige aktiviteter. Virksomheden har ikke været frivilligt momsregistreret for udlejning af ejendom i den relevante periode. Den beskrevne aktivitet sker fra de to staldbygninger på nær udlejning af ridehal. Den nye staldbygning har samme funktion og anvendelse som den eksisterende staldbygning.

Lokalerne i staldbygningerne benyttes således til dels momspligtige og ikke-momspligtige aktiviteter. Der er derfor tale om bygninger med blandet anvendte lokaler, der vurderes efter momslovens § 38. Idet der drives momspligtig og ikke-momspligtig aktiviteter fra lokalerne, skal fradraget opgøres på baggrund af pro rata-satsen i momslovens § 38, stk. 1.

Repræsentanten har gjort gældende, at fradragsprocenten skal opgøres på baggrund af momslovens § 38, stk. 1, men at ridehallen, der udlejes til tredjemand, ikke skal indgå i beregningen af fradragsprocenten.

Landsskatteretten er enig med SKAT (nu Skattestyrelsen) i, at samtlige transaktioner skal indgå i beregningen af pro rata-satsen. Dette fremgår eksplicit af momssystemdirektivet 2006/112. Beløbet på 190.000 kr. vedrørende leje af ridehal til tredjemand, der fremgår af konto 5100 skal således medregnes i opgørelsen af pro rata-satsen.

Retten kan desuden tiltræde SKATs beregning af fradragsprocenten i forhold til de to staldbygninger.

Der foreligger ikke oplysninger i sagen om, at virksomheden ikke skal betragtes som en samlet virksomhed i momsmæssig henseende.

Det er således med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 151.664 kr. Der er ikke taget stilling til forhøjelsen af momstilsvaret på 4.538 kr. anført i SKATs opgørelse af momstilsvaret, som vedrører momsdifference i forhold til for meget angivet købsmoms ved afstemning.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse.