Kendelse af 08-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 10-01-2022

Journalnr. 17-0989121

Klagen skyldes, at SKAT har fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på 25 % af den opgjorte salgsmoms i forbindelse med en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2015 til den 31. december 2015, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1 og 2.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter indehaveren) stiftede den 15. marts 2013 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1] (herefter virksomheden). Virksomheden var registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, under branchekode ”812100 Almindelig rengøring i bygninger” og bibranchekode ”471110 Købmænd og døgnkiosker”.

Virksomheden er ifølge CVR registreret med ophørsdato den 22. maj 2019.

Virksomheden var registreret for moms fra den 15. marts 2013 og for A-skat og AM-bidrag fra den 30. april 2013.

SKAT anmodede den 6. oktober 2016 virksomheden om at fremsende sit regnskabsmateriale. SKAT modtog ikke det efterspurgte materiale fra virksomheden.

SKAT har fra virksomhedens kunde, [virksomhed2] A/S, modtaget afregningsbilag, som [virksomhed2] A/S har udstedt til virksomheden (selvfakturering).

SKAT har modtaget bankkontoudskrifter for virksomhedens bankkonti i [finans1].

SKATs afgørelse

SKAT har fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på 25 % af den opgjorte salgsmoms i forbindelse med en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2015 til den 31. december 2015, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1 og 2.

SKAT har anført følgende begrundelse:

”[...]

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har forgæves indkaldt regnskabsmateriale fra virksomheden. Virksomhedens momstilsvar kan derfor ikke opgøres ud fra virksomhedens bogføring/regnskabsmateriale.

SKAT har fra virksomhedens kunde modtaget afregningsbilag udstedt af til [virksomhed1].

SKAT har tillige indkaldt bankkontoudskrifter for virksomhedens bankkonti i [finans1]. Her fremgår indtægter fra

I henhold til momslovens § 4 skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, jf. momslovens § 46, stk. 1.

SKAT har ud fra afregningsbilag modtaget fra og bankkontoudskrifter indhentet hos [finans1] opgjort virksomhedens salg til 1.701.574 kr. inkl. moms. Salgsmoms heraf udgør 340.315 kr. Der henvises til bilag 2 med underbilag.

Efter momslovens § 37, stk. 1 og stk. 2, nr. 1 kan registrerede virksomheder medregne moms af momsbelagte fradragsberettigede indkøb, der er leveret til virksomheden, til virksomhedens købsmoms ved opgørelsen af momstilsvaret. Der henvises til momsbekendtgørelsens § 79 og § 82, hvoraf det fremgår, at registrerede virksomheder til dokumentation af den indgående afgift skal kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag. Det er herefter SKAT´s opfattelse, at det er en helt grundlæggende betingelse for at kunne foretage fradrag for indgående afgift, at der kan fremlægges dokumentation for de afholdte udgifter jf. ovenstående.

Af procesøkonomiske grunde har SKAT skønsmæssigt godkendt et fradrag på 25 % af salgsmomsen, idet det skønnes, at virksomheden har afholdt udgifter til biler, brændstof, kontorhold samt øvrige med denne type af virksomhed forbundne udgifter. Ved vurderingen af fradragets størrelse er det lagt til grund, at der er tale om transportvirksomhed. Der henvises til bilag 3.

Såfremt SKAT på et senere tidspunkt kommer i besiddelse af oplysninger om faktiske driftsudgifter, der kan beregne den faktiske købsmoms, forbeholder SKAT sig ret til at foretage regulering.

Registrerede virksomheder skal for hver afgiftsperiode opgøre virksomhedens salgs- og købsmoms jf. momslovens § 56, stk. 1.

Virksomhedens salgsmoms i en afgiftsperiode er moms af virksomhedens momspligtige leverancer i perioden, jf. momslovens § 56, stk. 2. Virksomhedens købsmoms i en afgiftsperiode, er moms af virksomhedens fradragsberettigede køb i perioden, jf. momslovens § 56, stk. 3.

Efter momslovens § 57, stk. 1 skal virksomheden efter udløbet af hver afgiftsperiode angive periodens salgs- og købsmoms til SKAT.

Resultatet er, at virksomheden skal betale yderligere 174.372 kr. i moms. Der henvises til bilag 1-3. Vi kan ændre momsangivelsen efter opkrævningslovens § 5, stk. 1 og stk. 2.

[...]”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens tidligere repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomhedens købsmoms for indkomståret 2015 forhøjes til 35 % af salgsmomsen.

Til støtte herfor er der blandt andet anført følgende:

”[...]

Påstande

Første påstand:

Forhøjelse af moms for 2015:

Virksomhedens repræsentant har principalt fremsat påstand om, at forhøjelsen af momstilsvar på 109.699 kr. for 2015 skal nedsættes med 17.270 kr., så den samlet forhøjelse for 2015 bliver på 92.429 kr. (109.699-17.270 kr.).

Vores bemærkninger:

Vi har ved gennemgang af tidligere revisors materiale fundet saldobalance for 2015. Se bilag 1.

I saldobalancen for perioden 1. januar 2015 til 30. juni 2015 har revisor opgjort salget og de omkostninger der er forbundet med driften af virksomheden.

SKAT har i afgørelsen af den 9. maj 2017 af procesøkonomiske grunde godkendt et fradrag på 25 % af salgsmomsen, idet der skønnes at virksomheden har afholdt udgifter til biler, brændstof, kontorhold, samt øvrige med denne type virksomhed forbundne udgifter.

Hvis man ligger saldobalancen for perioden 1. januar 2016 til 30. juni 2016, bør den skønsmæssigt købsfradrag være på 42 %, men da der ikke foreligger berørig dokumentation i form af bilagsmateriale vil vi gerne foreslå en købsfradrag på 35 % af salgsmomsen. Se bilag 2.

Med en fradragsprocent på 35 % vil man også ligge tæt op af de oprindelige angivelser på købsmomsen som for hele 2015 er på 59.588 kr. (beregningen på 35 % giver fradrag på 60.443).

Afslutning

Vi har ingen bemærkninger til opgjort salgsmoms for 2015 eller for perioden 1. januar 2016 til 30 september 2016.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på 25 % af den opgjorte salgsmoms for perioden fra den 1. januar 2015 til den 31. december 2015, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1 og stk. 2.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 1 og stk. 2, fremgår følgende:

”Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.

Stk. 2. Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. [...]”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkningen af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede skønnet.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Samme forhold gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden. Det bemærkes herved, at den fremlagte saldobalance ikke kan anses for et sådant objektivt bevis.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for at give virksomheden et skønsmæssigt opgjort fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.

Det er således med urette, at SKAT har givet virksomheden et skønsmæssig fastsat momsfradrag på 25 % af den opgjorte salgsmoms. Landsskatteretten nedsætter på den baggrund det skønsmæssige fradrag til 0 kr.

Landsskatteretten ændrer dermed SKATs afgørelse.