Kendelse af 22-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 13-10-2022

Journalnr. 17-0989048

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperiode 1. kvartal 2013 – 4. kvartal 2013

Forhøjelse af momstilsvar

57.337 kr.

0 kr.

Kan ikke gennemføres

Faktiske oplysninger

Virksomhedsindehaveren (herefter indehaveren) har i indkomståret 2013 drevet virksomheden [virksomhed1] v/ [person1], CVR-nr. [...1]. Indehaveren er registreret som fuldt ansvarlig deltager i virksomheden. Virksomheden er registreret med branchekode 472600 Tobaksforretninger. Virksomheden skiftede navn 1. august 2013 til [virksomhed2] v/ [person1].

Virksomheden er registreret med momspligt med kvartalsafregning.

Indehaveren har selvangivet følgende moms.

Periode

Udgående afgift

Indgående afgift

Angivet tilsvar

1. kvartal

0 kr.

0 kr.

0 kr.

2. kvartal

0 kr.

0 kr.

0 kr.

3. kvartal

53.828 kr.

58.430 kr.

-4.602 kr.

4. kvartal

57.931 kr.

73.570 kr.

-15.639 kr.

Klageren har selvangivet overskud af virksomhed før renter på 3.556 kr.Der er ikke udarbejdet regnskab.

Klageren blev den 16. januar 2013 stoppet af SKAT i lufthavnen med 51.000 kr.

Ifølge folkeregisteret er der tilmeldt 5 voksne på adressen [adresse1]. SKAT har vurderet ud fra deres oplysninger, at der ikke er tale om personer, som klageren har fællesøkonomi med.

SKAT har beregnet klagerens privatforbrug til -136.807 kr..

Privatforbruget er beregnet således:

BETALE SKATTER M.V.:

Indbetalinger inkl. arbejdsmarkedsbidrag

-26.654 kr.

Overskydende skat

0 kr.

EJENDOMSOPLYSNINGER:

Ejendomsskat

-4.741 kr.

Skattepligtig indkomst, aktieudbytte, udbytteskat m.v.:

Skattepligtig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag

-28.372 kr.

Beskæftigelsesfradrag

248 kr.

Formue:

Indestående pengeinstitut, primo

1.186 kr.

Indestående pengeinstitut, ultimo

-80.659 kr.

Gæld pengeinstitut, kursværdi realkreditlån, primo

-1.038.276 kr.

Gæld pengeinstitut, kursværdi realkreditlån, ultimo

1.045.464 kr.

Kursnedskrivning realkreditlån, primo

0 kr.

Kursnedskrivning realkreditlån, ultimo

-5.003 kr.

Vejledende privatforbrug -

-136.807 kr.

Rådighedsbeløbet for en person ifølge § 21 i dagældende gældsinddrivelsesbekendtgørelse nr. 1513 af 13. december 2013, jf. SKM2012.704.SKAT, udgør 68.800 kr. Hertil skal lægges udgifter til bolig og forbrugsafgifter.

Som følge af det negative privatforbrug har SKAT i brev af 12. juli 2016 bedt klageren om at fremsende materiale til brug for opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2013.

SKAT modtog den 30. august 2016 følgende:

Klagerens opgjorte privatforbrug pr. måned. Klageren har opgjort sit kontante privatforbrug til 4.250 kr. pr. måned, svarende til 54.000 kr. om året. Den månedlige udgift er fordelt med 2.500 kr. til husleje inkluderet el og vand, 250 kr. til telefon og 1.500 kr. til mad og andet.
Årsopgørelse for 2013.
Kontoudtog fra klagerens virksomhed [virksomhed1] v/[person1] kontonummer [...39] for hele indkomståret 2013.

SKAT har opgjort indsætninger på virksomhedens konto i indkomståret 2013 til i alt 611.561 kr. hvoraf 166.148 kr. fremstår som dankortsalg. Hævninger på kontoen er opgjort til i alt 588.241 kr.

SKAT udsendte varsel om ændring af afgiftstilsvaret den 8. marts 2017 og traf afgørelse den 19. april 2017.

SKATs afgørelse

SKAT har for afgiftsperioderne 1. kvartal 2013 – 4. kvartal 2013 forhøjet indehaverens momstilsvar skønsmæssigt med 57.337 kr., fordelt med 14.334 kr. pr. kvartal.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Privatforbrug

SKAT kan efter et skøn fastsætte indkomsten, så den giver mulighed for et rimeligt forbrug, hvis det selvangivne privatforbrug er usandsynligt lavt.

Det følger af en fast praksis, der er tiltrådt af Højesteret i domme af 21. juni 1967 (ugeskrift for Retsvæsen 1967.653) og 5. februar 2002 (SKM 2002.70 HR)

SKAT har beregnet dit privatforbrug for 2013 til -136.807 kr., og finder det lavt.

Jævnfør den Juridiske vejledning afsnit A.B.5.3.3, kan SKAT hense til de satser for rådighedsbeløb, som anvendes ved gældssaneringer efter de civilretlige regler i konkursloven og bekendtgørelse om gældsanering.
Rådighedsbeløbet fastsættes hvert år. Beløbene fremgår af Bekendtgørelse om gældssanering og reguleres hvert år i Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om gældssanering.

På adressen [adresse1] har der i 2013 været tilmeldt 5 personer. Fra 1/1 2013 til 1/5 2013 har der boet 4 personer og fra 1/6 2013 og frem har der boet 5 personer. SKAT har vurderet, ud fra vores oplysninger, at der ikke er tale om familie, som du har fællesøkonomi med. Hvorfor rådighedsbeløbet beregnes ud fra at du anses som enlig.

SKAT har beregnet rådighedsbeløbet for dig ud fra Bekendtgørelsen om gældssanering således:

År

Rådighedsbeløb efter § 11

I alt pr. år

2013

5.740

68.880

Til rådighedsbeløbet skal tillægges faste udgifter f.eks. bolig el, vand og varme.

Ud fra dine oplysninger udgør in andel af huslejeudgifterne 2.500 kr. pr. måned eller 30.000 kr. pr. år som tillægges rådighedsbeløbet.

Samlet minimums beløb til privatforbrug beregnet herefter således:

2013

Rådighedsbeløb

68.880 kr.

Boligudgift

30.000 kr.

Kontantbeløb medbrag på rejse

51.000 kr.

I alt

149.880 kr.

Et acceptabelt privatforbrug for dig skønnes derfor til minimum 149.880 kr.

Hvis dit privatforbrug i 2013 skal nå op på 149.880 kr. mangler der indtægter på

Skønnet acceptabelt privatforbrug

149.880 kr.

Selvangivne privatforbruget er beregnet til

-136.807 kr.

Skønsmæssigt beregnet manglende indtægt

286.687 kr.

SKAT forudsætter at de manglende indtægter vedrører omsætning fra din virksomhed. Indtægterne er momspligtige ifølge momslovens § 4. Beløbet anses for at være inklusiv moms. Salgsmomsen udgør 20 % af det totale beløb, og resten er skattepligt indkomst.

Moms jævnfør momsloven § 4: 20 % af 286.687 kr.

= 57.337 kr.

Skattepligtig indkomst jævnfør statsskattelovens § 4

286.687 kr. – 57.337 kr.

= 229.350 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har fremsat påstand om, at de skønsmæssige forhøjelser for afgiftsperioderne 1. kvartal 2013 – 4. kvartal 2013 på samlet 57.337 kr. nedsættes til 0 kr.

Indehaveren har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Anbringender

Indledningsvis gøres det gældende, at klager ikke er enig med SKAT i afgørelsen, hvorfor afgørelsen påklages til Skatteankenævnet.

SKAT har foretaget sin afgørelse, på baggrund af et skøn vurderet ud fra kontoudtog fra virksomhedskonto [...39] og har på den baggrund anslået, at klager i 2013 havde en indkomst på 229.350 kr.

Det af SKAT foretagne skøn, er dog ikke korrekt, idet alle positive posteringer på kontoen i perioden, ikke kan regnes som en indtægt.

Ligeledes kan klager dokumentere, at kontantbeløbet på 51.000 kr. medbragt på ferie, var et tilgodehavende, klager havde på baggrund af et ydet lån. Endvidere er nogle af de poster, som er indsat på konto [...39] ikke erhvervsmæssige, hvilket klager også kan dokumentere.

Ovennævnte dokumentation samt klagers manglende regnskab, ønsker klager at eftersende.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende,

at

der ikke er grundlag for at foretage, den af SKAT, gennemførte forhøjelse af virksomhedens overskud for indkomståret 2013.

at

klager kan dokumentere, at kontantbeløbet på 51.000 kr. medbragt på rejse ikke er erhvervet

som skattepligtig indkomst, men at dette var et tilgodehavende fra et lån.

at

SKAT’s skøn for klagers privatforbrug er sat for lavt

at

klager kan fremsende dokumentation, der støtter klagers påstande

Det er på denne baggrund klagers opfattelse, at der ikke er grundlag for, at der skal ske forhøjelse af klagers indkomstgrundlag, hvorfor klager påstår, at det af SKAT fundne indkomstgrundlag og momstilsvar for 2013 skal nedsættes.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om SKAT med rette har forhøjet indehaverens momstilsvar skønsmæssigt på baggrund af et negativt privatforbrug.

Retsgrundlag materielt

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Dette følger af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Den konkrete sag - materielt

Landsskatteretten har i afgørelse med sagsnr. [sag1] fundet, at SKAT har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af indehaverens overskud af virksomhed for indkomståret 2013, som følge af indehaverens negative privatforbrug.

Med samme begrundelse finder retten, at SKAT har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. kvartal 2013 – 4. kvartal 2013, jf. momslovens § 5, stk. 2, idet den yderligere omsætning er momspligtig efter momslovens § 4.

Retsgrundlag – formalitet

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Det følger af skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltnings bestemmelse, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det følger af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., at en ændring af afgiftstilsvaret kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af SKAT senest 6 måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Kundskabstidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær genoptagelse. Det følger af højesteretsdomme af 30. august og 26. september 2018 offentliggjort som SKM2018.481.HR og SKM2018.520.HR

Angivelsesfristen for virksomheder med momsregning pr. kvartal skal foretages senest 1 måned og 10 dage efter afgiftsperiodens udløb. For april kvartal skal virksomhedernes angivelse efter stk. 1 dog foretages senest 1 måned og 17 dage efter afgiftsperiodens udløb. Det fremgår af dagældende momslovs § 57, stk. 3, lovbekendtgørelse nr. 287 af 28. marts 2012.

Den konkrete sag - formalitet

Virksomheden afregnede i 2013 moms kvartalsvis. Angivelsesfristen var da henholdsvis 10. maj 2013, 17. august 2013, 10. november 2013 og 10. februar 2014.

Fristen for ordinær ændring af afgiftstilsvaret for perioden 1. – 4. kvartal 2013 udløb herefter henholdsvis den 10. maj 2016, den 17. august 2016, den 10. november 2016 og den 10. februar 2017. SKAT varslede ændringen af momstilsvaret den 8. marts 2017. Varslingen er dermed sket efter udløbet af den ordinære frist for varsel i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.SKAT har mulighed for at genoptage afgiftstilsvaret efter udløbet af den ordinære frist, jf. skatteforvaltningslovens § 32, hvis betingelserne herfor er til stede.

Undladelsen af ikke at indberette moms af hele omsætningen må tilregnes indehaveren som mindst groft uagtsom, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

SKAT modtog materiale fra indehaveren den 30. august 2016. Materialet har ikke et omfang, som kan begrunde, at reaktionsfristen regnes fra et senere tidspunkt. SKAT anses derfor at have modtaget tilstrækkelige oplysninger, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse fra denne dato.

Fristen efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. udløb således 28. februar 2017. Da varsel er udsendt den 8. marts 2017, kan ændringen ikke gennemføres.

Landsskatteretten ændrer herefter SKATs afgørelse.