Kendelse af 31-07-2023 - indlagt i TaxCons database den 01-09-2023

Journalnr. 17-0988098

Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden 24. juli 2010 til 31. december 2016. Forhøjelsen skyldes dels forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for perioden 1. januar til 31. december 2016 på grund af for lidt angivet moms med 153 kr., og dels nedsættelse af virksomhedens fradrag for købsmoms med henholdsvis 170.639 kr., 105.990 kr. og 38.615 kr., samlet 315.244 kr. for perioden fra den 24. juli 2010 til den 31. december 2016.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelser.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] med cvr-nr. [...1]. I den påklagede periode i regnskabsårene 2010-2016 havde virksomheden navnet [virksomhed2] v/[person1]. Virksomheden blev startet den 24. juli 2010, og var registreret under branchekoden 477840 ’Kunsthandel og gallerivirksomhed’ og bibranche 741020 ’Kommunikationsdesign og grafisk design’. Virksomheden har angivet moms kvartalsvist for 1. juli 2010 til 31. december 2012. Fra 1. januar 2013 har virksomheden angivet moms halvårligt.

Virksomheden har drevet kunstvirksomhed i den relevante periode. Virksomheden har valgt at blive momsregistreret.

Virksomheden er i perioden fra 24. juli 2010 til 22. december 2016 blevet drevet fra adressen [adresse1], [by1].

Indehaveren har oplyst, at hun har lukket virksomheden 22. december 2016.

Virksomheden har i alt angivet følgende moms i perioden 24. juli 2010 til 31. december 2016:

Salgsmoms

28.661 kr.

Købsmoms

399.887 kr.

Momstilsvar

- 371.226 kr.

SKAT har på baggrund af kontrol af virksomheden truffet tre afgørelser 20. juni 2017, der vedrører forhøjelse af virksomhedens momstilsvar. Forhøjelsen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016 som følge af for lidt angivet salgsmoms, og nægtet virksomheden fradrag for købsmoms af udgifter til forsikring, gallerileje, drift af bil, forplejning, reklame, IT, telefoni, domæne og licens for perioden 24. juli 2010 til 31. december 2016.

Salgsmoms

Indehaveren har i Excel-ark til SKAT oplyst, at virksomhedens omsætning for 1. halvår 2016 har været på 40.000 kr. og 22.000 for 2. halvår 2016.

Virksomheden har angivet 2.800 kr. i salgsmoms for 1. halvår 2016. Indehaveren har til SKAT oplyst, at angivet salgsmoms er beregnet med 7 % i stedet for 5 %. Der er ikke angivet salgsmoms for 2. halvår 2016.

Indehaveren har i mail af 18. maj 2017 anført følgende til SKAT vedrørende salgsmoms for 2016:

”(...)

I 2016 skulle jeg have trukket moms af 12000 dvs. 5 % af 12000 = 600 kr, hvilket giver en difference på 2800-600 = 2200 kr.”

Der foreligger ingen oplysninger om, hvad omsætningen vedrører.

Købsmoms

Udgifter til forsikring

Virksomheden har angivet moms af udgifter til posten ’Forsikring’ med i alt 53.222 kr. for den påklagede periode.

Udgifterne til forsikring dækker over indehaverens private indboforsikring. Indehaveren har oplyst til SKAT, at hun troede, at hun kunne trække momsen af indboforsikringen fra, fordi den også dækker virksomhedens malerier.

Udgifter til gallerileje

Virksomheden har angivet moms af udgifter til posten ’Gallerileje’ med 93.750 kr. i den relevante periode.

Udgifterne til ’Gallerileje’ er momsmæssigt fratrukket med 3.750 kr. pr. kvartal i perioden 1. oktober 2010 til 31. december 2013 og med 7.500 pr. halvårligt i perioden 1. januar 2014 til 31. december 2016.

Virksomhedsindehaveren har lejet ejendommen af sin far. Der er fremlagt en lejekontrakt for ejendommen, hvor det fremgår, at indehaveren siden 1. december 2007 privat har lejet ejendommen. Lejekontrakten er tidsbegrænset til 1. december 2008 med mulighed for forlængelse. Huslejen er på 5.500 kr. inklusive el, vand og varme samt udgifter til renovation og lign.

Det er oplyst, at ejendommen er lejet for 60.000 kr. om året, hvor indehaveren har brugt ca. halvdelen til atelier og galleri, men desuden har haft malerier hængende i hele boligen, der er blevet brugt som udstilling. Indehaveren har oplyst, at hendes far har været frivilligt registreret som udlejer. Der er ikke fremlagt dokumentation herfor.

Ifølge SKATs oplysninger har indehaverens far ikke været frivilligt registreret for moms vedrørende udlejning af ejendommen i perioden.

Udgifter til drift af bil

Virksomheden har angivet moms af udgifter til posten ’Befordring’ i den påklagede periode. Udgifterne til befordring er momsmæssigt fratrukket med samlet 38.417 kr.

Indehaveren har 17. maj 2017 oplyst, at hun i 2005 har købt en Fiat Panda til 120.000 kr. Det følger af SKATs oplysninger, at der er tale om en personbil.

indehaveren har til SKAT oplyst, at ’Befordring’ dækker over udgifter til benzin.

Udgifter til forplejning, reklame og repræsentation samt udgifter til IT/telefoni/domæne/licens

Virksomheden har angivet moms af udgifter til ’Forplejning’, ’Reklame’ og ’Repræsentation’ med i alt 67.094 kr. og med 93.981 kr. for posten ’IT/Telefoni/Domæne/Licens i den påklagede periode.

For 3. kvartal 2010 har virksomheden momsmæssigt fratrukket en mindre del af udgifterne til posterne ’Forplejning og reklame’ og ’IT/Telefoni/Domæne/Licens’. Fra 4. kvartal 2010 har virksomheden fratrukket en større del svarende til 100 % af udgifterne til posterne momsmæssigt i forhold til 3. kvartal 2010.

Indehaveren har i e-mail af 30. marts 2017 til SKAT oplyst følgende om posten ’Forplejning og reklame’:

”Mht. repræsentation har jeg forstået ordet som, at det omfatter reklame samt forplejning af gæster på galleriet såsom kaffe, the, kager, chokolade, toiletpapir etc. Jeg har fået at vide, at disse er 100 % fradragsfrit, hvorfor jeg har trukket hele beløbet på 8043 kr. fra.

Til SKAT har indehaveren pr. telefon 20. april 2017 oplyst, at hun har ikke har haft repræsentation, men at posten dækker over forplejning og gallerifremmende aktiviteter.

Indehaveren har skrevet følgende e-mail til SKAT 17. maj 2017 i forhold til ’Forplejning’, ’Reklame’, ’Telefon’ og ’IT’:

”(...)

Mht. fradrag af forplejning og reklame og telefon og IT, har jeg læst mig til på skats hjemmeside at det kan trækkes 100 % fra. Jeg har derfor trukket hele indkøbsbeløbet fra i mine momsregnskaber for disse emner, hvilket jeg også har oplyst til dig på skrift. Jeg undrer mig derfor over, at I ser det som tal, der skal trækkes moms af. Jeg har oplyst, at jeg har anset IT og forplejning og reklame som 100 % afdragsfrit samt forsikringer, som jeg troede jeg måtte trække fra, men har ikke anført andre emner som 100 % afdragsfrit såsom materialer, gallerileje og befordring. De beløb der er anført i mit regnskab for disse er momsen og ikke hele indkøbsbeløbet.

(...)”

SKAT har godkendt en mindre del af udgifterne til posterne ’IT/Telefoni/Domæne/Licens’ og ’Forplejning og reklame’. For 1. januar 2014 til 31. december 2016 har SKAT fratrukket et beløb på 260 kr. fra posten ’IT/Telefoni/Domæne/Licens’, der vedrører privat andel af telefon.

Der er ikke fremlagt underliggende bilag i relation til ovenstående poster, der knytter sig til virksomhedens momsopgørelser. Skatteankestyrelsen har efterspurgt materiale, der ligger til grund for virksomhedens momsangivelser i den relevante periode vedrørende de påklagede forhold. Materialet er ikke fremlagt.

Ekstraordinær genoptagelse af momsperioden 24. juli 2010 til 31. december 2013

SKAT indledte kontrollen af virksomheden 14. december 2016 for regnskabsårene 2013-2015.

Indehaveren redegjorde ved skrivelse af 17. januar 2017 for indtægter og udgifter i perioden 2013-2015.

Indehaveren fremsendte Excel-ark 20. februar 2017, hvoraf blandt andet fremgår opgjort og angivet moms for perioden 1. januar 2013 til 31. december 2013.

SKAT anmodede 30. marts 2017 indehaveren om svar på en række spørgsmål vedrørende det fremlagte materiale, som blev besvaret af indehaveren samme dag.

Kontrollen blev efter telefonsamtale 20. april 2017 mellem SKAT og indehaveren med opfølgende mail udvidet til også at omfatte momsperioden 2010-2012.

Indehaveren sendte til SKAT 26. april 2017 et Excel-ark over virksomhedens momsopgørelser for perioden 2010-2012 samt 2016.

SKAT udsendte 8. maj 2017 forslag til afgørelse med varsling af ændringer af virksomhedens momstilsvar for perioden 24. juli 2010 til 31. december 2013 med 208.229 kr.

Indehaveren sendte 17., 18. og 19. maj 2017 bemærkninger til SKATs forslag, hvor det ved mail af 19. maj 2017 blev anfægtet, at hun havde handlet groft uagtsomt ved angivelsen af købsmoms for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2013.

Den 23. maj 2017 sendte SKAT nyt forslag til afgørelse vedrørende samme periode. SKAT foreslog herved at ændre virksomhedens momstilsvar med 164.590 kr. for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2013.

Indehaveren sendte henholdsvis 29. maj 2017 og 14. juni 2017 bemærkninger til SKATs forslag til afgørelse.

SKAT traf afgørelse 20. juni 2017, hvor de varslede ændringer for perioden 2010-2013 som anført i forslag til afgørelse af 23. maj 2017 blev fastholdt.

SKATs afgørelser

SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden 24. juli 2010 til 31. december 2016. Forhøjelsen vedrører dels ikke godkendt fradrag for købsmoms af udgifter på hhv. 170.639 kr. for momsperioden 24. juli til 31. december 2013 efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse, på 105.990 kr. for momsperioden 1. januar 2014 til 31. december 2015 samt forhøjelse af virksomhedens salgsmoms og nægtelse af momsfradrag på samlet 38.768 kr. for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen for perioden 24. juli 2010 til 31. december 2013 anført følgende:

”(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Du har klaget over forslag af 23. maj 2017 i mail af 29. maj 2017. Dine bemærkninger har ikke ændret vores opfattelse og ansættelsen fastholdes derfor, dog godkendes der fradrag for yderligere erhvervsmæssig kørsel, da du oplyste, at det kun er moms der er angivet som erhvervsmæssig kørsel.

Vi er stadig af den opfattelse at du har handlet groft uagtsomt, da du har selvangivet din indkomst for 2010-2013. Der henvises til nedenstående begrundelse.

Vi har gennemgået dit regnskab for 2013-2015 og i den forbindelse har du oplyst, at de udgifter du har fratrukket som købsmoms, svarer til hele udgiften for den enkelte omkostningsart. Du har i mails af 17., 18. og 19. maj 2017 oplyst at for materialer og befordring har du kun angivet momsen og ikke hele beløbet.

Det fremgår af regnskabet for 2013 at der er angivet købsmoms med 36.485 kr. i 1. halvår og 25.198 kr. i 2. halvår, i alt 61.683 kr. / 25 % = driftsudgifter 246.732 kr.

Resultatet for 2010-2012 må være opgjort på samme måde, når der ses på hvad der er fratrukket i underskud i forhold til hvad der er angivet i moms.

Vi vurderer derfor, at ansættelsen er foretaget på et urigtigt grundlag med et ikke uvæsentligt beløb. Dette vurderes, at være groft uagtsomt efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 nr. 5, hvor ansættelsen kan foretages ekstraordinært for årene 2010-2013.

(...)
2.
1.1. SKATs bemærkninger og begrundelse

Du har klaget over forslag af 23. maj 2017 i mails af 29. maj og 14. juni 2017. Dine bemærkninger har ikke ændret vores opfattelse og ansættelsen fastholdes derfor.

Vi er stadig af den opfattelse at du har handlet groft uagtsomt, da du har angivet købsmoms for 2010-2013. Det begrundes med, at den måde du har opgjort købsmomsen på er i direkte modstrid med momsloven. Det fremgår af dommen SKM2016.288ØLR, at man skal sikre sig, at momsangivelsen er i overensstemmelse med momslovgivningen. Hvis der ikke er udvist fornøden omhu og påpasselighed, er der handlet groft uagtsomt.

Der er ingen moms på forsikringer, det fremgår af momslovens § 13 stk. 10, du har angivet købsmoms på dine forsikringsudgifter
Der kan ikke angives købsmoms på biludgifter på biler der er indregistreret som personbil det fremgår af momslovens § 42 stk. 1 nr. 6, du har angivet købsmoms på disse udgifter
Der kan ikke angives købsmoms på leje af bygninger, når udlejer ikke er momsregistreret, og der kan ikke angives købsmoms på leje af bolig, det fremgår af momslovens § 51, du har angivet købsmoms på leje af hele ejendommen både bolig og galleri.
Der kan ikke angives købsmoms på hele udgiften til IT m.v. og forplejning m.v. det fremgår direkte af momslovens § 37 stk. 2 refereret ovenfor, du har angivet hele udgiften som købsmoms indenfor disse 2 poster, der er ikke ved angivelsen taget hensyn til private andele af udgiften.

Det fremgår af momslovens § 47, at når man driver virksomhed skal man momsregistreres.

Af § 48 stk. 1 hvis omsætningen ikke er over 50.000 behøver man ikke at være momsregistreret, og i § 48 stk. 2 ”kunstneres elle disse arvingers førstegangssalg af kunstnerens egne kunstgenstande, jf. § 69 stk. 4, når salget hverken i det løbende eller i det foregående kalenderår overstiger 300.000 kr. Der skal alene betales afgift af det salg, som finder sted efter registreringspligtens indtræden”

I § 49 fremgår det at den, der erhvervsmæssigt leverer varer og ydelser, og som efter § 48 er undtaget fra registreringspligten, kan vælge at lade sig registrere.

Hvis man ikke er momsregistreret kan man ikke få købsmomsen refunderet det fremgår af momslovens § 37.

Du har valgt at blive momsregistreret og derfor skal du betale salgsmoms af hele omsætningen, tilsvarende får du også købsmomsen refunderet.

Du har i mails af 17-19. maj 2017 oplyst at det kun er for IT/telefoni/domæne/licens og forplejning/gallerifremmende omkostninger, hvor du har fratrukket den fulde udgift, for de øvrige poster er del alene momsen der er anført.

Der er taget højde for dette i nedenstående ændrede opgørelse af momstilsvaret.

(...)

Ændringer vedrørende købsmoms

Købsmomsen er ændret jf. dine oplysninger i mails om at det er alene er telefoni og forplejning der indeholder hele udgiften inkl. moms.

Købsmomsen er også ændret vedrørende forsikringer, biludgifter, leje af ejendom og privat andel af telefon

For køb af materialer i alle perioder, IT/telefoni og forplejning/reklame i 3 kvartal 2010 er det kun momsen der er angivet.

Angivet købsmoms

2010

2010

2011

2011

2011

2011

3. kvartal

4. kvartal

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

IT/Telefoni/Domæne/Licens

278

2.940

2.660

3.860

1.653

2.860

Gallerileje

3.750

3.750

3.750

3.750

3.750

Forsikringer

977

748

748

598

598

Befordring

1.350

3.307

1.096

980

1.317

1.461

Materialer

648

5.490

3.846

2.830

2.027

6.933

Forplejning og reklame

463

7.629

1.520

3.622

307

7.801

I alt

2.739

24.093

13.620

15.790

9.652

23.403

Beregnet moms

IT/Telefoni/Domæne/Licens

278

588

532

772

331

572

Gallerileje

0

0

0

0

0

Forsikringer

0

0

0

0

0

Befordring

0

0

0

0

0

0

Materialer

648

5.490

3.846

2.830

2.027

6.933

Forplejning og reklame

463

1.525

304

724

61

1.560

I alt

1.389

7.603

4.682

4.326

2.419

9.065

For meget angivet

1.350

16.490

8.938

11.464

7.233

14.338

Angivet købsmoms

2012

2012

2012

2012

2013

2013

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

1. halvår

2. halvår

IT/Telefoni/Domæne/Licens

3.342

3.456

8.940

3.868

8.126

10.020

Gallerileje

3.750

3.750

3.750

3.750

7.500

7.500

Forsikringer

576

720

720

720

5.759

6.843

Befordring

1.041

1.357

2.485

2.859

3.507

3.350

Materialer

7.960

3.285

11.967

3.887

3.550

2.125

Forplejning og reklame

2.846

3.145

2.192

4.273

8.043

5.360

I alt

19.515

15.713

30.054

19.357

36.485

35.198

Beregnet moms

IT/Telefoni/Domæne/Licens

668

691

1.788

774

1.625

2004

Gallerileje

0

0

0

0

0

0

Forsikringer

0

0

0

0

0

0

Befordring

0

0

0

0

0

0

Materialer

7.960

3.285

11.967

3.887

3.550

2.125

Forplejning og reklame

569

629

438

855

1.609

1.072

I alt

9197

4605

14193

5516

6784

5201

For meget angivet

10.318

11.108

15.861

13.841

29.701

29.997

2010 2011 2012 2013 I alt

For meget angivet købsmoms 17.840 41.973 51.128 59.698 170.639

(...)”

Som begrundelse for afgørelsen for perioden 1. januar 2014 til 31. december 2015 har SKAT anført følgende:

”(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Det fremgår af momslovens § 47, at når man driver virksomhed skal man momsregistreres.

Af § 48 stk. 1 fremgår det, at hvis omsætningen ikke er over 50.000 behøver man ikke at være momsregistreret, og i § 48 stk. 2 ”kunstneres elle disse arvingers førstegangssalg af kunstnerens egne kunstgenstande, jf. § 69 stk. 4, når salget hverken i det løbende eller i det foregående kalenderår overstiger 300.000 kr. Der skal alene betales afgift af det salg, som finder sted efter registreringspligtens indtræden”

I § 49 fremgår det, at den der erhvervsmæssigt leverer varer og ydelser, og som efter § 48 er undtaget fra registreringspligten, kan vælge at lade sig registrere.

Hvis man ikke er momsregistreret, kan man ikke få købsmomsen refunderet, det fremgår af momslovens § 37.

Du har valgt, at blive momsregistreret og derfor skal du betale salgsmoms af hele omsætningen, tilsvarende får du også købsmomsen refunderet.

(...)

Ændringer vedrørende købsmoms

Der er ikke moms på forsikringer jf. momslovens § 13 stk. 10, derfor er der ingen købsmoms på forsikring.

Udlejer af ejendommen er ikke frivilligt registreret vedrørende erhvervsmæssig udlejning og der kan ikke beregnes købsmoms på lejen jf. momslovens § 51.

Da din bil er indregistreret som personbil, kan der ikke fratrækkes moms på driften efter momslovens § 42 stk. 1 nr. 6

Der er ikke fradrag for moms på privat andel af telefon er jf. momslovens § 38 stk. 2, den private andel af telefon er ansat jf. satser for privat andel af telefon for det enkelte år.

Beregnet købsmoms

2014

2014

2015

2015

1.halvår

2.halvår

1.halvår

2.halvår

IT/Telefoni/Domæne/Licens

1.554

1.512

1.360

1.785

Moms privat andel telefon

-260

-260

-260

-260

Gallerileje

0

0

0

0

Forsikringer

0

0

0

0

Befordring

0

0

0

0

Materialer

1.764

2.249

933

1.284

Forplejning og reklame

304

571

473

1.438

I alt

3.362

4.072

2.506

4.247

Angivet købsmoms

26.932

32.126

26.342

34.777

For meget angivet

23.570

28.054

23.836

30.530

For meget angivet købsmoms for 2014-2015 udgør 105.990 kr.

(...)”

Som begrundelse for afgørelsen for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2016 har SKAT anført følgende:

”(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Du har klaget over forslag af 23. maj 2017 i mail af 29. maj 2017, dine bemærkninger har ikke ændret vores opfattelse og ansættelsen fastholdes derfor.

Det fremgår af momslovens § 47 at når man driver virksomhed skal man momsregistreres.

Af § 48 stk. 1 hvis omsætningen ikke er over 50.000 behøver man ikke at være momsregistreret, og i § 48 stk. 2 ”kunstneres elle disse arvingers førstegangssalg af kunstnerens egne kunstgenstande, jf. § 69 stk. 4, når salget hverken i det løbende eller i det foregående kalenderår overstiger 300.000 kr. Der skal alene betales afgift af det salg, som finder sted efter registreringspligtens indtræden”

I § 49 fremgår det at den, der erhvervsmæssigt leverer varer og ydelser, og som efter § 48 er undtaget fra registreringspligten, kan vælge at lade sig registrere.

Hvis man ikke er momsregistreret kan man ikke få købsmomsen refunderet det fremgår af momslovens § 37.

Du har valgt at blive momsregistreret og derfor skal du betale salgsmoms af hele omsætningen, tilsvarende får du også købsmomsen refunderet.

Da du er kunstner betaler du salgsmoms med 5 % af hele omsætningen jf. momslovens § 30 stk. 3. Den salgsmoms du skal betale er opgjort til følgende, ud fra det indsendte momsregnskab.

Du har oplyst omsætningen til 40.000 kr. i 1. halvår og 22.000 kr. i 2. halvår og skriver at du ikke har trukket udgående moms fra i 2. halvår (modregnet i købsmomsen).

2016

1. halvår

2. halvår

Beregnet salgsmoms

1.905

1.048

Angivet

2.800

0

For meget angivet salgsmoms i 1. halvår

895

0

For lidt angivet salgsmoms i 2. halvår

1.048

Ændringer vedrørende købsmoms

Der er ikke moms på forsikringer jf. momslovens § 13 stk. 10, derfor kan der ikke fratrækkes købsmoms på forsikring.

Udlejer af ejendommen er ikke frivilligt registreret vedrørende erhvervsmæssig udlejning og der kan ikke beregnes købsmoms på lejen jf. momslovens § 51.

Da din bil Fiat Panda er indregistreret som personbil kan der ikke fratrækkes moms på driften efter momslovens § 42 stk. 1 nr. 6

Der er ikke fradrag for moms på privat andel af telefon er jf. momslovens § 38 stk. 2, den private andel af telefon er ansat jf. satser for privat andel af telefon for 2016.

Du skriver i mails af 17., 18. og 19. maj 2017 at det du har fratrukket som forplejning/reklame og som telefon og IT er hele indkøbsbeløbet.

Det skal her oplyses, at ved opgørelse af købsmomsen er det kun momsen af udgiften man kan få refunderet, udgiften ekskl. moms får man fradrag for i skatteregnskabet. Ud fra dine oplysninger i mails af 17., 18. og 19. maj 2017, er købsmomsen beregnet til følgende.

2016

1. halvår

2. halvår

IT/Telefoni/Domæne/Licens

1.458

727

Moms privat andel telefon

-260

-260

Gallerileje

0

0

Forsikringer

0

0

Befordring

0

0

Materialer

1.548

575

Forplejning og reklame

420

747

Samlet købsmoms

3.156

1.789

Købsmoms i alt

28.117

15.443

For meget angivet købsmoms

24.961

13.654

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens indehaver har fremsat påstand om, at de foretagne ændringer af virksomhedens momstilsvar for perioden 24. juli 2010 til 31. december 2016 skal tilbageføres til det angivne.

Indehaveren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

” Jeg står i den meget uheldige situation, at SKAT mener, at jeg skal tilbagebetale cirka 300.000 kr.i moms. Jeg har fået to foreslag fra [person2] (SKAT- [by2]) hhv. den 8. og den 23. maj 2017. Den endelige afgørelse faldt den 20. juni 2017.

SKAT mener, at jeg har være “groft uagtsom”, hvorfor jeg skal betale moms tilbage fra 2010 til 2013. Og ind til 2016. Jeg har haft et kunstgalleri ind til slutningen af 2016 og har indgivet forkert moms i alle årene efter SKATs mening. Ansættelsen om “grov uagtsomhed” bygger på en formodning om, at jeg har oplyst de fulde beløb for alle momsområder, hvilket ikke passer. Jeg har oplyst fulde beløb indenfor reklame/forplejning samt telefoni/IT, fordi jeg troede, at jeg kunne trække det fulde beløb fra i moms. Det har ikke været i ond tro. Jeg har forklaret [person2] fra SKAT dette. Hun har efterfølgende lavet et nyt forslag på den baggrund, at jeg har opgivet moms og ikke det fulde beløb af materialer. Det nye forslag fra den 23. maj 2017 er så cirka 50.000 kr.mindre end det første fra den 8. maj 2017, altså rundt regnet 300.000 kr.i alt.

Jeg har forgæves spurgt, om jeg kunne få SKAT til at frafalde påstanden om “grov uagtsomhed”, fordi jeg ikke efter min mening har været “groft uagtsom”.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om virksomhedens salgsmoms for perioden 1. juli 2016 til 31. december 2016 skal forhøjes som følge af for lidt angivet salgsmoms af virksomhedens omsætning. Endvidere angår sagen, om virksomheden er berettiget til fradrag for købsmoms vedrørende en række forskellige udgifter til ydelser for perioden 24. juli 2010 til 31. december 2016, herunder om virksomhedens momstilsvar for perioden 24. juli 2010 til 31. december 2013 kan ændres efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse.

Ad realitet

Salgsmoms

Det følger af momslovens § 3, stk. 1, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed. Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Det fremgår af momslovens § 30, stk. 3, at kunstnere ved førstegangssalg af kunstnerens egne kunstgenstande, jf. § 69, stk. 4, kan afgiftsberigtige de pågældende genstande på et reduceret grundlag svarende til 20 pct. af afgiftsgrundlaget.

Det fremgår af momslovens § 69, stk. 4, nr. 1, at kunstgenstande i varegruppe KN-kode 91 01 omfatter malerier, kollager o lign. tegninger og pasteller, der af kunstneren udelukkende er udført i hånden.

Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Af momslovens § 48, stk. 1 og 2 fremgår, at:

”(...)

Afgiftspligtige personer etableret her i landet skal uanset § 47, stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt. Ved levering af nye transportmidler til andre EU-lande skal der dog altid ske registrering.

Stk. 2.

Der skal ikke ske registrering og betales afgift af

1) blindes salg af varer og ydelser, når salget ikke overstiger 170.000 kr. årligt, eller

2) kunstneres eller disses arvingers førstegangssalg af kunstnerens egne kunstgenstande, jf. § 69, stk. 4, når salget hverken i det løbende eller i det foregående kalenderår overstiger 300.000 kr. Der skal alene betales afgift af det salg, som finder sted efter registreringspligtens indtræden.”

Det fremgår af momslovens § 49, at den, der erhvervsmæssigt leverer varer og ydelser, og som efter § 48 er undtaget fra registreringspligten, kan vælge at lade sig registrere.

Virksomheden har i den påklagede momsperiode 24. juli 2010 til 31. december 2016 drevet kunstnervirksomhed. Virksomheden har ladet sig momsregistrere i henhold til momslovens § 49 i den relevante periode.

Landsskatteretten finder, at virksomheden i momsperioden 24. juli 2010 til 31. december 2016 har drevet selvstændig økonomisk virksomhed i henhold til momslovens § 3 og har udøvet momspligtig aktivitet efter momslovens § 4.

For 1. og 2. halvår 2016 har indehaveren opgjort virksomhedens omsætning til hhv. 40.000 kr. for 1. halvår 2016 og 22.000 for 2. halvår 2016. Der er angivet salgsmoms på 2.800 kr. for 1. halvår 2016, imens der ikke er angivet salgsmoms for 2. halvår 2016. SKAT har anset virksomheden, herunder den oplyste omsætning for omfattet af de særlige momsregler for kunstvirksomhed efter momslovens §§ 30, stk. 3 og 69, stk. 4.

SKAT har vurderet, at virksomheden har angivet for meget i salgsmoms for 1. halvår 2016 med 895 kr. For 2. halvår 2016 har virksomheden ikke angivet moms, som af SKAT er opgjort til 1.048 kr. SKATs beregning af virksomhedens salgsmoms tager afsæt i virksomhedens omsætning, som oplyst af indehaveren i fremlagte Excel-ark.

Indehaveren har til SKAT oplyst, at angivet salgsmoms er beregnet med 7 % i stedet for 5 % for 1. halvår 2016.

Retten kan tiltræde SKATs opgørelse af salgsmoms for 1. halvår 2016 og manglende salgsmoms for 2. halvår 2016, hvorefter for lidt angivet salgsmoms for hele perioden 1. januar til 31. december 2016 kan opgøres til 153 kr.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.

Købsmoms

Af momslovens § 37 fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”

Momslovens § 37 har til formål at implementere momssystemdirektivets artikel 167 og artikel 168, hvorfor den skal fortolkes i overensstemmelse hermed.

Af momssystemdirektivets Afsnit X, kapitel 1 - Fradragsrettens indtræden og omfang, fremgår der bl.a.:

”Artikel 167

Fradragsretten indtræder samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Artikel 168

I det omfang varer og ydelser anvendes i forbindelse med hans afgiftspligtige transaktioner, hvoraf der er betalt moms, har den afgiftspligtige person i den medlemsstat, hvor han foretager transaktionerne, ret til i den afgift, der påhviler ham, at fradrage følgende beløb:

a) den moms, som skal betales eller er betalt i nævnte medlemsstat for varer og ydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person

(...)”

Af momssystemdirektivets Afsnit X, kapitel 4 - Betingelser for udøvelse af fradragsretten, fremgår der bl.a.:

”Artikel 178

For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:

a) for det i artikel 168, litra a), omhandlede fradrag – for så vidt angår levering af varer og ydelser – være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med artikel 220-236 samt artikel 238, 239 og 240

(...)

Artikel 179

Fradraget foretages under ét af den afgiftspligtige person, ved at han i den moms, der skal betales for en afgiftsperiode, fradrager de momsbeløb, for hvilke fradragsretten i løbet af samme periode er opstået og udøves i henhold til artikel 178.

(...)”

Af § 82 (tidligere §§ 58 og 84) i bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 om merværdiafgift fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”

Af momslovens § 13, stk. 1, nr. 10 fremgår følgende:

”Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:

(...)

10) Forsikrings- og genforsikringsvirksomhed, herunder ydelser i forbindelse med sådan virksomhed, som udføres af forsikringsmæglere og -formidlere.”

Af momslovens § 42, stk. 1, nr. 7 fremgår, at virksomheder ikke kan fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer (...)”

Efter momslovens § 51, stk. 1, 1.-3. pkt. kan skatteforvaltningen give tilladelse til frivillig registrering af erhvervsmæssig udlejning, herunder bortforpagtning, af fast ejendom eller dele heraf. Det er kun lokaler, der udlejes eller forsøges udlejet, der omfattes af den frivillige registrering. Den frivillige registrering kan ikke omfatte udlejning til boligformål.

EU-Domstolen har i sag C-268/83 (Rompelman) udtalt, at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldte, herunder at den pågældende opfylder betingelserne for at anses som en afgiftspligtig person, jf. præmis 24.

Indehaveren har angivet købsmoms for virksomheden i perioden med i alt 399.887 kr. SKAT har nægtet fradrag for udgifter vedrørende købsmoms med samlet 315.244 kr. for perioden 24. juli 2010 til 31. december 2016. Der er ikke fremlagt underliggende bilag, der vedrører de angivne momsfradrag. Efter momsbekendtgørelsens § 82 skal virksomheder fremlægge en faktura eller lign. som dokumentation for momsfradrag.

Det nægtede momsfradrag vedrører udgifter til forsikringer, drift af personbil, leje af galleri, forplejning og reklame samt udgifter til IT/telefoni/domæne/licens.

Hvad angår udgifter til forsikring, er disse udgifter omfattet af fritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 10. Forsikringer er en momsfri ydelse. Der er derfor ikke fradragsret for disse udgifter.

Indehaveren har i forhold til udgifter til personbil oplyst, at udgifterne vedrører benzinudgifter. Der er ikke fradragsret for indkøb, som vedrører drift af personmotorkøretøjer, jf. momslovens § 42, stk. 1, nr. 7.

Udgifterne til gallerileje dækker efter det oplyste over udgifter til leje af ejendommen, hvorfra virksomheden har været drevet. Den ene halvdel af ejendommen vedrører galleri og atelier og den anden halvdel vedrører bolig. Det er oplyst, at ejendommen er lejet af indehaverens far, og at lejen har været på 60.000 kr. om året. Der foreligger ikke dokumentation for, at indehaverens far har valgt at lade sig frivilligt registrere i forhold til den erhvervsmæssige del af ejendommen i medfør af momslovens § 51, hvorfor der ikke er fradragsret for denne del af ejendommen. I forhold til den anden halvdel vedrørende bolig kan frivillig registrering ikke omfatte udlejning til boligformål, jf. momslovens § 51, stk. 1, 3. pkt.

I det indsendte Excel-ark over poster, der ligger til grund for virksomhedens momsangivelser i den påklagede periode, er oplistet posterne ’IT/Telefoni/Domæne/Licens’, ’Repræsentation’ og ’Forplejning og reklame’. SKAT har godkendt momsfradrag for en mindre del af udgifterne til posterne. Indehaveren har ikke dokumenteret, at der skal indrømmes yderligere momsfradrag i relation til posterne. Retten finder derfor ikke anledning til at ændre SKATs afgørelse vedrørende posterne.

Landsskatteretten stadfæster på den baggrund SKATs afgørelse.

Ad formalitet

Følgende fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt. (uddrag):

”Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.”

Følgende fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 og 2 (uddrag):

”Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen ... senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen ... er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er sendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges ... mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om rimelig fristforlængelse imødekommes. ...”

Af dagældende momslovs (LBKG 2013-01-23) §§ 57, stk. 3 og stk. 4 fremgår:

”Stk. 3.

For virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 1 mio. kr. årligt, men udgør højst 15 mio. kr. årligt, er afgiftsperioden kvartalet. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest 1 måned og 10 dage efter afgiftsperiodens udløb. For april kvartal skal virksomhedernes angivelse efter stk. 1 dog foretages senest 1 måned og 17 dage efter afgiftsperiodens udløb.

Stk. 4.

For virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 1 mio. kr. årligt, er afgiftsperioderne første og anden halvdel af kalenderåret. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.”

For momsperioderne fra 24. juli 2010 til 31. december 2013 er virksomhedens momstilsvar forhøjet efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens §§ 31 og 32. Virksomheden har i perioden 24. juli 2010 til 31. december 2012 angivet kvartalsvist, og for perioden 1. januar 2013 til 31. december 2013 angivet halvårligt. Angivelsesfristen var henholdsvis for den første og den sidste momsperiode, hvor ændringerne er foretaget, den 10. november 2012 for 3. kvartal 2012 og den 1. marts 2014 for 2. halvår 2013, jf. dagældende momslovs §§ 57, stk. 3 og stk. 4.

Fristen for udsendelse af varsel om ordinær genoptagelse af momsansættelserne var henholdsvis vedrørende første og sidste momsperiode 10. november 2015 for 3. kvartal 2012, og 1. marts 2017 for 2. halvår 2013, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt.

SKATs forslag til afgørelse vedrørende ændring af momsansættelserne er udsendt henholdsvis 8. maj 2017 og 23. maj 2017, som ligger uden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt.

SKAT kan genoptage momstilsvaret for perioden 24. juli 2010 til 31. december 2013, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget momstilsvaret på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Landsskatteretten skal derfor tage stilling til, om det er med rette, at SKAT ved afgørelse af 20. juni 2017 har genoptaget virksomhedens momstilsvar for momsperioderne ekstraordinært efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2.

Det fremgår af indehaverens fremsendte Excel-ark, som ligger til grund for momsangivelserne for den relevante periode, at der for momsperioderne bl.a. er medtaget posterne befordring, forsikringer og gallerileje. Disse udgifter berettiger ikke til momsfradrag, jf. ovenfor.

Landsskatteretten finder, at virksomheden har handlet mindst groft uagtsomt ved at foretage momsfradrag for nævnte udgifter. Der er herved henset til, at udgifterne ikke berettiger til fradrag for købsmoms efter momsloven, ligesom nogle af udgifterne har privat karakter. Virksomhedens angivelser har således medført, at momstilsvarene er blevet fastsat på et urigtigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. skal ændringen varsles senest seks måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om det forhold, som begrunder ændringen, og afgørelse skal foretages senest tre måneder efter varslet ændring, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.

SKAT modtager første gang materiale fra virksomhedens indehaver den 20. februar 2017 i form af ovennævnte Excel-ark, der ligger til grund for SKATs ændringer for bl.a. perioden 1. januar 2013 til 31. december 2013, og SKATs seneste forslag til afgørelse er dateret den 23. maj 2017. Fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. er derfor overholdt. Ligeledes er fristen på tre måneder overholdt i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., da SKAT har truffet afgørelse vedrørende ændringen 20. juni 2017.

Landsskatteretten finder herefter, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 24. juli 2010 til 31. december 2013 er gyldigt foretaget.

Landsskatteretten stadfæster på den baggrund SKATs afgørelse.