Kendelse af 05-12-2018 - indlagt i TaxCons database den 25-01-2019

SKAT anser ikke selskabet for berettiget til at opnå et nedslag i betaling af spilleafgift, idet selskabet har udbetalt midler til bl.a. [Forening1], som SKAT ikke anser for at have formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17. SKAT anser således ikke betingelserne for at opnå et nedslag i spilleafgiften for opfyldt, jf. dagældende spilleafgiftslovs § 13, stk. 2 samt bekendtgørelse om afgifter af spil § 4, stk. 1. SKAT har derfor afkrævet selskabet 142.500 kr. i tilbagebetaling af nedslag i spilleafgift for udlodninger til [Forening1] i perioden 1. juli 2015 til 30. november 2015.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet har været registreret hos SKAT for spilleafgift siden 1. januar 2001.

Selskabet har i flere år benyttet sig af muligheden for at opnå nedslag i spilleafgiften ved at udlodde midler til forskellige almennyttige eller velgørende foreninger. SKAT har, på baggrund af en kontrol af selskabets udlodninger, ændret selskabets nedslag i spilleafgift for udlodninger foretaget til tre foreninger.

Selskabet har påklaget SKATs ændring af afgiftsnedslaget for foreningen [Forening1], CVR-nr. [...1], herefter benævnt foreningen. Selskabet har, på baggrund af udlodninger til foreningen i perioden 1. juli 2015 til 30. november 2015, opnået et nedslag i spilleafgiften på i alt 142.500 kr.

Selskabet har modtaget en underskrevet kvittering fra foreningen for modtagelse af udlodningsmidlerne. Selskabet har opbevaret de underskrevne kvitteringer og bilag for bankoverførsler i selskabets regnskabsmateriale.

Foreningens formål er at arbejde for kurdernes integration i Danmark, idet foreningen bl.a. formidler kontakt mellem danskere og kurdere, arrangerer kurser, møder og fester for at øge kendskabet til det danske sprog, kultur og normer samt vejlede kurdiske indvandrere og flygtninge.

Det fremgår endvidere af foreningens vedtægter, at foreningen fungerer som et krisecenter for socialt udsatte unge, hjælper kriseramte kvinder, vejleder børn og unge om uddannelsesmuligheder samt vejleder forældre om børnenes rettigheder og børneopdragelse. Derudover støtter foreningen udvikling og bevarelse af det kurdiske sprog og kultur ved bl.a. at arrangere kurser, møder og studierejser.

Af foreningens årsrapporter fremgår det, at foreningens formål er at hjælpe herboende kurdiske indvandrere med sociale, kulturelle og faglige problemer.

Det fremgår af foreningens hjemmeside, at nogle af arrangementerne/aktiviteterne som foreningen afholder, er modersmålsundervisning for flere forskellige aldersgrupper, folkedans undervisning for flere forskellige aldersgrupper, samt [...] undervisning. Derudover arrangerer foreningen musikkursus, teaterkursus, forskellige fællesspisninger og diverse fester. Både sprogundervisning, musikundervisning og anden vejledning og bistand på [Forening1] forestås af frivillige.

Foreningen har 943 medlemmer og har i 2015 modtaget medlemskontingenter på i alt 170.710 kr. Foreningen har haft udgifter til blandt andet husleje, forbrug (elektricitet, varme, gas m.v.), flybilletter, indkøb af større mængder madvarer og leje af [...]s sal. I 2015 udgjorde foreningens lokaleomkostninger i alt 443.103 kr.

Foreningen har den 16. september 2014 underskrevet en erklæring om, at udlodningsmidlerne kun må anvendes til amatøridrætsarbejde, og at der ikke er stillet krav om modydelser fra selskabet.

Ved foreningens ophør skal foreningens overskud overføres til [Forening2]. [Forening2] er en af de foreninger, som SKAT har ændret selskabets afgiftsnedslaget for, men som ikke er påklaget til Landsskatteretten. Både foreningen og støtteforeningen [Forening2] har adresse på [adresse1] i [by1]. Selskabets repræsentant har oplyst, at foreningen betaler lokaleomkostninger (husleje, elektricitet, varme, gas m.v.) for hele lejemålet.

SKATs afgørelse

SKAT anser ikke selskabet for berettiget til at opnå et nedslag i betaling af spilleafgift, idet selskabet har udbetalt midler til bl.a. [Forening1], som SKAT ikke anser for at have formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17. SKAT anser således ikke betingelserne for at opnå et nedslag i spilleafgiften for opfyldt, jf. dagældende spilleafgiftslovs § 13, stk. 2 samt bekendtgørelse om afgifter af spil § 4, stk. 1. SKAT har derfor afkrævet selskabet 142.500 kr. i tilbagebetaling af nedslag i spilleafgift for udlodninger til [Forening1] i perioden 1. juli 2015 til 30. november 2015.

SKAT har bl.a. anført, at:

”[...]

Ud fra de faktiske forhold finder SKAT, at [Forening1] drives i et uomtvistelig tæt samarbejde med [Forening2], hvilket begrundes ud fra,

- at de to foreninger har adressesammenfald,
- at det er [Forening1], der betaler huslejen for de to lejemål, [adresse2], st. og 1., [by2] og [adresse1] [by1], dvs. at der er en økonomisk sammenblanding i de to foreninger,
- at ved [Forening1]s ophør skal en eventuel formue tilgå [Forening2],
- at [Forening1] i september 2016 har et opslag på [Forening2]s Facebookside med opfordring til alle om at give økonomisk støtte til kurdiske flygtninge i Kurdistan, Irak, ved at overføre penge til et af [Forening1]s oplyste bankkontonumre.

Samtidig er det SKATs opfattelse, at foreningens eksistens primært skyldes udlodningsmidler fra jer. Dette begrundes ud fra, at [Forening1] i 2014-2015 har 934 medlemmer, og ifølge resultatopgørelsen for 2015 og dertilhørende note 1 er der medlemskontingenter på i alt 170.710 kr. Foreningens faste udgifter i 2015 er hovedsagelig til lokaler (443.103 kr.) og administration (198.524 kr.). Med et uændret medlemstal i 2016 og 2017 vil alene disse to poster i 2016 og 2017 ikke kunne dækkes af de samlede medlemskontingenter, hvorfor vi anser det for at være usandsynligt, at foreningen fortsat kan eksistere.

SKAT anser foreningens aktiviteter for hovedsagelig at have selskabelig karakter. I den forbindelse bemærkes det, at ifølge foreningens egen hjemmeside er foreningens aktiviteter undervisning i modersmål for kurdiske børn og voksne, undervisning i kurdisk folkedans, musikundervisning på et kurdisk musikinstrument, fester, selskabelige sammenkomster m.v. Gennemgangen af foreningens regnskabsbilag for 2015 viser, at der hovedsageligt anvendes midler til betaling af husleje samt indkøb af større mængder madvarer.

Efter SKATs opfattelse omfattes foreningens selskabelige aktiviteter ikke af formålene i ML § 13, stk. 1, nr. 17 som værende velgørende eller almennyttige i momsmæssig forstand.

Derudover er det SKATs opfattelse, at [Forening1] er en del af [Forening2] og aktiviteterne i Kurdistan, og at de udgifter, som [Forening1] afholder, også relaterer sig til støtteforeningen og deres aktiviteter. Her skal de høje lokaleomkostninger bemærkes.

Af den fremlagte bekræftelse, som bestyrelsen fra [Forening1] har underskrevet, fremgår det, at udlodningsmidlerne kun skal anvendes til amatøridræt i pågældende forening. Der ses ikke at være tale om en amatøridrætsforening, hvorfor SKAT ikke tillægger bekræftelsen betydning for sagens udfald.

På baggrund af ovenstående anser SKAT ikke udlodningsmidlerne krone for krone for at være anvendt alment velgørende.

Forudsætningerne for afgiftsnedslaget har således ikke været til stede, jf. dagældende SPILAL § 13, stk. 2 samt bekendtgørelse om afgifter af spil § 4, stk. 1.

Vi kan derfor ikke imødekomme jeres afgiftsnedslag med 142.500 kr. i perioden 1. juli 2015 til 30. november 2015.

[...]”

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabet er berettiget til et nedslag i spilleafgiften for i alt 142.500 kr. for udlodning af midler til [Forening1] i perioden 1. juli 2015 til 30. november 2015.

Til støtte herfor har repræsentanten anført, at:

”[...]

Selskabets formål er at drive forretningsvirksomhed med udvikling, udlejning og drift af spilleautomater, udvikling og udbud af væddemål, udvikling og udbud af onlinespil samt anden dermed beslægtet virksomhed

Selskabet har i afgiftsgrundlaget for 2015 fratrukket donationer, som selskabet har udloddet til [Forening1], på kr. 150.000.

Skat har afvist, at uddelingen er fradragsberettiget ved opgørelsen af spilleafgifter efter spilleafgiftslovens § 13 (nu ophævet).

Efter bestemmelsen kan midler udloddes til foreninger med velgørende formål, hvorved forstås:

1) Velgørende og almennyttige foreninger m.v., der er godkendt efter ligningslovens § 8 A, eller med formål, som kan omfattes af momslovens § 13, stk. 1, nr. 18.

2) Kulturelle arrangementer på friluftsscener og i koncertsale med musik og sang, teater med pantomime- og børneforestillinger og pige- og drengegarder i store forlystelsesparker. (mine understregninger).

Det gøres gældende, at foreningen [Forening1] opfylder betingelserne for at være en velgørende forening i spilleafgiftslovens forstand, idet [Forening1] udøver aktiviteter, der omfattes af momslovens § 13, stk. 1, nr. 18 (nu nr. 17) og i øvrigt udøver aktiviteter i form af kulturelle arrangementer som nævnt i bestemmelsen.

Aktiviteter beskrevet i momsloven er velgørende arrangementer, hvorved der menes arrangementer, hvis overskud fuldt ud anvendes til velgørende eller på anden måde almennyttige formål. Sådanne formål er nærmere angivet i momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra o.

Den modtagende forenings aktiviteter skal vedrøre en af følgende momsfritagne aktiviteter:

- Hospitalsbehandling m.v. (artikel 132, stk. 1, litra b)
- Social sikring og bistand (artikel 132, stk. 1, litra g)
- Beskyttelse af børn og unge (artikel 132, stk. 1, litra h)
- Uddannelse og undervisning (artikel 132, stk. 1, litra i)
- Organisationer med aktiviteter af politisk, fagforeningsmæssig, filantropisk m.v. art (artikel 132, stk. 1, litra l)
- Visse tjenesteydelser i nær forbindelse med sport, (artikel 132, stk. 1, litra m), eller
- Kultur (artikel 132, stk. 1, litra n)

Foreningen [Forening1] har følgende formål:

§ 2 Formål:

Stk. 1. [Forening1] er politisk og religiøst uafhængig.

Skt. 2. [Forening1] arbejder for kurdernes integration i Danmark.

Derfor:

a) Formidler kontakten mellem danskere og kurder.
b) Arrangerer kurser, møder og fester for at øge kendskabet til det danske sprog, kultur og normer
c) Vejleder kurdiske indvandre og flygtninge (se punkterne under stk. 3).

Stk. 3 [Forening1] arrangerer sociale aktiviteter for kurdiske indvandrere og flygtningefamilier.

Derfor:

a) [Forening1] spiller en vigtig rolle som et netværk mellem myndigheder og kurdere
b) [Forening1] fungerer som et krisecenter for socialt udsatte unge og samarbejder med andre krisecentre med samme formål.
c) [Forening1] hjælper de kriseramte kvinder med at kontakte myndighederne, skaffe advokat og socialrådgiver.
d) Vejleder unge og børn om uddannelsesmuligheder her i landet, hjælper de studerende med deres lektier
e) Vejleder forældre om uddannelse, børnenes rettigheder og børneopdragelse
f) Arrangerer oplysningsmøder om kriminalitet, narko og bandekriminalitet.

Stk. 4. [Forening1] støtter udvikling og bevarelsen af det kurdiske sprog og kultur, fordi disse i årtier har været undertrykt.

Derfor:

d) Arrangerer kurser, møder og studierejser
e) Arrangerer fester og sammenkomster for at øge gensidigt kendskab mellem danskere og kurdere.

Stk. 5. [Forening1] gør sine medlemmer miljøbevidste ved at arrangere møder og seminarer.

Stk. 6. Oplysning/vejledning:

a) [Forening1] laver oplysningsarbejde via internettet og trykte materialer.

Selskabets udlodninger til [Forening1] opfylder således kravene i spilleafgiftslovens § 13, idet udlodningerne anvendes til aktiviteter, der omfattes af afgrænsningen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 18 (nu nr. 17), eller udgør kulturelle arrangementer m.v. som beskrevet i spilleafgiftslovens § 13.

[Forening1] opfylder direktivets bestemmelse (artikel 132, stk. 1, litra g) om social sikring og bistand i form af at drive krisecenter for socialt udsatte unge og ved at hjælpe kriseramte kvinder med kontakt til myndigheder og socialrådgiver

[Forening1] opfylder direktivets bestemmelse (artikel 132, stk. 1, litra i) om uddannelse og undervisning ved at vejlede børn og unge om uddannelsesmuligheder og ved lektiehjælp

[Forening1] opfylder direktivets bestemmelse (artikel 132, stk. 1, litra h) om beskyttelse af børn og unge ved at vejlede om uddannelsesmuligheder og ved at vejlede forældre om uddannelse, børnenes rettigheder og børneopdragelse og ved at arrangere oplysningsmøder om kriminalitet, narko og bandekriminalitet.

[Forening1] opfylder direktivets bestemmelse (artikel 132, stk. 1, litra n) om kultur ved at arrangere kurser, møder og studierejser for at øge kendskabet til det danske sprog, dansk kultur og danske normer.

[Forening1] har udarbejdet vedlagte liste (bilag 1) over møder, arrangementer og kulturelle aktiviteter i foreningens lokaler. Hertil kommer konkrete aktiviteter i form af rådgivning om krisehjælp, der ikke er opgjort tid for.

Som det ses, kan der alene for de faste arrangementer opgøres 910 timer på et år. Aktiviteterne har krævet arbejdsindsats fra mange personer, og de forbrugte timer er derfor flere gange højere. Der er tale om kulturaktiviteter i mødet mellem den kurdiske kultur og dansk kultur og levevis. Den modtagne udlodning fra selskabet er anvendt til finansiering af disse aktiviteter.

[...]”

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skatteankestyrelsen har den 6. juli 2018 sendt Skatteankestyrelsens indstilling til udtalelse hos Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har bl.a. anført følgende i sin udtalelse af 12. juli 2018:

”Skattestyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse af sagen, dog er vi ikke enig i at foreningen [Forening1]s i sig selv kan anses for udelukkende at have et formål i overensstemmelse med momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, da foreningen også afholder udgifter til fester og selskabelige sammenkomster, hvilket ikke kan anses som et formål af kulturmæssig art omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17 samt at foreningens midler heller ikke udelukkende kan anses for anvendt til foreningens formål.

Grundlaget for nedslag efter spilleafgiftslovens § 13 (ophævet) for alment velgørende formål fortolkes i overensstemmelse med momslovens § 13, stk. 1. nr. 17.

Bestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, implementerer momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra o). Af momssystemdirektivets artikel 132, fremgår:

”Stk.1. Medlemsstaterne fritager følgende transaktioner:

[...]

n) levering af visse kulturelle ydelser og varer med nær tilknytning hertil, der præsteres af offentligretlige organer eller af andre kulturelle organer, som er anerkendt af den pågældende medlemsstat.

o) levering af ydelser og varer, der præsteres af organer, hvis transaktioner er fritaget i overensstemmelse med litra b), g), h), i), l), m) og n), i forbindelse med indsamlingsarrangementer, der foretages udelukkende til egen fordel, under forudsætning af at denne fritagelse ikke vil kunne skabe konkurrenceforvridning... ”

Fritagelserne i momslovens § 13 er ifølge bemærkningerne til lov nr. 124 af 8. december 1993 fastsat i overensstemmelse med direktivet, hvorfor begrebet ”velgørende” i momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, skal fortolkes i overensstemmelse med momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra o.

Ifølge direktivet er det bl.a. en betingelse, at leveringen af varer og ydelser præsteres af et organ, hvis transaktioner er fritaget i overensstemmelse med litra b), g), h), i), l), m) og n). Det er endvidere en betingelse, at indsamlingsarrangementet udelukkende foretages til egen fordel, det vil sige, til fordel for en af de ovenstående opregnede aktiviteter af almen interesse.

Begrebet ”velgørende” i momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, omfatter derfor foreninger m.v., hvis transaktioner er fritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 1-6.

Der skal bl.a. henvises til at foreningen har adressesammenfald med støtteforeningen, men at det er foreningen der afholder alle lokaleudgifter. Dvs. at foreningens overskud anvendes derfor ikke udelukkende til foreningens eget formål. Der er således også afholdt udgifter, der vedrører støtteforeningen. En støtteforening anses som udgangspunkt ikke selv for almennyttig eller velgørende. Endelig må det tillægges væsentlig betydning, at klagers evt. formue ved ophør skal tilgå støtteforeningen.

Foreningens væsentligste udgifter ses primært at vedrøre lokale- og administrationsomkostninger. Herudover er afholdt væsentlige udgifter til indkøb af madvarer. Skattestyrelsen går ud fra at disse udgifter bl.a. er anvendt til fester og selskabelige sammenkomster i foreningen, jf. foreningens formål og beskrivelse på hjemmesiden, hvilket ikke i sig selv kan anses for et velgørende eller almennyttigt formål i momsmæssig forstand. Det samme gør sig gældende vedr. de afholdte udgifter til leje af [...], herunder de afholdte udgifter til bardrift.

Det at afholde fester eller selskabelige sammenkomster i forbindelse med markering af f.eks. fars dag, mors dag, Eid fest, julefrokost og nytårsfest kan heller ikke i sig selv anses for at være af kulturmæssig art og kan efter Skattestyrelsens opfattelse ikke anses for formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Endvidere følger det af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17, at det fulde beløb skal være anvendt til velgørende eller almennyttigt formål. Dette ses ikke at være tilfældet i sagen jf. bl.a. afholdelse af den fulde lokaleudgift, der også må være afholdt på vegne af støtteforeningen, herunder også indkøb af omhandlede madvarer og øvrige udgifter vedr. de selskabelige sammenkomster.

Den af klager fremlagte erklæring, som bestyrelsen for foreningen har underskrevet, bekræfter, at de udloddede beløb kun må anvendes til amatøridrætsarbejde i ovennævnte klub (foreningen), ses ikke at give nogen mening, da foreningen ikke er en idrætsklub. Klager ses ikke at have indhentet en anden erklæring om foreningens samlede virke.

Klager ses derfor samlet ikke at have sikret sig, at udlodningerne til foreningen fuldt ud blev anvendt til almennyttige eller velgørende formål.”

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse og Skatteankestyrelsens indstilling

Selskabets repræsentant har den 17. august 2018 fremsendt bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling.

Heraf fremgår bl.a.:

”Klager værdsætter, at [Forening1]s formål anerkendes som værende af almennyttig karakter, og at [Forening1] derved giver grundlag for donators fradragsret.

[Forening1] afholder ikke lokaleomkostninger for [Forening2]. [Forening1]s lokaleomkostninger er de samme, uanset hvem der har adgang til lokalerne.

Lokalerne står til rådighed for alle, der har interesse i dansk-kurdiske forhold og dermed interesse i [Forening1]s aktiviteter. Det er del af opfyldelsen af [Forening1]s almennyttige formål, at så mange som muligt med disse interesser har adgang til [Forening1]s lokaler og aktiviteter. Jo flere, der har adgang til [Forening1]s lokaler, des bedre opfylder [Forening1] sit formål. Det omfatter også [Forening2].

[Forening2] udgør en del af dem, der har adgang til lokalerne af interesse for [Forening1]s formål og aktiviteter. Hvis det skulle være et krav, at de, der har adgang til lokalerne, selv skal være almennyttige, vil [Forening1] ikke kunne udbrede sine aktiviteter og budskaber ud over [Forening1]s medlemskreds. Et sådant krav kan imidlertid ikke udledes af Momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Det er derfor ikke været noget krav for Klagers fradragsret, at de, der benytter lokalerne, selv skal være almennyttige.

[Forening1] betaler ikke lokaleomkostninger for [Forening2]. [Forening1] opfylder sit almennyttige formål ved at give [Forening2] og dens medlemmer adgang til lokalerne og til at deltage i [Forening1]s aktiviteter og modtage [Forening1]s opfattelser, holdninger og budskaber.

Skatteankestyrelsen bemærker, at [Forening1]s økonomiske overskud ved [Forening1]s ophør skal overføres til [Forening2]. Skatteankestyrelsen mener, at [Forening1]s midler derved ikke fuldt ud anvendes til almennyttige formål.

[Forening1] anvender imidlertid ikke midler på andet end almennyttige formål. Ingen ved, hvilken egenkapital [Forening1]s måtte have, hvis [Forening1] skulle overveje et ophør. Der er således ikke belæg for at hævde, at [Forening1]s midler ikke anvendes fuldt ud på almennyttige formål.”

Selskabets repræsentant har den 10. september 2018 fremsendt bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse af den 12. juli 2018.

Heraf fremgår bl.a.:

”Skattestyrelsen anfører i udtalelsens 2. afsnit på side 3, at der er afholdt væsentlige udgifter til indkøb af madvarer, og ”Skattestyrelsen går ud fra at disse udgifter bl.a. er anvendt til fester og selskabelige sammenkomster i foreningen, jf. foreningens formål og beskrivelse på hjemmesiden, hvilket ikke i sig selv kan anses for et velgørende eller almennyttigt formål i momsmæssig forstand.”

Af foreningens årsrapport for 2014, jf. Skats afgørelse af 28. marts 2017, side 27-32, ses det i note 1, at der har været ’Fast og kantinesalg’ på kr. 41.500 (Fast skal være fest, min bemærkning). I note 4 oplyses, at Kantinekøb udgør kr. 41.482.

Af årsrapporten for 2015 fremgår det af note 1, at ’Fast og kantinesalg’ udgør kr. 97.259 (Fast skal være fest, min bemærkning), og at det samlede vareforbrug udgør kr. 81.589.

Der er således ikke belæg for at hævde, at foreningen har afholdt udgifter på madvarer, der ikke er blevet dækket ved videresalg, eller på andre aktiviteter, der ikke er almennyttige, jf. mit brev af 17. august 2018.

Foreningen opfylder og opfyldte i det relevante indkomstår kravene til at være almenvelgørende, således at klagers donation er fradragsberettiget.”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af § 1 i lov om afgifter af spil nr. 698 af 25. juni 2010 (herefter benævnt spilleafgiftsloven), at udbud eller arrangement af spil er afgiftspligtigt, i det omfang det følger af reglerne i spilleafgiftsloven.

Det følger af den dagældende spilleafgiftslovs § 13, stk. 1, at der kan gives et nedslag på 95 % i den del af afgiften, der overstiger 31 % af bruttospilleindtægten, jf. § 12, stk. 3, såfremt indehaveren af en tilladelse til en spillehal udlodder midler til velgørende formål i Danmark eller i et EU- eller EØS-land. Det fremgår af § 13, stk. 2, at velgørende formål efter stk. 1, skal forstås som velgørende eller almennyttige foreninger, der er omfattet af ligningslovens § 8 A eller har formål, der kan omfattes af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.

Foreningen er ikke omfattet af ligningslovens § 8 A.

Almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelige fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende — humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige.

Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige.

Det almennyttige formål skal være angivet i vedtægterne.

Landsskatteretten finder, at det på baggrund af en konkret vurdering af foreningens vedtægter og faktiske virke, findes godtgjort, at foreningens formål er af almennyttig karakter. Der er lagt vægt på, at foreningen bl.a. har sociale og kulturelle formål, i form af integration af kurdere i Danmark og folkedans arrangementer. Foreningens overskud anses derudover at komme en videre kreds til gode.

Foreningen har adresse på samme sted som støtteforeningen [Forening2]. Det er foreningen der afholder alle lokaleomkostninger, herunder husleje og forbrug af elektricitet, varme, gas m.v. Det fremgår endvidere af foreningens vedtægter, at foreningens overskud i tilfælde af opløsning, skal gå til støtteforeningen [Forening2].

Det er Landsskatterettens opfattelse, at det ikke er dokumenteret, at udlodningsmidlerne fuldt ud er anvendt til aktiviteter af almennyttig karakter. Landsskatteretten bemærker, at foreningens årlige indtægter fra medlemskontingenter m.v. ikke kan dække foreningens lokaleomkostninger. Landsskatteretten finder således, at foreningen har anvendt udlodningsmidler til brug for betaling af lokaleomkostninger, hvorved en del af udlodningsmidlerne er anvendt til betaling af lokaleomkostninger for støtteforeningen [Forening2].

Ved at give foreningens aktiver videre til støtteforeningen [Forening2] ved foreningens opløsning, er det endvidere Landsskatterettens opfattelse, at det ikke er dokumenteret, at udlodningsmidlerne fuldt ud vil blive anvendt til almennyttige formål eller aktiviteter.

Det er herefter Landsskatterettens samlede opfattelse, at selskabet ikke opfylder betingelsen for at opnå nedslag i spilleafgiften efter spilleafgiftslovens § 13, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 17. Landsskatteretten finder ikke, at selskabet forud for nedslag i spilleafgiften, har sikret sig, at udlodningsmidlerne fuldt ud vil blive anvendt til almennyttige eller velgørende formål.

Det er derfor berettiget, at SKAT har ændret selskabets nedslag i spilleafgiften med 142.500 kr. for udlodninger til [Forening1] i perioden 1. juli 2015 til 30. november 2015.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.